Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Amit a Ryanair törlésekről tudni érdemes

Mi a teendőd? - Mi miért történik?

2017. szeptember 19. - frequentflyer

ryanair-cancelled-flights-compensation-854973.jpgNaponta negyven-ötven járatot töröl az elkövetkezendő időszakban a Ryanair, ráadásul úgy, hogy nem hozzák jó előre nyilvánosságra - vagy ők maguk sem tudják - pontosan mely járatokat törlik, talán, ha egy hétre előre lehet tudni, milyen járatok maradnak ki. Ma például szeptember 25.-ig október végéig látunk előre a post megírásának időpontjában.  

UPDATE: a fenti listában megtalálod a teljes, törölni tervezett járatok listáját egészen október végéig.

Bár az írek azt ígérték, naponta legfeljebb 50 járatot törölnek, a hivatalos lista szerint az akció első napján, múlt pénteken 80, vasárnap 82 járat nem indult el, hétfőre 56 járat lemondását tervezték. Az ötven járat egyébként 9450 embert jelent naponta, ami egy 400 gépes flottával rendelkező cégnél nem mondható soknak. Eltekintve persze attól az alapvetéstől, hogy az utasok szempontjából egy járat törlése is sok. Hiszen az ember szállást, autóbérlést, éttermi foglalást, szabadidős programot - koncertjegy, színházjegy, stb.) foglal a repülőjegy mellé. Ha nem tud elutazni, akkor ennek egy része, vagy rosszabb esetben az egésze, kuka. Kidobott pénz. Kár. És ez az, amit ma már egyre több légitársaság nem hajlandó tudomásul venni, ebben élen járnak a fapadok, úgy tesznek, mintha az utazás csak a repülésből állna, s azért vennék egy jegyet mondjuk Londonba, hogy megtapasztaljam, milyen 850 kilométer per órás sebességgel süvíteni tízezer méter magasan egy felfújt vascsőben. (A repülés szerelmesei közé tartozom, de mégis kénytelen vagyok sarkítani, elnézést.)

Mi a teendőd?

1.: Ha rugalmas vagy, a Ryanair ingyen átfoglal egy másik járatra. Ezt a neten megadnak is el tudod intézni. 

2.: A FlightRefund, magyar tulajdonú, utazási kártérítésekre szakosodott oldal szerint, amennyiben legkésőbb az utazást megelőző 14 nappal nem tájékoztattak a törlésről, akkor - az indulási és érkezési pont közötti távolságtól függően - 250, 400 vagy 600€ kártérítés jár az utasnak! Ha a vállalat belső működését befolyásoló tényező miatt törölték a járatokat, az nem esik bele az EK 2004/261-es rendelet VisMaior helyzeteibe. A Flight Refund egyébként elintézi Neked az egész procedúrát némi sikerdíjért, ha regisztrálsz ezen a linken.

3.: Vissza is kérheted a jegyed árát a Ryanair oldalán keresztül. 

Egy kis háttér

Európában a szeptember még turisztikai főszezon, lényegesen kisebb terheléssel, mint június-július-augusztus során. A légijáratok üzemeltetésére szigorú szabályok vonatkoznak, a tekintetben is, hogy hogyan kell szabadságot és pihenőidőt biztosítani a személyzetnek. Beleértve a pilótákat és az utaskísérőket is. Ha nincs legálisan bevethető pilcsi, vagy utaskísérő, akkor sajnálatos módon nincs járat sem.

Egy légitársaságnak annyi pilótát kell alkalmaznia, hogy a szabadságokat és a pihenőidőt is biztonsággal, a szabályok betartása mellett ki tudja adni. Egy diszkont légitársaság, no pláne egy olyan, amelynek a téli és a nyári forgalma között akkora szakadék van, hogy télire gépek tucatjait egyszerűen leállítanak, pont tud ezzel a költséggel játszani. Értsd: olcsóbb pár tucat járatot törölni szükség esetén, mintsem X magas fizetésű pilótával többet alkalmazni, fizetni azoknak a képzését, stb. A személyzet-hiány ráadásul késéseket okoz, s ha három órán túl késik egy járat, az komoly anyagi terhet okoz a légitársaságnak (250, 400, 600 EUR kártérítés utasonként, távolságtól függően, ha az utas leveri a légitársaságon) ezért jobban megéri törölni. Meg aztán a késési statisztika is szebb. 

Nyilván azokon a bázisokon jelent ez intenzív problémát, ahol extrémen kiugrik a nyári forgalom. London, Barcelona, Madrid. Budapesten is a londoni és bcn-i járatokat töröltek eddig. Itt, ahol három gépes flotta pörög télen nyáron - a többi járatot más bázisokról üzemelő gépekkel teljesítik - ez a kérdés nem olyan intenzív, így vélhetően kevés budapesti járatot törölnek majd. 

Teljesen jól látható ebből az intézkedéscsomagból, hogy az alacsony költségek melletti üzem sokkal fontosabb, mint az utas. Sőt, ebben a mátrixban az utas elégedettsége az utolsó.

A késések leszorítása hangzatos cél, de ha egy utastól megkérdezzük, hogy a késés és a törlés közül melyiket választaná, nyilván mindenki a késést választaná, már csak amiatt is, amit fentebb írtam: hotelt, autót, jegyeket veszünk a jegyhez. Ezek java része vissza nem téríthető, ha az utazó nem jelenik meg időben, tehát komoly terhet jelent, ha akárcsak egy nappal arrébb kell tenni az indulást. (Nemrég egy olyan autókölcsönzőnél kölcsönöztem, amely már két órás késés után is egy csomó pénzt megpróbál ráverni az ügyfelére - erről majd egy későbbi posztban írok.)

Természetesen erről tehetnek az utasok is. Mert akármennyire idegesítő egy ilyen helyzet, kevés olyan utas van, aki, miután fogadkozik, hogy ezekkel sem utazom többet, legközelebb nem veszi meg újra a húsz vagy harminc eurós jegyet. Nagyon rövid az emlékezet, és amikor az utasok legközelebb döntési helyzetbe kerülnek, 10-ből kilencen mindig az olcsóbb jegyet fogják megvenni. Emiatt pedig egyik diszkont légitársaságnak sincs oka az ügyfelek haragjától tartani, mert ha elég olcsó tud lenni az adott cég, nincs mitől tartania.

Ma már a drágább, hagyományos légitársaságok szolgáltatásai - tisztelet a kivételnek - leromlottak annyira, hogy nincs igazán különbség. Természetesen, a Lufthansa, vagy épp a British Airways sosem fog spórolni a pilótán, mert neki egy ráhordó járat törlése vagy késése sokkal nagyobb veszteséget jelent, de hogy a példánál maradjak: szerény véleményem szerint Európa legrégebbi fapados cége pont a British Airways. Egy későbbi posztban azt is leírom, miért.

Annál érdekesebb, miért csak pár napra előre tudják a járattörléseket közölni? A kézenfekvő válasz: hogy nem döntik el hamarabb. Nem tudják eldönteni hamarabb. A légitársaságnak elemi érdeke volna két héttel a járatot megelőzően, vagy még hamarabb értesíteni az utast, hiszen akkor mentesülne a kártérítési felelősség alól. Az, hogy ezt nem teszik, az arról tanúskodik, hogy nem tudják.

A szuperintelligens szoftverek korában ez elég érdekes, de kíváncsi lennék arra, milyen belső folyamatai vannak a légitársaságnak ezekre az esetekre. Nyilván az árképzést űrtechnológiás szoftverekkel támogatják, de könnyen lehet, hogy az egyéb üzemeltetési feladatokat hasonlóan low cost módzserekkel végzik, mint amilyen a szolgáltatás. Ez esetben pedig máris megvan a fejlesztés lehetséges iránya. 

oleary_fejvakaros.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr4112877214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása