B1 blogcsalád



Az Oktatási Hivatal válasza a tanulási problémás gyerekeknek: fogyatékos, vagy nem létezik

2017. november 20. - B1blog

Magyar abszurd: jövőre a tanulási problémával küzdő gyerekek a törvény értelmében nem küzdenek tanulási problémával, vagy egyszerűen fogyatékosnak minősítik őket. 

gyerek_iskola_tanul.gif

Az ország minden iskolájába megérkezett az Oktatási Hivatal várva-várt levele, amely iránymutatást ad, hogyan is értelmezendő a sok kérdést felvető “Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyerekek értékelését szabályozó rendelet. Az új szabályok 2018. szeptember 1-től érvényesek.

A tizenhat oldalas levélen a “Logopédia- BTMN Munkacsoport” aláírás szerepel, a tartalomból pedig kiderül, hogy ez a szakmai tömörülés éppen a saját feloszlatásán dolgozik.

A következő tanévtől ugyanis a BTMN nem létező probléma,

és ha az illetékes pedagógiai szakszolgálat mégis ezt állapítaná meg, annak semmilyen hatása nem lehet a gyerek iskolai karrierjére. Eddig, akinek ilyen szakvéleménye volt, mentesülhetett az érdemjeggyel történő tantárgyi értékelés alól. Hamarosan ez a lehetőség megszűnik, így lesz egy olyan, nagyobb létszámú réteg, akiknek hirtelen segítség nélkül kell majd boldogulniuk egy számukra idegen rendszerben.

“A sajátos nevelési igény, SNI a fogyatékosságok (és a fogyatékosság súlyosságú vagy jellegű, úgynevezett “zavarok”) köznevelési megnevezése”

- fogalmaz az Oktatási Hivatal szakértői munkacsoportja -

“míg a BTMN egy magyar sajátosság, mely nemzetközi gyakorlatban nem ismert, egy, a fogyatékosságnál enyhébb vagy jobb prognózisú kategória”.

Kedves dolog arra hivatkozni, hogy más országokban a részképesség-zavarokkal vagy átmeneti, fejleszthető lemaradással küzdők integráltan tanulnak, tehát ilyen probléma valójában nincs is. Az apró csúsztatás ott van, hogy máshol a személyre szabott fejlesztés és az egyéni sajátosságokra épülő foglalkozások automatikus részei a pedagógiai programoknak, és mindenkinek egyformán járnak. Itt pedig a következő tanévtől - szintén egyformán - senkinek nem fognak járni, hacsak nincs arról papírja valakinek, hogy fogyatékos.

Mi lesz ezekkel a gyerekekkel néhány éven belül?

Vagy kihullanak a rendszerből, vagy esélyük sem lesz valós képességeikhez méltó oktatáshoz jutni.

Már előre is jól látható, milyen variációk lehetségesek, és egyik sem nevezhető sem biztatónak, sem korszerűnek, de legfőképpen nem gyerekbarátnak vagy személyközpontúnak.

A legszerencsésebbek azok, akiknek a szakvéleményén szerepel a bűvös mondat:

“Felülvizsgálatot nem igényel, a nappali tagozatos tanulói jogviszony fennállása végéig érvényes”.

Mivel az új szabályok kifutó rendszerben kerülnek bevezetésre, ezek a gyerekek az utolsók, akik valóban olyan, személyre szabott ellátást kaphatnak, amilyenre szükségük van.

Aki SNI-s, az viszont mostantól fogyatékos, azaz, ha ez szerepel a hivatalos szakvéleményén, akkor mindegy, hogy

  • hetvenes az IQ-ja,
  • Asperger-szindrómás,
  • vagy csak több időre lenne szüksége, hogy megoldjon egy matematikai problémát.

Kaphat ugyan gyógypedagógiai fejlesztést (bár gyógypedagógus már nem nagyon akad), de messziről világító bélyeg kerül a homlokára, ami nemcsak az iskolai karrierjét, de a későbbi pályaválasztását és a munkaerőpiaci esélyeit is befolyásolja.

Akinek olyan BTMN szakvéleménye van, amit felül kell vizsgáltatni, az az ismétlő vizsgálaton nem fogja megkapni újra az eddig járó kedvezményeket. Sokaknál ez azt jelentheti, hogy sok éves lemaradást kellene egy pillanat alatt leküzdeniük ahhoz, hogy felzárkózzanak az osztálytársaikhoz, mert ugyanúgy fogják értékelni őket, mint a többieket. Ők lesznek azok, akiknek esélyük sem lesz leérettségizni, mert folyton meg fognak bukni matematikából vagy nyelvtanból. Előbb-utóbb biztosan elunják, és otthagyják az egészet, vagy az iskola fog megszabadulni tőlük, ahogy betöltötték a tanköteles korhatárt. Ez ma 16 év. A korai iskolaelhagyás ma a magyar oktatási rendszer egyik legnagyobb problémája - és hurrá, lehet ezt még fokozni, csak figyeljünk, mi történik egy-két éven belül!

Az Oktatási Hivatal tájékoztatójának elolvasása után a kérdőjelek felkiáltójelekké egyenesedhetnek végre. Akinek pedig tanulási nehézségei vannak, az most elkezdhet gondolkodni:

  • fogyatékossá nyilváníttassa-e magát, vagy
  • inkább hagyja ott az iskolát most, mielőtt megalázó módon kipottyan magától.

Akárhogy is: már csak néhány hónapja maradt eldönteni.

 

Kerényi Kata

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr1813319809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kunzoo 2017.11.20. 10:05:39

Miért kell mindenáron érettségi annak akinek nem megy például a szövegértés? Hogy akar az a felsőoktatásban boldogulni? Nem lenne neki is jobb ha jó szakemberré válna egy szakterületen ahelyett hogy rossz mérnök vagy tanár lenne belőle?

2017.11.20. 10:25:46

@kunzoo: Azért, mert az oktatás üzlet, sok deják sok tanárnak ad munkát, plusz később válik pályakezdő munkanélkülivé a gyerek. Elvegetál 22-26 éves koráig, ha a szülők partnerek ebben...persze ehhez el kellett plántálni az agyakban, hogy diploma nélkül nem vagy ember... közben sok diplomás a 25 évvel ezelőtti középiskolai érettségi szintjén mozog, vagy semmihez sem ért igazán, vagy szakbarbár. :(

FCUK11 2017.11.20. 10:26:14

ki kell mondani, ha valaki alkalmatlan az oktatás alanyának lenni. semmi értelme, hogy nagy pénzekért oktassunk olyanokat, akik életükben nem fogják visszatermelni a befektetést.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2017.11.20. 10:37:39

@FUCK11: "semmi értelme, hogy nagy pénzekért oktassunk olyanokat, akik életükben nem fogják visszatermelni a befektetést."

Láthatólag tőled se jön vissza soha, amit beléd fektetett a társadalom, mit irigyled másoktól.

Egyébként pont visszajön kamatostul, mit belefektetünk a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókba, sokkal több adót fognak majd fizetni, és nem segélyre szorulnak.

2017.11.20. 10:47:59

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: "Egyébként pont visszajön kamatostul, mit belefektetünk a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókba, sokkal több adót fognak majd fizetni, és nem segélyre szorulnak."
Azért erre mérget ne vegyél...
(egyébiránt meg ahogyan az átlag képzésből felfelé kilógókra is a saját családjuk áldoz, hogy amximálisan ki tudják aknázni a képességeiket, úgy a 'rostaalja' gyerekek esetében is elvárható áldozat a szülők részéről. )

kunzoo 2017.11.20. 11:17:51

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
A Tesco árufeltöltő melóhoz nem kell diploma mégis sokan ott kötnek ki. Az nem az erőforrások pazarlása?

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.11.20. 11:31:13

Akinek szüksége van rá kap segítséget .

Nem teljesen mindegy hogy a 70 kategória 28-as csoportjába kapja azt meg, vagy a kettőből az egyikben ?

A beilleszkedés nem a csoportok nevei okán nehéz vagy könnyű, hanem a betegség fajtája és mértéke okán.

Hajadonna 2017.11.20. 11:38:39

@kunzoo: Ha nem megy neki a szövegértés, akkor jó szakember se nagyon lesz belőle.

kunzoo 2017.11.20. 13:28:53

@Hajadonna:
Ez nem igaz. Olyan szakmát kell választani ahol a gyakorlati képzés az elsődleges. Pl. cukrász pék hidegburkolóstb.

kunzoo 2017.11.20. 13:32:51

@Hajadonna:
Akár elmehet határvadásznak is a jogszabályokat be kell magolni azzal nincs nagyon gondjuk. Pont ott bukik le valaki ezzel mikor magolva tanul de nem képes rendszerezni az első közbekérdezéskor borul a bili.

Nyegru Edit Ildikó 2017.11.20. 23:21:48

Nagyszerű! Okosok! Az érettségi nem csak a felsőoktatáshoz kell! Ha valaki olyan szakmát akár tanulni , ami érettségihez kötött, akkor bizony le kell érettségizni! És ez most nem arról szól, hogy valaki agysebész akar lenni...hanem pl. fodrász, kozmetikus....
Akkor az én gyerekem húzza le magát a wc-n? Mert a matematika terén nehézségei vannak? Ne tanulja meg az álmai szakmáját. ..mert pár baromarc azt mondja, hogy nem teheti, mert nem léhezik a problémája? Vagy legyen egyszerűen csak fogyatékos?
Hát mit képzeltek ti? Kívánom, hogy kerüljenek ti is ilyen lehetetlen helyzetbe...És soha ne találjátok ki belőle!

láng annamária 2017.11.20. 23:25:10

@kunzoo: Rengeteg dislexes tanult tanul a felső oktatásban.Régen nem is kaptak ilyen papírt sem..És lám sokuk le is doktorált.Akkor ő rájuk nincsen szükség?Úgy látom nem is érti a probléma kört sem..

láng annamária 2017.11.20. 23:29:35

@kunzoo: Fogalma sincsen miről beszél..Egy ismerősöm aspergeres fizikusira járt ..Nem látszik rajta és nincs is diagnózisa mert 1972 -ben lett elsőnek ez diagnosztizálva..Az emberek 90 % - nak van valami ,,hibája" ..De ezt csak akkor követi diagnózis ha szembe ötlik..Talán önnek is van valami mert igencsak szögletesen gondolkodik..

láng annamária 2017.11.20. 23:40:14

Több olyan nehezen tanulót ismerek akik végűl átverekedték magukat a rendszeren és sok látszólag egészséges társaiknál is jobban teljesitenek..Szerintem igenis megéri beléjük fektetni ..Hisz így esélyt kapnak a rendes életre..Amúgy meg kiesnek a rostán és agyő ..A roma gyerekek közül az ilyenek kötnek ki az utcán fiatal koldusként akiknek a szüleik nem tudtak támogatást nyújtani ehhez.Csak le voltak lustázva szólva elvetve mint hanyag..Szóval ma az enyém holnap a tiéd lehet ilyen gyerek is nincs garancia a makk egészségesre.És még az jobbik ha időben észre veszik..

2017.11.21. 06:31:35

@láng annamária: " Rengeteg dislexes tanult tanul a felső oktatásban.Régen nem is kaptak ilyen papírt sem..És lám sokuk le is doktorált."

Miaz hogy, nagyon is... csakis azok doktorálnak.. perszepersze. Na, de akkor mi is a baj? Volt lehetőségük? Volt. Visszatartotta őket valaki? Nem. Lapozzunk, jöhet a következő mese az analfabéta akadémikusokról.

"Több olyan nehezen tanulót ismerek akik végűl átverekedték magukat a rendszeren és sok látszólag egészséges társaiknál is jobban teljesitenek..Szerintem igenis megéri beléjük fektetni "
Oké, ebben is van igazság, talán akkor fektessünk közösen beléjük. Mert ha annyira megéri, akkor talán a szülőket se zárjuk ki a várható busás haszonból. Nem?
"A roma gyerekek közül az ilyenek kötnek ki az utcán fiatal koldusként akiknek a szüleik nem tudtak támogatást nyújtani ehhez.Csak le voltak lustázva szólva elvetve mint hanyag..Szóval ma az enyém holnap a tiéd "
Nem! Az enyém biztosan nem, meg a tiéd sem. Valóba, a lustaság vádja nem illeti a legtöbbet. Pusztán az alapvető képességek terén óriásiak a deficitek. Építeni csak alapra lehet, még a legtehetségesebb pedagógusoktól sem lehet elvárni, hogy 70-es IQ-val bíró és rettenetesen alulszocializált gyerekeket a felsőoktatásig vonszoljanak. Az érettségi is alig (nem) leküzdhető akadály. Az élet is folyamatos verseny, nem tudod tartósan átírni a szabályokat, hogy a tehetséges , többre képes gyerekektől elvonva erőforrásokat, olyanokat diszkriminálj extrém pozitívan, akik (még ha önhibájukon kívül is) képtelenek a saját árnyékuk átlépésére. Némelyikük mint Déva vára.. amit nappal felépítesz benne, másnapra elnyeli a mocsár.

kunzoo 2017.11.21. 11:54:27

@láng annamária:
És? Ha ugyanúgy teljesített minden feltételt akkor semmi gond. Nekem az böki a szemem hogy valaki megkapja ugyanazt a végzettséget annak ellenére hogy felmentések miatt nem teljesíti ugyanazokat a feltételeket.

Hol van akkor az egyenlő elbánás? Személyesen ismerek olyat aki elintézte hogy neki ne kelljen nyelvből vizsgáznia míg a többieknek igen. Szerintem ez nem fair.

kalapácstollú 2017.11.21. 16:03:32

Bármit is rizsázik ez a cikk és akarja keverni az sni-t a btmn-nel, ez a változtatás előremutató. A tanulási vagy magatartászavar segítséggel leküzdhető - hát tessék is leküzdeni azt!
Az sni-kategóriába esők pedig továbbra is megkapják a felmentést, helyesen.

Yorbi 2017.11.22. 01:35:58

@kalapácstollú: Nem, nem mutat előre. Iszonyat káros baromság. Mint minden, amit ez a dilettáns, rohadék kormány minden nap tesz az országgal, már 8 éve.

Yorbi 2017.11.22. 01:48:17

@Nyegru Edit Ildikó: Kedves Ildikó!

Az én gyermekem teljesen egészséges, több szakember is elmondta, hogy kiemelkedő intelligenciával rendelkezik. De ezzel együtt mélyen együttérzek Önnel! Végigolvastam a kommenteket s alig találtam közöttük szimpatikusat. Akinek el-/befogadó, segíteni akaró, megértő véleménye lett volna. A többség itt -szerintem- idióta. Egyszerűen fogalmuk sincs a problémáról. Nem tudják vagy nem akarják megérteni azt. Az amit itt leírnak (sajnos sok hasonló kártékony intézkedéssel együtt) az oktatási rendszer masszív, tudatos szétverése. Ezért -ha tehetném- én is szétverném a fejét is valami súlyos tárggyal annak a sok dilettáns majomnak, akik ide juttatták az országot. Nyilván a kormánytagokkal kezdeném. Egyszerűen felháborító és kiábrándító is egyben amit ez a söpredék fidesz az országgal művel már 8 éve. Az ilyen "oktatási hivatalok" és sok más miatt is fogom elvinni a gyerekem ebből szétvert, meggyalázott és szerencsétlen országból... Hogy még véletlenül se kerülhessen be ebbe közoktatási rendszernek csúfolt fekáliagödörbe. Van még szűk két évünk egy normális országot találni. Szerencsére még csak óvodás...

Liberal left wing trash 2017.11.22. 04:51:22

hagyjuk a baromságokat

itt a cigány különjogokat szüntetik meg vagyis nem lesz olyan h ugyanolyan papírt kap aki semmit sem csinál a suliban meg akit osztályoznak

különben amit a ballibek támogatnak azt ki kell gyomlálni az oktatásból, simple as that

fumerin 2017.11.22. 05:10:38

Elmorzsoltam egy könnycseppet...10 millió pedagógus országa IS lettünk...
Véleményem az, hogy felesleges bemennem dolgozni, miután 18 gyerekből 12 már "szakvéleményes", így a kommentek olvasása után rájöttem, nem töröm magam, nektek meg nem lesz nyugdíjatlok...ostoba kontárok...

Liberal left wing trash 2017.11.22. 05:15:17

@Womb Raider: Nemsokara tok felesleges lesz a cikanyokat tanittatni, mert e nelkul is lesz cikanykvota a vallalatoknal.

Az Europai Bizottmanynak ez a legprogresszivebb 5lete eddig, tehat ha van egy sajat ceged az igazgatotanacsban kell lenni majd bizonyos szamu nonek, cikanynak, fuggetlenul attol h ertenek-e barmihez, ha valami, hat ez kihuzza majd Europat a szarbol biztosan!

Liberal left wing trash 2017.11.22. 05:36:40

Tehát az EUs uborkaszabványosító okosjózsik látják a 'problémát' hogy nincs elég női fővezérigazgató, ergo nincs esélyegyenlőség, és ezt meg kell oldani adminisztratív módon: legyen! Női vezérkvóta.

Most az mind1 hogy így sem szülnek a nők Európában, és a férfiaknak sincs esélyegyenlősége, hogy szüljenek helyettük. De ez nem gond, az EU ezt is megoldja: Hozzunk helyettük afrikai meg arab kölköket akiknek az anyjukkal úgy bánik az apjuk mint a háziállatokkal.

És akkor meg lesz oldva faszán ez is.

Én meg azt mondom, hogy Európának annyi, ha gyerektelen idiótákra bízzuk a vezetését /Merkel, Macron, Junker/ mert ők le*arják mi lesz itt 20-40 év múlva. Ezek az emberek nem véletlenül vannak ott, ahol. Ők a lippsi genocídium terv végrehajtói.

2017.11.22. 06:13:58

@Yorbi: " Mint minden, amit ez a dilettáns, rohadék kormány minden nap tesz az országgal, már 8 éve."
Nos, akkor tessék azonnal minden családtámogatásként kapott juttatásról lemondani, tessék kifizetni a tamkönyvcsomagot, tessék becsengetni a gyerek kajájára apénzt, tessék önkéntes második adókulcsot vállalni, tessék leadni az 50-80%-os reálbérnövekményt visszautalni.

" Ezért -ha tehetném- én is szétverném a fejét is valami súlyos tárggyal annak a sok dilettáns majomnak, akik ide juttatták az országot. Nyilván a kormánytagokkal kezdeném. "

De nem teheted, akkora demokrácia és liberalizmus még nem sújtja az országot. Szóval le kell nyelned a dühöd, a frusztrációd és a benned lakozó gyűlöletet. Esetleg azon is el kellene gondolkodnod, hogy nem kevesen vannak, akik egyetértenek azzal, ami történik. Nem mindenki, csak a véleményt nyilvánítók többsége.

" Az ilyen "oktatási hivatalok" és sok más miatt is fogom elvinni a gyerekem ebből szétvert, meggyalázott és szerencsétlen országból... Hogy még véletlenül se kerülhessen be ebbe közoktatási rendszernek csúfolt fekáliagödörbe. "

Annyira szép a fröcsögés, amit elővezetsz. Ostoba prolija a Földnek. Menj, meglesz az ország nélküled, de ne hidd, hogy ilyen mentalitással máshol kinyalják a füledet is...vagy hogy máshol ingyé' magántanárt plántálnak a kölköd mellé.

Ben Franklin 2017.11.22. 07:50:54

Az oktatási reformokkal az a baj, hogy legalább 15-20 év mire érzékelhető a hatásuk, annyit meg egy kormány sem ér meg, tehát ebben jó lenne vmi minimális egyességre jutni a bal-és jobboldalnak.

Mármint 10 éve ez igaz lett volna, de mivel a baloldal kimúlt, ma Orbánékon múlik, mi lesz az oktatással.

Az tény, hogy a foglalkoztatottság a régi rendszerben kiképzett melósokkal is csúcsokat dönt, és ennek a következménye a rendszerváltás óta legmagasabb ütemü bérnövekedés is.

Persze lehetne az oktatás biztosan sokkal jobb, és reméljük az is lesz. Hogy pénz ne lenne rá, azt kétlem. Hogy mindet ellopnák, azt is kétlem. A saját egyetemem, kb. akkor kezdett erősen fejlődni amikor oda jártam 2000-2005ben, nemrég jártam ott meg sem ismertem a helyet olyan lett mint egy ürközpont, és sok kar bevonja az Audit a mérnökképzésbe, szóval tudok olyan helyet ahol látványos előrelépés volt, legalábbis az anyagi eszközökben.

Nem hinném hogy a magyar oktatás történelmi csúcson lenne, abban sem hogy Európa legjobbjai között van, de az ellenkezőjében sem, nyugat európában egyáltalán nem mindenhol jobb színvonalú az nép/oktatás vagy az nép/egészségügy.

2017.11.22. 07:58:32

@Ben Franklin: "Nem hinném hogy a magyar oktatás történelmi csúcson lenne, abban sem hogy Európa legjobbjai között van, de az ellenkezőjében sem, nyugat európában egyáltalán nem mindenhol jobb színvonalú az nép/oktatás vagy az nép/egészségügy."

Köszönöm, hogy leírtad. Manapság divattá vált mindent szidni, válogatás nélkül , amit a jelenlegi kormány tesz. Az ellenzék gyakorlatilag erre építi a pogramját: "Mi mindent másként fogunk csinálni, de előtte mindent visszavsinálunk!" Na, ettől mentsen minket az ég.

"Persze lehetne az oktatás biztosan sokkal jobb, és reméljük az is lesz. Hogy pénz ne lenne rá, azt kétlem. Hogy mindet ellopnák, azt is kétlem."

Na, ez a másik... az eccerű ember, ha azt olvassa, hogy Mészáros valamely útépítő cége elnyer egy tendert 4milliárdért, akkor szimplán azt gondolja: na, most megint adtak neki 4 milliárdot.. pedig azért az az út felépül , az alvállakozók is jókora profitot remélnek. A lopás nem kicsi, de messze nem is 4 milliárd. A közbeszédben mégis az terjed: mindent ellopnak. Ja.. közben azért a családoknak is több jut, épül ez-az, a reálbérek kúsznak felfelé, a makrogazdasági mutatók is javulnak.
(Off. Csak nem Győrbe jártál?)

Jakab.gipsz 2017.11.22. 08:23:10

“Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyerekek értékelését szabályozó rendelet.

A hangsúly amit Kerényi Kata, finoman el sumákol a "beilleszkedési" nehézségekkel küzdő , kifejezésen van.

Beilleszkedési nehézségei azoknak a személyeknek, társadalmi csoportoknak, esetünkben, gyerekeknek vannak aki képtelen értelmezni, egy osztály, közösség, vagy társadalmi csoport, kollektív érdekeit. Azaz azt a tényt, hogy az iskola funkciója az, hogy a rendelkezésünkre álló tudást átadjuk a következő nemzedéknek.

Akiknek, vagy akinek beilleszkedési nehézségei vannak, annak nincs mit átadni.

Csak egy valamit lehet tenni: a közösség meglévő értelmi színvonalát le süllyeszteni, és ekkor a politikailag korrekt bunkók átveszik a hatalmat.

Csak nem ez a cuki kis célod Katus?

Nem szükséges mindenben, megfelelő tapasztalat hiányában, a nyugatot majmolnunk.

Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott 2017.11.22. 09:01:05

Nincs olyan, nem ténylegesen fogyatékos ember, akit ne lehetne átverni a mostani iskolai rendszeren keresztül is, ha a van a családban, aki segít. Az öcsém koraszülött volt, minden létező dis-szel küzdött. Nem tudott jól memorizálni, számolni, értőn olvasni pláne.
Mikor kiderült, hogy kb mindenből bukásra állt, leültünk vele minden nap és elolvastuk helyette a leckéket, kiemeltük a lényeget, matekból azt a néhány típusfeladatot és képletet ami nagyon kellett, azt végtelen sokszor ismételtük és mindenből átment, sőt felment 3-asra az átlaga. Nyilvánvaló volt, hogy nem fog érettségizni, de minek is kellett volna neki, ha egyszer utána úgyse tudna ellátni olyan feladatot, amihez érettségi kell. De lett két szakmája is. Elvégzett két szakmunkás iskolát. Most van egy jó munkahelye, viszonylag jól keres és olyan dolgot csinál amit képes elvégezni. Tény, hogy azoknak a helyzete akiknek a családban nincs segítsége sokkal rosszabb, de ezeket sajnos állami eszközökkel nem lehet megoldani. Nincs arra kapacitás, hogy minden cigány mellé ültessünk egy embert napi 3 órára, aki csak vele foglalkozik, bármennyire sajnálatos, de ez sehol a világon nem működik, mert nincs ekkora forrás az oktatásban. Azt tudom mondani, hogy ha ilyen sajnálatos eset van, hogy egy gyermeknek tanulási nehézségei vannak, akkor az a családon múlik, hogy átsegítse ezen. A legjobban a szülők képesek tenni ezért, ha nem a facebook-ot nyomkodják esténként, hanem tanulnak a gyerekkel. Arról nem is beszélve, manapság a legkisebb nehézség esetén a szülők milyen könnyen választják azt az utat, hogy mindenféle probléma esetén (fegyelmezetlen gyerek, nem figyel, nem tanul jól stb...) egyből orvosi felmentést keresnek, hogy kibújjanak a saját felelősségük elől, miközben az esetek többségében, sajnos nevelési problémáról van szó és igen kis százalékban van szó valóban egészségügyi problémáról.

2017.11.22. 09:46:25

@Minden relativ mondta Einstein majd 3 evet kapott: "Nincs arra kapacitás, hogy minden cigány mellé ültessünk egy embert napi 3 órára, aki csak vele foglalkozik, bármennyire sajnálatos, de ez sehol a világon nem működik, mert nincs ekkora forrás az oktatásban."

Megfigyelhető, hogy valamiért pont az a réteg/csoport várja el (követeli) a legnagyobb áldozathozatalt a közösségtől (társadalomtól) amely egyébként képtelen/nem kíván beilleszkedni, elfogadni a normarendszert és legkevésbé nem szereti kivenni a részét a közös feladatokból (adófizetés)
Ám a tanulási nehézségek ellenére nagyon hamar képes határozott képet alkotni a saját jogait illetően és igyekszik annak minden eszközzel érvényt szerezni. Persze legtöbb esetben ennek hátterében mindig ott vannak bizonyos ngo szervezetek, akik jogi gyorsatlpalók keretében buzdítják őket a hatalommal való szembeszegülésre.
Most is főként ezen társadalmi réteg körében kiemelkedően gyakori problémás gyereke miatt aggódnak ezen ngo-k. Mert szerencsétleneknek más reményük nincs, a saját családjukat maximum akkor érdekli a probléma, ha mellékesen anyigi előnyök forrása lehet. Míg az átlagos családokban (ha néha csak minimális mértékben is) felfedezhető a kooperációra való hajlandóság, az akarat, a segíteni akarás. nekik sokszor minimális útmutatás, minta, tanács is elegendő, nem másoktól várják(követelik) a csodatételt.

Másfelől közelítve.. mégis miként várja el egy szülő, hogy problémás gyermekével szemben a tanár kiemelt figyelmet tanusítson, többlet ráfordítást (mások rovására) eszközöljön, mikor az előző héten családi körben rángatták a hajánál fogva az iskola folyosóján, egyéb szankciókat is kilátásba helyezve?

Hollósi Olivér 2017.11.22. 11:55:15

@FCUK11: Megkérdezhetem hogy érintett vagy? Van tapasztalatod abban hogy tényleg teljesen felesleges ezekkel a gyerekekkel foglakozni?

Hollósi Olivér 2017.11.22. 11:59:03

@Ballib cenzúrázók réme 25: Saját tapasztalatom hogy a segítség csak fizetős szektorból jön,az állami segítség közelít a nullához.

kalapácstollú 2017.11.22. 12:21:40

@Yorbi: Nem mutat elore, hogy aki tanulás nehézségekkel küszködik azt segítsük leküzdeni a nehézségeket es sikereket elérni? Szerinted inkabb előremutató a mostani gyakorlat, hogy kb "hagyd a picsaba, ne is foglalkozz a matekkal!"?

Málna Szörp 2017.11.22. 12:47:40

A BTMN-es gyerekek között nem csak cigányok vannak, ahogy ezt néhány hozzászólás sugallja, bár lehet, hogy ő felülreprezentáltak ebben a csoportban. Van ismerősöm, aki úgy végezte el az egyetemet - kiváló műszaki szakember lett belőle! -, hogy az anyukája magnóra olvasta a tanulnivalót. Más - értelmiségi - barátomnak ADHD-s a gyereke, igen, különleges bánásmódot igényel, amit kiváló tanítóitól meg is kap, bár ez nyilvánvalóan extra erőfeszítést igényel tőlük, ami az ő szakmai kiválóságukat bizonyítja, de ez nem lehet elvárás minden pedagógussal szemben - a gyereknek egyébként kiemelkedő az IQ-ja és számos területen messze az átlag fölött teljesít. Egy megkésett beszédfejlődésű gyereknek szintúgy simán lehet helye az átlagos gyerekek között, ha pont akkor és pont azt a fejlesztést kapja meg, amire szüksége van.
Sokan vannak ezek között a gyerekek között, akik megfelelő segítséggel - mind a család, mind a társadalom részéről - sokkal "hasznosabb" tagjai lehetnek a társadalomnak, mindenféle szempontból. Ha ezzel a segítséggel lehet belőlük kiváló villanyszerelő, ács, mérnök, pszichológus, akkor miért kellene árufeltöltőnek lenniük? És ezt a másságot az esetek jelentős többségében nem tudja a gyerek kizárólag a család segítségével megugrani.
Nem is értem, hogy hogy jutottunk ennek a cikknek a kapcsán a cigánykérdéshez, társadalomba való beilleszkedéshez, stb. Részképességzavarról, fejlődésben való megkésésről beszélünk, amik mind jelentősen javíthatók, ami nem csak az egyén, de a közösség és társadalom hasznára is válna. Miért nem tesszük meg?

Málna Szörp 2017.11.22. 13:18:35

@kalapácstollú: Ezek nem olyan problémák, amit csak úgy le lehet küzdeni. Az a gyerek, akinek pl. problémája van a térérzékeléssel, és nem látja, hogy b vagy d betűt lát, mert nem látja, merre áll a pocakja, az akkor fog tudni olvasni, ha ezt a problémáját speciális fejlesztéssel megoldják. Ha nem oldják meg - vagy nem segítik más módon -, előbb-utóbb szar lesz a többi tárgyból is, mert pl. a matek dogánál nem tudja elolvasni a szöveges feladatot. Nem gyakorlás kérdése, mert századszor sem fogja látni, milyen betűkből áll a szó.

2017.11.22. 13:42:31

@Málna Szörp: "Nem is értem, hogy hogy jutottunk ennek a cikknek a kapcsán a cigánykérdéshez, "

Talán azért, amit te is pedzegettél. Amiatt, hogy ezen a téren messze ők azok, akikkel a legtöbb, legkomplexebb és a legnehezebben orvosolható probléma merül fel.

"Van ismerősöm, aki úgy végezte el az egyetemet - kiváló műszaki szakember lett belőle! -, hogy az anyukája magnóra olvasta a tanulnivalót. Más - értelmiségi - barátomnak ADHD-s a gyereke, igen, különleges bánásmódot igényel, amit kiváló tanítóitól meg is kap, bár ez nyilvánvalóan extra erőfeszítést igényel tőlük, ami az ő szakmai kiválóságukat bizonyítja, de ez nem lehet elvárás minden pedagógussal szemben"
Jó példák, amik kivétel nélkül mutatják, hogy a probléma megoldásának nekifogni csak akkor lehet(érdemes) ha van megfelő hátország. Másrészt oké, pakoljuk az átlagos képességűek közé. Mekkora létszámra , hány gyereket? Mert ugye az nem elvárás, hogy a plusz figyelem a többiek 'megrövidítésével' álljon elő. Egyszerűen fel kellene hagyni a pozitív diszkrimináció gyakorlatával.
Azon viszont el lehetne lamentálni, mi is az oka annak, hogy az elmúlt évtizedek alatt rettenetesen megnövekedett a különleges nevelési módszereket igénylő gyerekek száma? Nem lenne célszerűb valahogy az okokkat megszüntetni, mint küszködni az okozat orvoslásával? Mert értem én, hogy mindegyik egy-egy meg nem értett, fel nem ismert géniusz, de vajon biztos egyensúlyban van a bődületes ráfordítás az általában kétes eredménnyel?

kalapácstollú 2017.11.22. 14:14:24

@Málna Szörp: Ha segítséggel meg tudják oldani, akkor meg kell oldani, nem pedig feladni az egészet és azt mondani, hogy nem értékeljük matekból vagy helyesírásból vagy, stb.! Mert az eddigi rendszer a megoldás ellen volt: egyszerűen mentsük fel a feladat alól! Ez meg kinek jó?

Yorbi 2017.11.22. 14:35:01

@Málna Szörp: Jól látod. Én éjszaka írtam két -elég radikális- kommentet, jött is rá (majdnem) anyázós válasz. Nem tudom eldönteni, hogy az itt kommentelők többsége ennyire buta, szimplán érzéketlen vagy egy fidesztroll-hadsereg? Akik mindenféle valósnak és intelligensnek tűnő érveléssel próbálják igazolni, magyarázni ezt az újabb képtelen ostobaságot, amit ez a mocskos fideszkormány újból le fog nyomni az emberek torkán. Aki nem ért velük egyet, azokén is. Erőből. Mint mindent ami attól a söpredék orbantól jön. Mert minden onnan jön, már 8 éve. Az ország lerablása, lepusztítása. Nem nagyon tudom, mit lehetne ez ellen tenni, ha nem tetszik? Biztosan nagyon sokaknak nem tetszik. Igen, liberális vagyok. De nem úgy, ahogy ez a sok faék elképzeli.

Málna Szörp 2017.11.22. 14:35:03

@Womb Raider: Nem hiszem, hogy bődületes ráfordításról beszélünk. Fejlesztő pedagógus, ped asszisztens (amit most megszüntetnek), szakképzett pedagógus (amit most nyírbáltak meg, ha nincs szakképzett, lehet szakképzetlen is), ezek olyan alapvetések, amiket nem lenne szabad elengedni. Nyilván egyszerűbb lenne megelőzni, ennek módját nem tudom, mint ahogy azt sem, miért vannak ennyien. Én úgy gondolom, hogy a megváltozott környezet, az iszonyatos mennyiségű információ, ami őrült tempóban ömlik rájuk, nehezen feldolgozható számukra (tv, számítógép, stb). Az is biztos, hogy nekem nem kellett ilyen bődületes tananyag mennyiséget elsajátítanom, heti szinten találkozom általános iskolás gyerekeimnél olyan tudnivalóval, amit én a főiskolán (!) tanultam. És az, hogy ki számít problémásnak, az jórészt rugalmasság és tolerancia kérdése - emészthető tananyag, értelmes elvárások, megfelelően képzett és megbecsült pedagógusok, támogató családi háttér, stb stb ez mind részei ennek a problémakörnek. Egyébként szerintem minden gyerek különleges nevelési módszert igényel, mivel szerencsére nem egyformák:). Az eredmény pedig számomra nem kétes: mindenkiből a tőle telhető lehető legtöbbet kihozni:). Mivel sokan vannak - én a saját ismeretségi körömből kapásból tudok 10-15, így vagy úgy érintett gyereket -, ez jelentős változás. Hidd el, ez a történet nem csak a háromhás gyerekekről szól!

Málna Szörp 2017.11.22. 14:42:41

@kalapácstollú: Sajnos most pont a segítséget nyírják ki. Mert onnantól, hogy ez a kategória nem létezik, segítség sem lesz rá. Nem lesznek fejlesztő pedagógusok, nem lesznek pedagógiai asszisztensek, nem jár nekik a fejlesztés, és taníthat képesítés nélküli pedagógus is, ha nincs szakképzett. Törvényesen, jogszerűen. Oda lesznek csapva az "átlagoshoz" (ha van ilyen), ahol jelentős részük majd elvérzik, a szerencsésebbje meg csupán messze a képességei alapján teljesít, "buta" lesz, szenvedni fog, utálni fogja az iskolát és a tanulást.

Mancilla Pectoralis 2017.11.22. 14:53:55

@FCUK11: Nem fekete meg fehér ez.Korai óvodai szűrésekkel és fejlesztéssel egyáltalán nem kallódnának el.(már ha lenne elég gyógypedagógus)Rengeteg diszkaluliás,diszfáziás stb van,akik ugyan nem fogyatékosok,de másképp kell velük foglalkozni.És ha másképp foglalkoznak velük,akkor ugyanolyan értékes tagjai lesznek a társadalomnak. Egyszerűen állambácsi ellopta a keretet amit a fejlesztésekre szánt eredetileg, és az érdeke a szakmunkás képzés felé nyomás..

Málna Szörp 2017.11.22. 14:55:02

@Málna Szörp: Bocs, képességei alatt teljesít

Málna Szörp 2017.11.22. 15:01:23

@kalapácstollú: Még valami: a siketektől nem várjuk, hogy énekeljenek, a vakoknak nem kell rajzolniuk, ettől még mindent tanulnak, amit lehetőségeik engednek. Ilyen alapon mondjuk egy diszkalkuliás, akinek nem kell matekból érettségizni, mert KÉPTELEN rá (nem szimplán lusta!), lehet simán három nyelvvizsgája vagy lehet belőle kiváló jogász. Ezeket a gyerekeket szakértői bizottságok minősítik, és hidd el, ők semmit nem szeretnének jobban, mint olyannak lenni, mint a többiek. Mert másnak lenni itt és ma nagyon nehéz, bármiben vagy is más.

Málna Szörp 2017.11.22. 15:11:46

@Yorbi: Lehet, hogy igazad van. Lehet, hogy egyet is értek veled. De ez egy szakmai kérdés, és érdemben beszélni róla csak akkor lehet, ha nincs benne libsizés, orbánozás, cigányozás, egymás kutyázása. Az ugyanis akkor már nem erről szól. Higgyük azt, hogy tájékozatlanok - nálam is van a témában sokkal képzettebb -, és érveljünk róla kultúráltan, nyitott füllel, egymást meghallgatva. Akivel érdemes. Van, akivel nem érdemes.

2017.11.22. 15:16:22

@Málna Szörp: Nézd, ebben pont nem értünk egyet. (ha belegondolsz, a másik , oktatással kapcsolatos ellenzéki mantra pont azt mondja, hogy már semmit sem tanulnak a gyerekek az iskolában...) Én azt látom/láttam, hogy talán valóban sok/sokféle a tanulni való, de elég sekélyes és egészen biztosan nem magasabb szintűek a követelmények, mint a '80-90-es években. Az ne csapjon be, hogy mennyi a tankönyv... mert felének az ötödéig sem jutnak el(pont a sok , a tempót felvenni képtelen gyerek miatt...) A felsőoktatásról meg hadd' ne beszéljünk, mert ebben a topicban ez nagyjából indifferens, de ott is elég siralmas a helyzet (legalábbis a végeredményt, a terméket tekintve :) )
A megbecsült pedagógus volt vajon előbb, vagy a kiválóan teljesítő pedagógus??? Mert mostanában elterjed és sokszor hallható vélemény, hogy ennyi pénzért ugyan már nem fog megfrszelni a tanerő... kis pénz, kis foci. Nos, én azt hiszem, ez csak mentség, kibúvó, a saját kvalitások sekélyességét hivatott elleplezni. Folyamatos a nyígás pedagógus vonaln, panasz a rettentő leterheltségre és a szegényes bérekre, közben ismerek olyat, akinek családjában már a negyedik generáció is ezt a pályát választja. A mókás, hogy egyikük engem is tanított... hááát... mit mondjak.. nem sugárzott róla az elhivatottság.
A másik, a kisdiák oldaláról meg én is hasonlóképp látom, mint az egyik itt kommentelő: divat lett a kibúvók és a jogosulatlan előnyök keresése. A legtriviálisabb a testnevelés esete. Egyszerűen nem tudod rávenni a diákok felét (főleg a lányokat) hogy méltóztassanak résztvenni az órán. Inkább gyártatnak felmentési kérelmeket, orvosi szakvéleménnyel, meg alternatív testmozgásokra való hivatkozással (pl. naponta úszik...) de ne kelljen részt venn aktívan az órán.
A másik, a nagy leterheltséggel kapcsolatos véleményedre visszatérve egy pillanatra... nem tudom, te hogyan emlékszel, de én emlékeim szerint középiskolában (még volt minden második szombaton is eleinte oktatás..) gyakori, szinte állandó volt a 7 tanóra, vagy a 0. +6 óra. Mostanában menj el középiskola elé 1-2 napra. Sokszor méhg kilenckor is szállingóznak diákok és dél, fél egy körül már egész komoly csapatok indulnak hazafelé. Hogy' a bánatba' van ez?
(Kicsit elkalandoztam, de az egészből azt akartam kihozni, hogy ha igaz, hogy nőttek a követelmények (szerintem nem...) akkor nem az a módszer, hogy az annak eleget tenni képeseket korlátozzuk/lehetőségektől fosztjuk meg őket, hanem egyenlő pályák, egyenlő esélyek adottak mindenkinek, tessék a képességeknek megfelelően élni azzal. Ha meg nem megy, akkor ezért ne okoljuk az államo (a fideszt) A világ változik körülöttünk, az alkalmazkodás követelmény és a gyengébbektől több erőfeszítést követel. Akinek különleges elbánásra van szüksége, az fogadja el, hogy részéről is több áldozatot igényel, és fogadja el, ha a hozzá hasonlóakkal kerül egy csoportba. Neki is jobb lesz. Nem szegregáció, ha a cigánygyerekeket többségükben külön osztályokba sorolják. Valószínűleg olyan különbségekkel rendelkeznek, hogy az átlagosokat csak visszahúznák, korlátoznák és amúgy is frusztráló lenne számukra a folyamatos lemaradásuk. )

Málna Szörp 2017.11.22. 15:43:55

@Womb Raider: Hetedikes gyerekemnek Afrika vaktérképén 70 (!) objektumot kellett tudni megjelölni. Mondom, vaktérképen, dolgozatban. Heti 41 tanórája volt, edzés minden nap. Hangtanból nem csak zöngés és zöngétleneket tanulták, hanem azt is, melyik a felpattanó zárhang. Testnevelést több évig tanítottam, a kamasz lányoktól tényleg agyfaszt kaptam, de lehet olyan testmozgást találni, amit élveznek (igaz, akkor senki sem ellenőrizte, hogy tudnak-e szekrényt ugrani, ami valljuk be, tényleg teljesen értelmetlen). Érettségi előtt álló fiamnak heti 27 órája van, igaz, angolból már az emelt szintű érettségi túl van, így nyelvórára nem jár és nekik még nincsen mindennapos testnevelés. Nem feltétlenül azt nézném, hány órát vannak az iskolában, hanem hogy milyen iszonyatos mennyiségű lexikális tudást várnak tőlük. Nekem elsősként sosem volt 5 órám, a most elsős fiamnak csak az van.
Szerintem pont az lenne a megoldás, hogy a rendszer legyen rugalmasabb és legyen helye benne sokkal több különböző gyereknek, hogy mindenki a képességei szerinti képzésben - oktatásban és nevelésben is! - részesülhessen (mint ahogy egyébként a törvényben is ez van, csak valahogy nem sikerül megvalósítani). És akkor nem fog senki senkit lehúzni. Nagyobb tolerancia, elfogadás, ez amúgy is hiánycikk országos szinten. A lógást, lustaságot pedig nyilván keretek közé kell szorítani, de én nem azt tapasztalom, hogy tömegek játszanának a megúszásra, és hiszek abban, hogy az az iskola és osztály, ahova szívesen járnak a gyerekek, az sokkal kevésbé küzd ezekkel a problémákkal.
De messzire jutottunk, értem azt is, amit te mondasz, nyilván én könnyen pofázok egy meleg, fővárosi otthonból, azért a valóság nem (csak) itt van. Vissza a topikhoz: nem tartom jó döntésnek, ami most született, sok többre hivatott gyereket fogunk elveszteni.

kalapácstollú 2017.11.22. 15:46:51

@Málna Szörp: "Még valami: a siketektől nem várjuk, hogy énekeljenek, a vakoknak nem kell rajzolniuk, ettől még mindent tanulnak, amit lehetőségeik engednek. Ilyen alapon mondjuk egy diszkalkuliás, akinek nem kell matekból érettségizni, mert KÉPTELEN rá (nem szimplán lusta!), lehet simán három nyelvvizsgája vagy lehet belőle kiváló jogász. "

Siketnek lenni, vaknak lenni nem tanulási és/vagy beilleszkedési zavar. A diszkalkuliás sem beilleszkedési zavaros. Te kevered az SNI-t a BTMN-nel!
A vak vagy a siket bármilyen tanulási segítséget kap, nem fog látni vagy hallani! De egy BTMN-esen lehet segíteni! Ő attól BTMN-es, h olyan zavara van, amely odafigyeléssel, gyakorlással megszüntethető! Ők képesek megtanulni számolni vagy helyesen írni, bármennyire is szeretnék egyesek vagy szeretnéd Te beléjük verni, hogy márpedig ők ilyenek és ezen nem lehet változtatni!

2017.11.22. 19:09:37

@Málna Szörp: Há' most mi is legyen? Sok a lexikális adt, sok a magolásraépítő tantárgy/tananyag? Képzeld el, mi lenne, ha a logikus gondolkodás kerülne előtérbe, a probléma megoldó képesség, az analízis/szintézisre való képesség... lenne sírás-rívás.
A mostani döntés lehet, nem tökéletes, olyan amúgy sincs és van, akiknek nem kedvez (ahogyan pl. a felnőtt világban az egykulcsos szja) de ilyen ez a popszakma. Kevés az erőforrásunk, a hatékony felhasználás kulcskérdés. Ez a módosítás talán éppen ezt fogja elősegíteni 8talán nem) az idő megmutatja.
Kicsit olyan amúgy ez az egész, mint amikor egy autóbaleset sérültjét, aki félig széthullott, szerte hevernek darabjai az aszfalton, nagy lelkesedésselkezelésbe vesz egy orvoscsapat és időt, energiát, eszközt nem kímélve összeférceli, újra működőképes állapotba hozza... óriási bravúr, több tucat ember, összességében több napi megfeszített munkája, százmilliós nagyságú költség, amire újabb költségek fognak rakódni a rehabilitáció során. Talán egyszer munkaképes islesz újra, vagy teszem azt, tud majd festeni a lábával.... tényleg ez a legoptimálisabb erőforrás felhasználás és elosztás? lehet, ennyi pénzből több ember kisebb problémáit orvosolva társadalmi szinten pozitív lett volna a mérleg. mert az biztos. hogy ez a napi gyakorlatba soha nem lesz átültethető, ezer esetből talán egynél ha van erre keret. (lehet, béna a hasonlat és sarkított is...)

Flúgatlan 2017.11.22. 23:20:58

Nem ismerem ezt a sok alkategóriát, de az utóbbi években szerintem túl sok kedvezményt-felmentést stb-t adtak ki ilyen-olyan vélt vagy valós nehézség miatt. Ismerősi körben láttam ilyeneket, nem csak újságcikkben.

Akinek nehézségei vannak, az kapjon fejlesztést. Ezt bővíteni kellene.

De akinek nehézségei vannak, annak ne tegyék alacsonyabbra a lécet. Most megfelelő papírral lehet úgy érettségizni, hogy matekból mégse érettségizik az illető és mondjuk jogásznak megy. Csakhogy ja jogászként végez, akkor már senki nem fog emlékezni arra, hogy neki "könnyített" érettségije volt, matekból az elemi műveletekkel is gondja van, így egy per során mindenki elhiszi neki, hogy felfogja, mi is történik pl. egy váláskor az osztozkodásnál. Csakhogy neki papírja van, hogy nem kell neki azt a nyavalyás középszintű matek érettségit se megcsinálni hármasra, ami pedig tényleg csak az elemi dolgokról szól. Persze, nem fogja ezt lobogtatni akkor már, és mindenki feltételezi, hogy tud számolni, pedig dehogy.

Az új törvény betűit nem ismerem, lehet, hogy van bennük disznóság, de a lépés helyes irányba történik.

2017.11.23. 06:42:52

@Flúgatlan: Apropo... amikor arról megy a kántálás, hogy Mo. milyen pocsékul teljesít a PISA teszten, olyankor vajon felmerül-e nyavajgókban, hogy nem kellene tovább erodálni a követelményrendszert, nem kellen gumi képlékenységű szinteket belőni és nem lenne szabad szíre-szóra felmentéseket adni egyeseknek. (A pozitív diszkriminációnál kevés rombolóbbat tudok elképzelni... )

kunzoo 2017.11.23. 09:19:10

@Womb Raider:
Tömegbalesetnél ha nincs elég kapacitás azt hiszem valóban azokat veszik előre akik esélyesek arta hogy életben maradnak.

clivis 2017.11.23. 09:50:13

@Yorbi: A levelet is tetszett olvasni, vagy csak ezt a csúsztató, félremagyarázott baromságot, ami itt megjelent?

clivis 2017.11.23. 11:03:31

A "cikkírónak" szerintem ez a bekezdés elkerülte a figyelmét - vagy nem akarta észrevenni: "A törvénymódosítás kapcsán bekövetkező változás kizárólag a BTMN-t érinti, az SNI-t nem (tehát a diszlexiát, diszgráfiát, diszkalkuliát, autizmus spektrum zavart stb. sem). A változtatás kizárólag az értékelés és minősítés alóli felmentés és szöveges értékelés kivezetését hozza magával (ezt is csak kifutó rendszerben), valamennyi fentebb felsorolt többi kedvezmény továbbra is megmarad. Változatlanul megmarad továbbá az a kötelezettség is, hogy a felmentéstől függetlenül az intézménynek gondoskodnia kell arról, hogy a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak alapján a BTMN tanulót fejlesztő pedagógus fejlessze, sőt, a törvény megerősítette ezt a kötelezettséget."

Málna Szörp 2017.11.23. 11:06:59

@Womb Raider: Lehet, hogy viccnek szántad, de igen, azt gondolom, elsősorban ezeket a képességeket kellene fejleszteni. A világ olyan mértékben változik, hogy gyakran már akkor nem naprakészek az ismeretek, amikor a fiatalok kijönnek a (szak)iskolákból, ezért fontos lenne az önálló ismeretszerzés, a tanulás, megújulás iránti igény, változásra-változtatásra való képesség (hacsak nem varrónőnek megy mindenki) elsajátítása. Ez jobban segítené a boldogulást, de ez most egy kicsit megint off topic. Tökéletes döntés valóban nincs, ha lenne, vélhetőleg nem is vitatkoznánk itt. És igen, a határt valóban meg kell húzni, úgy gondolom, hogy ez a határ nálad is és nálam is máshol van, én szeretném, ha minél többen beleférnének a személyre szabott iskolai képzésbe és a balesetesek összefércelésébe is. Tudom, hogy mindenki nem fog, mert a költségek, satöbbi, ebben igazad van, talán a Nagy Közös Büdzsé elosztása sem pont olyan, amilyennek lennie kéne, nem akarok stadionizni meg ilyesmi, mert ez megint máshova visz. Amit már leírtam - ped asszisztensek, fejlesztő pedagógusok kinyírása, nem szakképzett pedagógusok visszahozása óriási hiba és visszalépés mint ahogy a fejlesztésre szoruló gyerekcsoportok semmibe vétele is csupán azért, mert így költséghatékonyabban létezhet a rendszer.
A történelmi hűség kedvéért:
Egy gyerekem a sok közül épp hogy, de érintett a témában. Én vittem el elsőben a nevtanba (tantónéni nem vett észre semmit), a felmérés alapján ha eggyel rosszabb az eredmény már diszlexiás, így épp nem, vélhetőleg azért, mert nem kúszott nem mászott, 10 hónaposan felállt és elindult, a megfelelő idegpályák nem járatódtak be. Egy évig jártunk mozgásfejlesztésre (szerda délután fél három, a kerület másik végén, nyilván nem probléma), egy év után megszűnt itt a fejlesztés (már nem emlékszem, miért), negyedikben újra megnézettem a gyereket, immáron maszek és nem a nevtanban, ahol extrém módon túlterheltek voltak. No, itt kiderült, hogy a gyerek nem tud olvasni, de miután ragyogóan okos kiválóan kompenzált és kitalálta a szövegkörnyezetből azokat a szavakat, amiket amúgy máshogy olvasott volna, szóval szöveget tök normálisan olvasott hangosan, ezt senki nem vette észre, ám amikor hasonló hangalakú szavakat kellett egymás alatt olvasnia (láp - lép - lék - stb) húszból ötöt nem tudott jól olvasni. Ekkor jöttem rá, hogy azért nem szeret olvasni, mert extrém erőfeszítésébe kerül a szöveget értelmeznie, kicsit olyan volt neki, mint egy rejtvény, és mondjuk így egy Kincskereső Kisködmönt lenyomni, hát hogy is mondjam, nem volt egy örök mámor. Ezt az elmaradást végül sosem tudtuk leküzdeni, olvasni tud normálisan, jól tanul egy átlagos gimnáziumban, kiváló matematikus (15 és fél évesen simán megírja a középszintű matek érettségit), angolból középfokú nyelvvizsgája van, de nem olvasta el a Kőszívű ember fiait, a Légy jó mindhaláligot és soha nem fogja elolvasni az Antigonét és a Három nővért sem, utálja az irodalmat, soha sikerélménye nem volt vele és a helyesírása is bőven hagy kivetnivalót. Szóval nem volt SNI-s, kapott valamikor valamilyen fejlesztést, amivel ennyi sikeredett. Lehetett volna rosszabb és jobb is. Olvasóvá nevelni nem sikerült, magyarból szar - önhibáján kívül -, sose fog kiderülni, hogy mi lett volna, ha ezt a részképesség zavart nem vesszük észre.
Köszönöm neked a kultúrált beszélgetést véleménykülönbségeink ellenére is, időben, energiában nekem ennyi fért bele:), minden jót neked és sok sikert minden magyar iskolásnak:).

2017.11.23. 11:44:18

@Málna Szörp: Ok, köszi! Minden jót neked/nektek is!

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2017.11.23. 11:51:37

@Málna Szörp: Ez érdekes volt, köszönjük, hogy megosztottad velünk.

kalapácstollú 2017.11.23. 13:59:46

@Málna Szörp: Látod, a saját gyermeked példáján is el tudod mondani, ha nem SNI-s, akkor orvosolható a dolog. Ha orvosolható, akkor pedig jobb lenne orvosolni és nem tenni rá magasról, hogyaszonygya: "ne foglalkozzunk vele, inkább adjunk neki felmentést, höhö!".

Málna Szörp 2017.11.23. 15:01:06

@kalapácstollú: Speciális módon tanítják őket mert speciális igényeik vannak, tehát kapnak segítséget. Látni nem fog, hallani sem fog, de adottságaira szabott elvárásoknak meg fog tudni felelni. Tisztában vagyok az sni fogalmával, de pl a diszlexia sem fekete vagy fehér, vannak súlyosabb és enyhébb fajtái. Az enyém nem volt sni-s, de voltak nehézségei, ehhez kapott fejlesztést, ezeknek a gyerekeknek most választani kell, hogy vagy nincs bajuk, vagy sni-sek. Az sni egy stigma, és ha egyszer megkapta a gyerek, nagyon nehéz tőle megszabadulni. Amúgy senkibe nem akarok semmit beleverni, ha valamit igen, akkor az sokkal inkább az, hogy valamit meg tud csinálni, de nem hiszem, hogy a a cél mindenkinél ugyanaz, a btmn-esek - akik most már nem azok - sokszor nagyon nehezen tudják a "normál" szintet megugrani, lásd saját példám fentebb.
Azt pedig semmiképp nem értem, miért akarsz a számba adni olyat, amit sosem mondtam de még csak nem is gondoltam. Sosem kampányoltam a felmentések mellett, a nagyobb rugalmasság és személyre szabás mellett szóltam, amit az oktatás-nevelésben sokkal kifejezettebben kellene használni, és ezt most kidobták a hajóból. Elköszönök, ehhez a témához annyit tudtam hozzátenni, amit már itt és egyéb kommentjeimben leírtam, minden jót!

Málna Szörp 2017.11.23. 15:08:15

@kalapácstollú: Bocs, ezt az posztodat csak most láttam, ez már tényleg az utolsó: nem, nem tudtuk orvosolni, látod, hogy ennyire sikerült egy szuper értelmes kölyöknél. Ha egy ponttal rosszabbul teljesít a vizsgálaton, akkor SNI-s, ismétlem: ez nem fehér vagy fekete. Még egyszer: sosem mondtam, hogy tegyünk rá magasról, főképp nem ebben a stílusban, tisztelettel válaszoltam mindenkinek, neked is. Az orvoslási lehetőségek pedig épp kinyírás alatt állnak.

Életke2012 2017.11.23. 16:09:47

@Hajadonna: Már hogy ne lehetne jó szakember, kétkezi munkás az, akinek nehézségei vannak a szövegértéssel. Lehet jó asztalos, szerelő, szakács, bármi. Ha nem tudnád az egyetemekre is bejut diszlexiás, diszkalkuliás, pedig egy egyetemi végzettségűnek már tényleg nem kellene ilyen negatív képességekkel rendelkeznie.

kalapácstollú 2017.11.24. 10:12:30

@Málna Szörp: Bocs az érdes stílusért, pont rossz helyre ment!
Nem tudtatok segíteni, még az ilyen értelmes gyereknél sem - de az írásodból kiderült, nem azért, mert nem lehetett, hanem, mert nem vették észre vagyis nem foglalkoztak vele! Vagyis, ha időben észreveszik és foglalkoznak vele, más a helyzet. Erről beszélek!

kalapácstollú 2017.11.24. 10:14:58

@Málna Szörp: "Speciális módon tanítják őket mert speciális igényeik vannak, tehát kapnak segítséget. Látni nem fog, hallani sem fog, de adottságaira szabott elvárásoknak meg fog tudni felelni." Ezért is fölesleges keverni a BTMN-esekkel. Mert ők - a hasonlatnál - maradva, ha megkapják a megfelelő segítséget, úgymond megtanulnak "látni", "hallani", - azaz számolni, helyesen írni, stb.

gic30 2017.12.02. 19:47:28

Nekem SNI-s gyermekem van, szerintem senki ne válassza "önként", mert iszonyúan korlátozó hatású, nagyon kevés előny mellett. Eleve nem választhatjuk bármelyik iskolát, hanem csak azt a néhány kijelöltet, ahol az adott típusú SNI-s tanulókat fogadják. Ez egy viszonylag nagy fővárosi kerület esetében számunkra kettő (!) általános iskolát jelent és 0 gimnáziumot. Hiába kiemelkedő intellektusú a gyermekem, neki tanulási problémái nincsenek, nem fog tudni hol továbbtanulni. Ennyit az SNI-ről.
Ami a tanulási nehézségeket illeti: korrepetálok olyan kislányt, akinek semmilyen papírja nincs, de ezerszer több tanulási nehézsége van, mint az én SNI-s gyermekemnek. Ő semmilyen támogatást nem kap az iskolától a tanuláshoz, pedig tisztában vannak a problémáival. Nem a papírokon kellene múlnia, hanem minden gyermeknek egyedileg megadni a szükséges támogatást. Szerintem.
Ami pedig a BTMN-kategóriával elérhető végzettségeket illeti: párom diszlexiás, diszgráfiás. Nem diagnosztizálták gyerekkorban. Végigszenvedte az iskolát, egy iszonyú gyenge szakközépben érettségizett. Matematikai-logikai képességei azonban kiemelkedőek: lett belőle egy kiváló fejlesztőmérnök és van még mellé egy informatikusi diplomája is. Jelenleg is tanul egyetemen. Szakterületén semmi jelentősége nincs az olvasásnak-írásnak-szövegértésnek: ábrák vannak, kapcsolási rajzok, matematikai műveletek, ezekhez pedig jól ért. Ha nem jutott volna el az érettségiig (ami nem sokon múlt), akkor nem lenne lehetősége azzal foglalkozni, amiben jó.

2017.12.03. 10:08:54

Annyira megható olvasni, hogy a különféle problémás, speciális képzést igénylő, "disz"-es gyerekek (felnőttek) valójában rendre jobban teljesítenek, kiválóbb képességekkel (is..) rendelkeznek, messze jobb eredményeket érnek el, mint az egyszerű , szerény adottságú társaik. Mindezen fantasztikus eredményeket még úgy is sikerül elérniük, hogy a társaik, az iskola, az egész világ igyekszik képességeik kibontakoztatásában megakadályozni őket. Szégyen-gyalázat, hogy nem rendelnek ki központilag minden ilyen lámlenge mellé 8 speciálisan képzett pedagógust/tehetségfejlesztő szakembert, hogy maximálisan kihozzák a bennük rejtőző géniuszt. Ehelyett mindenféle betűkkel, meg számokkal stresszelik őket, írásra, meg olvasásra kényszerítik őket és legvégül még kifacsart, rugalmatlan követelményrendszerrel egzecíroztatják szegényeket. Nobel-díjasok ezreit veszítjük el minden nap és az illiberális kormány tehetetlenkedik.
Mozgalmunk jelmondata legyen ez: 1 diák 4 iskola 16 tanár! (rapid megoldás a munkanélküliségre is..)
Komolyan ég a képemről a bőr, hogy a fiam az első osztálytól az egyetem végéig 4-esnél rosszabb osztályzatot nem szerzett... vajon mennyi erőforrást vont el ezzel az arra érdemesebbek elől?

Éva Győri 2017.12.11. 17:42:08

Aki ezt a döntést hozta, mit csinál ha a saját gyermekén is gondot tapasztal? A mai gyermekek kb.10%-a küzd tanulási problémákkal, de közülük több mint a fele, az átlagnál jóval nagyobb IQ-val rendelkezik! Miért nem hagynak nekik időt a felzárkózásra???

2017.12.12. 06:24:07

@Éva Győri: Az állítása mögé van hivatalos staisztika? Mert kizártnak tartom, hogy az arányok stimmelnének... már csak azért is, mert a tanulási problémák nagyobb részt egy csoporthoz köthetőek és pont nem a kiemelkedő intelligenciából fakadóan... hanem a hiányos szocialició és a mondjuk ki, belterjes családmodell összes súlyos következményéből fakad. Nem a zsenialitás, hanem a defektusok sora jellemzi ezen gyerekekket.
Nem azt mondom, hogy nem kell segíteni őket, a lehetőségekhez mérten, de azért ne essünk át a ló túloldalára és ne tekintsük őket többnek, mint amik, csak azért, mert mások, mint az átlag.
süti beállítások módosítása