oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 27. 06:49,  Magyarország és a morbid romantika 288 komment

2016. június 27. 06:49 Határátkelő

Magyarország és a morbid romantika

Vajon milyennek látja Magyarországot valaki, aki az Egyesült Államokból költözött vissza? Móni törzsszerző és kommentelő itt, a blogon, most ő írta meg (tulajdonképpen a kultúrsokkról szóló sorozathoz kapcsolódva) története egy részét. A morbid romantika szerinte az egész régióé, amit nem lehet átadni egy nyugati embernek, aminek része a múltunk is, amivel együtt vagyunk egészek. (A képeket is ő készítette, köszönöm szépen.)

Magyarország 2.0 – a Határátkelő második pályázata. Te min változtatnál Magyarországon, milyen jó külföldi tapasztalatot építenél be? A határidő június legvége és persze nem csak határátkelők írhatnak – a pályázatról minden tudnivalót megtalálsz ide kattintva! A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com.

cim_71.jpg

„Ezt a posztot Schrammel Ivettnek ajánlom, aki nemrég megírta, hogy miért döntöttek úgy, hazajönnek, és egy kedves, fiatal magyar házaspárnak, akiket New Jerseyben ismertem meg, és akik hosszú idő után úgy döntöttek hazajönnek az Egyesült Államokból.

Magyar vagyok, férjem amerikai, tíz éves lányunk kettős állampolgár, aki Floridában született, és akivel 2006-ban jöttem haza hét év után. Férjem 2007-ben csatlakozott hozzánk. Ez volt az igazi kultúrsokk nekünk.

Akkor húsz hónapos volt a lányunk, tehát ő az egészet kirándulásként élte meg, a lényeg neki az volt, hogy vele van az édesanyja. Anyukámhoz jöttünk a XX. kerületbe. Nem túl nagy lakásba, de nagyon jól elvoltunk. Először is óriási élmény volt arra gondolni, hogy most megismeri a tágabb magyar családom a kislányom és nem csak hírből hallanak majd felőle.

Ahhoz, amit akkor én éreztem, kellett egy zaklatott történet, amit az Egyesült Államokban átéltünk. Fantasztikus élmény volt itthon az, hogy kapok családi pótlékot, GYES-t, a bölcsődét és az óvodát díjmentesen igénybe vehetjük. New Jerseyben 750 dollárt fizettem a gyermekfelügyeletért és ezen felül még nekem kellett vinni az ételt.

Azokat kerestem, akik mosolyognak

Nekünk Pesterzsébeten a városközpont környéke ismeretlen volt, tehát egy felfedezésnek indult az egész itthonlét. A mai napig átélem azt az érzést. Nagyon szórakoztató volt az egész élmény. Mint egy tanulmány. Mintha egy másik bolygóra kerülne az ember.

A legfurcsább az volt a mosolygós amerikaiak után, hogy nagyon sok mufurc arcot láttunk. Ezt meg kellett szokni, tényleg. Taktikához folyamodtam. Direkt azokat kerestem, akik mosolyognak és előbb utóbb megtaláltam azokat, akikkel kialakultak a kapcsolatok.

haz_es_emberek.jpg

Nagyon szépen fejlesztik a kerületet, folyamatosan. Szabados Ákos, azon polgármesterek egyike, aki nem a Fideszt képviseli. Szabados Ákosra bármikor voksolok továbbra is (ha így haladunk).

A városháza gyönyörű, a harangjátékáról híres, amit minden órában megszólaltatnak este 10-ig. A városháza előtt sétáló utca van egy szökőkúttal és egy nagyon barátságos kis játszótérrel az oldalában. 30 éve jártam itt először a barátnőm esküvőjén, amikor még buszok jártak ebben az utcában. Azóta nagyon sok változást élt meg ez a kerület.

varoshaza.jpg

Egy név és a problémák

Rengeteg gyerek van, nagyon sok játszótér. Lányomnak elég különleges neve van. Nem akarom kiírni, J-vel kezdődik. Legyen, mondjuk Jennifer (sajnos nem sikerült olyan nevet választanunk, amit magyarosítani is lehet).

Egyszer csak azon kaptam magam, hogy nem merem a gyerekem nevét hangosan kiabálni, hiszen amikor lányom nevét kiáltottam a fejek felém fordultak és zavarban voltam, mert azt láttam, hogy egyre gondolnak: nem tudtál volna valami normálisabb nevet adni?

Főleg egy olyan közegben, ahol hallottam a másik végletet is, gyerekek ősi magyar nevekkel: Őrs, Bulcsú, Csepke, Csillag.  Próbáltam csak így kiabálni: gyerekem, vagy kislányom, de erre mindenki reagált, lányomat leszámítva. Rájövök, hogy a gyereket nevén kell nevezni. Nincs mit tenni.

Egy páran elkezdtek ijesztgetni, azzal hogy Dzs-vel fogják anyakönyvezni. Na, ettől nagyon betojtam. Rögtön utána jártam a dolognak, de mivel már egy másik anyakönyvi kivonattal érkeztünk Amerikából, az alapján J maradt a kezdőbetű. Később az óvodai és iskolai rendezvényeken, ahol hangosan felolvassák lányom nevét, rájövök, jobb lett volna a Dzs.

Azt hiszem a cigányság felé táplált meleg érzelmeim ekkor kezdődtek. Rájöttem, hogy az ő gyerekeik neve is Dzs-vel kezdődik.

Erre rácáfol egy aranyos kis történet: a ház előtti homokozó mellett ültem két gyerekkel és lányommal. A fiúk apukája Afrikából telepedett le ide és a két fiának is érdekes neve van. Egy nagyon helyes kis 12 év körüli roma fiú odaül mellénk. Köszönt nekünk és beszélgetni kezdett velünk. Kérdezte, hogy hívják a fiúkat.

- Haider - mondtam én. Meglepődött.

- A másikat hogy hívják? - kérdezte reménykedve.

- Eddi.

- Hogy hívják a kislányod? - kérdezte most már nagyon reménykedve.

- Jennifer - mondtam én és már én is reménykedtem, hogy találunk még szép magyar neveket valahol.

- Hogy hívnak téged? - kérdeztem én is reménykedve, de közben arra gyanakodtam, hogy neki is valami egzotikus neve van.

- Lajos - mondta Ő.

Annyira megörültem, hogy majdnem megöleltem örömömben, de helyette csak azt mondtam:

- Ó! Lajos, de szép neved van!

A romák és a nagycsalád

Amerika után nekem igazi sokk volt észrevenni azt, ahogy a roma és nem roma lakosság milyen sanda szemmel figyeli egymást.

A játszótéren javarészt magyarokkal ültem, de néha voltak roma családok is. A romáknak jóval több gyereke van, ez akkor nekem nagyon feltűnt. Ez főleg az arányok miatt volt furcsa.

Azon a környéken, ahol én éltem eleinte New Jerseyben nem volt ritka dolog, hogy egy családban négy, öt, hat gyerek is van. Azt fontos megemlítenem, hogy itt azért jobb módú emberek éltek. Magyarországon viszont egyáltalán nem láttam a magyarok között a nagycsaládot.

A másik dolog, hazatérve, ami nagyon szemet szúrt, hogy nem igazán láttam romákat a munkaerő piacon.  Ez hét év Amerika után nagyon feltűnő, mert ott a közszférában is nagyon sok színes bőrű van. Rendőr, tűzoltó, politikus (elnök).

Ezen kívül az élet minden területén, eladóktól banki alkalmazottakig sorolhatnám. Addig, amíg itthon nem jutunk el ide, nem lesz becsülete soha a cigányságnak.

A gyerek és a nyelv

Lányom korán kezdett beszélni, mire hazaértem vele, már mondatokban beszélt (akkor volt húsz hónapos). Már Floridában elkezdte az autóban saját magát tréningelni. Ült hátul a kis gyerekülésben, nézett kifelé miközben magában mondogatta: auto-car, fa-tree, kutya-dog…

Amikor hazajöttünk elkezdtem hozzá angolul beszélni, hogy megmaradjanak a szavak benne legalább. Ő, ez a kicsi lány, határozottan leállított. Hagyjam ezt abba.

Tanácstalan voltam. Utána kérdeztem és utána olvastam a témának. Egyértelmű volt a válasz: nem szabad erőltetni, mert a kapcsolatom is megromolhat a gyerekkel. Neki a magyar volt az anyanyelve általam és ehhez ő ragaszkodott.

Szóval ebben maradtunk. A kicsi, két éves gyerekemnek mennyi esze van!!!! Már csak azért is, mert már akkor rájött, hogy egy nő, aki akcentussal beszéli az angolt, csak ne tanítgassa.

szobor_4.jpg

Gyorsan leszoktatom lányom a narancsléről. Amerikában a Tropicana vagy a Florida márkájút itta. Itthon az előbbit lehet ugyan kapni, de ha jól emlékszem négyszer annyiba került, mint a gyengébb minőségűek, amiknek semmi köze nincs a narancsléhez. Egyébként is azt olvastam nem jó nagy mennyiségben inni. Rászokunk a vízre.

A 600 dolláros bomba

Volt nálam egy csekk, ha jól emlékszem 600 dollárról. Besétáltam vele egy bankba és átnyújtottam az ügyintézőnek. Mintha egy bombát adtam volna olyan volt az ábrázata. Próbált rábeszélni, hogy utaltassam a pénzt, de nem volt mit utalni, ezt kaptam a banktól postán, amit New Jerseyben adtak fel (a története most nem lényeg). Azt mondta ők nem nagyon foglalkoznak csekkel, és sokáig fog tartani, amíg ebből pénz lesz.

Adott egy elismervényt, hogy átvette és több mint két hónapjukba telt, míg a számlámon volt a pénz. Azóta nem tudom változott-e a helyzet csekk ügyben. Ami nekem még komoly fejfájást okozott itthon az amerikai bankrendszer után, a sarcolás.

A bank, amit választottam akkor vágta el magát nálam, amikor szerettem volna felvenni a kártyámmal 50 ezer forintot, de mivel a napi limitem 100 ezer volt és én véletlenül egy 0-val többet ütöttem be a gépbe (tehát 500 ezret ütöttem be), ezért megbüntettek 50 forintra.

Nem olyan nagy összeg, de már az is elég felháborító, hogy a saját pénzemhez nem juthattam hozzá anélkül, hogy felszámoljanak valamit. Egy alkalommal kifakadtam egy ügyintézőnek: „Elegem van abból, hogy bármit intézek, mindennek van valami költségvonzata, bezzeg Amerikában az összes számlám olyan volt, amin nem volt havi számlavezetési díj, nem kellett fizetnem azért, ha hozzá akartam jutni a SAJÁT pénzemhez!!!”

Az ügyintéző azt mondta ne hasonlítsam a mi bankrendszerünket Amerikáéhoz, mert ott a hitelkártya-rendszer miatt tehetik meg, hogy ilyen nagylelkűek az ügyfeleikkel.

Végül eljöttem ebből a bankból. Átmentem egy másikba, ahol legalább a pénzem felvehettem az automatából külön költség nélkül, de aztán szép lassan, sunyi módon itt meg úgy felemelték a havi számlavezetési díjat, hogy meg kellett állapítsam: egyik kutya másik eb.

Kicsinyesek és birkák

Furcsának találom a rengeteg biztonsági őrt. Egy kis üzletbe be sem megyek inkább, mert konkrétan mászkáltak utánam ezek az őrök. Nagyon megalázó. Visszagondolva az USA-beli vásárlási élményeimre, ott ilyet soha nem tapasztaltam. Ezen kívül, nem tudom, mi értelme van egy bankban biztonsági őrt alkalmazni, ha az háttal áll a bejárati ajtónak és a mobiltelefonjával van elfoglalva.

2006-ban még volt két és egy forintos érme. Akkor nekem újdonságnak számítottak a Fornetti termékek. Mi is vásároltunk sajtos pogácsát elég gyakran és egy idő után azt vettem észre, hogy a kis apró, amit vissza kellene adni, nem kerül a kezembe.

Szóvá tettem az eladóknak: addig, amíg én nem mondom, megtarthatja a pénzt, adja csak szépen vissza az aprómat. Erre az ismerőseimtől megint a jól ismert duma jött: szegények, alig keresnek valamit, ne legyek már ilyen kicsinyes. Ja, ti meg ne legyetek már ilyen birkák. Ébresztő!!!!

felhos_eg.jpg

A bölcsőde nyolc órája

Ha már apró. Nagyon hirtelen lett állásom. Egy napot kaptam a volt cégemtől. Elvállalom-e a munkát egy évre, amíg egy kolléganőm fizetetlen szabin lesz. A válasz egyértelmű igen volt, de hogy lehet megszervezni a bölcsődét egy nap alatt? Találtam egy magánbölcsődét, aminek a havi díja 70 ezer (apróság) forint volt, plusz az első hónapban az alapítványnak kellett fizetni szintén ennyit, tehát 140 ezer forinttal indultak a költségeim.

Először elsétáltunk, mert túl soknak találtuk, ezen kívül a két hölgy, akik vezették a bölcsődét nem ismerték a mosoly szó fogalmát. Gondoltam meggyőzöm a ház melletti bölcsődei vezetőséget vegyék fel a gyerekem, mivel dolgozó nő leszek. Azt mondták több hónapot kell várni, várólista van, aminek a nagyon sokadik helyére kerültünk.

Közben elkezdtem dolgozni, lányom pedig ment a magánbölcsődébe, ahol egy pár nap után közölték velem, hogy a gyerek csak 8 órát lehet az intézményben. Kérdeztem őket, hogy gondolják, hogy havi 70 ezerért még meg is szabják, mikor menjek a gyerekért (a nyitva tartás idő jóval több volt, mint nyolc óra).

Minden normális munkahelyen legalább nyolc órát kell dolgozni, plusz oda kell érni és haza. Ezt hogy oldjam meg hölgyeim?

A válasz az, hogy nekik is meg van kötve a kezük. Ez egy rendelet, amit be kell tartani, különben bezárhatják az intézményt. Biztos, ami biztos, a házunk mellett levő bölcsődét elkezdem ostromolni, hogy vegyék fel a gyerekem. Főleg azok után, hogy rájöttem, bizony járnak olyan gyerekek ide, akiknek anyukája nem dolgozik.

Közben meg azon kezdtem gondolkozni, hogy lehetne magánbölcsődét nyitni, ha ennyire nagy a kereslet. De aztán számoltam. A két mosolytalan hölgy besegített. Egy gondozóra öt gyerek juthat, tehát két fizetés 10 gyerek után, ami 700 ezer forint (ha nem tűnik el egy gyerek sem, mint ahogy az enyém, akit végül könyörgés árán felvettek az államiba). Ebből két fizetést kell kikalkulálni. Az idei kalkulátor szerint 150 nettója 98.250 forint (gyermektelen alkalmazott).

Ez 2006-ban nem tudom, hogy nézett ki (hiszen akkor még nem volt a mostani családi adókedvezmény). Így is kell egy váltótársat felvenni, arra az esetre, ha valamelyik kolléganő beteg lesz. Vannak költségek. A gyerekek napi élelmiszer ellátmánya, négyszeri étkezés volt biztosítva, amiből ha jól emlékszem azt mondták, hogy a felét az önkormányzat állta, tehát támogatták a magán intézményeket.

Az ÁNTSZ is követelményeket támasztott: speciális WC, higiéniai szempontok miatt papírtörülköző…stb. Karbantartási díjak, na és persze bérleti díj, ha nem a saját lakásom alakítom át. Na meg adó és járulékok...

Én akkor úgy gondoltam, az összes fejfájás, ami a vállalkozással járt túl sok volt a még így sem túl magas fizetéshez képest.  Túl nagy volt a kockázat, nem volt biztos, hogy lesz elég gyerek… stb.  

Mivel gyorsan lett jó állásom egy páran próbáltak rábeszélni a lakásvásárlásra. Amikor megtudtam milyen feltételek mellett ad hitelt a bank, határozott nem volt a válaszom. Az, hogy én évekig úgy fizessek valamit, hogy azt sem fogom tudni, mennyi lesz a havi részlet, mert az egy bizonyos valuta árfolyamától függ: NO WAY!!!!

A magyar kígyó a kutyaszar

Floridában éltünk másfél évet és mielőtt hazajöttünk 2006-ban csak egy pár hónapot voltunk New Jerseyben, ezért bennem még mélyen éltek a floridai félelmek. Fűre lépni csak nagyon óvatosan mertem a kígyók miatt. Ez az érzés sokáig megmaradt, de egy idő után szinte hiányoztak a kígyók, mert Floridában soha nem kellett kígyóbőrt pucolni a cipőm talpából. A magyar kígyó nem fél. Kutyaszarnak hívják.

Hogy én mennyit harcoltam a kutyásokkal! Az egyik kedvencem a helyi óvodából az egyik óvónő volt, akire egyébként kis harcias lányom szólt rá kedvesen: „Ez egy játszótér, ide nem szabad kutyát hozni!”

Mire az óvónéni kiselőadást tartott arról, hogy a szülőknek inkább a macskákat kéne összefogdosni és ivartalanítani őket. Elképzeltem, ahogy macskákat hajkurászok.

Arra jutottam, nagyobb esélyem van összefutni Brad Pitt-tel a helyi CBA-ban, mint arra, hogy elkapjak egy macskát. Nemhiába, az óvónők kreatívak.

Egy idő után taktikát váltottam. Volt nálam mindig kiflis zacskó, ha azt láttam, hogy megint a fűben hagyja a tulajdonos a kedvence ürülékét odaléptem, felajánlottam egyet. Mindig ugyanaz volt a reakció: jaj, otthon felejtettem a zacskót. Ezt csak a férfiaknak nem hittem el.

Egyébként meg szépen felszedték az ott felejtett ajándékot. Egy idő után arra jöttem rá, hogy azok, akikkel harcoltam legalább az idő alatt nem jöttek a játszótérre, amíg ott ültem én is.

Sajnos az elvet nem értették: kutyaürüléknek nincs helye egy parkban (ők nyilván azt gondolták magukban, hogy nekem nincs helyem a játszótéren).

ter_allo.jpg

A nyugodt, kiegyensúlyozott amerikaiak után, ami egyből nagyon feltűnt, a sok panaszkodó ember. Ráadásul pont azok az emberek, akik leginkább az anyagiakra panaszkodtak, szinte mind dohányos. Én akkor ezen inkább szórakoztam magamban (mint valaki, aki soha nem dohányzott). Egy idő után nem bírtam megállni és javasoltam egy pár embernek, mi lenne, ha leszoknának.

Érdekesnek találtam, hogy nem sértődés volt a vége, hanem szinte mindenki azt reagálta: tényleg le kéne. Ha most számolom, mai árfolyamon mennyit lehet spórolni, ez jön ki: ha két felnőtt elszív fejenként egy doboz cigit az kb. 700 ezer forint évente. Mennyi mindent lehet ennyi pénzzel csinálni!!!! Ébresztő!!!! Még mindig nem késő abbahagyni. Az én pótnagymamám 70 évesen hagyta abba (most volt a 100. szülinapja).

Könnyebb barátkozni

Óriási élmény volt a rengeteg gyerek és a közvetlen emberek. Nagyon jó érzés volt barátokra lelni. Amiért New Jerseyben komolyan meg kellett küzdeni, az itt percek alatt sikerült. Összebarátkozni anyukákkal, gyerekekkel, nagymamákkal.

A másik dolog pedig a vidéki New Jersey és Florida után hihetetlen élet várt minket. Rengeteg gyerek van a kerületben és a játszóterek mindig tele vannak a jó időben. A Csili Művelődési Házban (világ legjobb közösség építő épülete) nagyon sok program van.

Érdekes módon az autóm sem hiányzott, amit pedig imádtam az Egyesült Államokban, ahol először vezettem egyedül autót életemben. Imádtuk azt lányommal, hogy emberek között vagyunk állandóan. Még a tömegközlekedésen is.

A Csili könyvtárába egyből beiratkoztunk, ahol lányom mindig nagyon jól érezte magát a kis gyereksarokban. Én imádtam azt is, hogy mindenki magyarul beszél körülöttem. Úgy éreztem igazán itthon vagyunk. Amerikában volt olyan játszótér, ahol szinte senki nyelvét nem értettem magam körül. Szomorú érzés.

Szép lassan évek alatt kialakult a közvetlen környezetemben egy kis közösség. Akikkel itt ülünk a ház előtt a kis igénytelen játszóterünkön (ami nincs elkerítve, ezért tovább hadakozom a kutyatulajdonosokkal, és amin csak két hinta van és egy homokozó, és ahol a pálinkázás folyt – amin azért elgondolkoztam a sok rossz reakció után-).

szokokut.jpg

Történt és történik itt sok minden. Nagyon színes lakói vannak a háznak, amiben élünk. Mindenki egy külön egyéniség, érdekes karakter. A mögöttünk levő házban lakik egy család Nigériából, egy másik férfi pedig öt gyerekkel, aki szintén Afrikából jött ide. 

Mint egy mese

Tegnap megint volt egy pillanatom, amikor azt éreztem este fél nyolc felé, olyan, mintha egy mese szereplője lennék. Tíz gyerek volt lent. A lányok egy tánc koreográfiáját tanulták meg 15 perc alatt, amit egy első osztályos kislány tanított be nekik.

A fiúk fociztak, de aztán az egyik kisfiú is beállt táncolni (akik egyébként most költöztek ide Ukrajnából). Szinte az összes gyerek ugyanabba a suliba jár. Nagyon kötődnek egymáshoz.

A kedvenc pillanataim ide kötődnek, ehhez a kis egyszerű játszótérhez. Ahol a szülők és gyerekek tavasztól az októberi óra átállításig minden esőmentes napon itt élvezik az életet, játékkal (telefontól és táblagéptől mentesen), beszélgetéssel, pletykával, nevetéssel, evéssel (ivással), azokkal a dolgokkal, amit senki nem vehet el tőlünk.

Egy tízemeletes ház egyik felső emeletén lakom és sokszor gyalog megyek le. Ilyenkor lát az ember dolgokat. Például ezt: pókhasú szomszéd alsógatyában csönget a harmadikon.

Másik alsógatyás (nem pókhasú) szomszéd nyitja az ajtót. Kezet cserél egy másfél literes flakon tele átlátszó folyadékkal. Kérdezem a fiúkat: mi van benne, pálinka? Azt mondják: nem, ez víz. Nem tudom, elhiggyem-e.

Nevetünk. Amikor látom az alsógatyás szomszédokat, még ezt is elhiszem Orbán Viktornak: Magyarország jobban teljesít!

Egy nagy könyvesboltban kezembe akadt egy képeskönyv a cigányságról. Nagyon jó volt lapozgatni, úgy éreztem visszakerülök a gyerekkoromba, ahol Karancslapujtőn a mezítlábas cigánygyerekek között sétálunk az utcán. Azt éreztem, miközben a könyvet lapozgattam, ezt az érzést csak az tudja átélni, aki itt volt gyerek, velem, velünk együtt.

Amikor először utaztam a New York-i metrón nem értettem, hogy érezhettem magam ennyire egyedül, olyan sok ember között. Később jöttem rá, hogy az emberek nem néznek egymás szemébe. Nagyon rossz érzés.

Húsz éves lehettem, amikor vonattal utaztam Salgótarjánba. Felszállt egy csapat fiatal roma srác. Odaültek hozzám és elkezdtek muzsikálni. Volt náluk egy hegedű. Az egyik egy Elvis Presley dalt énekelt. Nagyon tehetséges fiú volt. Beletelt egy percbe, mire rájöttem, nem tud angolul. Őstehetség, ez jutott róla eszembe.

Pásztón szálltak le, invitáltak egy buliba (ami egy istállóban volt), nemet mondtam rá. Még így is ez az egyik legnagyobb utazós emlékem (mi lett volna, ha még le is szálltam volna velük… hajajj).

Amerikában nem énekelt senki a vonaton nekem. Talán ezért érzem úgy, hogy Magyarország a világ közepe minden hibájával együtt. Nekem a cigányokkal együtt kerek.

Morbid romantika

Voltam egy állásinterjún, szociális asszisztenst kerestek. Nagyon az volt az érzésem, hogy előre le van zongorázva a dolog. Ha egy interjún két percet szánnak az emberre ott szerintem minden el van dőlve.

Később bementem oda más ügyben és láttam, hogy egy roma hölgy kapta az állást. Jó érzés volt. Nekik bármikor átadom a helyem, ha állásról van szó és azt látom, hogy végre, ők is ott vannak az érettségihez kötött álláshelyeken.

Van ebben valami morbid romantika. Ez a kelet-európai régiók romantikája, amit nem lehet átadni egy nyugati embernek. A múltunkkal együtt vagyunk egészek. Ez egy különleges világ, egy olyan, amiben a Falfúró c. filmet nem lehetne lefordítani egy amerikainak, vagy egy hollandnak. Nem értenének belőle semmit (tudom, sok magyar fiatal sem).

Szeretem Magyarországot! A férjem és lányom után a második legnagyobb szerelmem. ÖRÖK.”

HÍRMONDÓ

Így állítanák meg a magyarok határátkelését

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége elképzelése szerint a nettó elvándorlás mérsékléséhez (esetleg megállításához) tisztességes megélhetést nyújtó munkahelyre, a lakáshoz jutás megkönnyítésére és pozitív jövőképre van szükség. Arra is rájöttek, hogy bevándorlók nélkül nem fog menni a gazdaság szinten tartása (sem). A munkaadók szerint ezért célzottan keresni kellene a „kulturálisan beilleszthető”, külföldről érkező munkaerő bevonásának lehetőségeit. A teljes cikket itt találjátok.

Műtétek maradnak el emberhiány miatt?

Elmaradnak a műtétek az Országos Klinikai Idegtudományi Intézetben (OKITI), mert nincs műtősnő a beavatkozásokhoz – panaszkodott több beteg is. A kórház egyik orvosa azt mondta: a műtétek leállása miatt napok óta nem tudnak a betegeknek és hozzátartozóiknak mit mondani, akik egyre türelmetlenebbek. Az intézmény igazgatója elismerte, van csúszás, ugyanakkor hozzátette, nem igaz, hogy nincs elég műtősnő, de ők is föl tudnának venni azonnal legalább két ilyen szakembert. Ha további részletek is érdekelnek, azokat itt találod.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúrsokk Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr428846792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bredpitt Monika 2016.06.27. 22:17:33

@blackhairlady: sajnálom, ha rossz élményeid voltak itthon, ha jól emlékszem bpetya ajánlgatta egyszer , hogy ha Kaposváron járok akkor elkalauzol, de aztán jól eltűnt innen, na ez az a város, ahol még soha nem jártam, pedig tényleg bejártuk az országot a szüleimmel annak idején,

volt a Tájak Korok Múzeumok sorozat, amiben lehetett bélyeget gyűjteni és ha összegyűjt egy bizonyos mennyiség, akkor kaptunk egy jelvényt, hű de nagy szám volt az akkor

akkor további szép élményeket itthon, jó éjszakát, hulla vagyok

Bredpitt Monika 2016.06.27. 22:20:32

Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta, abban a reményben megyek aludni, hogy most hazacsábítottam egy csomó embert......

SzZoole 2016.06.27. 22:20:48

@Bredpitt Monika: joejt Monix,majd holnap integeteg neked ha Pest felett repulok:)))

33621 2016.06.27. 22:48:58

Meghalt Bud Spencer! :-(

Herr Géza 2016.06.27. 22:52:58

@33621: Bocs, ezt szántam válasznak: örök béke neki.

pappito · http://pappito.com 2016.06.27. 23:09:37

@puhacica: most ünnepelték a karácsonyt? fura :)

Herr Géza 2016.06.27. 23:15:18

@33621: Igen, ezt is este hallottam. Sajnâlom öt is, nagyon bírtam Schimanski-ként, no meg volt még késöbb jónéhány nagy szerepe.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.27. 23:15:41

Bróhaha és Izland az EB-n is megcsinálta az Engxitet...
Hülye angolok, angol hülyék, ekkora szégyent...

:-)))))))))))))))))))))))))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.27. 23:16:52

Az öreg Spencernek meg RIP... :-((
Épp ma jutott eszembe, hogy vajon mi lehet vele, hogy bírja...érdekes.

2016.06.27. 23:42:29

@geegee: Egy heten (!) belul ketszer szalltak ki Europabol, ez meg a Celticnek se sikerult :D

Muscari 2016.06.28. 00:06:48

@Herr Géza: ő is? De kár, mennek el szépen sorban :-(

montroyal ( CAN qc) 2016.06.28. 00:25:35

@Bredpitt Monika: pont nyaron .. nehez repjegyet talalni .. amugy a cimhez a morbidon kivul a mazohistat is hozzatennem..mert abbol is kell egy jo adag Mo-ra visszakoltozni ..

grafoguru 2016.06.28. 00:45:50

@Bredpitt Monika:
"Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta, abban a reményben megyek aludni, hogy most hazacsábítottam egy csomó embert......"

Biztos, hogy jót akarsz nekik?
A FIDESZ félmilliárd közpénzt költött ilyen célú kampányra, aztán abbahagyták.
Kidobott pénz volt. A mi pénzünk.

Buchhalter 2016.06.28. 06:54:26

@Bredpitt Monika: hát igen okosteló, az internettel kinyitottuk pandora szelencéjét.

2016.06.28. 06:58:02

@Bredpitt Monika: Ahhoz nem beszédre van szükség, hanem prosperáló(bb) országra, meg eredményekre.

Golf2 2016.06.28. 07:18:27

@Herr Géza: Pont este láttam a Derrickben de az ezüst tó kincsében is jó volt

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.28. 07:31:07

@tanato: Melyiket nevezed nagystrandnak?A hegy mellett a tavat, vagy az élményfürdőset? Nemsokára mi is ott leszünk majd, és ha ilyen 40 fokok lesznek, nem fogok tudni kijönni a vízből, tehát bele kell tudja mennem... :D
Melyikbe érdemes járni?

tanato 2016.06.28. 07:43:52

@geegee: A széktói strandot ami az élményfürdő mellett van.A domb melletti tó mára inkább Wakebord pályává,meg hátul sárkányhajó pályává alakult,de azért lehet fürödni is.
Nagyon jó strand sok medence van benne,ha meg hideg lesz be tudtok menni a fedett élmény részébe igaz rá kell fizetni.
Egyébként majd meglátod ,tényleg kis India/De ez következik a város és környéke etnikai arányaiból természetesen/

tanato 2016.06.28. 07:46:17

inforadio.hu/tudositoink/2016/06/27/kulfoldieket_zaklattak_a_brexit_utan/

Egy kis off: Brexit szövődményei orvosi nyelven.
Mint amikor az első zsidótörvények után a felbátorított idegengyűlölók elkezdték betörni a zsidók boltjait meg bemázolni különböző üzenetekkel. Retró érzés.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.28. 07:48:28

@Bredpitt Monika: "mert csak annak van joga kihúzatni a roncs autót, akinek a tulajdonában van"

na nehogymár.Ha az én placcomra valaki beállna így, kapna egy cetlit, hogy 2 napja van, utána elvinném a méh-be és leadnám vasba.Abból meg visszajönne a szállítás is, meg az időveszteség is.Hát jól néznénk már ki, ha ezt kéne hagyni, baxxa meg...
Itt a svédeknél is vannak olyanok, akik közterületen megpróbálják lerakni a roncsaikat.Még rendszám nélkül is megtalálják őket, nem tudom hogyan.Lehet hogy alvázszám alapján de akkor nagy lúzerek a roncstulajok.Láttam már pár ilyen rátűzött büntetési felszólítást, rajta van a papíron a kinyomozott rendszám is, az alapján meg mindent lehet tudni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.28. 07:53:58

@Bredpitt Monika: "állja el az ott lakók útját hogy ne tudjanak kimenni és akkor hirtelen mindenki problémája lesz az egész történet,"

Ez viszont kib@$zott nagy bunkóság, már bocs, de ilyet ne ajánlgassál lécci.Senkinek nincs köze hozzá, senki nem tehet róla hogy egy ott lakónak mi a hasfájása, oldja meg, oszt kész.De ezért egy komplett közösséget szívatni, hát ne haragudjon meg már a világ...
Pont olyan ez, mikor a gazdák/termelők/akárkik elkezdenek félpályás, egészpályás útlezárást csinálni, meg kombájnokkal feljönni Pestre.Akik meg közlekednének, általában kényszerből, azok meg nem tudnak.Ugyanakor segíteni sem, mert mondjuk nincs módjukban.Ez nagyon kötsög dolog, kifejezetten rühellem.
Most jól felhúztam magam...
:-(((

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.28. 08:00:27

@montroyal ( CAN qc): Miért, nem léteznek olyanok, hogy egyenes szálú hajú szőke feka, pici orlukkal, vékony szájjal? :D
De kínaiból is megnéznék már egy kétméteres, kerexemű, szőke göndör, világos bőrű egyént...
:-)))))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.28. 08:03:30

@tanato: Aham, köszi.Ismerem nagyjából mindkettőt, szeretjük is, de tavaly nyári az utolsó tapasztalat... :D

A wakebord-tavat még mindig bezárják valamikor kora este ilyen hat óra tájban??A barmok...miért nem lehet kimenni éjszaka fürdeni?!?!?!Akkora állatság, hogy döbbenet.De még mondjuk az este 10 is okés lenne.De hogy hatkor, egy tavat??

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.28. 08:15:13

@mojyo: Cetlic lesz az... Én legalább is így hívom...:DDD

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.28. 08:38:21

@Bredpitt Monika: En meg nagyon nem szeretem Erzsebetet, honvagyam van Ujpest utan (gondolhatod, akkor mennyire vagyok elegedett ezzel a kerulettel...). Remelem nem sokaig huzzuk mar itt, de a sulit mar biztosan nem itt kezdi a gyerek, meg egy iskolarol sem hallottam semmi jot. Sot, az oviban ova intettek a keruleti suliktol.

tanato 2016.06.28. 09:32:56

@geegee: MOndjuk főszezonban 7-kor de így is kevés.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.06.28. 09:56:37

@33621: ó a rohadt életbe. Pedig úgy feldobott az izlandi meccs, s most meg tessék, csupa rossz hír

puhacica 2016.06.28. 10:32:14

@pappito: igen, mert hogy most van a tel kozepe. kis karacsonyi kiadasu farmer's marketet tartottak. :)

Herr Géza 2016.06.28. 11:57:34

@kisrumpf: Téged is feldobott? Szétdrukkoltam magam, mindig megfogott, ha a "birka" nyer az "oroszlán" ellen :))))))

blackhairlady 2016.06.28. 11:59:29

@Bredpitt Monika: Ma az OTP-ben es az okmanyirodaban kivetelesen kedves es segitokesz ugyintezok voltak, szoval alakul a pozitiv kep:))

GQ 2016.06.28. 13:00:52

@tanato: bocs, de szerintem nulla írói vénája van a posternek - vagy csak túl sok mufurc arc jött vele szemben a post előtt. fájt olvasni, nem is ment végig. a többi gondolatom megtartom magamnak, nem volna ildomos. sorry

marczy 2016.06.28. 13:01:32

"Egy páran elkezdtek ijesztgetni, azzal hogy Dzs-vel fogják anyakönyvezni."
Ha a gyerek kettős állampolgár, akkor nem érvényesül ilyen automatizmus. (Ha nem az, de a magyaron kívüli 13 elismert nemzeti közösség egyikéhez tartozik, akkor is más szabályok vonatkoznak rá, de ez itt nem játszik.)
Ha a gyerek kizárólagosan magyar állampolgár, de külföldön születik, akkor előfordulhat, hogy a hatóságok ismerik a magyar névadási rendszert, így az újonnan adni szándékozott, Magyarországon még nem bejegyzett név adhatóságáról igazolást kérnek. Ausztriában volt ilyen: magyar(!) igazolást kértek, tehát ilyen esetben is le kell(het) folytatni az utónevek bejegyzésére vonatkozó magyarországi eljárást.

A jogszabályi környezetet célszerű megismerni, és nem szóbeszédekre hagyatkozni.

Én csekket magyar bankba jó 20 éve adtam be utoljára... Érdekes, Ausztriában működik ez a csekk-dolog simán, bementem vele az osztrák bankba, és fizettek, mint a katonatiszt, csak úgy ropogott az euró...

marczy 2016.06.28. 13:01:46

Ja, a harmadik dolog a kutyaszar.
Bécsben ezt is nagyon keményen büntetik. Sok a rendőr az utcákon, és állandóan mozognak, meg rengeteg helyen vannak kamerák is.
Ja, és zacskóhoz könnyű hozzájutni, feliratok mindenhol: "Nimm ein Sackerl für mein Gackerl." Ott érdekes módon ebből nincs probléma, csak "Hundesetautomaten", amiben ugye zacskók vannak.
Az más kérdés, hogy Ausztriában ugyebár van ebadó... És igen, az ebadóból finanszírozzák a gépek karbantartását, valamint a városszépítéshez és az utcaseprők fizetéséhez is hozzájárul az ebadó.

Bredpitt Monika 2016.06.28. 13:20:29

@geegee: kivancsi leszek arra mit mondasz amit leirok kesobb, az ismeros tanacsot kapott a rendorsegtol tegnap, most sietek valahova, dobbenet, hogy milyen torvenyeink vannak

Bredpitt Monika 2016.06.28. 13:24:13

@GQ: love, erre reagalok kesobb, azert kar hogy nem olvastad el, lehet te is hazajonnel, vagy itthon vagy?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.06.28. 14:04:32

@Herr Géza: nagyon jól játszottak, s amúgy is szükségem volt egy új "hősre", ha már a korábbiakkal elbántak.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.28. 21:44:01

@Bredpitt Monika: Szamomra az alternativ iskolatipusok.Vagy azok, amelyek a modszereikben ezekhez kozelitenek. Semmikeppen sem a hetvenes-nyolcvanas evekben ragadt allami iskolak.

Bredpitt Monika 2016.06.29. 09:53:04

@grafoguru: én mindenkinek jót akarok, üdv

Bredpitt Monika 2016.06.29. 09:57:11

@zöldeketbeszélek: tehát akkor semmi köze Erzsébethez a rossz iskoláknak, hiszen ez Újpesten is így van, meg mindenhol

az alternatív iskoláknál az a rossz, hogy elkezdheted itthon a gyereket odajáratni, mint a barátnőm, elkezdték egy bizonyos összeggel, ami emelkedett és nem tudta fizetni, nézd meg azt a gyereket, aki egy alternatív iskolából átkerül egy államiba, na az az igazi sokk

ezen kívül meg mitől jó a híre egy állami iskolának, meg mitől lesz jó a gyereknek egy állami iskolában, ha kifog egy tanárt, vagy tanárnőt, akivel nem bírják egymást, vagy bekerül egy osztályba, ahol problémás, ép értelmű gyerekek vannak, akik mellé nem jár segítség a tanárnak,

nem egyszerű a téma, nem könnyű a választás, de az, hogy kitől hallottad, hogy ebben a kerületben nincs egy jó iskola? már bocsánat, de ekkora hülyeséget ........

Bredpitt Monika 2016.06.29. 09:59:54

@GQ: "bocs, de szerintem nulla írói vénája van a posternek - vagy csak túl sok mufurc arc jött vele szemben a post előtt. fájt olvasni, nem is ment végig. a többi gondolatom megtartom magamnak, nem volna ildomos. sorry "

Erről az jut eszembe, amit jó pár éve láttam egy híradóban itthon. Meleg felvonulás volt és egy nagypapa az unokájával a vállán kivonult, hogy megdobálja őket paradicsommal.

Azért köszönöm, hogy még így is idejöttél hozzászólni. Üdvözlet

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:01:39

@marczy: Köszi a tanácsot, a szóbeszéddel tényleg nem érdemes mit kezdeni, végül is nálunk egyszerű volt a helyzet. EGyébként meg az ügyintézők sem tudták a dolgukat sok ügyben.

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:04:30

@marczy: nálunk elviekben a Közterület Fenntartó foglalkozik büntetéssel, de a múltkor is az új fitt parkban láttam őket beszélgetni, ahelyett , hogy tényleg büntetnének.

ez is nagy baj itthon, hogy hozhatnak újabbnál újabb törvényeket, de nincs betartatva az emberekkel, látnád mi van a buszmegállók környékén, a megállóban van a szemetes kuka, de ott nem lehet dohányozni, na ezt még betartják, de a csikket már nem a kukába dobják, mert az túl messze van (kb 10 méterre), tragédia az egész

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:12:48

@geegee: végül is jogos, hogy felhúztad magad,

de azért kell ezt a megoldást választani, ha nem is egész délelőttre elállni az útjukat, de egy tíz percre, hogy elmondja neki az ismerősöm, mi történt az egyébként mindenki magánterületén,

hogy lehet bejutni és bevontatni egy roncsautót (most kiderült, hogy nem hiányzik a két első kerék, hanem le van eresztve, tehát lehet, hogy már a garázsban lett leeresztve, a garázsba nem autó rendszám alapján lehet lejutni, hanem mobilszámok vannak regisztrálva és a mobilról tudsz felhívni egy számot, ami ha felismeri a mobilod számát kinyílik az ajtó, szóval ez is egy baromság)

A lényeg, hogy a rendőrség megoldása: te, akinek elfoglalták a garázshelyét, menj le a garázsba és kövess el valami bűncselekményt (pl törd be az autó ablakát), ekkor majd kijön a rendőrség és innen érdemben foglalkoznak az üggyel. Szerinted?

Az, hogy te bizonyítod, hogy valaki magánlaksértést követ el nem elég. Senki nem akar hozzányúlni ahhoz a rohadt roncsautóhoz , mert van rajta egy rendszám, az egy dolog, hogy kiderült már egy fantomcég nevén a kocsi (én leszedném és hiába van kamera a garázsban meg lehet oldani, aztán már el kell hogy vigye a Közeterület Fenntartó).

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:15:33

@montroyal ( CAN qc): nekem az lenne mazohista ha megint elmennék innen

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:17:23

@Buchhalter: kinyitottuk és nem lehet bezárni,

de lehet azért védekezni ellene csak több szülő kell hozzá, akiket tényleg érdekel a gyerekeik jövője és nem arról szónokolnak, hogy milyen iskolába fog járni a gyerek, hanem komolyan odafigyelnek a gyerekre és nem az van , hogy a farok csóválja a kutyát, mint ahogy annyi családnál

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.29. 10:17:43

@Bredpitt Monika: Annyiban van köze Erzsébethez, hogy itt élő kis/nagy gyerekes ismerőseimtől még nem kaptam olyan tippet, hogy ezt vagy azt a sulit érdemes megpróbálni. A lányom óvónői is azon a véleményen vannak, hogy ne itt járjon a gyerek suliba. Nem is az alsó tagozat miatt alakult ki a vélemény, arról többen is mondták, hogy sok helyen nagyon jó alsós tanítók vannak, hanem a felső tagozatos tanárok miatt. A magam példáján tudom, hogy nem túl jó a gyakori iskolaváltás, ezt a lányomnál szeretném elkerülni. Itt most nem fogom taglalni, hogy milyen infókat kaptam egyes iskolákról, maradjunk annyiban, hogy a férjemmel együtt úgy döntöttünk, hogy nem itt fogja elkezdeni az első osztályt.

Újpest nem az iskolái miatt hiányzik (zöldterületek, közlekedés, kertváros...), bár egyébként én a felnőtt életem nagy részét ott éltem le és a négy általános iskolám közül kettő újpesti volt. Ebből egyben nagyon jól éreztem magam, egyben meg nagyon szarul. Mivel ez már elég régen volt, semmilyen következtetést nem vonnék le belőle. Ha most Újpesten élnénk, természetesen megpróbálnék tájékozódni a helyi iskolákról, nem vakon választanék.

Újpesten egyébként van Waldorf suli, itt nincs. Egy óvodai anyukatárs szeretett volna több másik szülővel indítani egyet, de az önkormányzat nem hajlandó épületet adni hozzá (bérletre persze). Egyébként ez nem csak itt probléma, mintha a sátán találmánya lenne az alternatív iskola, úgy fáznak tőle. Itt Erzsébeten végeztem el egy 2 éves faműves képzést, a Lajtha utcában volt az iskola. Ezt az épületet évek óta nem használja senki, üresen áll, az udvart felveri a gaz. De az önkori olyan bérleti díjat szab ki, hogy nem veszi ki senki, hiszen öreg épület lévén a rezsi is tetemes télen. Na mindegy.

A Waldorf ellen az szól különben, hogy tudom, akkor érdemes belevágni, ha a középiskolát is ebben a formában tudja a gyerek végigjárni, egyébként kínlódás lesz az átmenet.
Ha valami, akkor ez támaszt bennem kétségeket.

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:33:56

Ha még valakit érdekel. Van egy ismerősöm, akit nagyon szeretek, egy nagyon érdekes figura, neki köszönhetem, hogy megismerhettem Kürti Sándor tevékenységét roma felzárkóztatás terén.
Átküldtem neki a linket, hogy olvassa el, ezt most kaptam tőle emailben:

"Kedves Móni !
Azért annak örülök, hogy írtál, látom, nem változtál semmit, és maradt az öntörvényű őszinteséged, és a mindent elvakító vágyad egy boldogabb élet reményében. Én viszont szeretem tudni, hogy az árnyékban mi van. Itt most egyre több ember szenved, egyre elviselhetetlenebbül. Szeretnék majd írni, de nem ígérem meg. Úgy gondolom, csak egy dologban tudunk megegyezni: amikor tehetünk valamit a gyerekeinkért, az unokáinkért, a bolygóért, Amerika népeiért (más már nem maradt), a békéért, azaz a környezetvédelemért, akkor a TISZTÁNLÁTÓ SZEMÜVEGET kell feltenni. Ezt én gondolom így. Szeretném, ha boldogulnál. "

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:40:54

@zöldeketbeszélek: na, erről beszélek, így már más az egész hozzászólás, konkrétumokkal, mindjárt jövök még, csak összedobom a lakást, ma itthon kell strázsálni, mert gázvezeték a cserét csinálták a lakótelepen és ma minden lakónak (65 lakás) itthon kell tartózkodni, hogy le tudják ellenőrizni nem szivárog e valakinek a konyhájában a gáz, na erre kíváncsi leszek, ha nem tudnak bejutni csak egy lakásba a 65 ből, akkor nem lesz ma 3 kor visszakapcsolva a gáz

lehet, hogy nem fogunk főzni egy darabig????

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:41:31

mert a gázvezeték cserét (juj)

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:43:35

@zöldeketbeszélek: hát ez hihetetlen, ismerem az anyukát, aki szervezkedni kezdett, nagyon kicsi a világ, még jövök egyszer pár kérdéssel

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.29. 10:47:44

@Bredpitt Monika: Bocsi, mobilról nem futotta hosszabbra, most laptopon pötyögök. Ebben a melegben komolyabb ebéd mint egy hideg görögdinnye, miért is kellene :)?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.29. 10:48:23

@Bredpitt Monika: Én még drukkolok neki, hátha összejön...de nem igazán adok rá nagy esélyt.

Bredpitt Monika 2016.06.29. 10:59:05

@zöldeketbeszélek: végül is csak annyit akartam volna még kérdezni, hogy miket hallottál a felsősökről, vagy hogy mi az amire panaszkodnak, szerintem ki lehet írni, a kerületben sok roma van, mint kiderült a posztból, ez nagyon sokat tesz itt a latban a választásnál, nekem a tapasztalatom egyébként az, hogy problémás gyerekek pl a mi sulinkban nem is romák, tehát még ez sem lehet az indok

ezért haragszom azokra, akik most a tanárok ellen hergelik a jó népet, beküldeném őket egy iskolába, üljenek végig egy hetet, milyen jó ezeket a kis nebulókat oktatni, akiknek már semmi sem szent, és akiknek a buta szülei bemennek minden szarért, hogy jól leszúrják a tanárt, és most megint nem romákról beszélek

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.06.29. 11:20:18

@Bredpitt Monika: Lenézés, a problémák elbagatellizálása, a szülő-tanár nézeteltérések 'leverése' a gyereken, címkézés, alkalmatlan tanárok (alkoholista, agresszív, gyerekundoros) státuszban tartása, a gyerekek egymás közötti agressziójának félvállról kezelése stb. Ami tudom, nem kerületspecifikus.

Amit írsz, valós probléma. A tanárok sokszor már eszköztelenek a túlkoros vagy csak teljesen szabadjára engedett gyerekekkel szemben, de az is igaz, hogy nem mindenki való erre a pályára. Nagy általánosságban abszolút tanárpárti vagyok, ugyanakkor annyi gyerekellenes megmozdulásról tudok az ismerősök révén (nem csak Erzsébetről persze), hogy sokszor elbizonytalanodom...igen, támogatom a tanárok küzdelmét, a tankönyvreformot, a kötelező óraszám csökkenést, de a tanárok vajon támogatnák a megtisztulást a saját pályájukon?

A fanyalgók egyik érve az szokott lenni, hogy mit ugrálnak a renitens tanárok és a szülők, őket is így oktatták, ők is így tanultak és túlélték...igen, de 2016-ban nem szeretnék a hetvenes évek módszerei és elvei szerinti iskolákat már. Normális szülő jobbat akar a gyerekének, mint ami neki kijutott.

Bredpitt Monika 2016.06.29. 18:16:32

@zöldeketbeszélek: jöhet a görögdinnye, nem kapcsolták vissza a gázt, ezt nem akarom elhinni, nem is lehet tudni most, hogy mikor lesz újra gázunk..........végül is még mindig jobbak vagyunk, mint az ősemberek, ők még a tüzet is kővel csiholták

én emlegettem azt a bizonyos H2O programot, volt szerencsém lent járni Hejőkeresztúron, ahol a gyerekek nagy része roma, az iskola az egyik legsikeresebb az országban,

amikor jártam találkozókra azt hallottam azoktól, akik a tanárokat tréningelik, hogy az egész projectben a legnehezebb feladat pont az, hogy a tanárokat átképezzék és egy másfajta szemléletet tudjanak elsajátítani, érdekes módon nem nagyon reklámozzák ezt sehol, most nem is tudom, hol tartanak, hány suli csatlakozott már,

amikor lementem oda úgy éreztem, hogy le akarok oda költözni csakhogy a lányom egy ilyen suliba járhasson, mindjárt belinkelek valamit, esetleg még egy suliba is járathatjátok a gyerekeiteket

2016.06.29. 19:20:54

@Bredpitt Monika: Mivel az emberek többségének teljesen "jó", az ami van, így nem sok értelmét látom. Valószínűleg az emberek többségéből már maga a hit is hiányzik. Digger írt egyszer egy posztot a Mit tehet a kisember? címmel. Ott mindent leírt, amit el lehet mondani erről a témáról.

Amilyen fajta reformok kellenének, azok túl sok embert érintenének hátrányosan. Ez van akkor, amikor az állam eljátssza a gondoskodó atya szerepét, és osztogat ész nélkül. Pár példa: teljes adóreform, teljes nyugdíjreform, szociális kiadások megvágása (nincsen gyed, gyes és így tovább), korrupció minimálisra szorítása, fix jogi és gazdasági háttér biztosítása a kiszámíthatóság végett. Kezdésnek. De a politikus a következő választásig lát csak, semelyik sem olyan hülye, hogy ezeken változtasson. Egyrészt, azonnal politikai öngyilkosságot követne el, másrészt ő pont ebben a balkáni rendszerben érzi otthon magát.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.29. 21:10:08

@Bredpitt Monika: Mondom, rátennék egy ragacsot, hogy van két napja elvinnie a sz@rát, vagy különben evitetem a méhbe és leadom vasba.Ha nem viszi el, akkor egy akármilyen roncs autó is van olyan súlyú, hogy, hogy a tréler 10-20 ezer forintos árát is visszahozza.Vagy ha kegyes vagyok, akkor leraknám valahol közelebb, ahol senkit se zavar; így nem jön vissza pénz, de nem is kerül annyiba és felszabadul a parkolóhelyem.Utána pedig rakatnék ilyen felállítható akadályt, hogy fizikailag se tudjon senki se odaállni a placcomra.De ez nonszensz, hogy hagyom, hogy hetekig, hónapokig ott álljon egy ilyen szar.És hogy vitték be oda?Még lábon?A magán területnek bztos hogy van egy kezelője,azt nem lehet elérni, hogy intézkedjen?Ha meg télleg b@szik mindenki a dolgát végezni, egy éjjel véletlenül essen le a rendszáma és akkor már jöhet a rendőrség.Még lehet, hogy ez a legtisztább, a fantomcég úgy sem mer a rendőrökkel civakodni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.29. 21:29:19

@Bredpitt Monika: " dobbenet, hogy milyen torvenyeink vannak"

Na, hát ezért nem költözünk haza Magyarországra...
:-)))))))))))))

Itt felénk mindenféle parkolási, várakozási, vagy sima utcaterületnek van egy felelőse, általában egy parkolási cég.Ha beáll valaki a dedikált, privát helyemre (sima társasház, nincs kerítés, vagy sorompó, kapu, stb...) és én ezt észreveszem és nem teccik, akkor telefonálok, kijönnek, észlelik a dolgot és vagy előkerítik a tulajt, először nyilván szép szóval, nem anyázva; vagy ha nem tudják, nem jön, nem akarja, akkor elviszik a kocsit, akármit, ami ott áll a p!cs@'ba...Ennek így kéne működni mindnehol. De, mint tudjuk, Magyarország a korlátlan lehetőségek hazája, Amerika a faxban sincsen hozzá képest...
:D , bár inkább >:-[[

Mondom, essen le az a rendszám éjszaka, csak egy nagyobb pajszer kell, de vigyázzatok, ne koppanjon, mert felébred valaki és lesz tanú... :D Vagy valakivel húzzátok ki onnan, ha kérdezik, mondd hogy a tiéd, hisz úgyis a te helyeden állt, nem köthet bele senki.

TTamara 2016.06.30. 08:00:36

Hú, mi Pesterzsébetről jöttünk el 2 hónapja. Én oda jártam szakközépbe 15 éve, szóval le voltam döbbenve, hogy mennyit romlott a környék azóta. 2012-ben költöztem oda, először nem voltak akkora gondok, vagy csak nem tűnt fel elsőre.

Egy idő után csak az tűnt fel, hogy nem látok embert az utcában, aki ne a kis felest tolná be, nem szaratná a kutyáját a járdára. A kisebbség pedig a ház folyosójának közepére szerette szaratni a kutyáját, mi meg kerülgethettük. A felettünk és alattunk lakó szomszédok meg mintha valami értelmi fogyatékosok lettek volna, nem fogták fel, hogy a kutyájuk hajnal 6-kor ugat hétvégén is.
Borzasztó lett már a végére, szóval én nagyon örülök, hogy már nem ott vagyunk.

TTamara 2016.06.30. 09:00:19

@Bredpitt Monika Nem tudtam, hogy kinek kell címezni az előző kommentemet, de ha jól látom, megtaláltam :)

Bredpitt Monika 2016.07.01. 00:02:29

@TTamara: jól látod, Jézusom, ez úgy hangzik, mintha a mi házunkban laktál volna, ami a reggel hatos kutyaugatásra vonatkozik, nekünk szerencsére olyan jól alakult a kis közösségi életünk, hogy minket ez kárpótol mindenért, ezen kívül itt azért senki nem lövöldözik egy moziban pl, mint Amerikában

Bredpitt Monika 2016.07.01. 00:05:50

@geegee: nincs tréler, mert nem viszik el, senki nem hajlandó rá, az egyetlen megoldás, igen, amit mondasz, hogy le kell szedni a rendszámtáblát, de mivel már becsületesen akart eljárni a garázs hely tulajdonosa, ezért a fényképet elküldte rendszámmal a hatóságoknak,
előbb utóbb kell, hogy valamit csináljon, ügyesen ki fogják sütni, de azt gondolom, hogy ez megint egy olyan eset, amit a politikusok elé kell tárni és ezeken a törvényeken változtatni kell

Bredpitt Monika 2016.07.01. 00:07:18

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: ezt a mantrát nagyon nehezen veszi be a gyomrom, de nagyon nehezen, már éjfél elmúlt, így inkább szépeket álmodom arról, hogy ............

egy jó tündér megváltoztatja a dolgokat pozitív irányba

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.07.01. 21:07:53

@Bredpitt Monika: Jaa, hát úgy már télleg nehéz...Amint elkerült onnan az a szar, én rögtön rakatnám fel a parkolóhely tulaj helyében azt a csöves állvány vackot, ami az illetéktelen parkolás ellen véd.
Ez az ellen is véd...! :D
A politikusokkal vívandó harchoz sok sikert és kitartást, nem merek kecsegtetni semmi jóval... :-|

Bredpitt Monika 2016.07.02. 16:25:03

@geegee: végre elkerült a roncs autó, véletlenül tényleg betört az ablaka, na erre kijött a rendőrség, a blokkolót meg majd javaslom az ismerősömnek, nem rossz ötlet, és úgy tűnik szükségszerű is,
egyébként az ilyen dolgokat is jelenteni kell a politikusoknak, csináljanak rendet a rossz törvények terén.....

bpetya75 2016.07.06. 14:09:40

@Bredpitt Monika:

Valóban jó rég nem jártam erre. De az acc-om azért még meg van, lehet üzenetet küldeni ;-)

bpetya75 2016.07.06. 14:26:51

@zöldeketbeszélek:

"A Waldorf ellen az szól különben, hogy tudom, akkor érdemes belevágni, ha a középiskolát is ebben a formában tudja a gyerek végigjárni, egyébként kínlódás lesz az átmenet.
Ha valami, akkor ez támaszt bennem kétségeket."

Körülbelül a 7 és a 14 éves kor komoly fejlődési szakasz lezárultát jelenti a gyerekeknél. Ezért (nyilván általánosságban) nem jelent törést egy Waldorf oviból hagyományos iskolába menni, vagy W általánosból hagyományos középsuliba. Bár inkább csak Waldorf jellegű volt, de efféle oviba járt a két nagy, és semmilyen hátrányuk nem volt az általánosban.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2016.07.07. 16:09:19

@bpetya75: az ovit a lányom hagyományos formában járja, de nagyon elégedett vagyok mind a programjukkal, mind az óvónőkkel (egy óvóbácsi is volt gyakorlaton). Az ovi-általános iskola átmenettől nem féltettem volna (csak azért nem néztünk Waldorf ovit, mert messze lett volna és drága), de az általános iskola-középsuli átmenettől igen. Nagyok a kétségeink, mert nagyon kevés alternatív középiskola van. Persze hol vagyunk még ettől...

@Bredpitt Monika: Nagyon érdekes, amit linkeltél, de én semmiképpen nem járatnám a lányomat ilyen suliba (hacsak nem ott élek és nincs más választás), mert a lányom semmilyen szempontból nem hátrányos helyzetű. Nagyon érzékeny, okos, tehetséges (az eddigi felmérések szerint), jók a szociális kompetenciái, gyorsan tanul. Éppen csak azt nem szeretném, hogy a kreativitását, lelkesedését a magyar állami iskolarendszer letapossa.

Bredpitt Monika 2016.07.07. 22:32:36

@bpetya75: de jó, hogy látlak, majd szavadon foglak és mehet a városnézés, amit ígértél, még mindig nem láttam Kaposvárt, üdv

Bredpitt Monika 2016.07.07. 22:37:24

@zöldeketbeszélek: nem mindenki hátrányos helyzetű az iskolában, igazából maga az oktatási forma az ami nagyon különleges, engem is ez fogott meg,

normál iskolákban is, ahová nem hátrányos helyzetű gyerekek járnak, vannak olyan tanulók, akik visszahúzódóak, nehezen tanulnak, nehezen kommunikálnak, nekik is nagyon jó ez a program, azt meg külön jó volt látni Hejőkeresztúron, hogy megférnek egymás mellett cigány és nem cigány tanulók és hogy milyen kiemelkedő eredményei vannak a sulinak

2016.07.08. 08:02:51

@Bredpitt Monika: Ez nagyon jó hogy a "kisebbséggel" kapcsolatban így érzel, sajnos nekem egészen másak a tapasztalataim. Annyira másak és rosszak hogy le sem írom.

tanato 2016.07.08. 09:05:39

@Bredpitt Monika: @Turchi: Nézzétek,akárkinek akármilyen tapasztalatai vannak a romákkal kapcsolatban,meg kell találni a békés egymás mellett élést mert demográfiailag nekik áll a zászló főleg az ország bizonyos, de egyre nagyobb területein.Nekem mivel a beteg "anyag"-om 30-40%-a roma lakos vannak jó és rossz tapasztalataim is.Vannak már felsőoktatásban részt vevő vagy azt már elvégzett cigány fiataljaim is,de sajnos kevés még arányaiban.És vannak persze sokszoros börtönlakó agresszív romáim is/kaptam már én is életveszélyes fenyegetést én is:Nem éred meg a HÚsvétot,miattad halt meg a bátyám pl./
De gy biztos a korfájuk jobb mint a mienk,egyre több a gyermek és a fiatal közöttük,és egyre erősebb köztük a roma öntudat,roma identitás.Régebben ez nem volt jellemző,inkább sokan magyarnak,fehérnek akarták magukat beállítani.
Nem volna jó megérni a jelenlegi USA szélsőséget/Két fehér rendőr lelőtt ugye 2 feketebőrűt,válaszul két fekete orvlövész lelőtt 4 fehér rendőrt.

2016.07.08. 09:11:54

@tanato: Én egyetértek veled ebben csak kár hogy eddigi életem során ők nem értékelték az én toleranciámat. Ők nem toleráltak minket. Nekem viszont a saját életem, életünk a fontosabb. Én nem támadok de védekezni sem szeretnék állandóan. Túl sokat ártottak eddig nekünk hogy a véleményem ebben változzon.

tanato 2016.07.08. 09:15:26

@Turchi: Nem lesz egyszerű az együttélés,ebben igazad van,de nincs más alternatíva,illetve egy ,Határátkelő program.

2016.07.08. 09:21:27

@tanato: De mi éppen most jöttünk haza DD. Azért kell hogy legyen más alternatíva is, az egyoldalú tolerancia sosem működik.

tanato 2016.07.08. 09:36:11

@Turchi: Nyilván ha ők nem lépnek a mi egyoldalú toleranciánk nem fog eredményre vezetni.No a kérdés élesedik napról napra,sokminden jöhet még,lehet jobb és egészen rossz forgatókönyv is.De mondom, az erősödő cigány öntudat,identitás fordulhat jó irányba ,de lehet akár egy ISIS szerű rossz irányú magyar és fehérbőrű ellenes szervezettség is.

2016.07.08. 09:42:39

@tanato: Ó, azért ennyire messzire nem mennék a következtetésekben. Úgy gondolom, csak úgy senki nem fog megváltozni, ahhoz kell jó pár körülmény is ami megváltozzon.

bpetya75 2016.07.08. 09:59:04

@zöldeketbeszélek:

Elképzelhető, hogy az általános/középsuli váltás mostanában rázósabb, mert eléggé barom módon "építették fel" vagy inkább hányták össze a tananyagot a hagyományos tanrendben. Teljesen ledöbbentem, hogy a hetedikesünk év végére már a második világháborúról tanult. Arról nem is beszélve, hogy egy olyan érdekes indítható tantárgyat, mint a földrajz, a lemeztektonikával kezdenek el. Mintha az lenne a cél, hogy mindenképpen utálja meg a gyerek.

@Bredpitt Monika:

Rendben, tedd azt ;-)

@tanato:

Szerintem ez az erősödő cigány öntudat gazdasági alapú. Ha cigánynak vallja magát, több helyről, és összességében több pénzt kap.

tanato 2016.07.08. 11:47:51

@Turchi: @bpetya75: Szóval arról van szó,hogy sokan kezdenek büszkék lenni a cigányságukra,újra tanulják az elfeledett nyelvet,újra felveszik a régi szokásokat ami nem volna baj,a baj csak az hogy ez sokszor magyarellenes éllel is párosul.Én szoktam olvasgatni a FB-on az engem bejelölt fiatal roma betegeim egymás közti beszélgetéseit amiben sokszor vannak magyarellenes kijelentések/majd megkapják,majd mi megmutatjuk nekik sőt durvább is, szemét magyarok stb./
Természetesen a Petya által írt gazdasági okok is bannak.

bpetya75 2016.07.08. 13:13:51

@tanato:

Hát ja. Jó lenne felismerni végre, hogy a rasszizmus nem az europid rassz jellemzője, hanem az összesé.

tanato 2016.07.08. 14:56:48

@bpetya75: Bizony,elég ha csak az afrikai törzsi háborúkra,vagy az ázsiai népek egymás elleni háborúira gondolsz.Na meg a fekete fehér ellentétekre.

Bredpitt Monika 2016.07.13. 22:29:00

@Turchi: kis fáziskéséssel válaszolok, nekem tényleg szerencsém van úgy tűnik, mert az összes inzultus ami itthon ért, nem romákhoz kötődik, de azért tudom, hogy sok embernek meg velük kapcsolatban van rossz élményük,

tényleg itthon vagytok most?

Bredpitt Monika 2016.07.13. 22:33:33

@tanato: az egész rendőrös történetről nem is tudnék, ha nem linkelted volna ide, a múltkor már megkértem férjemet, hogy ne is mondja mi történik, mert szinte minden napra jut valami az erőszakból, de most már a világban is ez van,

azért az jó lenne, ha nem festenéd az ördögöt a falra, itthon azért sem fogunk ide jutni, mert itt nincs az embereknek fegyvere, sajna ez nagyon el lett szúrva az USA-ban, erre mondta a kedvenc humoristám Al Franken: Úgy lehetne visszaszerezni az emberektől a fegyverüket, hogy ígér az állam érte egy adag kokaint.

tanato 2016.07.13. 22:41:24

@Bredpitt Monika: Most még nem tartunk ott,azután hogy 50 év múlva az etnikai arányok megváltozása hová vezet,azt majd meglátják az akkoriak.

2016.07.13. 22:42:39

@Bredpitt Monika: Hello, igen, itthon vagyunk. Még nem döntöttem el hogy ennek örüljek vagy sem DD.
A témához kapcsolódóan, nyilván mindenkinek másak a tapasztalatai, nekünk az jutott amit írtam. Pedig nagyon nem keressük a bajt. Talán az ok hogy olyan házban laktam több mint 10 évig ahol kellő kiképzést kaptunk az említettektől. Ott ért minket a legtöbb baj. A többi már csak ráadás.

Bredpitt Monika 2016.07.13. 23:09:15

@Turchi: remélem örülni fogsz neki végül, kíváncsi vagyok,

a poszt elején írtam, hogy egy házaspárnak ajánlom, akik most jöttek haza az USA ból 15 év után, ő is tanárnő és lett is egyből állása, neki most nagyon jók a tapasztalatai, és elkezdte olvasni a Határátkelőt, így most van még egy rajongója a blognak, sok sikert itthon mindenkinek

Bredpitt Monika 2016.07.13. 23:11:05

@tanato: erre majd belinkelek valamit, ha megtalálom jó éjt

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.07.15. 05:24:46

@Bredpitt Monika: Na, jól van, örülök, pár napja épp gondoltam a dologra.Elképesztő, hogy ilyesmit meg lehet csinálni.
Hát ja, van a politikus, meg van a fogadóórája, aztán kérdés, hogy történik-e bármi is...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása