HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) járó zsuzsa (1) Járó Zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

ÁRTATLANOK (Les innocentes) - francia-lengyel dráma, 2016.

2017.03.22. 14:22 dasilva64

art5_1.jpgHa valaki a film tartalma alapján szaftos-erőszakolós, háborús borzalmakkal, szentekkel és Antikrisztusokkal teli két órás élményt vár, az csalódni fog. Anne Fontaine filmje finom, érzékeny és filozofikus.

A történet valós eseményeken alapul. 1944-ben - Sztálin parancsára - a Vörös Hadsereg tétlenül végignézte a varsói felkelés leverését, és a városnak a német hadsereg általi totális lerombolását. Végül a szovjetek 1945. elején vonultak be az elnéptelenedett romvárosba. Ha nem is kifejezett parancsra, de legalábbis hallgatólagos elnézés mellett a bevonuló csapatok szisztematikusan fosztogattak és erőszakoskodtak a lakossággal. Nem hihetjük komolyan, hogy a hadsereg vezetőinek áldása nélkül a katonák ekkora számban, a következményektől való félelem nélkül követték volna el rémtetteiket. Csoportosan, ismételten és tervszerűen erőszakolták meg a helyi nőket, különös tekintettel a zárdákban élő apácákra. Bár a hatóságok ezt tagadták, többek közt éppen Dr. Madeleine Pauliac naplója derített fényt a szörnyűségekre. 

art12_1.jpgMadeleine (Lou de Laage) a valóságban hívő, keresztény ellenálló volt a háború alatt. 1945-ben nevezték ki a Varsói Francia Kórház főorvosává, ebben a minőségében találkozott az elkeseredett, megszégyenített, terhes apácákkal. Saját biztonságát is kockáztatva segített nekik titokban elvégzett abortusszal, terhesgondozással, szülések levezetésével. 1946-ban, munka közben vesztette életét. Unokaöccse,  Philippe Maynial megőrizte írásait, és komoly segítséget jelentett a film készítését megelőző kutatások során.

Madeleine alakját Anne Fontaine némiképp átgyúrta: az ő főszereplője is fiatal, de tapasztalatlan, szabadszellemű és elkötelezetten kommunista. Nem ismeri a vallási előírásokat, a zárda szigorú rendjét. Eleinte nem érti a helyzetet, az élet mentésénél is fontosabb, értelmetlennek tűnő, szigorú szabályokat. Vele együtt csodálkozunk rá egy ismeretlen világra, vele együtt látjuk meg lassan az egyformának tűnő, mindent eltakaró-suhogó egyenruhába burkolózott, lesütött szemű, szótlan nőkben az egyéniségeket, az eltérő akaratokat, vágyakat, erkölcsi értékrendet.

art6_1.jpgKezdetben az apácák is úgy tekintenek rá, mintha egy újabb gonosz tette volna be a lábát a falaik közé. Madeleine nem kívánatos, felforgató gondolatokat, ijesztő intimitást, szégyenletes testiséget, ijesztő kezeléseket - ám sokuk számára  az életmentésen túl meglepően friss levegőt, reményt, őszinte szavakat, tiszta érzéseket, tavaszi szellőt csempészett a zárda fagyos, hóval elzárt, dohos falai közé.

art2_1.jpg

 

 

Az Ártatlanok nem magáról az erőszakról szól - bár egy-két rövid jelenet erejéig átérezhetjük a rettegés, a kiszolgáltatottság borzalmát, a reménytelenség, megadás apátiáját.

Az áldozat-létet. 

 

Minden erőszak között is a legkegyetlenebb a nemi erőszak. Valójában igen kevéssé van köze a szexualitáshoz, nemi vágyhoz. Sokkal inkább szól hatalomról, megalázásról, kiszolgáltatottságról, az áldozat nemi identitásának hosszú időre szóló megtöréséről, vagy éppen teljes megsemmisítéséről. Ezt csak fokozza az a tény, hogy végül mégis egy olyan  fizikai aktus történik, amelynek visszafordíthatatlan következményei - a mentális problémákon felül - teljesen megváltoztathatják az áldozat életét. Csonkítások, nemi betegségek, nem kívánt terhességek. 

art7_1.jpgMegerőszakolt apácák. Fiatalok, idősebbek, szépek, csúnyák, bigottan hívők, vagy a rendben csupán kényszerből menedéket találók. Szörnyű kórral fertőzöttek, megszégyenülten terhesek, riadtan várandósak, megesettségüket maguk előtt is tagadók. Vannak köztük olyanok, akik látni sem akarják a gyermeket, s olyanok, akik az életük árán is ragaszkodnak hozzá. És vannak, akik úgy hiszik, ítélkezhetnek élet és halál dolgában. Hiszik, hogy valamiféle felsőbb erkölcsiség védelmében bármilyen eszköz lehet bocsánatos. Az Ártatlanok nem csak az erőszak feldolgozásának, vagy éppen feldolgozhatatlanságának sokféleségéről szól. Megmutatja azt is, a legtöbb hit, ideológia nem önmagában erkölcsös vagy embertelen. Döntéseinket természetesen befolyásolja hitünk, neveltetésünk, elveink, de ezekért a döntésekért soha nem felelhet egy vallás, egy eszme, egy filozófia. Csak mi magunk.

art10_1.jpgJó döntés volt a film kedvéért a doktornő ideológiai hátterét szembeállítani az apácákéval. Hangsúlyossá teszi a kölcsönös megismerés, a világok közti  átjárhatóság fontosságát, a magunkétól eltérő gondolatok befogadásának, megértésének jelentőségét. Jó döntés volt érzékeny és tehetséges lengyel színésznőkre bízni az apácák megformálását - a teljesség igénye nélkül: Agata Buzek, Agata Bulesza, Anna Próchniak, Helena Sujecka és mind, a többiek. Gyönyörű és költői a fényképezés, hiteles a látványvilág, s bár a befejezés kicsit hollywoodi - túl szép, hogy igaz legyen -, még ennek a habos tavaszi örömünnepnek is van üzenete: traumáink, tragédiáink feldolgozásához talán a legjobb út mások szenvedésének enyhítésén keresztül vezet.

art4.jpg

 

Értékelés: visszafogott, érzékeny, szeretetteli, gondolkodó és elfogadó. Megnyugtatóan nem ítélkező, nem választásra kényszerítő, épp ellenkezőleg, a tragédiák ellenére az egyetemes értékekre fókuszáló szeretet-film. Nagyon jó. 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7712352205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tesz vesz XVI. · www.kkbk.blog.hu 2024.02.08. 13:14:34

"Minden erőszak között is a legkegyetlenebb a nemi erőszak. Valójában igen kevéssé van köze a szexualitáshoz, nemi vágyhoz. Sokkal inkább szól hatalomról, megalázásról, kiszolgáltatottságról, az áldozat nemi identitásának hosszú időre szóló megtöréséről, vagy éppen teljes megsemmisítéséről."

nem kell minden butaságot visszamakogni.
az orosz katonák primitív kanossága nem a hatalomról szól, csak a szexről.
süti beállítások módosítása