oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. július 17. 06:30,  Otthon kinevettek: tanulni ennyi idősen? 211 komment

2018. július 17. 06:30 Határátkelő

Otthon kinevettek: tanulni ennyi idősen?

Mária pokolban töltött két évéről és a kilábalásról már olvashattatok itt a blogon, most következzen az akkor beígért folyatás, nem kevés tanulsággal. Például arról, hogy miközben például Nagy-Britanniában kifejezetten támogatják az 50 fölöttiek tanulását, addig Magyarországon… na, rögtön kiderül!

no_laptop_2_foto_pixabay_com_startupstockphotos.jpg

„Először is köszönöm a biztató kommenteket, ami rám is fér, mert most készülök az anatómiavizsgámra.

De haladjunk sorrendben! Tehát a főnökeim elé álltam és elmondtam nekik, nővér szeretnék lenni, és a cégen belül milyen lehetőségek vannak arra, hogy megszerezzem a diplomát.

Mivel Angliában is nagy a nővérhiány, több formát is támogatnak a továbbtanuláshoz. Amit nekem ajánlottak, az az egyetemi tanulás és munka elegye.

Heti egy nap az egyetemen, négy nap munkában. A tandíjat a cég állja, és persze kapom a teljes fizetésemet. Így a szokásos 3 év helyett ugyan 4 év alatt kapom meg a diplomát, de a „főállású” tanulást nem engedhetem meg magamnak.

Itt ugyan nagyon nagyvonalú a támogatási rendszer a diákoknak, de a magas tandíjat, és a támogatást egyszer csak vissza kell fizetni.

Én is keresztül mentem a felvételi folyamaton. Angol nyelvből és matematikából kellett felvételizni. Aztán jött az egyéni elbeszélgetés, és már bent is voltam az egyetemen!

Miért Angliában?

Szívesen írok az iskoláról, a követelményekről, és hogy milyen érzés újra iskolapadban ülni, de kezdjük azzal, hogy miért Angliában és miért nem otthon szereztem meg a képesítést.

Már kb. 2 éve tudom, ahhoz, hogy előrelépjek, kell egészségügyi végzettség. Tehát logikusnak tűnt, hogy otthon szerezzem meg. (Egy kis áthidaló vizsgával elfogadják a magyar Egészségügyi Főiskola diplomáját.)

Akkor még nagyon féltem a nyelvi korlátoktól. Butaság volt, nincs komolyabb bajom a nyelvvel. Írtam a magyar főiskolákra, felnőttképzésekre, sőt telefonáltam is.

A lényeg, hogy vagy nem válaszoltak, vagy kinevettek, hogy mégis mit képzelek, ebben a korban tanulni, főiskolára járni???! Pedig fizetős diák lettem volna. De nem és nem kellettem.

Követelmények

Alapvetően egy külföldi diáknak csak annyival nehezebb az itteni egyetem, hogy legalább 3 éves életvitelszerű ittlétet követelnek meg, illetve IELTS nyelvvizsgát.

Ha ezek megvannak, akkor attól függően, hogy mostanában érettségiztél, vagy régebben két lehetőség van. Az érettségit elfogadják, bárhol érettségiztél az EU-n belül, az eredménytől függően kapod a pontokat.

Ha például emelt szintű érettségid van, az itt A-level-nek felel meg, az kapja a legtöbb pontot. A sima érettségit itt GCSE-nek mondják, és kevesebbet ér, nem is minden egyetemre lehet vele felvételizni.

Vegyük azt, aki orvos akar lenni. Annak biológiából, kémiából, matekból A -level vizsgát kell tenni. Ha ez nincs meg nem sok esélye van bejutni orvosnak. Viszont bármikor tehet emelt szintű érettségit az élete folyamán, és akkor lehet orvos belőle.

A második lépcső maga a felvételi. Nekem angol nyelvből és matematikából kellett felvételiznem.

Az angol felvételi szövegértés volt, kb. egy 16 éves született angol képességeit igényelte. A matek kb. magyar 7-ik osztályos anyagnak felelt meg.

Én nagyon készültem, mert nem tudtam milyen mélységig mennek bele a matematikába, de könnyűnek találtam végül is. Ja, számológépet használhattunk.

55 évesen elég izgalmas volt újra felvételire készülni, majdnem úgy izgultam, mint az érettségim napján. Itt nincs kötelező ruha, csak ne legyél szakadt, vagy ápolatlan.

A csapatjáték jelentősége

A szóbeli beszélgetést minden egyetemen egy csoportos feladat-megoldás előzi meg. Itt azt nézik, mennyire tud együttműködni a felvételiző a többiekkel.

Angliában nagyon nagy a hangsúly azon, mennyire vagy csapatjátékos, mennyire vagy képes elfogadni a mások véleményét, beleilleszteni a közös megoldásba.

A tanítási órák 60-120 percesek, attól függ, mit bír a társaság. Az órák interaktívak, sokat játszunk (igen, vicces feladatok is vannak). Sok csoportos feladatot oldunk meg a tanítási órákon. Az életkor ebben a csoportban 25-55 között van, itt mindenki dolgozik és tanul egyszerre.

Valószínűleg én vagyok a legidősebb, de ennek semmi jelentősége, ugyanolyan diák vagyok, mint a 25 éves.

Kimagasló körülmények

Az egész tapasztalatot mindenkinek szívből ajánlanám kipróbálásra. Hihetetlenül profik, és a rendkívül magas tandíjaknak köszönhetően nagyon jól felszereltek, nem csak technikailag, hanem a háttértámogatás is kimagasló.

Minden óra anyaga azonnal megjelenik a számítógépünkön, tehát annyiszor hallgatjuk meg, ahányszor akarjuk, az ajánlott olvasmányok online is érhetőek, nem kell a könyvtárba elmenni, ha valaki nem akar.

Ha nem boldogulsz a számítógéppel, minden emeleten egy ember ül, és arra vár, hogy milyen problémával fordulsz hozzá.

Nem anyanyelved az angol? Nem baj, van ingyenes angol tanfolyam az egyetemen belül, én is kihasználom, mivel a megkövetelt írásbeli nyelvezet nagyon eltér a köznapi használattól, így bizony nem árt egy kis tanulás.

Alice Csodaországban

Szóval úgy érzem magam egy kicsit, mint Alice Csodaországban. Kávé, tea és jó szó minden tanulónak jár a tanítási nap kezdetekor.

A tanárok mindenre felkészítenek, megtanítanak hogyan írd meg azt a típusú dolgozatot, amit ők elvárnak, és ami bizony nagyon eltér attól, amit én tapasztaltam kb. 30 egynéhány évvel ezelőtt.

Na de mit szól a munkahely?

Az igazán nagy változás a munkahelyemen történt. Eddig is megbecsültek, de amióta egyetemre is járok, még inkább érzem a támogatásukat.

Igyekeznek úgy kiosztani a munkanapjaimat, hogy minél több időm legyen az egyetem előtt tanulni, komolyabb feladatokat is kapok, mint eddig, megkérdezik, hogyan boldogulok az iskolában, kell-e segíteni valamiben.

A munkahelyemen van egy kijelölt mentorom, akihez minden gondommal fordulhatok. Tényleg azon vannak, hogy ha már elkezdtem, akkor be is fejezzem.

Nem kellett aláírnom semmit, hogy egyetem után itt kell dolgoznom. Úgy gondolják, akár maradok, akár keresek a cégen belül más helyet, mindenképpen nővérként fogok dolgozni, és ennyi elég is nekik.

Eddig tart a történetem, és ígérem, amint meglesz a diplomám megírom!”

Határátkelő lesz a Monty Python-legenda John Cleese, aki elég durván besokallt. Hogy hova megy és miért, az itt kiderül.

(Fotó: pixabay.com/StartupStockPhotos)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4514116009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2018.07.17. 18:51:44

@maxval balcán bircaman: bocs elfelejtettem irni

nem csoda hogy onnan meg tobben mennek nyugatra epiteni a rohado kapitalizmust ...:-)

Arthamyr 2018.07.17. 18:52:33

@gabors: tradingeconomics.com/bulgaria/wages
Ez gondolom bruttó, nem tudom, mennyire pontos. Ez alapján tök átlagos/még talán jobb is a 900, bár ahogy tudom Bulgáriában elég alacsony az adó.

Arthamyr 2018.07.17. 18:54:59

@Arthamyr: @gabors: LOL. Most nézem, hogy ez nem eur, hanem bgn, szóval a 917 kb. az átlag duplája arrafelé, szuper fizetés. :)

Shaktee 2018.07.17. 18:58:23

@London2009: minek jossz allandoan a magyar videki fizetesekkel?
amugy + a birka nem videki ember.

somlobodog 2018.07.17. 18:58:31

@gabors: ez a call centeres birka a modern kor KMK-sa. Ezzel a mentalitással a szocializmus epitese alatt is seggbe rúgták volna:)). Örülhet a "ballib" vilagnak különben ehenhalna a szerencsétlen felmuvelt

gabors 2018.07.17. 18:59:38

@Arthamyr: "@gabors: Amiket felsoroltál, az nem mindenkinek jelentős tétel. Nekem pl. az autó 15 éve 0, és a benzin is. "

de azt szamolod hogy mennyit koltesz vagy taxira vagy hazhoz szallitasra ...? Lehet nagyon jo tomegkozlekedes van arrafele (azt szamold azert bele) de itt ha orvoshoz megyunk mert 50 felett azert ez mar elofordul oda vissza lenne $50 a helyi "taxi" ez csak egy pelda heti bevasarlas ... szinten ...

Az auto mint mart tobbszor is irtam itt nekem megtakaritas mert munkaba is avval jarok kiszamoltam evekkel ezelott senki nem hitte el de igy van (tudom usa tomegkozlekedes meg minden) de vagy it vagy ugy meg kell fizetni a helyi es kozeptavu kozlekedest .. van ahol a tomegkozlekedes megoldas (ott sem ingyen van az mert nemcsak a jegy hanem az adokat is nezni kell)

gabors 2018.07.17. 19:10:00

@Arthamyr: "Ne viccelj már! Heti nettó 917 Európa legtöbb részén nagyon is jó,"

ez mint heti netto itt sem rossz bar netto mint olyan baromsag mert hogy mennyi es milyen adot kell nekem fiztenem az maganugy..

de mint irtam ennyiert nem mennek be dolgozni ... hanem keresenek valami jobbat

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:19:34

@Arthamyr:

A kommentelés célja az ingyen visszacsatolás beszerzése alapvetően,

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:19:39

@Arthamyr:

S ki akarna a szó liberális értelmében sikeres ember (azaz milliárdos) lenni? Én nem. Messzemenően sikeres ember vagyok egyénként a szó más értelmében.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:19:42

@gabors:

Ez havi nettó. Itt a legkisebb az egész EU-ban a havi nettó átlagbér, jelenleg kb. 410 euró.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:19:49

@London2009:

Mondjuk az árszint itt a magyar szint 80-85 %-a. Azaz a keresetem kb. mimntha Budapesten kapnék nettó havi 1100 eurót. Ez Mo-on is az átlag felett van, a magyar átlag most havi nettó 480 körül van.

Arthamyr 2018.07.17. 19:24:07

@gabors: Nagyon keveset (átlag havi tizes nagyságrendben, száznál biztos kevesebbet). Amíg dolgozni jártam, begyalogolhattam volna (kb. 2km), de arra is sajnáltam az időt, így biciklivel kényelmesen bementem (ami egyébként gyorsabb volt, mint autóval lett volna, a dugó miatt).
Amióta tavaly felmondtam, a lakás 200 méteres körzetét nem kellett elhagynom, leszámítva a külföldi utakat és a szabadidős tevékenységet, ahova legtöbbször gyalog vagy bicajjal megyünk. 200 méteres körben van minden ami kell, bolt, orvos, konditerem, posta, bank, hentes, halas, mozi, éttermek, pubok stb. A házhozszállítás sokszor ingyenes (pl. bútor, drágább elektronikai cuccok stb.), a tescoval "nagybevásárlunk" hetente, kéthetente, 2-3 euro a házhozszállítás, időponttól függően (persze van 5-7-ért is, de mivel mi itthon vagyunk, kérhetjük délelőttre is, amikor olcsó).
Itt kicsit mások a távolságok, méretek, egész Írországban laknak kb. ötödannyian, mint NY vonzáskörzetében. :D

Az, hogy kinek mire elég a havi/heti 900 euro, teljesen életvezetéstől és lakóhelytől függ. Ahogy ismerem, London2009-éknek az egy napra is csak szűkösen lenne elég, van, aki jól és elégedetten elvan belőle egy hónapig. :) Bulgáriában teljesen rendben van az, de a magyar vidéken is korrekt, mint mondtam, apósomék orvosként, több évtizedes tapasztalattal nem kerestek annyit (már ha a magánrendelést leszámítjuk). Ahol ők dolgoztak, ott a nővérek 90-150k nettót kaptak, és mégsem haltak éhen. :) Kicsit elfelejtetted a magyar/kelet-európai valóságot, ha heti 917-et kiröhögöd. Azt Magyarországon igen kevesen kapják meg, gondolom Bulgáriában még annyian sem.

Arthamyr 2018.07.17. 19:29:23

@maxval balcán bircaman: Ha te így érzed, az elég, élj vele boldogan. :)
A milliárdos racionális értelemben sikeres ember (bár nem rájuk gondoltam, ahhoz azért több dolognak kell összejönni, hogy valaki azzá váljon). Mi az, hogy "liberális értelemben" amúgy?

Arthamyr 2018.07.17. 19:36:22

@gabors: A nettó az, ami számít. Kit érdekel, ha napi 500 eurot keresel bruttóban, ha több, mint a felét megeszi az adó, sokkal jobb, ha bruttó 400, és 10% alatti adóval rendezed a kötelezettségeid. A megfelelő adózással baromi nagyot lehet szakítani, ha az ember nincs alkalmazotti létre kárhoztatva (persze annak is megvannak az előnyei).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:39:32

@vándor madár:

Itt nem-vezetői beosztásban, bérmunkásként a legjobban a programozók, építészmérnökök, közgazdászok keresnek.

A jogászok már pl. nem.

Biztosan hihetetlenül hnagzik, de egy kezdő banki jogász a FELÉT keresi, mint egy jobb kólcenterben egy kezdő.

Az én nagyobbik fiam jogász diplomával rendelkezik, s ő is egy kólventerben dolgozik, jobb helyen, mint én. 1150 eurót keres nettó, plusz bónusz, ami változó, de a havi nettó lehet akár 1400 is esetlegesen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:39:42

@vándor madár:

Angol és magyar kell az én állásomba.

Az angol minden bulgáriai kólcenterhez kell. Mert ezek szinte mind idegen cégek,s a vezetőség nem tud egy szót se bolgárul.

Ezért bolgártudás nem is kell. Voltak már magyar kollégáim, akik egy szót se tudtak bolgárul.

Pompeo 2018.07.17. 19:39:50

@Arthamyr: sz@r lehet neked:-) Egyedüli ertelme az eletnek az utazas:-) Nem mindig es allandoan,es csak olyan helyekre ahol nincs tömeg.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:40:21

@gabors:

Mindenki igénytelen valamiben.

Te is biztosan.

Én pl. igénytelen vagyok a karriert illetően.

Mi ugyanis az életcélom? Az, hogy legyen sok szabadidőm, mert szeretnék mélyelemezni.

Na most, mik az opciók:
- gazember leszek, s sok pénzt összelopok - ez sértené a hitelességemet.
- tőkés leszek, s sok embert kizsákmányolok - ez is sértené a hitelességemet,
- feltalálok valamit, s szabadalmaztatöm milliókért - nem találtam fel semmit,
- szerencsejártékon nyerek nagy összeget - ebben még lehet sikerem,
- karriert építek, s főfőnök leszel valahol, magas bérrel - egyetlen embert se ismerek, aki ezek után szabadidővel tudott volna rendelkezni, soha senki se tudott visszavonulni,
- valaki megfizeti azt, ami a hobbim - nem piacképes a hobbim, plusz függnék attól aki fizet nekem,
- hatalmas vagyont öröklök - még ha minden örökséget is megkapok, ami lehetséges, ez akkor se lenne annyi,hogy meg tudjak élni belőle életem végéig.
- elmegyek dolgozni, olyan helyre, ahol hiteles tudok maradni. s marad jelentős szabadidőm - ezen vagyok most.

Hidd el, én is szeretnék multimilliomos lenni, annyi pénzzel, hogy soha ne kelljen dolgozni, de nem jött össze eddig soha.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:40:28

@gabors:

Igen, a lakosságszám 2 millióval csökkent 25 év alatt. A komunizmus bukásakor majdnem 9 millió volt, most picit 7 felett van.

Ráadásul a 90-es években itt a magyar szint 30 %-a volt, nem a 80 %-a, mint most. Mondjuk képzeld el, akkor az átlag bolgár nem engedhette meg magának, hogy bemenjen egy McDonald`sba enni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:40:41

@Arthamyr:

A fizetésem bruttó 2260 bolgár leva. Ebből lejön 11 % egészségbiztosítási és nyugdíjadó. Marad tehát 2011 leva, amiből lejön 10 % SZJA. Marad 1810 leva, ez euróban 924 leva.

Szóval akkor az elpbb rosszul számoltan, nme 917, hanem 924...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:44:29

@somlobodog:

Gondolod, egy amerikai multi nem rúgna ki, ha nem kellenék? Csak a profit számít a tőkének.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:44:34

@gabors:

"hogy mennyi es milyen adot kell nekem fiztenem az maganugy"

A proletárt csak egy összeg érdekli: mennyit utalnak a kártyájára. Az, hogy milyen bűvészkedés zajlik a bruttó és nettó közti bűvös mezőben, az a legkisebb mértékben se számít.

Arthamyr 2018.07.17. 19:45:04

@Pompeo: Sajnos ezen már nem tudok segíteni, nem tehetek róla. :) De azért nem fogok élni gabors javaslatával, és nem kezdem el ásni a síromat.

gabors 2018.07.17. 19:49:28

@Arthamyr: "@gabors: A nettó az, ami számít. Kit érdekel, ha napi 500 eurot keresel bruttóban, ha több, mint a felét megeszi az adó, sokkal jobb, ha bruttó 400, és 10% alatti adóval rendezed a kötelezettségeid. "

Ez eddig igaz, de miert erdeklene ez barkit is itt meg nem lattam olyat hogy keresunk padloburkolot NETTO heti $900 dollarert ... mert a munkaert fizetnek X osszeget hogy ezert az adott valaki milyen adoval tartozik es kinek (mert van allami es esetleg varosi ado is) a munkahoz semmi koze.

Amit a munkaltato csinal fizet barkinek pont ugyanannyit levonja az allam altal eloirt adoeloleget (de ezt lehet irasban kerni hogy ne vagy tobbet vagy kevesebbet) es ennyi ...

Most hogy ez valakinek pl az egyetlen allasa vagy a harmadik, , ... felesegevel egyutt adozik aki evi 1 milliot visz haza igy a minimalberkent fizetett $7.25 dollarjabol is kell majd adozni .. KIT ERDEKEL ...

Pl havi szinten mennyi a nettom, nem is igazan tudom (ki tudom szamolni mert minden adat rendelkzesemre all) csak megint a "netto" definiciojaval lesz gond.

Arthamyr 2018.07.17. 19:49:36

@maxval balcán bircaman: Azért nem teljesen így van ez. Nehezen kimutatható/mérhető, hogy _te_ mennyi profitot termelsz a cégnek. Te írtad le előbb a kollégád pályáját, az pontosan jelzi, hogy kurvára mindegy, itt ki mennyi profitot csinál köztetek, nem azért tartanak titeket. :)
A legtöbb ilyen multinál amúgy is istentelen pazarlás megy, mert képtelenség maximálisan hatékonyan menedzselni egy céget bizonyos méret felett. Törvényszerű, hogy sok lesz a potyautas, de elbírja a cég. És ha épp megszorulnak, akkor sem feltétlenül azt építik le, aki a legkevésbé hasznos, mivel képtelenek pontosan mérni. :)

gabors 2018.07.17. 19:52:59

@maxval balcán bircaman: "Az angol minden bulgáriai kólcenterhez kell. Mert ezek szinte mind idegen cégek,s a vezetőség nem tud egy szót se bolgárul."

ezeket szoktam letenni... eloszor azert kerem hogy tegyenek mar at az usa-ba ilyenkor jonnek valami Josh-nak hivott indiai-val :-(

Arthamyr 2018.07.17. 19:55:33

@gabors: A padlóburkolót érdekli (bircaman meg a mi esetünkben a padlóburkoló, nem az ügyfél)! Ha mondjuk valaki megteheti, hogy A munkát 10%-os adókulccsal végez el 1000 dollárért, meg B munkát 50%-os adókulccsal 1500 dollárért, akkor A munkát fogja elvégezni. Sőt, még olyan "finomságok" is bejönnek, mint a megélhetés költségei, mert hiába 600 euro a nettó bére Nyíregyházán, 1200 euro meg Londonban, nagy eséllyel Nyíregyházán jár jobban. Senkit nem érdekel, hogy a cég/ügyfél mennyit fizet, max. azért, hogy mennyit lehet kérni, de a saját szempontjából értelmes ember azt nézi, hogy neki a legtöbb maradjon meg. Tök mindegy, hogy azért marad kevés, mert keveset ad a munkáltató/ügyfél vagy azért, mert lenyeli az állam.

gabors 2018.07.17. 19:56:01

@maxval balcán bircaman: "A proletárt csak egy összeg érdekli: mennyit utalnak a kártyájára. Az, hogy milyen bűvészkedés zajlik a bruttó és nettó közti bűvös mezőben, az a legkisebb mértékben se számít. "

ezek a hulye proletarok, azert tedd hozza ...

mar leirtam hogy ez mennyire nem ilyen egy-bites ... de lehet ezert vagy proletar

Arthamyr 2018.07.17. 19:56:20

@gabors: Ez van, k. drágák vagytok. :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:57:50

@Arthamyr:

Én konkrétam tudom, mert tudom, hogy a mi részleget mennyit számláz a központnak, emberenként 2400 eurót.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:57:51

@Arthamyr:

Nem, nem elég a pénz. De nincs lehetőségem többre. A jelentősen többhöz vezető út vagy a szabadidőmet venné el vagy ellenkezne elveimmel.

Igen, esetleg lehetne 10 %-kal több. Se nem oszt, se nem szoroz. Nme szeretek ugrálni amunkahelyek közt, hacsak nem nagyon szükséges.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:57:51

@Arthamyr:

Liberális értelemben az sikeres, akinek anyaglag sikeres, erre utaltam.

Shaktee 2018.07.17. 19:57:51

@maxval balcán bircaman: cserelj nikket maki, a maRxval jobban passzol :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.17. 19:57:51

@gabors:

Nem tudnak áttenni, mert egyre kevesebb az ilyen állás nyugaton.

Arthamyr 2018.07.17. 20:02:10

@gabors: Akkor én is hülye proletár vagyok, ez van. De legalább az igénytelenségemhez képest jól megfizetett hülye proletár. :D

A bűvészkedés csak is akkor számít, ha valamilyen módon befolyásolni tudom, egyébként a kutyát nem érdekel. Amikor a cégnél dolgoztam, kb. duplaennyi volt a bruttóm (és még ennél is többe kerültem a cégnek!), a nettóm most kb. 10%-kal kevesebb, és negyedannyit dolgozom, sokkal érdekesebb dolgokon. Akkor most ki is a hülye? :S

Arthamyr 2018.07.17. 20:05:34

@maxval balcán bircaman: És ez hol profit? Vagy ez egy teljesen önálló entitás, és a cég egy ügyfél? Még ha így is van, ebbe pl. annak a munkáját is bele kell számolni, aki lehetővé tette, hogy a másik cég az ügyfeletek legyen (pl. a saleses), meg még ki tudja mi más. Lehet, hogy többféle szolgáltatást nyújtotok, és egységesített árak vannak stb.

Józsi01 2018.07.17. 20:08:02

Gratula és sok sikert. :-)

Ma este Önért is elmondok egy imát. Szüksége van a világnak az ilyen elhívatott emberekre. :-)))

somlobodog 2018.07.17. 20:08:11

@maxval balcán bircaman: "Biztosan hihetetlenül hnagzik, de egy kezdő banki jogász a FELÉT keresi, mint egy jobb kólcenterben egy kezdő."

Kedves demagóg úr! 10 évvel később meg pont az 5-10xeset. Kivéve ha tokhulye, lusta, vagy esetleg két év után callcentetes lesz. Na erről ennyit. Vagy a karrier és tapasztalat c.fejezetek nem voltak fenn az ingyenes orosz nyelvű olvasnivalók közt?

gabors 2018.07.17. 20:11:46

@Arthamyr: bocs de most megforditottad amit en mondtam ... igy is lehet .. nyilvan ..

colcenteresek ber-ert dolgoznak padloburkolok is (nekik mar van valasztasuk hogy bermunkaban vagy vallalkozokent csinaljak)

Es ertem amit mondasz nekem is ajanlottak a cegnel hogy lepjek ki es csinaljam ugyanazt csak mint "contractror" es kozel %50-60-al tobb lett volna a nettom (de se magan eu sem magan nyugdij igy mar nem jart volna ... ebbe a ceg mindket esetben kb %60-ot mellem tesz !!! )

Es mint kiderult az eu biztositasra komolyan szuksegunk lett nem sokkal kesobb ...

Szoval NEM a netto nem minden ... meg rovid tavon sem biztos egybites gondolkodas.

Valoban jobban lehet "kezelni" az adot (marmint csalni) ha magan vallakozo/contractor vagy .... de a fagyi gyakran visszanyal .. Ugy tunik neked mar ott van a hatter hogy par honap ide vagy oda nem szamit de johet megint 2008/9 sot jon is jovore amikor senki nem akar majd sem neked sem masnak fizetni azert amit csinalsz foleg a requirement research (ez total nevetseges amugy hogy fizetek valakinek azert hogy megmondja nekem mi kell azt az uzletet mar regen be kellett volna szantani valami himalajai soval)

gabors 2018.07.17. 20:17:04

@somlobodog: "Vagy a karrier és tapasztalat c.fejezetek nem voltak fenn az ingyenes orosz nyelvű olvasnivalók közt? "

a Toke ala marx az alap ott vagy proli van vagy tokes

jogasz nem ertelmezheto hacsak nem a tokesnek dolgozik munkaberert ... :-) akkor megy nyilvanvalo hogy a colcenter jobb foleg ha sikerul olyat talalni ahol nem kell semmit csinalni csak lehuzni a tokest

az hogy reszvenyek is vannak es ezek altalaban a nyugdijalapoknal vannak amiket nem utolso sorban a szakszervezetek vasarolnak a proletarok nyugdijalapjaba .. .ja bocs elgurult valami ...

London2009 2018.07.17. 20:18:08

@Arthamyr: azert napi 900 eurobol London2009-ek eleg jon elnenek! Csak gondoltam szolok! : )

Bredpitt Monika 2018.07.17. 20:18:55

@gabors: "Mi nem azért megyünk Ryanairrel, mert nem futja jobbra, hanem mert Dublin és Budapest közt nincs más közvetlen járat ("
öhm, öhm, ezt nem én írtam , nem tudom miért hozzám idézted,

és ez nem az iráni, az vette a lapot,

gabors 2018.07.17. 20:21:37

@maxval balcán bircaman: "Nem tudnak áttenni, mert egyre kevesebb az ilyen állás nyugaton. "

eddig meg mindig attettek sot volt hogy elnezest is kertek ...

Sot egyre tobb olyan amerikai ceg van aki HIRDETI hogy minden colcenter az usa-ban van ettol meg nem lesznek nalad okosabbak sot tiszta hulyeket lehet kifogni ...hiaba beszel angolul meg a chartot sem tudja rendesen elolvasni ....

gabors 2018.07.17. 20:24:28

@Bredpitt Monika: bocs valoban az idezet rossz de a message amit akartam irni azert atment ...

akkor is meglehet jatszani ... TEK lehet jonni fog foleg ha hozzateszed hogy elkezdett imadkozni is kozben .... :-)

Arthamyr 2018.07.17. 20:27:21

@gabors: A nettóba nyilván bele kell számolni az összes juttatást, ami számodra használható. Pl. ha a cég beszáll a magánnyugdíjba, fizeti a kondibérletet, fogászatot stb., nyilván nem 0-t ér.

Semmiféle csalást nem végeznek a cégeim. Az adóoptimalizálás _nem_ adócsalás, minden teljesen törvényes (igen, a google is, akikhez képest én egy légyszarnyinak is kicsi vagyok). Az nehogy már az én hibám legyen, hogy az EU-n (világon?) belül nem egységesek az adózási szabályok.
Sokféle munkát el tudok végezni (pl. jó szoftverfejlesztő mindig fog kelleni, amíg én élek), nem aggódom, és pár évtizedig azért el tudnék lenni munka nélkül is, hacsak nem jön valami durva világégés, ami miatt szétesik minden jelenlegi vagyontárgy és pénz értéke, de akkor meg egy állás sem segítene rajtam, akkor beszoptam. :) De legalább nem leszek vele egyedül. :D Nem látom értelmét egy fojtogató, általam nem értékelt és nem birtokolt tulajdonságokat jutalmazó környezetben dolgozni, még akkor sem, ha az "biztonságosabb". Meg nem is biztonságosabb szerintem, dolgoztam azért pár multinál korábban...

Arthamyr 2018.07.17. 20:28:01

@London2009: Ok, én kérek elnézést. :) Én is! :D

Bredpitt Monika 2018.07.17. 20:30:56

@gabors: mindegy, remélem előbb - utóbb veszi a lapot és békén hagy, tiszta röhej az egész, jó éjt

Arthamyr 2018.07.17. 20:31:13

@somlobodog: Kérdés, hogy Bulgáriában is így van ez, vagy sem. :) A havi netto 5-10k elég jól hangzik, szerintem ott az már keményen felsővezetői kategória, az meg nem lehet mindenkiből. Amerika kicsit meritokratikusabb szerintem, mint Bulgária.

gabors 2018.07.17. 20:32:03

@Arthamyr: "@gabors: Akkor én is hülye proletár vagyok, ez van. De legalább az igénytelenségemhez képest jól megfizetett hülye proletár. :D"

valamit felre ertesz ... de latom :-D

az hogy mit utalnak a szamlara nem jelent sokat hogy mi a valodi netto mar sokkal tobbet ... tovabbra is azt mondom hogy az viszony teljesen egyeni dolog ... legalabbis itt az usa-ban senki nem foglalkozik azzal hogy nekem a vegen mennyi a "netto" senki, sem a munkado sem az adohivatal senki... ezert sem latsz olyat itt hogy "netto" ber ...

Ha igen mutass mar legalabb egyett ... met nincs praktikus erteleme. Az hogy az egyen (en/te barki mas ) ez alapjan dont egy munkarol az mar racionalis dolog. De ettol meg nem fognak tobbet vagy kevesebbet fizetni egy adott munkaert (ha van eleg taker)

Arthamyr 2018.07.17. 20:36:06

@gabors: Magyarországon - amikor még ott dolgoztam - "a valódi nettót" utalták a számlára. Abból már nem kellett adózni, is adóvisszatérítés sem volt (pl. amikor betelt a "TB cap", onnantól hirtelen megnőtt a havonta a számlára érkező pénz).
És valóban ez nem befolyásolja _közvetlenül_, hogy mennyit fizetnek egy munkáért (de közvetve bizony igen, a piac törvényei miatt), és ahogy írtad, az egyén ez alapján dönt a munkáról, ennyi a hülye proletár lét lényege.

gabors 2018.07.17. 20:48:45

@maxval balcán bircaman: "Én konkrétam tudom, mert tudom, hogy a mi részleget mennyit számláz a központnak, emberenként 2400 eurót. "

hat akkor boven tul vagy fizetve kb 1000 ejroval ... vannak ott akik takaritjak a WC-ket es a padlot utanatok kiviszik a szemetet , aramot fizetnek, internetet fizetnek, valszeg van valami biztonsagi cuccos dolog is ... nem hiszem hogy a sajat laptopodot vinned minden reggel... ja es ne is beszelve a hajcsarokrol ...

es ezutan megkapsz 1000-et a 2400 bol jobban jarsz mint prolik 905-a

gabors 2018.07.17. 21:12:15

@Arthamyr: "@gabors: A nettóba nyilván bele kell számolni az összes juttatást, ami számodra használható. Pl. ha a cég beszáll a magánnyugdíjba, fizeti a kondibérletet, fogászatot stb., nyilván nem 0-t ér."

ebben legalabb egyetetunk ezert mondom hogy netto az ami a bankba megy egy igencsak egybites megkozelites... es pont ezert is nem erdemes egy munkat masban mint bruttoban merni

"Semmiféle csalást nem végeznek a cégeim. " bocs ha igy ment at nem teteleztem fel hogy csalnal (azert ezzel egy igen kis csoportban lehetsz a vallakozok kozott :-)

"Az adóoptimalizálás _nem_ adócsalás, minden teljesen törvényes" ami torvenyes ?? en azert inkabb hiszek Buffett-nek ebben

nyilvan nem rajtad mulik hogy csalni "is" lehet ...

""a valódi nettót" utalták a számlára. " de ez szerintem egy total hungarikum .... legtobb helyen sokkal tobb valtozos a jatszma ezert is ennyire furcsa itt sokaknak engem is beleertve hogy netto-kat hasonlitnak ... de ha jol tudom ez meg Mo-on sem ennyire egyszeru mert van valamifele csaladi resze is persze a tiszta 1 kulcsos ado (bulgaria detto) adja ezt a hulyeseget ..

Arthamyr 2018.07.17. 21:31:40

@gabors: Írországban is a nettót utalták (-privát nyugdíj). Semmit sem kellett érintkezni az itteni adóhivatallal (bár elvileg valamennyit vissza lehetne igényelni az eü miatt, de nem oszt, nem szoroz). Sokkal jobb rendszer szerintem, mint szerencsétlen alkamazottnak szarakodni vele.
A nettó a munkavégző szempontjából még mindig jobb mérőszám, mint a bruttó, mert közelebb van ahhoz, amivel beljebb lesz. Bizonyos esetekben nagyon közel (lásd az ír és a magyar példámat). Nyilván ha arra vagy kiváncsi, hogy mennyit ér egy munka, illetve mennyibe kerül elvégeztetni, akkor meg a bruttó a jó mérőszám.

Szerintem manapság egy kis-/mikrovállalkozásnak sem Írországban, sem Magyarországon nem igazán éri meg csalnia (ha jól tudom, akkor Cipruson és Bulgáriában sem), elég kedvező feltételek vannak, ha valaki nem totálisan telhetetlen, és azt a kis adót is sajnálja befizetni (érdemes összehasonlítani egy jól kereső alkalmazott után befizetett adóval - ég és föld). Azt meg, hogy Buffett mit mondott, leszarom, azon a szinten már az is egy tudatosan felvállalt kockázat, hogy megbüntetik, mert mondjuk a SEC emberei nem úgy értelmezi a szabályokat, mint az ő szakemberei. Teljesen más sportág... Abban mondjuk igazad van, hogy ilyen kockázatokat a Google, Apple stb. is bevállalhat, ha a várható megtakarítás elegendő, így azoknál előfordul, hogy érzik, hogy az nem biztos, hogy rendben lesz, de azért bepróbálkoznak vele, mert nagyon nagyot lehet szakítani. :)

gabors 2018.07.17. 21:43:36

@Arthamyr: "Sokkal jobb rendszer szerintem, mint szerencsétlen alkamazottnak szarakodni vele."

Most nem azert kerdezem mert nem hiszem el amit irsz, de csak komolyan kerdezem hogy honnan tudja az A munkaltato hogy a B-nel is dolgozom es a felesegem nek is van mondjuk ket fel allasa masik C es D-nel ???

es van mondjuk 1 gyerek ... mortgage-r levonhatok kb $10k-t es mivel magan EU-van annak is kb %4-ak alapbol levonhato es meg abbol is valami amit mi fizetunk havonta ... (es en nekem semmi vallalkozasi kreditem sincs ) ja magannyugdijra is van kb $5000 eventen adomentes befizetes ha ezt megteszem ...

Ez errefele totalisan normalis eset. Nalunk nincs gyerek de van mas ...

Csodabogár 2018.07.17. 22:17:19

@gabors: Népi demokrácia idején, tényleg csak nettobér volt Magyarországon. Volt is ebből aztán zavar a fejekben a rendszerváltás után. Előzetesen minden járt ingyen, az eü, gyerekmegörzés, iskola, minden. Adót se kellett fizetni. Szóval aztán sokan elég nehezen fogták fel, hogy mi is a brutto meg a netto bér.

Arthamyr 2018.07.17. 22:19:00

"Most nem azert kerdezem mert nem hiszem el amit irsz, de csak komolyan kerdezem hogy honnan tudja az A munkaltato hogy a B-nel is dolgozom es a felesegem nek is van mondjuk ket fel allasa masik C es D-nel ???" - Ezt gondolom be kell jelenteni mind2 munkáltatónál a pénzügyön? Passz, nekem egy állás is sok volt, nemhogy kettő. Meg a szerződésünk miatt is elég nehézkes volt mást csinálni (vagy akárcsak tözsdézni is, ahhoz is külön engedély kellett - kb. tranzakciónként). Az emberek többségének nincs több állása errefelé.

"es van mondjuk 1 gyerek ... mortgage-r levonhatok kb $10k-t es mivel magan EU-van annak is kb %4-ak alapbol levonhato es meg abbol is valami amit mi fizetunk havonta ... (es en nekem semmi vallalkozasi kreditem sincs ) ja magannyugdijra is van kb $5000 eventen adomentes befizetes ha ezt megteszem ... " - Az ilyen extrákat levonják, mintha nem lennél rá jogosult, ha akarsz, kérheted a revenue-nál a visszatérítését (ez az, amit említettem a magáneüvel kapcsolatban, hogy visszaigényelhetnék, ha venném a fáradtságot). A magánnyugdíjat valamiért intézte a cég. Másrészt olyan sok speciális eset nincsen hétköznapi embereknél, pl. ha van gyereked, kapsz asszem egy fix összeget hetente (talán 140 eur/gyerek, de már nem emlékszem), azt kész, a mortgage miatt már sem kapsz tax creditet egy ideje. Ha saját céged van, azt is neked kell intézni.
A "cég intézi" csak a leggyakoribb esetekben működik: egy ember egy cégnél dolgozik, és nincs mellékese. Tehát az emberek jelentős része (többsége) a törvénytől biztonságban tud élni, anélkül, hogy ezzel foglalkozna, és kis mennyiségű pénzt bukik vele, ha valamit nem intéz el magának esetleg.

Nekünk szerencsére egyikünknek sem kellett ezzel foglalkozni, amíg alkalmazottak voltunk.

London2009 2018.07.17. 22:59:13

@Arthamyr: 100k font felett ha tetszik, ha nem, be kell nyujtani adobevallast. Kotelezo a self-assessment.

Arthamyr 2018.07.17. 23:09:20

@London2009: Az megint csak nem az adófizetők többsége, még a londoni kánaánban sem.
Írországban nincs ilyen határ, elvileg évi egymillió euronál sem kell. Bár ott már nagyon valószínűtlen, hogy csak PAYE jövedelme legyen valakinek, ha meg van más is, akkor kell, jövedelemtől függetlenül (talán 35k PAYE+5k non-PAYE a felső határ, aminél nem kell?). Pl. én azért sem vettem részt a céges részvényvásárlásban, mert akkor kellett volna self-assessment automatikusan. Persze ha tetszőlegesen sok részvény lehetett volna venni, akkor lehet, hogy inkább azt vettünk volna lakás helyett, de a jövelem tíz százalékának megfelelő részvényen elérhető profitért nem fogok a self-assessmenttel szarakodni. :)

Arthamyr 2018.07.17. 23:23:43

@London2009: Rosszul tudtam, 5k+ non-PAYE az automatikus self assessment:
www.revenue.ie/en/self-assessment-and-self-employment/guide-to-self-assessment/who-should-register-for-self-assessment.aspx
Mind1, azért elég könnyen elkerülhető egy átlagjohn számára, és ez tök jó. :)

Golf2 2018.07.18. 06:18:35

@Csodabogár: Népi demokrácia idején... ennél az is jobb lenne már rég fellógatták volna ezeket a parazitákat.

somlobodog 2018.07.18. 07:17:31

@gabors: :))) hát ez kurva jó kis levezetés

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 07:17:40

@Arthamyr:

Fene érti ezeket a multis dolgokat.

A Kólánál is ez volt, ahol 2015-2017 közt dolgoztam. Az egyes részlegek számláztak egymás közt. Azt mondták, így növelhető a hatékonyság.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 07:18:00

@Arthamyr:

Alapvetően igaz.A liberalizmus eszmei alapgondolata a racionalitás. Ez jól látható a liberalizmus alapvető szerzőinél: Hobbes, Locke, Smith. Azaz az ember alapból képes felismerni az önérdekét (ez persze részben igaz is), s az ilyen emberek közössége képes működni ezen az alapon. Smith híres megállapítása, hogy nem jóakaratú pékekre van szükség, hanem önző pékekre, ugyanis a sok önző pék képes jó társadalmat teremteni. Ez persze ökörség, de ez a liberalizmus egyik alapgondolata. Tegyük hozzá az igazság kedvéért: a mai liberális társadalom nem tetszene Smithnek, semmilyen szempontból.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 07:18:41

@somlobodog:

Mint írtam, nagyon nagyon kevés ember jut el olyan szintre karrierje által, hogy már annyi pénze van, hogy ne kelljen dolgozni. Azaz hiába keres többet x év múlva, az ideje nem lesz több.

Amikor a Coca-Colánál dolgoztam, nagy lehetőségem volt egyszer. 3 évente eljön a nagyfőnökség meglátogatni minden részleget.

Tudni, kell a Kólánál csak a legfontosabb egység van az USA-ban, egyébként minden regionizálva van. Athénben van a mi régiónk (Kelet-Európa, Ausztria, Svájc. Olaszország, Görögország, Ciprus, ha jól emlékszem) székhelye.

Szóval az athéni nagyfőnök végiglátogat minden országot a 28 országból, persze a legfomntosabb a 2 darab kólcenter, Oroszországban és BG-ban. BG-ból van a teljes régió legfontosabb feladataijak ellátása (kivéve az orosz ügyeket)

A nagyfőnök egy nálam 5 évvel idősebb ember. A fizetése - ez nyilvános adat - havi 80 ezer euró, plusz 100 % körüli bónusz. Kb. 120-szor többet kapott, mint én, mindent beleszámolva.

Még azt is mondhatom, emberileg szimpatikus alak.

Most megéri ez? Hiába van hatalmas fizetése, ha minden perce be van osztva.

S mit látok tavaly októberben? Ezt: www.foodbev.com/news/coca-cola-hbc-chief-executive-dimitros-lois-dies-aged-56/ - szóval megérte?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 07:19:04

@gabors:

Sok cég hazudik.

Bármit is mondasz, a nagy cégek mindent leépítenk, s főleg a kólcentereket kihelyezik, vagy Costa-Ricába, vagy a Fülöp-szigetekre, vagy Indiába, ill. 15 éve Kelet-Európába.

Ha nagyon-nagyon fontos a szuper nyelvtudás,akkor csak C2+ szintű tudással, azaz anyanyelvi szinttel vesznek fel embereket.

Van itt egy amerikai cég (másik), mely ide tette át minden európai kölcenterét, beleértve számlázást, logisztikát, stb. S csak anyanyelvi tudással vesz fel embereket.

Az egyik részlegen dolgozik az én nagyobbik fiam ott 3 ember van magyarral, az egyik színmagyar ember, a munka miatt költözött ide Bp-ről, a másik egy hozzám hasonló bolgár-magyar emberke, a harmadik a fiam.

Angollal ez még könnyebben megoldható.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 07:19:27

@Arthamyr:

BG-ban nagy az egyenlőság iránti vágy, ennek az oka történelmi, de a különbségek nagyobbak, mint Mo-on. Míg Mo-on az alső és a felső 10 % közti eltétés kb. 8-szoros (ami jobb, mint a legtöbb nyugati országban), BG-ban inkább 12-szeres,

De ami a béreket illeti, BG-ban kevesebb a nagyon magas bérű réteg, mint Mo-on.

Egy jogász, hacsak nem lesz sikeres ügyvéd. nem fog sose magas bért elérni. A nagyon vezető jogászok is kevesebbet keresnek, mint a hasonlók Mo-on.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 07:19:34

@Csodabogár:

A kisember azt nézi, mennyi pénz megy a zsebébe. A többi a nagyurak halandzsája.

Krisztian04 2018.07.18. 08:41:46

Sok sikert! En is angliaban tanultam egyetemen, nekem is voltak 50 feletti diak tarsaim, soha nem tunt furcsanak. Van aki a jobb allasert tanul akarhany evesen es valaki azert tanul mert tanulni szeretne. Az hogy a magyar ezt kineveti az a sajat primitivsegere utal.

Christian Smith 2018.07.18. 10:33:12

@maxval balcán bircaman: Atyaég. Te mit dolgozol? Segédmunkás helyettes vagy?

Berelhetoreklamfelulet 2018.07.18. 11:29:33

Itt a probléma az az, hogy tanulni az ember valami cél miatt megy el.
Ez egy fiatalnak az, hogy később majd pénzt szerezzen ezzel.

De 50 fölött már elvárható lenne, hogy munkával, házzal, megtakarítással stb. rendelkezzen az ember, így mire fel pazarolna el nem kevés időt az életéből tanulásra?
Még ha szerezne valami olyan diplomát ami ér is valamit, egy kezdő fizetés kevesebb, mint amennyit egy 50 éves a jelenlegi szakmájába elért tapasztalattal megkereshet (már ha nem valami naplopóról beszélünk).

Gazdagabb ettől nem igazán lesz.
De legalább egy csomó időt elpazarolt a már amúgy is kevés hátralévő életéből (50évesen azért már kevesebb van hátra, mint amennyit eddig élt, főleg egészségesen...)

Szal igen, JOGOSAN röhögtek ki, mert gyakorlatilag elpazaroltál az életedből egy csomó időt a semmire.

Persze a sok öregben benne van még a régi begyöpösödött "a diploma na az valami, a diplomás az az igazi embör" mentalitás, így ők azt érzik, hogy hát az mekkora nagy dolog....
Miközben a valóság más... az csak egy darab papír, amit megszerezni bárki megtud aki képes beseggelni előre definiált szövegeket, épp ezért a valós értéke már jelenleg sem túl fényes, de az idő elteltével egyre csökken...

Arthamyr 2018.07.18. 11:37:21

@maxval balcán bircaman: "Mint írtam, nagyon nagyon kevés ember jut el olyan szintre karrierje által, hogy már annyi pénze van, hogy ne kelljen dolgozni. Azaz hiába keres többet x év múlva, az ideje nem lesz több." - Mi a "nagyon nagyon kevés"? Egyáltalán nem olyan nehéz ezt elérni, csak megfelelően kell tervezni, és a megfelelő dolgokról kell lemondani.

Arthamyr 2018.07.18. 11:42:10

@maxval balcán bircaman: "Smith híres megállapítása, hogy nem jóakaratú pékekre van szükség, hanem önző pékekre, ugyanis a sok önző pék képes jó társadalmat teremteni." - Ha szó szerint ezt mondta (így magában, nem pedig kontextusból kiragadva!), az valóban lehet ökörség.
Én eddig azt tudtam, hogy a liberalizmus alapgondolatai a szabadság és az egyenlőség, meg ez-az, amit ebből valamilyen formában valaki levezetett... Pl. sajtószabadság, szabad piac, vallásszabadság (ahol az állam szekuláris) és hasonló jó dolgok.

Arthamyr 2018.07.18. 11:50:25

@maxval balcán bircaman: Az egyenlőség iránti vágy leginkább az alacsonyabb rétegekben van meg, az meg mindenhol megvan. :) A mediántól lényegesen felfele max. annál, aki nem túl okos... Az egyenlőség ugyanis nem azzal fog járni, hogy mindenki úgy él, mint a felső 10%. :)
Egyébként is mind1, hogy mekkora a különbség, az számít, hogy mondjuk önerőből hova lehet jutni. Sőt, egyenesen remek, ha nagy a különbség, ha ez a különbség meritokratikusan alakul ki.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 12:06:14

@Arthamyr:

Az, hogy van sok ismerősöm, s ismerősöm ismerőse, aki sokkal többet keres, mint én, de egy se tudja abbahagyni a dolgozást. Ha abbahagyná, x időn belül elfogyna a pénze,s ez az x idő a legjobb esetben se több 5 évnél.

Akár a saját apámat is hozhatnám példának.

MINDIG az átlagfizetés többszörösét kereste, leszámítva a munkába állás - 1962 - utáni első éveket persze,

1975-ben 12 ezer Ft volt a bére, ekkor az átlag 3500 volt.

1985-ben 35 ezer volt a fizetése, ekkor az átlag 6 ezer volt.

1990-ben a bruttója havi 180 ezer Ft volt, ekkor a magyar átlag 15 ezer volt. 2000-ben már havi 1,8 milliót keresett, ekkor az átlag 90 ezer volt.

Amikor 2000-ben nyugdíjazták, magas nyugdíjt kapott, 280 ezer Ft-ot, ami persze a nyugdíjasok felső 5 %-ába helyezte, de nem volt elég a szokásos életvitelhez, Plusz kapott a munkahelyétről 12 millió Ft nyugdíjazási bónuszt.

2012-re oda jutott, hogy nulla lett az öszmegtakarítása, minden pénze elfogyott addigra, pedig volt korábban készpénze, kötvényei, magánnyugdíj.megtakartíása, anyámtyúkja. stb. 2013-ban már kölcsönt kellett felvennie. 2015-ben eladta a házát 80 millióért, s kisebbet vett - nagyon nem akarta eladni, de kényszer volt, a nagy ház fenntartása túl drága volt már neki. (2016-ban meghalt, de ez most nem releváns a téma szempontjából.)

Apám jó példa volt a sikeresen karriert építő emberre. Oké, nem ért el a csúcsra, ez tény, de közel került hozzá. Amikor dolgozott, a 90-es évek végén már a felső 1 %-hoz tartozott fizetés alapon.

Nekem apám pédája sokat segített, hogy ne akarjak karriert.

Golf2 2018.07.18. 12:06:18

@Krisztian04: Az hogy a magyar...Te nem magyar vagy 007?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 12:06:21

@Arthamyr:

A liberalizmus egy bizonyos fajta szabadságértelmezés, nem általában a szabadság.

Golf2 2018.07.18. 12:09:34

@maxval balcán bircaman: Nekem apám pédája sokat segített, hogy ne akarjak karriert...Apád teljesen jól csinálta végig elég volt a pénze, mi a gond vele?

Arthamyr 2018.07.18. 12:37:14

@maxval balcán bircaman: A mondatnak, amit írtam, fontos része a megfelelő dolgokról való lemondás. Apád 80 millás házban lakott, az már az akkori árak mellett sem, sőt, még most sem alapvető szükséglet.
Ha apád beérte volna az átlagos életszínvonallal, vagy pl. nem nevelt volna fel téged, egész más lett volna a helyzet.
Ha úgy kezdenék élni, mint egy gazdag celeb, pár óra alatt elkölteném az összes felhalmozott családi vagyont. Ha beérném a zsákfaluban lakó közmunkások vagy hajléktalanok életszínvonalával, el sem tudnám költeni a pénzem az életem hátralevő részében (főleg tekintve a várható élettartamot hajléktalanként :)).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 13:03:53

@Arthamyr:

Az egyenlőtlenség minden esetben rossz, mert szétrobbantja a társadalmat.

Nyilván ez nem jelenti, hogy jó lenne a teljes egyenlőség. Ez is romboló erő. Azaz van egy bizonyos szintű egyenlőtlenség, ami még jó. Én azt hiszem, ha mondjuk 10-szeres a különbség a felső 10 % és az alsó 10 % között az még rendben van, nyilván nem helyezhető egy szintre a sebész és a takarítónő munkája.

A gond 2 dolog lehet:
- ha a társadalom alsóbb rétegei annyira szegények, hogy nem tudnak megélni normálisan,
- ha a rendszer az inproduktív és káros tevékenységet jtalmazza a legtöbb pénzzel.

A liberális redn baja éppen ez: az értelmetlen, haszontalan tevékenységet jutalmazza a legjobban, s - a magállamokon kívül - az elsó réteg túl szegény.

Önerőből oda lehet jutni, amit a rendszer enged. Meritokratizmus nincs, a rendszer a rosszat jutalmazza.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 13:03:56

@Golf2:

Utolsó éveiben szűkösen. Nyilván nem nyomorgott akkor sem, de nem úgy élt, ahogy szeretett volna.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 13:04:01

@Arthamyr:

Dehát eddig arról volt, sikeres embetnek kell lenni.

Most meg az derül ki, a sikeres ember érje be átlagos életszínvonalal.

Akkor minek legyen sikeres, ha a VÉGeredmény pont ugyanaz, mintha nem lenne sikeres?

Arthamyr 2018.07.18. 13:09:18

@maxval balcán bircaman: "Mint írtam, nagyon nagyon kevés ember jut el olyan szintre karrierje által, hogy már annyi pénze van, hogy ne kelljen dolgozni." - Már egy ideje erről van szó.

Arthamyr 2018.07.18. 13:34:01

@maxval balcán bircaman:
Mit értesz "rendszer" alatt?
Mi az, hogy "normálisan" megélni, ki szerint normálisan?
Mi az, hogy "hasznos", meg "káros", ezt ki határozza meg? Én azt mondom, te káros vagy. Ez nem így megy.

Nem tudom, és nem is különösebben érdekel, hogy mi a liberális rend hibája. Annyit tudok, hogy aki nagyon szemben áll a liberálishoz általában társított eszmékkel (egyéni szabadságjogok, szabad piac, szabad vallás(talanság), szabad sajtó stb.), és a liberális demokráciákkal (vagy amit annak hívnak), ezek leépítése az elsődleges célja, az jó ember/entitás nem lehet, kerülni kell, ha lehetséges. A legjobb az lenne, ha az összes ilyen elköltözne szépen egy általa választott nem-liberális országba (pl. Törökország, Oroszország, Kína, Szaud-Arábia, ezek elég gazdag és fejlett országok is), és ott élvezné az életét, ahelyett, hogy itt szenved és a még úgy-ahogy élhető országokat próbálja leépíteni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 15:51:53

@Arthamyr:

Rendszer - társadalmi rend.

Normálisan megélni - elérni a biológiai és szociális minimumot.

Káros - ami nem segíti a közösség életét. Hasznos meg az ellenkezője.

A bolygó egy nagy egész, nem lehet a problémákat megoldani lokálisan, így éppen a magállamok rendszerét kell lerombolni .

Arthamyr 2018.07.18. 17:04:50

@maxval balcán bircaman: Na ezért vagy te káros. Kösz, de én nem kívánok a bolygón átlagos életszínvonalon élni, ami egyre csak rosszabb lesz, mert gyorsabban szaporodunk - főleg hulladék régiókban - mint amennyire a technológia fejlődik. Ha te ennek ekkora hívője vagy, akkor kezdésnek el is kezdheted, a családoddal együtt. Egyébként persze, legyen jobb a szegény szerencsétlen nyomorgó hatmilliárdnak, de ne azon az áron, hogy nekem rosszabb lesz, és kezdje ott a sorsának javítását, hogy felhagy a szaporodással. Ez a "magállamok" - ez alatt feltételezem, hogy a fejlett országokat érted, pl. Nyugat-Európa, Egyesült Államok - lerombolása egyébként folyamatos dolog, régóta próbálkoznak vele.

A minimum is olyan koncepció, mint a normális. A biológiai még csak-csak értelmezhető általánosan, mondjuk legyen az, hogy valaki az emberek többsége nem hal éhen, szomjan, és megéli átlagosan a 40 éves kort (már valószínű ezzel is túllőjük az ember természetes élettartamát). Ez nem nagyon szar helyeken teljesül is, de ezt azért elég kevesen fogadnák el. A "szociális minimum" viszont értelmezhetetlen dolog.
Az, hogy ki/mi segíti a közösség életét, és főleg mennyire, az megintcsak nem igazán definiálható, és pongyola koncepció, ki dönti el, hogy valami segíti-e vagy sem?

Jelenleg egyébként az összes ilyen megfoghatatlan koncepciód érvényesül, pl. alapvetően aki "hasznosabb", azt így vagy úgy jobban megbecsülik, jobb élete lesz. Persze nem mindig, nem feltétlenül lokálisan és vannak ordító kivételek (pl. a NER lovagok, vagy az elit bűnözők), de a tendencia mégiscsak ez.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.18. 17:28:14

@Arthamyr:

A túlnépesedés ugyanolyan mítosz, mint az atomenergetika elleni harc vagy a globális emberokozta melegedés.

A bolygó nem népesedik túl.

Egyénileg nem lehet semmit se elkezdeni, ami rendszerszintű kérdés. Pl. abszurdum az a zöld aktvista, aki újrahasznosít otthonában heti 5 kiló anyagot, mikozben az ipar 5 milliárd kilót nem hasznosít újra.

Ami biztos: az a rendszer nem jó, ahol a leggazdagabbak a semmit se termelő, fedezet nélküli papírok cserebéjéből élő milliárdosok. Pénztermelésből nem lehet jóllakni.

A jelenlegi válság oka: elszakadt immár teljesen a pénztömeg a valóságos anyagi értékektől. Mi drukkolunk a válságnak egyébként, mert könnyebb dolgunk lesz, ha egy pusztító válság először tönkrevágja a nyugati világot.

vándor madár 2018.07.18. 17:29:16

@Berelhetoreklamfelulet: "Szal igen, JOGOSAN röhögtek ki, mert gyakorlatilag elpazaroltál az életedből egy csomó időt a semmire.

Persze a sok öregben benne van még a régi begyöpösödött "a diploma na az valami, a diplomás az az igazi embör" mentalitás, így ők azt érzik, hogy hát az mekkora nagy dolog...."

Te biztos, hogy erre a posztra válaszoltál?

1. A posztíró nem régen kezdte el a tanulmányokat, úgyhogy még nem beszélhetünk róla múlt időben.
2. Milyen időt pazarol el? Tanul mondjuk heti 1 napot. Azon az egy napon nem tud elutazni nyaralni, legfeljebb otthon takaríthat vagy moziba jár vagy mittudomén.
3. Ha jó emlékszek, volt diplomája Mo-n, de ha nem, az is mindegy.
4. Nagy-Britanniában az ápolóképzés csak a felsőoktatásban érhető el, úgyhogy nincs más választása ez esetben, csak az, hogy nem tanul.
5. Mo-n ugyan elvégezhette volna a középfokú képzést, de ahhoz ott kell neki tartózkodnia és általában valahol dolgoznia, ahonnan jó esélye van, hogy el sem engedik se az iskolába, se a szakmai gyakorlatokra, miközben kifizet egy zsák pénzt.
6. Egy 55 évesnek a helyzet mai állása szerint 67 éves koráig kell dolgozni a UK-ban, ami addigra akár 70 évre is felmehet.
7. Szerinted dolgozzon élete végéig 7 fontos minimálbérért segédápolóként, mikor dolgozhat kb. a háromszorosáért is szakképpzettként?
8. Ez a sokkal magasabb fizetés majd a nyugdíjában is meg fog mutatkozni, nem csak a munkabérében.
9. Tényleg be kell seggelni a megtanulni valót, de az a szakterület már csak olyan, ugyanis nem igazán van helye improvizálásnak.
10. Szerintem a nevezett egészségügyi szakképpzettség valós értéke éppen hogy nő, nem pedig csökken, különben nem fognák őket lasszóval egy idő óta.

Hogy lehet az, hogy ott nem röhögik ki és idegenként még támogatják is? Nem lehet, hogy esetleg Mo-n nem stimmel valami az értékrenddel, a hozzáállással és a jóakarattal?
Ja és azt olvastam a hírekben, hogy Mo-n az emberek felének nincs semmilyen megtakarítása, bármi is lenne elvárható szerinted. Szerintem meg az lenne elvárható, hogy minimum az anyagiak miatt senki ne kényszerüljön elhagyni az otthonát, családját, hazáját
www.blikk.hu/eletmod/tippek/a-hazai-lakossag-felenek-nincs-semmilyen-megtakaritasa/30kt35d

Arthamyr 2018.07.18. 17:52:02

@maxval balcán bircaman: Nem is tudtam, hogy válság van. :)

"A jelenlegi válság oka: elszakadt immár teljesen a pénztömeg a valóságos anyagi értékektől. Mi drukkolunk a válságnak egyébként, mert könnyebb dolgunk lesz, ha egy pusztító válság először tönkrevágja a nyugati világot." - Na az egy példa a mítoszra, hogy ha válság lenne, ez lenne az oka.

A bolygó valóban nem népesedik túl, ez már bekövetkezett. Nincsen szükség ennyi emberre. Persze ja, el bír tartani 10 milliárdot is, csak ez nem fog az egyének életminőségének javulásával járni.

Timi A METÁL MENYASSZONYA 2018.07.19. 07:42:21

Az előző részeket is olvastam, de ez akkora happy end, hogy ez volt a csúcs! Bárcsak ez a mentalitás lenne az általános otthon is!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása