Akkor végül mi lesz az Olof Palme sétánnyal?

Jelenleg egy járdára szorul a forgalma, de mi lesz a végleges megoldás?

2018.05.21. 15:07

Nem olyan rég írtam, hogy egy felújításnál látszik leginkább, mennyire autó-központúan gondolkodunk még ma is: a gépkocsiforgalmat csak nagy odafigyeléssel, terelőutak kijelölésével és a lehető legrövidebb ideig zárják le. Egy járda elfoglalása viszont nem probléma: egy "gyalogosforgalom a túloldalon" tábla évekre kinn felejtődhet egy bebukott építkezés miatt. (Érdemes megnézni, hogy oldják meg ezt mondjuk Londonban.) A kerékpáros közlekedés ebből a szempontból még rosszabb helyzetben van, arra aztán végképp nem figyel senki, nagyjából eszébe se jut az illetékeseknek. 

A Városligetben most épp közműépítés miatt zárták le az egész Olof Palme sétányt, és terelték Budapest egyik legnagyobb forgalmú kerékpáros útvonalát egy járdára. Ha szűkösen, de azért elférnek ott a bringák - egészen addig, amíg nem jön arra egy gyalogos. A munkák amúgy nem a Városliget Zrt. hatáskörébe tartoznak, hanem a Fővárosi Önkormányzathoz (Főtáv Zrt.), de a kerékpárosok nem is feltétlenül az ideiglenes lezárás miatt aggódnak, hanem az Olof Palme sétány végleges megszüntetése miatt.

"Az ideiglenes lezárás alatt is szükséges lenne egy legalább három méter széles rész fenntartása a kerékpáros forgalomnak, mert a járdára terelés konfliktusokat okoz, amiért a beruházó a felelős." - mondta jelenleg fennálló állapotokról a Kerékagynak Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Ami pedig a hosszútávú terveket illeti: "A teljes, jelenlegi szélességet a Kerékpárosklub sem tartja szükségesnek, de az útvonal nem kiváltható a mostani tervekkel, mint amilyen a bringasávokon kerülés a Dózsa György úton, vagy a szűk, kanyargós járdák a ligetben".

De most akkor végül is mi lesz az Olof Palme sétánnyal?

Megszüntetik?

Röviden: nem.

Bővebben: nem egészen. 

Na de lássuk, miről is van szó. Az a ferde vörös vonal ott az Olof Palme sétány a Hősök tere és a Stefánia-Ajtósi találkozása között:

Kerékpáros forgalom a Városligetben. A vörös szín jelzi, hogy az Olof Palme sétány népszerű útvonal
Kerékpáros forgalom a Városligetben. A vörös szín jelzi, hogy az Olof Palme sétány népszerű útvonal
Fotó: I bike Budapest / Starva

2016 május: megszüntetik

2016 tavaszán mutatták be a Városliget parkpályázatának győztesét, amely az eredeti tájkerti park rekonstrukciójából kiindulva szeretné újjáéleszteni a területet. (Már amennyire azt egy rakás hatalmas épület között meg lehet oldani.) Az elképzelés nagyon szép, de minden átmenő forgalmat kizárna, így az Olof Palme sétányt is felszámolná.

2016 június: meghagyják

Erre a Magyar Kerékpárosklub már akkor azt mondta, hogy ezzel a város egyik fontos bringás ütőerét vágnák el. Úgyhogy leültek tárgyalni a városligetesekkel néhány héttel később, és meg is állapodtak abban, hogy az Olof Palme sétány vonalában egy kerékpárút lesz. A Kerékpárosklub ehhez később további fejlesztési ötleteket is javasolt.

2016 június: visszaállított Olof Palme sétány. Ebben állapodott meg a Magyar Kerékpárosklub és a Városliget Zrt.
2016 június: visszaállított Olof Palme sétány. Ebben állapodott meg a Magyar Kerékpárosklub és a Városliget Zrt.

2016 december: megszüntetik

Télre kiderült azonban, hogy a fenti tervből semmi sem lesz, ugyanis felbukkant egy prezentáció, amiben megint más kerékpáros útvonalak szerepeltek. A Kerékpárosklub szerint ezek nem igazán jók.

A kép forrása ez a prezentáció, melyet Szloszjár György (Garten Stúdió ügyvezető) ebben az előadásban mutatott be. További prezentációk itt. [Via Magyar Kerékpárosklub]
A kép forrása ez a prezentáció, melyet Szloszjár György (Garten Stúdió ügyvezető) ebben az előadásban mutatott be. További prezentációk itt. [Via Magyar Kerékpárosklub]

2018 május: átalakítják

Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor most a sok fenti változat közül melyik valósul meg. Természetesen egyik sem. Megkerestem a Városliget Zrt.-t, akik készséggel odaadták az épp aktuális tervet, íme:

Eszerint az Olof Palme sétány megmarad, csak egy szakaszon másfelé kanyarodik majd. Ennek közvetlen oka, hogy a jelenleg Olof Palme Házként ismert épületet visszaállítják eredeti formájába, és akkor a másik oldalra kerül a bejárata, ennek megfelelően a másik oldalon vezet majd el az út is. Ez önmagában nem jelent nagy kitérőt, ettől csak 61 méterrel lesz hosszabb az út. Nagyobb probléma, hogy ha valaki ragaszkodik ahhoz, hogy a megszokott útvonalon tekerjen végig, akkor azt csak "stabilizált, szórt burkolaton" teheti meg. Ehhez nem is fűznék semmit...

Ha jól értelmezem a térképet, akkor, ha végig aszfalton szeretnénk maradni, akkor +116 métert kell tekerni, ami még mindig nem sok, inkább a kanyargóssággal lehet probléma. De ami igazán gondot jelenthet, azok a gyalogosok. Főleg, ha a múzeumok miatt, a jelenleginél jóval nagyobb lesz a tömeg a Ligetben. Mint megtudtam, a Városliget valamennyi útvonala gyalogos+kerékpáros használatú lesz - esetleg a Vajdahunyad vár szigetén kell majd leszállni a nyeregből, de ez valószínűleg nem fáj senkinek.

Külön ki is hangsúlyozták, hogy a térképre berajzolt útvonalak pusztán javaslatok, elvileg bármerre mehetünk.

Most akkor jó ez? Kinek van igaza?

Az biztos, hogy a kerékpár elsősorban nem hobbieszköz, az emberek többsége nem azért teker a Ligetbe, hogy ott "biciklizgessen". Közlekedési eszköz, és azért megyünk vele a parkba, mert ott van dolgunk, vagy áthaladunk rajta, mert arra vezet a legrövidebb útvonal.

A Kerékpárosklub szeretné, ha megmaradna ez az átmenő forgalom a Ligeten keresztül, a Városliget Zrt. viszont szeretné megszüntetni azt - legalábbis, ami a nagy sebességű, gyalogosokra veszélyt jelentő áthaladást illeti. Nem csak a kerékpárost, hanem mindenféle átmenő forgalmat.

Ilyenből amúgy nincs túl sok. Az Olof Palme kerékpáros főcsapásán kívül csak a trolik keresztezik a parkot, illetve a Kós Károly sétányon halad át jelentős autóforgalom.

Tulajdonképpen elfogadható elvárás, hogy csak a kerékpáros célforgalom menjen a Ligetbe. A nagy sebességgel haladó kerékpárosok veszélyt jelentenének a gyalogosokra, ha közös utakat használnak. Ebben a Városliget és a Kerékpárosklub is egyetért, csak míg az előbbi forgalomcsillapítással oldaná meg a konfliktust, az utóbbi dedikált kerékpárutat vezetne át.

A megoldásnál azonban megint előjön az, amit a bevezetőben írtam:

ami a gépkocsis forgalomelterelésnél természetes, az a kerékpárosnál szóba sem kerül.

Hasonlítsuk csak össze a gépkocsival használt Kós Károly és a kerékpárforgalom szempontjából jelentős Olof Palme sétány helyzetét.

Évtizedek óta terítéken van, hogy a Kós Károly sétányt lezárják. Azonban már a kezdetek óta azt írják, hogy ez csak bizonyos feltételek mellett lehetséges. Ám azok hiába teljesülnek, olyankor mindig újakat találnak ki. Az első feltétel a Hungária körgyűrű megépülése volt. Megépült. Aztán a villamos bevezetése. Bevezették. Aztán az M0 átadása. Átadták. Most épp P+R parkolók kialakítása, esetleg a Szegedi úti felüljáró megépítése az új feltétel. Ezek is tervben vannak. Az autók pedig azóta is keresztezik a parkot.

Az Olof Palme lezárásánál sem azon kéne gondolkozni, hogy merre kerülhessék meg a kerékpárral közlekedők a Ligetet, hanem épp úgy hátrébb kellene lépni, és nagyobb területen megvizsgálni, honnan jön az a forgalom, és merre menne, ha nem vezetnék pont ide. Merthogy a Ligetet kerékpárral átszelők egy része simán mehetne másfelé is. Ez persze már nem a parktervezés hatásköre, sokkal inkább fővárosi szintű közlekedéstervezési probléma.

Szerintem is jó lenne, ha nem lenne átmenő forgalom a Városligetben. Csak az az érzésem, hogy míg a Kós Károly sétány autós lezárásának már rég teljesültek a feltételei, az Olof Palme esetében azok még csak meg sem fogalmazódtak.

Neked is van bringád? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!