oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. március 18. 06:30,  Németország két év után 103 komment

2018. március 18. 06:30 Határátkelő

Németország két év után

Mindig örülök, amikor egy blog hosszú hallgatás után életjelet ad magáról. Pláne, amikor egy olyan érdekes összeállítással teszi, mint a Müncheni kisokos, melyben részletes leírást olvashatunk arról, mi is történt az elmúlt időszakban. Emellett autót veszünk Luxemburgban és felelevenítjük DJ Bobo (nem túl kellemes…) emlékét.

nemetorszag_1.jpg

Jó másfél év után jelentkezett új poszttal a Müncheni kisokos blog, melynek szerzője sok egyéb mellett arról is írt, milyen újabb tapasztalatokkal lettek gazdagabbak.

Emberek 

Ezzel kezdem, mert ezt tartom az egyik legfontosabbnak. Szuper kedves, segítőkész, udvarias a legtöbb ember, és most nem csak a mi szűk kis környezetünkre gondolok. 

Mikor kirándulni megyünk erre-arra, ott is ez a tapasztalatom. Tudom, olvastam már én is negatív véleményeket, nem is egyet. Természetesen sehol sem csupa fekete vagy fehér minden. De ha az összképet nézem, én ezt látom. 

Ami szintén pozitív észrevétel részemről: az itt élő emberek többsége nagyon komolyan veszi az egészséges életmódot, megválogatják mit tesznek az asztalra. Mondhatjátok, hogy a hagyományos bajor konyha nem épp erről szól. Lehetséges. Én mégis így látom. 

Az egészséges étkezés mellett sokat mozognak. Sokkal aktívabb életet élnek, még idősebb korukban is, mint egy átlag magyar. Sokan gyalogolnak, futnak, bicikliznek, túráznak. Gyakran találkozunk idősebb emberekkel is hegyi utakon. (...) 

Magyar barátok 

Az első hónapokban voltak olyan pillanataim, mikor eléggé elveszettnek éreztem magamat. Nagyon frusztrált, hogy alig értek valamit abból, amit mondanak, és én sem tudom magam kifejezni úgy, ahogy az anyanyelvemen. 

Ilyenkor egy elkapott magyar szó hallatán az ember hajlamos a másikat úgy üdvözölni, mintha egy rég nem látott rokon lenne. Nincs is ezzel semmi gond. Rövid üdvözlés, pár szó, és máris kicsit jobban érzitek magatokat. Az idő múlásával aztán már egyre kevésbé fogod kihallani ezeket a hangokat a tömegből. 

Azokat a magyar embereket, akiket volt szerencsém közelebbről is megismerni, nagyon megkedveltem. Természetesen nem csak magyar barátaink vannak, de itt és most róluk írnék. 

Meglehetősen változatos az összetétel. Nagyszülők, akik az unokáik közelében akarják leélni a hátralévő életüket. Egyetemet végzett fiatalok, akik végzettségen aluli munkát csinálnak sokkal magasabb bérért, mint diplomával otthon. 

Megjegyzem, ez elég lélekölő tud lenni, de kis szerencsével később tovább lehet lépni. Nyelvtanulásra kitűnő, és egy kis indulótőkét is lehet így gyűjteni.

Értelmiségi középkorúak, akiknek otthon elege lett - fogalmazzunk úgy – sok mindenből. 

Gyerekét egyedül nevelő anyuka, aki munkásszállón kezdte az itteni életet, míg a gyereket a nagyi nevelte otthon, majd egy év után tudott csak utána jönni, mikor anya ki tudott fizetni egyedül egy albérletet. (...) 

Nyelvtudás 

Ezidáig egy B1-es nyelvvizsgával lettem gazdagabb, amit a Goethe Institut-nál szereztem meg. Most készülök a B2-re, és a C1-et is szándékomban áll majd letenni. TELC-es könnyebb lett volna, de én szeretem a kihívásokat. 

Írtam egy újságcikket a Balatonról (németül!), ami több újságban is megjelent! Némelyikben meglehetősen lerövidítették, de volt olyan is, ahol egészben leközölték. 

A tanfolyamomat szervező iskola tette közzé a felkérést a diákjainak, írjanak egy újságcikket arról, mi jut eszünkbe a nyárról a saját országunkkal kapcsolatosan. Négyen vettük a fáradságot, de akkor még nem gondoltuk, hogy tényleg viszontlátjuk majd nyomtatásban. Nem nagy dolog, de én sikerélményként éltem meg. (...) 

Részemről az sem utolsó szempont, hogy rengeteg érdekes dolgot hallottam a kurzustársaimtól a világról, az ő szokásaikról. Ennek köszönhetően sokkal nyitottabb lettem a világra. (Nem mintha eddig elutasító lettem volna.) 

Mikor a könyvből egy témát körüljártunk, mindenki elmesélhette, hogy ez az ő országában hogy van. A kurzus utolsó napján pedig - ismerd meg a világ konyháit -  majdem mindenki sütött, vagy hozott valami nemzeti kóstolót búcsúzóul. (A fánk és a kölyökpezsgő csak ráadás volt.) 

Hogy lássátok, milyen változatos volt a felhozatal: olasz, spanyol, svéd, angol, ausztrál, madagaszkári, kolumbiai, mexikói, koreai, kínai, bolgár, cseh, ukrán, georgiai, lett, nigériai, afgán, román, horvát, amerikai, indiai, malajziai. Talán senkit nem felejtettem ki. 

Egy friss statisztika szerint Münchenben és vonzáskörzetében minden ötödik ember külföldi. (...) 

Munka 

Változatlanul itthon dolgozom, a gépem előtt ülve - már amikor nem a vizsgára készülök, vagy egy prezentáción agyalok. 

Előnye, hogy nem vagyok a munkaidőhöz kötve, nem kell aggódnom, odaérek e a gyerekekért a suliba, vagy a fogadóórákra és egyéb eseményeikre. 

Hátránya, hogy a munka néha éjjelre marad, vagy hétvégére, és hogy nincsenek kollégák, mert az ember mégiscsak társas lény. Ha nem lettek volna a tanfolyamok, vagy nem lennének a gyerekek, akik miatt folyton van valami program, biztosan sötétebben látnám a világot. 

Bevallom, az viszont aggaszt, mi lesz velem majd a nyugdíjas éveimben. Persze, ez még messze van de szeretek előre tervezni, és ebben a témában sem itt, sem az otthoni oldalon nem látom túl rózsásan a jövőmet. Azt gondolom, ezzel sok korombeli van így. A német nyugdíj-előtakarékossági lehetőségekről tájékozódtunk már, ha időm engedi, erről egy következő posztban bővebben írok. 

Férjem munkahelye rendben van. Ő is főleg az emberi oldalt, a munkahelyi légkört tartja sokkal pozitívabbnak, a hazai tapasztalatokhoz képest. Természetesen itt is van mindenféle embertípus. Ki ilyen, ki olyan. Stressz, határidők, elvárások szintén. Mégis. Valahogy nyugodtabb a légkör. (...) 

Bér: Ha levonjuk a lakásbérleti díjat, kb. ugyanannyi marad, mint anno Magyarországon. Tehát ugyanannyi pénzből kell megélnünk itt, mint otthon. Az élelmiszer ugyanannyiba kerül, a gyógyszerekért jóval kevesebbet kell fizetni. Drágább a tömegközlekedés és a szolgáltatások. 

Összességében nézve anyagilag csak kicsit jobb a helyzetünk. (Megjegyzem, nálunk nem a pénz volt a fő motiváló erő.) (...) 

Lakhatás 

Drága a lakhatás, új házat vagy lakást vásárolni nehezen tudnánk. Környékünkön az új építésű ingatlanok ára 1 millió eurónál kezdődik. Pesten ebből 5-10 új lakás jönne ki. 

A bérleti díjak is magasak (15-20 Euro/m2 plusz rezsi, és nem a miénk a legdrágább környék), de nem szabad forintosítani. Az itteni fizetésekhez vannak szabva. 

Van sok ember, aki saját tulajdonban él, de sokkal többen laknak bérelt lakásban. A lakásbérlésnek is megvannak a maga előnyei. Az emberek mobilisabbak. Nem cövekelnek le egy helyen, és várják, hogy a munkalehetőség a helyükbe menjen, hanem ha kell, ők mennek. 

Kétféle bérlemény van. Az egyik az önkormányzati. Rengeteg lakás van önkormányzati kézben, vagy az önkormányzat által megbízott cégek kezében, ám ne gondoljátok, hogy ezek olcsóbbak! 

A másik a befektetésnek szánt, magánkézben lévő ingatlanok. Mi most egy ilyenben lakunk. Osztom is róla a tapasztalatom még frissiben. 

Az történt ugyanis, hogy két év után közölte velünk a tulaj, költözzünk ki, mert ő nyugdíjba megy, a jelenlegi bérleményét nem tudja fenntartani a nyugdíjból, ezért be szeretne költözni a sajátjába. Amúgy nagyjából csak ezzel az indokkal tehet ki a bérleményedből, (na meg természetesen ha nem fizeted a lakbért). 

Borzasztóan magunk alá kerültünk, mert nagyon kellemes környéket fogtunk ki. Ez egy hét lakásos családi ház, extra kedves lakókkal, többségük egyben tulaj is. A környék is nyugodt, mégis elérhető közelségben minden. Gyerekek megszerették a sulit, a pedagógusokat, vannak legjobb barátaik... 

De szerencse a szerencsétlenségben, az alattunk lakók épp kiköltöznek. (Építkeztek.) Egyből beindult a gépezet, a szomszédok beszéltek az érdekünkben a lenti lakás tulajával, így megnyertük, csak egy szinttel kell lejjebb mennünk, és még saját kis kertünk is lesz hozzá. (...) 

Egészségügy 

Körzeti orvos, gyerekorvos - szabadon választható, bárkihez mehetsz.

A mi biztosításunk 2 évente támogat egy teljes kivizsgálást, szóval fogtam magam, bejelentkeztem. 

Telefonos bejelentkezés szükséges, hogy a lehető legkevesebbet kelljen várakozni.

Közben gyógyszerügynökök sem jönnek az orvoshoz, akik miatt a fél rendelési idő eltelik. 

Több vizsgálóterem van, mikor végzett az orvos, otthagy felöltözni, közben a másik teremben már vizsgálja is a következőt. 

A vizsgálat tartalmazta a teljes vérkép- és vizeletvizsgálatot ott helyben, volt ultrahangvizsgálat is, szintén helyben - ugyanis minden háziorvosnál (de legalábbis a legtöbbnél) van ultrahangos készülék - amivel tetőtől-talpig át lettem vizsgálva. (...) 

Iskola 

Sok jó módszert és ötletet látok, amiket szeretnék megosztani veletek.

A gyerekeink épp iskolakezdők voltak, mikor kiköltöztünk, most a harmadik osztályt tapossák, szóval főleg a Grundschule-ról fogtok hallani tőlem. 

Elsőként a témában hadd osszam meg veletek, a mi két gyerkőcünk hogyan boldogult eddig. 

Zéró nyelvtudással startoltak. Übergangsklasse-ban, röviden Ü-Klasse-ban járták végig az elsőt (ilyen nem mindenhol van, de semmi gond, enélkül is menni fog), ami azt jelenti, hogy 1-4 osztályos külföldi gyerekek vegyesen ültek egy osztályban, és párhuzamos szálon folyt néha a tanítás. 

A hangsúly természetesen a német nyelven és kultúrán volt. Közben hetente egyszer-kétszer beültek a leendő „rendes” osztályukba is, hogy ismerkedjenek a gyerekekkel és a tanítónénivel. 

A legtöbb gyerek ezután a korosztályához képest eggyel lejjebb folytatja tovább. A mi csemetéinknél erre nem volt szükség, de ha ismételték volna az osztályt, akkor sem lennénk hátrébb, mert ez teljesen hétköznapi dolog. 

Néha német gyerekek is ismételnek évet, amit nem „bukásként” kezelnek, csak néha így látják jobbnak. Vannak gyerekek, akik később érnek, így a dolog teljesen elfogadott. 

Mint ahogy az is, ha valaki előbbre jár valamiben a társainál. Gyerekeimnek van olyan osztálytársuk, aki hetente egyszer-kétszer a negyedikesek matematikaórájára jár, mert olyan jól megy neki a matek. 

Egyszóval igyekeznek figyelembe venni azt, hogy a gyerekek különböző ütemben fejlődnek. 

Németországban a bajor oktatás a legszigorúbbak közé tartozik. Ennek ellenére maximálisan elégedett vagyok, mert bár vannak elvárások, közben játékosan tanulnak, és az elméletet sok esetben rögtön össze is kötik a gyakorlattal.” 

A teljes posztot itt találjátok, érdemes elolvasni.

Autóvásárlás Luxemburgban 

Az autóvásárlás mindig izgalommal jár, pláne, ha az elsőről van szó és külföldön. Éppen ebben a cipőben járt a Luxemb(o)urgból szeretettel blog szerzője, lássuk, mire jutott!

luxemburg_auto.jpg

„Teljesen nulláról kezdtük a keresést, fogalmunk se volt, mit érdemes venni, ennek ellenére érdekes módon még a jogsi(m) megszerzése előtt halálbiztosak voltunk benne, hogy a hibrid Toyota Yarist akarjuk, mert méretben jó, árban megfizethető, környezetbarát, progresszív, úgyis erre tart a világ, meg hát szeretjük a természetet. 

Ja, és automata váltós, ami mondjuk szembe megy a természetvédelemmel, mert tipikusan az automata váltós autók valamivel többet fogyasztanak, mint az azonos típusú manuálisok. (...) 

Meglett a jogsim, elkezdtem kampányolni a manuális váltó mellett, mert úgy „szoktam meg” (mondom, 20 óra vezetés!), meg mert apukám, akire autóügyben (is) hallgatok, is emellett érvelt. B. továbbra is inkább az automata váltó felé hajlott, neki sajnos nagyon traumatikus volt anno a jogsiszerzés, úgyhogy amit csak lehet, szeretne másképp csinálni. 

Megkérdeztem egy csomó embert, hogy a mi igényeinkhez milyen autót ajánlanának - természetesen csomó+1 különböző válasz érkezett. A hibrid Yarist eddigre elvetettük, mert alapvetően nem a városban akarunk vezetni (ez majd azért kiderül... :D), és ezen a ponton már az volt a dilemma, hogy új legyen vagy használt. 

Szinte mindenki azt mondta, hogy első autónak inkább használtat vegyünk, de mi azért múlt szombaton elmentünk egy Opel- és egy Hyundai-szalonba megnézni, milyenek az újak, csak hogy képet kapjunk a(z alliteráló) kínálatról. 

Az Opelnél egy vérbeli sales-es pasast fogtunk ki. Viszonylag konkrét kérdésekkel mentünk oda (egy - Magyarországon nem forgalmazott - kis modell, a Karl érdekelt volna), de mindenáron meg akart győzni, meg kell mondjam, kedvesen és humorral, hogy nekünk az eggyel nagyobb autó, a Corsa való. 

Persze, hogy az sokkal, de sokkal többe kerül, mint a Karl, de annyival nagyobb, többet is tud, hosszabb időtartamra is szól (ezek az érvek egyébként mind igazak, de nekünk akkor sincs annyi pénzünk). (...) 

Nagy nehezen leráztuk az opeles pasast, és átmentünk a Hyundaihoz, mert a legkisebb, i10-es modellt sokan ajánlották, és amikor elmondtuk az eladónak az igényeinket, ő is rögtön mondta, hogy az i10 szerinte tökéletes lenne nekünk. 

Tényleg szimpi kis autó, ebből is van automata váltós verzió, a csomagtartója kicsit nagyobb, mint a Karlé, és az egész autó valahogy olyan kis kompakt hatást kelt, benne ülni is kellemes volt. (...) 

Aztán kedden találtam egy automata váltós alig használt Corsát a(z új) Karl áráért! Egész héten azon drukkoltam, hogy nehogy elhappolják előlünk, írtam is a garage-nak, hogy szeretném megnézni és kipróbálni asap, és tegnap oda is mentünk. Az egyetlen dolog, ami nem olyan volt, ahogy elképzeltük, az az autó színe volt. (...) 

És odaadták a kulcsot és elvihettük kipróbálni! Csúcs volt! Először kaptam pár instrukciót az automata váltóhoz, aztán mondta az eladó, hogy akkor cső, majd azért hozzuk vissza. (...) 

A parkolóban még megnézegettünk pár másik funkciót, próbáltunk úgy tenni, mint aki tudja, mit kell nézni egy műszerfalon, de az egyértelműen kiderült, hogy ami nekünk kell, azt tudja (és az automata váltót át lehet kapcsolni manuálisra is! just in case), az ára baromi kedvező, alig ment, 17 hónapos, alacsony a fogyasztása (állítólag jobb, mint ugyanebből a modellből a manuálisé :O) nem szabad elszalasztani a lehetőséget. 

Na meg ha megnézünk még száz másik autót, akkor is kicsi az esélye, hogy meg tudjuk ítélni, hogy bármelyik miért jobb, mint ez. De tényleg annyira kényelmes volt, jó volt vezetni, magabiztosnak éreztem magam benne, és az objektív érvek is mind egyértelműen mellette szóltak, hogy nem maradt semmi kétségünk.” 

A teljes posztot itt találjátok.

DJ Bobo megvan? 

Ha azt mondom nektek, DJ Bobo, mi jut az eszetekbe? És az megvan, hogy a böcsületes polgári nevén René Baumannak hívott énekes svájci volt? Egyáltalán, milyen a svájci popzene? Ennek járt utána blogján Svájci Sapka.

zenehallgatas_foto_pixabay_com_kaboompics.jpg(Fotó: pixabay.com/kaboompics)

„Eddig nem esett szó a svájci könnyűzenéről. Pedig van. Hozzá kell tenni, hogy talán nem bővelkednek annyi „sztárban”, mint mi (jobb is nekik). Igaz, azt az egy, akit mindenki ismer, az tényleg nagyon jó volt. A maga idejében, valamikor a '90-es években, ha nem csal az emlékezetem. 

Ha valaki nincs ott a témában, annak elárulom, hogy DJ Boboról van szó, aki tényleg világranglistás volt. Hozzá kell tenni, hogy ehhez az is kellett, hogy angolul énekeljen. 

Nem tudom, hogy vagytok vele, ha autóban ültök... Valami eszközről hallgatjátok a kiválasztott zenéket, vagy csak a rádió szól? Én az utóbbit teszem, ott is vagy az Energye vagy az Aargovia Hitmix szól. 

Aztán sorra jönnek jellemzően az amerikai zenék. A napokban felkaptam a fejem.

Már az első taktusok után furcsa hangzása volt, de amint szöveg is lett, már azonosítható volt, hogy svájci az előadó. A hazaiakkal sem vagyok képben, az itteniekkel pláne nem. Így aztán „Google a barátom” és rácuppantam a témára. 

Rögtön találtam egy cikket, ami az elmúlt év első félévének termését boncolgatja.

Sajnálatos módon egyetlen svájci dal sem fért bele a Top 10-be. A fenti időszak legrosszabb napja május 28. volt, amikor az első svájci dal a lista 96. helyén volt található. 

Az újság szerint a svájci dalok mindig is nehézségekkel küzdöttek, de ez az utóbbi években még jobban szembetűnik a negatív tendencia. Ugyanakkor az albumok eladási számai nem olyan rosszak. (...) 

A betelepültek egy része (albánok, szerbek) a sajátjaikat részesítik előnyben. Attól függetlenül, hogy rég ebben az országban élnek, teljesen képben vannak a saját, otthoni előadóikkal. 

A másik érdekesség, hogy a bevándorlók egy része pedig visszatért a gyökereihez. Itt érdemes megemlíteni például azt a fiút, Loco Escritót, aki Kolumbiából származik, latin zenei alapokra, spanyolul énekel. 

Az egyik szintén népszerű alakulat a Lo & Leduc, két berni fiúból áll (Lorenz Häberli és Luc Oggier), akik 2005 éve vannak a köztudatban és 2015-ben a svájci Music Awardson két díjat is nyertek.” 

Na, hát akkor miközben DJ Bobót hallgattok (…), olvassátok el az eredeti bejegyzést is.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Németország Svájc Luxemburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4013744166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adg 2018.03.18. 07:21:55

Varosi bohockodasra a corsa tokeletes valasztas, automataval plane, szerintem jobb, mint az i10.

At lehet kapcsolni mechanikusra. Mekkora szoveg, haha.

Hari Seldon 2 2018.03.18. 07:49:41

Na végre megvan az elsõ autó! Gratulálok!
Most már be lehet járni Vallóniát, Ardenneket, meg jöhettek Strasbourg Nancy felé is.
Sõt így nem nagy ügy leugrani a repülõtérre sem.

Hari Seldon 2 2018.03.18. 07:57:55

@Golf2:
Nyilván úgy, hogy fizetnek valamilyen kiegészítõ biztosítást. Ami egyébként tényleg nem sok. (Legalábbis nálunk így müködik) - Szerintem itt minden dolgozó rászánja azt a pár 10-en eurót, aztán sokszor egyáltalán nem kell fizetni semmit legtöbbször a felírt gyógyszerek után. Meg van, hogy ezért azért elkérnek monjuk 60-80 centet... Szóval általában egy szokványos esetben mondjuk így van.

verkagrafomanka 2018.03.18. 08:42:58

@adg: manuálisra. Valóban át lehet, de minek :D

SzZoole 2018.03.18. 09:21:08

DJ. BoBo volt a király a ‘90-es években, ha jól emlékszem pék/cukrász volt a polgári foglalkozása.

Mrs. Clayton 2018.03.18. 09:31:38

@Golf2: elkepzelheto, hogy tenyleg olcsobb, nalunk angliaban ha elore fizetsz minden honapban a gyogyszerert akkor ha ket szatyornyi gyogyszert szedsz is megkapod 10 fontert. Persze ha nem szedsz gyogyszert minden honapban akkor ez nem eri meg
@adg: hogy az ilyen atkapcsolos funkciot hasznalja e valaki abban en erosen ketelkedem. A mostani kocsimban mondjuk tok veletlenul ha kicsit jobban ratamaszkodsz a sebvaltokarra akkor atpockolodik “manualis” allasba, nagyon idegesito, mert egy gombot megnyomva all csak vissza igazi automatara, kulonben csak ketteg kettes fokozatban vagy ahol epp beakadt. Mondjuk en nem vennek ilyen kis kocsiban automatat, mert amugy is olyan gyengek mint a harmat es akkor azt meg leszivja egy automata, de a kezdo sofor gondolom ugyse rallizni fog vele.

SzZoole 2018.03.18. 09:34:52

@adg: a kollégámnak egy Citroen C3 cactusa van, van rajta kormány mögé epitett flappy paddle váltó és menetközben azon valtogat.
Kérdezem miért? Azért mert fun, mondja ő.
Szerintem meg semmi értelme, az automata teszi a dolgát.

Golf2 2018.03.18. 10:09:20

@Hari Seldon 2: Kár hogy itt vadkeleten nincs ilyen.Itt rohadt drága még a gyereknek.Pedig vonják a TB-t.

lilyhammer 2018.03.18. 10:10:46

en.wikipedia.org/wiki/Easytronic
Ez az Opel Corsa váltója ami egy mechanikus váltó elektronikával vezérelve, tehát nem hagyományos automata. Szerintem ilyen kis autóhoz jobb ez, csak a váltóelektronika ami érzékenyebb pont. Amúgy én szerettem ezt a váltós autót használni, igaz csak rövidebb ideig volt alkalmam több autóban is és autópályán is. És igen ez mechanikus váltó elven működik, nem veszi el a motor erejét semennyire sem a hagyományos automatához képest.

Csodabogár 2018.03.18. 10:46:47

Egyszer kell beülni egy automata váltósba és soha többé nem vágyik az ember a kézi váltóra.

Első poszt írójának szerencséje van. Mindent úgy lát ahogy szeretné. Persze München remek hely, lakás azt hiszem a legdrágább egész Német országban. Az emberek igen kedvesek, persze tudnék mondani kivételeket, Seehofer és még sok más. Ettől viszont még én is jól érezném magam ott. Az általam többször látogatott szálloda magyar portása szerint, nagy előny, hogy este beszáll a vonatba és reggel itthon van. Vissza felé szintén. Klasszikus zenében pedig München a német csúcs, de ez biztos csak nálam szempont.

Taxomükke (UK) 2018.03.18. 10:56:11

@Csodabogár: "Egyszer kell beülni egy automata váltósba és soha többé nem vágyik az ember a kézi váltóra."

Ezzel egyet kell ertsek.

Ha az ember kozlekedni akar, nem ralizni, egy jo automata valtonal nincs jobb. Amikor araszolsz a dugoban, mennyivel egyszerubb, kenyelmesebb az automata, mint az allando egyes-kettes-ures-vissze egyes-ures stb. stb.

adg 2018.03.18. 11:14:55

@verkagrafomanka: @Mrs. Clayton: @Zoole Reloaded:
Pontosan arra gondoltam, amit @lilyhammer: irt. A kereskedok ugy allitjak be ezt a funkciot, mintha hanyatt kellene esni, hogy mekkora dolog mar. Pedig egy turot, csak egy kapcsolo, akkor is, ha a valtokart kell lokdosni, meg akkor is, ha a kormanyra teszik. Annyit csinal, hogy a nem akkor valt, amikor o akar, hanem amikor a sofor. Sot, valojaban lazan felulirja a sofort, ha hulyeseget akar csinalni, nagyon meghuzatja, vagy ellenkezoleg, nem valt vissza, amikor kellene mar.

De ugy allitjak be, hogy hat manualisan is tudsz valtani, egyesiti a manualis es automata elonyeit. (Jo, hogy nem mondjak, hogy ket valto van a kocsiban) Kamu az egesz. Meg egy kamu kuplungpedalt is kellene odatenni, hogy legyen mit nyomkodni bal labbal is. :) Annyi ertelme van ennek is. Az en kocsimban is van, egyszer kiprobaltam, de annyi volt. A sportos valtozataban szinten a kormanyra teszik, es kb ettol lesz sportos, mert amugy ugyanaz a motor, ugyanaz a valto, ugyanaz a futomu. Tesznek ra szarnyat, meg vastagabb kamukipufogokat, meg kicsit mas spoilert, es kesz is a sportvaltozat, ami pont annyit tud, mint a masik, lehet faradni a kasszahoz, plusz 10000 dollar lesz. Koszonom, pont eleg sportos anelkul is.

verkagrafomanka 2018.03.18. 11:19:21

@adg: én ezt csak a poén kedvéért írtam bele a posztba, hogy _amúgy_ át lehet váltani manuálisra is, ha az ember szeretne, nyilván nem véletlenül vettünk végül automatát, kell a fenének az a macera a kuplunggal :) szerintem annak amúgy jó lehet, aki tényleg több évet, akár évtizedet vezetett manuális váltós autót, és szereti érezni, hogy ő dönti el, melyik sebesség legyen, amíg nem szokik hozzá, hogy fölösleges, addig ez jó középút. én biztos nem fogom használni, viszont ha egyszer hazamegyek vele és apukám kipróbálja, ő tuti elveszett lenne a manuális funkció nélkül :)

adg 2018.03.18. 11:20:58

Ja, es igen. Kizart, hogy olyan autom legyen, ami nem automata. A mai valtok mar sokkal gazdasagosabbak, mint a husz evvel ezelottiek, nagyon sok eleve mechanikus, mert az sokkal egyszerubb szerkezet, kisebb es nem csuszik, nem nyulos.

Es a masik, amik, amiert jarna a kereskedonek a tasli, amikor a cvt valtot ugy allitja be, hogy 7 fokozatu! Mert abban is van kezi allas, es akkor ugy csinal, mint ha lennenek benne fokozatok, es akkor 7 fokozatu, mig regen az automatak 3 vagy 4 fokozatuak voltak. Bakker, csak program kerdese, hogy 2 vagy 25 fokozatu a cvt “manualis” allasa.

Na jo, kiadtam magambol, most mar jo.

adg 2018.03.18. 11:25:09

@verkagrafomanka: de ebben js csak elore-hatra tudod tologatni a kart, amikor valtasz, nem? Ha igen, akkor apukad ugyanugy el lesz veszve, mert ugye kuplungolni sem kell, es a valtas sem ugy mukodik. En inkabb megmondanam neki, hogy a bal labat nagyon szorosan huzza maga ala, nehogy beleugorjon a fekbe, es hagyja a valtast. Tiz perc utan megszokja, es a kovetkezo kocsija automata lesz. :)

verkagrafomanka 2018.03.18. 11:27:49

@adg: igen, csak előre-hátra lehet tologatni, van egy M(anuális) mód, abba berakod, és a váltón levő +/- gombokkal lehet váltani, szóval eléggé placebo, se a megszokott mozdulatok, se a kuplung... inkább az érzést adja csak meg, hogy te uralod a kocsit. talán. persze mittomén, nekem az a lényeg, hogy menjen :D

Mrs. Clayton 2018.03.18. 11:36:42

@adg: nem biztos h elore hatra kell pockolni, az enyemben oldalra kell. Amikor eloszor veletlenul atvaltottam manualisra jol meglepodtem gondoltam ha visszapockolom visszaall manualisra. Erre mi tortent? Levaltott alacsonyabb fokozatba, majd megalacsonyabba, amikor megint megpockoltem. Persze eredetileg haladtam 50-nel es vegul kettesben volt a valto. Szoval meg csak felul sem irta a hulyeseget a computer. Akkor tunt fel, h masik gombotkell a visszavaltashoz megnyomni. Kicsit frusztralo volt ez a forgalomban. Na mindegy, mert gyakorlatilag nincs senkinek igenye erre a funkciora ezt tiztaztuk.
En egyebkent remelem, hogy megerem meg azonvexetoautokigazi elterjedeset.

puhacica 2018.03.18. 11:50:51

@Taxomükke (UK): haha, en tok szerettem valtani, attol (is) volt vezetes-elmenyem :)

----

a regi automatak lehet, hogy tobbet fogyasztanak, de ezt igy altalanossagban nem lehet kijelenteni mindre. meg aztan manualis valtoval is lehet fogyasztast produkalni, ha valaki nem tudja, hogy hol kell elvaltani :D

adg 2018.03.18. 11:57:34

@Mrs. Clayton: igy van, semmi szukseg ra, max elozesnel tudom elkepzelni, de ha ez szamit, akkor nem kellene elozni. :)
Kb annyi ertelme van, mint a 46 fokozatban allithato ablaktorlosebessegnek.
Apropo, az mikor jut mar eszebe valakinek, hogy szedanban is tegyenek a hatso ablakra torlot? Ideje lenne.

Olliék 2018.03.18. 12:08:22

@Csodabogár:
"Egyszer kell beülni egy automata váltósba és soha többé nem vágyik az ember a kézi váltóra."

Én megőrültem az autómatával. Csak próbaútra mentem vele autóvásárlásnál,de a kereskedő szólt,hogy ne erőltessük.

Mrs. Clayton 2018.03.18. 12:27:45

@adg: hat az is jo lenne, ha valaki kifejlesztene egy mukodo esoszenzort is, nekem eddig az osszes automon vagy nagyon lasan torolt vagy olyan gyorsan integetett h azt hittem leesik. Sedanhoz nem tudok hozzaszolni nalam csak suv johet szoba, azokra meg szerelnek hatso ablaktorlot.

London2009 2018.03.18. 12:38:20

@Olliék: nekunk most az uj autonk automata lesz, ha minden igaz. De ettol felek en is, hogy meg fogok tole bolondulni az elejen. Meg soha nem vezettem automatat.

London2009 2018.03.18. 12:43:56

"Ha levonjuk a lakásbérleti díjat, kb. ugyanannyi marad, mint anno Magyarországon. Tehát ugyanannyi pénzből kell megélnünk itt, mint otthon. Az élelmiszer ugyanannyiba kerül, a gyógyszerekért jóval kevesebbet kell fizetni. Drágább a tömegközlekedés és a szolgáltatások.
Összességében nézve anyagilag csak kicsit jobb a helyzetünk. (Megjegyzem, nálunk nem a pénz volt a fő motiváló erő.)"

Biztos bennem van a hiba, de en nem ertem, hogy mi lehet a jo abban, ha annyi penzbol kell gazdalkodni, mint Magyarorszagon? Ertem en, hogy nem a penz volt a koltozes fo motivacioja, de ez azert igy tavol all az idealistol? Feltetelezem, hogy akkor ok igy joforman szegenyek ott Nemetorszagban. Viszont Magyarorszagon sokkal jobban elhettek, mint az atlag? Ezt megeri lecserelni egy rosszabb helyzetre? Annyira azert csak nem olyan rossz itt Magyarorszagon?

Mrs. Clayton 2018.03.18. 12:47:25

@London2009: mint adg mndta csak arra figyelj h a ball labadat betedd az ules ala, innen harom dolgot kell tudnod D az elore, P a parkolo, ha oda nem teszed ba amikor megallsz a kulcsot nem adja ki es nem is tudod majd elinditani, illetve R a tolatas. Ezek kozul a legfontosabb a ball lab az ules ala. Ezt rosszul csinalni nem lehet. Nem hiszem el, h valakinek azt tanacsoljak h felejtse el, ha megis az meg nem latott autot belulrol es vezetni se tud. Eletemben minimum 100 embernek tanitottam meg eloszor hogyan vezessen automatat, egynek se volt gondja 200 meter utan.

Csodabogár 2018.03.18. 13:24:26

@Taxomükke (UK): Az igazi kéjmámor, mikor egy jó lejtős utcán kell indulni felfele, mikor vált a lámpa, vagy föld alatti parkolóból kell araszolni kifele. Mindig jó messze álltam az előttem lévőtől, mert a kézi váltósok tutti visszacsusztak egy kicsit.
Igaz London lapos mint egy tepsi, de se Zürichről se Budáról nem lehet ezt elmondani.

Csodabogár 2018.03.18. 13:27:06

@Mrs. Clayton: Nekem csak akkor volt gondom, mikor beültem és kiengedtem a féket. Az autó persze azonnal elindult én meg majdnem nekimentem a falnak. Ezt azért gyorsan megtanultam, hogy az autó magától indul, ha leveszem a lábam a fékről. Semmi más tanulni való nem volt különben.

gabors 2018.03.18. 13:30:35

"Ja, és automata váltós, ami mondjuk szembe megy a természetvédelemmel, mert tipikusan az automata váltós autók valamivel többet fogyasztanak, mint az azonos típusú manuálisok. (...) "

ez 30 eves butasag (talan akkor volt utoljara igaz) ....

amugy hybrid-nel nincs is mas !!!

gabors 2018.03.18. 13:39:02

@Csodabogár: "Nekem csak akkor volt gondom, mikor beültem és kiengedtem a féket. Az autó persze azonnal elindult én meg majdnem nekimentem a falnak. "

Nehogyma!!!! sebesegbe kell tenni nincs olyan automata amit el lehet inditani ha nem Parking-ban van !!! abbol meg csak a FEK lenyomasakor lehet atteni D-be !!! vagyis drive... azutan persze hogy elindul ... valoban a fek maga a kuplung

gabors 2018.03.18. 13:41:28

@London2009: "Meg soha nem vezettem automatat. " bereljetek egyet egy hetvegere ugy tunik ezt siman megengedheted ha nem hagyjal ki egy hetet a teniszbol es maris lesz ra...

ha lehet berelj olyat vagy kozel olyat amit venni akartok ...

de semmi magia nincs automata kocsit vezetni mert EGYSZERUBB mint kezi valtost !!!

Hari Seldon 2 2018.03.18. 13:46:51

@verkagrafomanka:
Na és, milyen színū? :-)
Azt írtad nem est szeretted volna.

verkagrafomanka 2018.03.18. 13:50:07

@Hari Seldon 2: ez az, itt a képen a posztban :) hivatalosan "metálzöld", én sötét türkizkékeszöldnek látom :D 2-3 méternél messzebbről leginkább feketének tűnik.

Hari Seldon 2 2018.03.18. 13:50:51

@London2009:
Szerintem ki lehet érezni miért. Mondjuk nekünk amúgy is megérte, de nàlunk sem az anyagi volt az elsõdleges. (Hogy úgy mondjam, nem mindenki fogadta el ezt)

Hari Seldon 2 2018.03.18. 13:53:34

@verkagrafomanka:
Á vakember vagyok. Szerintem elég jó. Nálunk is ilyen az egyik.

Mrs. Clayton 2018.03.18. 13:55:01

@Csodabogár: hat ha nem leptel erosen ra a gazpedalra nem tortenik semmi akkor sem ha D-ben vagy. A legnagyobb elonye a varosi forgalomban van egyebkent az automata valtonak, vagy ha valaki nem tudja a kuplungot kezelni, akkor hegymenetben araszolva. Parkolohaz meg Londonban is sok van egyebkent.

gabors 2018.03.18. 14:11:15

@verkagrafomanka: ja nekem is van ilyen ami napfenyben kek amugy meg metalszurkenek tunik ... ...

ne es hogy megy az automata .... es hybrid lett ??? 11 eve van prius-om :-) nagyon szeretem bar tegnap nagyon megszenvedtem a lampacserevel ... ossze vissza karmolta a kezem ... meg szerencse hogy 70K merfoldenkent hal meg egy ego !!

verkagrafomanka 2018.03.18. 14:12:17

@gabors: végül nem hibrid lett, és az autó sajnos még nincs nálunk, 28-án mehetünk érte, úgyhogy egyelőre nem tudom :)

London2009 2018.03.18. 14:16:20

@gabors: a teniszert egyszeri eves klubtagsagi dijat kell fizetni. Ugyhogy azt hiaba hagyom ki, gazdagabb nem leszek. :D
Nem aggodom kulonosebben azert az automata auto miatt. Gondolom par ora utan, majd belejovok. De talan jobban orulnek egy manualisnak, de csak azert mert nem ismerem a masik opciot. Amugy tok erdekes szerintem, hogy itt Angliaban van egy egyszerusitett jogositvany, amikor az illeto csak automata kocsi vezetesere jogosult. Soha nem hallottam meg ilyenrol korabban, de az anyosomnak ilyen van. Talan jobb lenne mondjuk, ha ilyen sem lenne. :D

London2009 2018.03.18. 14:18:33

@Csodabogár: mi egy tok meredek hegyen lakunk Londonban! Oda kellenek a mutatvanyok, foleg amilyen csudas tel volt, orom volt nezni, ahogy csuszkaltak az autok a lejton lefele. Mindig attol felek, hogy egyszer az egyik majd belecsuszik a nappalimba! :D

gabors 2018.03.18. 14:24:44

"Szinte mindenki azt mondta, hogy első autónak inkább használtat vegyünk,"

ez agy masik agyament tipikus magyar idiotizmus !!!!!!!!

amugy ki az a mindenki ???

vagy van penzed autora vagy nincs ... egy uj autoval 0 rol indulsz es csak te magad tudod elszurni ..valszeg 5-6-akar 10 evig semmi komolyabb javitas nem kell csak az adott szerzvizeles meg talan gumit cserelsz 60-70 km-nel esetleg fekbetetet az elso 3 evben meg minden ingyen kellene hogy legyen (itt ez a modi) ...

London2009 2018.03.18. 14:27:28

@Hari Seldon 2: hmmm...az biztos, hogy ugyanolyan vagy rosszabb anyagi korulmenyert en nem koltoznek, foleg csaladdal. Van egy kozeli rokonunk, aki a csaladjaval kikoltozott Frankfurtba. Itt Mo-on kertes hazuk volt, sajat vallalkozasuk, a gyerekeik a piaristakhoz jartak suliba es nem mondom, hogy konnyen eltek, de megeltek. Na ehhez kepest most egy onkormanyzati berlakasban elnek Frankfurt kulson valahol es gazdagabbak sem lettek. A tarsadalmi rangletran pedig en ezt egy abszolut lecsuszasnak latom, ha szabad ilyet irni. De nekem a szep csaladi otthont egy kulvarosi berlakasra, a sajat vallalkozast egy minimalberes munkara cserelni nem haladas. Na es ha megkerdezzuk, hogy jobb e nekik ott kint, akkor nem tudnak ra valaszolni. Tolem varnak megerositest, hogy ugye mennyivel jobb az elet kulfoldon, de en csak hallgatni szoktam. Szerintem nekik nem jobb. No mindegy, csak elgondolkoztam ezen a csaladi parhuzam miatt.

verkagrafomanka 2018.03.18. 14:28:49

@gabors: nem magyarok mondták, fölösleges a kétszáz felkiáltójel :) itteni autótulajdonos ismerősöket és ismeretleneket kérdeztünk meg.

gabors 2018.03.18. 14:33:53

@London2009: "@gabors: a teniszert egyszeri eves klubtagsagi dijat kell fizetni. Ugyhogy azt hiaba hagyom ki, gazdagabb nem leszek. :D"

sejtettem :-)) csak vicc vooot !!!

"De talan jobban orulnek egy manualisnak, " miert ??? mint irod nem is ismered az automatat !!! a mai modern kocsiknal mar fogyasztasban sincs kulonbseg amit nem tudsz majd az kb "drftelni" (azt is lehet csak nehezebb) es nem fogod tudni leffullasztani a verdat mikor 4 ben marad a piros lampanak mig a szemed fested reggel ... ezek kivul nem latok semmi hatranyt (meg talan indulasi versenyekben lehetnel hatrabb de ha mint a posztolo hybridet vesztek vagy egy Model 3 Teslat akkor szinte barmit le fogsz tudni nyomni London utcain kiveve az orosz gengszterek lamboit)

Mrs. Clayton 2018.03.18. 14:37:29

@gabors: az h kell e kolteni egy uj autora total lutri, fekeket, kuplungot, gumikat, akkumulatort egy par ev utan mindegyikre kell venni. Aztan ha francia/olasz kocsira esik a valasztasod akkor szinte teljesen biztos h valami elektromos biszbasz tonkre megy rajta. A lanyom KA-jan ami vegulis fiat 500 szepen megadta magat a bluetooth module ami lemeriti az akkumulatort folyamatosan, igy vehettem bele start stopos akksit 180 fontert meg 700 volt a module. Mondjuk ennyire azert nem lehet lehuzni, igy abbol csak egy hasznaltat vettem az ebayen. Mondjuk az is igaz ha nincs a fiamnak autodataja az eletben meg nem talaltuk volna az egyseget, mert a hulye olasz olyan lehetetlen helyre tette.

gabors 2018.03.18. 14:39:37

@verkagrafomanka: akkor az ottaniak is hulyek ! (100xer)

elso autonak foleg ha semmi autos ismeret sincs egy uj auto jobb mert egy 10 evessel 1000 gond lehet amit egy uj autost plane osszezavar es az auto szakik imadjak amikor a tulajnak fogalms sincs az autorol ...

megeri (szerintem) egy kicsit tobbet fizetni egy uj autoert (mar ha kell az auto) foleg gyakorlatlanoknak ...

egy uj de kisebb kaliberu auto JOBB mint egy 10 eve beeemer 9

gabors 2018.03.18. 14:44:04

@London2009: " Amugy tok erdekes szerintem, hogy itt Angliaban van egy egyszerusitett jogositvany, amikor az illeto csak automata kocsi vezetesere jogosult."

ezt en sem ertem itt csak az ut/vezetes szabalyait kell tudni nem a vezetesrol van szo ... ahhoz mi koze az allamnak nem ertem

mi koze van ahhoz hogy pl duble clutch van az en automban .. .a jogsi megszerzesehez mas nem kellene hogy szamitson mint hogy tudom az szabalyokat es egy adott kocsival adott 30-40-50 percers vizsgan ez bizonyitom ... hogy utannak mit vezetek mit szamit ???? hogy valtok sebesseget vagy hogy nem ??

verkagrafomanka 2018.03.18. 14:45:30

@gabors: 10 éves autó nem merült föl. amit vettünk végül, az 17 HÓNAPOS :) amiket néztünk, azok közül a legrégebbi is 2-3 éves volt. nyugi :)

Virago_1000 2018.03.18. 14:46:12

Nemetorszaggal kapcsolatban egy Kertesz Imre idezetet szurnek be:
"Európa kezdi felismerni, hová juttatta őt liberális bevándorláspolitikája. Hirtelen ráébredtek, hogy olyan állatfajta, amelyet multikulturális társadalomnak hívnak, nem létezik.Még a politikáról kellene egyet s mást mondanom, de az igazán fölösleges és unalmas időfecsérlés lenne. Arról volna szó, ahogyan a muzulmánok elárasztják, s majd birtokukba veszik, magyarán elpusztítják Európát; ahogyan Európa mindezt kezeli, az öngyilkos liberalizmusról.."

gabors 2018.03.18. 14:49:10

@Mrs. Clayton: "az h kell e kolteni egy uj autora total lutri, fekeket, kuplungot, gumikat, akkumulatort "

hm persze de ezek hasznalodo dolgok attol fugg mennyit mesz vele

kuplung persze barom felhasznalo fuggo ha ahhoz kellett nyulni elso 5 evban vagy 50ezer km elott akkor az hasznaloi hiba (szinten fekek)

DE MEG mindig jobban jarsz mint egy 3 eve hasznalttal ahol pont ugyanezeket ES egy csomo mast leamortizalt az elso felhasznalo ..

a kekfog meg first world problem :-(((((

gabors 2018.03.18. 14:50:45

@Mrs. Clayton: Ja az valo igaz hogy FIAT-ot csal luzerek vesznek

FIAT

Fix

It

Again

Tony

London2009 2018.03.18. 14:58:51

@gabors: nem festem a szememet a pirosnal. :D Passz, egyszeruen csak semmi gondom nincs a manualissal, idaig soha fel nem merult bennem az automatara cserelese. Majd beszamolok rola, hogy milyen erzes, ha elkezdem vezetni. :D

Ez az automata kocsira szolo jogsi, szerintem a gyengebbek kedveert van. Van Full meg Automatic License. De azt ne kerdezd, hogy miert... Csak erdekessegkent irtam.

verkagrafomanka 2018.03.18. 15:14:05

@London2009: @gabors: itt (Luxiban) is így van, van jogsi automata váltós kocsira, és azzal manuálisat nem lehet vezetni, meg van a "normál" jogsi, amivel mindkét fajtát lehet.

gabors 2018.03.18. 15:15:15

@London2009: "@gabors: nem festem a szememet a pirosnal. :D"

egyelore DE majd fogod ha automatad lesz :-) ha nem akkor kuddos

nem ertem miert nem probalod ki biztos vannak ismerosed... elmentek a liddlbe oszt a parking-lot (vagy ami ahogy a brittek hivjak )

gabors 2018.03.18. 15:20:24

@verkagrafomanka: "@gabors: 10 éves autó nem merült föl. amit vettünk végül, az 17 HÓNAPOS :) amiket néztünk, azok közül a legrégebbi is 2-3 éves volt. nyugi :"

ez meg akkor teljesen butasag "szerintem" elveszted az uj auto minden elonyet es alig fizetsz kevesebbe valamiert amit valaki leadott (nyilvan valami ok miatt amit MAJD TE talalsz meg ) bocsi de ez idiotizmus .. hacsak nem te is csak egy evre veszel kocsit

verkagrafomanka 2018.03.18. 15:23:32

@gabors: nem alig fizetünk kevesebbet, hidd el. értékelem, hogy ennyire a szíveden viseled a sorsunkat, de teljesen fölösleges ennyire belelovalnod magadat olyasmibe, aminek nem tudod a részleteit.

adg 2018.03.18. 15:42:46

@gabors: te most leidiotaztad a posztolot?

London2009 2018.03.18. 15:49:51

@gabors: nem hiszem, soha nem sminkelek autoban.
Azert nem probalom ki, mert nem erdekel. Amugy sem en intezem ezt a kocsivasarlast. Az uram is kerdezte, hogy ez meg az, meg nekem mi tetszik, de mondtam, hogy nekem oly mindegy. Nem ertek hozza, majd o olyat vesz, amilyet szeretne. Ugyhogy ezert nem. : )

Virago_1000 2018.03.18. 15:58:05

@gabors: Az olyan luzerek, mint te, pedig elhiszik, hogy a plecsni szamit valamit, mikor az alkatreszek, reszegysegek kifejlesztese a beszallitok altal tortenik, a vilag kulonbozo reszein, aztan a masik reszein pedig le vannak gyartva, hogy a vegen osszelegozzak oket.

nyuszigonosz 2018.03.18. 16:45:38

A mai válogatásból az elsö két poszt érdekes.
A harmadik poszt írójának ajánlanám, hogy nézzen utána a témának: vannak jó svájci elöadók, ha már könnyüzene.

@Csodabogár: Na de mi bajod van Seehoferrel? Már Berlinben van. :-)

@London2009: Nem tudom miért feltételezed, hogy a poszt írója és családja szegények Münchenben. Esetleg a férj már Magyarországon is kiemelkedöen jól keresett, és most is jól keres.
Igaz, van akinek csakis a státusz számít, van akinek meg a pozitív életérzés az, ami fontos. Nem ismerem a posztolót, de úgy tünik, ök szeretnek Münchenben élni. Ott érzik jól magukat.

Olliék 2018.03.18. 17:02:34

@Mrs. Clayton: Hát én folyton a kuplungot nyomtam, és a kezem a váltón volt. Nekrm a bal láb az ülés alá egyáltalán nem ment. Az első lámpánál nyomtam a kuplungot..... Indulásnál szintúgy. Beleégett az agyamba vagy mittudomén.

Csodabogár 2018.03.18. 17:09:08

@London2009: Zürichben volt egy kolleganőm, aki vagy háromszor bukott meg a vizsgán. Végül mégis lett jogosítványa, de csak automatára. Szóval létezik ilyen máshol is.

Csodabogár 2018.03.18. 17:13:46

@verkagrafomanka: Mi soha nem vettünk új autót Svájcban. Egy majdnem új pár ezer frankkal olcsóbb volt. Persze egyikünk se volt autó mániás. Az utolsót több mint 10 évesen adtam el jól, mikor a férjem meghalt és nekem nem kellett egy akkora kocsi. Aki megvette, még jó sokáig járt vele.

Csodabogár 2018.03.18. 17:16:13

@nyuszigonosz: Micsoda hülyeség jött ki a száján első nap! :-(
Szegény Merkelt nem irigylem. Söder meg röhög a markába.

Mrs. Clayton 2018.03.18. 17:26:53

@Olliék: ezt hogy erted h nem ment a bal labad az ules ala? Mar ugy ertem ha terdben nem hajlik akkor oke

London2009 2018.03.18. 17:42:16

@nyuszigonosz: ha a ferj itt is kiemelkedoen keresett es ott is, akkor valoban lehet, hogy nem szegenyek. De abbol felteteleztem csupan, amiket o irt. Fel a nyugdijtol, sajat hazat venni nem tudnanak es nem elnek jobban ott, mint anno Mo-on. De vegulis igazad van, lehet, hogy csak en lattam tobbet bele.
A pozitiv eleterzessel sokra nem mesz, ha kozben felkopik az allad. Kulonben en boldog voltam anno Mo-on is, meg most is az vagyok. Ha nem elnek anyagilag jobban kulfoldon, en bizony nem biztos, hogy kint maradtam volna.

London2009 2018.03.18. 18:00:33

@Csodabogár: nem allitottam, hogy nincs mashol ilyen. Mindenesetre eleg furcsa talalmany...

SzZoole 2018.03.18. 18:17:39

@adg: ezt mondtam én is, kis fostalicska autóknál semmi értelme :-)

Amikor volt a Lexusom azon is volt. Azon viszont amikor kikapcsoltam az elektronikát és sportfokozatban volt, nem váltott el magától csak ha a váltófulet felhúztam. 210 ló volt benne, de nem élveztem annyira mint ezt :-)

p.coldline.hu/2018/03/18/2792390-20180318-Wi5ffg.jpg
400 paripa :-)

p.coldline.hu/2018/03/18/2792386-20180318-FcCvKg.jpg
Itt is volt váltási lehetőség a kormányról :-)

p.coldline.hu/2018/03/18/2792389-20180318-T8inTg.jpg
Aktiváltam az összes lehetőséget, sport+ és az extra kipufogó hangot is, na ez már élmény volt :)))
Hátul 315/40-es gumik voltak
Elől 285/40-es
Alapból hátulról tolt, de amikor elkezdte kitenni a hátulját akkor a nyomaték az első kerekekre is ment.
Ha van aki azt mondja, hogy az automata váltó nem ad vezetési élményt akkor próbáljon ki egy ilyen vagy egy hasonló sport autót.
Váltásnak a PDK akkorát vált/üt, hogy az valami hihetetlen, a kipufogóból kihívó hangorkánrol nem is beszélve :-))

lilyhammer 2018.03.18. 18:48:40

Amúgy a régebbi hagyományos automatáknál van kúszó fokozat vagyis amikor d-be rakod és magától elindul, gurul ha kioldva a kézifék.
A double clutch-nál már újabbaknál drágábbaknál állítható hogyan szereted használni, kússzon vagy ne és hogy mennyivel.
A Porsche PDK-ja is csak "verseny" fokozatba üt hogy minél gyorsabb legyen az autó amúgy szépen érezhetetlenül vált ha normálisa használod.

Mrs. Clayton 2018.03.18. 20:13:25

@London2009: en eloszor ilyennel h automatavaltos autora szolo jogositvany eloszor a 90-es evek elejen talalkoztam, amikor az ismeroseink koltoztek haza belgiumbol es kulon a felesegnek rendeltek aitomata valtos autot, mert hogy nem vezethetett mast. Mondom miert, ki mondja hogy nem lehet neki? Es akkor megmutattak a jogositvanyat h az bizony csak ilyen autora szol. Persze ha valaki ilyen kulfoldi jogositvanyt akar magyarra cserelni nem tudom mit kezd vele a hatosag, mert emlekeim szerint otthon nem lehet igy kulon vizsgazni

verkagrafomanka 2018.03.18. 20:39:43

@Csodabogár: nekem nincs elvi kifogásom az új autó ellen, és néztünk azt is, de pü.-ileg nem vagyunk abban a helyzetben, hogy azt megengedjük magunknak... ezt is csak hitellel. arról nem beszélve, hogy arra a biztosítás is drágább. de leginkább: hónapokat kell rá várni. minek? ha itt van egy majdnem új is...

kék madár 2018.03.18. 20:52:22

@gabors: re Fiat, akkor loser vagyok.
Szerintem autot "vezetni" csak manualisat lehet, autoval menni meg automataval biztos kenyelmesebb annak aki nem szeret vezetni.

gabors 2018.03.18. 20:53:36

@Virago_1000: ha mondtal volan valamit akkor is hulye lettel volna ... probald ujra ... mire kommnetelesz ??? es mit ???

amugy milyen szarul vagy eppen most nyugaton ???

kék madár 2018.03.18. 20:58:24

@Zoole Reloaded
"az automata váltó nem ad vezetési élményt"

az automata váltó nem ad vezetési élményt

:)

gabors 2018.03.18. 21:00:06

@kék madár: valamit felre ertel ... (lehet)

semmi gondom manual shift autoval menni sot el is hiszem hogy erdekesebb

... de manapsag mar semmi ertelme nincs !! te vagy en sokkal rossabbkor es sokkal ugyegtelenubbul valtunk fe/.le vagy ahova kell ...

nekem ne hidd el de ettol meg ez igy van .....ja hogy izgalmassabb... az OK de par ev mulva mar nem is nagyon lesz ilyen auto ha csak nem tudsz venni valamit 100KUS ert (romania persze marad meg 10+ eveig)

SzZoole 2018.03.18. 21:15:24

@kék madár: na most kiragadtal egy reszt az egeszbol :)
Probalj ki egy igazi sport autot automata valtoval, megvaltozik a velemenyed :)

Golf2 2018.03.18. 21:25:07

@Zoole Reloaded: Találtál a Porschénál jobbat? Állítólag az új S mercik most a csúcs.

SzZoole 2018.03.18. 21:30:18

@Golf2: attol nincs jobb auto, szerintem :-)

kék madár 2018.03.18. 22:49:19

@Zoole Reloaded: kiprobaltam. Egymas utan 5-ot. Izlesek es pofonok

somlobodog 2018.03.19. 06:45:55

@Virago_1000: "Nemetorszaggal kapcsolatban egy Kertesz Imre idezetet szurnek be:"
Bármit is szursz ide, lecci előbb egy kötőtűt szurj a gepelo kezed mozgato izmaba
Koszi

SzZoole 2018.03.19. 07:17:00

@kék madár: “Izlesek es pofonok”
És ízléses pofon volt? :-)

midnightcoder2 2018.03.19. 07:24:13

@London2009: Kinn saját házat venni ugyanúgy egy élet munkája mint itt, sőt még inkább. Mondjuk az én sem értem, hogy ugyanolyan életszínvonalért miért szop valaki a némettel, de ha szereti lelke rajta. A jó munkahelyi légkört egy hazai multinál is ugyanúgy megtalálhatja. Mindenesetre, én elég viccesnek találom a lakásbérlést pozitívumként felemlíteni: itt ha van egy lakásod vagy egy házad, az biztos tőke akkor is, ha bajba kerülsz. Míg a bérelt lakás addig jó amíg van munkád vagy jó nagy megtakarításod - ha nincs, akkor pár hónap után mehetsz hajléktalannak. De még akkor sem lennék nyugodt, ha lenne megtakarításom - elég egy méretes európai bankcsőd, és máris irány az utca.

para_noir 2018.03.19. 09:50:33

Svájc elsőszámú zenei produktuma a Samael, tízpontos metalzene!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.03.19. 11:31:08

Húhh, sok sikert a Yarishoz, életem legrosszabb autója, alig vártam hogy visszadjam ( autossagok.blog.hu/2015/06/12/egy_igazan_rossz_auto ).

Luxemburgban meg végképp tökön szúrja magát vele a vevő. Ilyen az, amikor a magyar propaganda-hülyítést még kint sem bírja lemosni magáról az ember (szerenbcsére idővel a szerzőnek is feltűnt).

Átfutva a könnyen elérhető statisztikákat ( raycee1234.blogspot.be/2018/01/luxembourg-car-sales-2017.html ), azt látom hogy a Toyota eladásai a Land Rover és a Porsche közé ékelődnek be a 18. helyen. A Lexus 34. márkaként ugyan őriz egy 20 autónyi előnyt a Tesla előtt, de a DS(!!!!) önállóan is behozhatalan számára.

Ez Kb összhangban áll az én luxemburgi benyomásaimmal az utcaképet illetően.

A Lexus eladásai jól tökrözik, hogy mennyire van értelme hibrid yarist venni egy olyan országban ahol nincs valódi értelmben vett városias rész, a legurabanizáltabb része egy átlagos vidéki kisváros hangulatát hozza és minden reggel többtízezer német, belga és francia indul meg a luxembourgi határ felé, hogy a helyiknek nem megfelő szakmunkákat elvégezze.

zuulululu 2018.03.19. 11:40:38

'hogy nekünk az eggyel nagyobb autó, a Corsa való. "

Attol mi a kisebb?? :O

Bolshevik 2018.03.19. 12:53:55

@para_noir: No látom vannak itt még kultúremberek :D

Cell Division, igaz elég más stílus (ilyen gótos darkwéves), az is svájci, ismeretlen kis banda volt (má végük van tán) de én bírtam nagyon.

Bolshevik 2018.03.19. 12:53:55

@midnightcoder2: "Mondjuk az én sem értem, hogy ugyanolyan életszínvonalért miért szop valaki a némettel, de ha szereti lelke rajta."

Jaj há' azé' mer ott MÁS, ott SZABACCSÁG van, nem ilyen bűzös orbánelnyomás, mi másért :D

Schmetterlingi 2018.03.19. 14:05:08

Hát, én csak annyit füznék hozzá No-hoz, 8 éve élek itt, hogy minél régebben élek itt, annál jobban szeretem Mo-ot...
Engem a szívem hozott ki, és ebböl a szempontból jó döntés volt, 8 éve élek boldog házasságban, és folyt. köv. :-) , de mi csakis az anyagia miatt vagyunk itt, mert itt sokkal jobban élünk anyagi szempontból, mint otthon élnénk.

saláta boglárka (törölt) 2018.03.19. 14:42:55

én nagyon liberális és cseppet sem rasszista ismerőstől hallottam h No.ban cseszegetik az arabok a lányát az oviban, h ne hordjon szoknyát, vegyen alá legginget, zabálják a cukrot és hordják be az oviba tonnaszám, szólni persze nem lehet. tegnap jöttünk haza No.ból, egy csapat iskolás gyerek ült a vonaton, egy se volt fehér. Rokonok 56-ban mentek ki, és most haza akarnak jönni, mert nem ilyen országban akarják a gyerekeiket felnevelni. Pedig Münchenben laknak ami az egyik legbiztonságosabb még mindig.

Szelid sunmalac 2018.03.19. 15:27:59

@Schmetterlingi: No bazdmeg...ha jobbak a korulmenyeid, az anyagiak es meg a szived valasztottja is ott van, akkor csak te lehetsz a hunyo, ha nem ikserul kihozni belole a legtobbet. Mar ne is haragudj.

Bolshevik 2018.03.19. 15:43:44

@saláta boglárka: Nézd ez olyan, hogy látszólag tényleg a németek (is) akarják ezt. Ott lenne a lehetőségük demokratikusan elintézni ezt, akár a szavazófülke magányában is (AfD, ennyit még én is tudok), de nem, hát akkor ez van, ezt akarják, ennyi.

Énnekem csak annyi a kérésem, hogy ezt a kvóta fasságot ne erőltessék, amúgy legyenek boldogok, ha arab Németországot akarnak, akkor úgy, ők tudják hogy nekik mi a jó. Csak mondom, másra ne erőltessék rá.

Szelid sunmalac 2018.03.19. 16:08:40

@saláta boglárka: Ilyet nemreg olvastam en is egy svedorszagbol elmenekult joasszonytol.

Bolshevik 2018.03.19. 17:39:12

@Szelid sunmalac: "egy svedorszagbol elmenekult joasszonytol"

Svédországban évente 100 (!!!) gránátos támadást követnek el. Azért ez így innen, a globalizácó partvonaláról nézve bizony kurva gáz.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_grenade_attacks_in_Sweden

KissGecihuszár 2018.03.19. 17:40:43

ki a qki mondta, hogy Möncshn-ben kell kecót bérelni?? Ha vki oly "mázlista" (nézőpont kérdése, én személy szerint boldog vagyok, hogy nem M-ben kell melóznom, mert egész konkrétan okádok attól a permanens zsúfoltságtól, ami már ott is van) , hogy M-ben kapott melót, akkor legyen már annyi esze, hogy vmelyik agglomerációs településen, pl. Dachau-ban, Erdingben, vagy egyéb, S bahn által érintett településen béreljen, a Müncheni árak kb. 50-60%-áért. Persze, ha valaki corsozni óhajt a Leopold straße-n, vagy a Marien platz-on és ezt a hét bármely napján szeretné megtenni, nos ez esetben áldozzon a Münchener lebensraum-ért...

pragmatika2 2018.03.19. 19:26:42

Mondjuk nálam a DJ Bobo a bóvli kategória volt.

kublerek · www.vasalobolt.hu 2018.03.20. 15:00:10

@Voznyák Pista: Na ne mond. Akkor ki volt nálad a star?

saláta boglárka (törölt) 2018.03.21. 15:36:41

@Szelid sunmalac: aha azt nem olvastam de ezt viszont személyesen hallottam

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása