oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 04. 06:46,  A külföldi élet és beilleszkedés 439 komment

2015. március 04. 06:46 Határátkelő

A külföldi élet és beilleszkedés

A napokban vált elérhetővé az interneten a Menjek/Maradjak londoni epizódja, ennek kapcsán született az alábbi írás. Szerzője Molnár-Logemann Zsófia klinikai- és egészségpszichológus, stressz tanácsadó, a hollandia Amersfoortban található magyar lelki egészségközpont alapítója. Aki még nem látta volna, annak javaslom, ha tudja, nézze meg a filmet (a posztban megtaláljátok).

menjekmaradjak_london_kep_feb28.jpg

„A Menjek/Maradjak dokumentumfilm-sorozat stábja hat Londonban élő magyar fiatal életének pillanatképeiből, gondolataiból, érzéseiből építkezve alkotta meg a sok szempontból rendkívül érdekes és hiteles londoni epizódot.

A film teljes egészét átszövi, több szálon, különböző rétegekben a külföldi lét gazdasági, társadalmi aspektusa, valamint ami számomra szakemberként is különösen érdekes: a külföldön való lét és beilleszkedés pszichologiája.

Munkám során egyre többen teszik fel nekem azt a kérdést, hogy milyen tulajdonságok, képességek tesznek valakit sikeressé a külföldi élete során? Miért van az, hogy van, akinek pár hónap alatt sikerül elindulni álmai megvalósítása felé, van, aki meg évek alatt sem találja meg a számításait külföldön?

Már pszichológiai gyakorlatom alatt (egyetemistákkal foglalkoztam Utrechtben) is nagyon érdekelt, miért van az, hogy a külföldi egyetemi hallgatók között akkora a szórás a tekintetben, hogy vannak, akik évekig csúcsteljesítményt nyújtanak külföldi tanulmányaik során és „cum laude”-val szerzik meg a diplomájukat, és vannak, akik végigszenvedve néhány hetet, hónapot, pánikkal küszködve ülnek a hazafelé tartó repülőn.

Megszerveztem egy „support-group”-ot (segítő-beszélgetős csoport), ahol európai, dél-amerikai és kínai diákok is részt vettek a találkozásokon. A csoportnak nagy sikere volt, mert igény volt rá, hogy a kultúrsokk átélői útmutatást, támaszt, lelki segítséget, megértést kapjanak, illetve betekintést abba, hogy milyen folyamatok, tudatos változások szükségesek a sikeres beilleszkedéshez.

Akár 5 év is lehet a beilleszkedés

Nem csoda hogy a beilleszkedés szakirodalma egyre bővül, mert igény van arra, hogy akiket érint a téma támpontokat és hasznos útmutatást kapjanak. Fontos az elméleti háttér, hasznos megnevezni azokat a konkrét tulajdonságokat, viselkedésjegyeket, amelyek a sikeres beilleszkedés alappillérei.

„Ahhoz, hogy otthon érezd magad es beilleszkedj egy új kultúrába, sokszor akár 2-5 évnek is el kell telnie. A sikeres beilleszkedés legnagyobb részben a személyiségtől, karaktertől függ” - írja Karen van der Zee, a Groningeni Rijksuniversiteit tanára, szervezetpszichológus (a Kulturális Diverzió és Integráció tanszéken).

Mit is jelent ez a gyakorlatban és jó hír-e ez annak, aki külföldön van vagy külföldre készül? Igen, mindenképpen jó hír, mert ez azt jelenti, a külső lehetőségeken és feltételeken túlmutatva a személy a maga sikerének kovácsa!

Első olvasatra azt gondolnánk, a személyiségünket, karakterünket nehezen tudjuk megváltoztatni, ha egyáltalán lehetséges ez. Itt azonban arról van szó, hogy vannak, akár felnőttkorban is, megtanulható / újratanulható képességek, viselkedési minták, amelyek döntő szerepet játszanak a sikeres beilleszkedésben, abban, hogy valaki külföldön is megtalálja a számításait.

Felerősödő személyiségjegyek

Ami itt lényeges, hogy sokszor különböző tulajdonságok, személyiségjegyek és készségek fontossága felerősödik azáltal, hogy olyan, akár kiélezett helyzetbe is kerül valaki, ami a külföldi, idegen környezettel kapcsolatos.

A teljesség igénye nélkül említenék meg néhányat:

- Az első aspektus az a képesség, amit kulturális empátiának hív a szakirodalom; mennyire tudja a személy átérezni, beleélni magát a másik kultúra szokásaiba, mennyire tudja ezeket elfogadni, anélkül, hogy rögtön egy negatív kategóriába sorolja.

- Nyitottnak lenni az új helyzetekre, kapcsolatokat kialakítani és ebben aktívan részt venni, kezdeményezni – ez a következő szempont, amely meghatározó.

- Az érzelmi stabilitás ebben az esetben különösen sokrétegű, jelenti azt is például, hogy tudatos döntés eredménye a költözés, magabiztosság és elszántság áll mögötte. „Aki érzelmileg stabil, az a stresszes élethelyzeteket is hatékonyan kezeli, ami a beilleszkedés elengedhetetlen feltétele. A változás ilyenkor ugyanis folyamatos, ami kihívást jelent”- írja Karen van der Zee. Ha tisztán kirajzolódnak a célok, az növeli az egyensúly érzését, a stabilitást.

- A rugalmasság az élet szinte minden területén fontos szerepet játszik, akár a mindennapi problémamegoldásban, akár abban, hogy valaki megtalálja az új lehetőségeket és továbblépjen, ha valami nem működik.

- A pozitív hozzáállásnak is kiemelkedő szerepe van, ki hogyan éli meg a kihívást; mi a kihívás: fejlődési lehetőség vagy egy probléma? Egy ismert hasonlattal élve: a pohár félig tele van, vagy félig üres? Észreveszed-e a jó dolgokat az életedben, tudatában vagy-e a képességeidnek, tudsz-e örülni annak, amit már elértél.

- Olyasmivel foglalkozni, ami valakit érdekel és szeret, ez nemcsak külföldön fontos, de szerepe az emigráció során még inkább felerősödik.

- Az, hogy mennyire bízik valaki önmagában és mennyire hagyja befolyásolni magát például mások, a szűkebb-tágabb környezete által, fontos tényezők. Azok, akik elfogadják önmagukat, lehetőséget és időt adnak maguknak, hogy a saját tempójuk szerint alkalmazkodjanak, alakítsák ki új életüket, fontos lépéseket tesznek meg a sikeres beilleszkedés felé.

Tudatában lenni az erőforrásainknak, képességeinknek és nyitottnak lenni a fejlődésre is kulcsfontosságú. Azok, akik időnként tudatosan megállnak, értékelnek, számot vetnek, jobban kezükben tartják az irányítást az életük felett.

Ha te minden tőled telhetőt megtettél, akkor pozitív a kicsengés. Kipróbáltad magad, fejlődtél. Akár új kapcsolatok kialakításáról van szó, akár problémával kerülsz szembe, vedd ki a részed abból, hogy teszel a változásért. Ahány ember, annyi személyes életút, élethelyzet, sors, társadalmi es anyagi háttér, motiváció, döntések sora.

Lehet-e, érdemes-e párhuzamot vonni a Menjek/Maradjak: London szereplői által elmondottak alapján, vannak-e törvényszerűségek, támpontok, és ha igen, mik lehetnek ezek, és lehet-e ezeknek további általánosan fontos üzenete?

Kiknek és mit üzen a dokumentumfilm?

Véleményem szerint a dokumentumfilmnek több nagyon is releváns, különböző csoportot, társadalmi réteget célzó üzenete van. Van, ami inkább általános üzenet, és van, ami kifejezetten egy szűkebb réteget szólít meg.

A dokumentumfilm mindenekelőtt párbeszédre ösztönöz. Megközelítése szerint a különböző csoportokat, akár a mobilitásban résztvevőket, akár a helyben maradókat egyenrangú félként tekinti.

Azáltal, hogy a migrációt vagy részleges migrációt (nem végleges) folyamatot univerzális, természetes folyamatként kezeli, a médiában többször hangoztatott negatív sztereotípiát oszlatja el Magyarországgal kapcsolatban.

Egy ilyen negatív sztereotípia például, hogy aki Magyarországról külföldön vállal munkát vagy tanulni megy, annak egy oka lehet: elmenekül és ez az ország tragédiája. A filmben bemutatásra kerülnek más okok is, ami miatt valaki külföldön próbál szerencsét. Luca például „nem amiatt mentem el, mert rossz volt” és pozitív érzésekkel gondol Magyarországra.

Az univerzális folyamatra példa, hogy a holland lakosság több mint egyharmada foglalkozik a migráció gondolatával, az országban több szervezet és migrációval foglalkozó pszichológus segíti az elköltözők és családjuk minél zökkenőmentesebb beilleszkedését. Valamint a visszatérésüket, mert az emigrálók fele visszatér.

Menni vagy maradni?

Egy másik társadalmi kérdés, amit a film szintén bravúrosan, előítélet nélkül bemutat: a „menni vagy maradni” kérdése. Otthon sokat tapasztalt hozzáállás, hogy aki elég erős / eltökélt / van esze, minél előbb elhagyja az országot, aki meg nem mer elmenni, az magának köszönheti és viselje a következményeket.

Ezzel szemben a filmben a menés és maradás egyformán legális alternatívaként merülnek fel, mert a legfontosabb kérdés az, ki, melyik úton találja meg a az egyéni sikert, boldogságot, mitől, hol érzi magát biztonságban.

A film vége főcímébe foglalt visszatekintésben láthatjuk, vannak életpályák, amik aztán újra Magyarországon folytatódnak. Így a menni/maradni mellett a visszatérni is egy elfogadott lehetőségként merül fel, amit nem szükséges, hogy a sikertelenség érzése kövessen. Márk pozitívan éli meg a visszaköltözést, hiszen nemcsak a hivatásában lehet sikeres, de a tágabb családja közelében élhet.

A londoni epizód, azáltal, hogy egyedi módon, a szereplők hétköznapjaiba, kapcsolataiba, barátságaiba, munkahelyi vagy tanulmányi világába kalauzol el minket, közel hiteles képet ad a Londonban élő hat szereplő mindennapjairól és a fent említett pszichológiai folyamatokról. Nem marad meg a valóság felszínén, hanem mély érzelmi és kognitív vonalvezetést ad a szereplők bemutatásának.

Az interjúkban gondolatok, érzések, álmok, elvárások és további sok érdekes aspektus hangzik el. A következőkben kiemelek néhány konkrétumot, melyik szereplő hogyan is birkózik meg a kihívásokkal.

Márk

Márk életének pillanatképei, beszámolója által értesülünk arról, mennyire tudatosan éli életét és a menni-maradni kérdése számára nem egy végleges döntés. Fontos volt számára, hogy teljesen legálisan praktizáljon, szakmailag elfogadják ezért döntött az elköltözés mellett.

Számára magyarként Londonban élni azt is jelenti, hogy a megjelenő egyetemi tankönyvével tesz a hazájáért, amellett hogy beilleszkedett az angol kultúrába és tetteivel bizonyítja, hogy aktívan tesz a boldogulásáért.

Csaba

Csaba talpraesettsége, motiváltsága, elkötelezettsége és hite amellett, hogy a kemény munka meghozza gyümölcsét, példaértékű lehet. Bár nehéz összeegyeztetnie fő- és mellékállását, a családjára is időt és energiát fordít.

Ahogy említette, olyan társra lelt, aki lelkileg-érzelmileg támogatja, motiválja, átsegíti a nehéz időszakokon. Hosszútávra tervez, megtalálta azt a munkát, amiben örömét leli, és amiben úgy érzi, kiteljesedhet, ez viszi őt előre.

A beszélgetés Csabával rámutat arra, hogy mi az a sikeres problémamegoldó stratégia, hozzáállás amivel egyről a kettőre lehet jutni, még a legnehezebb helyzetekben is a pozitívumra lehet helyezni a hangsúlyt.

Tobi

Tobi tudatossága átszövi az életét, figyelembe veszi a lehetőségeit és kitart a célja mellett, azt tanulja, ami érdekli, amitől úgy érzi, a jövőben kiteljesedhet. Az anyagi kihívásokkal szemben aktívan keresi a megoldást, ezeket pedig nem könyveli el rögtön negatívumként (a biciklizés mint alternatív közlekedési mód számára hobbi is).

Luca

Luca karaktere több szempontból is igazolja a sikeres beilleszkedést, gondolok itt például arra, hogyan használta a 1,5 éves au-paires időszakát arra, hogy mintegy inkubációs időként kikristályosodjon benne, mit is szeretne, hogyan képzeli el az életét.

Ezt az időszakot ugródeszkaként élte meg, erőt gyűjtve ahhoz, hogy külföldön is merje folytatni azt, ami igazán érdekli, és amiben megtalálja önmagát, a zenélést.

Mer lépni, állásokat megpályázni, nem szorong előre a kihívások miatt, konstruktívan megoldja azokat, amikor éppen aktuálisak lesznek. Az hajtja, élteti, hogy a jövő mennyi újat és pozitívumot tartogat számára. Ezt látja és éli meg, tudatosan meg-megállva, számot vetve. „Nem mindegy, hogy miért maradsz és miért mész...”, „Van beleszólási jogod az életedbe”, vallja.

Niki

Niki életében fontos szerepet játszik, hogy megfeleljen, leginkább a családja szemében. Igazán nem szereti Londont, ezért is kacsingat már az utazás felé, az életének több területét a változás szövi át, keresi önmagát, a boldogsághoz vezető utat.

Attila

Attila ideális munkaként éli meg azt, hogy a két kedvenc városa között ingázik, tudatosan választotta ezt az elfoglaltságot és a kihívások ellenére a jó dolgokra figyel, az emberekre, akikkel jó néhány órát együtt utazik. Élvezi a változatosságot a vezetés monotóniája ellenére. Aktívan tett azért, hogy jobban fizető munkája legyen.

Egy zárszó: a nyugalom

Amit talán ez a mondat fejez ki legjobban a filmből: „Otthonról megyek haza”. Megtalálni a békét, nyugalmat, önmagunkat valahol. Két országban? Én úgy érzem, ezt magunkban kell megtalálnunk, és vinni magunkkal bárhova is megyünk.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Anglia Nagy-Britannia Menjek/Maradjak

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr847238641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

takarék-láng 2015.03.04. 21:09:34

" Eleinte overdraftot is simán adtak a számlákkal, bevándorlóék meg lenyúltak amennyi pénzt tudtak és leléptek. "

- miert, kinek okoztak vele kart? Ne legyunk mar tiszta hulyek!

szöüke koula 2015.03.04. 21:09:34

@qkuc: pedig szerintem hozzánk most is felvennének programozáshoz jó affinitással rendelkező, papírtalan embert (teszt volt, de csak amolyan tudsz-e-algoritmusokban-gondolkozni típusú).

sőt, annak idején két helyre is felvettek; bennem az él, hogy az IT még mindig egy olyan kis "sziget", ahol elég, ha jó vagy valamiből (és ezt be is tudod bizonyítani), a papírmánia elkerülte ezt a szektort (persze főleg az óriási túlkereslet miatt).

***
ez volt már? ilyen különlegesek a mogyorok:
matadornetwork.com/notebook/17-funniest-hungarian-expressions-use/

szöüke koula 2015.03.04. 21:09:34

@Herr Géza: egy remek dallal illusztrálja az aranyember a peremfeltételeid:
www.youtube.com/watch?v=2d-hbX-CfyM#t=40

megmondta már évekkel ezelőtt:
"nem lehet az oroszokkal olyan megállapodást kötni, vagy olyan szerződést aláírni, amelyet tíz évre titkosítanak"

következetes: nem is köt ilyet. hanem harminc évre titkosítottat. mér, azt nem mondta, hogy olyat ne lehetne...

***
hiteles politikusok egy következmények nélküli országban. bohózatunk újabb fejezetét hallják:
index.hu/mindekozben/poszt/2015/03/03/orban_szerint_megpuccsoltak_a_magyar_nepet_akik_titkositjak_a_paksi_bizniszt/

Shanarey 2015.03.04. 21:10:25

@diggerdriver:

Te még hiszel ebben a mesében?
:-)

Azt értem hogy az oroszlánok miért mentek fel a hajóra, mert ott ment előttük a rengeteg kaja, de a többi miért?
:-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.04. 21:25:18

@Zsofi Logemann: mondjuk ebben az a vicces, hogy én 10 év után most visszaköltözve Magyarországra (nem igazán teljesen önszántamból) biztos hogy többet stresszeltem és idegeskedtem eddig, mint a kiköltözéskor.
szóval nekem meg azért kéne pszichológus, mert mindenki szerint teljesen sima ügynek kéne lennie, hogy én most itt vagyok, midnenki elvárja, hogy tudjam, mi merre mennyi, minden félszót értsek, meg hogy egyáltalán, otthon érezzem magam, a mínusz két foktól a kajákig (najó, ezzel legalább semmi problémám). szóval van ez a nyomás / elvárás, hogy de hát te magyar vagy, miért nem érted / miért nem tudod / mi bajod egyáltalán. pedig mégis van ugyanannyi kulturális hepehupa (sokknak azért nem mondom), mint amikor a másik irányba mentem.
nem tudom, érthető-e, az agyam nem működik túl jól mostanság.

2015.03.04. 21:33:20

@Mirjam2: +1, csak bologatni tudok :) Az utana kovetkezovel is egyetertek, en se voltam otthon Magyarorszagon, es en sem hiszem, hogy lett volna mas megoldas, soha nem ott kepzeltem el a mileszekhanagyleszek dolgot :D Tenyleg van ilyen is.

Sot, a tavoktatos dologhoz is hozza tudok szolni, enis csinaltam igy egy egyetemet, egyvalamit nem ad sajnos: olyan tradicionalis mester-tanitvany kapcsolatot, amin keresztul jonnek a meghivasok a nevjegykartyaosztogatos esemenyekre, nincs kipakolas, diplomamunka-kiallitas, ajanlgatas, informalis networking lehetosegek. :( Erre pedig meg mindig nagyon nagy szukseg van.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.04. 21:40:44

@diggerdriver: ezen mit kell nezni? A buzi oroszlanokat?

Herr Géza 2015.03.04. 21:41:17

@Philosoraptor: "... de magyar viszonylatban viszont nagyon jól tudnak keresni."
Most pont ugyanúgy érvelsz, mint Birca: M.o.-on minden fasza, mert sokkal faszább, mint másik ca. 32 országban...
Mellesleg havi 200-250 nettó mérnökként jó fizu? Kezdőként OK, de nem az 10-20 év tapasztalattal a háta mögött, és/vagy felelős pozícióban. Mert azt azért tudni kell, hogy pl. egy Audi, Mercedes k+f vonalon futó mérnöke olyan cefetekre szedett részfeladatokat végez sokszor éveken át (ld. utasoldali ablaktörlőkar-fejlesztői pozíció :D) , hogy az életét megunja közben, igaz "viszonylag jól" megfizetve.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.04. 21:42:27

@Shanarey(England) ISTP: a nagy kerdes az, hogy a kurva szunyogok miert mentek fel???!

montroyal ( CAN qc) 2015.03.04. 21:44:05

@Shanarey(England) ISTP: olvastam mindenkinek van valami hozzatenni ... de igazabol az egesz site erdekes ...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.04. 21:44:53

@~~Babette~~:
Végre valaki észrevette...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))

Shanarey 2015.03.04. 21:47:31

@~~Babette~~:

Azért, mert ott volt előttük a sok sok véredény.
:-)

montroyal ( CAN qc) 2015.03.04. 21:47:43

@Shanarey(England) ISTP: ilyen gonosz hazkiado voltam en is Bécsben, de mivel nem igazan volt legal szemely a lakasokban ( tolvajok, csovesek, nepperek , tancoslanyok ) nincs nagy lelkiismeret furdalasom..;-)

Herr Géza 2015.03.04. 21:52:38

@takarék-láng: Ha arra gondolsz, hogy minden bank g.ci és aki őket megszopatja az tökös gyerek, sőt abban az irdatlan sok pénzben elfér az a párezer mínusz, akkor
1. ne csodálkozz, ha a bank a g.ci külfölditől már-már teljesíthetetlen dolgokat kér,
2. rossz helyen vagy abban a társadalomban, ahol a bizalom és az élni és élni hagyni még jelent valamit.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.04. 22:00:58

@diggerdriver: bocs, furodni voltam,nem tudtam elobb jonni:-)

montroyal ( CAN qc) 2015.03.04. 22:27:28

@Shanarey(England) ISTP: nem sertodok meg semmin fo az egeszseg ... egyebkent nem tettszene a mai magamnak ,az akkori énem amikor a 46cm karommal es valogatott karates multommal mentem a fuzetemmel kollektalni a napi szallasdijat ...persze a lanyokkal finom voltam, akarhogy kiegyenlithettek a szamlat ..:-)

montroyal ( CAN qc) 2015.03.04. 22:37:16

@33621: nalunk is a nagy hideg miatt van, aki nem zarja a kocsijat nehogy befagyon a zar , meg egyebkent is ... igaz a taviranyitoval ma mar konnyebb .. es meg 10-20 evvel ezelott Mo-on megkerdeztek ; és nem viszik el ?... nem -mondtam es azert mert megismerik hogy az nem az ovek ..

kardio1 2015.03.04. 22:40:02

Nekem nem igazàn tetszett a londoni magyarokrol szolo film. Nehéz ùgy beilleszkedésrôl beszélni, ha magyar környezetet keres valaki rendszeresen: magyar bolt, "làngos vagy kürtôs kalàcs" dilemma, magyar tàrsasàg, magyar zenekar, magyar kézisek stb.
Mindig meglep, hogy Angliàban ki lehet adni az àltalunk bérelt hàzakat. Itt Franciaorszàgban ennek tilalma szerintem a bérleti szerzôdésben is benne van. Furcsa volt az a magyar vàllalkozo, aki az angliai tiszta viszonyokat dicsérte, mondvàn, itt nem készerül simliskedésre. De azért a kezdet kezdetén csak àtverte az angol àllamot, mert ùgymond a dolgozoinak vett ki hàzat, persze ezt csak az angol àllamnak adta igy el...
A tàncosnô élete egy zsàkutca. Furcsa volt még, hogy a többség hazatért.

rumitom 2015.03.04. 22:42:02

@Din Serpahis: ez erdekes mert utanam alszerenyseg nelkul kapkodnak nemet es angol nyelvteruleten, annyira hogy ket project kozott circa ket hetig aktiv a monsterem. magyarorszagrol viszont meg soha senki nem keresett. Nem mintha Mora akarnek menni. Igaz n programozo vagyok es olyan projektek amikben reszt veszek nem is nagyon vannak magyarorszagon.

szöüke koula 2015.03.04. 22:50:38

@Herr Géza: nem követed az idők szavát. manapság a helyes jelző: simicska.
simicska bank, simicska ügyfél.
(orbán egy simicska! - kiáltotta világgá a közismert tényt Simicska.)

catnip cupcake 2015.03.04. 22:50:38

@szöüke koula: először is, jó a nicked:)
Szerintem nem feltétlen kell diploma, de ad egy plusz elméleti hátteret, valamint nagy vonalakban érint többféle területet.
Gyakorlatiasság szempontjából a mostanában felkapott 6-8 hetes developer bootcampek többet adnak, mert sokkal inkább naprakész technológiákat tanítanak (git, mindenféle .js, Ruby on Rails stb.) és teljesen gyakorlat- és munkahely orientáltak.

Engem érdekelt a téma, mázlimra a munkahelyem is támogatta eddig a sulit, ezért úgy gondoltam, belevágok. A dev bootcampekre amúgy sincs felesleges £8000-om:)

Még nem dolgozom programozóként, web tartalommenedzsment és némi webdizájn a munkám (HTML-t, CSS-t magamtól szedtem fel az évek során), a webfejlesztés érdekel (front-end és majd talán back-end).

Nagyon szerencsés vagy, hogy minimális tapasztalattal sikerült fejlesztőként elhelyezkedned.

catnip cupcake 2015.03.04. 22:50:38

@Mirjam2: A városi legenda szerint a Gábor Dénes arról volt hírhedt régebben, hogy nem volt valami jó színvonala a távoktatós képzésnek és voltak állítólag álláshirdetések, amiben kikötötték hogy a GDF-en végzettek ne jelentkezzenek.

catnip cupcake 2015.03.04. 22:50:38

@qkuc: a nemzetközi certificate-k tök jók, sokkal praktikusabb és specializáltabb, mint egy diploma. Hamarabb megvan és ha a munkahely fizeti, akkor nem is olyan borzasztó az ára:)

catnip cupcake 2015.03.04. 22:50:38

@qkuc: nem igazán, inkább webfejlesztés. Jelenleg is webes dolgokkal foglalkozom (de csak tartalom és minimális dizájn néhanapján).

SzZoole 2015.03.04. 22:51:24

@montroyal ( CAN qc): Nem csalodtam benned:)))
Castingokon is reszt vettel?
Az volt am az igazi moka:))))A lanyoknak igazi rudon kellet bizonyitaniuk,hogy eleg alkalmasak lesznek e kurvaneninek:)))
Hej a regi szep idok......

SzZoole 2015.03.04. 22:53:49

@33621: A nejem rendszeresen nyitva hagyja az autojat,van ugy hogy taskaja,tarcaj ottfejtve az ulesen,senki nem nyult meg hozza.

qkuc 2015.03.04. 23:07:26

@catnip cupcake: :D Azért a certért 6 hónapnyi tanulmányi szerződést és fel nem mondást kértek, de megérte, :). Az első munkahelyem, ami támogatja valamennyire a céljaim. A másikra nem vagyok hajlandó pénzt kiadatni, olvasni egyedül is tudok, full "elmélet" az egész.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.04. 23:13:27

@Zoole[uk]: csak a lakas volt az én businessem .. volt eleg mas gondom mint hogy a lanyokkal foglalkozzak ... persze a szamlat termeszetben is ki lehetett egyenliteni ... na na ugy ertem hoztak egy zsak krumplit v répat ...

SzZoole 2015.03.04. 23:18:16

@montroyal ( CAN qc): Ertem en ertem,hid el,hogy tudom mirol beszelsz,de azert megrepaztak rendesen nem?:)))
Amugy is a mi fajtank fel szavakbol is ertik egymast

2015.03.04. 23:23:10

@Herr Géza: A kamut átlag nettó 150 ezres fizetéshez képest, igen, nagyon jól keresnek pályakezdőként is a magyar éhbérhez viszonyítva. Tapasztaltként meg valószínűleg még jobban. Csak kurva nehéz, nem sokan vállalják be, többek között ezért is vannak jobban fizetve. IT és pénzügy ugyanez.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.04. 23:35:35

@Zoole[uk]: ja ja de rég volt ... fiatalsag bolondsag ..

Muscari 2015.03.04. 23:44:16

@Zsofi Logemann: mi meg köszönjük, hogy megírtad és remélem, hogy hallunk majd még rólad :-)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 00:11:58

@szöüke koula: ez így van, fejlesztőnek simán felvesznek bárhova némi tapasztalattal és/vagy demonstrált szaktudással. Még multikhoz is, nekem elhiheted :)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 00:13:24

@~~Babette~~: buzi oroszlánok, ÉS VALÓBAN :DDDDDDDDDDDDDDDDD

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 00:18:13

@Philosoraptor: mit értesz az alatt, hogy kamu átlag? Remélem azt, hogy nincs benne sok zsebbe rakott pénz és valójában több :)

morsels (törölt) 2015.03.05. 00:20:39

Hat, en most tudtam megnezni a filmet, amirol a posztban szo volt.

Nekem tetszett, szerintem semmivel sem volt rosszabb mint a New Yorki, meg erdekesnek is talaltam.
Tenyleg nem ertem a kulonbozo velemenyeket, miszerint mindenki sablonos, meg hogy a rudtancos no a legerdekesebb...

Dehat mar ennek is vege, nem is erdekes, hogy en mit gondolok, holnap majd kezdodik valami massal :-)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 00:24:56

Na én holnap nézem majd meg, ha időm lesz. Azt viszont én se értem, hogyha valaki kint akar maradni akkor miért nem próbál beilleszkedni, miért kell megpróbálnia magyarnak maradni.

Herr Géza 2015.03.05. 00:36:09

@Philosoraptor: Továbbra sem tetszel engem érteni...:)))) Nekem azzal a viszonyítással van bajom, hogy "nagyon jól keresnek......az éhbérhez viszonyítva " Aki az éhbérnél többet keres (ami azért egy műszaki diplomával ne legyen már egy "was-ist-das"), az már "jól" keres? És a "nagyon jól"-ból mennyi a "nagyon"?

P.Elliot 2015.03.05. 01:20:43

Most jutottam hozza hogy megnezzem a New Yorki filmet. Kezdjuk a ferfivel. Nagyon szimpatikus pasasnak latszik, vegig sajnaltam, na o az akit nem huz vissza a haza es ertheto mert nagy szegenysegbol jott es itt legalabb megel ugy hogy valami penze is marad. De azt nem ertem hogy mit keres meg mindig New Yorkban ahol tenyleg apropenzert dolgozik, meg a 400-at sem eri el, egy ferfinek itt New Jerseyben ha epitkezesen dolgozik mondjuk, olyan nincs hogy a 100 dollara nem lenne meg, illegalisan naponta. Ha olvassa ezeket a sorokat akkor osszehoznam valakivel aki szinten illegalis, illetve a hazassaga ota mar legalis, szinten arrafele lakik es marha jol keres, maganak dolgozik, lehet hogy maga melle tudna venni, / lakasfelujitasokat csinal/, es meg szombaton is dolgozik neha. Hogy lehet 400 dollar alatt dolgozni? Mindenkeppen menjen el New Yorkbol, de ne Floridaba ahol munka nincs!
Elneztem hogy mit dolgozik, fuszereket tolt be dobozokba tolcserrel. Had uzenjek valamit ezzel kapcsolatban, azt a tolcsert nagyon jol mossa el minden fuszer utan mielott uj fuszer toltesbe fog mert nehany hete a magyar pirospaprikakat leszedettek az uzletekben a polcokrol mert a minosegvizsgalo peanut szarmazekot talalt benne ami nagyon ugy nez ki hogy a csomagolaskor kerult bele, es most talan ket hete megint hasonlo gyanuval mas fuszert szedettek le a polcokrol, ha abbol vizsgalat lesz akkor a munkaadojanak nagy kellemetlensege lesz belole es o maga is elveszitheti a munkajat. A Peanut allergia nagyon veszelyes, van hogy halalos. Nem mondom hogy az o toltese volt de vigyazzon erre a dologra.
Visszaterve a ferfire, elore lepni komolyabban ott New Yorkban nem fog tudni, muszaj lesz masfele koltoznie ha normalis munkat akar es jovot. Jokepu pasasnak nezem, elobb utobb akad egy neki tetszo baratno, aztan ketten konnyebb lesz.
Az a lany meg, a masik interju alany eleg szomorkas volt, nem hiszem hogy az egeszet itt szedte fel kinnt, kicsit mintha az alaptermeszete is olyan lenne. De nagyon bezarkozo, visszahuzodonak nez ki, eleve visszautasitja a varost, a benne levo embereket, ilyen jo angollal es csinos arcocskaval rengeteg ismerosnek es baratjanak kene mar lennie, elmaszkalni veluk mindenfele, partikra, ismeretsegeket es osszekotteseket keresgelve, olyan partikra ahol lehet ilyeneket talalni, mellesleg kielvezni a varost mert csak annak unalmas aki nem nez utana hogy hogy lehet belemerulni.
Abban igaza van hogy fontos a jo helyen valo lakas, mar attol maskeppen neznek ra mindenhol, tobbnek hiszik mint ami.
Van amikor ez fontos a karriert nezve.
Egy regi ismerosom / amerikai/ masra hasznalta a meregdraga Manhattani kis lakaskajat, azt mondta hogy mire kifizette a havi titkarnoi fizetesbol arra futotta csak hogy salatakon eljen, majdnem koplalt mert szep ruhak is kellettek ehhez a cimhez, viszont egy vallalati partin lekapcsolta maganak a Vice Presidentet, 20 ev korkulonbseg de ez a vidam szep kis no nem banta, o arra ment hogy jo anyagi alapokra helyezze az eletet es sikerult, a ferfi elvette, mar vagy 12 eves hazasok, gyerek is van.....O mondta nekem egyszer hogy karriert csak ugy lehet epiteni annak akinek nincs jo allasa, iskolaja hogy jo helyen lakik, illetve olyanon ahol a jobb emberek laknak, jobb munksakat lehet talalni, jobb lehetosegeket, es neki meg gazdag ferjet is. Nevetve mondta hogy neki egy gazdag ferj kellett, bar tovabbra is dolgozott egy masik helyen mert azt mondta hogy o nem kivan haziasszony lenni, halalra una magat otthon....

montroyal ( CAN qc) 2015.03.05. 02:43:59

@P.Elliot: mert ugye az igazi nagy szerelem vak ... de azert jo elore latni mit kaphatok.. de a no is ad ... csak az vele szuletett...

tudom , mé mar a ferfiak is.. JLOnak is fiatalabb a pasija ..

montroyal ( CAN qc) 2015.03.05. 04:04:06

@P.Elliot: el va fogadva ... csak zsortolodok mindig ...:-)

P.Elliot 2015.03.05. 04:15:37

@montroyal ( CAN qc): En meg mindjart rabukok a kepernyore olyan almos vagyok, most fejeztem be nehany levelet...Hideg van arrafele? Itt azt mondtak hogy nagy ho esik. Eddig meg csak az esot hallom. Tavasz kene mert eleg ebbol a nyavajas hobol...

P.Elliot 2015.03.05. 04:17:23

@Shanarey(England) ISTP: Mit csinaltak? Nem tudom a linket kinyitni!

montroyal ( CAN qc) 2015.03.05. 04:56:30

@P.Elliot: hetente 2-3x esik a ho folyamatosan hideg van .. a munkanak nagyon jo de mar lehetne majus (tavasz)... mintha kezdene elmulani a folyamatos -20fok ...

www.facebook.com/587416224609538/photos/a.662861057065054.1073741829.587416224609538/1003465333004623/?type=1&theater

ez nem megteveszto mert aprilisban lesznek meg hoviharok de az hamar elmulik
www.meteomedia.com/tendance-meteo-14-jours/canada/quebec/montreal

2015.03.05. 08:11:45

@Zka: A multik nem fognak zsebbe adni pénzt, ebben biztos vagyok. Ez a maszek vállalkozások privilégiuma. A kamu nettó 150 ezret úgy értettem, hogyha veszek 1 db nettó 1 milliós fizetésű embert, meg 9 darab nettó 100 ezres fizetésű embert, abból az jön ki, hogy mindenki milyen jól keres. :)

2015.03.05. 08:16:08

@Herr Géza: Szerinted mennyit kellene keresniük a mérnököknek Mo.-n? Figyelembe véve a magyar adóztatási rendszert. Lehet, hogy nektek nem "sok" a nettó 300 ezer, de a legtöbb ember álmodhat a havi nettó 150 ezerről is. Nagyon sok olyan terület van Mo.-n, ahol nem keresed meg azt a pénzt, hogy megtudj belőle élni. Azért mondtam, hogy az éhbérhez viszonyítva nagyon jól lehet keresni vele. Az, hogy itt nem fizetnek ki a mérnöknek pár ezer eurót havonta, nem a cégek hibája...

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.03.05. 08:29:13

@kardio1: Nem hát. Csernus is max. abban adhatna tanácsot, hogy: Hogy csináld, ha válni akarsz? Én meg direkt jól az ellenkezőjét csinálnám, és így megmenteném a házasságomat. Vagy nem ennyire egyszerű? :)))
Viccet félretéve, nem írom le még egyszer, de így kezdtem: ha választhatnék...

2015.03.05. 08:44:31

@Herr Géza:

A magyar lehetőségekbe max. 20% bérszínvonal emelés van benne, változatlan GDP mellett. Miután azonban a szürkegazdaság figyelembe vételével már elértük ezt a szintet, így nem lesz lényeges javulás. Némi korrekcióra akkor lesz lehetőség, ha a "kifehérítés" megtörtént. Azt lehet mondani, bruttó 500 eurós minimálbért elbírna a magyar gazdaság(ez kb. 320 nettó). Többre azonban hosszú évekig nem lesz lehetőség a jelenlegi keretek között.

Na irány a gyapotföldek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.05. 09:22:47

@Taxomükke: Asztaqrva...Na, legközelebb majd megválogatod jobban, hogy kiket engedsz be...Nem? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.05. 09:29:28

@A nick már létezik válassz másikat: Várjál, itt az van, hogy mennyit találnak, nem az, hogy mennyit keresnek.Én állítom, hogy egy magyarországi átlag "kulimunkás" sokszorta többet keres...Értsd, sokkal többet dolgozik, mint egy kinti.
:D , de inkább :-((

soad1221 2015.03.05. 09:35:34

@maxval bircaman szerkesztő: óóó, azt senki nem várta, hogy egyből ugyanaz az életszínvonal lesz itthon. Illetve de, sokan várták, koppantak is, de én nem erről beszéltem.
Jól írtad, a kérdés, hogy jobb lett-e arányosan vagy sem. Milyen lehetőségeink voltak, mivel éltünk és mivel nem, illetve a velünk együtt, nagyon hasonló, vagy akár szarabb helyzetben lévők hová jutottak. Mennyire tudtunk felzárkózni, vagy esetleg jobban leszakadtunk.. satöbbi-satöbbi..:)
Én csak a "fantasztikusan jól él"-re reagáltam, hogy persze, ez viszonyítás kérdése... 25 évvel ezelőtthöz képest az átlag magyar nem él sokkal jobban, és nem él fantasztikusan jól a térségben lévő országokhoz képest sem, hogy a nyugattal össze se hasonlítsam.. De lényegesen jobban élünk pl az átlag ukrán emberhez képest, ez tény...

@Th's child: félreértesz, nem vagyok egy macsó, akinek nincs érzelme, vagy ha mégis tökéletesen kezeli. :) És a legkevésbé sem törtetek a férfiasság példaképének... :) Nekem szerencsém van, kevés dolog küld padlóra, amikor meg vmi igen, van mellettem aki segítsen. Tudom, van akinek nincs szerencséje, meg vannak akiket több minden tud padlóra küldeni, és nem gondolom, hogy emiatt ott kellene hagyni.
De ez nem a határátkelés kérdése, max az váltotta ki, de nem abban van a probléma. A problémával kell foglalkozni, nem azzal az eseménnyel, ami a felszínre hozta.

@~~Babette~~: köszi, pont erre gondoltam. ez nem a határátkeléssel függ össze, hanem a személyiséggel.. persze azzal kell foglalkozni, ha gond van, de nem kell a költözésre fogni...

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 09:58:15

@Philosoraptor: de ez nem kamu, csak az átlag az már csak ilyen: a bérkörülmények felmérésre szinte teljesen alkalmatlan, mivel azok még egy ilyen viszonylag egyenlő országban is, mint Mo meglehetősen egyenlőtlenül oszlanak el.

qkuc 2015.03.05. 10:03:56

@rumitom: Én most csak az IT biztonsági területről tudok nyilatkozni, de itthon nincs lassan "szakember". Nem keresek aktívan itthon állást, de hetente 2-3 megkeresés jön különböző helyekről és hazai viszonylatban egészen jó fizetési ajánlatokkal.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 10:04:45

@soad1221: ez az Ukrajna dolog érdekes, pont tegnap láttam valami statisztikát, hogy ott 30K huf az _átlag_bér. WTF? Ezekszerint ott 15-20 rongyot keres a legtöbb ember, mint a szarabb Afrikai országokban? Valahogy nem tudom elhinni.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.05. 10:05:41

@qkuc: hol vagy fent? Én csak linkedinen, de nem kapok ennyit, inkább csak heti 1et. Igaz, néha kölföldit is.

qkuc 2015.03.05. 10:12:05

@P.Elliot: A lány nekem is egy megfoghatatlan entitás volt a történetben.

qkuc 2015.03.05. 10:21:09

@Zka: Linkedin, innen kevés jön. 1 éve beadtam egy rakat álláskeresős/fejvadász céghez beadtam a papírjaim -> randstad, hays, exact solutions, de aztán akkor még nem történt semmi, nem is foglalkoztam vele, végre belerázódtam a munkába. Az elmúlt 2-3 hónapban indult be a biznisz úgy igazán.

Én külföldit nem kapok, szerintem béna vagyok a linkedinnel, vacak a profil, nem tudom, :D.

Azt hallottam az egyik cégnél, hogy idén több SSC/SOC is megkezdi/bővíti áldásos tevékenységét itthon és elég sok embert fognak keresni nagyjából minden IT területen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.05. 10:21:55

@33621: Valszeg azért az is közrejátszhatott, hogy autógumiból azért eléggé munkás dolog komolyabb mennyiséget elcuccolni feltűnés nélkül, illetve eladni sem feltétlen egyszerű... :D
De nyilván becsületesebbek is lehetnek, mint egy magyar rétinéger-faluban...

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.05. 10:25:44

@Philosoraptor: szerintem ma azert keveset matekozzal;)

qkuc 2015.03.05. 10:32:27

@Zka: Ó, meg az alfa et omega, a profession. Onnan is sokat abajgatnak.

Kolléga most ajánlgatja a xinget és a monster külföldi oldalait (nekem annyira nem jött be a monster ...).

2015.03.05. 11:00:56

@Zka: Pont ezért nincsen értelme komolyan venni.

Apfelzimt [DE] 2015.03.05. 11:07:44

@adg [Au, Darwin]: Lehetséges egyáltalán olyan hogy valaki kimegy Ausztráliába csak úgy fél évre (milyen vízummal???) aztán 7 évig ott marad stripperként (vízum??) Hogy lehetséges ez hogy ezt megengedték a szigorú ausztrál hatóságok? Bocs, ha már felmerült a kérdés, csak ez annyira szemetszúrt nekem.

adg 2015.03.05. 11:45:47

@Wassernudel: A balerinara gondolsz?
Lehetseges. Gyanitom, hogy tanulni jott. Valami iskolaba jart nappal, ejjel tancolt. Ameddig tart az iskola, fizeti a tandijat, es be is jar, addig megvan a tanulovizuma.

Lehet, hogy az elso fel ev meg turistakent volt. Bar mintha cask 3 honapot lehetett volna akkoriban egy huzamban maradni. De az meg egyszeru, egy ut balira, aztan lehet is kezdeni a kovetkezo 3 honapot.

Szoval valoszinu, tanulovizumon volt. Mondta is, hogy nyelvet tanult. Gondolom nyelviskolaba jart.

Apfelzimt [DE] 2015.03.05. 12:00:22

igen, rá.
turista vízum csak 3 hónapra volt (még most is, tavaly voltam). Az igaz, hogy tanuló vízum lehetett. Arra nem is gondoltam, 7 év hosszúsága miatt, de végülis miért ne

Nyelviskola is tanulóvízumnak számít? hmm, nem is rossz :)
köszi!

P.Elliot 2015.03.05. 12:52:55

@qkuc: Hat nem? Ha jo allast akart kikaparni meg osszekotteteseket akkor neki mar regen ott kellett volna mozogni a tarsasagi elet surujeben hogy ugy mondjam. Jo hattere volt, egyetemista, erdekes szakon, jo angol tudassal, varosiasan szepen oltozkodve, hat mi a banatot csinalt ez ott? Eleve az egyetemi tarsak kozott is mozogni kellett volna, eljarni veluk, komoly es marhasagos dolgokra, elni! Nem nosztalgiazni! Es kozben nyitott szemmel jarni. Kozelfurakodni mindenkihez aki valamit tehet erte, ha ujsagiro lesz ha jol ertettem akkor meg plane most kell megtanulni hogy hol vannak az erdekes riportok lehetosegei. Az alanyok hozza! Az erdekes tema! Mar most gyujtogethetett volna anyagot, kuldozgethetett volna akar ingyen ujsagoknak....
Mozogni, az istenert!
Egy amerikai ismerosom egyszer karacsonyi partira invitalt a hazahoz, nem volt kedvem elmenni mert senkit nem ismertem a baratai kozott es ezt meg is mondtam neki, erre kioktatott hogy a partik arra valok hogy minel tobb embert ismerjunk meg, es ha azok kozul valaki meghiv ujabb partira akkor jo ha elfogadom mert ott ismet ujabb embereket ismerek meg es soha nem tudhatom hogy mikor kire lesz szuksegem vagy csak a tanacsaira valamikor, valamiert. Es hogy apoljam is az uj kapcsolatokat, ugyanezert.
O mar csak tudta, kibulizott egy jo futball edzoi poziciot munka utan mert ez volt a hobbija az evek alatt sosem sikerult neki azelott, valaki megertette a szenvedelyt es besegitette.
A partijara megsem mentem el mert kozbejott a ferjem betegsege, de maskor elmentem, / egy borszakerto, hobbi borkeszito alakok kozott talaltam magamat, eletemben nem nevettem annyit mint akkor/, de a tanacsat a pasasnak megfogadtam/, mozogni kell az emberek kozott es az emberek hozzak az embereket az eletunkbe.

P.Elliot 2015.03.05. 12:56:04

@Shanarey(England) ISTP: Koszi!
Nyavajasok! Egetik a magyarokat a viselkedesukkel...

P.Elliot 2015.03.05. 12:57:42

@montroyal ( CAN qc): Hat ennyi azert nincs itt de hideg van es esik a ho, pokolba a tellel! Majd ott elovad!

qkuc 2015.03.05. 13:01:06

@P.Elliot: Én a helyében pörögnék a fejemen, hogy összejött minden, amit álmodtam. Nagyon lennék a helyében :). Nekem olyan "tudathasadtnak" tűnik. Maradna, de nem akar beilleszkedni, menne, de itthon meg nem lennének ugyanolya lehetőségek. Pedig innen már csak felfelé vezetne az út, ha élvezni is tudná az életét.

Nem tudom, persze, biztos lesznek vacak napok és esetleg eltörik nálam is a mécses, de én arra készülök, hogy munka után élvezzem az ottlétet. Még az íjam is elcipelem, mert a pályán is lehet csacsogni/ismerkedni, :D.

P.Elliot 2015.03.05. 13:17:50

@qkuc: Pontosan! Hat ez is egy tipusa a Hataratkeloknek!
Bizonytalan, nem pontosan tudja mit akar, energiatlan, megtorpano. Megjosolom, otthon sem lesz egy alom neki! Nem erre a palyara valo!

qkuc 2015.03.05. 13:26:33

@P.Elliot: Hm, remélem azért lesz esze és marad. Azért reálisan látja a karrier lehetőségeket itt és ott.

adg 2015.03.05. 13:28:29

@Wassernudel: Ja, az akkreditalt nyelviskola jo a vizumhoz.

Egyebkent vannak hosszabb turistavizumok, mert rajottek, hogy ez egy nagy orszag, ha valaki nagyon be akarja turistaskodni, nem eleg harom honap. Ez a 600-as vizum, viszont nem ingyenes, kicsit kell erte fizetni, nem sokat.

P.Elliot 2015.03.05. 13:43:33

@qkuc: En is remelem hogy marad!

qkuc 2015.03.05. 14:05:25

@P.Elliot: Na én is belehúzok az álláskeresésbe asszem, eskü nem fogok ennyit picsogni, mint a "kislány", :D.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.05. 14:49:13

@~~Babette~~: Segitek: gyujteni.
.. lekestel 28 évet ... talan meg se voltal akkor meg ...

ne valaszolj mert kiszamitjak a korod ..:-)

FutureFry 2015.03.05. 16:55:54

@qkuc: A "kontinens ugrás" az USA-ra vonatkozik? Ha igen, múltkor írtam (talán pont neked válaszként) egy pár dolgot ami változik (bár nem alapvetően) a releváns vízumok tekintetében. A másik amit ajánlani tudok az az amerikai egyetem (pl. MSc, amit te is írtál) az jó ugódeszka (kapcsolatilag és vízumügyileg is).

Herr Géza 2015.03.05. 19:34:42

@Philosoraptor: Ilyen kérdés nincs, hogy mennyit "kell" keresnie egy mérnöknek. Azt a piac úgyis beárazza. Most még a 40+ generáció viszonylag nagyszámú, de a helyzet romlása már érzékelhető. A mostani pályakezdők ugye (kis túlzással...) minimum egy nyelvet már beszélnek, fiatalon, családi kötődés, gyerek nélkül egyre nagyobb arányban fognak elhúzni az EU élhetőbb felébe. Egészen addig, míg már itthon hiány lesz. Az pedig automatikusan újra fogja értelmezni az itteni bérszínvonalat...., egészen addig, míg beáll egy egyensúly. Na az lesz az a "mennyit kell keresnie" bérszint.

2015.03.05. 20:22:12

@Herr Géza: Ebben csak annyi a pozitívum -ahogyan te is írtad- hogy többet kell majd fizetniük a cégeknek, ha jó mérnököt (stb.) akarnak. De ugye azért felmerül a kérdés, hogy kik fognak itthon maradni, ha van nyelvtudás és jó szakma az ember mögött.

szöüke koula 2015.03.05. 20:37:33

@Zka: igen, abból a táblázatból, amit 2015.03.04. 18:39:37-kor küldtem, az látszik, hogy svájc/norvégia és magyarország között ugyanakkora a különbség (bő háromszoros, reálértéken), mint magyarország és ukrajna között. valóban meglepő.

qkuc 2015.03.05. 20:43:25

@FutureFry: Igen, USA, :). Faggathatlak? :) Emlékszem, hogy beszéltük, de érdekelnének a tippek, trükkök, lehetőségek, :).

Az MSc-n gondolkodom, nem tudom ilyen hétvégi műszakos megoldás van-e.

FutureFry 2015.03.05. 21:11:37

 @qkuc: MSc/MA/etc. képzésre tudtommal továbbra is csak akkor adnak vízumot (F-1), ha “full-time” tanulsz. És a vízum alatt (limitáltan, max. 20 óra/hét?) a campuson dolgozhatsz. Legalább is az első évben. Az első év után talán máshol is (de ugyan csak limitáltan). Viszont ha végeztél, a “Practical Training” ideje alatt korlátlanul válalalhatsz munkát (ha jól tudom a STEM diákoknak most hosszabítják meg ezt az időszakot 2+ évre). Utána meg (ha a cég is úgy akarja) átállhatsz a “H-1B” vízumra (ami már “dual-intent” azaz abból zöldkártya is lehet, bár elég sok idő és papírmunka a munkavállalónak és munkaadónak is. A zöldkártyából meg később állampolgárság lehet - az viszont már csak a zöldkártyás ideje/papírmunkája).

Ami az egyetemi programot illeti: Az out-of-state tandíj altalában igen magas, de persze vannak ösztöndíjak. A legjobb viszont SZVSZ egy RA vagy TA (Research Assistant/Teaching Assistant) pozíció megszerzése (amit a tanszék ad). Ilyenkor általában nem csak tandíjmentes lesz a delikvens, de elég pénzt kap, hogy (ha szűkösen is) de megéljen.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.06. 07:57:34

@Herr Géza: az ITben ez szerintem már meg is történt, én legalábbis úgy érzem, ez megmutatkozik a fizetésünkben is.

qkuc 2015.03.06. 08:31:20

@Zka: Jut eszembe, tegnap meghallgattad Birgit asszony beszédét?

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.06. 13:53:24

@qkuc: meg bizony! Az eleje elég jó is volt, aztán jöttek páran az egyéni problémáikkal az már nem kötött le. Amúgy nem tudom mennyire kell aggódni, ezek a piaci körülmények szerintem eddig is így voltak.
Próbálom kitalálni egyébként, hogy ki vagy, de nem megy :D

qkuc 2015.03.06. 15:27:42

@Zka: Ha lesz valami össznépi csapatépítő, céges találkozó, akármi, akkor majd megbeszélünk egy titkos jelet, hogy felismerjük egymást, :D.

Nem én vagyok a Bőthe Csaba, az biztos, :). Kár, hogy elmegy.

Igazából az elejéről lemaradtam, a végén meg olyan kérdések voltak, hogy akkor kinek nem marad munkája, amitől kissé megszeppentem, :D.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.06. 15:33:23

@qkuc: azt se tudom melyik ágazatban vagy, ha nem BOQ PSS akkor sose fogunk összefutni team buildingen.

qkuc 2015.03.06. 18:03:51

@Zka: CSS MPHS, de fogalmam sincs az új rendszerben hová kerülünk, :).

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.03.06. 19:44:35

@qkuc: hát akkor mi max a year end eventen tudnánk találkozni, de ott van vagy 1500 ember, de én nem, mert olyankor családozok meg öreg vagyok már az ilyen zenés bulikhoz :)

Kvikveg 2015.03.08. 23:19:58

@catnip cupcake:
"Kéne egy IT-s témájú poszt a HA-re, pl.
- képzésbeli különbségek (BME vs. MIT vs. Open University :D)
- networking lehetőségek, különös tekintettel a területen dolgozó vagy dolgozni készülő nőkre, mint alulreprezentált csoportra
- álláskeresés "
+1 engem is erdekelne!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása