Címkék

"garbage in garbage out" (1) 10 millió koldus országa (1) 23 millió román (1) 85 000 forintos alapilletmény (1) Acemoglu (2) adócsökkentés (4) afrikai migráció (1) alapkamat (1) államadósság (5) állami vagyonkataszter (1) állami vagyonmérleg (1) állami vagyonnyilvántartás (1) Állítsuk meg Brüsszelt (1) anticiklus gazdaságpolitika (1) ATV (1) bajnai (2) Bajnai (4) Bajnai Gordon (1) Bajnai megváltó (1) Bajnai Mesterházy paktum (1) Bajnai technokrata (2) baloldali populizmus (1) bankkartell (1) bankok profitja (1) bankrendszer ROE (1) bankszövetség (1) belső finanszírozás (2) beruházások (1) Beruházások (1) Besencei teniszpálya (1) bevándorlás (1) Bevándorláspolitika EU (1) Bodrogkeresztúr kilátó (1) Bokros Lajos (1) börtönkísérlet (1) demagóg (1) devizahitelezés (1) diákhitel (1) Diákhitel 2 (1) Diákhitel Központ Zrt. (1) diákhitel törlesztése (1) divide et imperia (1) Dublin III. (1) egyéni vállalkozók adóterheinek csökkentése (1) Együtt 2014 (2) együtt 2014 (1) Együtt 2014 program (1) egy főre jutó GDP (1) eladósodás (1) ellátórendszerek reformja (4) Ellenségkép (1) ellenzéki bloggerek (1) ellenzéki együttműködés (1) Erdős Virág (1) Erste (1) EU támogatások (1) EU támogatások mérlege (1) Export (1) Exportáló vállalatok beruházásai (1) Felcsúti stadion (1) Felcsút Fc (1) felsőoktatás (2) Fidesz (1) fiskális szigor (1) fizetős egészségügy (1) fizetős felsőoktatás (3) Földtörvény (1) függetlenség (1) gazdasági ciklusok (1) GDP / Fő (1) gdp arányos államadósság (1) GDP növekedés (1) GDP összetevői (1) George Carlin (1) Gyurcsány (1) Gyurgyák János (1) HAHA (1) hallgatói hálózat (1) hazautalások külföldről (1) Hegymenet 2017 (1) Hegymenet Osiris (1) hiánycél (1) historikus államkötvényhozam (1) hitel (1) hitelpiac (1) Hoffmann Rózsa (2) HÖK (1) HÖOK (1) HVG (1) illiberális demokrácia (1) imf hitel (1) index.hu (3) Index.hu (5) járai (1) javaslatnélküliség (1) jegybank (1) jólétszivattyú (1) JozanParaszt (1) Józan Paraszt (1) kamatszint (1) kamatszivattyú (1) kamatteher (1) kampánygépezet (2) Kanadai kormány plakátjai (1) Kanadai romák (1) Kiszivárogtatott MSZP stratégia (2) kiszorítási hatás (1) kis állam (5) kivándorlás (1) kivonulás (1) kockázati tőke (1) költségvetés (1) konteó (1) Kormányzati beruházások (1) kötvényhozam (1) Kriza Ákos (1) külföldiek kezében lévő államadósság (1) Lakossági beruházások (1) Lakossági fogyasztás (1) lakossági hitelállomány (1) Lázár János (1) lejáratás (1) LMP (2) LMP kommunista (1) Maersk árbevétel (1) Magyarország 15 év múlva (1) magyar államkötvény hozam (1) magyar állampapír hozam (1) Magyar bérek versenyképessége (1) Magyar Hírlap (1) Magyar Nemzet Online (1) matolcsy (1) Matolcsyzmus (1) matolcsyzmus (1) Matolcsy fő bűne (1) Medgyessy (1) média tematizálás (1) Megújult MSZP (1) menekültügy (1) Miért buknak el a nemzetek? (1) migráció (1) migráció közel-kelet (1) MNB (1) MNB államkötvény (1) MNV Zrt. (1) MSZP és Bajnai (2) Na most akkor... (1) negatív kampány (1) negatív vitakultúra (1) nemzetközi hitel (1) nettó hiteltörlesztés (1) ne kiálts farkast (1) NGM (1) NOL (1) Nyitott társadalom (1) oktatási reform (2) Orbán (1) Orbán Felcsút (1) Orbán rezsim (1) örök ellenzékiség (1) összeesküvés (1) oszkó (1) pénzügyi jogok biztosa (1) plakátkampány Miskolcon (1) politikai szócsövek (1) Populizmus (1) portfolio.hu (3) portfolioblog (1) portfolioblogger (38) posztmodern (1) posztmodern filozófia (1) Prezi (1) prociklikus gazdaságpolitika (1) Puskás Akadémia (1) rasszizmus (1) reál GDP (1) reformer (1) régiós GDP (1) Richard Roderick (1) Robinson (1) roe (1) röghöz kötés (1) romák integrációja (1) roma stratégia (1) Róna Péter lemondólevele (1) Ron Werber (1) Schengen menekültek (1) Schiffer (1) social impact bond (1) Soros György (1) svájci offshore (1) szalámitaktika (1) szélsőbaloldal (1) szélsőjobboldal (1) személyi garanciák (1) szociális kötvény (1) Tandíj (2) tandíj (1) tandíjhitel (1) társadalmi felelősségvállalás (1) társadalmi kötvény (1) társadalmi probléma megoldásának finanszírozása (1) tisztakezű politikus (1) tömegképzés (2) Top 10 bank (1) tranzakciós adó (1) tranzakciós illeték (1) trükköző bankok (1) Túlzottdeficit eljárás (1) tusványos (1) újkommunisták (1) unortodox (1) Ustream (1) választási program nélkül (1) Vállalati beruházásoka (1) vállalati hitelezés (1) vállalati hitelezés regionális (1) vállalkozás (1) válságkormány (1) Várgesztes rönkök (1) vers (1) versenyképesség (1) veszteséges bankszektor (1) Why Nations Fail (2) Zimbardo (1)

Ha tetszett, lájkold!

Mottó

"A nemzet közös emlék a múltból, közös terv a jövőre" Ernest Renan

Írj nekünk e-mailt!

A kommentelési lehetőség mellett bátran írj nekünk e-mailt, ha bármilyen észrevételed, javaslatod van a blogunkkal kapcsolatban.

Ahová írhatsz: jozanparasztok@gmail.com

Köszönjük!

2015.08.30. 15:33 Szerző: Józsi bá'

Címkék: kivándorlás Acemoglu Why Nations Fail Maersk árbevétel hazautalások külföldről

A kivándorlás kitörési pont az országnak


Az ember mindig utólag látja, hogy az irányban, amerre az elmúlt 5-10-50 évben tartott, mi volt nagy jelentőségű, és mi nem. Ez egyéni élettörténetünk, és közös történelmünk természete. Mi lesz az, amire emlékszünk majd 50 év múlva a ma Európájáról, a ma Magyarországáról? Orbáni konszolidációról beszélünk majd, vagy elvesztegetett évtizedről, amikor a gazdasági elit végleg foglyul ejtette a politikát, a politika pedig az embereket?  A béke korszakának, vagy a tehetetlenségbe fulladó európai bürokratizmusnak tekintjük majd a 2000-es éveket? Modern rabszolgaságról beszélünk majd, vagy egy olyan korról, amikor a tőke és javak szabad áramlása soha nem látott jólétet teremtett, és a határok lebontásával egyéni szabadságunk újabb, magasabb szintre emelkedett?

Messzire vezető kérdések ezek, ahol az összefüggések csak utólag rajzolódnak ki. Azonban az elég valószínű, számokkal igazolható, hogy ebben a korszakban meghatározó jelentősége lesz a nagy népmozgásoknak, a lakosság kicserélődésének. Fontos ezért, hogy értelmes, racionális vita folyjon ebben a kérdésben, aminek a végén egyfajta tudatos, kompromisszumon és konszenzuson alapuló stratégia rajzolódjon ki.  

A kivándorlás fantasztikus esély


Az, hogy a témának súlya van, számokkal igazolható. A magyar társadalom nagyjából 5%-a, a munkaképes lakosság legalább tizede vándorolt ki az elmúlt évtizedben Nyugat-Európába - egy jobb élet reményében. A hazautalások több mint 4 milliárd eurót tettek ki tavaly, ami a magyar  GDP 4-5%-a körüli, a teljes magyar agrárium éves termelési volumenével vethető össze. Elég valószínű, hogy a jobbak mentek ki: akik szakmájukban itthon csak a túlélés esélyét remélhették, kint élni tudnak. Azok mentek ki, akik nyelveket beszélnek, akik egyébként itthon is megállnák a helyüket, ötöd-nyolcad akkora (éh)bérért.

A kivándorlás fantasztikus esély Magyarországnak. Miért.

A helyzetet egy csirkeól példáján keresztül illusztrálnám. A csirkeólban ott vagyunk mi, a csirkék, mellettünk az etetőtál, a csirkeháló, és az ól. Nem létezik számunkra más, kirepülni nem tudunk, sanyarú csirke-sorsunkon belülről nem tudunk változtatni. Azt sem tudjuk, hogy lehetne ezt másképp is csinálni. Ehelyett ostorozzuk magunkat, és várjuk az egyre kevesebb, és egyre silányabb csirketápot.

De most van egy rés a hálón, ahol néhányan kibújhatnak. Éppen most ötszázezren. Kívülről láthatják a csirkeólat és a hálón belül maradtakat, új világokat, profin működő rendszereket ismerhetnek meg. Láthatják azt, amit mi itt, a hálón belül képtelenek lennénk látni. Azt, hogy lehetne ezt másképp is csinálni. 

Mert mi tesz minket különbözővé olyan gazdag, de erőforrásokban szegény országoktól, mint Finnország vagy DániaA dán logisztikai vállalat /Maersk/ árbevétele 13 000 milliárd Ft volt 2014-ben, ami a teljes magyar állam méretével vethető össze. Tiszta nyeresége ~1500 milliárd Ft: mi nagyjából ennyit költünk köz-és felsőoktatásra évente összesen. 90 000 ember dolgozik ennél a cégnél. Dánia lakossága 5,6 millió fő. Persze, lehet azzal példálózni, hogy a nagyvállalatok sikere nem érint széles rétegeket, de akkor miért van az, hogy ugyanazért a munkáért 8-10-szer többet keres egy dán, mint egy magyar? Ez az 5,6 milliós kis nép ennyire nagy befolyással lenne a világra, kihasználna más népeket, leigázna földrészeket? Netán régről maradt, összerabolt vagyont élnek fel? Vagy a tőke újratermeli önmagát, mert Marx is megmondta?

Ez a csirkeólon belüli logika, egyszerű sorsmagyarázat. És ezért elég népszerű is a hálón belül.

Acemoglu széles körben ismertté vált könyvében ("Why Nations Fail") a hasonló adottságokkal rendelkező országok közötti különbséget az intézményrendszerek fejlettségében, szervezettségében, működési logikájában látja. Régi nóta már ez, több demokráciát, több szabadságot, és minden jobb lesz. Ezzel egy a baj: sokat beszélünk róla, de sohasem csináljuk. Hogyan is csinálhatnánk, amikor fogalmunk sincs, hogy hogy kezdjük el? A demokrácia nálunk nem szerves fejlődés eredménye. Iderakták. A csirkeólon belül halvány fogalmunk sincs róla, hogy hogy lehetne másképp, de gyors eredményeket akarunk, évszázados forradalom és vérontás nélkül.

why-nations-fail.jpg
Oké, de mit tehetünk?


A kivándorlást két ágra bontanám, szándékosan irreálissá nagyítva a két réteg közti különbséget, a két "csoport" felelősségét.

1. számú csoport: az itthon lecsúszó, teret vesztett középosztály
 
Van, aki "csak" a pénz miatt megy. Általában területükön kiváló szakemberek, akik a nettó 30-400 eurós itthoni fizetést szeretnék megsokszorozni, hogy ne kelljen egyik napról a másikra élniük. Céljuk: a család életkörülményeinek javítása. Jellemzőjük: egyéni/családi fókusz, a saját szűk körük életét szeretnék jobbá tenni, ebből a szempontból individualisták. A kivándorlás kezdeti stádiumában a család leggyakrabban otthon marad, a hazautalások döntő hányada ettől a csoporttól érkezik.

Stratégia a csirkeólon belül: a csoport esély Magyarországnak, cél az évi ~1000 milliárdos hazautalás (tiszta, nettó jövedelem!) fenntartása. Ehhez az kell, hogy a család nagyobbik része a hálón belül maradjon. Kedvező lehetőségeket kell biztosítani, hogy a hazautalt jövedelmek hosszú távú befektetésekbe kerülhessenek: ingatlanba, megbízható befektetési alapokba, bankbetétbe. A hazatelepülést kézzel fogható programokkal, és valóban intenzív kormányzati kommunikációval kell motiválni. 

Fenyegetés: a családokon belül a kritikus tömeg (fiatalok) már külföldön vannak, ezért a hazautalás elhal, a hazatelepülés értelmét veszti, a gyökér elsorvad.

2. számú csoport: értelmiségiek, akik nem tudtak / akartak itthon gyökeret verni

A másik csoport: értelmiségiek, nagyban gondolkodók, akik a jelenlegi intézményrendszer miatt képtelenek itthon gyökeret verni. Jellemzőjük: próbálnak kibontakozni, sikeresek lenni, változtatni a dolgokon, de folyamatosan beleütköznek abba, hogy a hazai út a korrupciót, a politikai kapcsolatok szövevényét, a kisstílű balkáni bűnözést jelenti. Betagozódni nem akarnak, változtatni nem tudnak.  Céljuk: olyan helyen akarnak élni, ahol tudásukat tisztelik, megbecsülik, ahol van értelme energiát fektetni valamibe, ahol kibontakozhatnak.

Stratégia a csirkeólon belül: első körben vegyük észre: az, hogy értelmes fiaink és lányaink kimennek külföldre, bármiféle állami ösztönzők nélkül, óriási lehetőség nekünk, itt a csirkeólon belül. A kínai kormányzat hatalmas összegeket költ arra, hogy nagy mennyiségben menjenek ki, majd jöjjenek vissza tapasztalt, de még fiatal honfitársaik. Mátyás király olasz mesterembereket hozatott - nekünk elég lenne visszacsalogatni a kiábrándult értelmiséget. Gondoljunk bele, itt több tízezer emberről van szó. És nem menekülnek, ez nem hasonlítható a 45-ös, vagy 56-os kivándorlási hullámhoz - mert nekik esélyük sem volt, hogy visszajöjjenek, az életük záloga volt az emigráció. 

Mit ér nekünk néhány tízezer értelmes koponya? Gyakorlatilag bármit, ez a fejlődésünk egyik záloga. Ezek az emberek láttak professzionális vállalatokat, amelyekben van kutatás-fejlesztés (ellentétben rozoga kis rabszolga-gyárainkkal), ahol a világ vezető innovációi kerülnek ki. Láttak jól, jobban működő közintézményeket, élenjáró technológiai megoldásokat, profi vállalatvezetőket. Látták a siker útjait. A magyar felsőoktatás - mert a csirkeól még mindig egy zárt rendszer - nem képes arra, hogy a siker útjaira rámutasson. 

Biztos vagyok benne, hogy Magyarországot nem lehet kívülről megváltoztatni. Magyarországnak nem külföldi gyám kell, hanem ez a néhány tízezer világot látott ember, aki már járt a csirkeólon kívül.

Őket kellene most hazacsábítani: kormányzati akarattal, érzelmekre is alapozó kommunikációval, és pénzzel. Ha hazajönnek, talán belülről képesek lesznek megváltoztatni a rohadó intézményeinket, és elindulhat végre egy felzárkózás. 

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jozan-parasztok.blog.hu/api/trackback/id/tr707745464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dont be such a jew 2015.08.31. 21:25:26

Igy van, bár Mo-ról soha nem fognak annyian kimenni mint a szomszédos országokból, tehát hozzájuk képest ez nem versenyelőny.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 21:31:27

Teljesen egyetértek, aki külföldön dolgozik, tanul, vagy pld. művészként új benyomásokat szerez, az mindenképp értékes Mo. számára, ha vissza jön.

De az a véleményem, hogy magától jöjjön haza, tehát nem szabadna visszacsábítani. A legtöbben eleve úgy sem maradnának kint, amint igény van rájuk vissza jönnek.

Ez az egész magától képes működni, a vissza csábítás csak megzavarja ezt a folyamatot.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 21:37:38

"A másik csoport: értelmiségiek, nagyban gondolkodók, akik a jelenlegi intézményrendszer miatt képtelenek itthon gyökeret verni. Jellemzőjük: próbálnak kibontakozni, sikeresek lenni, változtatni a dolgokon, de folyamatosan beleütköznek abba, hogy a hazai út a korrupciót, a politikai kapcsolatok szövevényét, a kisstílű balkáni bűnözést jelenti. Betagozódni nem akarnak, változtatni nem tudnak. "

Aztán találkoznak azzal a diszkriminációval, ami külföldön van. Nem véletlenül nem mennek ki ezek rajokban, pedig azt gondolná az ember, ők lennének a legjobban érvényesülni.

Ami tuti külföldön az a jó szakma, a hangya szorgalom és a jó nyelvtudás. A többi smafu, elég sok itt értelmiséginek nevezettek esélye külföldön nulla, mert ott nem számít értelmiséginak.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 21:39:31

@♔bаtyu♔: Ezért nagyon felelőtlen a jobbik eu politikája.ha kilépnek az euból, sok 100.000 ember megélhetését kockáztatják.Mi lesz a kint dolgozókkal?Ha hazatoloncolják őket, mihez kezdünk 500.000emberrel?

dont be such a jew 2015.08.31. 21:43:43

@Sexual Harassment Panda: Csak mondom h a Jobbbik nem kíván kilépni az EUból jelenleg, hivatalosan.

De nem is lesz szükség h a magyarok legyenek a legkritikusabbak az EUval, a köv. pár évben sok európai kormányt váltanak 'szélsőjobber' kormányok.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 21:44:48

@dont be such a jew: de.a programjuk alapja a kilépés.És ez sajnois a fent említett okok miatt eléggé nagy felelőtlenség.Vagy az a magyarok érdeke, hogy legyen 1millió munkanélküli?

lavór 2015.08.31. 21:49:41

"Őket kellene most hazacsábítani..."

Álmodj királylány!

Majd ha megbolondultak, akkor jönnek vissza.
Pont a sikeres fiatalok, középkorúak adnák fel a biztos jövőt azok kedve miatt, akik miatt elmenekültek ebből a nyomorúságos országból...

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 21:49:43

@Sexual Harassment Panda: Szerintem az EU fel fog bomlani 10 éven belül.

Ezt a képmutatást figyeld:

"Bírálta Magyarországot William Lacy Swing, a Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) főigazgatója az AP amerikai hírügynökségnek hétfőn adott interjúban a migránsügy kezelése miatt.

Az olyan országok, amelyek akadályozzák a migránsokat, hogy vonattal Európában utazzanak „egyenesen az embercsempészek karjai közé lökik őket” – jelentette ki. Swing hosszú ideig az Egyesült Államok diplomatájaként dolgozott, mielőtt a 157 országot tömörítő IOM vezetője lett."

Azaz Orbán szabálykövetése már úgy jött le, hogy mindenki iszonyú humánus, csak mi nem.

Az angolok, németek, franciák pedig nem sokáig fogják eltűrni, hogy vezetőik terelik a bevándorlókat az országaikba.

K-európa pedig pláne nem fogja eltűrni. Mi sem.

dont be such a jew 2015.08.31. 21:52:01

@Sexual Harassment Panda: Egyákltalán nincs a programjukban a kilépés. Már a 2014es (választási!) programban is 'az EU tagság feltételeinek felülvizsgálata' volt, azóta pedig Vona viszi be őket középre.

A párt honlapját eléred gondolom.

desw 2015.08.31. 21:52:14

Gyanítom, hogy annak az 1.000 milliárdos hazautalásnak a jó része a bankokhoz megy ilyen-olyan hitel törlesztésére, nem pedig az otthon maradt anyunak és apunak zsebpénzre, így ennek túl sok jelentőséget tulajdonítani felesleges.

"Biztos vagyok benne, hogy Magyarországot nem lehet kívülről megváltoztatni. Magyarországnak nem külföldi gyám kell, hanem ez a néhány tízezer világot látott ember, aki már járt a csirkeólon kívül."

Ne viccelj! A jó ötletek és koponyák megvannak most is (megvoltak korábban is) Magyarországon, csak a bürokrácia és az irdatlan sok adó megöl mindent.

A sok adó és a sok bürokrata pedig azért kell, mert a tyúkólodban sok a here, akit el kell tartani.

Aztán miért Magyarországra jegyezzem be a vállalkozásomat, ha pl Angliában sokkal de sokkal egyszerűbb és olcsóbb ez, és EU-s állampolgárként legálisan megtehetem?

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 21:52:47

@♔bаtyu♔: 10év, hja, az messze van.Annyi idő alatt állampolgárságot szerezhetsz bárhol.A kilépés hamarabb meglesz.2018-as jobbik kormány után 1-2évvel.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 21:54:36

@dont be such a jew: dehát ott van a népszavazás!Benne van.Népszavazás a tagságról.Vona minden héten elmondja hogy ha a jobbik hatalomra kerül, akkor népszavazás lesz.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 21:58:10

@dont be such a jew: Ez az EU-s kilépés amúgy is az események függvénye.

Most senki nem akar kilépni, mert jó sok támogatást kapunk. De ha elkezdik követelni, hogy tízezrével fogadjuk be a pakisztániakat és egyebeket, mindenki ki akar lépni.

A külföldön dolgozó magyarokat egyébként nem küldik haza, sőt a német munkaerő-piac még az újabbakat is felveszi. Akármilyen szépen is mosolyog a pakisztáni, ha burkolni és németül beszélni a magyar szakmunkás tud.

Svájc (még az Eu belépésünk előtt) pld. a "gyakornoki" formát vezette be, háromnegyed évig kint maradhattál vele, ez alatt meg is tanultál németül és elsajátítottad az ottani szakmai követelményeket.

dont be such a jew 2015.08.31. 21:59:08

@Sexual Harassment Panda: Ezzel egyet is értek. Jelenleg a bennmaradásra szavazna az ország.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 22:01:37

@Sexual Harassment Panda: Bárki akkor léptethetne ki bennünket, ha mi is akarjuk. Már úgy értem, hogy a döntő többség. De még akkor sem vagyok benne biztos, mert ez az EU politikai alakulat is, az USA érdekszférájában.

Abban a pillanatban, hogy kiléptünk, már másnap be kellene lépni az orosz érdekszférába.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 22:02:44

@♔bаtyu♔: én egyszer megkérdeztem egy jogászt, hogy mi lenne azokkal akik kint vannak ha kilépnénk.Ennyi volt a válasza:
"a már letelepedett munkavállalók jogviszonya rendezett, vitán felül áll."
ezzel le is zárta.
fogalmam sincs ez mit jelent.
Sőt, olyan is motyogott, hogy 5év a lélektani határ, akinek van 5év folyamatos életvitelszerű kinttartózkodása, neadj isten munkaviszonya! az állampolgárságot, vagy letelepedési engedélyt kaphat.(fogalmam sincs ez igaz-e, csak hallottam)

dont be such a jew 2015.08.31. 22:03:26

@♔bаtyu♔: Én nagyon kevés esélyét látom annak, hogy Mo. elsőként hagyja el az EU-t.

Az előfordulhat, hogy más elhagyja, és aztán már többen fontolják majd meg ugyanezt (látva, h a világ nem dől össze EU tagság nélkül).
Jelenleg az EU ebben a formában a németeknek a legjobb, mi pedig tőlük függünk a legjobban, így nem tartom komolynak a magyar kilépés időről időre előkerülő témáját.

Ez inkább a játék, az alkuk része.

Sir Galahad 2015.08.31. 22:04:34

Jó, és hogy csábítanák haza a külföldön dolgozókat? Mondjuk, bejelentenék, hogy aki külföldről jön haza, annak a munkaadója köteles lesz háromszoros bért fizetni? Vagy az állam ad neki plusz fizetést? Egyik szebb, mint a másik, óriási feszültségeket szülne azonnal.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 22:05:52

@dont be such a jew: az igazat megvallva, kissé össze vagyok kavarodva.Az elején úgy tudtam, hogy ki akarnak lépni, de most már arról volt szó, egy interjúban Vonával, hogy népsavazást akarnak arról, hogy módosítsuk a csatlakozási szerződést.Akkor nem is a kilépésről lenne a népszavazás, hanem a szerződésmódosításról?
Sőt, arról is szó volt, hogyha esetleg kilépnénk, akkor is tagjai maradnánk az egt-nek, mint pl Norvégia.
Nem ártana ezt is hozzátenni, amikor a kilépésről beszélnek, mert kurvára nem mind1.

dont be such a jew 2015.08.31. 22:05:53

@♔bаtyu♔: 'Abban a pillanatban, hogy kiléptünk, már másnap be kellene lépni az orosz érdekszférába.'

Ez nem biztos. Ukrajnában amerikai kormány van, Szerbia az EU csatlakozás közvetlen előszobájában(hagyományosan a legoroszbarátabb szomszédnép).

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 22:08:06

@Sexual Harassment Panda: Egyetlen (európai) ország sem dob ki letelepedett adófizetőt, tehát a hazaküldés (kilépés esetén) egészen biztosan humbug. Angliában 3 év múlva kérheted, a többinél nem tudom.

A helyi idegennyelvet beszélő fiatal értelmiségieket, vagy szakmunkásokat pedig bárki örömmel befogadja szinte az egész világon.

dont be such a jew 2015.08.31. 22:10:36

@Sexual Harassment Panda: Pontosan.

'Sőt, arról is szó volt, hogyha esetleg kilépnénk, akkor is tagjai maradnánk az egt-nek, mint pl Norvégia.'

- jobb ha tudomásul vesszük hogy a tagságunk a nyugatnak is ugyanolyan fontos mint nekünk (a befektetett eszközeik miatt). Ha geopolitikailag is fontosak lennénk, még pofátlankodhatnánk is mint a görögök.....

- ahhoz h a közgondolkodás idáig eljusson, kellett az Orbáni, néha agresszív vitastílus, amivel szvsz az ország nem járt rosszul.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 22:12:47

@dont be such a jew: Az már biztos, hogy mi azt csináljuk, amit a németek. Ezért nem is értem azokat, akik Horthyt baszogatták, hogy miért csak semlegesek voltunk, miért nem ellenség.

Gazdaságilag azonnal kész lettünk volna,
ez nyilvánvaló.

Ha a német beugrik a kútba, utána ugrunk és nem is tudnánk mást tenni.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 22:14:16

@♔bаtyu♔: 5èv, de nem eus àllampolgàrok kèrhetik csak.

dont be such a jew 2015.08.31. 22:15:16

@♔bаtyu♔: Én nem aggódom. Jobb lenne több lábon állni, de ha már függünk....függjünk tőlük szvsz.

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 22:16:02

@♔bаtyu♔: gondolod h a jobbik nem rùgnà ki a nèmeteket azonnal??!!

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 22:17:06

@dont be such a jew:

Ukrajna: Ukrajnában Orosz-USA kormány van és nagyon megfizetik az árat érte, ha az USA mellett kötnek ki.

Szerb: A szerbek nyugodtan lehetnek az EU tagjai, mert bármikor kiállnak az oroszok mellett, az oroszoknak pedig nagyon jól jön egy baráti ország. (Ezek voltunk mi, amíg az USA meg nem fegyelmezte Orbánékat egy Majdannal) Az oroszoknak több eszük van mint az USA-nak.

dont be such a jew 2015.08.31. 22:17:36

@Sir Galahad: 1 próbát megér....persze a legbiztosabb mód a fejlődő Magyarország.

Nem kell ottani bért fizetni a kinti manónak, mert az élet itthon olcsóbb + nem mindenki a tanult szakmájában melózik ám otta dejóban.

dont be such a jew 2015.08.31. 22:20:08

@♔bаtyu♔: kelet ukrajnát nem számolom.

Azt a részt aminek esélye van a nyugati kolonizációra (ez a nagyobb rész), most az amcsik vezetik. És ebből mi hasznot húzhatunk, végre nem itt lenne a VONAL.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 22:23:34

@Sexual Harassment Panda: Szerintem kizárt, hiszen gazdaságunk vagy 70%-a valamilyen módon kötődik a német gazdasághoz.

A Jobbik ugyanolyan realista, mint bármely párt.

Ott van a görög Sziríza. Élből elutasította a nyugattal való megállapodást. meg is nyerték a választásokat és 3 nap múlva rosszabb feltételekkel írtak alá, mint ahogy az eredeti, választás előtti tervezet lett volna.

A kocsija és nyaralója mindenkinek fontosabb mint bármilyen párt. Orbán ezt jól tudja, hiszen addig nem tudják elmozdítani amíg pörög a gazdaság, nulla az infláció, naponta jelentenek be valamilyen jóléti intézkedést.

♔bаtyu♔ 2015.08.31. 22:26:22

@dont be such a jew: Szerintem Ukrajnát egyszerűen szétlopják az oligarchák. Az oroszok is szétlopták, ezek a mostaniak pedig pláne, mert ezek mögött USA cégek állnak.

Pld. jellemző, hogy első lépésük volt a földek megvétele és bevetése GMO termékekkel. Hiszen nincs szabályozás.

dont be such a jew 2015.08.31. 22:31:04

@♔bаtyu♔: Gondolom Soros akkor kaszál, ha az olcsó prédát drágán adja el. Merem feltételezni hogy okosabban lop mint a szovjetek.

Ez azonban csak pár évtized 'demokratikus fejlődés' után lehetséges. Aztán keres másik válsággócot.

Igy megy ez.

na4 2015.08.31. 22:49:20

1. Kinnt akkor van esélyed, ha piacképes vagy. A többség nem az.

2. Ha már jól boldogulsz kinnt, minek jönnél vissza a mocsokba?

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 22:55:29

@♔bаtyu♔: akkor szerinted 2018ban nem lesz kormànyvàltàs?

Sexual Harassment Panda 2015.08.31. 22:57:43

@na4: a szakmunkàsok mièrt ne lennènek piackèpesek??!!

Velemenyem szerint.... 2015.08.31. 23:50:23

A cikk jó, valahol már 2010 körül rájöttek erre Matolcsy, csak sokkal diplomatikusabban fogalmazott.

Tényleg esély, tényleg rengeteget nyer vele az ország, pláne abban a helyzetben amiben voltunk (vagyunk?).

@dont be such a jew: jobbik tipikusan az az opportunista politikai erő aki a saját anyját is eladná pár szavazatért. Ha kell neonácik, ha kell kutyával pózolnak, és miközben a FIdesz tucatjával hozza az intézkedéseket,ők csak hangemberkednek. Nyilván nem fog semmi ilyet kijelenteni, mert annyit nem nyer vele, viszont elveszíthet pár potenciális balek szavazót, aki irígy mások sikerére de azért tart attól hogy az ő tehene is megdödglik a kilépéssel.

Azért ez nem csak annak kérdése, hogy Ők akarnak-e kilépni,hanem hogy az EUban továbbra is elviselnek-e minket...

dont be such a jew 2015.08.31. 23:58:30

@Velemenyem szerint....:

'Azért ez nem csak annak kérdése, hogy Ők akarnak-e kilépni,hanem hogy az EUban továbbra is elviselnek-e minket...'

marhaság

Persze h hangemberkedik egy ellenzéki párt, mást nemigen tehet. A Jobbik aduja h még nem kormányzott. Én nem vk fidesz ellenes, de a kormányzás mindig koptatja anépszerüséget, ez ilyen.

Sexual Harassment Panda 2015.09.01. 00:16:47

@Velemenyem szerint....: nem, nem fogjàk megtűrni az euban.Ezt előre borìtèkolom neked.
Ahogy hatalonra kerülnek, szàzezrek fognak elmenekülni, az eu meg eljezdi szivatni a jobbikot.1èv alatt bedől a gazdasàg

Bath és Wells gyermeksajtoló püspöke 2015.09.01. 04:35:13

@♔bаtyu♔: Nem a faszt nem. Csak kapásból két embert ismerek, akik a brit államapparátusban dolgoznak bölcsész végzettséggel, a lakótársam szintén értelmiségi, egyetemen dolgozik. Nyugat Európa pont ugyanolyan jó hely az értelmiségnek mint egy jó szakmunkásnak.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.09.01. 05:58:59

Igen, a magyarok kitántorgása sok hasznot hoz Mo-nak, ez így igaz.

midnight coder 2015.09.01. 07:54:30

Kinn az öregedő Európában a jól képzett, nyelveket beszélő, használható diplomával és európai kultúrával rendelkező fiatal kincset ér. Ugyanez itthonról persze hiányzik. A történet kb. úgy néz ki, hogy ha van 100 informatikus mérnök itthon, akkor a nyugati cég idejön, és alapít egy szoftvercéget. Itt keresnek kb. negyedannyit mint kinn, viszont a cég itt fizet adót, a polgárok ide fizetik az SZJA-t, a TB-t, stb.
Ha ugyanez a 100 fiatal informatikus mérnök kimegy Svájcba, elhelyezkedik az ottani szoftvercégeknél, akkor kb. 4-5x ennyi pénzt keresnek, de idehaza max. akkor lesz ebből pénz, ha esetleg hazautalnak némi pénzmagot. De sokáig nem fogják tenni, mert pár éven belül megy utánuk az asszony és a gyerek - már persze, ha eleve nem úgy megy ki hogy nincs családja, ez utóbbi esetben max. a szüleit támogatja időnként, már persze ha szükség van erre.

És legfeljebb akkor jönnek majd vissza, ha valamiért Európa élhetetlen lesz, Pl. a muzulmánok miatt, vagy amikor majd az EU pénzügyileg összeomlik. De mind a kettő arrébb van, még legalább 10-20 évig ez nem fog bekövetkezni.

A finnek és a többiek pedig nem azért gazdagok annyira, mert hű de jól szervezettek, hanem azért mert sikerrel hagyták ki a 40 év szocializmust, amikor igazán lehetőség volt a fejlődésre. Ma viszont, amikor a világ műhelyét Kínának nevezzük, a finnek szekere sem megy annyira nagyon jól, lásd Nokia. Persze lehet mondani, hogy ha a csúnya gonosz Microsoft nem teszi rá a patáját a szegény Nokiára akkor milyen jól menne nekik, de a csúnya igazság az, hogy a kicsi kínaiak akkor is felzabálták volna őket vacsorára, ahogy Pl. a Siemensssel vagy épp az USA-ban az IBM PC-s üzletágával tették. A hajdanvolt legjobb laptopot (Thinkpad) ma Lenovo-nak hívják.

gmihaly 2015.09.01. 08:45:01

Aztán a felzárkózás első eredményei láttán valaki kitalálja, hogy miért is kell minket megbüntetni, és a felzárkózás eredményeit einstandolni. Volt már ilyen.

Sir Galahad 2015.09.01. 10:50:28

@dont be such a jew: Jó, de még egyszer kérdezem: a gyakorlatban hogy lehetne ezt megvalósítani úgy, hogy ne keltsen azonnal óriási feszültségeket?

2015.09.02. 15:36:19

@Sir Galahad: Sehogy bazdmeg !
Nem Mo dönti el, hogy hova tartozzon, hanem az erősebb nagyhatalmak.
Erősebb kutya baszik , pénz diktál !
Gondolom sejted miről van szó, ne akarj széllel szembe pisálni még gondolatban sem !
süti beállítások módosítása