Az Ulpius csődjének egyik nagy vesztese

Az Ulpius-ház Kiadó csődjének egyik nagy vesztese Réti László volt a regényeivel. Sok műve előkelő helyezéseket ért el különböző listákon, az emberek szeretik és kedvvel olvassák krimijeit. Ő az az író, akinek látatlanban le lehet emelni a boltok polcairól a könyveit: garantáltan magas színvonalon összerakott művet tart a kezében az olvasó, alany, állítmány a helyén, cselekményvezetés csillagos ötös, és gyakran a rekeszizmokat is megmozgatja a történések szálaival.

retilaszlo.jpgRéti László


Az apropó, ami miatt róla írok: új kiadója, a Könyvmoly Kiadó újra megjelenteti korábban kiadott könyveit: a Kaméleon-t, a Hasonmás-t, A kandahári fogoly-t, A parfümőr-t, a Célpont Párizsban-t (a felsorolás nem teljes).

Számomra legjobb művei a Kaméleon és a Hasonmás címűek. Kb. a kuncogástól, nevetéstől, sőt, törvénytelen röhögéstől vinnyogva olvastam mind a kettőt. Pláne, hogy magam is rendőr voltam valamikor, és saját kollégáim között is volt Larkin őrmesterre hajazó alkesz zászlós, aki ha nem ivott meg egy feles töményet, mielőtt a szolgálati gépkocsiba ült, reménytelenül balesetet okozott a közúton (tényleg: kétszer volt koccanása, mind a kétszer színjózan volt). Ha lecsapattam vele indulás előtt a kis vodkát, akkor nyugodtan beülhettem a kocsiparancsnoki ülésbe. Ugye, el sem hiszitek? Pedig így volt.

Réti Lászlóról kevesen tudják, hogy dr. Réti László. Nem használja a doktori címet, pedig lenyomta a jogi egyetemet, hogy minél hatékonyabban végezhesse a rendőri munkáját. Ó, igen, az is volt, főtisztként sokallt be, már valamelyik kerületi kapitányként. Mindig is bűnügyi vonal volt az erőssége - nem csoda hát, hogy művei jó része ebből a körből kerülnek ki. A Célpont Párizsban, A vérvonal, Az elnök, a Larkin könyvek mind-mind alapos ismereteket feltételeznek a témában írójáról: pontosan tudja, a kriminológia mely 7 kérdését kell alaposan megválaszolni, nem csak a bűnügy megoldásához, hanem az olvasó érdeklődésének fenntartásához is.

Azt hiszed ez olyan kis dolog?
Dehogy is!
Az egyik legfontosabb vonása a krimiírónak: ne hagyja válasz nélkül a cselekményben felmerülő kérdéseket.

Ő az az író is, aki A célpont Párizsban című regényében megjósolta előre a várható jövőt: terroristák a fény fővárosában, akik az ostoba európai törvényeket kihasználva nyomulnak. Jön a következő regénye novemberben, amelyben most először 15-20 év távlatában festi le előttünk Európa jövőjét. Természetesen, a jelenlegi migránsválsággal kapcsolatos a téma. A címe: Aknamezők.
Irgalmatlanul sötét jövőt fest le benne.

Nem azért mondom, de ha ez is bejön, és még élek abban a nem túl távoli jövőben, lecsapom a fiút.