A csaló, aki 3 milliárd dollárral szökött be Észak-Koreába

2015.07.06. 08:33

"Kim Woo-jung az az ember, aki úgy tud összeadni kettőt kettővel, hogy az eredmény négymillió lesz" – írja Woo önéletrajzi könyvének előszava, amit annak idején persze dicséretnek szánt az írója, de mindenképpen vicces azzal az emberrel kapcsolatban, aki az évszázad pénzmosási-sikkasztási-korrupciós ügyének volt a főszereplője, és úszta meg az egészet meghökkentően simán.

Kim Woo-jung a Daewoo Group alapítója és vezérigazgatója volt. A dél-koreai céget mi leginkább az olcsó, alsó-középkategóriás autóiról ismerjük, de valójában kismillió más dologgal is foglalkozott a hajógyártástól az energetikáig; a nyolcvanas években Korea második legnagyobb cégbirodalma volt, nagyobb, mint a Samsung és az LG. A céget a főnök nagy szerényen saját magáról nevezte el: Dae ennyit tesz koreaiul, nagyszerű, csodálatos, Woo pedig ugye hősünk családneve. Az említett könyv egyébként egyfajta Bibliaként, kötelező olvasmányként szolgált a cég összes alkalmazottja számára.

Woo nagy pénzügyi varázsló volt, főleg abban, hogy a csőd szélén billegő cégeket vásároljon fel fillérekért, majd újraszervezze és nyereségessé tegye őket. A koreai háború utáni nagy gazdasági felfutásban a semmiből fújta fel a Daewoo-t 50 milliárd dolláros forgalmú megavállalattá, ráadásul úgy, hogy szinte irtózott az újítástól, a sikerét bevált dolgok másolására építette. Meg persze arra, hogy a dél-koreai kormány kivételezettje volt, óriási állami megrendelésekkel, támogatásokkal, hitelekkel. A Daewoo fénykorában Dél-Korea GDP-jének több mint 10%-át termelte meg, és több mint 300 ezer alkalmazottja volt. Aztán jött az 1997-es ázsiai pénzügyi válság.

A krízis nagyon érzékenyen érintette a dél-koreai óriáscégeket, a brutális adósságban úszó vállalatok egész ágazatok leépítésével, megszorításokkal védekeztek (a mai Samsungot és LG-t elnézve, teljes sikerrel). Woo eközben újabb nagy esélyt látott a válságban arra, hogy olcsón vásároljon fel cégeket. A terv nem igazán jött be, a Daewoo-csoport 1999-ben, 84 milliárd dolláros adóssággal a nyakában csődbe ment. A cég igazgatótanácsát letartóztatták, kivéve Kim Woo-jungot, aki szőrén-szálán eltűnt.

Miközben Woo-t az Interpol kereste égen-földön (plusz Daewoo-alkalmazottak tízezrei, akiknek az elmaradt fizetéseikkel és eltűnt nyugdíjukkal kapcsolatban lettek volna érdekes felvetéseik), egyre csúnyább dolgokra derült fény a Daewoo csődeljárása során. Egy 650 millió dolláros titkos alapra, kormányhivatalnokok és politikusok megvesztegetésére. Egy fantomcégre, amin keresztül hamisított import-export dokumentumokkal 4,1 milliárd dollárt sikkasztott ki a főnök a céges kasszából. Több mint 10 milliárd dollárnyi illegális hitelügyletre. Woo-t végül 43 milliárd dollár értékben elkövetett csalással vádolta meg az ügyészség, plusz azzal, hogy amikor ismeretlen helyre távozott, még 3,2 milliárd dollárt magához vett a cég számlájáról.

Na és vajon hová menekült az évszázad csalója Dél-Koreából? Az egyetlen helyre, ahol senki nem keresné, vagy ha mégis, az teljesen reménytelen vállalkozás lenne: Észak-Koreába.

Woo kapcsolata legendásan jó volt az akkori északi diktátorral, Kim Dzsongillel, együtt hozták tető alá az első közös koreai ipari parkot az enyhülés jegyében (ami szép dolog, de igazából ennél sokkal fontosabb volt Kimnek a nyugati valuta, Woo-nak meg az olcsó munkaerő). A kilencvenes években a Daewoo-n keresztül futott gyakorlatilag minden észak-déli gazdasági kapcsolat a Koreai-félszigeten. Nem csoda, hogy Woo-t és a milliárdjait szívesen fogadták északon, szabadon utazgathatott Afrikába és Európába.

A Daewoo-vezér öt évet töltött önkéntes száműzetésben, aztán 2005-ben egyszer csak magától hazatért, feladta magát, és mindent bevallott. A vagyonából 22 milliárd dollárt lefoglaltak, és 10 év börtönt kapott. Fél év múlva az elnök újév alkalmából váratlanul kegyelemben részesítette, azóta visszavonultan él, most 79 éves. A Daewoo márkanév a mai napig létezik, az egykori birodalom darabjait más vállalatok vásárolták fel, a leghíresebbnek számító autógyárat az amerikai General Motors vitte tovább.

Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM