Minden, ami a repülésben prémium!

Egek Ura

Hogyan élj túl egy extrém hosszú repülőutat? Tanácsok profiknak is

2016. október 25. - frequentflyer

longhaul1.jpgA hosszú repülőút rémálom. Sőt, rendkívül kimerítő. Vannak járatok, melyek túléléséhez konkrétan nagyon komoly előkészülés kell. Mindez annak kapcsán jutott eszembe, hogy a napokban írt a BUDFLYER arról az Air India járatról, amely a Delhi-San Francisco útvonalon 15 óra alatt teszi meg a 15100 kilométert, így távolságban világelső lett, még akkor is, ha az Emirates 14200 kilométert repülő Dubai - Auckland járata időben hosszabb: 17 óra és 15 perc. Az air India járat különlegessége, hogy más útvonalat használ oda és mást vissza, így konkrétan azalatt a harminc-egynéhány óra alatt, ameddig megteszi ezt a kört, meg is kerüli a földet. Elindul Delhiből a Csendes Óceán felé, megérkezik SFO-ba, majd hazafelé az amerikai kontinenst, az atlanti vizet és európát szeli át északon, mire leér Indiába. A kifejezetten extrém nagy távolságok lerepülésére kialakított Boeing 777-200LR teszi a dolgát, de mi történik velünk utasokkal, amíg eltelik a 15 óránál hosszabb repidő? kabin.jpg

Turista osztályon itt már valóban a túlélésről kell beszélni, de még a business-en is, így összegyűjtöttem pár tanácsot, hogyan tedd elviselhetőbbé a járatot.  Aki azt mondja, úgysem repül ilyen hosszút, annak is érdemes elolvasni a tanácsokat, mert lényegében tíz óra fölötti repülőútnál már hasznosak ezek a praktikák. 

Tíz óra a vízválasztó

Mindenkinek más a küszöb, de tapasztalatból mondom, hogy tíz óra fölött már tudatosan rá kell készülni egy járatra. Különösen, hogy a legtöbb ilyen hosszú járatra nem Budapesten szállunk fel, tehát már mire a Boarding megkezdődik, túl vagyunk egy kétórás repülőúton, vagy ha Dubai, Doha vagy Abu Dhabi az átszállóhelyünk, akkor egy ötórás repülőzésen. Igen sűrűn repülők például az Isztambul - Szingapúr útvonalon, ami hazafelé már megcsípi a 12 órát is, ami egy fél nap, és már igen hosszúnak érzem. De akkor jöjjenek a praktikák. thy_te_rke_p.jpg

Alvás

Szerencsés vagy, ha tudsz aludni egy turista osztályú székben, de sokaknak ez sem adatik meg. Ám a repülős alvás nem ugyanaz, mint a földön.

Tévhit, hogy ha fáradtan szállsz repülőre, könnyebben alszol el. Ellenkezőleg. Érzékenyebb leszel mindenre, de az alvás még úgy sem fog menni.

Nekem az jön be, ha eleve egy nyugodt nap után ülök repülőre, s még előtte alszom egyet. Ha hazafelé jövök, akár a terminál padlóján is.

Milyen géppel repülj?

Na ez az, amit ugye nem Te döntessz el. Mégis azt mondom, hogy ha tudsz, válassz olyan járatot, amelyet új generációs gépekkel üzemeltetnek a légitársaságok, mint a Boeing 787 Dreamliner, az Airbus A380 szuperjumbó, a Boeing 747-8i, vagy az Airbus A350-900. Ezeken a gépeken csendesebb a hajtómű és jobb a hangszigetelés, azaz, kisebb az alapzaj a kabinban így jobban tudsz aludni. Az A350 és a B787 esetében a levegő is párásabb valamivel, ami komfortnövelő. Ez itt például a Finnair Airbus A350-900 gépének a turistaosztálya. Nem tűnik rossznak.finnair-a350-xwb-economy-class-cabin-04-lr.jpg

Kíméld a szervezeted!

A repülő kabinjában utazómagasságon uralkodó nyomásviszonyok miatt a véred nem szállít annyi oxigént, mint a földön. Bőven eleget szállít az élethez, de 15 óra repülés után akkor is fáradtnak fogod érezni magad, ha végig alszol. Ezért fontos, hogy ha lehet, töltsd fel a tartalékaidat, étkezz egészségesen a repülőút előtt, és sportolj is könnyedén, majd pihenj. Mint egy szanatóriumban.

Folyadék, folyadék, folyadék!

Ez a legnehezebb része: hosszú út előtt nem piálunk, hanem hidratáljuk a szervezetünket. A repülő levegője olyan száraz, hogy a nyálkahártyáidon keresztül, a sima ki- és belégzéssel 2-3 liter folyadékot elpárologtatsz, nem kell ezt még segíteni a közismerten vízhajtó alkohollal. Ráadásul, emlékszel mit mondtam a vér oxigén szállító képességéről utazómagasságon? Na ehhez képzeld hozzá, mi van akkor, ha még az alkohol bomlástermékeit is fel kell dolgoznia a szervezetednek. 

Miközben a legjobb légitársaságok isteni koktélokat és finom borokat kínálnak a fedélzeten. Francba.

Oké, nem kell ultra ortodoxnak lenni ezen a téren, egy-két pohár bor, vagy egy viszki belefér. Igyál meg literrel több vizet, és ne téveszd össze a repülőt a kocsmával!

Kaja - válogass!

Turista osztályon az ételek a repülőn nem jelentenek élményt. Sőt. Vannak kivételek, de alapvetően tiszta haszon, ha nem eszed meg ezeket a menüket. A legtöbb tálcát úgy állítják ugyan össze, hogy könnyű étel legyen rajta, de egy a cél, hogy bealudjál tőle és ne dolgoztasd a crew-t. Tapasztalatom azonban, hogy

sokkal könnyebben megy az alvás, ha még a földön eszel valami normális minőségű ételt, a repülőn pedig a gyümölcs-víz tea kombót nyomod. Persze ezt nehéz 15 órán keresztül, úgyhogy a tálcáról válogasd ki azokat a dolgokat, amit a földön is szívesen megennél.

Itt van például a Turkish Airlines étele Isztambul - Kuala Lumpur között idén januárból. Ez jó minőségű és finom étel, de sajnos nem mindenhol ilyen jó a helyzet. (Jaj, lebuktam, ott a bor és a gintonic is...)thy_kaja.jpg

Olvasnivaló, mobiltöltő

Vigyél a gépre egy csomó olyan cuccot, amivel telik az idő. Könyv, mobil, tablet, laptop. A legtöbb interkontinentális járatot repülő gépen ma már van USB aljzat, tehát, jó, ha kezed ügyében van a töltőkábel. 

Töltsd le annak a légitársaság alkalmazását, amelyikkel repülsz, mert elég sok már kínál letölthető újságokat az utasainak. Ilyen a KLM, a Lufthansa és még sorolhatnánk.

A repülőút előtt letöltheted a legfrissebb nemzetközi lapokat, méghozzá ingyen. Így lehet egy csomó plusz olvasnivalód extra súly nélkül. 

Váltásruha, tiszta póló, nyakpárna

Értem, ha adsz magadra és a repülőtéren azért még felöltözöl rendesen. Én is így szoktam. De egy könnyű nadrág és egy laza hosszú felső mindig van nálam, amit már a gépen, vagy közvetlenül a beszállítás előtt átvehetek. Fontos, hogy tudd:

A kabin levegője nemcsak száraz, de vagy túlhűtik, vagy túlfűtik. Ritkán jó.

A gépen kapott zokni és takaró jól melegítenek hideg esetén, tehát inkább meleg fedélzetre érdemes készülni, egy aranytartalék-pulcsival. Mindig van a kézitáskámban ezen kívül fogkefe (egy fogmosás nagyon frissítő tud lenni), valamint egy tiszta póló és zokni. A mosdóban át lehet venni, szinte kicserélődik az ember, ha tiszta ruhában száll le a repülőről. 

Fontos a nyakpárna, legjobban a felfújható verziók. Rettenetes egy olyan nyaralás, amelynek a felét a fájós nyakad miatti szenvedéssel töltöd, mert bekómáztál a repülőn és kilógatott fejjel aludtál 4-5 órát.scaled-long_haul_alamy.jpg

Tartalék víz 

Már amikor beszállsz a gépben, legyen nálad egy szénsavmentes víz, amit nem nyitsz ki az út során. Hiszen miután a gép leszállt, egy fél órába is telhet, mire kijutsz a repülőből, aztán séta az útlevélkezelésig, sorbanállás, határellenőrzés, várakozás a csomagra, eltelhet ezzel két óra is. Amerikában akár három. Sok repülőtéren pedig pont az érkezők útvonalán nincsenek még automaták és ivóvízkutak. Ilyenkor jól jön egy kis aranytartalék. 

Jó repülést, fantasztikus élményeket!

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egekura.blog.hu/api/trackback/id/tr3011836555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása