Ne küldjétek a kisgyerekeseket a Váci úti kormányablakhoz!
"Már vagy négy kerületből ide küldik az ügyfeleket", panaszolta a Váci úti Tesco Extrá-ban lévő kormányablak egyik ügyintézője, miután kedden kétórás ácsorgás után megsajnált, és soron kívül beengedett. A féléves lányom ugyanis hordozóban aludt a hasamon. "Hogy miért ide küldik magukat? Nem tudjuk. Pedig mi csak négyen vagyunk. Talán kényelemből?" — kérdezett vissza.
Kábé harmincan várakoztunk az okmányirodai funkciókkal rendelkező, "második generációs" kormányablak előtt, az üzletek közt a közeli padok mind tele voltak, és csak a türelmünkön múlt, hogy egyetlen nő hisztizett be ezalatt, mert sem egy biztonsági őr, sem egy eligazító információpultos ember nem oldotta, kezelte a konfliktusokat, ugyanis a stáb csak négy ügyfélszolgálatosból áll. Aznap mikor becsődölt a rendszer, és órák alatt alig haladtunk, hárman voltak.
A gyereknek kellett első személyigazolványt csináltatni, ehhez a XV. kerületi okmányirodánál indítottam a napot. Itt megtudtam, 9 óra után nincs sorszám, csak időpontosok maradhatnak és nincs június 25-ei előtti időpont. De mivel az nekem késő, a biztonságiak (hárman is voltak, és csak velük beszélhettem) nagyon agilisen a XIII. kerületi (tescós) Kormányablakhoz küldtek azzal az álságos szöveggel, hogy gyerekkel ne várakozzak náluk hiába. Volt, akit a Visegrádi úti központiból küldtek át ide, mert ott sem adtak sorszámot, de a IV. kerületből is ide tanácsolták át az ügyfeleket. Sőt akadt, akit az Andrássy úti kormányablaktól passzoltak át. A Vácin ha a beígért egyszerűsített ügyintézést nem is találhatjuk meg, de adnak sorszámot, és kedden például este 8-ig vannak nyitva. De hát az ember nem sorbanállással akarja tölteni ügyintézés miatt az egész keddi napot.
A hivatalban kapott sorszámon az sem szerepelt, hányan várnak előttünk az adott témában, de az információhiány összehozta a várakozókat. Egymásnak adtuk le a drótot: például hogy az egy órára leállt rendszer elindult: vagyis 10 helyett 11-kor kezdtek. Meg hogy ha valakinek csekket kell befizetnie a postán, akkor megvárják amíg ott kiállja a sort, és addig itt egyáltalán nem halad az ügyintézés.
Több, mint egy órája álltam már itt, mire délben a szőke hatvanas nő kijött és fekete zsákot húzott a jegykiadó automatára, majd rátűzött egy papírt, amin az állt, hogy az okmányirodai sorszámadás a nagy forgalom miatt szünetel. Odaszólt nekem:
- Ekkora gyerekkel ki akarja állni a sort?
- Van más választásom? — kérdeztem. - Hisz már egy órája itt vagyok.
- Jöjjön máskor vagy kérjen időpontot telefonon a 1818-on.
Normális dolog persze az lett volna, ha vagy időben tájékoztatnak a problémáról, vagy előrevesznek minket kisgyerekeseket.
Később a másik, vörös hajú és emberségesebb nőhöz bejelentett egy család - aki tízhónapos gyerekükkel rimánkodták magukat előre -, hogy az én sorszámom hívja, de még előttem becsúszott egy időpontra érkezett férfi és egy babakocsis pasi, így végül két és fél óra alatt végeztünk.
Azt, hogy nincs itt biztonsági őr, főleg az itt dolgozók szívják meg. A fejem és a gyerekem feje fölött rendezett jelenetet ügyintézés közben egy negyvenes nő nem létező panaszkönyvet vagy a — csak mailen, telefonon elérhető — főnököt követelve, merthogy mint kiabálta, lassúak és számon kérte azt is rajtuk, hogy miért egyszerre ment a két adminisztrátor wc-re. "Ennél cifrábbakat is szoktunk kapni" - mondta utána nekem az ügyintéző.
Annak meg, hogy nincs információpultos, mi gyerekesek ittuk meg a levét, mégha két személyivel foglalkozó ügyintézőből az egyik végül meg is szánt minket. De ha lenne legalább egy olyan menüpont-lehetőség, hogy első személyi, első útlevél, akkor legalább a párhónapos gyerekeseket emberségesebb várakozási idővel/bánásmóddal lehetne kezelni a különböző okokból idecsődített kisebb tömegből.
Közben felhívtam a 1818-as kék vonalat, ahol több menüpont, keresztkérdés után tíz perc alatt megtudtam, hogy Visegrádiba már június 3-ra is adnak időpontot.
Azt ajánlom mindenkinek, aki első személyit/útlevelet csináltatna, hogy ne ijedjenek meg a távoli időponttól. Telefonon a helyeket egyenként végigkérdezve foglaljanak le egyet. És semmiképp ne jöjjenek a tescós kormányablakba, mégha a helyi okmányiroda biztonsági őrei ezt is javasolják. Ez nem jó senkinek: sem az ügyfeleknek, sem az itt dolgozóknak. Itt ugyanis csak halmozottan előjönnek a hibalehetőségek.