2015. jún 29.

Meleg vendéglátás

írta: Felelős Gasztrohős
Meleg vendéglátás

Csak hogy érezzétek, milyen meleg helyzetekbe is tudunk keveredni a vendéglátóhelyeket járva, jöjjön egy ezzel kapcsolatos eset:

Pár hete este 7-kor egy nagyobb társasággal elmentünk egyik (volt) kedvenc budaörsi hamburgerező helyünkre, a Komló és Tehénbe, ahol kb. 31-40°C fogadott minket!!! A pincérekről csak úgy csorgott a víz, a konyhában pedig még ennél is melegebb lehetett. oh-god-nic-cage-gif.gifA vendéglátóegység egyik terme a tetőtérben helyezkedik el és az erkély fronton csak egy ajtó nyitható, az ablakok teljesen zártak. Jeleztük, hogy ez így elviselhetetlen, pedig kinn már kellemes a hőmérséklet (előző nap 29°C, aznap 31°C volt a csúcs a szabadban, szóval átlagos nyári meleg). A pincérek mondták, hogy a tulajdonosok tudnak az állapotokról, de még nem tudtak lépni az ügyben. Mivel benn nem lehetett meglenni, az est hátralévő részét az erkélyen töltöttük egymáshoz simulva (pici az erkély) és sorsot húztunk, hogy ki menjen be a következő kör sörért. Sajnáltuk a pincéreket és a konyhai dolgozókat, akik így kénytelenek eltölteni a napjaikat. Ismertek minket, ezt nem hagyhattuk annyiban, felvettük a kapcsolatot a tulajdonosokkal. A levélben kifejtettük, hogy szerintünk a hely jelen állapota nem fenntartható és erre reméljük, minél előbb megoldást találnak. Ezt kaptuk válasznak:

"Sajnos az épület rossz konstrukció alapján épült, a szigetelése nem megfelelő. Ez lesz az első teljes nyár amikor üzemelünk, ezek az első tapasztalatok. Beszéltünk már klímásokkal, de az épület jellegéből adódóan, csak több millió forintért lehet megfelelően klimatizálni a helyiséget, ráadásul 10-15 nap teljes bezárás mellett. Ezt egyelőre nem áll módunkban megtenni."

Ergo: A munkavállalók és vendégek csak süljenek tovább a melegben (a vendég legalább elmehet máshova) és majdcsak eljön az ősz egyszer. Nem vagyunk nagy szakértők, de azért ez az állítás sok helyen sántít és felhívja a figyelmet a fenntarthatóság 3 alappillére közül a társadalmi felelősségvállalásra. A tulajdonos felelős a munkatársak egészségéért és a megfelelő munkakörülmények biztosításáért. Erre a munkavédelmi törvénynek a klímaparaméter része elég részletesen kitér, ráadásul a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló miniszteri rendelet egy, az adott hely hőmérséklete, a levegő nedvességtartalma és a légsebesség alapján kiszámolható maximális hőfokot (24°C) is megállapít, amiben a munkavégzés még megengedett és a jelen hőmérséklet határozottan nem felelt meg a jogszabályoknak. homero.jpg
A bérleményekre már kötelező energetikai tanúsítványt átadni, melyben az egyik pont a nyári felmelegedés kockázatának vizsgálata, tehát a tulajdonosnak tudnia kellett volna arról, hogy a túlmelegedés valós kockázat - ha pedig ez nem volt benne a tanúsítványban, akkor, mint bérlőnek érdemes lépnie, mert a tanúsítvány kiadója valamit nagyon elszámolt. A Komló és Tehénnél az első alapprobléma a hely rossz tervezése, mert nincs lehetőség természetes szellőzésre és a tetőtér eleve jobban felmelegszik. Energia hatékony hűtés maximum részben oldható meg a szellőzés megfelelő megtervezésével és sajnos nem kerülhető el a légkondicionáló használata, mely nagy energiafaló és nem túlságosan környezetkímélő. Szerintünk a leglényegesebb ezért mindig olyan épületek és vendéglátóhelyek tervezése ahol természetes hűtési rendszer is kialakítható, ha erre nincs szükség és a helynek az adott épületben van létjogosultsága, akkor akár energiazabáló légkondicionálással is biztosítani kell az egészséges munkakörülményt, mert az emberi egészség kockáztatása még egy zöld ihletésű célból se megengedhető. Gyakran szidjuk a nagyvállalatokat, ahol a munkavállalók veszélyes anyagoknak vannak kitéve és főleg a szocialista időkben rengeteg ember egészségét kockáztatva és károsítva működtek. Napjainkban már elmondható, hogy az ilyen cégeknél a hatóságok nagyon szigorú ellenőrzéseket hajtanak végre és nem csak emiatt, nagyon komolyan veszik ezt a felelősségüket. Ez a "trend" úgy tűnik a vendéglátásba még nem mindenhova érkezett el és ilyen extrém példákon keresztül tudjuk megmutatni, hogy szegény kiszolgáltatott munkavállalóknak miket kell eltűrniük. De, hogy legyen még egy csavar a történetben, válaszoltunk kedvesen az első válaszlevélre, melyben felhívtuk a figyelmet a jogszabályi kötelezettségekre, melyet megköszöntek és jelezték, hogy utánanéznek és azt is jelezték, hogy nem lehet akkora a gond, mert "eddig negatív kritika még nem jutott el hozzánk és 30-an voltatok, biztos ezért lett meleg". Nekem ez két dolgot mutat meg - hogy a tulajdonos maximum akkor lép ha erre jogszabályi kötelezettsége van (azaz neki rossz és nem a munkavállalónak), másrészt pedig, hogy amíg a vevő nem reklamál elég hangosan addig nem is fontos lépni. Ez a mai hazai valóság az üzletfilozófiában lemaradt vendéglátósok között. A fenntartható étkezés nem csak az ételekről szól, hanem legalább ennyire a környezetről is.

komloestehen.jpgEz a példa is jól mutatja, hogy a fenntartható vendéglátás sokrétű kihívások elé állítja a vendéglátósokat de úgy gondoljuk, hogy a 21. században ezeknek a kihívásoknak is meg kell felelni ahhoz, hogy sikeres lehessen egy hely.

UPDATE: A cikk megjelenése előtt találkoztunk a tulajdonossal, hogy megadjuk a lehetőséget a válaszra és váratlanul nagy változásokat láttunk a hozzáállásában: Kaptunk egy kompenzációt az est során ért károkért, mert "nem olyan volt az esténk, mint amit elvárhattunk volna". Egy energetikus épp jelen volt és mérte fel a lehetőségeket az átalakításra, a tulajdonos elismerte, hogy komoly gondjaik vannak és ezért ő felel, de azt főleg a pincérekre hárította, akik nem jelezték neki időben, hogy túl meleg van. Az eredeti energetikai tanusítvány állítólag azt tartalmazta, hogy nincs nyári túlmelegedés kockázat (nem láttuk a dokumentumot) és ezért nem léptek korábban ez ügyben. A kérdés csak az, hogy ezért miért kellett ennyit vitatkozni? Miért kellett szegény vendéget támadni és miért kell egy cikk ahhoz, hogy történjen is valami? Drukkolunk a tulajdonosoknak, hogy teljesíteni tudják a felelős vendéglás követelményeit (akár a sok Gasztrohős étterem pozitív példáit megismerve) és sok sikert kívánunk a nagyon szükséges további fejlesztésekhez. Természetesen a fejleményekről is beszámolunk, amennyiben eljutnak hozzánk!

A képeket a www.dreamstime.com-ról, a http://giphy.com-ról kölcsönöztük és mi csináltuk.

Szólj hozzá

klíma hőség környezetbarát munkavállaló pincér társadalmi felelősségvállalás tulajdonos tetőtér munkakörülmény környezetbarát étterem vendéglátóegység felelőssé