Egy ideje már minden egyes nap, pontban 3:59-kor félelmetes hangok verik fel álmukból Kelenföld lakóit. A zaj forrása nem más, mint 

az 1-es villamos Szerémi úti kanyarja.

A villamos ugyanis átadása óta egy 90 fokos kanyarral fordul rá a Szerémiről a Hengermalom útra, a kerekek pedig hangos csikorgással veszik be az ívet. Mivel az 1-es az egyik legsűrűbben járó villamos, és a menetrendje bőven belenyúlik az éjszakába, a környező kis lakótelep lakói alig tudnak aludni. Ebben szerepe van egy elbontott zajvédőfal-szakasznak is.

Ez egy monoton zaj, másfél percenként mennek a villamosok, ez ilyen sipító hang.

„Ez egy monoton zaj, másfél percenként mennek a villamosok, ez ilyen sipító hang" – mondta a sok, nevét nem vállaló környékbeli lakó egyike a Velvetnek. „Ez a nyikorgás, ami a legidegesítőbb, ezt csak itt a kanyarban hallom" – mondta egy másik helyi szintén lapunknak.

A helyzet azután mérgesedett el, hogy Tarlós István főpolgármester átvezette az 1-es villamost a Közvágóhídtól az Etele út/Fehérvári út kereszteződésig, ezzel villamossal látva el Kelenföldet. És sok zajjal, ilyennel:

Azt várjuk, hogy jöjjön az új villamos, mert a régiek iszonyatosan hangosak, fõleg a kanyaroknál.

Többektől hallottunk róla, hogy a szokásos budapesti történet körvonalazódott ki, melyben a kétségbeesett lakóközösség az összes hivatalos szervnél rimánkodik, hogy tegyen valamit a zaj ellen. Egy fiatal fiú mesélte, hogy a barátnője apja minden nap az első villamosra ébred; hallottunk olyat, hogy a Hengermalom út egyik társasházában lakáseladási bumm van a zaj miatt, de egy másik fiatal csitította a hangulatot:

Nekem ez nem új, a Margit körúton nőttem fel.

Egy idős military-ruhás férfi épp kutyáját sétáltatta, ő szakmaian elmondta, elvileg a gumis ágyazatnak kellene tompítani a kanyar zaját. Ő kiemelte, az új villamosokban reménykedik, valamint nem érti azt sem, hogy miért lett a korábban kétszer két sávos Hengermalom út kétszer egy sávos. Többen említették, hogy a közeli irodaházak dolgozói itt parkolnak ingyen, de erre egyes lakók szerint a XI. kerület tarsolyában van a válasz: a fizetős parkolás bevezetése.

petíció a rés ellen

„Ez a lakótelep összefogott, 146 ember írta alá, hogy vissza szeretnék kapni a falat" – magyarázta egy nő a Velvetnek, aki szerint egy Hengermalom közi lakó (ide is simán behallatszik a zaj a környék akusztikája miatt) fogta össze a közösséget, és a petíciót minden illetékesnek elküldte: főpolgármesternek, kerületi polgármesternek, jegyzőnek, körzeti képviselőnek és a BKK-nak. Azt akarják, hogy a fő gondot oldják meg: a RÉST.

egy kis szakmázás

A Hengermalom úton lakó olvasónk, Hoffmann Gábor így írt az illetékeseknek:

Az 1-es villamos csikorgása felháborító, elviselhetetlen. A nyár közeledtével pedig még inkább az lesz, tekintettel a nyitott ablakokra (...). Értesültem arról, hogy „vizsgálják" a zaj okát, ebben kívánok egy kicsit segíteni Önöknek.

A probléma (vagy annak egy része) a zsírzók rossz beépítéséből ered. Mindkét oldalon a zsírzó úgy van beépítve, hogy a sínpárból csak a zsírzóhoz közelebb eső oldali sínt keni, a távolabbi oldalon a zsírt a vezetősínre nyomja, melyhez a villamos kereke nem ér. Itt a zsír felgyülemlik, a sín pedig kenetlen marad, ezért csikorog.  A mellékelt képeken láthatják a hibásan beépített zsírzókat, és a hasztalanul felgyülemlett zsírt.

Ugyanis a Szerémi út mentén végig húzódik zajvédő fal, de ebből kivágtak egy szeletet a villamosépítők, és ott vezették ki a lakótelep forgalmát. Eközben a szervizút eddigi kijáratát a Hengermalom útra lezárták, zsákutcává tették (ld. mellékelt térképünket). Így a résen keresztük ömlik be a zaj az apró lakótelepre, akár három házzal beljebb is hallani a villamos csikorgását (amit az ottjártunkkor szakadó eső kenőanyagként nullára tompított). Az aláírásgyűjtés eredményes volt, 4-5 óra alatt gyűjtötték össze a több mint 140 darabot, mindössze 1 ember volt a környéken, aki nem írta alá az ívet. „Egy pártnak is becsületére válna, ha ennyi idõ alatt 140 aláírást összegyűjtene" – mondta az egyik gyűjtésszervező.

2014 júliusában a BKK levelet írt az egyik dühös lakónak, mondván az összes hatóság megadta az engedélyt a résre, de azért némi zajmérés után tervben van a zajvédő fal magasítása (a lyuk betöméséről nem esik szó). Haidar Norbert körzeti önkormányzati képviselő is beszállt, a BKK-nak idén februárban írott levelére a fővárosi közlekedési cég azt válaszolta, hogy az első félévben megnézik, mit tehetnek.

FRISSÍTÉS: válaszolt a bkk

Mi is elküldtük kérdéseinket a cégnek, válaszuk szerint a tervezéskor figyelembe vették a várható zajhatásokat, és telepített sínkenőkkel igyekeznek ezt jelenleg orvosolni. Azonban ennek még szükséges lesz az újraszabályozása, amit a kivitelező most is csinál. „A legkiválóbb sínkenés mellett is előfordulhat zajhatás, mert a járművek kereke az ív hatására kis csúszással fordul el, a külső és belső íven a kerekek eltérő utat járnak be" – írják, hozzátéve, hogy a CAF-villamosok kerekei kompenzálnak az ívben, azok várhatóan nem fognak így csikorogni. A zajvédő fal résének orvosolását pedig mindenki felejtse el, mert akkor a lakótelepre nem lehetne autóval behajtani. Más megoldás nincs, mert a Szerémi út közelebb került a házakhoz (azt nem írják, hogy a szervizút ugyanott maradt, ahol eddig volt).

Egyelőre tehát úgy tűnik, röpködhetnek a petíciók, de a kelenföldieken csak az eső segíthet, meg a baszkok, ezzel:

Kommentálná? A Facebookon tegye!