A kérdésre nem is olyan könnyű válaszolni, mint elsőre gondolnánk, ezt bárki tanúsíthatja, aki valaha lepődött már meg azon, hogy a lefoglalt szállodai szobája messze nem hozta az előzetesen a csillagok alapján elvárt színvonalat. Hogyan fordulhat ez elő?
A milánói Seven Stars Galleria nevéhez méltóan tényleg hétcsillagos
Az ember alapvetően úgy dönt valamelyik szálloda mellett, hogy megnézi az elhelyezkedését, az árát és a csillagok számát, majd lefoglalja a neki tetsző szobát.
Aztán ha szerencséje van, nem éri meglepetés, amikor megérkezve szembesül a valósággal – például azzal, hogy adott országban a 3-4-5 csillag nem pont ugyanazt takarja, mint amit megszokott.
Ma annak próbálunk utánajárni, hogyan fordulhat elő az, hogy egy háromcsillagos hotel jobb, mint egy másik országban egy ötcsillagos, vagy (hogy ne essünk túlzásokba) miként lehetnek hatalmas különbségek két, elvileg ugyanolyan kategóriába besorolt szálloda között.
Valószínűleg mindannyian hallottuk már, hogy ha adott (jellemzően Nyugat-Európán kívüli) országba utazunk, akkor nyugodtan vonjunk le egy (vagy két…) csillagot a megszokott értékelésből, hogy reális képet kapjunk. Mi magunk hallottuk ezt már törökországi, vagy éppen tunéziai hotelekkel kapcsolatban is.
Egy szó, mint száz, elméletileg az egy csillagos hotelektől nem nagyon van mit várni, az öt csillag pedig nem okozhatna kellemetlen meglepetést sehol a világon – de éppen ez a probléma, jelesül, hogy nincs az egész világon egységesen elfogadott rendszer.
Teljes a káosz
Ez azt is jelenti, hogy gyakorlatilag adott országtól függ, hogy mit vár el egy négy- vagy ötcsillagos hoteltől, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a különböző értékelési rendszerek mást és mást tekintenek kötelezőnek bizonyos számú csillag megszerzéséhez.
A minősítés emellett függhet még a szolgáltatásokat kínáló netes oldaltól, az utazási irodától és ki tudja, mitől. A lényeg azonban alighanem egyértelmű: a káosz szinte teljes.
Azért csak szinte, mert Európában a szállodák, éttermek, kávézók esernyőszervezeteként működő HOTREC próbál meg valamilyen rendet vágni, egyelőre talán inkább több, mint kevesebb sikerrel, hiszen 20 országban szeretnék egységesíteni a csillagok kiosztásának rendszerét, eddig 15 országban jártak sikerrel.
Nézzünk pár példát az osztályozási rendszerre a Momondo utazási portál cikke alapján, és rögtön kiderül, milyen hatalmas fába is vágta a fejszéjét a HOTREC!
Az Egyesült Királyságban például az Autóklub szerepét is betöltő AA (Automobile Association) osztja a csillagokat, de az egyes tagországok külön is értékelnek, így például Angliában a VisitEngland, Walesben a Visit Wales, Skóciában és Észak-Írországban pedig a helyi Turisztikai Hivatal.
Az Egyesült Államokban az AAA Five Diamond Award gyémántokat osztogat csillagok helyett, de játszik még a Forbes is (mások mellett), Svájcban ott a Hotelleriesuisse és a GastroSuisse, Kanadában a Canada Select és a BC Hotel Association.
Nem túl átlátható rendszer, és akkor még nem beszéltünk az egyre komolyabb tényezőnek számító netes oldalakról, mint a TripAdvisor vagy az Expedia, melyek saját (az olvasói visszajelzéseken alapuló, azaz állandóan változó) rendszert használnak.
Csillagok, csillagok – hat, hét vagy tíz?
Elméletileg ugye öt csillag a csúcs, de Mauritiuson akadnak hatcsillagos szállodák is, és ne feledkezzünk el a dubai Burj Al Arabról sem, ami egyenesen hétcsillagosnak kategorizálja magát. Jellemző a csillagmániára, hogy egyes hírek szerint valahol a Közel-Keleten épül egy tízcsillagos (!!) szálloda is.
Ezek ismeretében minimum érdekes, hogy a világ egyetlen, hivatalosan is elismert (bármit is jelentsen ez) hétcsillagos hotelje a milánói Seven Stars Galleria a maga hét lakosztályával (a penthouse éjszakánként 15 ezer euróba kerül), ahol minden lakosztályhoz jár külön séf és inas is.
Mi kell az öt csillaghoz?
A fentiek fényében talán már nem is meglepő, hogy a kérdésre nem is lehet egyszerűen válaszolni. Pontosabban a feleletet kérdéssel kell kezdenünk: hol?
Spanyolországban például „fürdőszoba (zuhannyal és fürdőkáddal), telefon, központi fűtés, szabályozható szobai légkondicionáló, lift, bár és szobaszéf” szükséges.
Angliában kötelező a délutáni tea (ami ugye a szigetországban egy teljes étkezés), Franciaországban a telefonon rendelhető masszázs és még sorolhatnánk.
Mi alapján döntsünk?
Európában viszonylag biztonsággal támaszkodhatunk a csillagokra, ízlés és pénztárca kérdése, ki mit választ, azért 3 csillag alá általában nem érdemes menni.
Nyilván rengetegen döntenek a TripAdvisor és a hasonló oldalak alapján, főleg a vendégek véleményére támaszkodva, amik jó esetben valóban nyújtanak egy átfogó képet az adott hotelről, csak azt ne felejtsük el, hogy ezek a vélemények sokszor inkább azt tükrözik, hogy az adott vendég hogyan érezte magát a szállodában, mint a szolgáltatások színvonalát.
A fotókkal is érdemes óvatosan bánni, számtalan példát láttunk már mi is arra, hogy a szuper beállított fényképeknek nem sok közük volt a valósághoz, ebben az esetben is érdemes átnézni a vendégek által feltöltött képeket (már ha vannak), mert azok azért reálisabb képet festenek.
Egyebekben pedig csak egyet tudunk javasolni: érdemes minél alaposabban tájékozódni, mielőtt beleugranánk valamilyen nagyszerű ajánlatba, és ne felejtsük el, hogy a csillagok nem mindenhol ugyanazt jelentik.
(Fotó: sevenstarsgalleria.com)