Innovatív közigazgatás mesterfokon

2017. május 23. 10:59 - atomcsapda

A magyar közigazgatás eljárásrendi innovációi világraszólóak.

Az új paksi atomerőművi blokkok környezetvédelmi engedélyének kiadásakor különlegesen kreatívan jártak el: az engedélyért szakhatósághoz forduló vállalatot bízták meg, hogy  az engedély kiállításához szükséges környezeti tanulmányt előállítsa. ¯\_(ツ)_/¯

nemveszelyes.JPG

Nincs itt semmi ellenérdekeltség. Hát pont az a lényeg, hogy az érdekelt felet összehozzuk önmagával. A munka hamarabb el fog készülni, és az elvárható eredmény is jóval nagyobb valószínűséggel fog megszületni.

Akarsz építeni valamit, ami súlyos hatással van a környezetre. Megépítése és üzemeltetése folyamatos veszélyt jelent. Ezért szükség van egy hatástanulmányra, ami ezeket a veszélyeket számba veszi, és megmondja, hogyan lehet és kell ellene védekezni. Vannak, akik azt gondolnák, hogy akkor ez egy független, környezetvédelemben és atomenergiában jártas, kontrollt gyakorló hivataltól jön. Hiszen mégsem perecet akarunk sütni, hanem hasadóanyagot. Esetleg elkészíthetné egy nemzetközileg elismert és a magyar államtól független kutatóintézet. Mindenki azt gondolja, hogy ez így logikus. Hát nem.

Tudjátok, ki készítette? A beruházó. Az új magyar atomerőművet tervező, építő és üzemeltetető vállalat, az MVM Paks II Zrt. :) Akinek nyilván nem az áll érdekében, hogy gúzsba kösse a saját kezét, szigorúan kontrollálja és probléma esetén kötelezzeaz azonnali megoldásra.

A környezetvédelmi engedély egyik legsúlyosabb hibája, hogy nem mondja meg, hol és hogyan tároljuk majd a sugárzó atomhulladékot. A környezeti hatástanulmány radioaktív hulladékokról szóló fejezetének szerzője az MVM csoport mérnökirodája.

A hatástanulmányt az illetékes hatóság nézte át és ellenőrizte le: első fokon a Baranya megyei Kormányhivatal, másodfokon a Pest megyei kormányhivatal. A kormányhivatal az MVM tanulmányát megfelelőnek találta. A kiadott határozat szerint a radioaktív hulladékokkal kapcsolatban semmilyen más szakértőt, szakhatóságot nem vontak be a vizsgálatba.

Nem kell ide független szakértő, kellemetlen dolgokat kérdez, lassan dolgozik meg folyamatosan aggódik olyan butaságok miatt, hogy környezetvédelem, radioaktív hulladék, Duna. Legyünk túl rajta minél hamarabb, egyébként is csütörtök délután egykor nekem már hétvége van.

Tulajdonképpen a szakhatóság kimaxolta az engedélyezési eljárást és megmutatta a világnak, hogy hogyan kell ezt csinálni. Pompás, bámulatos, ragyogó!

***

Az Energiaklub bíróságon támadja meg Paks 2 környezetvédelmi engedélyét, mert a beruházás a környezetet és a lakosságot is veszélyezteti. Ha Neked is fontos a biztonság, segítsd támogatásoddal a perrel kapcsolatos munkánkat: http://www.energiaklub.hu/tamogass. Köszönjük!

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://atomcsapda.blog.hu/api/trackback/id/tr3512534053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.05.23. 13:30:24

Hazugság és ferdítéshalmaz ismét ! Köszönjük ismét az Atomcsapda blog íróinak !

Szeretnék kérni konkrét hivatkozásokat a hatástanulmányhoz kapcsolódóan! Nem csak üresen a levegőbe pufogtatott frázisokat és hatásvadász feltűnősködést!

Írom mindezt azért, mert részt vettem a leendő Paks2 telephelyi mérőrendszerének kidolgozásakor!

Leírt és publikus dokumentumokat kérek a blog által hatásvadász módon vastag és inverz betűkkel szedett hazugságaihoz!!!

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.23. 14:51:05

"A hatástanulmányt az illetékes hatóság nézte át és ellenőrizte le: első fokon a Baranya megyei Kormányhivatal, másodfokon a Pest megyei kormányhivatal"

Az állam akar Pask2-t, orosz eladósodást, majd szépen engedéyezi magának. Nincs itt semmi látnivaló.

jágör68 2017.05.23. 19:59:12

Úgy látszik, egyeseknek még mindig nem esett le, hogy jelenleg éppen Abrupt Klímaváltozás zajlik. És, hogy mit is jelent ez, mondjuk atomenergia kapcsán.

Stenonis 2017.05.23. 21:52:51

Nem akarom megbántani a blogírót, de egy adott beruházáshoz a hatásvizsgálatot a beruházó készítteti. A 314-es csak annyit köt ki, hogy az adott szakterületre szakértői jogosultsággal rendelkezőnek kell készítenie a dokumentációt.
Onnantól kezdve lényegtelen, hogy a beruházó egy külső céget/embert bíz meg a munka elvégzésével vagy saját alkalmazottaival íratja meg. És egy külsős is hozott anyagból dolgozik, azokból az információkból, amit a megrendelő a rendelkezésére bocsát.

A szakhatóság dolga eldönteni, hogy a leírtak megfelelnek-e vagy sem. Ismerve a magyar közigazgatást, inkább a szakhatósági munka vérezhet ezer sebből.

Gamma Leonis · http://gombamania.blogspot.com 2017.05.23. 22:23:13

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem az urán, a Duna. Lesznek időszakok, amikor alig lesz benne víz. Oké, hogy ez még elképzelhetetlennek tűnik... (Pl.: Fukushima tervezői számoltak földrengéssel, de 10 méteres szökőárral nem.) Ugyan már, a Duna sosem száradhat ki... Ja, de!

consul 2017.05.23. 22:29:59

Ezt az uniós szabályok írják elő.

BaitHrunner 2017.05.23. 22:52:26

@consul:
Igen, és ezt mi sem bizonyítja jobban mint hogy az elmúlt néhány ezer évben már számtalanszor kiszáradt a Duna.
Ja, nem...

szellemkor 2017.05.23. 23:15:20

ilyen harcos demagógiától az is atomrajongóvá válik aki eddig azt sem tudta hogy az Energiaklub is Gyuribácsi franchise.

ember100 2017.05.23. 23:18:21

@BaitHrunner:
Helló !

Majd a szlovákoknak kell könyörögnünk egy kis vízért a tárózóból Ja igen
Még sosem volt alacsony a Duna Ja igen lásd nyaranta át lehet gyalogolni a kis szigetekre , homokpadokra a dunán visegrád, dömös ....
Azt ugye vágod hogy elég 1-2 hét szárazság és alig tudják hűteni a reaktort vagy le kell állítani és akkor ha nem süt a nap honnan lesz áram estére :)

eßemfaßom meg áll 2017.05.24. 06:48:45

@ember100: ...és mennyivel gyakrabban szárad ki a Duna mint ahányszor lemegy a nap, durva milyen kiszámithatatlan Paks1 termelése is, állandóan leállítgatják a vízhiány miatt...

ember100 2017.05.24. 08:21:46

Helló !

Látom Te sem akarod megérteni :)
Mert ugye 2 reaktorhoz ugyanannyi hűtővíz kell mint egyhez :)
És persze itt a nyári kánikula amikor drasztikusan csökken a Duna vízállása.
Egy öko katasztrófához meg elég 1-2 hét alacsony vízállás .
De tudod mit a tiszai ciánmérgezés is 1 nap alatt történt , kolontár sem volt több 1 óránál de még mindig nyögjük a hatását.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.24. 09:45:43

@mentolos lecsó: A blog címe lehetne mindennapi hazugság is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.24. 09:50:05

@ember100: Látom te meg szimplán hülye vagy. A reaktorok együttes üzeme során hűtőtorony lesz, nem vesznek ki több vizet a Dunából.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.24. 09:58:57

@molnibalage: Pontosabban száraz hűtőtorony. Ez lényegében egy levegő-víz hőcserélő.

2017.05.24. 10:09:21

@Stenonis: Logikus... mert ugyan kinek is lennének az adott viszonyokról leginkább információi, ha nem azoknak, akik évtizedek óta masszív dokumentáltsággal üzemeltetnek azonos létesítményt...
Nem ismertem az idevágó jogszabályokat, de teljesen helyénvalónak tűnik, amit írsz.
Ha ilyen erős érvek és állítások mentén fog zajlani a Ződek támadása, hát azt kell mondjam, csúfos vereség néz ki. Aztán persze lehet vernyogni, hogy a diktatúra az igazságyszolgáltatást is maga alá gyűrte.

GyMasa 2017.05.24. 10:10:54

@Stenonis:
...A szakhatóság dolga eldönteni, hogy a leírtak megfelelnek-e vagy sem. Ismerve a magyar közigazgatást, inkább a szakhatósági munka vérezhet ezer sebből...
Meg ott van ugye az elfogult NAÜ is, aki fogja majd ellenorizni a beruhazast, hogy megfelel-e a szabalyoknak, azt' ha nem, akkor majd ok fognak hupakolni.

GyMasa 2017.05.24. 10:13:01

@Gamma Leonis:
...Ugyan már, a Duna sosem száradhat ki... Ja, de!...
Igen, de:
- Az nem 1-2 ora alatt fog bekovetkezni, ha egyaltalan.
- Ott lesznek a Heller-Forgo fele hutotornyok
- Vegso esetben lentebb lehet szabalyozni az eromu teljesitmenyet akar nullaig, ha szukseges.
Tehat megoldas Lenne a problemara.
Szoval felesleges aggodni, meg panikolni.

2017.05.24. 10:13:55

@ember100: "De tudod mit a tiszai ciánmérgezés is 1 nap alatt történt , kolontár sem volt több 1 óránál de még mindig nyögjük a hatását."

A Tisza köszöni szépen, a ciánozás után, köszönhetően pár megfelelően időzített árvíznek, jól érzi magát. Mi elég sokat horgásztunk akkoriban (az utána következő pár évben) a Szolnok feletti szakaszon és kb három-négy év elmúltával minden a régi volt. Kolontár más téma... Szörnyű... van egy atomerőművünk és mégis egy lúgos iszaptározó (tele vicces veszélyes vegyipari hulladékokkal) kell ahhoz, hogy ipari katasztrófánk legyen. Ehhh....

2017.05.24. 10:16:49

@szellemkor: Gyuribácsi franchise... ez hatalmas! ..és ráadásul még igaz is :)

BaitHrunner 2017.05.24. 10:17:28

hu.wikipedia.org/wiki/Heller%E2%80%93Forg%C3%B3-f%C3%A9le_h%C5%B1t%C5%91berendez%C3%A9s

A lényeg:
"Az elv és a keverő kondenzátor alkalmazása Heller László nevéhez fűződik, a visszahűtést végző apróbordás hőcserélőt Forgó László szerkesztette.[1] Találmányuk lényege az volt, hogy az erőmű gőzturbinájából kilépő fáradt gőzt, vákuum-gőzt hideg víz befecskendezésével kondenzálták, cseppfolyósították. A még meleg víz az apróbordás hőcserélőbe kerül, ott lehűl és zárt hűtőkörben elpárolgás nélkül újból hasznosíthatóvá válik a folyamat ismétlődésekor."

2017.05.24. 10:19:05

@jágör68: "Úgy látszik, egyeseknek még mindig nem esett le, hogy jelenleg éppen Abrupt Klímaváltozás zajlik. És, hogy mit is jelent ez, mondjuk atomenergia kapcsán."

Kíváncsivá tettél... kifejtenéd? Az atomenergia a felelős, vagy az atomenergi az egyetlne valóban hatékony eszköz a hatások mérséklében, esetleg a folyamat megállításában, visszafordításában?

2017.05.24. 10:21:55

@Gamma Leonis: "Ugyan már, a Duna sosem száradhat ki... Ja, de!"

Na, az szép is lesz... akkor egy dolog lesz biztos: Paks II vidáman működhet, a hűtőtornyainak hála, így egy problémát kipipálhatunk és koncentrálhatunk arra, hogy mihez kezd Budapest víz nélkül... meg a többi, Duna parti város.

GyMasa 2017.05.24. 10:26:59

@ember100:
...Látom Te sem akarod megérteni :)...
Nagyon is erti, arra probal ravilagitani, hogy egy nemletezo problemaval jossz elo, es te is ugy fested le, mintha azonnali emberhalal lenne.
..Mert ugye 2 reaktorhoz ugyanannyi hűtővíz kell mint egyhez :)..
Oooo, ezt most nem ertem mar ma is 4 reaktor van Pakson.
Szerintem te az eromurol beszelsz, ugye?
...És persze itt a nyári kánikula amikor drasztikusan csökken a Duna vízállása....
AZ lehet, de annyira nem, hogy ez gondot okozzon. Paks 30 eves uzeme alatt egyszer sem fordult elo.
Ja, es mondtam mar a Heller-Forgo felel hutotornyokat?
Tudod, azok a furcsa tornyok az eromuvek mellett, amelyikekbol szall fel e feher "füst"!
Na, azok teszik lehetove, hogy akar olyan helyre is epitsunk atomeromuvet, ahol nincs folyo.
AMi ugye sokkal kevesebb, mint az "alacsony vizallas".
...Egy öko katasztrófához meg elég 1-2 hét alacsony vízállás ...
Ezt jo lenne, ha tudnad reszletezni, mert en nem latom ezt tisztan.
...De tudod mit a tiszai ciánmérgezés is 1 nap alatt történt , kolontár sem volt több 1 óránál de még mindig nyögjük a hatását...
Kar, hogy ennek nulla relevanciaja van ezesetben
- Az atomeromu hutovize csak meleg. Tehat par km mulva elkeveredik a folyo vizevel, es ki sem mutathato a jelenlete.
- par C°-kal melegebb vizbe meg semmi nem pusztult bele.

GyMasa 2017.05.24. 10:30:07

@Dorottya Veres:
...Kíváncsivá tettél...
Bazz, mar kezdtem azt hinni, hogy en nem ertem ezt a mondatot, de nekem is pontosan ez jutott eszembe!
Nem sikerult eldonteni, hogy ez most az atom mellett vagy ellene szolt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.05.24. 10:31:51

@Dorottya Veres: Hát igen, ennek az ökörnek is tipikus a károgása, még a problémát sem látja jól.

gigabursch 2017.05.24. 16:30:11

K O N K R É T U M O T A K A R O K L Á T N I !!!

ember100 2017.05.24. 17:04:30

@GyMasa:

Helló !

Természetesen a komplett erőmű rendszerről köznapi nevén Paks 2 :)

De előfordult hogy az alacsony vízállás miatt csökkentették a teljesítményt !
Remélem a fehér füst az vízgőz amit a Dunából szivattyúznak
De sajnos egy kicsit rossz hűtés miatt öko katasztrófa lehet

GyMasa 2017.05.24. 17:21:23

@ember100:
...De előfordult hogy az alacsony vízállás miatt csökkentették a teljesítményt !...
Mint megtudtuk, ezidáig mindössze egyetlen alkalommal, az indulás után, 1983-ban volt kritikusan alacsony a nyári vízállás, azonban a csatorna aljzatába épített, 100 köbméter/másodperc teljesítményű szivattyúk és a csatlakozó 3,6 méter átmérőjű cső segítségével a helyzet akkor is megnyugtatóan kezelhető volt.
Innen: www.portfolio.hu/vallalatok/bejutottunk_a_paksi_atomeromube_sosem_latott_kepeket_hoztunk_magunkkal.251059.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

...Remélem a fehér füst az vízgőz amit a Dunából szivattyúznak...
Vizgoz ugyan, de nem feltetlen kell a dunabol szivattyuzni. Heller-Forgo rendszeru hutovel folyo nelkul is lehet atomeromuvet epiteni.

...De sajnos egy kicsit rossz hűtés miatt öko katasztrófa lehet...
Ebben nem ertunk egyet.
- A Duna vizallasa nem fog egyik orarol a masikra lezuhanni, annak lesznek elojelei, es fel lehet ra keszulni.
- A reaktor leallitasa utan max 1-2 napig van szukseg a hutesre.

Arcade Macho 2017.05.24. 23:17:06

@GyMasa: "- A reaktor leallitasa utan max 1-2 napig van szukseg a hutesre."

uncsi... :)

Fukusimanal is leolvadt a reaktor Paksnal is le fog ha nem lesz a Dunaban viz
csak HINNI kell!!!
cca az a tema hogy egyszerre kepes az atomhulladek nagyon durvan sugarozni es ezt teszi tobb 10 millio evig!!!

GyMasa 2017.05.25. 03:14:04

@Arcade Macho:
...uncsi... :)...
Tudom,de akkor is csak ezzel szolgálhatok....
....es ezt teszi tobb 10 millio evig...
Most mi ez a kötőzködés!
Nem értem!
Ott vannak a durván sugárzó izotópok:
1 millió évig sugároznak, percenként egy-egy Csernobil erejével!!!4!!!
...vagy nem?

eßemfaßom meg áll 2017.05.25. 07:09:06

@ember100: Látom te se akarod megérteni, hogy nem vitatkozni akarok veled csak lehülyézlek finoman.

gigabursch 2017.05.25. 08:24:01

@ember100:
Jártál már Mohiban?

Ezt csak azért kérdem, mert ott a Garam vízmennyisége kritikusan száraz időszakban valahol 25 és 50 m3/sec környékén mozog.
Ehhez képes a Duna Paksnál ismert legkisebb vízhozam is meghaladta az 1100 m3/sec-ot.

S mindkét helyen van atomerőmű, hasonló teljesítménnyel.

2017.05.25. 08:26:59

@gigabursch: Jó, de azért Mohiban van 8 Heller-Forgó féle hűtőtorony, amiből 4 folyamatosan üzemel is, a többi gondolom az új reaktorokhoz készült.

gigabursch 2017.05.25. 08:34:44

@Gamma Leonis:

Persze, kiszáradhat.

Tessék:
www.youtube.com/watch?v=afMAHKVcQMQ

Lassan már ki kell jönnie a mozikban...

gigabursch 2017.05.25. 08:42:04

@Dorottya Veres:
Nem én rendelkezek ismerethiánnyal és nem én látom a technológiai különbséget, meg a három nagyságrenddel kevesebb vízigényt, hanem ez az @ember100:

(mondjuk a világlátásáról elég csak hsz-t elolvasni innen:
haboruk.blog.hu/2017/05/09/a_rohamtigris_sturmpanzer_vi_egy_felelmetes_nemet_csodafegyver_1944-bol)

jágör68 2017.05.25. 11:33:37

@gigabursch:

Nem kell messzire menni- Tisza 2012. augusztus, Vásárosnamény:

youtu.be/GKXeQv3HhUA?t=8m54s

eßemfaßom meg áll 2017.05.25. 11:57:52

@jágör68: Nem is épít senki atomerőművet Vásárosnaménybe

2017.05.25. 13:22:29

@ember100:

Ember! Olvasd már el hogyan működik egy száraz, Heller-Forgó hűtőtorony !
Ez zárt rendszerű és nincs szüksége külső tápvízre, amit a Dunából vagy bármilyen folyóból kellene kivenni.
A néha látható távozó gőzoszlop, a kondenzátorokon képződött, környezeti levegőből kicsapódó vízpára, ami lecsöpögve a hőcserélőkre újra gőzzé válik és távozik a "kéményen" keresztül.
A gőzképződés függ a környező levegő hőmérsékletétől és az ahhoz a hőmérséklethez tartozó telítettségi hőmérséklettől is (hu.wikipedia.org/wiki/Harmatpont).

Jó példa rá a Mátrai Hőerőmű tornyai, amik van hogy gőzölögnek, van hogy nem, pedig ugyanúgy működnek...

2017.05.25. 13:47:09

@eßemfaßom meg áll: " Nem is épít senki atomerőművet Vásárosnaménybe"
:)))))))))))

gigabursch 2017.05.25. 13:53:59

@jágör68:
Szeretem Hetesi Zsoltot, mert gondolkodásmódja nagyban eltér a megszokottól.
Ugyanakkor nem tudok elmenni olyan tények mellett, amit úgy 7-10 éve emlegetett, hogy hogyan fog csökkenni az olajkészlet a Földön (fna.hu/vilagfigyelo/olajcsucs), ehhez képest az ismert és feltárt készletmennyiség bizony erősen nőtt. A termeléshez képest is.

Szóval ez az a pont, ahol épp Hetesi Zsolttól elvárnék (mert ő egyébként olyan, hogy alkalmas is rá emberileg, szakmailag), hogy visszatekintsen, hol és miben hibázott prognózisa, mert abból lehet tanulni.
Persze nincs kizárva, hogy ezt megteszi és mindannyiunk épülésére publikálja is.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.25. 15:42:53

@gigabursch: "7-10 éve emlegetett, hogy hogyan fog csökkenni az olajkészlet a Földön"

A repesztéses eljárás előretörésével nőttek a kitermelhető készletek.

"az ismert és feltárt készletmennyiség bizony erősen nőtt"

Módjával kell hinni a cégek önbevallásának, érdekük minél többet bemondani, hogy a részvényeik ára emelkedjen.

gigabursch 2017.05.25. 17:09:09

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Nyilván módjával kell hinni, de az is ismert, hogy Pitesti/Ploeisti már vagy vagy öt évtizede minden évtizedben kiürül, aztán mégse.
S akkor még nem is mentünk messzire...

ember100 2017.05.26. 00:22:23

@mentolos lecsó:
Helló !

Nagyjából így :)
"Az erőmű gőzturbinájából kilépő fáradt gőzt, vákuum-gőzt hideg víz befecskendezésével kondenzálták, cseppfolyósították. "
Tehát nem kell hozzá víz sem a Dunából sem sehonnan :)
UGYE , azzal meg ne gyere hogy sokkal kevesebb víz kell :)
Ja meg a "hatástanulmány " mit mondott a miniszter vagy valami miniszteri biztos , lehet hogy nyáron kicsit 3-5 fokkal még melegebb lesz a Duna de hát lesznek fajok akiknek ez nem jön be és van amelyikeknek NEM .
Tudom ez az evolúció de talán ennyire nem kellene semmibe venni leszarni.

2017.05.26. 06:35:22

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: "A repesztéses eljárás előretörésével nőttek a kitermelhető készletek."

Bizony... és milyen jól lehet ezzel szennyezni a mélyben lévő vízkészleteket, milyen vidám és kiszámíthatatlan földmozgásokat tudunk ezzel előidézni :)

2017.05.26. 06:41:01

@ember100: "azzal meg ne gyere hogy sokkal kevesebb víz kell :)"

Naaaa...hát mivel jöjjön??? Hogy több kell? A H-F hűtőtornyoknak pedig pont ez a hatalmas előnye, hogy nagyságrendekkel csökkenti a vízigényt :) Néé... nimááá... Mohi mellett sem folyik a Duna, aztán szépen elpöfög :) (Vagy éppen leolvad? Én nem is tudom...)
Már megint olyasvalamiről alkotsz summás véleményt, aminek működését alapfokon sem érted. Mire jó ez?

2017.05.26. 06:50:22

A nagyságrenndekkel, az úgy értendő, hogy Mariska, két ceglédi kannával képes pótolni a vízveszteséget.
Basszus.. itt ez a világ csodája internet és tanulás helyett csak a pornó, na meg a propaganda...

www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_34_energetika_2/ch03s02.html

gigabursch 2017.05.26. 07:13:53

@Dorottya Veres:
Az már csak egy érdekesség, hogy személy szerint volt rá alkalmam megérni, amikor a tiszta és károsanyagmentes százhalombattai Duna-Erőmű (ha jól mondom a nevét) elkezdett keményen vizet venni a saját működéséhez.

Hozzá kell tegyem, hogy ebben az volt a durva, hogy pont átéltem a pillanatot, amikor bekapcsolták a rendszert és elkezdte szívni a vizet.
Namost ez az ami a Heller-Forgórendszerben gyakorlatilag értelmezhetetlen. Legalábbis nekem.

Amúgy az eset rohadt kellemetlen volt, mert több kenut érintett egy vízitúra kapcsán és két kenunak komoly küzdelme lett az ár ellen, hogy visszajusson az nagy Dunára.
Durva volt a szívás és majdnem szívás lett belőle.

2017.05.26. 12:28:48

@ember100: Lenke vagy Értetlenke ??? :)

Van "száraz" és "nedves" Heller-Forgó torony!

"Az erőmű gőzturbinájából kilépő fáradt gőzt, vákuum-gőzt hideg víz befecskendezésével kondenzálták, cseppfolyósították. "
Ha száraz hűtőtoronyról beszélünk, akkor hideg vízbefecskendezéshez használt víz is zárt rendszerben kering, hőcserélő-> kondenzátor->hőcserélő elrendezésben. A hőelvonást a környezeti levegő végzi! Nem szükséges hozzá külső tápvíz betáplálás. A jelenlegi rendszerben (Paks1) a kondenzátorokat hűtik a Duna vizével kb. 90-100 köbméter/másodperc tömegárammal. A Paks2-höz tervezett SZÁRAZ tornyoknak csak "induló" vízkészletre van szüksége, ami utána már ZÁRT RENDSZERBEN KERING !!! A száraz tornyoknak csak a karbantartásuk alatt (a víztelenítés és szétszerelés miatt) elvesztett vízmennyiségét kell pótolni, ami leegyszerűsítve elvégezhető a lakossági ivóvízrendszerről is szűrés és ioncserélés után...

Azt értsd már meg, hogy egy "száraz" Heller-Forgónak nincs szüksége a Duna vizére semmilyen formában, nem vesz ki vizet belőle és nem engedi vissza felmelegítve !!!

A "nedves" Heller-Forgónak kell némi tápvíz mert a levegős hőelvezetés mellett szüksége van kiegészítő hűtésre is a kondenzátorok megfelelő hatásfokú működéséhez. De ehhez sem kell feltétlenül egy folyó, elég hozzá egy megfelelően méretezett csapadékvizes utánpótlású hűtőtó is...

2017.05.26. 13:35:47

@mentolos lecsó: Ráadásul PaksII nek továbbra is adott lesz a folyóvizes hűtés...

Meg nem érthetem, mi akadályozza ezeket a sületleneket, hogy egy jó kettő perces guglizás után minden kérdésükre választ kapjanak?

GyMasa 2017.05.26. 13:59:48

@Dorottya Veres:
...Meg nem érthetem, mi akadályozza ezeket a sületleneket, hogy egy jó kettő perces guglizás után minden kérdésükre választ kapjanak?..
Mert nem akar valaszt kapni.
Nem tudom, feltunt-e, hogy a tenyekkel nincs tul jo viszonyban egyikuk sem...

Bencze Imre 2017.05.27. 17:25:32

@mentolos lecsó: szakmailag teljesen KORREKT!!! de ne felejtsük el azt az apróságot sem, hogy a jelenlegi (tényleges SZAKEMBEREK által elvégzett tanulmányok alapján NINCS szükség hűtőtoronyra!!! (pedig lenyügöző, büszke vagyok rá, hogy ilyent alkottak a magyarok!!! ha valaki sétál egyszer egy ilyen hűtőtorony belsejében, vagy pláne a tetején (!!!) egy picit elámul)

2017.05.27. 19:23:32

@Bencze Imre: http://www.mvmpaks2.hu/hu/Dokumentumtarolo/Környezeti Hatástanulmány - A Duna medermorfológiájának és hőterhelésének modellezése.pdf

Ha a sok agyasvgigolvasná, akkor feltűnne nekik, milyen alapos, mindenre kiterjedő elemzést végeztek csak a hűtővíz Dunára gyakorolt hatását illetően. 230oldal, elképesztő mennyiségű adat, statisztika és szakmai elhivatottság van egy ilyen hatástanulmány elkészítésében. Nem két spangli között kilóra megírt ócska propaganda. Miről beszél az Atomcsapda??? Amikor ez csak egy része a teljes hatástanulmánynak...
A tartalomjegyzékében több információ van, mint az Energiaklub összes blogjában együttvéve. Nem elhanyagolható, hogy ráadásul valós információk...

Bencze Imre 2017.05.27. 19:45:52

@Dorottya Veres: hááát dorottya (szép neve van, csakúgy, mint a lányomnak :) ) teljesen igaza van, de előszőr is milyen lóbetegség az "atomcsapda"? az energiaklub nevezetű borzalom egy förmedvénye. az energiaklub pedig egy démonada nevezetű némber csinálmánya. adácska egy igazi antinő (sajnos többször is találkoztunk) zsíros haj, ápolatlan külső, "gyászkeretes", de legalább kopott lakkozású körmök, a többnapos mosdatlanságból eredő penetráns testszag - szóval egy igazi zőőőd démon. ráadásul végtelenül rosszindulatú, elfogult és hazug. nem buta, ezt még ellenségei sem állíthatják, de végtelenül sunyi... nu, hát ő kreálta ezt a gittegyletet, melynek főbb ismérvei: 6 (hat) elemit (igaz nem szakirányú :) ) végzett önjelölt "zsenifiókák", mindnek zsebében abölcsek köve, nulla tudás, nulla hozzáértés, nagy pofa... rejtély, hogy ki és miért pénzeli ezekez az izéket, feltehetően valamelyik nyugati áramszolgáltató, kinek érdeke Mo áram-import
függőségének további növelése...

2017.05.29. 14:03:03

@Bencze Imre:
járkáltam már hűtőtornyos erőművekben, és tényleg lenyűgöző építmények... :)
volt alkalmam olyankor is ott lenni, amikor a természetes huzatos keringetés mellé elindították a keringető ventilátorokat... az ember csak áll döbbenten az erő és a teljesítmény láttán... :)

Valóban a hatástanulmány az összes lehetőséget vizsgálja a friss vizes hűtésen át a száraz/nedves/hibrid tornyokig...
Tapasztalatból mondom, hogy még nincs végleges döntés... A friss vizes hűtés előnyei kétségtelenek, azonban a megengedett Duna hőterhelés határán járnak, amit Paks1 is néha önmagától összehoz...
Az átmeneti időszakot kell baromira átgondolni, amikor Paks1/Paks2 párhuzamos üzem zajlik...
süti beállítások módosítása