Naponta frissülő tartalommal, ami gondolkodásra késztet

IFL Gazdaság

Miért keresnek a buszsofőrök keveset?

2018. február 22. - Szarvas Norbert

miert_keresnek_kevet_a_buszsoforok.png

Persze a "buszsofőrt" mindenki helyettesítse be valami számára sokkal kézenfekvőbb szakmára. Én most ezt a példát hozom fel, amikor megvizsgáljuk, hogy egy szakma képviselői alapvetően miért keresnek lényegesen kevesebbet annál, mint amire "lehetőségük lenne"? Nem kell akadémikus okfejtésbe kezdenünk ahhoz, hogy észrevegyük a nyilvánvalót: egy hiányszakmáról beszélünk, ahol a buszsofőrből hamarabb lesz pék, minthogy a buszos cég pékséget nyisson.

egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot is megkeres egy hónapban, a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret kapnak. A legnagyobb vidéki szolgáltató, a Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint náluk bruttó 264 ezer (nettó 170 ezer) forintot keresnek a sofőrök, amihez még hozzájön havonta – átlagosan – 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint kafetéria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás.- írja a Magyar Nemzet, 2017.07.27

Ugye ez volt a "közösségi közlekedés", de ott vannak a magáncégek buszvezetői is, akik ehhez képest már 250-300 000 forintos nettó fizetést is képesek elérni (a jattot most ne számoljuk, mert egyre kevesebb van belőle. Magáncégnél ráadásul a céges megbízások nem jattolnak, az idegenvezetésnél pedig az "5000" forinton osztozik az idegenvezető, a sofőr, meg szükség esetén a második sofőr is).

A probléma valójában az, hogy ez nem elég

Azt gondolom, hogy egy olyan szakmában, aminek megléte "kötelező eleme" egy társadalomnak, ahol kialakult a kóros munkaerőhiány, sokkal erősebb érdekvédelmi szervezetet kellene felállítani. Mert önmagában a 3 év alatt 30%-os fizetésemelés jól hangzik, de ilyen alapon az 1-ből 2 100%-os emelésnek tudható be és mégsem ér semmit.

Játék a számokkal. De mi most nem játszunk.

Mert amikor arról beszélünk, hogy a buszsofőr 130 000 forintot keres (de ugyanide írhatnánk bölcsődei gondozónőt vagy ápolót és még számtalan szakmának a képviselőit), miközben a megélhetési költségek akár egy albérletben 50 000 forinttól indulnak (még vidéken is), ami egyébként a nettó jövedelem 38%-a, akkor látjuk, hogy baj van. Nem kicsi.

És ez a baj nem új probléma. Csak mindig időt húzunk.

 

A magáncégeknél még rosszabb a helyzet

Hiába keresnek elméletileg többet a magáncégeknél elhelyezkedő buszsofőrök, összességében egyáltalán nem biztos, ha azt nézzük:

  • nem műszakokban dolgoznak, hanem "mindig". Ez azt jelenti, hogy tachográf "kijátszásával" vagy ignorálásával egyszerűen túlhajszolják a buszsofőrt, mert jobban megéri bevállalni a cégnek a büntetést (amit majd szépen áthárít a sofőrre), mint lemondani az utat, halasztani vagy egy másik buszsofőrt "találni"
  • rendkívül gyenge a munkavállaló érdekvédelme, hiszen vannak a jogszabályok és van a valóság, amikor a buszsofőr nem mer tiltakozni, mert félti a munkahelyét és a megélhetését
  • egy-egy büntetés (parkolás, autópálya matrica hiánya, vezetési áthágás, túlhajszoltságból eredő véletlen károkozás a buszban...stb) pedig képes nagyon gyorsan a nominális fizetéskülönbséget is lefelezni. Hiszen a magáncég lehetőség szerint jó magyar módra mindent áthárít, amit csak lehet.
  • bevett gyakorlat, hogy a téli időszakban 2-3 hónapra "kijelentenek", ami azt jelenti, hogyha a buszsofőr nem tud ideiglenes munkát találni ebben az időszakban, akkor az éves fizetés (10x300 000)/12= 250 000 forint lesz a gyakorlatban

 Talán a fenti felsorolással meg is magyaráztam, hogy miért "annyira hülye" sok buszsofőr, hogy a látszólag magasabb fizetés ellenére is inkább a nyugisabb "közösségi közlekedést" választja, ami minden hibája ellenére sokkal tisztább és védettebb munkahelyet biztosít, mint a magáncég, ahonnan bármikor elküldhetnek vagy csúsznak a fizetéssel.

Ettől függetlenül érdemes lehet a magáncéget választani, ha az alábbi pontokat alkalmazzuk

 

1. Mondjunk nemet - delegáld a felelősséget

Nagyon fontos, hogy tisztába legyünk a jogainkkal és a kötelezettségeinkkel. Ilyen törvényi kötelezettség buszsofőrként (más szakmában más), hogy indulás előtt a busz állapotát és felszereltségét ellenőrizni kell. Ha valamibe nem stimmel, akkor felejtsd el a "majd megoldjuk" féle hülyeséget, mert onnantól kezdve, hogy beszálltál a buszba, kéz kezet mos és minden felelősség a tied.

Ne kockáztasd a saját és utasaid életét vagy a megélhetésedet-karrieredet-jövődet azért, mert nem mersz nemet mondani a főnöknek. Hidd el, hogy a főnök pontosan tudja, hogy mit kellene a busszal csinálni, csak éppen költséghatékony és pont nem érdekli a te életed. Viszont az első gigszernél kiáll mögüled és elkezd mutogatni. Te meg fizetheted a százezres-milliós büntetéseket a kis 300 000 forintos fizetésedből.

Nem rúghatnak ki azért, mert elutasítod a munkát a nem megfelelő körülményekre hivatkozva. Ha mégis ilyet tennének, akkor irány a munkaügyi ügyvéd. Többet fogsz nyerni, mint a fizetésed...

Mindig pontosan annyi felelősséget vegyél a nyakadba, amennyi kötelező. Tudnod kell, hogy mi a te konkrét feladatod a munkában. Minden mást utasíts el, mert nem a te dolgod. Delegáld a felelősséget, ahogyan azt jelen pillanatban a cég vezetői teszik.

2. Figyelj oda a törvényi keretekre

A törvény jól körülhatárolt, így pontosan meg van szabva, hogy mennyit vezethetsz. Egy centiméterrel se vezess többet, főleg ne ugyanazért a fizetésért, amiben megállapodtatok. Számodra semmi plusz értéket nem ad "túlvezetni", kizárólag a cégnek termeled a profitot. Viszont a játék nem win-win, hiszen nyerni nem nyerhetsz, veszíteni viszont simán, amikor megállít a rendőr és veszi elő a csekket. Azt tipikusan te fogod befizetni, míg a cég vezetői számolják a plusz pénzt.

Ennyi erővel a fizetésedet se vedd fel hónap végén, mert biztosan a máltai szeretetszolgálat helyi képviselője vagy.

A szabályokat minden esetben be kell tartanod! A diszpécser pedig azért kapja a pénzt, hogy a szabályok alapján szervezze meg a munkát. Ne hidd azt, hogy téged fognak kirúgni azért, mert nem vagy hajlandó szabályt szegni. (Ha kirúgnak, akkor életbe lép az első pont). Előbb veszik majd elő a diszpécsert, aki szarul szervezte meg a munkát.

Az a baj, hogy hatalmasat blöffölnek ezek a cégek, és a buszsofőrrel elhitetik, hogy mindenért ő a felelős

3. Kérj több pénz

Vésd a fejedbe:

  • munkaerőhiány van
  • a cégnek olcsóbb egy tapasztalt sofőrt alkalmazni, mint egy friss csikót, aki a harmadik kanyarban összetöri a buszt, rutintalanságával pedig többet fogyaszt a busz a lába alatt
  • bármikor találsz új munkát a szakmában
  • megnézed a céginfót és látod, hogy amíg téged leszerelnek a 10-20 000 forintos fizetésemeléssel kapcsolatban is (hogy nincs munka-nincs pénz), addig a tavalyi évben a cég bevétele volt 3-5-700 millió forint, az adózott nyeresége pedig 20-50-70 millió (és akkor nem beszéltünk a fusi munkákról...). Tudod honnan van ez a brutális nyereség? A te izzadságodból tevődik össze. Mert amit rajtad megspórolnak, azt teszik zsebre. Ez a játék így működik

Magáncégnél tudsz alkudozni a fizetésről, és ha elég jó indokokat hozol fel, mindezt határozottan, akkor bizony a cégnek megéri majd 300 helyett 350-et vagy 400-at kifizetni neked (feltételezve a rutinodat), mivel nem fog helyetted mást találni hasonló minőségben.

Ráadásul minden egyes olyan nap, amikor sofőrhiány van, azt jelenti a magáncégnek, hogy kiesik a bevétel, és akár szerződéseket bukhat el emiatt. Ezek mind milliós játékok. Hidd el, hogy egy átlagosan működő magáncég többet veszíthet a ti szakításotokon, mint te. Mert téged a piac azonnal felszippant, ő viszont nem biztos, hogy azonnal talál buszsofőrt megfelelő bérért és minőségben.

Nem szabad átesni a ló túlsó oldalára. Azért ne zsarold meg a munkáltatót, de ideje megtanulni a saját értékedet megismerni és értékesíteni. Mert annak nincsen értelme, hogy éjjel-nappal dolgozol, a cég hízik a munkád értékén, te pedig hónapról hónapra élve vegetálsz...

►►►►

Ha tetszett a cikk, akkor meg tudsz hívni egy “kávéra”: Támogatom a blogot 1-3 dollárral

IFL prémium blog: Klikk

ingyenesen letölthetsz egy hasznos pénzügyi eszközt: Klikk

Segítsek neked vagy kérdésed van pénzügyekben? Akkor írj:

✰✰ szarvas.norbert@iflgroup.hu vagy

✰✰ www.iflgroup.hu

Itt találsz meg minket, ahol további "csak itt megjelenő" egyedi tartalmakat is olvashatsz

Jelen weboldal teljes tartalma és az innen elérhető valamennyi dokumentum tájékoztató jellegű és nem teljeskörű, szövege a közzététel napján hatályos jogszabályokon és egyéb tájékoztatásokon alapul, nem minősül biztosítási termék vagy pénzügyi szolgáltatás kiválasztására irányuló, illetve jogi- vagy adótanácsadásnak, sem egyoldalú kötelezettségvállalásnak (ajánlattételnek). Kérjük, hogy a termékek vagy szolgáltatások összehasonlítása és kiválasztása során, továbbá a szerződéskötésre irányuló dokumentumok aláírását megelőzően körültekintően tájékozódjon a választott termék vagy szolgáltatás aktuális, részletes feltételeit illetően. A fentiek figyelmen kívül hagyásából eredő, illetve az esetleges jövőbeli jogszabályi- illetve üzleti környezetben bekövetkező változásokért való felelősséget a jogszabályok által lehetővé tett legteljesebb mértékben kizárjuk.

Ez a cikk 2018. február. 22. napján frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iflgazdasag.blog.hu/api/trackback/id/tr613689256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szzzz 2018.02.22. 19:28:40

Mondjam a nyilvánvaló megfejtést, vagy próbáljunk még egy kicsit úgy csinálni, mint ha nem tudnánk?
Azért keres a buszsofőr meg a pék kurva keveset, mert kevés nálunk a magasan képzett munkaerő, akikkel magas hozzáadott értékű melót lehetne végezni, és amitől jól menne a gazdaság. Mert gyenge az oktatás, számalmas az alapképzés, gyengék az egyetemek.

Ahhoz, hogy valaki buszt vezessen, kurvára nem kell semmi, elég ha nem tök retardált, és meg tudja csinálni a jogsit.

Tehát az, hogy mennyire fizetnek meg egy buszsofőrt, vagy bárki hasonló segédmunkást, kurvára nem azon múlik, hogy mennyire erős a szakszervezet, hanem hogy mennyivel tudnak többet keresni a magasabb hozzáadott értéket teremtő parasztok.

Azért keres az oszták buszsofőr háromszor annyit, mint a magyar mert az osztrák vegyészmérnök is háromszor annyit keres.

felső határ nincs 2018.02.22. 19:57:30

@Szzzz: ja épp most volt a portfolion hogy az Aldi magyarországi boltvezetői helyi vásárlóerőn mérve akár többet keresnek mint az osztrák boltvezetők...

Én Prágában élek, itt is munkaerőhiány van kerítéseken, plakátokon vadásszák a buszvezetőket, fizetés kiírva / nem, nem annyi mint Németországban de a Prágai vásárlóerőn mérve kb. ugyanolyan szintü megélhetést biztosít. Leszámítva persze hogy a cseheknek, magyaroknak nincs olyan opciója, mint a németeknek, hogy kizárólag online, "home officban" csinálnak vmi himihumi irodai munkát és olcsóbb országban költöznek akár Magyarországra v. Thaiföldre ahol az otthoni pénzükből császárként élhetnek....

Visceroid 2018.02.22. 20:03:29

De akkor most nem az van, hogy egy buszvezető nettó 300000Ft-ot visz haza? Vagy az is kevés?

NoOne 2018.02.22. 20:38:52

@Szzzz: Azt hiszem nem ártana begombolnod a mellényedet, kicsit nagy a felület... :) Ez a "magas képzettség" meg a "magas hozzáadott értékú meló" olyan hülye sablonszöveg, hogy már egy óvodásnak is a könyökén jön ki. És nyugodtan köszönhetsz a takarítónéninek is a munkahelyeden, vagy a várost rendben tartó közmunkásoknak is, mert ha ők nem csinálják meg a munkájukat, akkor máris b@szhatod a "magas hozzáadott értékű melódat", mert nyakig a koszban neked sem lesz jó napod, és a te munkád sem fog sokat érni.
Nem egyforma képességekkel rendelkezünk, nem lehet mindenki egyetemi tanár, de aki a vállalt munkáját tisztességgel megcsinálja, azt bizony illenék megfizetni, akkor is, ha nem attól ugrik meg BUX-index. Az a baj, hogy minden seggfej 1,5 nap alatt akar milliomos/milliárdos lenni, mer' ő megérdemli, mindenki más meg le van tojva... Hát, ez bizony téves felfogás, csak vedd észre, hogy ha nincs jó minőségú aszfalt, akkor bizony csúnya pénzkidobás lesz a Ferrarid. :)

Kánikula 2018.02.22. 20:40:46

@Visceroid: Nem visz haza nettó 300.000 forintot. 120-150 nettókat visznek haza a vidéki (nem Volánbusz) ex-Volán cégeknél dolgozók.

Már 15 éve is haza vittek 100.000 körüli nettókat ugyanitt.

xtlight 2018.02.22. 20:44:30

Arra leszek kíváncsi, hogy mikor elterjed az önvezető teherautó, önvezető busz, akkor mi lesz a rengeteg "munkáját tisztességesen elvégző" sofőrrel. Lássuk már be, ez egy alacsony presztízsű betanított munka. Kb. mint a gyártósor mellett kalapálni. Annyit is fizetnek érte. Gazdagabb országokban van annyi játéktér, hogy a hozzáadott ezeken felül is tudnak fizetni, de attól az még nem ér annyit.

csárlszbrunzol 2018.02.22. 20:57:17

@NoOne: "...de aki a vállalt munkáját tisztességgel megcsinálja, azt bizony illenék megfizetni, akkor is, ha nem attól ugrik meg BUX-index."
Csakhogy sajnos nem így működik a világ. Ez a szocializmusban ment (jó, akkor sem, mert akkor közel egyformán _nem volt_ "megfizetve" senki sem), de egy piacgazdaságban sajnos nem.
Bármennyire is nem tetszik, a helyettesítő érték a lényeg. Azaz azt a munkát fogja megfizetni a piac, aminek magas a hozzáadott értéke és nehezen helyettesíthető azt azt elvégző szakember és kereslet is van rá.
Nem arról van szó, hogy kevesebbet dolgozna az, aki kevesebbet keres, hanem egyszerűen a piac így áraz. Nézd meg, az orvosok miért keresnek annyit, amennyit. A piac (beteg) kifizeti a paraszolvenciában azt, amit esetleg a TB nem, mert mindenki gyógyulni akar, vagyis saját, jólfelfogott érdeke, hogy minél jobb ellátáshoz jusson. Sokkal kevesebben képesek ellátni az orvosi munkát, mint a buszvezetőit. Ezért ez mindig is így lesz, hacsak vissza nem jön a komenizmus.

csata ha jó 2018.02.22. 21:19:35

@xtlight: Ha lesz, de az még odébb van. Egyvalamit kifelejtesz: a felelősséget, ugyanis a buszvezetőnek van, nem kicsi, cserébe óriási és ez az amit meg kell(ene) fizetni. Tetszik vagy nem. Sohasem felejtem el: kb. 25 éve találkoztam egy volt általános iskolai osztálytársammal egy vidéki vasútállomáson. Ő éppen a szerelvény futóművét ellenőrizte azzal a hosszú nyelű kelapáccsal. Beszélgetni kezdtünk, aztán ahogy az lenni szokott a fizetésre került a sor. Mikor megmondta, hogy mennyit keres ledöbbentem, kb. 30%-kal többet mint akkor én. Kiakadtam, akkor voltam túl a második diplomámon, egy magyar viszonylatban közepesen fizető cégnél voltam csoportvezető mérnök. Szóvá tettem: ezt mégis hogyan? A választ sohasem felejtem el: Ő miután leellenőrizte a futóművet, aláírja a vonat bárcáját, ezzel teljes körű felelősséget vállal. Ezt pedig meg kell fizetni.A buszvezető is teljes körű felelősséget vállal, ergo meg kell fizetni. Ezen kellene elgondolkodni.

2018.02.22. 21:24:20

@csata ha jó:

... és takarító nő is!
Hisz ő is tud okozni durva károkat, sőt tömeges emberhalál t is.
Mitöbb az udvari segédmunkás is!!!

Szóval: kb. mindenki egyformán felelős.

A bér a létrehozott ÉRTÉKET jeleníti meg, elvben.

csata ha jó 2018.02.22. 21:36:31

@tamarisk: Jó nagy marhaságot írt, már megbocsásson. A felelősségek mértéke, mélysége, nagy szóródást mutat. A LÉTREHOZOTT ÉRTÉK? Ez is sántít, nem lehet csak ez alapján számolni, vagy ha igen, akkor óriási a baj. Mert akkor hogyan számoljuk ki a rendőr, a ketona, az ápoló etc. etc. a fizetését, ugyanis ezekben a hivatásokban (direkt nem szakmát írtam) nehezen értelmezhető a hozzáadott érték fogalma, viszont midegyiknél markánsan megjelenik a felelősség. Gondolom valamilyen "fontos" fehérgalléros (közgazdász, jogász, stb.) foglalkozása, illetve pozíciója van. Ha elba...ront egy aktát, legfeljebb ledarálja, készít egy másikat. Megsúgom: egy csomó "szakmában" erre nincs lehetőség, ha hibázik az súlyos következményekkel jár.

Szzzz 2018.02.22. 21:42:30

@NoOne:
Te honnan a faszomból veszed, hogy nem köszönök a takarítónak?
Az értő olvasás nem igazán erősséged, dehát írtam is, hogy milyen a magyar oktatás, aminek te is áldozatul eshettél ezek szerint.
Vagy ez valami kényszerbetegség, hogy le kell írnod, hogy a proli meló is hasznos? Ki a faszom vitatta ezt?

Szzzz 2018.02.22. 21:52:26

@csata ha jó: persze mesemondó, tök életszagú, amit leírsz. Ez alapján a gügye tanmeséd alapján egy pattanásos hülyegyereknek saccollak, aki még ahhoz is fiatal, hogy a mekibe menjen krumplit sütni. Nagyon remélem, hogy így van, és nem ennyire fogalmatlan "mérnökök" vannak szabadlábon. Egyszerűen te nem is érted azt a szót, hogy "felelősség", ebben a kontextusban egyszeráen nem tudod, hogy mit jelent.
Amit írtál, az olyan nekem is külön megfizethetnék, hogy reggel amikor munkába megyek, nem hajtok fel a járdára az óvodások közé, há nekem is mekkora felelősségem van már baszki...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.02.22. 22:24:45

A magáncégeknél néha nagyon félelmetes, hogy milyen beosztásban dolgoznak a buszsofőrök, például előfordul, hogy vezet Horvátország déli feléig, pihen 2-3 órát, aztán visszahozza az előző heti turnust...

haXXor 2018.02.22. 22:46:14

@NoOne: Pedig jól írta. Ameddig a takarítást 10 millió emberből 10 millió el tudja végezni, addig a takarítás annyit fog érni amennyit fizetnek most érte. Az, hogy ez sok vagy kevés, az már viszonylagos de a magyar takarítók bére még így is a Föld azon pár százalékos rétegében van, ahol jóllétről beszélhetünk. A mostani béremelkedés mögött két szektor bérelszakadása van: az IT és a banki. Ugyanis ez az a két szektor ahol Magyarország értéket is elő tud állítani ( Ustream, Jazmin media, Bala, Prezi...stb stb - és tényleg rengeteg céget tudnék sorolni) így a bérezés is jóval magasabb mint bárhol máshol. Igen, az a pár ezer ember akik ezeken a területeken dolgoztak, robbantották be azt a mindenféle realitást nélkülöző bérnövekedést ami zajlik most is hazánkban. Miattuk emelkedtek a lakhatási költségek, ők vásároltak be lakásokból, közülük sokan airbnbzni kezdtek vagy más vállalkozásokba vágtak (amik azóta ugyanúgy ismertek). Igazából nekik köszönheted azt, hogy már nem nettó 110-ért, hanem 160-ért dolgozol.

A 'munkások' védelméről meg annyit, hogy aki baszott tanulni, baszott nagyobb kockázatot vállalni az ne is akarjon Ferrarit. Felejtsük el, hogy az állam feladata ez, ahogy azt is, hogy alanyi jogon járhat bármi is. Nem jár. Egy bolti eladó ne akarjon nettó 450-et keresni mint egy mid level programozó mert a mid level programozó akkor is otthon seggelt és tanult amikor a bolti eladó a picsáját rázta félrészegen valamelyik gagyi diszkóban. Abba meg már bele sem megyek, hogy a fizetésekkel általában az árak is növekednek, tehát az, hogy ki mennyit keres, semmit nem jelent. És mielőtt még azt mondanád, hogy én lenézek bárki is: nem, csak rohadtul unom az ilyen buta sírást, hogy másnak milyen szar/kevés a fizetése. Ott a lehetőség előre lépni? Ott a lehetőség vállalkozni? Te is csinálhatsz céget vagy este a Pumped Gabó helyett olvashatsz valamilyen szakmai könyvet. Előtted is ott a lehetőség, hogy előrébb lépj, de te mit teszel? Gondolom semmit. Zabálod a chipseket, nézed a szar tévét és baszol bármit is változtatni ezen. Basztatni meg gondolom egyszerűbb azokat akik mertek vállalkozni v tanulni....

A BUX-osra meg annyit, hogy ha megfekszik a BUX, te leszel az első aki beszopja azt, szóval addig örülj ameddig nincs nagyvállalati szinten semmilyen összeomlás.

ember100 2018.02.22. 22:54:19

Helló !

Szeretem ezt a hozzáadott érték dumát .
Pl. utcaseprő , kukás , postás , parkolóőr :) (ez vicc volt ) , taxis ........
Nem sok hozzáadott értéket csinálnak.
Viszont ha nem dolgoznának pl. egy hónapos sztrájk :) akkor bizony úsznánk a szemétben , fertőzések stb. , nem tudnánk befizetni a csekkeket , nem kapnánk levelet , újságot ,......
Mindenkit meg kell fizetni rendesen hogy meg tudjon élni belőle.

2018.02.22. 22:58:26

@csata ha jó:

Úgy számoljuk ki, hogy amennyiért akad ember a melóra, annyit ér a meló...
BÁRKINEK a MUNKÁJA!

Pont mint a krumpli esetén is.

HA tele a piac eladó krumplival, orvossal, buszvezetővel, rendőrrel akkor az olcsó lesz
HA pedig kevés van akkor megdrágul.

Lásd bolti a eladók történetét.

Mióta hiánycikk lett az eladó megdrágult.
Lassan lesz olyan drága , hogy elkezdenek megjelenni az eladói állást keresők.
...és a hiány megszűnik, az új egyensúly beáll.

Ahogy lesz buszvető is elég, amint nő a bérük.
Ahogy az orvos elvándorlás és hiány is szűnőben van a durván megnőtt bérek okán.

Lehet hisztizni, de amíg akad nagyjából elég ember egy-egy területen-szakmában az adott pénzért, addig nem nő a bér.

Most éppen hiányzik párszáz buszvezető a BKV-nál, főleg a METRO pótlás miatt.
De azért elketyeg BKV különösebb fennakadás nélkül!
Ahogy a VOLÁNOK és a magán buszos cégek is.

Amíg a mosatni sofőrök húzzák az extra igát, addig a bérük se fog érdemben nőni.
Ahogy bolti eladóké se nőtt, amíg húzták az extra igát olcsón is.

KERESLET-KÍNÁLAT az egyik fő szabályozó...
A társadalom érték ítélete a másik.

Az csak pech vagy szerencse, hogy a műtét elvégző dokit sokkal többre értékelik az emberek, mint a az életükre törő terroristát/gyilkost elhárító rendőrt pl.

Pedig a doki is és a rendőr is az életét menti meg adott esetben!
Gyakran azonosan magas szintű szaktudással... és sok munkával.
Mi több a rendőr akár a saját életét direktben kockáztatva!!!!!!!

Csak hát a dokinak valamiért jobb a marketingje....
Pedig ő is pont olyan szaki, mint bármelyik másik.

ember100 2018.02.22. 23:01:53

@haXXor:
Helló !

Lyó ember vagy :)
Csak azt a részét felejted el hogy ha MINDENKI egyetemet végzett tanult akkor ki a fene viszi el a szemetedet , szereli meg a villanyt , burkolja a fürdőszobád és még folytathatnám .
Ha meg mindenki mid level programozó lenne akkor egy tál lencséért programoznának lásd India :)
Kicsit nagy az arcod ezzel a szöveggel :)

2018.02.22. 23:13:20

@haXXor:

Nézd az infós munak 80%-át i e elvégzi szinte bárki....
Nem nagy kihívás összehányni a kódot.
Pár hónap alatt szinte bárkiből lehet egy közepes programozót csinálni.

Ugyanígy a takarítói meló egy kis része is kihívás!
Vannak helyek ahol nem csinálhatsz bármit, mert baj lesz, nagy baj.
Kell a képzettség... kémia, fizikai, logikai, szervezési ismeret.

A jó bolti eladó is sok-sok ismerttel kell bírjon...
- árúismeret
- higiénia-biztonság
- jogi ismeretek
- pszihológiai alapok
- gazdasási alapok (elszámolás, pénzügyek, könyvelés)
- munkaügyi alapok
- logisztika és szervézés
- marketing
HA már boltvezető is , akkor pláne!

A LIDL épp ezért tud többet fizetni nekik.
Mert náluk ezeket az ismereteket el is várják és használtatják velük
Így egy LIDL boltos ~4X annyi ahsznot hajt a gazdának,
mint az általad ismert primítív eladók, akik csak a pulton átadó robotok.

Ezért van a COOP bajban... kicsi az egy eladóra jutó haszna!
Részben a gyenge munkaerő miatt, részben más okból (üzletek elkúrt méretben és helyen)
Így nem tud jó fizetést se adni, a LIDL meg tud mert jobb munkaerővel, jobb üzletekkel játszik.

2018.02.22. 23:14:24

@ember100:

Szóval: MÉGIS sok a hozzáadott értékük!

2018.02.22. 23:18:15

@ember100:

Ki végzi el?

Hát a diplomás burkoló és szemetes...

Mi azzal a gond, ha nem sík hülye?!
Ismeri a spéci anyagokat és tudja is használni JÓL.

Ma ott tartunk, hogy egy jó munkát végző burkoló 2-3X többet keres az átlagos irodai senki diplomásnál!!!

Nem a diploma az érték önmagában!

ember100 2018.02.22. 23:44:16

@tamarisk:
Helló !

Talán az hogy nem fulladsz bele a szemetedbe .... ?

2018.02.23. 03:56:13

@haXXor: "Ameddig a takarítást 10 millió emberből 10 millió el tudja végezni, addig a takarítás annyit fog érni amennyit fizetnek most érte."

Lehet, hogy mindenki tudna takarítani, de csak kevesen hajlandóak erre. Ahogy a szakács szakma, a főzés se egy túl bonyolult dolog, háziasszonyok régebben mind főztek, de ma már kevesen akarják ezt hivatásszerűen végezni. Még kevesebben akarják a gyermeküknek a szakács mesterséget hivatásul választani.
Kelet-Ázsiában élek. Itt sokkal magasabbak a bérek, mint Magyarországon, munkaerőre minden szinten szükség van, de legnehezebben az olyan munkaköröket tudják betölteni, amit te lenézel. Egy helyi fiatal nem akar könnyű fizikai munkát végezni, gyárban dolgozni, takarítani, egy zöldségesnél narancsot pakolni az eladótérben, hiába fizetnének neki heti 40 órás munkáért havi 360ezer forintnak megfelelő pénzt ezért. Ehhez semmilyen végzettség nem kell. Pedig hát ezt a munkát tényleg mindenki el tudná végezni, mégse találnak rá embert, mert ahogy a társadalom jóléte nő, egyre többen elkényelmesednek.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.23. 06:30:38

Tisztán politikai kérdés a bérszint.

Amerikában egy ottani, magyar volánosnak megfelelő buszsofőr 900 ezer Ft bruttó körül keres,

Nigériában meg ugyanez 60 ezer Ft bruttó.

Mentol frász 2018.02.23. 08:31:25

Hozzáadott érték, mi? Peeersze. Arra mi a csodaszó, hogy az itt keveset kereső sofőr elmegy más országba, és UGYANAZT a melót több pénzért csinálja???

Egyébként, pedig teljesen egyetértek néhány hozzászólóval: nem a vezető beosztásokban kéne nagy fizetést osztani, hanem ott, ahol létrehoznak valamit a két kezével, amelyik meló elvégzése nélkül a menedzser az ágyból felkelni nem tudna.

legális 2018.02.23. 08:54:01

@Kánikula: Jártál már "vidéken"?
Gondolod a garantált bérminimumért dolgoznak buszvezetők?
Rosszul teszed.

Muad\\\'Dib 2018.02.23. 08:56:07

@Mentol frász:
Az qrva jó lenne csak akkor a végén mindenki éhen döglene piaci alapon. Persze ez is egy megoldás, mert akkor tényleg mindenki egyenlően lenne nyomorult, de azért nem javasolnám.

felső határ nincs 2018.02.23. 09:10:19

A sok faszsag helyett elmondanam, hogy a BKV buszsoforei 400 korul keresnek /kezdobe/, cafeteria nelkul.

Nem mintha sok lenne, nehez munka, de azert az nem ehber meg bp-en se.

Mentol frász 2018.02.23. 10:07:27

MuadDib: mi az összefüggés? A menedzser esetében mi a "hozzáadott érték"? Az hogy szépen tud beszélni, meg aláírni? Talán a felelősség, amit állítólag viselnie kell, de gyakorlatban delegálja maga alá?

Kánikula 2018.02.23. 10:28:22

@legális: Hát b*zd meg jártam, csak ott jártam. Előbányászva a legutóbbi statisztikát a az ex-volán dolgozók havi átlag nettó bére kb. 180.000 forint volt (ebbe mindenki benne van).

2016-ot írunk: "Egyes megyékben mindössze nettó 100 ezer forintot visznek haza a sofőrök." "....átlagosan nettó 153 ezer forintért járja az utakat éjjel, nappal, ünnepnapon, hóban, kánikulában." - Koncsek Rita, origo

2016-ban volt 3% béremelés tavaly talán 1%.

Erről ennyit.

Muad\\\'Dib 2018.02.23. 10:30:54

@Mentol frász:
Milyen menedszerről beszélünk? A balkánisztáni sufni.rt. menedzseréről, aki a tulaj haverja vagy egy normálisról?

konrada 2018.02.23. 10:33:44

Nem a buszsofförök keresnek keveset, hanem a magyar dolgozók.
A buszvezetők bére átlagban a medián felett, kb az átlagfizu környékén van.
...s ez semmivel sem alacsonyabb, mint a német, vagy angol kollégáinál: nem véltlen, hogy például angoloknál nem is nagyon találni már őslakos buszsoffőrt...

Az ami alacsonyabb, az a magyar medián, a magyar átlagbér. A buszosok is pont az szívják meg, mint a többiek, legyenek tanárok, ápolók, takarítók....

(S tudom, kiba... nagy rajtuk a felelősség. ...viszont azt is, hogy nagyon csereszabatosak: gyakorlatilag bárkit be lehet ültetni a buszvezetői székbe 0-ról indulva 1-2 év, B-ről meg fél év alatt. Így akad mindig, akinek az átlagbér is kívánatos a polcrakosgató, takarító-munkakörhöz képest.)

Mentol frász 2018.02.23. 10:43:47

@Muad\\\'Dib: Ha szeretnénk a témánál maradni, akkor mondjuk az összes magyar busz társaság felső vezetéséről (de tán még a középszintűekről is). Ha kicsit bővebben, akkor mondjuk az összes magyar állami/közigazgatási felső vezetésről...

Muad\\\'Dib 2018.02.23. 10:46:13

@Mentol frász:
Jó lenne tudni, hogy ennek mi köze ahhoz, hogy a melósoknak kéne sokat keresni? Attól Magyarországon jobbak lennének az állami felső vezetők? A kettőnek nem igazán van köze egymáshoz, legfeljebb hamarabb mennénk csődbe, mert a nulla termelt érték helyett elosztanánk x értéket a melósok között.

Mentol frász 2018.02.23. 10:53:17

@Muad\\\'Dib: fú, most én biztos, hogy semmit nem értek a közgazdasághoz, de ez talán logikus: egységnyi bérmennyiségből annak ítélném a többet, aki "előállította a hozzáadott értéket" (lehet, hogy nem jól mondom).

Exploiter 2018.02.23. 10:58:06

Én sem tartom sokra a menedzsment szakmát, de én legalább csináltam, ezért tudom milyen.
Biztos vagyok benne, hogy a sofőrök nagy része egyszerűen képtelen lenne csinálni, megfelelő képességek híján, amelyik igen, annak meg nagy része egy pár hónap alatt agyvérzést kapna a nem létező stressztől.
Ha könnyű lenne, azt sem fizetnék meg. Mint semmit. Ettől függetlenül a sofőr arányaiban jól keres. Nominálsan meg ugyanolyan szarul, mint bárki más itthon.

Exploiter 2018.02.23. 10:59:16

@Mentol frász:

Ez tök jól hangzik, sok sikert egy ilyen céghez.

GiaMarie 2018.02.23. 11:02:18

@ember100: Megkockáztatom neked, hogy parkolóőr átlagfizetésen a parkolóőr által megtermelt óránkénti átlagprofit több, mint a buszsofőr által megtermelt, ha már itt tartunk. De a Lidl böfögést is imádom ám, hogy mennyit keres ott egy pénztáros. Jaja! Mutasson már nekem valaki még egy BÁRMILYEN egységet, ahol bevernek a kasszába óránként 2-3 millió forintot, mint a Lidlben! És lehet mondani, hogy a lehetőség mindenkinek adott, de ez nem igaz, mert ha nem tej-kenyér vonalon mozogsz, lehetsz akármekkora géniusz, ez kivitelezhetetlen. És amiről senki nem beszél: van némi helyzeti előnyöm, kisvárosban lakom, és napi szinten Lidlben vásárolok. Itt az ember szegről-végről-arcról mindenkit ismer. A Lidlben egy kezem elég megszámolni, hány ember dolgozik ott minimum fél éve, és pontosan egy darab embert tudok mutatni, aki ott dolgozik két éve. Szóval, iszonyatos fluktuáció van, csak erről valahogy nem szólnak a cikkek. Alighanem mégsincs sajtból a Hold...

Szaktanár 2018.02.23. 11:08:13

@ember100: persze, csak ha mondjuk az utcaseprő/postás/taxis stb sztrájkol egy hónapig, akkor pillanatok alatt helyettesítik őket, mert seperni, meg borítékot bedobni egy postaládába, vagy autót vezetni nagyon sokan tudnak, míg mondjuk működő szoftvert írni, vagy szívet műteni relatíve sokkal kevesebben, ezért azok az emberek, akik igen, bizony meg fogják kérni annak az árát, h nehezebben pótolhatóak. nem kell ezt túlmisztifikálni, az egésznek az a lényege, h mindenki annyi pénzt tud elkérni a munkájáért, ami kevesebb annál, amennyiért más, ugyanazzal a tudással rendelkező ember megcsinálná ugyanazt a munkát. ha az utcaseprő 200 ezret kér, lesz helyette ötven másik, aki csak 100 ezret. ha egy fejlesztő kér 200 ezret, akkor jó, ha három másik lesz helyette, aki kevesebbet kér.

Szaktanár 2018.02.23. 11:13:44

@tamarisk: a dokinak azért jobb a marketingje, mert az átlagember többször szorul rá az orvos segítségére (közvetlenül), mint a rendőrére. az orvos az, aki meggyógyít, a rendőr az, aki megbüntet. az, h mellékes a rendőr megvéd a bűnözőktől, egy olyan nem közvetlen hatás, amit nem érzékelünk. azt se felejtsük el továbbá, h rendőr bárki lehet 20 évesen, míg egy orvos 10 évig tanul még érettségi után csupán azért, h egy kezdő orvos lehessen. nyilvánvalóan, ezt a befektetett plusz munkát meg kell fizetni.

Muad\\\'Dib 2018.02.23. 11:15:21

@Mentol frász:
Nem, nem jól mondod. A piacgazdaság nem így működik. Mert attól, hogy a melós állítja elő a cuccokat, azért érdemes megnézni néhány dolgot. Ő építette a gyárat? Ő tartja fenn a gyárat? Ő tudja miért x-et kell gyártani, miért nem y-t. Tudja mennyit kell gyártani x-ből? Tudja, hogy jövő hónapban várhatóan mennyit kell gyártani? Stb...

Szaktanár 2018.02.23. 11:16:41

@ember100: ne fikcionáljunk. bárki lehet mid level programozó, aki hajlandó belerakni a munkát abba, h az legyen. vmiért mégis azt látjuk, h az emberek többsége nem hajlandó, szóval aki igen, azt igenis fizessék meg. máskülönben, mi értelme lenne az egésznek? ki tanulna hosszú éveken át, ha bulizhatna is helyette? te igazságosnak tartanád, h ugyanannyit keressen a rúdtáncos, mint az, aki éjszakákon át írja a kódot, h te mondjuk tudjál bankkártyával fizetni, meg mobiltelefont használni? hát én nem nagyon!

Szaktanár 2018.02.23. 11:18:20

@tamarisk: "Nézd az infós munak 80%-át i e elvégzi szinte bárki....
Nem nagy kihívás összehányni a kódot.
Pár hónap alatt szinte bárkiből lehet egy közepes programozót csinálni."

h egy klasszikust idézzek, "lófaszt, mama" :D
ha ez így lenne, a világ 80%-a programozó lenne.
h miért nem az mégsem, annak a kitalálását rád bízom ;)

legális 2018.02.23. 11:20:46

@Kánikula: ez kicsit frissebb cikk, de ne légy ideges

A Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint a cégnél nettó 170 ezer forintot keresnek a sofőrök, ehhez jön havonta - átlagosan - 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint cafeteria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás. Szerepel a juttatási csomagban a családtagoknak adott kedvezményes utazási és üdülési lehetőség, valamint életbiztosítás.

Mentol frász 2018.02.23. 11:21:57

@Muad\\\'Dib:
TOPIC OFF
Nem tanultam ilyesmit, ezért kérdezem. Biztos igazad van!
Viszont, ha megvan a gyár, megvannak a számok, attól még nincs termék, amit valakinek elő kell állítania. Buszsofőrnél ugyanez: ha nincs sofőr, hiába van menetrend. Nem?
TOPIC ON

Késapati Tamás 2018.02.23. 11:38:01

"BKV buszsoforei 400 korul keresnek /kezdobe/, cafeteria nelkul."

azta qrva, nem mondom azok akik buszt vezetnek és a belvárosban az rohadtul nem egyszerű ( metró / villamos az monkey job) viszont, ha tényleg ennyitk eresnek hogy lehet némelyik annyira ápolatlan és hajléktalanszerűen áporodott büdös? ( nem izzadtság... )
A 16-al szoktam menni minden nap, és ott nyitott a sofőr tér, innen az észrevétel...

eßemfaßom meg áll 2018.02.23. 11:39:44

@Szzzz: "Mert gyenge az oktatás, számalmas az alapképzés, gyengék az egyetemek."

Aztán amikor elköltözik németbe a "gyenge oktatású szánalmas képzett" polgártárs, egy csapásra jólképzett munkaerővé változik aki négyszer annyi fizetést termel ki.

2018.02.23. 11:44:22

@tamarisk: "Nem nagy kihívás összehányni a kódot.
Pár hónap alatt szinte bárkiből lehet egy közepes programozót csinálni."
Aha, aztán pár hónap, év stb. múlva kurvára fog fájni valaki másnak, amit a "közepes" programozó összehányt.

Atiati 2018.02.23. 11:46:42

@Mentol frász: Ha senki nem vállalja be itthon annyiért, amennyiért keresnek akkor növelni fogják a bért. Vagy esetleg hoznak Ukrajnából, Mexikóbol stb. dolgozókat, akiknek ez megfelelő bér. A béreket max addig tudják emelni amig nyereségesen lehet előállitani és eleadni a terméket. Ha nem igy van akkor áremelés lesz, ami sok esetben versenyhátrányt jelent és lehúzhatják a rolót. Menedzsernek azért fizetnek annyit amennyit, mert ennyiért találnak embert aki ért is a dolgokhoz.

2018.02.23. 11:48:12

@Mentol frász:

A melós is halott a menedzser nélkül...

Anno kezdő mérnök koromban a műhely egyik
fő okos melósa pont így szidta a mérnököket,
hogy nem jók azok semmire...

Aztán eljött az idő amikor egy spéci alkatrészt kellett volna neki legyártani.
Ami nem volt sima ügy az ő marógépén.

Vakarta a fejét vagy félnapig, agyalt.
De nem jött össze neki...

Mikor azt kezdte hajtogatni, hogy a mérnök hülye, mert
nem tudja, hogy ezzel géppel ezt nem is lehet megcsinálni.

Hát akkor mit tehettem ?!

Lementem a műhelybe felvettem a kék köpenyt.
Aztán legyártottam az első darabot neki.

A még ott töltött majdnem 10 évben nem halottam többé,
hogy a mérnök fölösleges a melós mindent megold....

Rájött, hogy
- a mérnök, manager, főnök bármikor megoldja a melós feladatát!
- a melós viszont igen ritkán képes a mérnök, manager, főnök feladatát ellátni

eßemfaßom meg áll 2018.02.23. 11:49:44

"megnézed a céginfót és látod, hogy amíg téged leszerelnek a 10-20 000 forintos fizetésemeléssel kapcsolatban is (hogy nincs munka-nincs pénz), addig a tavalyi évben a cég bevétele volt 3-5-700 millió forint, az adózott nyeresége pedig 20-50-70 millió (és akkor nem beszéltünk a fusi munkákról...). Tudod honnan van ez a brutális nyereség? A te izzadságodból tevődik össze. Mert amit rajtad megspórolnak, azt teszik zsebre. Ez a játék így működik"

Ezt azért Rákosi elvtárs is nagy megelégedettséggel olvasná. A gaz kapitalista a csóró proletár véréből verejtékéből zsirosodik. Bazmeg ez kemény.

Atiati 2018.02.23. 11:50:59

@eßemfaßom meg áll: Nem csak a fizetést, hanem az ottani árszinvonalat is össze kellene hasonlitani a hazaival. Maga a bérezés egy komplett rendszer, a szolgáltatók abból élnek hogy a termelő egységeket kiszolgálják, tehát ha a termelőegység (gyár vagy dolgozó) többet tud fizetni akkor a szolgáltató is több pénzt tud kérni. És pont ezért van Németországban nagyobb bér: többen meg tudják fizetni a drágább szolgáltatásokat.

2018.02.23. 11:51:20

@Szaktanár:

Fogadunk?,
hogy
egy átlagos 8 elemisből 3 hónap alatt jól használható kódert csinálok.

kb. bárkiből, ha ő IS akarja, érdekli a dolog.

Már használható CNC programozókat 1 hónap alatt "gyártok" szakmunkásokból.

eßemfaßom meg áll 2018.02.23. 11:56:34

@Atiati: a kollega szerint azért szar itt a fizu mert szar a képzés. Erről beszéltem.

2018.02.23. 11:58:23

@similar:

A jó program struktúra kialakítása nem a kóder feladata!

A kóder már csak a kész speckó szerinti részeket gyártja le.
Függvény speckókat kap abból dolgozik.
Nem tudja össze gányolni a cuccot...

Legalábbis, ahol van némi szervezettség a program készítésben.
Mert ott a gányolásra alkalmas szintet nem a kóder szaki tervezi!
Hanem a képzett és rutinos emberek.
Akik viszont nem fosnak rutin kódot... napi 8-12 órban.
Hanem az agymunkát végzik.

Atiati 2018.02.23. 11:58:48

@tamarisk: A profiknak (GreenFox és társai) 4 hónapos képzésen se sikerült előre válogatott, legtöbbször egyetemet végzett emberekből olyan programozókat képezni, akiket felvennénk a legjuniorabb pozicióba. Kétlem hogy pont neked sikerülne. Ha igen, akkor gyorsan nyiss egy ilyen vállalkozást, mert most nagy business.

Atiati 2018.02.23. 12:00:20

@eßemfaßom meg áll: De ebben benne van az is, hogy ott több a tényleg magas hozzáadott értéket képviselő dolgozók száma. Ha elegen vannak akkor ők húzzák föl az egész szektor, vagy akár egy egész ország gazdaságát.

Kánikula 2018.02.23. 12:01:36

@legális: Nem vagyok. De ha számolsz, 3% és 1% béremelést akkor kijön a mostani nettó bér. A Volánbusz pedig nem vidéki, hanem budapesti központú cég.

A 180.000 nettó a legfrisebb átlag -nem a 2016-os cikken alapul- amiben a Vonábusz és a többi KK is benne van a sofőrtől a vezérigazgatóig.

Tehát a legjobban fizető volánnál visznek haza 170 nettót, akkor mi a hihetetlen egy vidéki "lecsúszott volán" 120-150 nettójában, szinte nullára húzott üzemanyag normájával?

Szaktanár 2018.02.23. 12:04:55

@tamarisk: figyelj, fogadhatunk, de nem lenne fair részemről. én magam fejlesztő vagyok, diplomával és többévnyi tapasztalattal, külföldi munkahelyekkel és még a mai napig is inkább azt mondom (és így is érzem), h még mindig csak tanulom a szakmát, és van bennem annyi alázat, h lássam, milyen hosszú folyamat az, amíg vki valóban igazi programozónak nevezheti magát.
az tehát, h te vkiből (főleg: bárkiből) néhány hónap alatt kódert csinálsz, az teljes képtelenség. vagy nagyon mást értünk a fogalom alatt.

xtlight 2018.02.23. 12:25:52

Nem kell keverni a szezont a fazonnal. A vasutasnak elvben van felelőssége, meg a sofőrnek, a gyakorlatban csak annyi, mint egy politikusnak. Legrosszabb esetben elbocsátják. Ha szándékosan mulaszt vagy felelőtlen a dolgozó, annak bármely munkahelyen megvan a következménye, és ezzel vége is a történetnek.

Ne hozzuk ide hiányos gazdasági ismereteinket se példának. A közbiztonság, a köztisztaság, a közügyek vitele, mint nevük is mutatja, közügyek, közjavak. Akik ezeket előállítják, közérdekű munkát végeznek, aminek a hozzáadott értéke senki pénztárcáját nem dagasztja, mégis számszerűsíthető. Ezek ugyanúgy értékteremtő munkák, nagyon rövidlátónak kell lenni, hogy ez ne tűnjön fel. Az értékük nagysága viszont egyes dolgozóra lebontva alapcsony, viszont definíció szerint az állam szavatolja a munkahelyük biztonságát, tehát alacsony bér jár értük, teljesen érthető módon.

Az is egy általános téveszme, hogy Magyarországon egy buszsofőr keveset keres egy némethez képest. Tegyük mellé a német átlagbért, tegyük mellé a vásárlóerőt. Ott is keveset keresnek a tipikusan jól fizetett szakmákhoz képest, ahogy azt az elvégzett munka értéke, és helyettesíthetősége előírja.

NoOne 2018.02.23. 12:43:08

@csárlszbrunzol, @xtlight: A kevesebb képzettséget igénylő szakmákban dolgozók kevesebbet keresnek, és erre hoztok példát pl. Németországból, Ausztriából stb. Ez rendben van, csakhogy azok az emberek a felsorolt országokban a bérükből meg tudnak élni, itthon nem igazán. Tény, hogy eddig nem kerestem rá bérarányokra, és a rutin költségekre -- ha lesz rá időm, ígérem megteszem --, addig is, valahogy mégis az az érzésem, hogy ez itthon erősen eltér a nem hazai munkavállalók kárára. És ennek nem a hazai kevesebb hozzáadott érték az oka.

werinter 2018.02.23. 12:49:12

Miért keresnek a buszsofőrök keveset?
"egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot is megkeres egy hónapban, a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret kapnak. A legnagyobb vidéki szolgáltató, a Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint náluk bruttó 264 ezer (nettó 170 ezer) forintot keresnek a sofőrök, amihez még hozzájön havonta – átlagosan – 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint kafetéria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás.- írja a Magyar Nemzet, 2017.07.27"

Pardon? NETTÓ 170 / 200 ezer Ft KEVÉS? Egy buszsofőrnek? Leszopnám magam ha ennyi pénzt megkapnék!

Atiati 2018.02.23. 12:51:26

@NoOne: Szerintem ha nem lennènek ennyire elszàllva az albèrletàrak, akkor egy versenypiaci àllàssal simàn lehetne úgy èlni, mint Nèmetorszàgban vagy Ausztriàban. Ezen felül az igazi különbsèg a külföldön gyàrtott műszaki cikkekben van, mert mindenhol kb. ugyanannyi a nettó fogyasztói àra. Nagyon fizuból nyilvàn egyszerűbben veszel új iPhone-t vagy új kocsit. Ugyanez igaz az utazàsra.

Visceroid 2018.02.23. 12:56:50

@Kánikula: Dehát azt írja, hogy ". Te meg fizetheted a százezres-milliós büntetéseket a kis 300 000 forintos fizetésedből."

Akkor most mi van?

2018.02.23. 13:00:42

@tamarisk: Ja, hogy te betanított majmot értesz kóder alatt.

2018.02.23. 13:02:30

@Szaktanár: "vagy nagyon mást értünk a fogalom alatt"
Én is itt akadtam el. Még sosem láttam olyan értelemben vett kódert, mint akire tamarisk gondol.

NoOne 2018.02.23. 13:04:53

@Szzzz: ???? Attól tartok nem nekem van gondom az értő olvasással. Prolimeló, mi? :)
Lehetsz jó szakember, nem vitatom, mert nem ismerlek. Igyekszem nagyon udvariasan fogalmazni: ...de emberként, a megnyilvánulásaid alapján nem mondanám, hogy sokra értékellek itt és most. Ha szerencséd van, idővel megérted, hogy miért írtam ezt.
Még valamit: elnézésedet kérem a személyeskedésért, de olyan előítéletet mutatsz, amivel nincs tovább értelme vitázni. Vitatkozni meg nem szeretnék.

Szaktanár 2018.02.23. 13:09:06

@similar: gyanús, h itt mehetett félre a dolog. mint mikor egy határmenti kis településen azt mondta nekem egy arc, h mi tulajdonképpen kollegák vagyunk, mert itt a faluban ő szokta felrakni az embereknek a vindózt. hát ja, végülis.

NoOne 2018.02.23. 13:13:04

@Atiati: Valószínűleg igen. Ahogy itt kicsit feljebb válaszoltam, a nyugat-európai és a hazai bér- és költség-arányokra -- a megélhetés vonatkozásában -- nem kerestem adatokat, így csak megérzésnek nevezhetem annak feltételezését, hogy a nem versenyszférában dolgozók is jobb életet élnek mint itthon.

NoOne 2018.02.23. 13:16:38

@NoOne - 2018.02.23. 12:43:08: "eltér a nem hazai munkavállalók kárára."
Helyesen: eltér a hazai munkavállalók kárára.

NoOne 2018.02.23. 13:43:01

@haXXor: Bocs, a hozzászólásodat csak most olvastam. Csak röviden: nem "védem a melóst", de a magyar bérek csúnyán aránytalanok, és jónéhány "manager"-növendék erre a szokásos mantrával próbál válaszolni (nem teljesen tehetnek róla, ezt szajkózzák szinte mindenhol), ami azonban nagyobbrészt teljes hülyeség. A tiszteletlenség pedig, ahogy a "melósról" beszél(nek), azt meg nem kell kommentálnom - remélem.

eßemfaßom meg áll 2018.02.23. 14:43:12

@Atiati: Ok, de ez hogy jön ahhoz, hogy az itteni semmiresejószarképzés hirtelen európaiminőségű jóképzettséggé válik ha a jómunkásember átmegy a határon nyugat felé?

2018.02.23. 14:46:45

@werinter:

Nosza.....legyél busz sofőr!!!
Keresik őket, ezerrel

Ne csak a szád járjon, hanem mozdulj.

2018.02.23. 14:47:44

@similar:

Abból kell sok... az a munka zöme.

Atiati 2018.02.23. 15:03:24

@eßemfaßom meg áll: Ha több jobban kèpzett ember van a tàrsadalomban akkor az nem csak a jól kèpzett szakemberek bèrèt, hanem mindenki bèrèt felhúzza egy idô utàn. Sőt ha makró oldalról nèzzük akkor jól kèpzett oldalon csökkenni fog a verseny (mert tobben vannak), míg az alulkèpzettek jobb alkupozicióba kerülnek, mert nem àllnak 100an sorba a helyère. Ez megy most èpitőiparban is.

Atiati 2018.02.23. 15:06:49

@eßemfaßom meg áll: de ha van cèg ami felszívja itthon ezt a magasan kèpzett munkaerőt, az az egèsz gazdasàgot meghatározott, amiből kèsőbb a bèrnövekedès lesz

2018.02.23. 15:32:27

@Szaktanár: "te igazságosnak tartanád, h ugyanannyit keressen a rúdtáncos, mint az, aki éjszakákon át írja a kódot"

Nem nekem írtad, de erre azt tudnám mondani, hogy egy jó rúdtáncos vagy minőségi prosti sokkal jobban kell, hogy keressen egy normális országban, mint egy pocakos, büdösszájú, kikopott farmerben kódot faragó programozó. Programozó szinte mindenki lehetne, aki nem IQ 80 és tanulja ezt a szakmát 1-2 évig. Nem info mérnöki diplomáról regélék, hanem mezei programozóról. A rúdtánc, minőségi örömlány az egy született tehetség ÉS rengeteg meló. A nők kevesebb, mint 1%-a alkalmas rá. Ezért úgy gondolom, hogy a rúdtáncosok óradíjának jóval magasabbnak kell lenni, mint egy programozóénak.

Kánikula 2018.02.23. 16:08:35

@Visceroid: "Ugye ez volt a "közösségi közlekedés", de ott vannak a ->magáncégek<- buszvezetői is, akik ehhez képest már 250-300 000 forintos nettó fizetést is képesek elérni"

mi állami vidéki volt Volán (most KK-s) sofőrökről beszélünk.

eßemfaßom meg áll 2018.02.23. 16:27:08

@Atiati: és most arra is válaszolnál amiről beszéltem vagy sportot űzöl a mellébeszélésből?

Atiati 2018.02.23. 16:42:05

@eßemfaßom meg áll:
Jó kèpzès -> sok jól fizetett munkaerő -> több pènz mindenkinek mert van fizetőkèpes kereslet

Rossz kèpzès -> pàr nagyon jól fizetett kèpzett ember összessègèben viszonylag kevès fogyasztàssal -> nincs fizetőkèpes kereslet a dràgàbb szolgàltatàsra amiből jó munkabèrtehet fizetni

Szerintem így elèg egyszerű a kèplet. Nyilván az àllami szabàlyozàs mèg jàtszik. Egy alanyi jogon jàró alapbèr pèldàul biztos megdobnà az alsó fizetèseket..

zsoci 2018.02.23. 17:26:24

Zseniális tanács, hogy kérj több fizetést, de az önkormányzati, állami cégeknél konkrétan fix fizetési szint van, eltérés nem lehetséges. Ezen felül azért ennél sokkal kapnak többet a fővárosi sofőrök. És ha hozzáveszem, hogy betanított munkásról van szó, azért elgondolkodtató.

arabok balrol 2018.02.23. 17:31:12

A magyarok azert keresnek kevesebbet mert az EUnak kell a penz az arab teroristak osszefogdotasara, zabajara, lakasara oktatasara.

Igy az europaiakera sajna mar nem marad.

Szaktanár 2018.02.23. 18:58:58

@karandash: jó, akkor helyettesítsd be a rúdtáncosokat postással.

csárlszbrunzol 2018.02.23. 21:09:39

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Ha ez valóban csak és színtisztán politikai kérdés, akkor az ugandai politikusok miért nem intézik el, hogy az ottaniak is úgy keressenek, mint az USA-ban? Vagy még úgyabb?

csárlszbrunzol 2018.02.23. 21:12:20

@Mentol frász: Hát, a saját cégedben ezt simán megteheted, ha tényleg így gondolod.

csárlszbrunzol 2018.02.23. 21:18:50

@NoOne: Baromira nem német és osztrák példát hoztam. El sem hagytam gondolatban az országot. Ha gondolod, "kiruccanhatunk" persze, de attól tartok, a közérthetőséget még jobban rontaná.

csárlszbrunzol 2018.02.23. 21:22:50

@NoOne: Kábé kétszer jobb vásárlóerő-paritáson nyugaton az élet. Persze, megint csak az a kérdés, hogy mit veszel figyelembe. Ha egy műszaki cikket, autót (ahogy picit fölötted is nagyon helyesen írta valaki), azt könnyebben meg lehet vásárolni. De mondjuk lakhatás, bármilyen szolgáltatás, kinti élőmunka megvásárlása odakint bizony a keményebb kinti bérszínvonal miatt baromira nem annyiba kerül, mint idehaza.

ember100 2018.02.23. 21:45:21

@Szaktanár:
Helló !

ÓÓÓÓÓ mid level programozó az isten , nélkülük éhen halnánk ,megfulladnánk a saját szemetünkben....,
Ne vidd már túlzásba ezt a programozó dumát.NEM tud akárki buszt vezetni !
Tudod egy zsúfoltabb buszon több mid level programozó meg , egészségügyis , villanyszerelő.... is utazhat
Akkor tehát a hozzáadott érték akár több millió forint is lehet óránként :)

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.24. 07:19:19

@csárlszbrunzol:

Több okból:
- nincs rá pénz, az USA tud korlátlanul pénzt nyomtatni, más nemigen,
- a profit hatalmas mennyiségbne megy a magállamokba a perifériáról, így a magállamok gyakorlatilag a periféria pénzéből képesek magas béreket adni.

csárlszbrunzol 2018.02.24. 08:40:29

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Mindegyik ország anyni pénzt nyom, amenynit csak akar, beleértve az USA-t is. Aztán viseli a következményeit. Ha csak ennyin múlna, bárki tudna nyomtatni.
A másik tételed pedig magyarázd el, kérlek, Mármint, hogy miért vándorol oda a profit. De a szokásos, pénzszivattyús bullshitedtől kímélj meg és magad se égesd vele, ha egy mód van rá.
A másik pedig, amit magyarázz el, hogy mióta vannak mag- és periféria államok, valamint hogy előbbiek mióta képesek magasabb béreket adni.

2018.02.24. 09:02:51

@zsoci:

Az egy tévhit, hogy fix ... megvan a módja ott is az eltérésnek.

Mivel a bértábla CSAK az ALSÓ határ!
Amit meg kell adni.

DE!
Többet nem tilos adni ott sem...
Csak biztosítani kell rá a forrást.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.24. 10:07:54

@csárlszbrunzol:

Semmi értelme pénzt nyomtatni, ha elvszti értékét. Ehhez előbb gazdasági-pénzügyi monopólium kell.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.24. 10:09:09

@csárlszbrunzol:

Ha egy terület képes elvonni egy másik terület munkájának eredményét, az eredmény az, hogy az előbbi gazdagszik, az utóbbi szegényedik. Ilyen egsyzerű ez.

csárlszbrunzol 2018.02.24. 11:06:13

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Tehát akkor mégsem politikai akarat kérdése, köszönöm, hogy elismered.
Nem mellesleg a fejlett országok is inflációval néznének szembe pénznyomtatás esetén, mint bármelyik másik ország.

Viszlát és kösz a halakat 2018.02.24. 18:15:29

@Atiati: ennek továbbra sincs köze ahhoz amit írtam. Látom nem fogod fel.

NoOne 2019.05.14. 13:27:20

@csárlszbrunzol: bocs, más dolgom volt, régen jártam erre.
Attól tartok félreértetted amit - jó régen - írtam: a tisztességesen megfizetett munka az nem egyenlő az "ingyenfizetéssel", de az "éhbérrel" sem. A túlfizetés pedig éppen a "magas hozzáadott értékű" munkavégzés esetén fordul sokkal elő gyakrabban. Nyilván a véleményem a környezetet és a "valóságot" tekintve idealista, ettől függetlenül igaz. A "20:80 vs. 80:20"-szal, a társadalompszichológia alapjaival, a közgazdaságtan alapjaival stb. én is tisztában vagyok, de azért jogom van azt mondani, hogy nem tetszik, ahogy az "emberállat" viselkedik. A mai kor az átlag munkavállaló számára nagyon durva, és sanda gyanúm, hogy jórészt tudatosan kialakított modern "adósrabszolgaság". De ezt most hagynám, remélem egyszer sör mellett lesz lehetőség lesz vitázni mindezen. Üdv.

Reactor 2021.02.27. 06:24:15

Idehaza kb. mindenki szarul keres, aki nem sztárszakmás (főmérnök, programozó, efféle), nem politikus, vagy nem celeb. A magyar vállalkozók jórészének valóban nincs arra tőkéje, hogy sokat fizessen, ez igaz, de speciel az államnak meg főleg a multiknak lenne miből. Mégse teszik meg. Tombol a nincstelenség, az emberek nem tudnak mit elkölteni, nincs, ami pörgesse a gazdaságot, vagy pláne jobb termelésre ösztönözzön. A túltolt vírushiszti pedig sikerrel beverte az utolsó szöget is a koporsóba, amikor a munkáltatók elkezdtek válogatás nélkül mindenkit kirúgni, mondván, ha nem jössz be dolgozni, takarodj.
Hát ebből nem lesz nyugati életszínvonal itt soha. Szomália annál inkább.

@Szzzz: A bankárkodásnak és a politizálásnak mennyi is konkrétan a hozzáadott értéke? Mennyi GDP-t is termel? Ja, hogy semmit? Akkor mireföl is visznek haza milliós fizetéseket?

@xtlight: Ez egy divatos baromság, amivel a fogalmatlan, jövővilágban élő idióták szeretik riogatni a nagyérdeműt. Hadd nyugtassalak meg: semmi alapja nincs. Japán úgy 150 évvel jár előttünk műszakilag, és ott se szaladgálnak robotjárművek az utakon sehol. Idehaza Orbánisztánban erre se a tőke, se az infrastruktúra, se a törvényi szabályozás nem adott, de még a pénz se.

@csárlszbrunzol: Aham. Aztán jött egy középsúlyos vírus a Távol-Keletről, és a komplett piacot le lehetett húzni a vécén, pontosan azért, mert ilyen abszurd, életidegen, idióta módon működött.

@haXXor: Egyáltalán nem írta jól, konkrétan demagóg baromságokat írt.
Az egy dolog, hogy valaki el tudja-e végezni. Az meg egy másik, hogy el is akarja-e. Ha nem tud megélni annyi pénzből, akkor nem fogja elvállalni, kimegy Németbe, ahol átszámolva annyit keres takarítással, mint idehaza egy senior programozó.
Lehet nyomatni ezt a lózungot, hogy a büdös tahó munkás miért nem tanult, csak arra nem gondolsz, hogy rengeteg olyan meló van, amihez 8 általános se kell, csak épp ha senki nem végzi el, iszonyatosan nagy szarban leszel. A triviálisakat (pék, buszvezető) már átbeszéltük, de bőven idetartozik a benzinkutas, vagy az olajfinomítói munkás. Ha ők nincsenek, mivel is tankolod meg az autódat? És hol?
Ha a tűzoltókat visszaülteted az iskolapadba, ki fog kivonulni, amikor majd két igen-igen ígéretes jövőbeli diplomás poénból felnyomja a Ráday-kollégiumot, és porig ég az egész kóceráj? Nélkülük barátom, naponta átélhetnénk Róma égését.
A kórházi ápolót, mentőst se kell megfizetni, gond majd akkor lesz, ha elcsap egy troli, ott fekszel törött gerinccel a porban, és hiába tárcsázod a 105-t, nem jön senki.
A katonának se kell normális fizetést adni, Ahmed (nagyfa)Szulejmánék ott a határkerítés túloldalán csak erre várnak.
A tanulatlan útépítők se érdemelnek több pénzt, aztán 2-3 év alatt olyan kráterek lesznek majd a közutakban és a sztrádákon, hogy még a verduni csatatéren is normálisabban lehetett közlekedni.
Azt már csak zárójelben teszem hozzá, hogyha a lakosság 100 százaléka tanult diplomás lenne, a diploma ugyanolyan papírronggyá inflálódna, mint amilyen most az érettségi, és ugyanúgy nem fog senki lószart se keresni, hiába van öt diplomája és nyolc nyelvvizsgája.
A BUX meg...közülünk kb. senki se határidős BUX-fetisiszta vagy bróker. Konkrétan leszarjuk, megfekszik-e vagy se.

@: Ez akkor lenne igaz, ha actually meg is fizetnék a hiányszakmásokat. De nem teszik. Csak rínak, hogy nincs munkás, mert a szemétnek volt pofája kimenni Németbe háromszor annyi pénzért, és gyere haza Mikkamakka, oáááá oáááá oáááá, ígérnek fűt-fát, csak épp nyugati szintű fizetést nem.

@Muad\\\'Dib: Az miért nem opció, hogy mindenki egyenlően lenne jólfizetett? Nem lehetetlen a dolog, Hegyeshalmon túl valamiért működik. Hm, biztos ott varázslók ülnek a kabinetben.

@Szaktanár: És ki vállalná el helyettük, ha az illető ugyanúgy nem tud megélni a kapott fizetésből? Idehozathatsz te bantunégert Szváziföldről, vagy ferdeszeműt Kambodzsából, ha a megélhetésre nem futja a kapott pénzből, nem fogja elvállalni.
Ja mellesleg a kódot a programozónak EGYSZER kell megírnia, a péknek viszont minden áldott nap kell kenyeret sütnie...na, melyik nélkül is bírnád tovább?

@Atiati: De nem növelik a bért - itt a gond. Csak virnyognak, hogy nincs munkaerő. De pénzt, azt ugyan nem adnak többet.
süti beállítások módosítása