Mi a baj a mai magyar gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésével?
2017. július 20. írta: szerb ponty

Mi a baj a mai magyar gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésével?

A magyar gyorsforgalmi útfejlesztés az elmúlt években elérte azt a kiépítettségi szintet, ahol a további fejlesztések egy részét szakmai indokok alapján már meg lehet kérdőjelezni. Ennek remek táptalajt ad az ismert, és unalomig ismételt miniszterelnöki mondat az egri gyorsforgalmi útról, miszerint „sok közlekedési szakember nem látja indokoltnak, hogy négysávos autóút jöjjön létre”, ennek ellenére az M25-ös 2x2 sávos kialakítással épül ki. Jelen bejegyzésünkben végigvesszük a már épülő, vagy megépült, ugyanakkor a forgalom szempontjából megkérdőjelezhető gyorsforgalmi utakat, majd rámutatunk az egyébként valóban hiányzó elemekre.

Miért is érdemes gyorsforgalmi utakat építeni?

Kezdjük először is az unalomig ismételt mantrákkal. A gyorsforgalmi út elsődleges szerepe a jelentős méretű tranzitforgalom elvezetése a települések belterületéről, és ezzel párhuzamosan a közúti kapacitás növelése, ahol a jelenlegi rendszer azt már nem bírja el. Ugyanakkor a kiépülő gyorsforgalmi kapcsolatok alapvetően átrendezik a forgalmi viszonyokat is, részben az esetlegesen megjelenő gazdasági szereplők miatt – hiszen az autópályák iparvonzó hatását nem szabad letagadni – részben a megjelenő új távolsági kapcsolatok miatt. Utóbbira remek példa Debrecen közúti kapcsolata a Fővárossal. Míg a ’70-es években még a 4-es út dominált főirányként, az M3-as Gyöngyösig történő kiépítésével a forgalom jelentős része átterelődött Füzesabony és Hortobágy felé, majd az elmúlt évtizedben az M35 megnyitásával a 33-as út is elvesztette jelentőségét. És akkor itt említsük is meg azonnal a gyorsforgalmi utak egyik legnagyobb hátrányát: amennyiben egy településnek nincs önálló vonzereje (pl. egy gyógyfürdő képében), akkor a településeken átmenő forgalom megszűnésével az arra építő gazdasági szereplők is szép csendben elsorvadnak, erre számtalan példát láthattunk az elmúlt évtizedekből (abdai árusok, abonyi vendéglősök, stb.)

7351853_5c08571eb12f4a1c595ce48e635488b3_wm.jpg

Az óriási forgalmat bonyolító budaörsi plázaváros autópálya nélkül biztosan nem létezne (forrás: index)

3.jpg

Az erdélyi Körösfő az utcára kitelepülő árusokból él; ha megépül a kolozsvári autópálya, nézhetnek más megélhetés után

Régen minden jobb volt?

A közúti kapacitások elégtelensége elsősorban a már a szocializmusban megkezdett autópályák kiépítését igényelte, azonban a régi országút túlterheltsége alapján az országhatárig csak az M1 és M5 kiépítése volt indokolt. Az M7 országhatárig történő elvezetését a már említett forgalomátrendeződés indukálta – a Szlovéniát kereső közúti forgalom a 75-ös útról az M7/M70-re terelődött át, és a horvát és szlovén tranzit együttesen már alátámasztotta az autópálya igényét, olyannyira, hogy jelenleg már az M70 is kapacitáshatáron működik, és M44/M25/M9 (tetszőleges behelyettesíthető) helyett érdemesebb lenne ezt kibővíteni. Hogy megemlítsük az M3-ast is, Miskolc/Nyíregyháza/Debrecen elérése egyértelműen indokolt volt, azonban a pálya Nyíregyháza utáni szakasza az M6/M60 déli szakaszaival versenyez a legüresebb autópálya címért.

felautopalya_resize.jpg

Az M7-es még félpályás útként (forrás: timelord.blog.hu)

Lássuk az eddig megépült felesleges látványberuházásokat!

M6

Tíz éve folyamatosan hangos a közlekedési szakma, hogy az M6 jelenlegi formájában erősen kihasználatlan. Míg Dunaújvárosig még úgy-ahogy elfogadható számokat ad, addig a bátaszéki OMV-kutat már sajnálni lehet, hogy kihasználatlanság miatt előbb-utóbb lehúzza a rolót. Hogy ez miért alakult így, az gyönyörű iskolapéldája a magyar politikai döntéshozásnak, ahol a szakmát maximum saját döntéseik utólagos alátámasztására használják. Egyrészt mindenáron kellett már a kiírásnál az alagutas referencia, hogy a megfelelő vállalkozó építhesse a szakaszt, ez viszont garantálta a dombok közé fúrt alagutakat, miközben a közel hasonló vonalon futó 64-es vasútvonalon száz évvel korábban ezt sikerült megúszni. Lehet mondani, hogy az autópálya vonalvezetése sokkal nagyívűbb, de az A jelű alagút az egyetlen, ahol a terep és pályaszint különbsége nagyobb, mint az M7-esen a szemesi támfalak esetében. Voltak is anno alagutat nélkülöző alternatívák, de azzal vetették el őket, hogy a meredekebb íveken 110-es korlátozást kéne bevezetni, pedig az olcsóbb kialakítás valószínűleg segített volna az amúgy is siralmas megtérülési mutatókon. Most mennyi is a megengedett sebesség az alagutak környezetében?

No de vissza a kihasználatlansághoz. A 6-os út Szekszárdnál két jól elkülöníthető forgalmi irányra válik szét, egyrészt Pécs felé, másrészt Eszék felé. Hosszabb távon utóbbi a jelentősebb, tekintettel a folyamatban lévő bosnyák és horvát autópálya fejlesztésekre, azonban ezek ütemét elnézve, ki tudja mikor érjük el azt az állapotot, hogy az eszéki irány az erősebb a pécsivel szemben. Nosza, semmi gond, tereljük erre a pécsi forgalmat is. De azok a buta autósok valahogy rájöttek, hogy bizony ugyanakkora idő alatt az autópályás táv kétharmadán meg lehet tenni a Pécsig vezető utat a régi 6-oson is.

Még a Google Maps szerint is érdemesebb Pécsvárad felé menni

A vasút is lehet alternatíva?

Sokan el szoktak mosolyodni, amikor azt mondjuk, hogy a vasút alternatívája lehet egy-egy autópálya-fejlesztésnek. Pedig ez így van, főként pont az olyan erősen vitatott esetekben, mint az M6, vagy az M44, ahol a forgalom messze nem igényel két redundáns infrastruktúrát. Persze fontos tisztázni, hogy számunkra a vasút NEM egyenlő a MÁV-val. Alkalmatlan vezetőket tarifarendszert, menetrendet cserélni lényegében egy tollvonás, ami sokkal könnyebb, és logikusabb, mint még x százmilliárdot kihajítani az ablakon, csak mert nem képes az ország használható vasúti jegyrendszert kitalálni.

Az M6-os autópálya építésére 560 milliárd Ft (!) ment el, miközben a híresen drága négyes metró csak 452 milliárdba került. Ha csak a fenti összeg felét költöttük volna a vasút fejlesztésére, Budapest és Pécs között minden kilométerre több, mint egy milliárd Ft jutott volna, amiből az alaptól újjá lehetett volna építeni az egész infrastruktúrát - függetlenül attól, hogy erre nagyrészt nincs is szükség. Ezen kívül maradt volna még pénz teljesen új, billenőszekrényes távolsági motorvonatokra is, melyekkel még az ívesebb szakaszokon is gyorsan lehetne menni. Mindezzel különösebb erőlködés nélkül hozható lenne a mostaninál kerek egy órával rövidebb menetidő Pécs és Budapest között. Úgy, hogy emellett még százmilliárdok maradtak volna közútfejlesztésre is.

kurier_kolejowy_eip_1.jpg

Franciaország? Belgium? Ja, nem, Lengyelország; ők gigaautópályák helyett egy egyenletesen jó állapotú úthálózatra, a meglévő főutak fejlesztésére, valamint nagysebességű vasút kiépítésére költöttek

M60

És akkor rá is térhetünk a még az M6-osnál is kihasználatlanabb M60-ra. Lehet erre azt mondani, hogy Miskolcnak is járt az M30, csak hát Pécs olyan szerencsétlen helyen fekszik, hogy a két autópálya forgalmát össze se lehet mérni a fentebb sorolt okok miatt. Erre tényleg csak az jár, aki Ausztriában szeretné érezni magát a Tolnai-dombságban, vagy Mohács felől ingázik Pécsre.

M3

Hiába forgalmas az M3 Gelejtől, de különösen Gyöngyöstől Pest felé, ez nem indokolja, hogy Nyíregyháza után csak azért is tovább kellett építeni. Jól látszik itt is az M6-osnál tapasztalt dilemma. A kamionok jelentős része Záhony felé, míg egy másik jelentős része Csenger felé keresi a magyar határt, célországtól függően. Erre a megoldás természetesen a két irány egyesítése lett Vajáig, azonban jelen állapotban az M3 nyomvonala csak a Szatmárnémeti felé tartó iránynak felel meg. Záhony esetében jó kérdés, hogy kiváltásra kerül-e a közúti határátkelő Barabásnál, vagy a jelenlegi politikai szeleknek megfelelően megépül az M34 Vásárosnamény és Záhony között. Lássuk be, lehet még ezen a helyzeten rontani!

Az M3 kihasználtsága Budapesttől Vásárosnaményig. Jól látható, hogy az M0-nál még 99%-os érték Nyíregyháza után hogyan fogy el Vásárosnaményig. Vajánál, ahol az M49 kiválna, 9%-os kihasználtságot találunk. (forrás: Magyar Közút)

És ha lehet rontani, akkor hol rontunk jelenleg?

A 2010-es kormányváltás átmeneti visszaesését követően újra az előző évtized intenzitásával épül a gyorsforgalmi úthálózatunk. Hogy hol, az már egy másik kérdés. Vegyük szépen sorra a kérdéses beruházásokat:

R67

No, ez olyanra sikerült, mint az okos lány Mátyás király előtt. Van is rajta ruha, meg nincs is, gyorsforgalmi út is, meg nem is. A NIF-es projektlap szerint 33 km-en 12 csomópont, illetve átvezetés kerül kialakításra, ebből 3db szintbeni csomópont lesz. Csak remélni tudjuk, hogy ezek legalább körforgalmat jelentenek, elkerülendő a súlyosabb baleseteket. No de kell-e egyáltalán 2x2 sáv az M7-től Kaposvárig? Az utóbbi évtizedben az M7-eshez és az M9-eshez kapcsolódóan megépült Látrány, Somogytúr és Kaposfüred elkerülője is, így az M7-estől Kaposvárig már „csak” öt lakott településen vezet át az út, ebből Somogybabod, Mernye és Somogyaszaló az értelmezhető méret. Jelentősen olcsóbb lenne (és a forgalom nagyságát elnézve elegendő is), ezek elkerülő szakaszait 2x1 sávon kiépíteni, ehelyett kapunk 2x2 sávot zenélő szakasszal 66 Mrd-ért. Tényleg, ismerve a magyar üzemeltetési kultúrát, vajon meddig fog az adott útszakasz zenélni?

M30

Ez meg hogy kerül ide? Pár sorral feljebb még pont indokoltnak tartottuk… No igen, Miskolcig nincs is semmi baj, azonban az M3-ashoz hasonló betegség itt is előjön. Miskolc után egy olyan, helyenként emelt sebességű út mellé építünk teljes értékű autópályát, aminek Szikszó és Forró kivételével az elmúlt 15 évben az összes jelentősebb települést elkerülő szakasza már elkészült. Mindezt azért, mert valaki ott fent kitalálta a Via Carpathia szlogent. Tekintve a szlovák oldalon az Eperjes és Zsolna környéki hiányzó szakaszokat a D1-ből, valószínűleg ez egy kihasznált pálya lesz… a Kassa-Pozsony autósok részéről. Nincs is ezzel semmi gond, ha a hazai adófizetők számára már minden igény ki van elégítve. Mikor is lesz kész az M4 Vecséstől Nagykerekiig?

M44

Pár hete a nyíltvonali rakodás kritikája kapcsán már előjött, hogy biztos ugyanakkora kapacitást igényel-e Békéscsaba, mint Győr. Jelen bejegyzésünkben a párhuzamos vasúti alternatívákat nem kívánjuk boncolgatni, mert azt a legtöbb útszakasznál elő lehetne szedni, azonban nem lehet elmenni amellett, hogy bizony a 44-es jelenlegi forgalma sem igényel 2x2 sávot. Ráadásul a 44-es a Kecskemét és Békéscsaba közötti 120 km-en összesen öt települést érint (Cserkeszőlő, Öcsöd, Békésszentadrás, Szarvas, Kondoros), ebből három közvetlen egymás mellett fekszik. Egy cserkeszőlői és kondorosi elkerülővel, illetve Öcsöd és Szarvas között egy új nyomvonallal lényegesen olcsóbban lehetne színvonalas közúti kapcsolatot adni Békéscsaba számára. Az átlagosnál nagyobb kamionforgalom orvoslására pedig 2+1 sávos előzési szakaszokat lehet létesíteni a 2x2 sávosnál lényegesen keskenyebb koronaszélességen.

2+1 sávos útszakasz papíron és a valóságban. Működő példa megtekintéséért csak egy németországi tanulmányútra kell befizetni.

m44_rac.jpg

Ennyi bőven elég lenne az M44-ből: nagyobb közútfejlesztés csak Szarvas és Kunszentmárton között indokolt, egyébként pár kisebb elkerülő, és a jelenlegi nyomvonal fejlesztése elegendő lenne

M25

A felvezetőben már említve volt, hogy hiába mondja a szakma valamire, hogy nem indokolt, ha a politikai vezetés meg akarja építeni, akkor bizony meg lesz építve. Pedig Egernek már az is sokat segítene, ha az M3-as építésekor elég szerencsétlen helyre került 25-ös utat Kerecsend érintése nélkül elvezetnék a 33-as útig. Ráadásul a politikai gondolkodás csak Egerig tart, Eger határában megáll a tudomány, és két körforgalmon keresztül a Mátyás király útra vezetik a komplett autóút forgalmát. Azaz, ha bejön a politikusok álma, akkor a Megyeri hídi körforgalomhoz hasonló kocsisorok fognak Andornaktályáig kígyózni, ha meg a körforgalmak gond nélkül elviszik az M25 forgalmát, akkor csak felmerül a kérdés, hogy mire is kell a 2x2 sáv.

És hol fogunk még rontani?

R76

Ha Kaposvár már kap gyorsutat, akkor nézzük már meg, hogy melyik dunántúli megyeszékhelynek nincs még meg a gyorsforgalmi kapcsolata… Ja igen, Zalaegerszeg. Igaz, minden tranzitútvonalból kiesik, így oda csak a célforgalom megy, de nem baj, vigyünk a legközelebbi autópályától egy önálló nyomvonalat, ha már tanulmányterv szinten megvizsgáltuk a jelenlegi nyomvonal négynyomúsítását. Jelenleg itt tartunk, kíváncsian várjuk a további fejleményeket. Úriember biztosra nem fogad, de a forgalom nagysága valószínűleg vetekedni fog az M60-éval.

M60

És ha már szóba került, ugorjunk is át Baranyába. Józan ember azt gondolná, hogy az M60-at a jelenlegi végcsomóponttól még illene visszakötni a 6-os útba, hogy a Barcs felé továbbutazók Pécset messziről elkerüljék, ez teljesen támogatható. Az, hogy a visszakötés csak Szentlőrinctől nyugatra történjen, az még előnyös is a pécsi agglomeráció közúti részének, idáig üdvözlendők az elképzelések. A közlekedési szakember fejében ott merül fel az első kérdőjel, amikor ezt az elkerülőt ugyanúgy 2x2 sávosra kívánják kiépíteni, mint a jelenlegi M60. Amikor pedig már azt olvassa, hogy mindezt a keresztmetszetet teljesen új nyomvonalon Barcsig kívánják továbbvinni, akkor már csak legyint. Szigetvártól nyugatra jelenleg kisebb forgalom van, mint számos ötödrendű főúton, Barcsnak, mint az egyetlen jelentősebb településnek, már megépült az elkerülője a határátkelő felé. Józan érveket nem lehet felsorakoztatni a beruházás volumene mellett, a megtérülési mutatók valószínűleg vetekedni fognak a kelebiai vasútvonal felújításával.

M9

Ha még visszaugrunk Zalaegerszegre, akkor egy újabb gyöngyszemet találunk a nyugati végeken. Vasvár és Zalaegerszeg között jelenleg terveződik az M9-es, párhuzamosan a jelenlegi 74-es főúttal, természetesen új nyomvonalon, 2x2 sávval. A 74-es út legforgalmasabb szakasza sajnos Zalaegerszeg túlsó felén található, Zalaegerszeg és Bak között esetenként a 8.000 E/napot is eléri a forgalmi terhelés, a kérdéses szakaszon bőven 5.000 E/nap alatt van az érték, amit a jelenlegi 2x1 sáv kényelmesen kiszolgál.

M7

Pár hete jelent meg, hogy megkezdődik az M7-es 2x3 sávossá bővítésének tervezése az M0 és az M8 között. Ez még üdvözlendő is lenne, ha egyrészt már lenne M8, másrészt annak az M8-nak értelme is lenne. A 8-as út egészen a 90-es évek közepéig az Olaszországba és Grazba tartók természetes útvonala volt. Aztán a szlovén autópályahálózat és az M7-M70 határig történő kiépülésével az Olaszországot keresők kaptak egy sokkal rövidebb és gyorsabb útvonalat, a Graz felé közlekedőknek pedig tavaly nyílt meg a gyorsforgalmi alternatíva az M86 átadásával, így a Szombathely-Felsőőr szakasz kivételével végig autópályán/autóúton lehet közlekedni Pest és Graz között. Az idő olyan mértékben meghaladta az M8-at, hogy jelen állás szerint a Körmend-Rábafüzes szakasz előkészítését már csak 2x1 sávra kezdik meg. Így az M7 kérdéses szakaszának bővítése csak a jelenleg is folyó vasúti beruházások ellen dolgozna, még tovább növelve a Balaton menti települések parkolási gondjait. A döntéshozóknak fel kéne ismerni, hogy az M7-es egy nyári hétvégén 2x5 sávos kialakításban is beállna, mint a szög, mert sem a balatoni, sem a pesti végen nem bírja felszívni a célpont az egyszerre rájuk zúduló autómennyiséget, a beruházással mindössze annyi változna, hogy a balatonvilágosi csomópont helyett a 710-es csomópontjától kígyózna vissza a sor a lepsényi pihenőig. Ezen az útvonalon egyértelműen a párhuzamos vasúton kell olyan szolgáltatást nyújtani, ami átcsábítja az autósok jelentős részét.

magyarorszag_anf.PNG

Magyarország közúti forgalomterhelése. Vessük össze a 4-es főutat az M44-el, keressük meg az R76 vagy R67 nyomvonalát, vagy csak nézzük meg, hogy az M1-hez képest mennyire indokolt az M7 háromnyomúsítása. (forrás: Magyar Közút)

És mi az, ami égetően hiányzik, mégsem hallani róla?

A magyar kormány elvben roppant elkötelezett a határon túli magyarság irányába, azonban az észak-erdélyi régiónak valahogy csak nem sikerül összehozni a direkt pesti gyorsforgalmi kapcsolatot. Kacérkodunk az M49-el, illetve gőzerővel építjük az M35-M4-et Debrecen és Nagykereki között, azonban ha egyszerű ember a térképre néz, akkor csak megkérdezi, hogy kérem szépen, miért nem megyünk egyenesen Szolnokon át? Ezt alátámasztják a baleseti statisztikák is, a 4-es főút Püspökladány és Albertirsa között messze az ország legbalesetveszélyesebb útszakaszainak egyike. Ugyan jelenleg épül a pálya Cegléd és Üllő között, azonban Ceglédtől keletre megállt a tudomány (illetve Szolnok térségében a munkagép, de ez nem jelen blogbejegyzés témája). A szolnoki elkerülő ki tudja meddig marad torzón, Fegyvernektől keletre pedig még tervlapokon is csak elvétve létezik autópálya. Mindez annak fényében is zavarba ejtő, hogy a fentebbi példákból láthattuk, amint egy-egy politikai döntés könnyedén sínre tesz egyébként soha meg nem térülő beruházásokat is. Az M4 azonban jelen állás szerint Ceglédnél megáll, hiába szolnoki a First Lady, hiába köthető Karcaghoz több kormányzati szereplő is.

S persze zárásként szót kell ejtenünk a maradék közúthálózat állapotáról is. Szép, szép az M25-ös, de közben Kerencsenden az évtizedekkel ezelőtti közműépítés nyomait nem sikerült még eltüntetni a falu főutcáján; miközben folyik a luxusutak tervezése/kivitelezése, bizony a maradék közúthálózat igencsak legatyásodott állapotban van, alig lehet olyan megyét találni, ahol ne lennének alapvető gondok még a főbb utak állapotával is. És akkor még Budapestről, és más nagyvárosokról nem is beszéltünk: míg százmilliárdokért épülnek a 2%-os kihasználtságú autópályák országszerte, a Thököly úton még mindig a megszűnt villamos kiálló darabkáit kell kerülgetni az autóknak és a buszoknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesiklub.blog.hu/api/trackback/id/tr7212613383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vaki78 2017.07.21. 19:45:28

@XXXXXL: bingó, az első ötlet életmentő lenne, az osztrák sógoroknál szinte mindenhol így van, nem is megy a kistraktor, meg az utánfutós terepjáró a főúton.

aranyár 2017.07.21. 19:59:11

A közelmúltban hangzott el (kormányfői rögtönzés?) hogy a hajdan Déli-autópálya néven elhíresült álom valóra válik, és végre sikerül félkör-ívben felfűzni a fontosabb városokat Győr/Szombathely - Debrecen viszonylatában, (Debrecen Miskolc között adott a pálya) ezzel számottevően elkerülve Bp.-t, ráadásul a közvetlen kapcsolat a vidékfejlesztés ütőere is lehetne...
Nyilván szükség lenne rá, mert pl. Szegedről Debrecenbe jobb körbe, autópályán végig menni mint a 47-esen végig szenvedni.
Vannak regionálisan égető szakaszok (Ilyen pl. Debrecen-Nyíregyháza, Debrecen-Hajdúszoboszló amit egy vonalra felfűz a 4-es (halál) út)

Mindeni náci, kivéve Elek Gábort (jotundert) 2017.07.21. 20:18:29

"A gyorsforgalmi út elsődleges szerepe a jelentős méretű tranzitforgalom elvezetése a települések belterületéről, és ezzel párhuzamosan a közúti kapacitás növelése, ahol a jelenlegi rendszer azt már nem bírja el."

Sajnos nem esik szó arról, hogy ugyanilyen fontos a gyorsaság növelése, elérhetőség javítása. Elemi hiányosság erről akérdésről megfeledkezni, amely egyébként érvényteleníti az egész cikk okoskodásait.

Aztapaszta 2017.07.21. 20:19:18

A te példáddal élve:
Nekem van egy 200 literes no frost hűtőm, de telepakolom és kihasználom, alig férek el benne.
A szomszédnak egy hűtőtáskája jégakkuval, és az istennek nem akarja úgy használni, mint te a hűtőt, alig használja ki.
A logikád szerint, neki még a hűtőtáska is sok és felesleges, nekem viszont kétajtós amerikai hűtőszekrény kell.

Logikus.
Ha belegondolsz, te sem használnád ki a hűtőtáskát.

Mindeni náci, kivéve Elek Gábort (jotundert) 2017.07.21. 20:27:52

@Aztapaszta: A kapacitáskihasználásos gondolkodásmód téves.
Minek hűtőtáska, ha az év 365 napjából csak kétszer használja?
Minek fűnyíró, ha stb
Minek autópálya, ha az átlagos napi forgalom stb
Egy másik példa: minek építenek 100 szobás szállodát, ha az átlagos kihasználtság mindössze 60%-os.

karikaV43 2017.07.21. 21:04:04

Majdnem jó is a cikk.
Tényleg sok a felesleges sztráda,de ez csak annak fáj aki nem arra lakik vagy nincs arra dolga.Én köszöntem szépen örültem az M6-nak mivel Dunaújváros mellől Pestre jártam dolgozni és Pécsre tanulni.Az M1-ről szó sem esik,ami azért vicces,mert 130-cal nem lehet rajta végig menni,még Tatáig sem.Éjjel-nappal tele van,ide nagyon kellene 1-1 sáv pluszba és a felújítás sem várhat tovább.100 tábla,meg 30km-en úthibák tábla,olyan mint egy sajt reszelő.
Imádom a vasutat,de 30 év alatt,csak lassult miért ülne bárki fel rá,ha van autója?

Mr. Cobb 2017.07.21. 21:18:48

Van sok értelmetlen fejlesztés, vagy olyan út ahol kellene, de nem csinálják. Viszont az M15 az ország szégyene.
Egy sima 2x1 sávos főút, középen záróvonal végig, így előzni lehetetlen, kinn a 90-es tábla. Magyarul egy szar főút kapott a nevébe egy M-et, hogy szedhessenek érte pénzt.

Mr. Cobb 2017.07.21. 21:23:46

@karikaV43: Tervbe volt véve, de az olimpia dicsőséges elkaszálásával ez is elúszott. Reálisan 10 éven belül nem lesz belőle semmi, vagy inkább 15.
Ha holnap átadnák a plusz 1-1 sávot, már akkor is későn lenne...

kkn 2017.07.21. 21:41:08

Nekem is úgy tűnt, hogy a cikkíró nem autózott a 44-esen. Közel akkora forgalom , mint a 4-en. Elég egy IFA, és már indul a roncsderbi az előzgetésekből.
Persze a 4 is nagyon kívánja az átkötést. Meg az M8 is jó lenne bele, hogy a Dél-Dunántúl elérése a Kecskemét vonalától délre és keletre a Balatonnal ne az M5-M0-M7-en legyen a leggyorsabb. Persze nyári hétvégéket kiejtve.

pagura 2017.07.21. 21:42:15

A Szabadka-Győr távolság légvonalban 220km. Az M5-M1 útvonalon pedig 320km. Még ha raknak bele +20km-nyi nagy ívet, hogy ne legyen nyílegyenes akkor is a Budapestet elkerülő új autópálya Győr-Paks-Szabadka között, még akkor is minimum 80km-rel lehetne lerövidíteni az országon átmenő tranzit forgalom útvonalát. A teherjárműveknél 1 órányi megtakarítás is lenne. Az új pálya a tranzit forgalom miatt jól kihasznált lenne, és a most túlzsúfolt M1, M0 és M5 is sokkal könnyebben lenne járható. Ha lenne egy iyen Szabadka-Győr tranzit autópálya, akkor a tranzit forgalom nem 320km-nyi utat tenne tönkre mint most, hanem csak 240km-nyit, és persze jóval ritkábban kellene az M1-M0-M5-öt felújítani, és nem kellene őket bővíteni és felújítani sem, mert a forgalom megfeleződne. Ez a 240km-es szakasz megszüntetné a Budapest központúságot a közúti forgalomban.

]{udarauszkasz 2017.07.21. 21:49:44

Mondjuk az M1est nem artana kiepiteni 3 savosra,mert foleg most nyaron katasztrofa,ami ott tranzit cimen megy.

2017.07.21. 22:10:43

@Mr. Cobb:

Na az olimpia lenne az igazi pénzkidobás. Mellesleg dicső kormányunk a fejedelemmel az élen azt mondta, hogy az összes fejlesztést megvalósítják, akkor is ha nem lesz olimpia. Az olimpia csúfos bukása után nyilatkozták a nemzetmegvezetői.

Le Orme 2 2017.07.21. 23:11:10

Nagyképű, buta, hazug, szakszerűtlen írás.
A hazugságra egy példa: "százmilliárdokért épülnek a 2%-os kihasználtságú autópályák országszerte" A 2% néhány kilométeres szakaszra érvényes, a százmilliárdok pedig az egész autópályahálózatra.
A vasút mint alternatíva? Egy őrült lázálmában legfeljebb. Lengyelországgal hasonlítani? Lengyelországban vannak távolságok, kicsit jobban megéri a vasút fejlesztése.

adiba 2017.07.21. 23:12:11

Na már megint csak Budapest, Budapest és Budapest....
Magyarország nem csak abból a koszos, büdös és élhetetlen koszfészekből áll!
Én az ország nyugati felében lakom (ott születtem) és azt veszem észre, hogy egyre többen ide költöznek. A város amiben élek pár éve még 60000 lakosú volt. Mostanra már 100000 felett járunk. Nincsen egy normális gyorsforgalmi út a környéken. Minden kurva autópálya Budapestre vezet! Miért? Nincs még egy ilyen ország európában mint ez!
Ha le akarunk menni a Balatonra, vagy az oszág déli felébe akkor órákat döcögünk a szarabbnál-szarabb utakon. Miért? Ha a német, osztrák, szlovák, lengyel le akar menni a Balatonra akkor ők is! Pedig a Balaton belőlük él! Nem pedig a koszos "pöstiekből"!
Észak-déli autópálya? Mikor?
Volt nálunk az orbánc, megigérte, hogy 2018 március 15-éig meg lesz az M85 a határig! Egy kurva kapavágas nem volt még a környéken? Bezzeg a szaros kisvasútja készen van. A fos stadionok készen vannak!
Hol vannak az utak, kórházak, iskolák, óvodák?
He? Viki?

MIx 2017.07.22. 00:14:19

M0?????????????????????????????????????????????????????????????????

zenitó 2017.07.22. 00:38:12

A First Lady pedig egészen bizonyosan nem szolnoki. Illene tisztában lenni a köztársasági elnök valamint a miniszterelnök személyével.

Altaïr 2017.07.22. 00:42:28

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!:

"M7 háromsávosítása az elővárosi forgalomban autók tízezreit fogja Budapestre szabadítani."

Elárulok egy titkot: a Bp. felé vezető szakasz már most háromsávos. Balaton felé vezető oldalt akarják 3sávosítani most.

Don Blasius 2017.07.22. 01:16:21

Vannak az írásban olyan dolgok, amikkel tudok egyetérteni, de előttem is többen írták, hogy túlságosan száraz adatokra, statisztikára van alapozva.

A 44-est többen írták már; igen, a forgalom sűrű, brutál sok a kamion, az álomszuszék autós, mennek 65-tel, tehát még a 90-től is jóval kevesebbel. Baromi veszélyes, aki nem alszik és nem fostalicskája van, előbb-utóbb előzni akar és fog is. Itt nem szabad a sávokon spórolni.

67-es: szoktam erre járni, van azért forgalom. Nem vigasztal, hogy csak 5 falun kell keresztülmenni (ők sem örülnek szerintem az átmenő forgalomnak), ha lakott területen kívül tele van beláthatatlan kanyarral, bukkanóval. A 60-65-tel lemmingelők (vagy lassabban) itt is nagy számban vannak jelen.

M3 Nyíregyháza után: Mátészalkáig szerintem hasznos, annyira nem kihalt, a 49-esen utána látszik is, ott már összegyűlnek szépen. Ez viszont igazolja a posztírót is, hogy igen, kellett volna egy csengeri ág és Vásárosnamény helyett meg inkább Kisvárda irányába építeni. Bár ha az ukrán oldalon is a jelenlegi irányt erősítik, akkor jó lehet így.

És egyet tudok érteni azokkal, akik írják, hogy kellenek a délebbi "gyűrűk"; M8-M9 legalább részben (Nyíregyháza-Debrecen-Békéscsaba-Szeged-Pécs és (Győr-Sékesfehérvár-Kecskemét-Szolnok)!

Sürgős szerintem: M15 és M70 "duplázása", M2 legalább elindult. M0 nyugati szakasz nagyon kéne, jelenleg Dél-Pestről Esztergomba (ide is kellene valami a 10-es mellé) eljutni több idő, mint Szegedre.

Háromsávos pályák: M1 Győrig, M3 Gyöngyösig, M5 Kecskemétig, M7 Siófokig - én ezeket bővíteném.

2017.07.22. 01:50:15

Bár pusztán kihasználtsági szempontokat figyelembe véve nem lehet kétségbe vonni a cikk megállapításait, azonban Egernél közlekedésbiztonsági okok miatt is igencsak indokolt egy új nyomvonal - akár autópálya, akár más. Nem véletlenül hívják a 25-öst halálútnak.

bandigyerek 2017.07.22. 05:40:20

@drazsé: Novaj?? Mezőkövesdet akartál írni, nem?

Amanitin3 2017.07.22. 08:34:55

@pagura:

ez biztosan igaz, a kérdés az, hogy érdemes-e kizárólag a tranzit forgalom kedvéért több száz milliárdot beruházni.

Fentebb már elhangzott kelet-nyugati utakat kéne nyomatni inkább:

Nagykanizsa-Kaposvár-Szeged-Békéscsaba-Debrecen

Szombathely-Veszprém-Fehérvár-Dunaújváros-Kecskemét-Szolnok-Püspökladány-Biharkeresztes

Ezek is elvinnének egy csomót az M1-M5 forgalomból és segítenének sokat azon, hogy országon belül ne csak Budapesten keresztül lehessen eljutni bárhová

csakblogolgatokitt 2017.07.22. 08:46:36

A NIF.hu oldalán láttam nemrégen egy európai térképen, amelyen a nemzetközi folyosók voltak berajzolva. Az EU ezeket támogatja, ezért ezeket építjük.Ennyi.

africans 2017.07.22. 08:57:32

Ezzel az elemzéssel az a gond, hogy teljesen természetes alapállapotnak veszi a jelenlegi forgalmi adatokat. Nem veszi figyelembe, hogy azok egy része pont a normális alternatív útvonalak hiánya miatt alakul így. Ha ránézünk a térképre, az teljesen nyilvánvaló, hogy jelenleg az kelet-nyugat közötti forgalom zöme mind Budapesten keresztül halad. Ha megépülne egy normális összeköttetés Budapesttől délre akkor az M0, M1, M3, M5, M7 forgalom egy jelentős része elkerülné Budapest így is túlterhelt térségét.

FayRodisz 2017.07.22. 09:19:00

Ez egy nagyon szánalmas elemzése volt a hazai közlekedési viszonyoknak, rengeteg tévedéssel és tele olyan összefüggésekkel amiknek köze nincs a valósághoz, mert a valóságot még nyomokban sem tartalmazza.
Meséld már el, miért vársz el zsúfoltságot egy olyan rendszerben ahol a gazdaság totálisan padlóra lett téve, mezőgazdaság csak a csókosok támogatásfelvételéért létezik, főleg papíron, valós és értékteremtő munka szinte sehol nem folyik és azok akik bármit is kezdhetnének a jövővel azok a csúti csökött és az agyhalott kiszolgálói miatt farokfelvágva menekülnek az országból, ahol a gazdasági fejlődés utolsó hét éve arról a hozsannajelentésről szól, amelyben sikerült végre újra megközelíteni alulról a 2008-as válság előtti állapotokat és eredményeket.

FayRodisz 2017.07.22. 09:23:36

És azt is tegyük hozzá a valósághoz, hogy (közelítő adat, nem méter pontos, putyintroll leszophat) 2002-ben volt durván 500 km gyorsforgalmi hálózat, ez a Gyurcsányi hanyatlás alatt felment durván 1500 km-re, majd jött a Kánaán és orbán hatalmas gazdasági csodájának köszönhetően járunk most már végre az európai csúcson és az összeurópai léten, lelken, gazdaságon is keresztülgázoló erőn feletti eredménynél, úgy 1600-1700 km-nél.

csárlszbrunzol 2017.07.22. 09:41:16

@guest_: A legnagyobb poén, amikor belsősávos villog le úgy, hogy a külsőből bemegyek a középsőbe előzni. A legtöbb ilyennek az sem jut eszébe, hogy beváltson a belsőbe, hiába indexelek. Olyat meg szökőévente látok, hogy _magától_váltson be, hogy én is tudjak előzni. Ritka nagy parasztok módjára közlekedünk sajnos.

csárlszbrunzol 2017.07.22. 09:47:49

@kuki123: szerintem arra gondolt a költő, hogy ha gebasz van és bíróságig megy az ügyed, akkor felhasználhatod a felvétel. Meglehet, a rendőrségi feljelentés az alapján már más tészta, nem tudom.

csárlszbrunzol 2017.07.22. 09:48:28

@Altaïr: Jól van, akkor a budapesti forgalmat fogják a vidékre szabadítani! :D

csárlszbrunzol 2017.07.22. 09:49:10

@csárlszbrunzol: jav: a középső sávozós kolléga, nem belsősávozós

Alex Lavour 2017.07.22. 10:43:00

Trianonnal levágták az ország körkörös közlekedési útjait. Ezzel kialakult egy Budapest centrumú sugár irányú közlekedés. Ezt a helyzetet kellet volna oldani kereszt irányú, és körkörös utakkal. Nem tették, sőt újraépítették a centrális úthálózatot. Ma a teljes nemzetközi forgalom be van kényszerítve az M0-ra. Az országban kereszt irányban közlekedni gyötrelem. Megépítették a Duna-hidakat, de nem építettek hozzá utat. Próbálj meg Dunaújvárosból Ceglédre menni. Legegyszerűbb, ha Budapesten át autózol. A Balaton alatti régiókból Nyugat-Európa felé autózni kínszenvedés. A 300 km távolságban lévő Bécset 5-6 óra alatt lehet elérni, ezalatt két-három büntetést is be lehet gyűjteni. Jobb Budapesten át az autópályákon közlekedni, de ez meg több üzemanyag és út díj. A M6 néha olyan üres, hogy percekig nem látok autót. Bűncselekmény, amit műveltek!

delejes 2017.07.22. 11:11:47

M9 töredéke a bogyiszlói dunahíddal is megérne egy misét, mint az értelmetlenség csimborasszója. Az M9 valóban előrelépés lenne, de a közeljövő beruházásai között a komplex koncepció nem szerepel.

KissGecihuszár 2017.07.22. 12:29:00

@7tom: Ami a turizmus vízfej koncentráltságát illeti; ezt kategorikusan cáfolom, ugyanis mind Eger, mind Pécs, nem beszélve a Hortobágyról permanens program, szóval ez nem nyert. A többin pedig épp ideje változtatni, ehhez kellenek olyan párt(ok), melyek még nem romboltak az elmúlt 27 évben...

rnz 2017.07.22. 12:46:40

Bármi épül, egészen biztosan jobb attól, mintha semmi nem épül. Végre kicsit nagyobb tempóban építik az utakat, erre most meg már az a baj. Ha van sapka, ha nincs, ugyebár...

egy laikus kívülálló 2017.07.22. 12:47:44

@igazi hős: Teljes mértékben egyetértek. Nem kellene mindent az M0-ra terelni, az M8 eredetileg BP teljes elkerülésére lett volna alternatíva. Hiába van bővítve az M0 2x3 sávra, ha minden komolyabb főút oda vezet. Ez egy stratégiai hiba, mindent BP-re beterelni. Az M1 - M5, M3 mind az M0-n kerüli BP-t. Ha lenne egy értelmesen megépített M8, akkor nem kellene BP felé a 2x3 sáv az M1, M3, M5, M7 pályákon. Ezt már végiggondolta valaki?
Csak a forgalom számlálás alapján nem lehet tiszta képet kapni a kapacitásokhoz (2x mennyi sáv), ha jó alternatívák jönnének létre, nagyon sok jelenleg forgalmas út forgalma átterelődne másik irányba - lásd régi 8-as út - M7 autópálya a határig.

Negrogo 2017.07.22. 13:23:22

Mi a baj a mai magyar gyorsforgalmi utakkal? Annyi, hogy az M3 Budapest-Eger magasabban nem 3x3 savos vegig es az M7 ugyan csak nem Budapest-Balatonszarszo kozt. Ezeken a telepuleseken tul mar alig vannak a palyakon es baromi jol lehet menni. Ezen kivul semmi gond nincs. De amig a vezetok 80% -a birka es pl. a legidegesitobb es elegge balesetveszelyes kotelezo jobbra tatast nem ismerik addig ennek se lenne sok ertelme. Hiaba mennek en is vegig ora szerinti 150-el dinamikusan, gyorsan, hisz errol szolna a palyazas, amit meg nem is buntetnek ergo nem szabalytalan, ha 3 percenkent talalkozol vkivel aki ha 130-al megy (ora szerint mert sok autonak ez csak 120 valojaban) akkor mar azt hiszi berlete van a belsoben...

odamondó 2017.07.22. 14:12:44

M6osnak semmi baja. A magyar autósoknak annál inkább.

M6 kényelmesen 130al +30km
Vagy
6os út agyfasz sok idióta előzgetővel...

De itthon +5km már kiveri az emberek limitjét...

Circus 2017.07.22. 15:12:39

@pagura: erre írtam az M81-et.
Tranzitforgalom nagy részét elvinni Győr > Székesfehérvár > Kecskemét útvonalra, gyönyörűen ráfűzve az idetelepült autóipar óriási részét.

csárlszbrunzol 2017.07.22. 19:07:38

@mennyi?husz!: "amit meg nem is buntetnek ergo nem szabalytalan,"
Pedig de, szabálytalan attól még, hogy nem büntetik. Sőt, ha megállítanak, elvileg 133 valóstól is büntetnek.
Más kérdés, hogy a köztudomás szerint plusz 10-et hagynak határértéknek és onnan fölfelé készül a felvétel. De még mindezekkel együtt is szabálytalan már a 131 is.

Lovrin 2017.07.22. 19:31:50

@adiba: Sopron nem lett 100 ezres, tartja a 60 ezres számot. Ha nem épül meg a vasfüggöny, most simán Győr méretű lehetne.

De az tény hogy mindig is inkább Bécs vonzáskörzete volt mint Budapesté. Olyannyira hogy most is több vonat indul Bécs felé mint Budapest felé és az osztrákok is már megépítették az autópályájukat.

Makkász1 2017.07.22. 19:58:30

Fentebb már írták és egyetértek: az M3-nál a koncepció annyi, hogy az ukrán határig megy. Az ukránok felvállalták, h több, mint 100 km autópályát építenek a határtól a hágóig. Csak hát korrupció, háború, ilyesmik. Bele se kezdtek. Csak nézzétek meg a beregszászi elkerülő utat: kb. 8 éve kezdték el építeni, elkészült egy 25 méteres !!! felüljáró darab, azóta az is már majdnem összeomlott. Na, kb. ennyi.

Negrogo 2017.07.22. 20:11:31

@csárlszbrunzol: @csárlszbrunzol: Tobb az mint 10km/h legalabb is palyan. En spec. amugy 10% -rol tudtam, hogy ennyit rahagynak mindenhol de rendszeres, hogy atmegyek veda alatt, ora 150 -el (gps szerint 146) ami mar tobb mint 10% vagy akar lezeres 3 labu kint de sose kaptam semmit. Szoval en ugy tudom palyan valos 150 felett buntetnek. Pont ezert is hasznalom ki ezt. Amugy ertem amit irsz hisz a jobbra tartas is kotelezo meg se buntetik azokat akik a belsoben tespednek indokolatlanul (ergo nem kocsisort eloznek pl) es ettol ez meg nem lesz szabalyos. De az egeszet azert hoztam peldanak mert attol, hogy vki a maximalis megengedettel megy, meg ugyanugy le kell huzodnia de sok barom van aki nem birja el viselni ha vki 140 -el el menne mellette es ezert belsoben marad. Hol ott en ha 200-al mennek, amit persze sose csinaltam, akkor is a kulsoben haladok ha lehet. Arra akartam ravilagitani, mert adunak meg sokszor hallotam mar az ilyen barmoktol, hogy azert nem megy ki mert a mogotte levo szabalytalan mert tobbel megy mint 130 akkor o is lehet szabalytalan. Ha en rendor lennek sorba szednem ki a jobbra nem tartokat... mert e miatt nem lehet sokszor haladni rendesen es ez sokkal veszelyesebb is szerintem mint az aki esetleg 160-al is megy a palyan.

csárlszbrunzol 2017.07.22. 21:14:13

@mennyi?husz!: Jó, nézzük a tempót és nézzük a jobbra tarts!-t
tempó: hiszek abban, hogy mindenkinek jobb lenne, ha maximum csak a megengedettel mennénk. Az egész közlekedésnek, mármint.
jobbra tarts!: hiszek abban, hogy mindenkinek jobb lenne, ha rendesen jobbra tartanánk.
DE
nem hiszem, hogy bárkinek joga van letolni bárkit. Sajnos a tapasztalatom az, hogy türhő faszparasztokként vezetünk és ha nem tetszik a másik tempója (ha találkoznak, akkor általában nem fog tetszeni), akkor szét kéne nézni. ÉS megértően megvárni, míg a lassabb befejezi az előzősét, mert ugyanolyan joga van előzni, mint annak, aki 130-cal menne 110 helyett. Ha az illető ezután sem tart jobbra, akkor meg meglőzöm jobbról a pics'be. De nem villogom le, nem indexelek neki és nem mászom a picsájába. Türlemes, megértő és elfogadó vagyok. Ha az előttem haladó sem tud haladni, akkor sem nyomasztom. Sok ilyet látsz jártadban-keltedben? Hozzá lehetne tenni a közlekedéskultúránkhoz ilyennel?
És akkor ha én rendőr lennék:
- kövtáv be nem tartása
- követési távolság rossz megválasztása
- rövid kövtáv
- jobbra tarts! hiánya
- jobbra tarts hiánya 2*1 sávos úton is
- balra húzódás elmulasztása balra kanyarodáskor
- jobbra húzódás elmulasztása jobbra kanyarodáskor
- balra középíven kanyarodás
- jobbra kamionként kanyarodás
- bal kanyarok levágása
- balra ívelő útszakaszok esetében a felezővonal átlépése
- bal íven levágni a nyomorult kanyart
- védett út megtévesztő sebességű megközelítése
- körforgalomból kihajtáskor irányjelzés elmulasztása
- úgy en bloc irányjelző használatának az ignorálása mikor pedig kéne
- ködlámpa, ködzárófény indokolatlan használata
- buher lámpa használata
- lámpa nem használata, mikor pedig kéne
- tompítottal ácsorgás az út mellett (votl oylan is, hogy a fószer helyzetjelzővel ácsorgott és mikor feltettem a távfényt, Ő is. Gondolom, elengedhetetlen volt ahhoz, hogy ott álljon. Természetesen lakott területen kívül történt)
Szóval szerintem van más baj is, nem csak az, hogy kit hogy tartanak fel (szegényke). Onnan indulna, hogy talán partnernek kéne lenni egymáshoz, hiszen ez KÖZlekedés. Momentán mindenki csak kivenni akar belőle, ezért nem működik. Látod, hogy mire gondolok?
És a legdurvább: ez most mindkettőnk részéről durván offtopik volt, sehogyan sem illik ide. Részemről be is fejeztem.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2017.07.22. 21:27:18

@karikaV43: Nem mindenhol, a székesfehérvári vonal így felújítva tényleg értelmes alternatívája lehet az autónak, főleg ingázóként (dupla, néha tripla Flirt is elképesztően tele tud lenni délután négy-öt tájban). Csak persze ehhez a színvonalhoz kellett pármilliárd EU-forint...

RenPaul 2017.07.22. 23:32:31

M44 Kecskemét -Békéscsaba között nem igényel 2x2 sávot??!! Jártál már erre valaha is??!! (Folyamatos rendkívül erős kamionforgalom Románia felől!)
M2 (Bp - Vác halálút) már zajló 2x2 sávra bővítését meg se említed!
Hol élsz Te ember??!!

gigabursch 2017.07.23. 10:37:39

@Rosep:
Egyszerűen nem értem, mi a drága egy éves autópálya matrica 43.000 Ft-jában...

Persze egy Letenye-Split-Letenye egy szem nyaraláskor majdnem ennyibe kerül, de azon senki nem sopánkodik.
Biztos van olcsóbb Európában, de ezért a mennyiségért 43.000 Ft egy évre NEM_SOK.

gigabursch 2017.07.23. 10:39:32

@csárlszbrunzol:
Pár apróságtól eltekintve szívemből beszélsz.

De ehhez hülyék-ostobák-tanulatlanok-szarháziak a rendőreink és főleg a vezetőik.

gigabursch 2017.07.23. 10:48:32

@mennyi?husz!:
Még a kádkőgyáras alatt jött ki az a KRESZ módosítás, ami
>30 km/h esetében 5 km/h-
31-50 km/h esetében 10 km/h-
51-100 km/ha esetében 15 km/h-
101-130 km/ha esetében 20 km/h sebességtúllépést visel el tűrésként.

Erre a trafik különböző okból még tesznek rá egy keveset.
Normál esetben sztrádán 153 km/h-tól, országúton 108 km/h-tól, lakott területen 68 km/h-l csattan a trafi.
Egyszerű ez mint a zsíroskenyér...

Mellesleg szerintem Európa legnormálisabb szabályozása, és mégis évente csak a magyar állampolgárok betesznek a költségvetésbe majdnem 20 mrd Ft-ot. Akik ennyire hülyék meg is érdemlik.
S ennek ELENYÉSZŐ hányada a viccesen kitett/kint hagyott táblák bevétele...

gigabursch 2017.07.23. 10:58:23

@FayRodisz:
Két éve volt a NOF honlapján - most nem találom - egy powerpoint/video a közútforgalom és a gyorsforgalmi úthálózat elmúlt 40-50 évnyi fejlesztéséről.
Most hirtelen nem találtam.

De amire ki akarok térni.
Igazad is van meg nem is.
Volt ami már Megyó, sőt Fletó alatt került befejezésre, de ugyanez igaz eggyel tovább is..., azaz Vektor alatt...

Rosep 2017.07.23. 11:23:15

@gigabursch:

Nem a 43.000 Ft a sok az éves matricáért, hanem a bérünk kevés hozzá!
Meg amikor a nálunk jobb életszínvonalon tengődő és nagyobb autópálya hálózattal rendelkező országokban harmad ennyi az éves díj, az ember elgondolkodik, hogy valami nem stimmel... De valószínű ezen országok valamit nem jól csinálnak, és előbb-utóbb úgyis csődbe mennek, mi meg akkor is dübörgünk tovább. De ebbe most ne is menjünk bele.

paveway 2017.07.23. 11:31:42

@rnz: Persze, hogy ami épül, az jobb, mint a semmi. De ha van mód utat építeni, miert nem a lehető legnagyobb haszonnal teszik? Amúgy én nem érzem azt a rengeteget új utat. Nem akarom védeni a trógereket, de a szocik 8 éve alatt kb. 800km gyorsforgalmi épült. Ehhez képest 7 év alatt kellett volna legalább 600-nak, annyi messze nem jött össze.

Buenos Aires 2017.07.23. 12:34:26

M0 befejezése fel sem merült a cikkíróban. Pedig azonnal a legforgalmasabb utak egyike lenne az észak- nyugati szektor. A másik nem létező út a Győrt és a Balatont összekötő út. Ahogy a 2 milliós Budapest kedvenc nyarsló és kiránduló helye, úgy lehetne Bécsé és Pozsonyé is. De nem fognak tömegek keresztül bukdácsolni a Bakonyon.

csárlszbrunzol 2017.07.23. 13:27:08

@gigabursch: OFF-oljunk még egy kicsit mégis? Jól van. :)
Mik a Te eltéréseid? (fyi: nem írtam le mindegyik sajátot azért, maradt tartalék még nálam is)
És - bár nem nagyon vagyok oda a rendőrökért, de azért nem lehet ezt csak az Ő - és vezetőik - nyakukba varrni. Az egész társadalomnak kéne felnőnie ehhez, de úgy emberesen. Amíg csak legyakni akarjuk a másikat, addig nem lesz ez másként. Igen, ezen tudna tompítani a rendőség, és igen, sajnos ezt baromira nem teszi. De attól még belül, a fejekben maradhatna sötétség, amit a rendőrök semmivel nem tudnának oszlatni. Hiszek abban, hgoy hosszabb távon az összfej világosodása hozhat el változást. Mutassunk egyre jobb és jobb példát a töbi közlekedőnek, a gyerekeinknek és majd lassan csak eljut
----
nánk oda, de addigra megjön a hőn áhított önvezető autó. És nem kell futóbolondokkal deal-elni onnantól. De várom! :) Na, ez utóbbi viszont kicsit megint ontopik, mert biztosan segíteni fog az utak kihasználtságának - szerintem :)

BTO11 2017.07.23. 14:53:38

@Artie:
komáromtol az M7 ig az M1röl
13s 81 s is halálutnak nevezhető

BTO11 2017.07.23. 14:56:18

@BTO11: komáromba épül az uj dunai hid ami kamionokat is képes átengedni a határon

guest_ 2017.07.23. 15:26:49

@gigabursch, @csárlszbrunzol: Tökéletesen egyetértek. A haveroktól csilliárdokért megvett szupertraffikkal elvben simán lehetne ellenőrizni és büntetni pl a jobbra nem tartást, kanyarodást, körforgalom szabálytalan használatát, irányjelző használatának mellőzését és a legtöbb felsoroltat. Ehhez csak szándék kéne. És azt sem hiszem, hogy ez kevesebb bevételt termelne mint a gyorshajtásból beszedett bírság és legalább az általános közlekedési morál is javulna végre.

dhrbikes 2017.07.23. 15:41:01

Milyen hasznos is lenne az M6, ha lenne folytatása Dubrovnikig. Ugye ehhez Bosznia meg Horvátország tevékenysége is kellene.

dhrbikes 2017.07.23. 15:49:51

@gigabursch: Ahhoz képest sok, hogy Ausztriában hasonló mennyiségű (hu: 1400, at: 1700 km), de drágábban építhető autópálya kerül 2x.000 forintba, Svájcban pedig (1300 km) 12.000 körül van.

csárlszbrunzol 2017.07.23. 15:59:50

@guest_: Szerintem pár - fontos - pontban eltérhet a véleményünk. Megérzés ez, nem több.

Aztapaszta 2017.07.23. 22:53:23

@dhrbikes: Ha megnézed a térképet, akkor, hogy Európa negyede az M6-on menne Dubrovnikig. Csak amíg vannak olyan szűklátókörűek más országokban is, mint a poszt írója, addig fúrják az autópálya készítést.

Európa negyede az M6-on menne, ez nem csak nyaralók, hanem teher forgalom is.

Le Orme 2 2017.07.24. 01:42:40

@dhrbikes: Szlovéniában pedig (Magyarország töredéke, a Dunántúl fele nagyságú) 34 ezer Ft az éves autópályamatrica. Számos országban kapus rendszer van, ami sokkal drágább. Úgyhogy a magyar díj egyáltalán nem kirívóan magas.

paveway 2017.07.24. 07:19:09

@Le Orme 2: Szlovénia csak 1 példa, a kapus rendszer pedig nagyon más, szerencsére mi is túlléptünk rajta. Egyértelműen nagyon drága a magyar éves matrica.

tatraplan 2017.07.24. 09:41:17

A feleslegesnek ítélt M49-ről: a hivatkozott 2015-ös forgalomszámlálasi adatok szerint az autópálya 9% os kihasználtsága a megyei matricával es a növekvő tranzitforgalommal nagyjából 30-50%-kal nőhetett. Két harom éve 10 autóból 3 választotta az M3-ast a 49 helyett, ma 5-7.
A 49-es kihasználtsága akkor is 60% volt, egyes napszakokban, napokon fullon van.

gigabursch 2017.07.24. 10:41:55

@csárlszbrunzol:
A kanyar nyesés ellen annyira még nem ágálnék - Bár ritka sok barom van, aki akkor is nyesi, amikor szemben jön autó...

gigabursch 2017.07.24. 10:51:53

@dhrbikes:
S hasonlítottad össze a horvát, szlovák, lengyel, francia, brit, spanyol, fehérorosz, stb útdíjakkal is?

Persze én lennék a legboldogabb, ha svájci életszínvonalon élnénk, de ettől még messze vagyunk.
Viszont az is tény, hogy Ausztria és Svájc tele van külön útdíjas szakaszokkal.

Mindezek mellett az országos éves díj akkor sem drága, a megyei meg tényleg olcsó.

csárlszbrunzol 2017.07.24. 11:15:03

@gigabursch: Én viszont nagyon is. Nem véletlen, hogy háromszor is ott van. És azért, mert ahogy Te is írod, ritka sok a barom. Szerintem "mindenki".
Nem is értem különben. Akkor is csinálják, amikor nem látható, hogy jön-e esetleg valaki. Meg akkor is, amikor látják, hogy ott vagy.
Védett útról totál bevett, hogy úgy kanyarodnak le, hogy hiába vagy ott, akkor is találkoznátok. Banyer, nem is kéne forgalmi kapcsolatba keveredni, mert én mennék a dolgomra mondjuk jobbra kisívben, hülyemajma akkor sem tud a szabályos íven kanyarodni, hanem nekem kell megállni sokszor. Ott is, ahol amúgy stop tábla sincs. Az milyen munka már? Nagyon gyűlölöm. Az meg, hogy amúgy is a felzővonalat lovaloglja a sok balfasz-huszár, már meg sem említem (illetve dehogynem, hát most írom! :) ). Van, amelyik kifejezetten át is lóg. Kíváncsi lennék, ezekenek mi van a fejében, mikor vágnak, lógnak. És persze ugyanez megvan egy normál 2*1 sávos úton is, akkor is átmásznak, nem is zavartatják magukat. Úgy van ez, ha nem találkoznál vele, akkor nem idegesít és akkor nyilván úgy csinálnák, hogy ne zavarjon. De mivel sokat találkozom ilyen majommal, nekem ez baromi zavaró. És ezek nincsenek tekintettel a másikra. Na, RANT OFF :)

Warlimont 2017.07.24. 13:20:19

"Az átlagosnál nagyobb kamionforgalom orvoslására pedig 2+1 sávos előzési szakaszokat lehet létesíteni a 2x2 sávosnál lényegesen keskenyebb koronaszélességen."

Svedorszagban nagyon gyakori a 2+1 savos megoldas, DE rendkivul bosszantonak tartom, es nem is veszelytelen. A 2 savos resz valtakozik, hol itt, hol szembe, az iranyok közt vaskerites, igy elözes nincs. Namost az egysavos reszen feltorlodik a forgalom egy lassu kamion möge, amikor elerunk a ketsavossa szelesedesbe, ott mindenki kilö a belsöbe, mint az autoversenyen, hogy a lassut minel többen megelözzek, es sietni kell, mert nem tul hosszu a szakasz, söt ferjunk mar meg be azele a teherauto ele is, mielött visszaszukul.... A 2+1 savos megoldas minden, csak nem kenyelmes.

gigabursch 2017.07.24. 14:49:03

@Warlimont:
Idehaza komplex halálút program lenne...

P1sty 2017.07.24. 14:56:03

@gigabursch: Az, hogy a magyar viszonyokhoz képest rablás, nézzük csak meg:
Ausztria, 1719 km, 86,40 euró éves díj (320 Ft-tal számolva 27648 Ft)
Svájc, 1429 km, 40 CHF, (300 Ft-tal számolva 12000 Ft !!!)
Csehország, 776 km, 1500 CZK (12 forinttal számolva 18000 Ft)

ehhez képest Magyarország
1883 km, 42 980 forint, ami még nominálisan sok, és ha fentebb megnézzük, a nálunk jóval zordabb Svájcban és Ausztriában is jóval olcsóbb, pedig valószínűleg többet dolgoznak rajta, és ott nem látsz olyat, hogy úthibák miatt 100 meg 80-as korlátozás, mint az M1-esen, meg úthibák x kilométeren keresztül. Na jó, egy-egy keményebb tél után beleférne, de akkor is ideiglenes jelleggel, nem pedig évekig, mint nálunk.

De te csak fizessed lelkesen a 43 ezer forintot, én kisakkoztam a megyeiekkel, ahol a legsűrűbben járok, a többi helyen meg marad a főút, pöfékelve a falvak orra alá, az az évi néhány alkalom nekem belefér. Ha feleennyi lenne, gondolkodás nélkül megvenném, de a jelenlegi ára mellett belefér az a néhány többletliter.

Főleg pl. egy-egy nyári hétvégi csúcson, ahol az M7-esen 20-30-cal lehet zötykölődni, a régi 7-es meg tökéletesen járható, kivéve a martonvásári lámpa, meg Velence belseje a maga 40 km/h-s korlátával.

McKinney 2017.07.24. 20:31:12

naszóval. kibaszottul hiányoznak autópályák pestől nagyváradig, komáromtól fehérvárig, szekszárdtól pécsen harkányon át a határig, M6 eszékig (alagutak egy vicc, ahogyan a völgyhíd is az m7-en, M60-t meg be lehet szántani), miskolctól egy rimaszombatig, egy másik kassáig, hatvantól losoncig. meg újpesttől zólyomig.
Kérünk igazi dunahidakat komáromnál, nyergesújfalunál és párkány keleti oldalán a szuzukigyárhoz!
Kérjük a szégyengyalázatfos utak komplett felújítását az alapoktól! teljesség igénye nélkül: az összes megyei négyszámjegyű pest, fejér, nógrád, heves, baz, veszprém stb megyékben! M1!!!! mondom M1 ! vagy a 3-as forró után, éga pofám a legszarabb román útnál is szarabb, geci politikusok!!!
és a végére: M0 északnyugat überalles ezerszer! picsába a vadászmezőkkel rohadékok.

Aztapaszta 2017.07.25. 09:56:23

@McKinney: és 1 napos, meg 3 napos matricát kérünk. Már ezzel simán 3-4× több lenne a forgalom az M6-on. De azt a szocik építették, így a Fidesz kiszámolta, ha megszüntetik a 3 napos matricát, akkor kevesebb forgalom lesz rajta, így lehet mutogatni az előzőre, mint hibás döntés.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.07.25. 10:01:55

"Lengyelország; ők gigaautópályák helyett egy egyenletesen jó állapotú úthálózatra, a meglévő főutak fejlesztésére, "
Nekem is ez volt a nagy bajom, hogy szép új autópályák épülnek, amin az ország jó része nem jár, mert nem arra lakik - nekik meg maradnak a szakadt utak, mert van, hogy egyszámjegyű főút olyan kátyús, hogy szétesik az autó.
Illetve továbbra is, miért fizetősek az autópályák? Út- és egéb adókat fizetün, inkább fel se megyek rá, mert nem érzem úgy, hogy nekem ezért pluszban fizetnem kéne.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.07.25. 10:07:43

"Ezen az útvonalon egyértelműen a párhuzamos vasúton kell olyan szolgáltatást nyújtani, ami átcsábítja az autósok jelentős részét."
Amennyi ideje szar a MÁV, hát az is eltartana pár évtizedig.
Amúgy ennyi,ezzel a M7-es dologgal nem lehet mit kezdeni - én pl. Somogyból járok sokat Fejérbe vasárnaponként, és hiába nem megyek a pályára, Siófok-Lepsény között dugó van a közúton is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.07.25. 10:14:08

@Józsi01: Pontosan, ez a sugaras autópálya ialakítás ugyanúgy nem túl szerencsés, mint a hasonló vasúti. Azon is lehetne fejleszteni, pont ebbe az irányba.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2017.07.25. 12:04:03

@kuki123: Az a baj, hogy az egyenlőbbek ezt is megúsznák.
Most is brutál bírságok vannak, csak senki nem ellenőrzi, aztán alkalomszerűen néha megvágnak 1-1 madarat. A többi nagyfeketenémetautós meg ugyanúgy nyomja tovább.

histar007 2017.07.25. 16:40:03

@Tweed:
Amúgy pihenőhely kutúránk sincs pedig nem lenne bonyolult. Ha ott a benzinkút, a területet ingyen oda lehetne adni annak, aki éttermet vagy motelt épít rá, sőt még a fontott kosárnak is lenne helye, csak pénz kell fektetni bele.
Érdekes, hogy a 30 évvel ezelőtt épült autópályákon egy komplex pihenő egész sok mindent jelent, míg az utóbbi évtizedekben még kút sem épült.

histar007 2017.07.25. 17:15:46

@lajafix1:
inkább tegyük fel úgy a kérdést, hogy az infrastrukturának kell az igényeket követni, vagy az igények követik az infrastruktúrát?
Eger Zalaegerszeg és Békéscsaba biztos, hogy rendelkezik még gazdasági potenciállal, de jelenleg az eljutás alapvetően korlátozza ezek kiaknázását. Jelenleg a belső elvándorlás erősen Budapest irányú, amit a helyi vagy ha más nem, akkor a megyeszékhelyi fejlesztések ellensúlyozhatnak.
Egy élhető ország nagyrészt attól élhető, hogy minden települése képes eltartani az ott élőket. Ahol sok a munkahely, oda menni fognak, ahol nincs onnan elvándorolnak.
Ez a mobilitásunk alacsony szintje miatt lassan játszódik le, ami rossz, mert potenciál marad a rendszerben, másfelől meg jó, mert a rapid elvándorlás még komolyabb problémákat okozna.

Amikor az írtam, hogy belefér, akkor a saját példákra gondolok. Ha az ember többet keres, akkor költ arra is ami a puszta életbenmaradáson túlmutat. Sonka a parizer helyett, Adidas az Lonsdale helyett, félpanzió a apartman helyetett.

Amúgy egy ilyen hálózat sosincs kész, Európa közepén vagyunk, mindenfele van irány továbbépítkezni, a vonalakat hálózattá fejleszteni. Ha nem kampányszerűen csináljuk, hanem fokozatosan, akkor egy organukus valami jöhet létre, ami hosszútávon is vesenyképes lesz, vagy azzá teszi a környezetét.

drazsé 2017.07.26. 09:08:01

NA, sikerült kicsit most autózgatnom mindenfelé, úgyhogy:
M30 hosszabbítása: bizony kell. 3-as főút bár még nem teljesen olyan, mint a régi 5-ös, de kezdi közelíteni.

M6 és egyebek: a világ kamionja állt - a szó szoros értelmében - az M5-ösön tegnap, valahogy kizártnak tartom, hogy az mind Pestre ment volna. Szép-szép az a forgalomsűrűséges térkép, csak k szerintem kitörölhetjük vele. Azt lenne érdemesebb talán megnézni, hogy honnan-hová mennek a népek.
Ez tranzitforgalomnál viszonylag egyszerűen megoldható: határnál hol lépnek e, hol lépnek ki.
Értelemszerűen vakon megmondom, hogy a forgalom nagy része bizony nem Pestre megy - szerintem ehez nem kell nagydoktori - úgyhogy tartom, hogy M6 kivezetése Eszék felé legalább alternatívát kínálna a balkáni forgalomnak, főleg, ha a horvátok is lépnének. Azon túl meg a "külső" elkerülőket kellene fejleszteni, mondjuk kezdetben egy Győr-Fehérvár-Dunaújváros-Kecskemét-Szolnok-Abony szakaszon, de a Derecen-Békéscsaba-Szeged is illenék már.
Az, hogy követjük a forgalmi trendeket, és miután mindent, amit lehet, bevezettünk Pestre, csodálkozunk, hogy 100 sávosra lehet fejleszteni a 0-ást és csatolmányait, szerintem nem megoldás.

GZAMBO 2017.07.26. 10:39:56

Hello,
a megállapihások helyesek, de a végkövetkeztetés és a konkluzió hiányzik - szerintem. A magyarországi autópálya és autóút terheltségi kép a legfontosabb információt adja - és ez a lényeg is.
A legfontosabb most az M1 autpálya szélesitése , aki jár rajta, az tudja milyen is. Amikor megindul a népvándorlás európában, akkor szinte járhatatlan. Különisen Budapest-Tatabánya között hiányzik a harmadik sáv, valamit Győr körül, Bp irányába. Itt a többi autópályához képest a terhelés többszörös.

paveway 2017.07.26. 22:10:04

@histar007: én nem bánom, hogy vannak csak brunzolásra való helyek. Utálok csurgatni bemenni egy kutra, ahol nem hagyok pénzt.

gigabursch 2017.07.27. 07:59:31

@GZAMBO:
Tévedés!
Nem az M1-et kell szélesíteni, hanem megcsinálni az M81-M8 kapcsolatot le Kecskemétig.
Ezzel tehermentesülne az M1 _ÉS_ a vidékfejlesztés is erőt venne.

Pontosan a Budapesti vízfej centralizáltságot kell szétszórni ahhoz, hogy az ország gazdaságilag erősödjön

GZAMBO 2017.07.27. 10:36:02

ez két különböző cél:
ad1: főváros és vonzáskörzete 2x3 sávosá szélesítés, amire szükség van, mert
az autópálya már ma túlterhelt.
ad2: elkerülő autópálya M81-M8. Ezt az átmenő forgalmat tereli el.

Az, hogy a decentralizálás is cél (példa Németo), arról nem tudunk , és nem is volt szó korábban.

drazsé 2017.07.27. 13:19:59

@GZAMBO:

1. De miért is túlterhelt? A tranzitforgalomnak nagy szerepe van benne.
(Meg leginkább a budai oldalon a kikerülhetetlen szakaszok szerintem, de annyira nem ismerem a helyi helyzetet.)
2. Ez így vakon - de értelmes forgalomszámlálással-követéssel adatokkal is alátámasztható lenne SZVSZ - nagyban segítené az 1-es pontot.

Hogy nem cél a decentralizálás, az szerintem elég szomorú. Mert az megintcsak SZVSZ elég világosan látszik, hogy ha csak "követjük" a forgalmat a fejlesztésekkel, akkor Pesten keresztül lesz egy 16 sávos autópályánk a végén, az ország többi része meg nagyjából megközelíthetetlen lesz. (Lásd pl. Békéscsaba. De a nyugati részek is igencsak hálásak lehetnek az osztrák határnak és autópályahálózatuknak.)

gigabursch 2017.07.27. 17:14:14

@GZAMBO:
Ha a decentralizációt csökkented és ezzel egyidejűleg alternatív tranzit útvonalat is létesítesz, akkor mi is indokolja a Bp vonzáskörzetében a 3 sávot?
Ja semmi...

Plusz ezen a vonalon még a domborzati viszonyok is kedvezőbbek.

GZAMBO 2017.07.27. 17:41:02

@gigabursch: Hello,
a decentralizációt 10-20 év alatt tudod csökkenteni. A cikkben az volt a kérdés, az volt hogy "mi a baj a magyar úthálózat fejlesztésével..."
A válaszom, hogy szerintem nem ott fejlesztünk, ahol a legnagyobb a szükség ill. a forgalom. Ez a "baj".
Megoldása persze lehet a 2x3, meg a M8, stb. De a "baj", hogy nem jó helyre fókuszálunk....

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2017.07.27. 22:29:03

Elolvastam a kommenteket, nem akarok további vitát generálni, csak simán leírom a mai 480 kilométerem tapasztalatait.

Reggel 9, M1-M85-M86-84
Az M1-en esett az eső, a külső sáv tele kamionokkal, a belsőben egyesek az eső miatt nem mertek még 100-al sem menni. (Volt, ahol valóban le kellett venni) - Ide Győrig simán kell a harmadik sáv. A Bp felé vezető oldalon több volt a dugó, mint a haladás, valószínűleg az eső miatt sokan koccoltak.
M85-M86 Simán lehetett haladni, a forgalom oszlik a régi és az új út között. Ha 2x1 sávon haladtunk volna, akkor kb 20-30 perccel tartott volna tovább ez a szakasz. A84-en rövid távot mente, semmi érdemleges.

Délután 13, 84, 8, Alsóbb rendű út, 77, Alsóbb rendű út
A 84-esen baleset, Kb 15 km kerülő. 2x2 sávon vagy nem lett volna baleset, vagy kikerülhető lett volna. Utána mentünk többször teherautó mögött, 70-el, volt egy kollega, aki ugyan előzgetett ahol lehetett, de nem gondolt arra, hogy mögötte is előznénk, így ahol 4-5 autó is tudott volna előzni, ott ő egymaga ment el, kényelmesen minimálisat rágyorsítva. Sárvár után folyamatosan rossz ütemben erősödött a szembe forgalom, előzésről a 8-as útig szó sem lehetett. Eddig a balesettel együtt kb 25-35 perc a veszteség egy gyorsforgalmihoz képest.
Jánosháza sorompó (Érdekes, ez mindig tilos mikor arra járok?) után a kigyorsítás alkalmával sikerült 3 teherautót és kettő személyt megelőzni. Innentől Ajkáig normál tempóval lehetett menni, leszámítva egy Astrát, aki a legutolsó sebességkorlátozást is jól betartotta. Ez önmagában nem gond, de egy 70-es táblánál nem kellene 55-re fékezni, csak azért mert az út szélén áll egy autó. Tüskevárnál leküzdöttem.
8-ason ahogy felbukkan egy kamion, már nem lehet normálisan haladni, mert sokszor nehéz előzni a szembejövők miatt. Egy 2x2 sávos gyorsforgalmin közel dupla olyan gyorsan lehet haladni, mint egy sima 2x1 sávon. Itt a távtól függően akár 30-40 percet is lehet nyerni.
Ajkától levágtam alsóbbrendű utakon a Balatonig. Ajkáig a 8-as úton egyedül a sorompó volt komoly veszteség, meg 5-6 percet az Astra is tolt bele. Az előzéseknél szerencsém volt, általában pont el tudtam menni mindig a delikvensek mellett.
Egy rövid szakasz a 77-esen, itt egy tgk miatt 70-80-al mentünk, előzni a forgalom miatt esélytelen.

16:30, 71-es utat elkerültem, ment a hegyoldalbeli menekülőutakon jobban lehet haladni, mint a 71-en.

20:00 Fűzfőtől 710,M7
Jó ütemben lehetett haladni, az M7 háromsávos szakasza szinte kétsávosnak tűnt, mivel a jobb szélsőt szerintem megint tilos volt használni.

Érzésem szerint a mai napon akár 90 perccel is kevesebbet kellett volna autóban ülnöm, ha az úthálózatunk fejlettebb.

gigabursch 2017.07.28. 07:24:28

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
"az M7 háromsávos szakasza szinte kétsávosnak tűnt, mivel a jobb szélsőt szerintem megint tilos volt használni."

A középsősávos idiótákat vastagon büntetném.
Nevelésképpen...

Kicsi Misa 2017.10.05. 16:07:50

Remélem nincs köze hozzá a cikk írónak, de elmennek a p*****a, megint oda megint a délkeleti régió :(

akone06 2017.12.02. 21:41:40

Azért még sokminden hiányzik. A 8-as Veszprémtől Devecserig kellene úgy kinézzen, mint Márkónál, Herendnél. Hiába lesz kész Veszprémtől Fehérvárig a 8-as, az érszűkület hatványozodni fog a fehérvári Auchannál. Az M8 bőven indokolt Veszprémtől Szolnokig, az M0-ást is tehermentesítené, nem beszélve m7-ről, m5-ről. A 63-as bőven forgalmas, siralmas állapotban van. M2-es halálút, nem is értem mi a baj a bővítésével? Azzal egyetértek, hogy a 67-es pont jó úgy ahogy Látrány és Szemes között van, végig olyan kellene hogy legyen, a 4 sáv talán felesleges.

Le Orme 2 2017.12.03. 23:52:36

Nem plusz egy sáv kell, hanem az M1-essel párhuzamosan kell építeni még egy második autópályát. Emellett Győr-Fehérvár- Dunaújváros-Kecskemét autópályát.

"M7-es egy nyári hétvégén 2x5 sávos kialakításban is beállna, mint a szög, mert sem a balatoni, sem a pesti végen nem bírja felszívni a célpont az egyszerre rájuk zúduló autómennyiséget"

Ez nem az autópálya problémája, hanem a belvárosi közlekedési. Keveri a poszter a dolgokat, nagyon amatőr módon.

zwasch 2017.12.06. 12:32:23

@gigabursch:
"A középsősávos idiótákat vastagon büntetném.
Nevelésképpen... "

Hol lehet szabályosan, 130 km/h-val haladni folyamatosan?

Külső sáv: tele kamionnal, furgonnal, utánfutós miegymással, 90-110 km/h
Belső sáv: "rámnemvonatkozikatörvény" 160-170+ km/h-val haladó kedvesemberek :-(

(Amúgy ha felemelnék a 130-at 140-150-re, akkor sem változna a helyzet, mert a két szélsőség a 85 km/h és a 170+ km/h, közben a közlekedők 90%-a elégedett lenne, ha folyamatosan tudna 130-140 km/h körül haladni.)

histar007 2018.04.03. 15:36:04

Indítsunk onnan, hogy hány autó is van itthon, illetve hogy az sok-e vagy kevés:
www.nationmaster.com/country-info/stats/Transport/Road/Motor-vehicles-per-1000-people

Eszerint 2014-ben 1000 emberre 345 gépjármű jutott. Ez az EU tagállamok között az 3. legalacsonyabb. Szlovákia ebben az időben 364, Csehország 485, Lengyelország 537.
Egyszerűbben a fejlett nyugaton 500-600 /1000 fő, a kevésbé fejletteknél 300-400/1000 fő.

Vagyis némi konvergenciával az itthoni autók számában van még egy 50-70% emelkedési lehetőség, vagyis potenciálisan bármely adat ennyivel felszorozható. A válság után ismét megnőtt az autóvásárlási kedv, ami bizonyára a forgalom növekedését hozza magával, ha pedig van autó és út, akkor lesz forgalom is.

Az kétségtelen tény, hogy egyre alacsonyabb lesz az újonnan épülő 2x2 sávos utak "hatékonysága" mert a legnagyobb hatékonysággal járó építkezések már elkészültek. Viszont a forgalmi sáv bővítése nem %-os műfaj, vagy 1 vagy 2 esetleg 3 visz egy irányba. 2x1-ről 2x2 re bővítés az ugye 100% kapacitásbővülés.
A vitatott beruházások idővel megtermelik majd a forgalmukat. Az M6 ha tényleg vezetne valahová, több autó járna arra, az M60 meghosszabbítása pedig a horvát oldalon Zágrábig tartana, a Debrecen-Szeged 4 sávosításával illetve az M9 Szegedig történő kiépítésével pedig potenciálisan (M0)Budapest is tehermentesülne.
Eger fele az a 10-20 km időben gyorsít, Kerecsend biztosan örül majd az átmenő forgalom elvezetésének. Zalaegerszeg és Kaposvár fejlődését is a közutas elérhetőség befolyásolja első sorban.

Ide tartozik, hogy a nemzetgazdaságnak folyamatosan szüksége van új utak építésére a meglévők karbantartása mellett, a hálózat emiatt tulajdonképpen sosincs teljesen kész. Évi 30-40 km útnak mindenképpen kellene épülni pusztán építőipari szempontból. Emellett pedig a felújításokra kell majd idővel koncentrálni. Anno az M7-es felújítása sok szempontból egy új autópálya építésével ért fel.
Egy-egy beruházás munkahelyeket hoz létre/tart fenn és az államnak pedig komoly adóbevétele van. A környéken újabb vállalkozások jelennek meg, lesz munkahely, amiből nő a fizetőképes kereslet a környéken. Vajon mennyit nő a turizmus egy olyan helyen, ahova végre el lehet jutni rendesen. A rendesen szó pedig egyre magasabb elvárást jelent. Más volt az elvárás 50 éve és más manapság.

Ha pedig nemzetközileg akarjuk elhelyezni magunkat, akkor látni kell, hogy egy nyugati országban milyen lakosságú városokat kötnek a gyorsforgalmú úthálózatra, illetve egy adott útvonal milyen végpontokat és közbülső pontokat köt össze. A magyar hálózat abszolút kelet nyugat domináns, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne észak-dél vonalon is fejleszteni. Sosem a jelenlegi, hanem a jövőbeli igényekből kell kiindulni. Mint a cikk ki is tér rá, egy-egy útírány elérhetősége bármikor áttevődhet egy másik útra, aminek az a feltétele, hogy az az út már ott van.

Valentino1990 2018.06.14. 18:39:27

Ilyen korlátolt, szűk látókörű gondolkodást, amit a cikkíró itt leírt, szörnyű. Lefogadom, hogy Pesten kívül semerre sem járt még.

larys88 2018.08.02. 22:20:44

Már az minősíti a cikket, hogy az szerző szerint a gyorsforgalmi utakkal az a baj, hogy tönkreteszik a "falusi árusokat", és hogy a legégetőbb dolgok közé sorol egy Erdély felé vezető autópályát...

Győr mellett lakom. Nem utazom rendszeresen, de azért évente pár alkalommal megyek az M1-esen, illetve jól ismerem a Győr-Balaton útvonalakat. A témához a következőt tenném hozzá.
Az M1-esen Budapest felé látva a rengeteg kelet-európai járművet, egyből le lehet szűrni, hogy őnekik semmi keresnivalójuk Budapest felé. Biztos, hogy ugyanez igaz rengeteg belföldi járműre is, mert az a szerencsétlen, aki Tatabánya után velem együtt szüttyög 90-100 km/h-val a zsúfolt pályán, lehet hogy Szombathelyről Szegedre tart, de neki sincs más út, minthogy a Bp.-i elosztó rendszer felé halad...
Konklúzió: a kelet-nyugat irányú közlekedést kiépíteni, eltolni délebbre is! Ez lenne égetően fontos. Aztán ezután kellene újragondolni mindent, hogy mit kellene csinálni az M1, M0 (M7, M3) helyenként katasztrofális forgalmával, mert ha először alternatívát

Győr - Balaton... A 83-as és a 82-es is katasztrófa. Másfél-két óra jobbra balra kanyargás községeken keresztül. 2016 nyarán Keszthelyig a kb 120 km-t 2 óra alatt tettük meg. Helyenként cikkcakk-ban, úttalan utakon, elkerülők nélkül. És a gyorsforgalmit Pápánál tovább nem tervezik...

Közlekedési morál... Engem nagyon tud bosszantani, amikor 130-nál, néha 140-nél levillognak, és az M1-en ezek mindig a németek és osztrákok. Hogy aztán meg 100m-rel később beleérjenek a következő sornak a seggébe...

larys88 2018.08.02. 22:26:36

Egy mondatot nem fejeztem be: ...mert ha először alternatívát építenének, akkor a rég ismert problémás pontok is pozitív irányba változnának anélkül, hogy hozzá kellene nyúlni.

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2018.08.15. 11:52:10

@Valentino1990: Egyet kell értsek. Nagyon Budapest központúan fogalmaz a cikk.
Abszolút a legszükségesebb út akár a R67, akár az M76. Elfogadhatatlan, hogy 30 évvel a rendszerváltás után még mindig nincs minden megyeszékhely bekötve gyorsforgalmi úthálózatb közvetlenül. Ez a minimum amit el kell érni.

Amit én nagyon bánok, hogy Pécs nem Kaposváron keresztül lett bekötve az M7-be. Hanem ott is a sugaras bekötés felé mentek. PEdig egy Kaposvár - Szigetvár . Pécs egy régisó centrumként tudna versenyképes méretet nyújtani akár pl szolgáltató központok számára, mert 60 kilométeres körzetben, akkor 300 ezer feletti lélekszám egyben elérhető lenne.
MEgint csak a Budapest központú gondolkodás ölte meg az alternatív ötletet, ami egyébként mások elmondása szerint ténylegesen felmerült.

Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2018.08.15. 11:55:42

Ehhez kapcsolódik, amikor Budapesten élők felháborodtak a megyei matricák bevezetésén. Ami azt jelenti, hogy 5000 forintért napi szinten az ország legsűrűbb autópályahálózatát használhatják 1 évig. Míg egy vidéki ember 3000 forintért tud egy alkalommal felmenni Budapestre autópályán...

A megyei matricarendszer egyébként az egyik legjobb újítása volt az útdíjaknak, mert sokkal igazságosabbá vált.
süti beállítások módosítása