Együtt Program 2018

Ki segít annak, aki a rokonait ápolja?

2018. február 18. - Együtt Program

Ha a gyerek, élettárs, testvér vagy szülő tartósan beteg lesz és folyamatos ápolásra szorul, akkor a legtöbb esetben valamelyik családtagra hárul a feladat, hogy a hét hét napján, minden nap, egész nap figyeljen a családtagra. Az esetek döntő részében egyébként a nőkre: anyára, leányra de akár a menyre is. Ők hatalmas áldozatokat hoznak, sokszor a saját életüket, munkájukat, hivatásukat is kénytelenek föladni azért, hogy egy szerettüknek segítsenek. Az ő munkájuk most egyáltalán nincsen elismerve, sőt, többségükben, a gondozott családtagjukkal együtt, súlyos szegénységbe süllyednek. Ezért az Együtt azonnal megemelné az ápolási díjat, az ápolást foglalkoztatotti jogviszonyként ismerné el, és más formákban is több segítséget nyújtana a rászorulóknak. Nem hagyhatjuk magukra azokat, akiket ápolnak, de azokat sem, akik ápolnak.

a_pol.jpg

Ma azok a családtagok, akik az ápolást végzik semmilyen megbecsülést nem kapnak. Az állami segítség még az éhenhaláshoz is kevés. Aki beteg, fogyatékossággal élő családtagját ápolja, az alapesetben havi 32.600 forintot kap. Aki önellátásra teljesen képtelen személyt gondoz 24 órában, az is csak 58.600 forintra jogosult. Egy ilyen helyzetben viszont a beteget gondozó személy sem tud munkát vállalni, sőt, legtöbb esetben még az otthonát sem tudja elhagyni, hiszen a beteget nem hagyhatja egyedül, a közlekedés pedig sok esetben szinte megoldhatatlan feladat. A kormány magára hagyott több tízezer embert, több tízezer családot! Így egy betegség, baleset vagy öregség miatt sokszor az egész család szegénységbe süllyed.

Az ápolási díj összegét azonnal meg kell emelni, a minimálbérhez igazítva, hiszen akik ápolnak, azok munkát végeznek! Olyan munkát, amelyet szakképzett ápolók más esetben állami intézményekben látnak el. Így, ha valaki a szüleit vagy gyermekét ápolja, akkor valójában az állam feladatát végzi.

Ezt a munkát valódi munkaviszonyként kell elismerni. Azaz a nyugdíj, táppénz és egyéb jogosultságok számításakor figyelembe kell venni. Aki  otthoni ápolást végez, több évre, nem egyszer évtizedre kiesik a munkaerőpiacról, így egész életében hátrányba fog kerülni, csak azért, mert a lehető legtöbbet akarta megadni szeretteinek. Ahogy a nevelőszülők is foglalkoztatási jogviszonyban vannak, így az ápolást végzőkre is ki lehetne alakítani a megfelelő feltételeket.

Az időseknek vagy fogyatékkal élőknek sokszor nem kell folyamatos támogatás, de időnként szükségük lenne valakinek a segítségére. Az önellátásra képtelen beteget ápoló rokonok számára is nagy könnyebbséget jelentene, ha néha valaki felváltaná a családtagot, akár csak néhány órára. Ha Magyarországon végre kifejlesztenénk egy országos segítő hálózatot, akkor a házi segítő szolgálat érdemi javulást jelentene az életszínvonalukban. Aki idős, nehezen mozog, neki már az is nagy segítség, ha csak hetente egyszer valaki segít a bevásárlásban vagy a takarításban, és így  nem kényszerül idősek otthonába, hanem tovább élhet megszokott otthonában. Aki pedig folyamatos ápolást igényel, ott nemcsak az ápolt, de az ápoló számára is sokat jelentene, ha néhány órára házhoz jönne a segítség, az ápolást végző családtag pedig kimozdulhatna otthonából. Egy ilyen rendszer kialakítása pedig inkább akarat, mint pénz kérdése.

Az Együtt tavaly szeptemberben mutatta be választási programját, ahol, többek között, ezek a javaslatok is szerepelnek. Közel ötszáz választási ígéretünket itt olvashatjátok a szabad és igazságos Magyarországról. Orbán Viktor leváltása után ilyen országot építünk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jovoneked.blog.hu/api/trackback/id/tr5313678344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2018.02.18. 17:56:04

Hát igen, végre ezt is látja valaki... Volt egy álláskeresői projektem, ahol sérült gyerekeket nevelő anyáknak kerestünk állást, és próbáltunk segíteni neki egy kicsit abban is, hogy legyen idejük rekreációra. Az első döbbenetes felismerés számomra az volt, hogy ezek a nők láthatatlanok! Sokan nem kapnak semmilyen állami ellátást, 70%-uk elvált, egyedülálló. Ezt látva egyetértek a fentiekkel: ez egy hivatás, amit napi 24 órában, megállás nélkül kell űzn i akár évtizedekig, tehát elismerést érdemel.

flydomi 2018.02.18. 18:26:22

Ezt a mostani kormány is tudja,de nem érdekli őket a beteg ember sorsa.CCC. 300 ezer embert inkább nyomorba döntöttek,minimális segítség nyújtást se adnak-adtak meg számukra 2011 óta..Ők csak a pénzt viszik,amit a kedves kormány saját zsebre tud tenni.De az ilyen hasonlóság felfedezhető egyes nyugdíjas embernél is,akik szintúgy a semmiből élnek.OV -nak elég,ha van 2 milla hívője,aki biztosítja számára a hatalmat és a pénzt-korrupciót.De lassan majd a hívőket kényszeriti bele a nyomorba,lopja el a pénzüket,mert már csak tőlük tud. :) És ez így helyes. :)

GiaMarie 2018.02.18. 18:31:31

Jaja, az EGYÜTT szerencsére ezt is látja! Borzasztó jó lenne, ha a balliberálisok végre beszereznének néhány közgazdászt meg egyéb földhözragadt figurát, mielőtt hülyeségeket beszélnek! Ma Magyarországon az ilyen-olyan okokból tartósan betegnek, ápolási díjra jogosultnak van nyilvánítva több, mint 100.000 ember! Ugye akkor adni kéne nekik is több pénzt (jogos) meg az őket ápolóknak minimum minimálbért. Ócska ballib hisztérikus demagógia, hogy az állami intézményekben is fizetett alkalmazott végezné - ó, persze, csak ott nem egy darab beteg ágya mellett áll egy darab ápoló, picit más a fejpénz! Na, de akkor matekozzunk! A minimálbér cca netto 100.000 Ft, számoljunk ezzel az egyszerűség kedvéért. Emlékeim szerint 150.000-en kapnak ápolásit, tehát kéne gyorsan 200 milliárd évente valahonnan erre a célra. Netto persze. Lehetne ezt, kellene is, csak akkor illene egy alapos differenciálást tartani abban, ki jogosult erre az ellátásra, mert jelenleg olyan betegségek is szerepelnek, amire fel lehet venni, amiknél egyáltalán nem indokolt. Mutassuk meg a problémakör másik részét is: ebbe menekültek rengetegen a munkanélküliség és a kilátástalanság elől "himihumi" kórképekkel, amik egyáltalán nem indokolnak 24 órás ápolást. Tessék szépen felvállalni, hogy egy ilyen rendszer csak abban az esetben finanszírozható reálisan, hogy ha a jelenlegi jogosultak felét-kétharmadát "kidobjuk" belőle. Vagy maradnak a jelenlegi kategóriában, és csak a tényleg rászorult 30% kap majd magasabb összeget. El nem ítélhető módon per pillanat enyhén hiperkatív, vagy asztmás gyerekek is kapnak státuszt a házirovos vaj szívének hála, hogy így juttasson ellátáshoz szegény sorsú családokat. Ha felmutatjuk a Jolly Jokert, hogy erre minimálbért lehet kapni, garantálni merem látatlanban, hogy két éven belül kétszer annyian lesznek a rendszerben

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.18. 18:49:04

"akik ápolnak, azok munkát végeznek! Olyan munkát, amelyet szakképzett ápolók más esetben állami intézményekben látnak el. Így, ha valaki a szüleit vagy gyermekét ápolja, akkor valójában az állam feladatát végzi."

Abszolút jogos. Ki kell számolni, egy ápoló az állami intézményben hány személyt ápol, majd ezzel elosztani az ápolási díj mai összegét, majd ezt fizetni. Persze félő, hogy ez esetben még a mainál is sokkal kevesebb jönne ki, kedves Együtt. :)

Azt sem kell elfelejteni, hogy egy állami intézményben az ápolt a nyugdíjának vagy egyéb ellátmányának kb. 80%-át köteles leadni az ellátás fejében, míg otthoni ápolás esetén az egész az övé ill. a családé marad. A fűtés, világítás, villanyszámla nem lesz több attól, hogy az ápolt is otthon él, így gyakorlatilag csak az étkezését kell fedezni a nyugdíjából, a többi a család bevétele marad.

Mindezekkel EGYÜTT bárki szabadon dönthet úgy, hogy lemond az ápolási díjról és otthonba adja a családtagját, ha úgy érzi, hogy ez neki anyagilag jobban megéri.

@GiaMarie:

"Ha felmutatjuk a Jolly Jokert, hogy erre minimálbért lehet kapni, garantálni merem látatlanban, hogy két éven belül kétszer annyian lesznek a rendszerben"

Ez biztos

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.18. 18:56:16

"Ezért az Együtt azonnal megemelné az ápolási díjat, az ápolást foglalkoztatotti jogviszonyként ismerné el, és más formákban is több segítséget nyújtana a rászorulóknak. Nem hagyhatjuk magukra azokat, akiket ápolnak, de azokat sem, akik ápolnak."

Még egy apró kérdés: Amikor Gyurcsány apánk színeiben kormányon voltatok, vajon mindezt nem láttátok? És mitt tettetek?

"ha valaki a szüleit vagy gyermekét ápolja, akkor valójában az állam feladatát végzi."

Fenét. A beteg családtagok gondozása mindig is elsősorban a család feladata volt. A gondozást meg kell különböztetni a társadalombiztosításai alapon járó eü. ellátástól. Az állami intézményi gondozás soha nem volt ingyenes, a nyugdíj x%-át kellett leperkálni érte.

GiaMarie 2018.02.18. 19:15:58

Jegyezzük meg halkan, hogy a nagy liberális vajszívűség 100 évre sötétségbe taszította az országot, mikor elkezdtek osztogatni családtámogatás címén, és megindult a megélhetési gyerekgyártás. Most van 1,5-2 millió sötét tudatlanságban, állati sorban felnőtt félírástudatlan, integrálhatatlan állampolgár, akik húzzák le a sárba az országot. Őket szeretik mutogatni a liberális tévé műsorokban, ahogy szutykos képpel üldögélnek mezítláb a döngöltpadlós, fűtetlen putriban a viseletes sezlonyon meghatározhatatlan korú foghíjas édesanyjuk körül, és néznek éhes bogár szemekkel a tévénéző nénikbácsikra, hogy "ADJ". Sezlonyonként hatan-nyolcan persze, számuk exponenciálisan nőtt, mint a macskaivartalanításra buzdító képeken, hiszen a következő generációknak sem volt más életpálya modelljük, mint lepottyantani 6-8 purgyét, hisz így nőttek fel. Mostanra eljutottunk oda, hogy már nem volt más megoldás, mint elvágni a szocpolt, befagyasztani az alanyi családtámogatást. Szívfacsaró döntés, amit valakinek meg kellett hoznia a túlélés érdekében. És akkor most azzal kampányol a baloldal, hogy mostantól nem gyerekből, hanem tartósan beteg gyerekből lehet majd jól élni? Ez egy szégyen gyalázat :( . Mondok egy jó ötletet: kerüljön át GYED-rendszerbe, legyen ápolást megelőző jövedelemhez kötött a mértéke, hm? Nem szeretnék olyan országban élni, ahol tisztes polgári jólétet biztosít az, hogy ha egy pár egyik tagja a tartósan beteg nagyszülőt, a másik meg a tartósan beteg gyereket "ápolja". Ez lenne csak az igazi tragédia a "magyar" mentalitást ismerve, nem a mostani rendszer! Írjuk ki egy szép nagy plakátra, hogy ha 42 éves, munkanélküli három unokás nagyszülőként a vonat leviszi a lábad "véletlenül" és elélsz még ezzel 30 évet, akkor az állam mai reálértéken 36 millió forinttal honorálja hőstettedet, amit a családodnak adhatsz. Ha az asszonnyal együtt fekszel a sínekre, akkor dupla!

Treff Bubi 2018.02.18. 21:27:35

És akkor már említsük meg a szociális gondozókat, akik a betegekhez járnak ki segíteni, gyakorlatilag ugyanazt a munkát végezve, mint az ápolók a kórházakban, mégis kimaradtak a béremelésekből. "Mert ők csak lefürdetik a Józsi bácsit, aztán mennek tovább."

hidroponi 2018.02.18. 21:37:38

ferfi vagyok, anyamat gondozom 6. eve apolasi dij nelkul. koszonhetoen a szocialis torvenynek
es minden szocialis tamogatasbol is ki vagyok zarva, mert nem jelentkezek a munkaugyi hivatalnal munkanelkulinek (kurrens szakmam van, 1 heten belul kinalnanak munkat). ezert az onkormanyzati rendelet szerint nem kaphatok semmilyen szocialis juttatast sem.

raadasul mielott az orban kormany kozpontilag is eltorolte volna a meltanyossagi apolasi dijat, az onkormanyzatunk 1 evvel korabban helyi rendelettel megszuntette a meltanyossagi apolasi dijat.
es nem egyedul vagyok ilyen helyzetben...

flydomi 2018.02.18. 22:10:17

@GiaMarie:

Tudnál valami hivatalos linket adni erről a ccc 150 ezer emberöl?
Meg arról,amiről beszélsz.(hogy ki menekült bele egy "ilyen" rendszerbe 2010 után)
Remélem,hogy az ápolási díjjal tisztábban vagy,hogy ki kapja,és,hogy mennyien,milyen egészségben örvendő emberek.

GiaMarie 2018.02.18. 22:26:02

@flydomi: Elnézést, valóban összekevertem a tartósan beteg státusszal, és kevesebben vannak. Amúgy itt lehet mazsolázni adatokat, érdekesség képpen : www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_fsp010b.html

Kissé nehézkes, de ha belejössz, akkor nagyon érdekes adatokat lehet összerakni :)

flydomi 2018.02.18. 22:26:45

@GiaMarie:

@GiaMarie:

"Ha felmutatjuk a Jolly Jokert, hogy erre minimálbért lehet kapni, garantálni merem látatlanban, hogy két éven belül kétszer annyian lesznek a rendszerben"

Milyen Jolly Jokerol beszélsz?
A szigorú rendszer miatt nem hinném,hogy sokan választanák ezt az utat.Vagy kapnák meg a Jollyt a kormányhivatal részéről.
Nézd át alaposan,hogy hogyan is változott 2010-től a rendszer,mielőtt konteókat gyártasz-mondasz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.18. 23:43:30

@hidroponi:

"mielott az orban kormany kozpontilag is eltorolte volna a meltanyossagi apolasi dijat"

Hidd el, rengeteg visszaélésre adott volna alkalmat. Ráadásul a méltányosság megállapítása igencsak szubjektív, épp ez a lényege. Gyakorlatilag nem az ápolt állapota, hanem az önkormányzat jóindulatam anyagi helyzete, a seggnyalások mértéke döntötte (volna) el, ki kap és ki nem.

Sokkal tisztább a szigorú normatív szabályozás.

Talán még emlékszel, volt egy elég hosszú idő, amikor szinte a fél ország rokkantellátáson volt, olyanok is, akik kvára nem voltak olyan állapotban. Na, ez megszűnt, hála istennek. Talán arra is emlékszel, amikor a rokkantak nevére ezerszám hozták be a luxusautókat az állami támogatás miatt. Na, ilyenekre nincs semmi szükség.

hidroponi 2018.02.19. 00:16:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne: en nem talan emlekszem, hogy kellett egy haziorvosi velemeny, kellett az onkormanyzat szocialis osztalya altal keszitett kornyezettanulmany es jovedelmi igazolas..

aki ezeket ki tudta jatszani az nyugodj meg most is ki fogja jatszani, mert annak belul van az embere a rendszeren.

egyebkent ismerek nem egy olyan embert a kornyekemen, akikrol tudjuk hogy megvette a leszazalekolast es meg ma is vigan fusizik a muhelyeben a rokkantnyugdija mellett.
ennyit ert a szigoritas, a kiszolgaltatott raszorulok kiestek a szocialis rendszerbol, a gazdagok ma is megveszik az "ingyenebedet", mert akinek nincs semmije az annyit is er" !

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.19. 02:13:10

@hidroponi:

"kellett egy haziorvosi velemeny, kellett az onkormanyzat szocialis osztalya altal keszitett kornyezettanulmany es jovedelmi igazolas.."

Ez az alapszintű ápolási díjhoz kell, amit sajnos még mindig túl könnyen osztogatnak. De van egy emelt összegű és egy kiemelt összegű (vagy a frász tudja, mi a pontos nevük), ott már orvosi bizottság vizsgálja meg a beteget és dönt. Mellesleg e kettőnél jövedelmi igazolás sem kell, mert jövedelemtől függetlenül jár.

Neked azt javaslom, hogy ha a rokonod tényleg annyira rokkant, akkor igényeld az emelt összegűt - a kiemelthez totál mozgásképtelen beteg kell. Ezt nem az önkormányzat fogja elbírálni, hanem pártatlan orvosi bizottság. A feltételeket megtalálod a neten, alapjában valami olyasmi van, hogy az ápolt ne legyen képes segítség nélkül enni, öltözni, WC-t használni, segédeszköz nélkül járni - ezek közül három feltételnek kell teljesülnie.

A fusizás simán lehetséges. Ha jól tudom, 80% munkaképtelenség fölött adják az emelt összegű ápolásit, a simát alatta is. Ettől még elképzelhető, hogy korlátozottan tud dolgozni a műhelyében.

Na meg azt sem tagadom, hogy biztos vannak csalások.

GiaMarie 2018.02.19. 09:29:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nekem változatlanul az a véleményem, hogy az lenne a tiszta, ha a GYED-hez hasonlatosan működne. Akinek előtte nem volt munkaviszonya, az kap egy alap összeget, mikor ápolásra adja a fejét. Ha volt munkaviszonya, akkor annak fényében többet, azzal a plafonnal, mint a GYED. És akkor majd mindenki eldönti felelősséggel, hogy legyen, és nem lehet életpályát építeni arra, ha nagyapa lábát leviszi a vonat.

flydomi 2018.02.19. 12:20:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Gondolom,hogy ön sincs tisztábban azzal,hogy az ápolási díj összege mennyi is pontosan.És ha valaki méltányos alapon kéri?Nem az a 30-40 ezer forint fogja majd luxusba emelni azt,aki kapja.
Én csak azt kívánom,hogy legyen az egyik családtagja olyan helyzetbe,amikor erre az ápolási díjra szorul.És akkor majd lehet konteókat mondani-írogatni.Az tutti,hogy sokan nincsenek tisztábban a valóságal,és beteg társaik ellen vannak,ami szánalmas a részükröl.

flydomi 2018.02.19. 12:24:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Mivel a rendszer elégé szigorú 2010 óta,így már nem "osztogatják" puszi alapon sem.Pláne úgy,hogy a összeg minimális.(30-50 ezer)
De az írásából kiderül,hogy nem tudja pontosan,hogy hogyan is zajlik ez a "folyamat",de azért elítéli azokat,akik erre szorulnak.
Még méltányosági alapon is nehéz megkapni.Az max dísznek van,hogy papíron is jól mutason,hogy olyan is van.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.19. 13:41:28

@GiaMarie:

Igen, annak figyelembevételével, hogy egyetlen családtag ellátása messze nem annyi munka, mint egy otthonban x számú beteget ellátni. Tehát ennek arányában csökkentett díjnak kell járnia érte. Persze nem lineárisan, mert 1 ápolt ellátása 5 helyett nem ötödannyi munka, hanem több.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.19. 13:54:29

@flydomi:

"Gondolom,hogy ön sincs tisztábban azzal,hogy az ápolási díj összege mennyi is pontosan."

Fillérre pontosan tisztában vagyok vele. :)

"De az írásából kiderül,hogy nem tudja pontosan,hogy hogyan is zajlik ez a "folyamat",de azért elítéli azokat,akik erre szorulnak."

Tudom. Jobban is, mint te, mert egy családtagunknak én intéztem az emelt összegű ápolási díj igénylését és én intézem rendszeresen a megújítást is (bár ezzel szinte semmi teendő nincs).

Ha nem haragszol, a fenti rosszindulatú megjegyzésed, mellélövésed után alapos okkal feltételezem, hogy más téren sem vagy tisztában a dologgal, így inkább ignorállak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.02.19. 21:44:12

@flydomi:

"Én csak azt kívánom,hogy legyen az egyik családtagja olyan helyzetbe,amikor erre az ápolási díjra szorul."

Csak most vettem észre a jókívánságod. Nagyon köszönöm, talált, süllyedt. Valóban van ilyen súlyosan rokkant családtagunk.

De tudod mit? Ilyen mocskos, aljas emberrel még itteni sokéves időm alatt nem találkoztam, mint amilyen te vagy. Súlyos betegséget, rokkantságot kívántál egy családtagomnak. Nem szégyelled magad? Mégis miféle szar alak vagy te, hogy ilyet kívánsz - ismeretlenül is - másnak?

Hányok tőled.
süti beállítások módosítása