Most, hogy nyakunkon a Facebook legnagyobb adatlopási botránya, nézzen körül a saját fiókjában is

2018.03.20. 14:23

Ötlete, vagy kérdése van?

Ijesztő hírek jönnek a Facebook tájáról, minden idők egyik legkomolyabb adatlopási botránya körvonalazódik. Ez jó alkalom arra, hogy ellenőrizze, ön hány alkalmazásnak/cégnek/ajóistentudjakinek adott hozzáférést a személyes adataihoz.

A Facebookon a beállítások között keresse ki az Alkalmazások menüpontot, ott találja listába szedve az összes oldalt, kvízt, játékot és szolgáltatást, ahová a Facebook-belépőjén keresztül megadja a Facebookon elérhető személyes adatait. Azt, azért nem árt leszögezni, hogy ez önmagában nem jelent semmi rosszat.  Ezeken az adatokon keresztül kap egyre jobban személyre szabott hirdetéseket, például arról a tavaszi kabátról, amit tegnap kinézett egy webshopban, és aztán pont ugyanaz jött szembe ma a Facebookon is. Vagy ha minden hirdető tudja magáról, hogy soha nem akar autót venni, kisebb valószínűséggel fogják autós kiegészítők hirdetéseivel megtalálni. Még a végén valami hasznosat is találhat a reklámok között. A legrosszabb dolog, ami történhet, hogy pénzt  fog költeni valamire, amit megvenne.

Így néz ki a felület (ezek az én szolgáltatásaim, de ahogy átböngésztem a listát, nincsenek benne igazán vállalhatatlan találatok), ahol az alkalmazásokat találja. Az ikonokra kattintva meg tudja nézni, mihez fér hozzá az adott oldal, és ha mondjuk úgy gondolja, hogy a „Melyik Disney-királynő vagyok, kiderül tíz egyszerű kérdésből” kvíznek felesleges hozzáférnie az ismerősei névlistájához, nyugodtan letilthatja. Vagy törölheti is a listából bármelyik elemet. 

A baj ott kezdődik, hogy ha valamelyik oldalról nem tudja, micsoda, vagy ha valaki megszerzi ezeket az adatokat, és annyit gyűjt össze belőlük, hogy azzal már választásokat tud befolyásolni, mint ahogy ez megtörtént mostanában Amerikában vagy talán a brexitnél is – erről szól a Cambridge Analytica körül formálódó botrány:

Nézze át a saját listáját, és töröljön ki belőle minden olyat, amiről első blikkre nem tudná megmondani, mi az. Biztos, ami biztos!

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM
Ötlete, vagy kérdése van?