Hugyecz Zoltán Blogja

Öntsünk tiszta vizet a pohárba a közéletben is!

Hóeltakarítás helyett az ingatlantulajdonosokat büntetné az önkormányzat

2017. március 29. 11:24 - Hugyecz Zoltán

Bizonyára mindenki emlékszik még rá, amikor télen a város lényegében járhatatlan volt az utakat és járdákat borító hó és több centiméteres jégpáncél miatt. Ekkor mutatkozott meg igazán, hogy nincs gazdája Kecskemétnek, hiszen az önkormányzat és a polgármester nem tett semmit sem annak érdekében, hogy megszüntesse a baleset-, sok helyütt életveszélyes állapotokat a városban.

Arra is emlékezhetünk még, hogy februárban azt volt képes nyilatkozni Sipos László önkormányzati képviselő és Szemereyné Pataki Klaudia polgármester a hetekig járhatatlan járdák és utak kapcsán, hogy "ekkora összeget [állítólag 200 millió forintot] dobunk ki az ablakon, mert pár nap múlva elolvad a hó, a jég" – mondta Szemereyné Pataki Klaudia.

15977205_1032046516906974_7995042633853857788_n.jpg

S mi történik ezután? Véletlenül sem az, hogy a polgármester és a városvezetés elnézést kér a kecskemétiektől a kellemetlenségekért. Véletlenül sem az, hogy ígéretet tesznek, a következőkben jobban meg fogják szervezni a városban a hó- és jégeltakarítást.

Ez a polgármester, ezek a vezetők nem ismerik az önkritikát. Ehelyett inkább megfenyegetik a lakosokat, és egyben őket is teszik felelőssé a télen kialakult helyzetért. Az önkormányzat ugyanis arról készül rendeletet alkotni, hogy szigorítanak a szabályokon, és megbüntetik az ingatlantulajdonosokat, amennyiben nem takarítják el a havat és jeget az ingatlanjuk előtt, hiába van önkormányzat tulajdonában az adott út, kerékpár út vagy járda.

11. §

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a köztisztaságról és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 9/2014. (IV. 24.) önkormányzati rendeletének 3. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

 „(3) Az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni

a)      az ingatlanát határoló gyalogos közlekedési felület – ide nem értve az azzal egybeépített autóbusz megállóhelyet, továbbá azon lévő építményt és utcabútort – vonatkozásában:

aa) legfeljebb 3 méter együttes szélességű burkolattal ellátott járda, kijelölt gyalogút, gyalog- és kerékpárút teljes,

ab) 3 métert meghaladó burkolatszélesség esetén 3 méter szélességű területének,

ac) tömbtelek esetében a külön tulajdonban álló egyes épületek gyalogos megközelítésére és körüljárására szolgáló, legfeljebb azonban 3 méter szélességű területnek,

ad) burkolattal ellátott gyalogos közlekedési felületek hiányában legalább 1 méter széles sávnak a tisztántartásáról, hó- és síkosság-mentesítéséről,

b) az ingatlanát határoló zöldsáv úttestig terjedő teljes területének tisztántartásáról.

(4) Aki a (3) bekezdésben foglalt kötelezettségét nem teljesíti, azzal szemben a jegyző közigazgatási bírságot szabhat ki.

De hogy is van ez? A telekhatár minden esetben fel van tüntetve a földhivatali térképen. Azon túli terület tulajdonjoga, a város közigazgatási határain belül általában az önkormányzaté. Ha én az önkormányzat területén saját pénzből felújítást, állagmegóvást vagy beruházást végzek, hogy a lakókörnyezetemet szebbé tegyem, akkor azt nem tehetem meg, hiszen nem az én tulajdonom. De amikor azt karban, tisztán kell tartani vagy takarítani kell, akkor viszont én felelősségem, kötelességem? Sőt, ha nem teszem meg, még is büntethetnek érte. Hát mi ez ha nem ingyenesen végzett közmunka vagy ahogy kommunista időkben nevezték, málenkij robot?

26 komment
Címkék: Kecskemét

A bejegyzés trackback címe:

https://hugyeczzoltanblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr6012384871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2017.03.29. 21:21:36

Mi ez a baromság? A járda takarítása mindig is a tulajdonos kötelessége volt.

Kelly és a szexi dög 2017.03.29. 21:49:57

Remélem cserébe a parkolás ingyenes!

Alick 2017.03.29. 22:34:14

@Medgar: Ja, ez régóta így van és nemcsak nálunk.

rozsomák 2017.03.29. 23:03:46

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0400005.GKM

"5/2004. (I. 28.) GKM rendelet
a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól
.....
3.2.2. A járda, a gyalogút, valamint a kerékpárút tisztántartása

a) A járda, a gyalogút, a kerékpárút, valamint a gyalog- és kerékpárút tisztítása során ügyelni kell arra, hogy azok burkolata ne rongálódjék meg.

b) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az ingatlan tulajdonosának (kezelőjének, használójának) kell gondoskodnia az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában 1 m széles területsáv, illetve ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület), valamint a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztántartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok eltávolításáról.13

c) A szórakozó, a vendéglátó és az elárusítóhelyek, üzletek előtti járdaszakaszt a nyitvatartás ideje alatt - a közútkezelő és a helyiséget használó eltérő megállapodásának hiányában - a használó köteles tisztántartani.

d) Ingatlanhoz nem csatlakozó burkolt járda, lépcső, lejtő, gyalogút, valamint a közcélú zöldterületeken átvezető és az ezek körüli burkolt gyalogutak és sétányok tisztántartásáról, hóeltakarításáról és síkosságmentesítéséről a helyi közút kezelője gondoskodik."

Bloggerkém, ha nem értesz valamihez, az nem baj, de akkor legalább ne blogolj róla..
(Tényleg, értesz egyáltalán valamihez ? )

Hórukk 2017.03.29. 23:38:15

@rozsomák: Figyu seggétjedzzőkém! Az hogy kopizni tudsz, még nem jelenti azt, hogy gondolkodni is tudsz. Sem azt hogy az igazságérzeted megfelelően működik. Mert ugye blogolni, diskurálni miért ne lehetne bármiről, még akkor is, ha azt a kérdést valamiféle jogszabály már (vagy még) rendezi.

zolikam71 2017.03.30. 00:05:49

És amikor végeztek a járdával,a kerékpárúttal (ami nem kevés,hiszen 3 méter szélesen kell takarítani!) Tisztelt Kecskemétiek,jöhet a buszsáv (ha van),majd az úttest többi része,majd a közterek,állami,és önkormányzati épületek járdái!Na így már nem is 200milliót spórolnak,sőt aki ezt nem teszi meg,akkor meg is büntetik,így már bőven pozitív az önkormányzat mérlege.Igazuk van mondjuk abban,hogy ugye az a fránya hó,és jég minden tavasszal elolvad.Megjegyzés:Ne várost vezessen az ilyen,hanem áramot!

2017.03.30. 00:21:52

Igen bizony, ez ilyen kettős mércés csiki-csuki buli. Amikor a portád előtti részből szeretnél hasznot húzni, mondjuk szeretnél kialakítani egy kis saját parkolót magadnak, beültetni virággal, akármi, azt nem teheted meg, mert az ott közterület. Amikor a szart kell onnan eltakarítani, onnantól fogva rögtön a tied. Kötelességed eltávolítani a jégpáncélt, a havat, de az egyetlen eszközt, amivel hatékonyan lehet kezelni (hagyományos útszórósó) nem használhatod, mert már az is tilos. Nagy nehezen eltávolítod a havat, reggel jön a hótoló, és az előző nap szorgalmasan letakarított járdá(d)ra feltolja a havat az útról. Kötelességed felrakni a házadra házszámot, meg kihelyezni postaládát, mert 150 rugóra megbasznak, de az önkormányzati kötelességek (utcatábla kirakása minden kereszteződésnél) már opcionális. Így az odatévedő nem helyi illetőségű póré már tisztában lesz azzal hányas számnál jár, csak fogalma sincs melyik utcában. De említhetném még a nemrég törvénybe iktatott állatvédelmi törvényt is, miszerint a kutya nem tartható láncon, mert az nettó állatkínzásnak minősül. De ha a kiszökik az eb (mert ezek az ebek szeretnek ám kujtorogni) és valami galibát csinált, mindjárt rohadt kibaszott felelőtlen állattartó leszel, akit busásan meg kell büntetni. Ebben az országban csak egyéni felelősségek vannak, amit szigorúan be kell tartani. Az állam, a közintézmény sosem felelős semmiért.

2017.03.30. 00:30:43

@Medgar: "Mi ez a baromság? A járda takarítása mindig is a tulajdonos kötelessége volt. "

...ha a tulajdonos magánszemély. Kvázi neked kötelességed tisztán tartani a portádat, de ha a buszmegállóba dobsz egy hátast, mert ott 3 centi jégpáncél van, akkor mehetsz a sóhivatalba.

rozsomák 2017.03.30. 07:35:30

@Hórukk: Kopizni azt lehet, amit előtte már megtaláltál, nem ?
Persze, hogy arról blogol a szerencsétlen, amiről akar, az ő dolga. Blogolhat arról is, hogy miért sínen jár a villamos, legfeljebb magából csinál hülyét.
(És ő akar polgármester lenni ?? :) )
Érted már, te hülyegyerek ?

rozsomák 2017.03.30. 07:41:18

@Jankove: "ha a tulajdonos magánszemély."
Tévedés.. ez minden tulajdonosra, kezelőre vonatkozik.
Ha eltöröd a lábad, mert elcsúsztál a síkos buszmegállóban, joggal perelheted a kezelőjét.

finom szaftos oldalas 2017.03.30. 07:45:12

Lassan kifejlődik egy külön faja az emberiségnek. Azok, akik a köz szolgálóinak nevezik magukat, de valójában paraziták és úgy tartják a többi embert, mint ahogy a hangya tartja a tetűt, vagy az ember a tehenet.
Nem tudom miért hagyjuk.

Netuddki. 2017.03.30. 08:02:11

Kedves Zoltán, nem picsogni kellene hanem összefogni, és a problémás képviselőket visszahívni, helyettük újakat választani. Nem csak 4 évente lehet a polgárságnak véleménye a köz ügyeit illetően. Ha valaki nem képviseli az érdekeimet, akkor minek fizessem?

Netuddki. 2017.03.30. 08:03:39

@rozsomák: Talán el kéne olvasni a posztot, értelmezni, nem ész nélkül kommentelni, hülyegyerek.

Pipas 2017.03.30. 08:14:37

"hogy szigorítanak a szabályokon, és megbüntetik az ingatlantulajdonosokat, amennyiben nem takarítják el a havat és jeget az ingatlanjuk előtt, hiába van önkormányzat tulajdonában az adott út, kerékpár út vagy járda"

Nem értem, ez mindig is így volt. Mindenki tudja. A havat ugyan takarítja az önkormányzat, de a járda takarítása mindig is a tulajdonos dolga volt. Így van ez Horthy óta, miért kell ezen fennakadni?

Rwindx 2017.03.30. 08:26:12

Jólvan, már leírták hogy a poszter hülye.

" az adott út" - erre meg amúgy pont nem vonatkozik.
"aa) legfeljebb 3 méter együttes szélességű burkolattal ellátott járda, kijelölt gyalogút, gyalog- és kerékpárút teljes,"

Kaptabakta 2017.03.30. 08:45:46

Az Önkori szeret követelni és nem csinálni semmit.
Nálunk a járda volt ezer éves töredezett felmart beton. A havat jeget nem lehetett róla rendesen feltakarítani.
3 évig írogattunk, jártunk be az Önkormányzatba, hogy csinálják meg a járdát és persze semmi nem történt.
Most ősszel írtam egy levelet, hogy oké, ők nem csinálják meg a járdát, én nem tudom ellátni a takarítási folyamatot maradéktalanul, úgyhogy ezennel minden felelősség az övék a továbbiakban.
Egy hónap múlva jöttek, és leaszfaltozták a járdát:)
Mondjuk cserébe tényleg normálisan le is takarítom.

boundary 2017.03.30. 08:57:05

Ahogy az előzőek leírták, mindig is a tulajdonos feladata volt a járda takarítása.

sunabajnok 2017.03.30. 08:58:41

Váratlan havazás és ónos eső szokott lenni novembertől márciusig. Ez van.

alprazolam 2017.03.30. 09:24:47

évek óta ezt ugatom. Miért takarítsam a járdát, ha nem az enyém? de ha a tulajdonossal (velem) megállapodnak, hogy teszem azt a gépjárművem adóját elengedik, cserébe még kankalinnal is felhinteném télen.

szuts 2017.03.30. 09:28:24

Hellótok!

Az a helyzet, hogy a jogszabály tényleg kimondja, hogy nekem - mint tulajdonosnak - kell takarítanom az ingatlanom előtti járdarészt. De:
- Ez a rész nem az én tulajdonom. Úgymond csak ez a jog és csak ebben az esetben köti hozzám.
- Semmilyen jogom/közöm nincs ehhez a területhez. Ha egy mázsa szenet, vagy egy köbméter sódert ott hagyok egy napra, megbüntet(het)nek. Nem tehet ki fixen egy padot, hogy leüljek, nem parkolhatok rajta az autómmal, ha építkezem, csak pénzért keríthetem le, ...
- Ez a jogszabály csak az ingatlantulajdonosokat kötelezi, a tényleges tulajdonost - az önkormányzatot - nem. Azaz senki nem von felelősségre senkit, ha egy ingatlanhoz nem köthető gyalogút hetekig járhatatlan a ráfagyott jégtől. Rá nem vonatkozik a szabály. (Az egyenlőknél mindig vannak egyenlőbbek!)
- A régi időkről...: Annak idején tudtuk: Ha esett a hó, akkor csúszik. Eszünkbe se jutott, hogy számon kérjünk valakit, ha elestünk. Vigyáztunk magunkra.

szuts 2017.03.30. 09:30:57

@Tibi !: Nem lehet a választott képviselőt visszahívni - ha jól tudom. Már nagyon régen kivették a törvényből.

nick papagiorgo 2017.03.30. 09:37:10

Egy jó nagy gittrágás ez.
Egyetlen város vagy bármilyen település nem tudná megtenni, hogy ha mondjuk egy nap alatt leesik 10-20 cm hó, vagy jég vagy ónos eső, akkor a település összes útját, beleértve a járdákat is mondjuk 1-2 nap alatt letakarítja.
Ehhez se pénz nincs, meg munkaerő se (gondoljunk bele, hány embert kellene erre "befogni", hirtelen).

Ezért alakult az ki, hogy a járda letakarítása az ott lakó feladata. Lehet ezen lamentálni, hogy ez mennyire jogos stb, de az ok az a fenti, ez van. Ezen Hugyecz úr se fogna/tudna változtatni, még ha királlyá koronáznák akkor se. Nem véletlenül alakult ez így, nem a gonosz kecskeméti polgármester találta ezt ki.

Az egy másik dolog, hogy az utakat, a buszmegállókat stb már az önkormányzatnak kellene tisztán tartania, de az úr jobbára nem ezen lamentál, hanem a ház előtti hóeltakarításon, ami nagyjából az egész országban a lakók feladata, ugye. Ennek így semmi értelme.

konrada 2017.03.30. 10:07:55

@rozsomák:
Nebazz! Úgye csak hülyéskedsz azzal, hogy pógimajszter akar lenni a blogoló ennyi ésszel...

konrada 2017.03.30. 10:10:52

@szuts:
Neked nem. De a "régi szép" cuclista, meg hótista időkben jól megb..arintották a tulajt, házmestert, ha csúszott a járda...

szuts 2017.03.30. 11:03:37

@konrada: Helló!

Vidéki életre gondoltam (ott is éltek emberek), ahol itt-ott még a sparheltből kikotort hamuval szórták fel - vagy nem szórták fel - a járdát.

2017.03.30. 22:26:57

@szuts: "A régi időkről...: Annak idején tudtuk: Ha esett a hó, akkor csúszik. Eszünkbe se jutott, hogy számon kérjünk valakit, ha elestünk. Vigyáztunk magunkra"

Ma sajnos más szelek fújnak. Mindenhez felelőst kell keresni, akit el lehet számoltatni.
süti beállítások módosítása