B1 blogcsalád



Az osztrák Szabadságpárt is helyesli, hogy a Kurz-kabinet meg akarja torpedózni Paks-2-őt

Szelestey Lajos nemzetközi sajtószemléje

2018. január 23. - Szelestey
  • Nem ígérkezik sétamenetnek Orbán Viktor egy hét múlva esedékes bécsi útja, csak kérdés lehet-e a szél (Brüsszel) ellen pisilni.
  • A Bizottság is amellett van, hogy vonják meg a támogatásokat, ha valamely ország magasan tesz a jogállamra, a német törvényhozásban vastaps fogadta, hogy a francia parlament elnöke kiállt a populizmus ellen. 
  • Walesa polgárháborútól tart Lengyelországban.

Die Presse

die_presse.jpg

1. Az osztrák környezetvédelmi miniszter megerősítette, hogy országa el akarja érni: az Európai Bíróság Paks-2 ügyében állítsa tilosra a Bizottság által adott zöld jelzést. Köstinger kifejtette, hogy még egyszer igen alaposan elemezték a benyújtandó panaszt és arra jutottak, hogy az teljesen megalapozott. Mert abszolút téves, hogy Brüsszel semmilyen gondot nem lát abban, ha egy kormány igencsak nagy pénzekkel támogatja atomreaktorok építését. Arra ugyanis csak akkor van mód, ha a szubvenció közérdeket szolgál az EU-n belül, márpedig egy sor ország úgy döntött, hogy nem kíván atomenergiát előállítani, illetve bezárja a meglévő reaktorait. Az osztrák fél abban is kételkedik, miszerint megállja a helyét a Bizottság indoklása, tehát hogy piaci zavar állna elő, ha a két blokk nem kezdené meg működését. Bécs szerint Magyarország más forrásokból is fedezni tudja áramigényét. További kifogás, hogy nem volt közbeszerzési eljárás.

2. Az atomvita beárnyékolja a magyar kormányfő éppen egy hét múlva esedékes bécsi látogatását, azaz nem lesz Paks vobiscum. Pedig a tárgyalások célja, hogy kihangsúlyozza a közös álláspontot az illegális bevándorlás elleni harc, illetve Európa jövője ügyében. A régóta tervezett út csillagzata azonban nem szerencsés, mert az új osztrák kabinet ugyan békés gesztusokat tesz a Brüsszelben rossz szemmel nézett illiberális szomszéd felé, ám közben Bécs igencsak keresztezi a magyar gazdasági érdekeket. Lásd az Európai Bíróságnál benyújtandó paksi keresetet. A Bizottság szóvivője úgy reagált a tegnapi bejelentésre, hogy meg fogják védeni álláspontjukat az ítélőszék előtt. A Global 2000, valamint a Greenpeace ugyanakkor üdvözölte az osztrák lépést. A kétoldalú kapcsolatokban vita van annak kapcsán is, hogy Ausztria korlátozni akarja a családi pótlékot a keleti uniós államokból érkezett vendégmunkások számára, ha azok gyerekei odahaza maradtak. Hivatalos adatok szerint tavaly több mint 86 ezer magyar dolgozott legálisan osztrák földön.

Kurier

kurier.jpg

A környezetvédők, illetve az érintett osztrák tartományok részéről egyöntetű tetszés fogadta, hogy Ausztria próbálja megakadályozni Paks-2 megépítését. A Global 2000 képviselője, a magyar Greenpeace-szel együtt tartott bécsi sajtótájékoztatón rámutatott, hogy a beruházás sértené mind az állami támogatások, mind pedig a közbeszerzés szabályait. A bővítést a 10 milliárd eurós orosz hitel teszi lehetővé, a csaknem 5 %-os kamatot azonban a magyar adófizetők zsebéből állják – mondta Uhrig. Egyben kétségesnek nevezte, hogy reálisak-e a magyar fél által alapul vett magas áramárak. Sokkal valószínűbbnek nevezte, hogy a számítás nem válik be, ezért Magyarországnak újból 6-10,5 milliárdos támogatást kell majd fizetnie. Szerinte az is teljesen légből kapott, hogy a kérdéses technológiát csakis a Roszatomtól lehet beszerezni. Azon felül a brüsszeli indoklásban szereplő Euratom-megállapodás nem része a Lisszaboni Szerződéseknek, vagyis az EU beleszól az árampiacba.

Perger András a Greenepeace-től arról beszélt, hogy a közvélemény kutatások alapján a magyarok nem kérnek a nukleáris energiából, sokkal jobban szeretnék, ha az áram megújuló forrásokból származna. A bécsi és alsó-ausztriai tartományi kormány örül a Kurz-kabinet elhatározásának. Mind szociáldemokrata, mind konzervatív helyi képviselők úgy foglaltak állást, hogy meg kell akadályozni ilyen kockázatos reaktorok létesítését a határok közelében. Azon kívül az atomenergia kőkorszaki technológiát jelent, és ha milliárdokkal segítenék az építkezést, az teljesen rossz jelzés volna a környezet, illetve a biztonság szemszögéből egész Európa számára. A kisebbik kormánypárt, az FPÖ illetékes szóvivője szintén arról beszélt, hogy Paks-2-nek nem szabad elkészülnie.

Der Standard

der_standard.jpg

A kommentár arra figyelmeztet, hogy jogilag fölöttébb megalapozott az osztrák igény a paksi bővítési engedély visszavonatására, ám hiába örvendeznek sokan a bécsi ellenlépésnek, annak politikai esélyei csekélyek. Jelenleg ugyanis kizárólag Ausztria tekinti a politika központi témájának az átfogó harcot az atomenergia hasznosítása ellen. Vagyis nincsenek szövetségesei. Emiatt persze az osztrák kormány nyugodtan perre viheti Paks ügyét, ahogyan azt korábban a brit Hinkley Point-ban épülő reaktorok kapcsán is tette. Az állami támogatások szerkezete ugyan eltér a két esetben, de az osztrák érv ugyanaz: az új erőművek nem felelnek meg Európa érdekeinek, továbbá gátolják a megújuló energiák felhasználását. Valamint az Euratom-szerződés, amelyre Brüsszel hivatkozott, nem ment fel senkit az állami támogatások szigorú feltételei alól. E pillanatban Sem a magyarok, sem a britek nem jelentenek erős ellenfelet, Magyarország el van szigetelődve, a Bizottság ellenben annál befolyásosabb. És ha bármilyen kétes megfontolásból is, de kiállította az engedélyt, akkor nem valószínű, hogy az Európai Bíróság hátba támadja. Egyébiránt erkölcsileg sokkal megalapozottabb lenne az egész eljárás, ha azt nem az osztrák belpolitika indukálná, hiszen a nukleáris energia Ausztriában igen népszerűtlen, illetve ha a kormány nem hanyagolná el ilyen bűnös mértékben klímapolitikai házi feladatát.  

Die Welt

die_welt_1.jpg

A Bundestagban ováció fogadta, amikor a francia Nemzetgyűlés elnöke határozottan állást foglalt a közös Európa mellett és elutasította a populizmust. Csak a szélsőjobbos AfD képviselői maradtak ülve. Német nyelven elmondott beszédében Francois de Rugy kiemelte, hogy a populizmus mindig az idegenek elutasításával kezdődik, utána következnek a mások. Márpedig ez – tette hozzá – szétrobbantja a társadalmakat és a végén rommá változtatja a demokráciát. A populizmus és a nacionalizmus minden nemzetet fenyeget. Mint mondta, egyes európai országokban szintén diktatúrák és illiberális demokráciák alakulnak ki, ám egyetlen államot sem nevezett néven. De Nyugaton nagy az aggodalom, hogy főként az olyan keleti kormányok, mint a magyar és a lengyel, már nem tartják magukra nézve kötelezőnek az olyan értékeket, mint a jogállam, a véleményszabadság, valamint a migrációs politika.

A francia vendég a nemzetközi összefogást szorgalmazta, mert szerinte a sikert csakis az hozhatja meg, ha az államok multilaterális alapokon keresik a kompromisszumot, pl. a klímaváltozás kapcsán. A felszólalásra az adott alkalmat, hogy 55 éve írták alá az Elysée-szerződést, amely megalapozta a német-francia együttműködést.

FT

financial_times.jpg

Összecsapás készül a lengyel és a magyar kormány, illetve Brüsszel között, mivel az EU olyan javaslatokat készít elő, amelyek a következő pénzügyi időszakban folyósítandó támogatásokat attól teszik függővé, önállóan működnek-e a bíróságok a kedvezményezett országokban. Márpedig ez előrevetíti, hogy összetűznek a felek a jogállamiság igencsak kényes kérdésében. A biztosok egyöntetűen támogatják az elképzelést, és kiáll mellette Németország is, amely a jövőben a szubvenciók feltételei közé sorolja kvótadöntés végrehajtását is. Ausztria és Hollandia viszont nem kíván több pénzt beadni a közösbe. Ugyanakkor a jogállam kihangsúlyozása várhatóan felbőszíti a jobboldali varsói kormányt.

Az illetékes biztos már felkérést kapott, hogy májusig mérje fel, miként lehet megállapodni, vajon működőképesek-e egy adott ország bíróságai. Maga Jourová már csak azért is fontosnak tartja az igazságszolgáltatás függetlenségét, hogy ellenőrizni lehessen az uniós alapok felhasználását. A költségvetésért felelős biztos, Oettinger szerint a Bizottságban két lehetőséget vizsgálnak. Az egyik, hogy a tagok csak akkor támaszthassanak igényt a közösségi támogatásokra, nincs gond náluk a demokráciával. A másik változat az ösztönzésre építene, azaz aki jobban megfelel a normáknak, az több pénzt kaphatna. Egy illetékes ugyanakkor elutasította, hogy a csökkentést csak a szegényebb tagok felzárkóztatását célzó szerkezeti alapra terjesszék ki, mert nem lenne jó, ha az érintett kormányok úgy éreznék: nyomják őket. Viszont Brüsszel azt szeretné, ha nettó kedvezményezettek csatlakoznának az a csalások üldözésére létesülő Európai Ügyészséghez.      

Wall Street Journal

wsj_logo_jo.jpg

A liberális rend jobban tartja magát, mint ahogy azt sokan gondolták még egy évvel ezelőtt, viszont néhány vereséget ugyan elszenvedtek a nacionalista mozgalmak, ám korai volna azt hinni, hogy visszaszorulnak. Vagyis a globalisták még nem lélegezhetnek fel. A populisták, akiket a nagy világméretű átalakulás tart a felszínen, gyakran tekintélyelvű, illetve megosztó eszközökkel kormányoznak, aláássák a stabil, szabályokra épülő nemzetközi környezetet, amire pedig a gazdaság vágyik. Az autoriter politikusok rutinszerűen folyamodnak a nacionalizmushoz, hogy megszerezzék, illetve megtartsák a hatalmat. Az ellenfeleket: bírákat, újságírókat, ellenzékieket úgy állítják be, mint valamilyen külső ellenség meghosszabbított karjait, vagy a nacionalizmus segítségével mozgósítják a támogatókat az etnikai és vallási vonalak mentén.

Az irányzat talán Kelet-Európában a legmarkánsabb. Magyarország és Lengyelország az utóbbi időben a nacionalizmusra támaszkodott, hogy igazolja a demokratikus intézmények kérlelhetetlen lebontását. Mindkettő most uniós szankciók lehetőségével néz farkasszemet, amire a két kormány dacosan, a vallási és etnikai szolidaritásra hivatkozva reagált. A fejlett nyugati demokráciákban nem tapasztalni az intézmények vagy a kisebbségi jogok ilyen mértékű leépítését, de azért a nyomás nagyon is jelen van a franciáknál, osztrákoknál, németeknél, és ez félreérthetetlenül nyomot hagy ezeknek az országoknak a politikáján, főként a bevándorlás ügyében.

Amerikában még állnak a fékek és ellensúlyok, de a demokrácia maga változik, mivel a két párt közötti ellentétek törzsi gyűlöletbe fordulnak. Az üzleti szféra első reakciója, hogy megpróbálja figyelmen kívül hagyni a stresszt és a profitra összpontosít. Csak éppen hosszabb távon a politikai és gazdasági szabadság kéz a kézben jár. Ahogy mind inkább tekintélyelvű lesz a politika, úgy válnak egyre szeszélyesebbé a szabályok. De azért a történelem azt mutatja, hogy sokáig egymás mellett létezhet a populizmus és a jólét. Viszont, hogy elnyerjék kulcsfontosságú csoportok támogatását, a populisták állandóan ki vannak téve a kísértésnek, hogy túlzott ígéreteket tegyenek, amiket azután az ország nem visel el. Egy volt amerikai republikánus képviselő azt mondja, a populizmus nem jó az üzletnek, mert fenntarthatatlan.

Economist

economist_1.jpg

Az EU és Lengyelország közötti vita olyan precedenssel szolgál majd, amelynek következményei túlterjedhetnek Európa határain. Brüsszel két évig csupán az ujjait tördelte a lengyel jogállam leépítése láttán, de most úgy tűnik, hogy elfogyott a türelme. A tét messze nem az, hogy Varsó elveszti szavazati jogát. Az új miniszterelnök igyekszik enyhíteni a feszültséget. Ám ha a Bizottság elégedetlen a kifogásolt jogszabályokra adandó lengyel válaszokkal, amelyek megfogalmazására Varsó 3 hónapot kapott, akkor az Európai Tanácsban szavazásig juthat az ügy. Csak éppen nem valószínű a szavazati jog felfüggesztése, mert a PiS számíthat a szintén illiberális Orbán Viktorra. A lengyelek nagy többsége Európa-barát, ám a lakosság egy része a kormánypárt ösztökélésére úgy látja, hogy az unió beleszól  az ország belügyeibe. Berlin és Párizs már jelezte, hogy mindenképpen az EU döntése mellett van. Mások, pl. Bulgária vonakodnak elítélni Lengyelországot. Ám ha Brüsszel nem képes megvédelmezni a demokráciát a saját soraiban, akkor azt megszenvedi a hitelessége. És ezt megjegyzik maguknak az autokraták Minszkben, Moszkvában, Ankarában és másutt is.

Wall Street Journal

wsj_logo_jo.jpg

Lengyelország ismét az Európa lelkéért vívott küzdelem színtere lett, mivel populisták megpróbálják bedönteni a hideg háború utáni liberális rendet. A nacionalista lengyel vezetők most éppen azon vannak, hogy kitöröljék a történelemből Lech Walesát. Az új miniszterelnök, Morawiecki a minap a parlamentben felsorolta, hogy kik tettek igen sokat az ország szabadságáért, de a Szolidaritás vezetőjét nem említette. Őt kiradírozta a hivatalos emlékezetből egy populista párt, amely ott tart, hogy újraszabja a demokráciát, amelyet a Nobel-békedíjas politikus annak idején segített megteremteni. Hasonló erők feljövőben vannak más volt szocialista országokban is, de az összecsapás a liberálisok és a populisták között visszhangot ver az egész földrészen, mert a kiábrándult szavazók új kormányzati módszereket, illetve régi identitást akarnak. Magyarország egyre tekintélyelvűbb ezen a térképen.

A lengyel fordulat jobban idegesíti az európai eliteket, mint a Brexit, mert a PiS kulturális harcot forszíroz az EU jellege ügyében, ideértve, hogy mit jelent európainak lenni. Walesát árulással vádolja, ezzel párhuzamosan pedig a párt támadja a független intézményeket. A konzervatív vidékre támaszkodik, amely gyakran úgy érzi, hogy Európát jobban érdekli az olcsó lengyel munkaerő, semmint az a jó pár hagyomány, ami átsegítette az országot háborún és zsarnokságon. Ráadásul az embereket dühíti, hogy a bérük nem emelkedett, ezért nem élvezhetik a fellendülés előnyeit. Az Alkotmánybíróság korábbi elnöke szerint most viszont már odáig jutott az állam, hogy egyszerűen nincsenek szabályok. Mint mondta, ezen talán csak egy polgárháború segíthet. Az EU és az USA aggódik, ám a Jog és Igazságosság népszerűbb, mint valaha. Walesa maga úgy látja, hogy a kormánypárt helyesen diagnosztizálja az állapotokat, csak éppen a gyógymód téves. Hangsúlyozza, hogy fel kellene adni a demagógiát, mert a lengyelek a polgárháború felé araszolnak.

Reuters

unnamed_9.png

Közép-Európán is átfut a törésvonal az euro ügyében, miközben a németek és a franciák azt szeretnék, ha a magyarok, lengyelek és csehek is átvennék a közös fizetőeszközt. Berlin és Párizs azzal érvel, hogy enélkül ezek az országok az EU keleti perifériáján rekednek. Ezzel együtt nem számol azzal, hogy a három közül bármelyik a következő évtized dereka előtt csatlakozna, már ha egyáltalán akar. A nacionalista magyar és lengyel kormány arra hivatkozik, hogy a tagság korlátozná gazdasági önállóságukat, de egyébként is köszönik, jól megvannak az euro nélkül. A saját pénz segít átvészelni a nehéz időket, azon kívül a belépés előtt még szeretnék csökkenteni a jólétben és a bérekben mutatkozó lemaradást a Nyugathoz képest.

A magyar Gazdasági Minisztérium megerősítette, hogy egyelőre nem kívánnak az eurózóna része lenni. De az Eurobarometer felmérése azt mutatta, hogy a magyarok 57 %-a szeretné, ha euróban kapná a fizetését. Ám ettől a felvétel még távolinak tűnik, ha az euroszkeptikus Fidesz nyer a választásokon. Brüsszel ugyanakkor aggódik az MNB függetlensége miatt. Az Európai Központi Bank legutóbbi éves jelentése ismételten rámutat, hogy gondok vannak a jegybank egynémely programjával, mivel a központi bank közvetlenül nem finanszírozhat kormányzati célokat. A helyzet igen erősen mutat a kétsebességes Európa felé, a kontinens középső részének országai nem tudják lassítani a folyamatot. Az Andrássy Egyetem egyik professzora úgy véli, hogy Berlin és Párizs nem is ragaszkodik a magyarok és a lengyelek bevonásához, nehogy azok gátolják a reformokat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr6313596395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2018.01.24. 07:55:45

@Rettegek mert ballib vagyok: Orbán érdeke nem egyenlő a magyar érdekekkel. A fidesz a közpénz lenyúlására optimalizál, az nem a magyarok érdeke, hogy mindent 30 %-kal drágábban vegyenek meg, hogy a Lőrincek és persze mögöttük a .Zrt gazdagodjon. Vagy szerinted igen?

BaitHrunner 2018.01.24. 08:12:35

Miért lenne probléma, hogy egy osztrák politikus elsősorban az osztrák érdekeket képviseli? Ennek azért teljesen természetesnek kellene lennie.
Ettől függetlenül az erőmű meg fog épülni. (pont)

BaitHrunner 2018.01.24. 08:19:38

A lengyel polgárháborúnak meg kb. akkora az esélye mint a magyarnak. Ez az esély egy kicsit kisebb, mint mondjuk az egészen elenyésző franciáé, vagy németé.

Brix 2018.01.24. 09:07:08

Kurz soha nem lesz szerintem Orbàn jó baràtja, mivel generàciós szakadék van közöttük, és ő elsősorban az osztràk emberek érdekeit nézi. Német, osztràk földön viszont utàljàk az atomenergiàt, így meg kell felelni a közvéleménynek. A németek màr ràjöttek, hogy nem az atomenergia lesz a jövő útja, mi meg a régi , komcsi és fejlődő orszàgokbeli utat folytatjuk az atommal.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.24. 09:39:06

Ez nem ellenünk szól . Az osztrákok kényszeresen rettegnek a atomerőművektől, Temelin kapcsán is állandóan balhéztak. Saját atomerőművüket el sem indították.. Tehetik, hisz rengeteg vízenergia áll a rendelkezésükre..

arabok balrol 2018.01.24. 09:55:43

@EU zászlót mindenhova!: kotelessegunk 3 atomeromuvet telepiteni csak a labanc hatarra

vagy epitsek vissza az osszes felrobbantott kastelyt es varat mivel meg tartoznak

high up! 2018.01.24. 09:57:26

Szerencsétlen Vizéz Nagymagyar Felcsúti Orbaneszku eftárs megint azt hitte, hogy neki akárcsak egyetlen egy barátja, avagy szövetségese is lenne ezen a világon. Csak hogy nincs, ezt a hibbant EU bomlasztót mindenki úgy kerüli mint a szart.

A sok féleszű fidióta hívő megint megkapta a kokit, megint segghülyén állnak a világ előtt, akárcsak a Trump feletti örömükben. Az osztrákok akkor tehát mégsem lépnek be a V4-be (amelyik V4-nek Bóvlisztán időközben a LEGSZEGÉNYEBB tagjává csúszott le), még se fog összefogni Orbaneszkuval, hanem valójában leszarja őt. Majd ha kell Ausztria céjiahoz Orbaneszku mint hasznos hülye, akkor majd hívni fogják.

FOLYTASSUK!

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.24. 09:57:32

@morph on deer: Arról tudsz, hogy Kurzék keményen korlátozzák az illegális migrációt, és komolyan visszanyesik a bevándorlók állami segélyeit? Valóban az osztrákok pártján áll a fiatalember, ahogy mondod..:))

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.24. 10:00:03

@high up!: Te április 8-a után fogsz segghülyén bámulni magad elé..:))

high up! 2018.01.24. 10:02:35

@Rettegek mert ballib vagyok: "Ideje volna már a ballib hazaárulók körében is egy embert találni, aki elsősorban magyar, és magyar érdekeket tart szemelött.
Azaz pl kiáll Paks2 mellett, vagy Soros és az illegálsi migráció ellen."

Kishülye fidelitaszos köcsög:

Aki kiáll Paks mellett, az ruszki bérenc, ez pedig Orbaneszku
Aki kiáll Soros mellett, az Orbaneszku, aki a legelső beszervezett és külföldről pénzelt ügynöke volt Sorosnak
Aki migránsokat telepít az országba, azt megint csak úgyhívják hogy Orbaneszku.

Jó is hogy rettegsz, mert ennyi hazaárulással a közmunkások egy nap ingyér elvégzik majd a fideszesek akasztását.

FOLYTASSUK!

rallus 2018.01.24. 10:17:03

Addig könnyű az osztrákoknak, amíg a legendásan pártatlan Négy Mancs rá nem döbben, hogy mekkora kib.szás a pisztrángokkal egy vízi erőmű ott a zerge járta hegyek között! Akkor aztán ők is égethetik a barnaszenet, tőzeget és kábelt!

high up! 2018.01.24. 10:19:37

@EU zászlót mindenhova!: "Te április 8-a után fogsz segghülyén bámulni magad elé..:))"

Nem te féleszű cseléd, én már rengeteg április 8 óta csak röhgök a fajtádon: Orbaneszku ugyanis pont titeket, a híveit szopatja 1000-zel, ti vagytok akiknek a hátán veri le Orbaneszku az összes dührohamát a viláfg ellen.

Így ti vagytok azok, a hülye kismeberek, akik finanszírozzátok Soros fantom elleni a harcát, a családi haveri körjének a ,milliárdos gatdagodását, az az úri réteg 1000 milliárdos adócsalásiat, adózási megkímélését.

Ti vagytok azok, akik budi papírt se kaptok a kórházban, ti vagytok azok, akiknek a fejükre zuhan a patkány az elfekvőben. A ti gyerekeiteket köti rögöhz a NER-hez, mondjuk nálatak azzal a Nyócc osztállyal ez önkétes alapon megy.

És persze ti lelkendeztek azért, hogy Orbaneszku 2010 óta az EU 5. legszegényebb országává süllyesztette le Bóvlisztánt. Ami persze pár év múlva tarthatalna lesz, mert Románia átgázol Orbaneszku trollgazdaságán.

Hát öcsém, ti rajtatokcsak röhög az ember április Nyócc előtt és április Nyócc után. Én meg boldog vagyok Orbaneszkuval, mert én Orbaneszku károkozásaiból élek. Szerencsére kimeríthetetlen a választék, ezerszer többen vagytok mint a devizahitel meg a bitcoin károsultak összesen.

FOLYTASSUK!

Nyers Fa 2018.01.24. 10:20:54

@Rettegek mert ballib vagyok: a magyar érdek nem jelent egyet Orbán és sleppje érdekével. Kár egybemosni. Orbánnak és a FIDESZ-nek már régen nem jelent semmit Magyarország, az itt élők. Gátlástalanul ellopták az ország jövőjét. Az MSZP ugyanezt csinálta csak kisebb mértékben, bár azt soha nem tudjuk meg mi lett volna, ha már náluk is ekkora szétlopható keret van köszönhetően az uniós pénzeknek.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.24. 10:25:55

@high up!: El lesz verve a pofátok harmadszorra is te nyomorult. Harmadszorra lesz keményen a fejetekre koppintva te libsi csicska, de persze ebből sem fogtok tanulni..:))

rallus 2018.01.24. 10:33:43

@high up!:Nem vagyok benne biztos, hogy megérted, de hátha....

" Magyarországnak csökkent a legnagyobbat a sérülékenysége a CEEMEA (Közép-Kelet Európa, Közel-Kelet, Afrika) térségben a világgazdasági válság kitörése óta – derült ki a Morgan Stanley tanulmányából. A krízis kirobbanása után Magyarország volt az első Európai Uniós tagállam, amelyik nemzetközi mentőcsomagra szorult, hogy elkerülje a fizetésképtelenséget. A Morgan Stanley azonban rámutat: míg 2008-ban a leginkább sérülékeny feltörekvő országként vártuk a válságot a régióban, addig mostanra a középmezőnybe kerültünk.."

"2017. december 25. - 06:51

Először márciusban fordult elő az, hogy Magyarország negatív kamattal tudott eladni állampapírt, vagyis gyakorlatilag a befektetők fizettek azért, hogy hitelt adjanak a magyar államnak. Októberre az MNB újabb lépéseinek köszönhetően pedig már az egyéves kincstárjegyeket is negatív hozam mellett sikerült értékesíteni...."

Hozzászólok 2018.01.24. 10:43:55

Szeintem nyugodtan megvizsgálhatják osztrák felvetésre a paks 2 körülményeit még egyszer.
Egyebekben a szokásos orbánellenes hangulatot sikerült kiszűrni a valóságból.
De már halkabban szól.

Azt hogy Svédországban a hadsereget fogják bevetni a migránsok miatt, na, vajon miért nem ollóztad ide?

www.google.hu/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1F629L

Hozzászólok 2018.01.24. 10:50:23

@high up!: mit folytassunk?
Lmps migránssimogatást javasolsz alternatívának?
Esetleg az mszpt aki oszama xy jelölte képviselőnek?
Kit?
Mégis kit javasolsz Orbán helyett?
Kétfarkú kutyáékat? Akiknek a legnagyobb akciója az hogy a cinikus poénkodásuk érdekében Magyarország ellen eus pert indítsanak?
Esetleg a garantáltan patológiás gyurcsányt?
Mégis kire szavazzanak azok a magyar állampolgárok, akiket méltónak találsz arra hogy ne hülyézd le őket???
Térjél már észhez és nézd a valóságot.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.24. 11:01:20

@EU zászlót mindenhova!: Még csak szerda. Kedden már elvesztettük a választást, vagy ma kétszer fogjuk?

rallus 2018.01.24. 11:22:04

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Elemzők szerint várható volt a jegybanki alapkamat 0,90 százalékon tartása, a monetáris tanács keddi döntését kommentáló szakértők többsége szerint 2018 közepe-vége előtt nem változik az alapkamat

high up! 2018.01.24. 11:27:28

@Hozzászólok: "Lmps migránssimogatást javasolsz alternatívának?"

jaj te féleszű, az éppenséggel Orbaneszku az, aki már több mint 1000 migránst telepített be Magyarországra. A terve az, hogy a választások után meg sem áll 100 ezerig, mert jó pénzt kap érte az EU-tól. Készülj fel, hogy a te szomszédod is lehet még migráncs, ha Orbaneszku úgy dönt. Aztán miután meghágta az asszonyodat meg lányodat, felrobbantja magát az előszobádban.

"Mégis kit javasolsz Orbán helyett? "

Jó nekem az OrbanEszku, mert amíg ő van, addig a sok millió idióta is van. Én meg mint írtam a sok millió funkcionális analfabétából élek. Minél több Orbaneszku, annál jobban megy a boltom. Majd hülye lennék megdönteni.

FOLYTASSUK!

high up! 2018.01.24. 11:34:12

@rallus: " 2008-ban a leginkább sérülékeny feltörekvő országként vártuk a válságot a régióban, addig mostanra a középmezőnybe kerültünk"

Takonyárpi troll, tudjuk hogy van 2-3 kötelező központi szövegedmodulod, amit copypastezni kell, ha már azzal a selejt fidióta agyaddal nem megy hogy saját szavaiddal mondj valamit.

Hála az EU-nak 2010-ből, amikor is Matrollcsinak beintett, hogy nem engedi elereszteni a hiányt 5%-ra, hanem kipréselte Orbanszkuékból a 3% alatti hiányt. Ha az EU akkor ezt nem teszi, akkor 2011-re Orbaneszku újabb államcsődöt jelentett volna.

Örülök, hogy akkor most megköszönted a brüsszelitáknak, hogy vigyáztak rád és megmenetettek Orbanszkuék ámokfutásától.
Csak hogy ezért az árulásértTakonyárpi ma meg fogja vonni a troll pótlékodat.

FOLYTASSUK!

$pi$ 2018.01.24. 12:26:59

Az osztrákok tiltakozásának oka az, hogy ha a magyarok atomerőművet építenek, akkor ők nem tudják majd eladni a drága zöldenergiát, mert a magyarok letörik a villamosenergia árát. Az indok pedig az, hogy a magyarok állami pénzből támogatják az erőmű építését és a gazdaságot békén kell hagyni, a versenybe nem szabad beleavatkozni.

Két dologról bölcsen nem beszélnek sem ők, sem a magyar ellenzék:

1) Eddig arról volt szó, hogy a paksi áram olyan drága lesz, hogy nem éri meg, most arra hivatkoznak, hogy olcsóbb lesz.

2) Az osztrák zöldenergia komoly állami támogatást élvez, úgy látszik nekik szabad.

konrada 2018.01.24. 12:40:06

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Ez egy B1 blog.
Ott a keddi program zorbán bukás, csütörtök meg államcsőd.
Nem kéne összezavarni szegényeket, hogy már te se hiszed el ezeket, ezért új napi pontokat adsz!;))

GyMasa 2018.01.24. 12:42:32

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
...Mire Paks2 megépül, "az Európában tervezett új nukleáris erőművek áramára megawattóránként 131 euró, az új szénerőműveké pedig 74 euró lesz. "...
Cicuka, megint fantazialsz?
"Szakértők szerint a beruházás költségeit csaknem 60 százalékkal kell lefaragni ahhoz, hogy a szélerőmű-beruházások állami támogatás nélkül is nullszaldósak legyenek."
Tehat ma egy szeleromu csak magaban, tobb,mint 2x annyiba kerul, mint egy hagyomanyos.
Es, akkor meg mindig nem oldottad meg azt, hogy MINDIG legyen eleg villany.
Mert az nem er am, hogy "majd melleteszunk egy szeneromuvet", vagy, hogy "majd megvesszuk olcso importbol", mert akkor maris hozzadhatsz a megtermelt aram arahoz 74 EUR-t egy szeneromu eseten, vagy a 131-et egy atomeromu eseten. (Bar, tudjuk, hogy az atomeromuvek "hektikusan elternek az igenyektol", ugye?)
Hamar olcso import: Akkor azt is mondd meg nekem, hogy lehet ma 30-40 EUR a villany, ha meg a legolcsobb szeneromuvek is 74 EUR-ert termelik meg az aramot?
(Lehet, hogy a hiperzold Nemetorszag adja el dompingaron a ligniteromuveiben megtermelt aramot, amit csak igy tud eladni, mert amikor eppen olyan az idojaras, akkor kuss van a hagyomanyos eromuveknek?)
...A zöldenergia persze az azután következő 60-80 évben továbbra is egyre olcsóbb lesz....
Es, akinek az elkovetkezendo 10 evben kell uj kapacitasokat kiepitenie, az mit csinaljon?
Es, mi van, ha nem lesz igazad, azt' nem lesz olcsobb?
Es, hogy oldod meg azt, hogy ejszaka nem sut a nap?
Meg hogy meg egy offshore szelfarm is max 40-50%-os rendelkezesreallast mutat?
Az ido tobbi reszeben honnan lesz majd aramod?

GyMasa 2018.01.24. 13:00:08

...Az állami támogatások szerkezete ugyan eltér a két esetben, de az osztrák érv ugyanaz:...
Tehat az osztrakoknak az Atommal, magaval van gondjuk.
...az új erőművek nem felelnek meg Európa érdekeinek,...
Nem, az o erdekeiknek nem felelnek meg.
Aranyos ez a felfokozott aggodalom "Europa erdekei" irant.
....továbbá gátolják a megújuló energiák felhasználását...
Egyreszt nem a felhasznalasukat gatoljak, mert azzal nincs gond.
A Terjedesuket gatolja, aminek az oka egyedul az idojarasfuggok tualjdonsagaiban keresendo. Azaz, hogy nem letezik rentabilis technikai megoldas a stabil ellatasra.

nemecsekerno_007 2018.01.24. 13:15:25

@$pi$: Néhányan itt azt képzelik, hogy a tőkések olyanok mint a Soros-alapítványok, vagy a Máltai Szeretetszolgálat; a szívüknél már csak a pénztárcájuk nagyobb :) ha így lenne már rég csődbe mentek volna :)

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.01.24. 13:25:36

@GyMasa: "nem oldottad meg azt, hogy MINDIG legyen eleg villany."

Ahogy atomerőműnél se. Az a közös az atomenergiában és a megújulókban, hogy a termelés hektikusan eltér a mindenkori igénytől.

Rébusz 2018.01.24. 13:37:36

Víz- és szélenergia az osztrákoknál, túltermelésük van. Nálunk is lehetne, csak sokba kerül. Kurz egyes külföldi sajtóhírek szerint valóban tagja egy Soros által finanszírozott szervezetnek, az ECFR-nek, aminek Soros az egyik alapító tagja.

GyMasa 2018.01.24. 13:43:12

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Felejtsd mar el a kurva atomeromuvet!
Az idojarasfuggok NEM ALKALMASAK rentabilisan es stabilan ellatni egy orszagot/kontinenst.
Akkor sem, ha az az 1 MWh, amit eppen megtermel, kevesebbe kerul, mint az kezihajtannyal eloallitott.

$pi$ 2018.01.24. 13:46:45

@GyMasa: "Tehat az osztrakoknak az Atommal, magaval van gondjuk."

Igen, most ez a kifogás. Három hónappal ezelőtt még az árakról beszéltek. Érdekes volt, nekem egyből lejött, hogy ez nem jó érv, nekik elég sok idő kellett hozzá. Annak idején még az index is megírta ezt az árakkal kapcsolatos aggodalmukat.

$pi$ 2018.01.24. 13:48:07

@Rébusz: "Víz- és szélenergia az osztrákoknál, túltermelésük van. Nálunk is lehetne, csak sokba kerül."

Sajnos nem. Az osztrákoknál a folyóknak sokkal nagyobb az esése, nálunk nem megoldás. A szélviszonyok is mások, nálunk az sem igazán alternatíva.

$pi$ 2018.01.24. 13:50:56

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: "Ahogy atomerőműnél se. Az a közös az atomenergiában és a megújulókban, hogy a termelés hektikusan eltér a mindenkori igénytől. "

Benned, Hitlerben is Sztálinban az a közös, hogy egyikőtöket sem kötöttek fel a bűneitek miatt. ;)

GyMasa 2018.01.24. 13:53:26

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
De, tudod mit, nekem van egy kivalo otletem a megoldasra!
Vallaljak az osztrakok, hogy eladnak nekunk evente 19TWh energiat az elkovetkezo 90 evben, az elore rogzitett 30-40 EUR-os aron, egy 150 EUR/MWh kotberrel.
OK?
Merugye, ha szerintuk az atom az fujj-fujj, es csak ok fingjak a passzatszelet, akkor vallaljanak is felelosseget ezert!

GyMasa 2018.01.24. 13:54:53

@GyMasa:
Ugy ertem, hogy akkor nem kell megepiteni Paks2-t.
Es vegre befejezheted te is itt az almodozast!

$pi$ 2018.01.24. 13:56:12

@GyMasa: "...az új erőművek nem felelnek meg Európa érdekeinek,...
Nem, az o erdekeiknek nem felelnek meg."

Aha. Az osztrákok azonban olyan gáláns lovagok, hogy bevállalják európa érdekeinek védelmét. Szó nincs arról, hogy ki akarnák pöckölni a piacról a konkurrenciát, hogy jó drágán szeretnének magyarországnak villanyt eladni, hogy nem nagyon van kedvük olcsó atomenergiával versenyezni, kizárólag csak európa érdekeit tartják szem előtt.

Hát azt tudom erre mondani, mint Lakatos II. István, miután kiképezték kamikázepilótának és bevetésre akarták küldeni: "B+, ti teljesen hülyének néztek engem?!" ;)

Larry Silverstein 2018.01.24. 13:56:56

Az osztrakok helyeben akkor kezdenek fosni ha a kurucoknak atomrakettaja lesz.

GyMasa 2018.01.24. 14:00:47

@$pi$:
Megint az a vicces, hogy cicuka belinkel egy cikket, amirol azt hiszi, hogy majd jol alatamasztja a narrativajat, azt' ha ertoen vegigolvassa az ember, amire ugye o meg mindig nem kepes, akkor mar a cikken belul - hozzaolvasas nelkul is - felmerulnek igen kellemetlen kerdesek.
Kezdve azzal, hogy a cikk igen nagyvonaluan egy szot nem szol arrol, hogy barmekkorara noveled a szelkereket, az SOHA nem fog 100%-os rendelkezesre allast biztositani. (Ugye Magyar-Nemet viszonylatban a szel az 20-25%, a napelem meg valami 10% korul van)
Tehat MINDENKEPPEN szukseg van melle masmilyen eromure/tarolora.
Es ezek fognak az ido nagy reszeben menni, nem a "tiszta" idojarasfuggo.
De legalabb a rendelkezesre allasuk sem 90% lenne, mintha egyedul lennenek, hanem valahol 50-70%, ami ugye a fix koltsegek miatt megemeli minden megtermelt MWh arat.

GyMasa 2018.01.24. 14:03:30

@$pi$:
Ja,epp ma olvasta Javor Benedek "nagyszeru" elemzeset a helyzetrol, ami szakszeru, kiegyensulyozott, es targyilagos volt.
Ja, nem.
Utana kellene nezni, hogy a mostani 30%-os importunknak mekkora resze jon az osztrakoktol, mert gyanitom, hogy itt van a kutya elasva...

Larry Silverstein 2018.01.24. 14:08:03

@GyMasa: Hitlerrol fogjuk elnevezni az ATOMeromuvet, h a labanczok is oruljenek.

ennyi jar

Larry Silverstein 2018.01.24. 14:09:12

Adolf Hitler Nuclear Center

chrisred 2018.01.24. 14:17:24

@Hozzászólok: Emlékeim szerint az LMP nem simogatni akarta a migránsokat, hanem nyomkövetőt akart rájuk tenni.

chrisred 2018.01.24. 14:22:40

@$pi$: Nem arra hivatkoznak, hogy olcsóbb lesz. Arra hivatkoznak, hogy azért lesz nyereségesebb az atomerőművet működtető piaci szereplő, mert az építés költségeit nem ő állja, hanem a magyar adófizetők.

Larry Silverstein 2018.01.24. 14:24:42

@chrisred: a valasztasok utan a lipsiken lesz nzomkoveto

de az arabokon is elfer

paveway 2018.01.24. 14:26:05

@EU zászlót mindenhova!: Orbánnak addig jó, amíg a kétmillió fidesznyik csak annyit ért a világból, hogy "El lesz verve a pofátok harmadszorra is te nyomorult." Rossz hírem van, ha a mostani rezsim marad újabb 4 évig , akkor is rosszul jár mindenki. De sajnos ezt az egység sugarú fityisz szavazó nem érti meg. És ne lipsizz újra, leszarom az ellenzéki pártokat is.

$pi$ 2018.01.24. 14:26:35

@GyMasa: "Utana kellene nezni, hogy a mostani 30%-os importunknak mekkora resze jon az osztrakoktol, mert gyanitom, hogy itt van a kutya elasva... "

Egész falkányi kutya! :D

GyMasa 2018.01.24. 14:28:27

@chrisred:
...Nem arra hivatkoznak, hogy olcsóbb lesz. Arra hivatkoznak, hogy azért lesz nyereségesebb az atomerőművet működtető piaci szereplő, mert az építés költségeit nem ő állja, hanem a magyar adófizetők...
Aha, es akkor hogy van ez a nemeteknel, ahol a nap/szeleromuvek epiteset meg a lakossag finanszirozza?
Vagy, az nem problema?

$pi$ 2018.01.24. 14:30:20

@chrisred: "Nem arra hivatkoznak, hogy olcsóbb lesz. Arra hivatkoznak"

Pár hónapja arra hivatkoztak, hogy olcsóbb lesz. Most valami másra. Ha nem lesz olcsóbb, ha kimondottan drágább lesz, akkor miért is aggódnak?

"mert az építés költségeit nem ő állja, hanem a magyar adófizetők"

Miért, csak a német meg az osztrák állam tolhat be pénzt az energiaszektorba? Ha ők megtehetik, akkor mi miért is nem?

$pi$ 2018.01.24. 14:32:12

@paveway: "Rossz hírem van, ha a mostani rezsim marad újabb 4 évig , akkor is rosszul jár mindenki. "

Te például hogyan jártál rosszul? Mesélj!

Larry Silverstein 2018.01.24. 14:44:41

@chrisred: jo 5let az LMP nyomkovetoje

egyreszt jo azt tudni, merre vannak a lipsik ha megertek a dunaba lovesre

masreszt csak nyomkovetoben lephetnek be Magyarorszagra a nemetek/osztrakuk is mert a feluk arab, meg torok

2018.01.24. 15:06:15

@chrisred: tájékozottabb.
és?
attól még ugyanúgy két fél kell a polgárháborúhoz, te nagyon okos.

chrisred 2018.01.24. 15:09:44

@GyMasa: Attól függ, milyen formában teszik. Mert ha azt mondod, hogy fizetnek a felhasznált áramért, nos, azt a magyar adófizetők is fognak.

chrisred 2018.01.24. 15:10:53

@$pi$: Hogyan tolja be azt a pénzt?

chrisred 2018.01.24. 15:11:31

@aleksz róz: Vagy három. Vagy négy. Vagy még több.

GyMasa 2018.01.24. 15:13:43

Na, el is olvastam az osztrakok "tanulmanyat"
www.energybrainpool.com/fileadmin/download/Studien/Studie_2016-02-13_Auswirkungen_von_Paks_II_auf_den_deutschen_Strommarkt_EnergyBrainpool.pdf
Nemetul van, akit erdekel, nezze meg.
AHogy ki birtam hamozni belole, szerintuk Paks2 elhozza a NEMET megujulopiacra az ARMAGEDDON-t...
Persze, siman lehet, hogy rosszul ertettem meg az egeszet, mert valami furcsa nezopont szerint van a tema kifejtve.
Ha rosszindulatu lennek, akkor azt mondhatnam, hogy kicsit furcsa,, hogy ment itt az aggodalom, hogy "soha nem terul meg" es ennek ellenere az a kovetkeztetes, hogy 2040-re "akar 0.75 EUR/MWh-val is csökkentheti a NEMET aramarat.
Ezt nem ertem.
Ha a vilag legdragabban termelo eromuve lesz, akkor az a plusz 400 MW, ami a mostanihoz kepest lesz, hogy tudja nyomorba donteni egesz Europat?

GyMasa 2018.01.24. 15:18:17

@chrisred:
... Attól függ, milyen formában teszik. Mert ha azt mondod, hogy fizetnek a felhasznált áramért, nos, azt a magyar adófizetők is fognak...
PL. ma Nemetorszagban a lakossagi vevok 16ct/kWh adot fizetnek, amit a nemet allam celzottan az idojarasfuggok tularazott termelesenek kifizetesere fordit.
Tavalyra, szerencsere mar megjelentek a repedesek a rendszeren, es nem kapta meg mindenki automatikusan az eddigi garantalt arat, mert elkezdett elfogyni a penz, es az adot mar nem lehet tovabb emelni, szoval korlatoztak az evente telepitheto eromu mennyiseget, es arra is aukciot irtak ki.
Ennek lett az eredmenye a 10 evre garantalt 95EUR/MWh ar.

$pi$ 2018.01.24. 15:32:40

@chrisred: "Hogyan tolja be azt a pénzt? "

Durván! ;)

chrisred 2018.01.24. 15:37:18

@GyMasa: Értem. Tehát amiért én 27%-os áfát fizetek, abba az iparágba magyar állam tolja a pénzt, hiszen az magasabb, mint a német áfa.

GyMasa 2018.01.24. 15:44:14

@chrisred:
Mivan?
EZ egy teljesen ertelmetlen mondat, fogalmam sincs, mit akarsz ezzel mondani...
a 16ct az csak az ado.
Az aram teljes ara ugy 29-30 ct kozott mozog.

Larry Silverstein 2018.01.24. 15:49:18

@chrisred: A magyar EFFEKTIVE KIFIZETETT AFA KB. 15%, 27% AZ ALTALANOS KULCS

kenyer tej, hus, hal, etterem, epitkezes 5% afa

GyMasa 2018.01.24. 15:52:19

@Larry Silverstein:
de az tokmindegy, mert az AFA-t az allam kapja meg, es nem azok, akik eloallitjak az energiat.
Sot, meg azok is befizetik az allamkasszaba.
Ezert nem ertem, mirol beszel...

Larry Silverstein 2018.01.24. 15:53:31

@GyMasa: na es?

az ado mar csak ilyen, az allam kapja meg

vagy nem?

GyMasa 2018.01.24. 15:59:27

@Larry Silverstein:
Pontosan, ezert nem ertem, hogy jutottarra kovetkeztetesre, hogyha magasabb az AFA, akkor az allam tamogatja azt az iparagat?
Szerintem pont hogy buntetei, de lehet, hogy pont en nem ertek valamit...
Mindnesetre, kisse tartok attol, hogy igy probalja elkenni azt hogy nem erti, hogy mukodik a dolog, es ne kelljen szembeneznie azzal a kettos mercevel, amivel itt eppen dolgunk van, azaz, hogy Nemetorszag beleontheti evente 2 teljes Paks 2 arat egy sulyosan piactorzito, magaban eletkeptelen rendszer fenntartasaba, Magyarorszag pedig nem finanszirozhatja a sajat jovobeni energiabiztonsagat, ha az "veszteseget" okoz...

$pi$ 2018.01.24. 16:31:06

@GyMasa: "Nemetorszag beleontheti evente 2 teljes Paks 2 arat egy sulyosan piactorzito, magaban eletkeptelen rendszer fenntartasaba, Magyarorszag pedig nem finanszirozhatja a sajat jovobeni energiabiztonsagat, ha az "veszteseget" okoz... "

Pontosan, nekem is ez böki a szememet. Ha a magyar állampolgárok tiltakoznak paks 2 ellen, azzal nincs bajom, de amikor a németek meg az osztrákok tiltakoznak ilyen kettős mérce alapján, az szerintem nagyon álságos.

chrisred 2018.01.24. 17:59:38

@GyMasa: Vagy nem akarod érteni. A kettő teljesen összehasonlíthatatlan. A német állam az adott ágazatban minden piaci résztvevő számára azonos gazdasági környezetet teremt. A magyar állam egy piaci résztvevőt megdob egy ingyen atomerőművel.

$pi$ 2018.01.24. 19:14:00

@chrisred: "A német állam az adott ágazatban minden piaci résztvevő számára azonos gazdasági környezetet teremt. "

Tényleg? Én úgy tudom, hogy csak a németeket nyomja.

Szerinted mi lenne, ha magyarország elkezdeni a magyar mezőgazdaságot támogatni? Mármint minden gazdát "azonos környezetet teremtve". Szerinted meddig hallatszana el a nyervogásotok meg a merkel mama károgása?

2018.01.24. 20:30:35

@chrisred: na ne mondd már! tájékozottabbnak hiszed magad a lengyel társadalom belső ellentéteivel kapcsolatban, mint lech walesa? :D

de amúgy tényleg, most mi a fasznak írtad ezt megint? vagy négy vagy öt vagy hat vagy nyóc vagy tizenhusz. mit akarsz ezzel mondani?

sajnállak, tényleg, de nem tudom, minek írsz... mivel olvasni nem tudsz, tök értelmetlen lesz az egész.
nézzél inkább dóra a felfedezőt, sokat tanulhatnál belőle

2018.01.24. 20:37:08

nabasszameg, hiába hívta fel a figyelmet a @cso zsi: csak leírtam én is két olyan számot, ami nincs.

2018.01.24. 20:38:14

legközelebb számmal írom, úgy nehezebb elbaszni

chrisred 2018.01.25. 07:32:08

@aleksz róz: Nem hiszem magamnak tájékozottabbnak.
És?
Attól még ugyanúgy két fél kell a polgárháborúhoz, te nagyon okos. Vagy három. Vagy négy. Vagy több.
(Sajnálom, a mancs őrjáratot jobban kedvelem.)

chrisred 2018.01.25. 07:38:06

@$pi$: Mikor fog végre kikopni az internetes vitakultúrából mint érvelési technika: mások feltételezett reakciójának elemzése egy feltételezett jövőbeli eseményre? Hülyeséget írsz, a magyar állam támogassa csak a magyar mezőgazdaságot, és ne csak az állami vezetők rokonain, barátain és üzletfelein keresztül. Persze sokkal könnyebb lenne, ha az uniós csatlakozásunk során nem olyan feltételekben egyeztek volna meg a mezőgazdaságra vonatkozóan, amilyenben, a... várjunk csak, kik is voltak?

$pi$ 2018.01.25. 08:02:48

@chrisred: "Hülyeséget írsz, a magyar állam támogassa csak a magyar mezőgazdaságot"

Ennyit tudsz a világról? Nem tudod, hogy az eu-ban szigorúan tilos a saját ipart/mezőgazdaságot szubvencionálni? Jónak beszélek... :(

2018.01.25. 10:38:29

@chrisred: és mit akarsz ezzel mondani?
nem tudod, mi?
akkor minek írsz, azt mondd meg

GyMasa 2018.01.25. 10:41:32

@chrisred:
...Vagy nem akarod érteni...
Akkor valasszuk kulon a dolgokat:
- EN nagyon is ertem, hogy neked nincs ezzel semmi bajod, de ezt nevezik kettos mercenek.
... A kettő teljesen összehasonlíthatatlan...
Dehogy az!
Adott egy allam, amelyik penzbeli tamogatasban nyujt egyes iparagi szereploket.
Az EU torvenyei szerint ez allami tamogatasnak minosul.
AZ EU elvei szerint ez csak kiveteles esetekbek megengedheto.
Konkretan:
- A Magyar allam hitelt vesz fel a Paks2 beruhazasra. A szamitasai szerint a beruhazas meg fog terulni, illetve ezen felul a magyar kormany strategiai fontossagunak tartja az:
-- Villamosenergia ellatasbiztonsagat
-- A leheto legkisebb importfuggest.
-- Az alacsony villamosenergia arat
-- A leheto legalacsonyabb CO2 kibocsatast

- A nemet kormany pedig KÜLÖNadot vet ki az orszag lakossagara, amelyiknek a deklaralt celja az Energiewende finanszirozasa.
-- A nemet allam szerint az atomenergia fujj-fujj, mert Csernobil es Fukushima.
-- A nemet allam szeretne az 1990-es CO2 kibocsatast 2020-ig 40%-kal csokkenteni.
-- A nemet kormany erre a megoldast abban latja, hogy tamogatni szeretne az idojarasfuggo energiatermeles fejlodeset.
-- A nemet kormany ezert (tavalyig) MINDENKIVEL, aki idojarasfuggo eromuvel telepitett, tamogatasi szerzodest kotott.
-- A rendszer 2017-ben megvaltozott, mert olyan merteku lett a beepitett idojarasfuggo kapacitas, amit sem anyagilag nem tudnak mar finanszirozni, es mar a villamosenergiarendszer stabilitasat is veszelyezteti. Ma mar korlatozva van az evente telepitheto kapacitas, illetve arra is licitalni lehet.
2017-ben a licit 95EUR/MWh-ra jott ki, amit a nemet allam 10 even keresztul fog fizetni a termeloknek.
Mit ert el a nemet allam a fenti celok kozul?
- Rajottek, hogy igen nagy problemaja a villamosenergetikei rendszernek az, hogy az energia nem tarolhato benne, azaz a termelesnek minden pillanatban a fogyasztassal egyenlonek kell lennie, hogy ne omoljon ossze a rendszer.
- Rajottek ezen kivul arra is, hogy ezt a pontot az idojarasfuggok ÖNMAGUKBAN nem kepesek teljesiteni SEHOGY.
- Rajottek arra, hogy emiatt a fogyasztassal egyenerteku atom/fosszilis eromuveket MINDENKEPPEN uzembenkell tartani, mert nem kizart, hogy egyszerre van ejszaka es szelcsend.
- Rajottek arra is, hogy egyedul a lignit az az energiahordozo. amit orszagon belul tudnak kitermelni, igy sutyiban ligniteromuveket hasznalnak arra az esetre, amikor a fent emlitett - kellemetlen idojarasi es napszak helyzet eloall.
- Ennek kovetkezmenye, hogy:
-- Nemetorszagban a masodik legdragabb a villamosenergia ara
-- Nemetorszag a legnagyobb Europai CO2 kibocsato
-- A 2020-as celok mentek a kukaba
-- Europa 5 legszennyezobb eromuvebol 4 Nemetorszagban van.
-- A ligniteromuvek razuditottak Europara dompingaron a "felesleges" villamosenergiajukat, mert inkabb eladjak 40 EUR-ert, minthogy csak alljon az eromu, es veszteseguk legyen.
- De, mivel az egesz Energiewende egy politikai dontes volt, igy a fentiek lenyegtelenek.
...A német állam az adott ágazatban minden piaci résztvevő számára azonos gazdasági környezetet teremt...
Lofaszt teremt!
- Az idojarasfuggok, fix, joval magasabb arat kapnak (most 95EUR/MWh, de 2017 elott meg magasabb volt) az OSSZES, altaluk megtermelt energia utan
- Ez az energia Prioritast elvez a hagyomanyos modon termelt energiaval szemben, azaz az eloszto cegeknek ELOSZOR kell megvenniuk a zoldenergiat, es, ha az nem lenne eleg, akkor vesznek meg hozza hagyomanyosat. Termeszetesen ezt piaci aron veszik meg, ami ugye, a sotetzold erveles szerint "sokkal olcsobb, es hulye, aki most eromuvet epit, mert ""vegyuk inkabb meg importbol"""
... A magyar állam egy piaci résztvevőt megdob egy ingyen atomerőművel...
A nemet allam pedig megdobja a sajat tokes reteget egy igen szep merteku eletjaradekkal.
Es, MINDkettot az orszag allampolgarai fizetik meg.
Tehat, a kijelentesed, hogy "összehasonlithatatlan", egy nagy budos hazugsag!
Mert az igaz, hogy nem 100%-ban egyezik a ket eset, csak 90%-ban.

GyMasa 2018.01.25. 10:44:09

@$pi$:
...Ennyit tudsz a világról? Nem tudod, hogy az eu-ban szigorúan tilos a saját ipart/mezőgazdaságot szubvencionálni? Jónak beszélek... :(...
Ugy latszik, hogy a csavo ataludta a Malev csodjet, hiszen ott is pontosan ez tortent, az EU megtiltotta a tamogatast...

chrisred 2018.01.27. 15:09:41

@GyMasa: Tény, elég hosszú blablával próbáltad megkerülni, hogy mi a különbség, ha az állam az adott területen működő összes gazdasági szereplőnek azonos feltételeket biztosít, vagy pedig egy kiemelt gazdasági szereplőt támogat meg állami forrásokból. Ez utóbbira a MALÉV nagyon jó példa volt, köszönöm.

chrisred 2018.01.27. 15:11:45

@GyMasa: Továbbra is képtelen vagy felfogni a különbséget a két mondat között:

1. A magyar állam támogassa csak a magyar mezőgazdaságot
2. A magyar állam támogassa csak a magyar mezőgazdaságban működő cégeket.

GyMasa 2018.01.27. 19:40:14

@chrisred:
...az állam az adott területen működő összes gazdasági szereplőnek azonos feltételeket biztosít...
EZ nem igaz, mert egy naperőmű garantált áron adja el a megtermelt energiát az elosztó hálózatnak, és elsőbbséget élvez a hagyományos erőművekkel szemben, akik a megtermelt energiát piaci áron kell, hogy eladják.
Ha szerinted ez "azonos feltétel", akkor súlyos szövegértelmezési gondjaid vannak.

GyMasa 2018.01.27. 19:47:08

@chrisred:
...Továbbra is....
Nem, neked okoz kognitív disszonanciát az, hogy nem úgy vannak a valóságban a dolgok, mint, ahogy te azt képzeled.
De, érdekelne, hogy szerinted, az 1. mondat esetén köteles az állam MINDEN egyes piaci szeplőt támogatni?
Azokat is, akiknek erre nincs szükségük?
Ha pedig nem támogatnak mindenkit, akkor, szerinted hol van az a határ, amikor már a te ízlésedenk nem felel meg a támogatási rendszer?
Hány %, vagy hány db cég esetén lesz "szabálytalan"?
Ezen kívül pedig szerinted hogyan tudja az állam "támogatni a magyar mezőgazdaságot" AZt csak törvénykezéssel teheti meg, mert a "magyar mezőgazdaság" az nem egy jogi vagy természetes személy. Ellenben a "magyar mezőgazdaság" bizony a "mezőgazdaságban működő cégek"-ből áll, akiket viszont valóban lehet pénzzel támogatni.

chrisred 2018.01.29. 05:34:25

@GyMasa: A szövegértési problémák nálad jelentkeznek. Sem a naperőmű, sem a hagyományos erőmű nem piaci szereplő, hanem technológiai megoldás. A német állam beavatkozása semmivel nem különbözik attól, mint amikor a magyar állam levitte friss tojás vagy tej áfáját - ha már szóba került a mezőgazdaság.

chrisred 2018.01.29. 05:36:47

@GyMasa: Nem, a magyar mezőgazdaság nem csak a mezőgazdaságban működő cégekből áll, hanem őstermelőkből és magángazdálkodókból is. És a mezőgazdaságban dolgozók támogatása nem csak a mezőgazdaságban működő cégeknek juttatott közvetlen támogatásokkal oldható meg, ahogy az előző hozzászólásomban található példa is mutatja.

GyMasa 2018.01.29. 10:15:11

@chrisred:
...Sem a naperőmű, sem a hagyományos erőmű nem piaci szereplő, hanem technológiai megoldás...
Ertem, most jon, ervek hijjan a szavakon valo lovagolas?
Ugy megfelel, hogy a "naperomuvet uzemelteto gazdasagi tarsasag" illetve a "hagyomanyos eromuvet uzemelteto gazdasagi tarsasag"?
Es, akkor a pelda a neked megfelelo kifejezesekkel:
"A nemet allam a naperomuvet uzemelteto gazdasagi tarsasagtol, a piaci arnal joval magasabb, garantalt aron veszi at a megtermelt energiat, amelyiknek ezen felul meg prioritasa is van a torvenyek szerint.
Ezzel szemben a hagyomanyos eromuveket uzemelteto cegeknek piaci aron kell eladniuk a megtermelt energiat, es, ha eppen a nap is sut, es a szel is fuj, akkor valaszthat, hogy leallitja az eromuvet, vagy, hogy eladja az energiat a SPOT piacon, az eppen aktualis villamaron. Egy nap- vagy szeleromunek SOHA nem kell a SPOT piacra lepnie, hiszen tole garantal aron atveszik a megtermelt energiat.
...A német állam beavatkozása semmivel nem különbözik attól, mint amikor a magyar állam levitte friss tojás vagy tej áfáját - ha már szóba került a mezőgazdaság...
Mar, hogy a faxomban ne kulonbozne tole!
A nemet allam PENZT ad a megujuloenergia termeloknek, a lakossagi fogyasztoktol beszedett plusz ado osszegebol.
Ne probald mar bemeselni, hogy az ugyanaz, mintha 27% AFA helyett csak 5%-ot kellene a termelonek befizetnie!

GyMasa 2018.01.29. 10:18:18

@chrisred:
...Nem, a magyar mezőgazdaság nem csak a mezőgazdaságban működő cégekből áll, hanem őstermelőkből és magángazdálkodókból is...
Jah, igen, elfogytak az ervek, es jon a kotozkodes.
...És a mezőgazdaságban dolgozók támogatása nem csak a mezőgazdaságban működő cégeknek juttatott közvetlen támogatásokkal oldható meg, ahogy az előző hozzászólásomban található példa is mutatja...
Igen, es en erre irtam azt, hogy a "mezogazdasagot" nem tudod kozvetlenul tamogatni, csak torvenyekkel, csak a mezogazdasagban tevekenykedo cegeket tudod tamogatni.
Mindenesetre, reszemrol befejeztem.

chrisred 2018.01.30. 05:33:20

@GyMasa: "Ne probald mar bemeselni, hogy az ugyanaz, mintha 27% AFA helyett csak 5%-ot kellene a termelonek befizetnie!"

Az adókedvezmény akkor szerinted nem támogatás? Akkor például a családi adókedvezmény sem az?

"Ezzel szemben a hagyomanyos eromuveket uzemelteto cegeknek piaci aron kell eladniuk a megtermelt energiat, es, ha eppen a nap is sut, es a szel is fuj, akkor valaszthat, hogy leallitja az eromuvet, vagy, hogy eladja az energiat a SPOT piacon, az eppen aktualis villamaron."

Bizony, ahogy a tartós tejet vagy a hőkezelt tojást gyártó cégeknek is piaci áfával kell forgalmazniuk a termékeiket, szemben a kistermelőkkel.

GyMasa 2018.01.30. 09:46:00

@chrisred:
...Az adókedvezmény akkor szerinted nem támogatás? Akkor például a családi adókedvezmény sem az?...
Nem olyan tamogatas, mivel - amin megy ugye a liberalis nyigas, hogy a csaladi adokedvezmeny igazsagtalan, mert aki nem keres eleget, az nem tudja az egeszet igenybe venni.
...Bizony, ahogy a tartós tejet vagy a hőkezelt tojást gyártó cégeknek is piaci áfával kell forgalmazniuk a termékeiket, szemben a kistermelőkkel...
Egyaltalan nem!
A kistermelonek fizet a magyar allam 200 HUF-t egy 40 HUF_os tojas utan a koltsegvetesbol?
Nem.
Pedig a nemet allam pontosan ezt csinalja.
Sot, a nemet allam kotelezi a Lidl-t, hogy a kistermelotol MINDENKEPPEN vegye at a tojast 200 HUF-ert.

chrisred 2018.01.31. 05:27:55

@GyMasa: Most a kötelező átvételi rendszerre (KÁT) gondolsz? Az bizony nálunk is van.

GyMasa 2018.01.31. 11:45:34

@chrisred:
Es, mennyit fizetnek Magyarorszagon az atvett aramert? 18HUF/kWh-t.
Paks, ~12HUF/kWh-ert adja el a megtermelt aramot az MVM-nek, ami messze a legolcsobb az orszagban.
Az osszes tobbi eromu pedig valahol 12 HUF felett van.
Tehat, Magyarorszag eseten nem beszelhetunk emiatt piactorzito hatasrol.
(Foleg, azert nem, mert az elfogyasztott villamosenergia kozel 30%-a import, ami joval nagyobb, mint a magyarorszagi beepitett idojarasfuggo energia kapacitas.
Valamint, Magyarorszagon a lakossag sem fizet kulonadot ennek a fedezesere, tehat Magyarorszagon csak adminisztrativ eszkozokkel segitik az idojarasfuggo energia megtermeleset es az allan nem, csak a szabad piac fenyegeti egy hagyomanyos eromu uzletmenetet.

chrisred 2018.02.01. 05:44:59

@GyMasa: A paksi energiatermelés költségével kapcsolatban elsődleges szempont, hogy az erőmű a szovjet gyarmati rendszerben épült rabszolgamunkával. Ugyanúgy a magyar családokat és háztartásokat rabolta ki az állam, hogy most olcsón szolgáltathasson energiát, mint anno az ötvenes évek államosítása és téeszesítése idején.

GyMasa 2018.02.01. 10:50:33

@chrisred:
Öreg, ez szep ideologiai bullshit volt.
Tehat, elfogytak az eszerveid.
OK, koszonom!

chrisred 2018.02.02. 05:45:04

@GyMasa: Egyáltalán nem, csak nem érted az összefüggést a befektetési költsége és a megtermelt energia ára között.

GyMasa 2018.02.02. 08:22:22

@chrisred:
Ertem en, de ez kb olyan valasz volt, hogy te meg nem tudsz jo resztelt majat kesziteni!
De szivesen varom azt a valaszodat is, amelyikben nem ugy beszelsz velem, mintha te lennel az energiatermeles tripla feketegyemantokkal kivert platinafokozatu nobeldijas zsenije, akinek meg az is serto, ha valaszol valaki a feltett kerdeseire.
Foleg, hogy nem is a "befektetes koltsege"-rol volt szo.
Szoval, en nyitott vagyok a vitara, bar nincsenek vermes remenyeim azzal kapcsolatban, hogy erre sor kerul.

chrisred 2018.02.04. 16:23:22

@GyMasa: Hogy válaszoljak egy ilyen beszólásra?

"Öreg, ez szep ideologiai bullshit volt.
Tehat, elfogytak az eszerveid.
OK, koszonom!"

Semmi tartalom, semmi témába vágó megjegyzés, csak személyeskedés.
süti beállítások módosítása