Mi a gond Verstappennel?

2016.09.28. 23:01

Max Verstappen másfél éve minden idők legfiatalabb pilótájaként17 és fél évesen érkezett a Forma-1-be. Bemutatkozása előtt a pilóták megosztottak voltak, hogy alkalmas-e valaki ilyen fiatalon a legmagasabb kategóriában versenyezni, de a legjobbak, Button, Alonso, Vettel és a többi bajnok amellett volt, hogyha a Red Bull Racing-fiókcsapat, a Toro Rosso elég jónak találja, hogy beültesse, akkor valószínűleg alkalmas is a feladatra.

Verstappen gyorsan kezdett bizonyítani, remekül előző, kiemelkedően ügyes pilótaként ismerhették meg. Aztán jött a monacói futam, és a baleset Romain Grosjeannal, amiben nem csak a holland kente falra magát, de a francia is kiesett, ő a saját hibáján kívül. Keményen beszólt a tinédzsernek, azt hangoztatta, hogy veszélyes és nincs az F1 szintjén. Csatlakozott a francia véleményéhez Felipe Massa is.

Verstappen valóban hibás volt, megkapta öthelyes rajtbüntetését a következő versenyre, pár futam után a balhé elült, és 2015-öt inkább előzései és nagyszerű versenyei miatt emlegetik fel.

Kétszer is éppcsak lemaradt a dobogóról, negyedik lett a Hungaroringen és az amerikai Austinban is.

Az év végén a FIA-díjátadón pedig őt választották az év újoncának, az év személyiségének, valamint övé lett az év előzése. (Felipe Nasr ellen, Spában, a Blanchimont-kanyarban.)

Vagyis egyértelmű kezdett lenni, hogy valaki különleges került a sorozatba, és nem véletlenül 17 évesen.

Mutatta ezt az is, hogy a 2016-os szezonban mindössze négy futam után előléptette őt a Red Bull, fel a nagycsapat RBR-hez, amivel rögtön meg is nyerte első versenyét, miután Barcelonában az első körben kiestek előle a Mercedesek. Minden idők legfiatalabb futamgyőztese lett 18 évesen és 227 naposan. Mindenki, Vettel, Raikkönen és a többi rivális is szinte egy emberként gratulált neki.

Utána sorra hozta a dobogókat, első nyolc RBR-es versenyén négyet, majd a Hungaroringen személyiségéből is kaptunk egy kicsit, nagyon jó fej volt. A futamon Raikkönennel már kevésbé, a finn nem tudta megelőzni, és az egyik védekezőmanőverénél össze is értek.

Raikkönen nem volt boldog, de ez semmi volt ahhoz képest, amit egy hónap múlva kapott a hollandtól, Spában. Az első kanyarban Vettel hibájából Raikkönen és Verstappen összekoccant, aztán később újra közel került egymáshoz, amikor a 14. helyért csatáztak.

Raikkönen gyorsabb volt, előzött is volna, de a holland egyszerűen leszorította a pályáról. A következő körben Raikkönen az egyenesben próbálkozott, sokkal gyorsabb volt, kimozdult a szélárnyékból, de Verstappen utólag mozdult ugyanarra, így az előzés újra nem jött össze. Az óriási baleset viszont majdnem, Raikkönennek fékeznie kellett az egyenes közepén, hogy ne menjenek össze.

Raikkönen káromkodott egyet a rádióba, majd a futam után korrektül kritizálta Verstappent, mert szerinte veszélyesen vezetett, de több nem történt, ugyanis - eléggé érthetetlenül - az FIA nem büntette Verstappent.

A második, veszélyes manővert Fernando Alonso magyarázta ki, mondván, a szabályokban az van, hogy "védekezőként egy irányváltás megengedett", és Verstappen pontosan ezt tette. Raikkönen még mellette sem volt, az RBR-es nem vétkes. Valóban nem az, ha az előírásokat nézzük, de kíváncsi lettem volna Alonso véleményére, ha vele csinálja ugyanezt Verstappen.

A korábbi manőver, a leszorítás viszont védhetetlenül szabálytalan, Raikkönen előrébb volt, ellenfele nem hagyott neki helyet a pályán. Az FIA mégsem szólt egy szót sem.

Ekkor állt elő Jacques Villeneuve, 1997 világbajnoka, és mondta azt, hogy egyrészt Verstappennel kivételeznek odafönt, másrészt valakit meg fog ölni, ha így folytatja. Raikkönen annyi kommentet fűzött még hozzá, hogy a srác egyszer nagyon el fog szállni, ha így vezet.

Ekkor szólt vissza Verstappen olyan szavakkal, hogy:

  • "szégyellje magát" Vettel és Raikkönen, mert az első kanyarban beszorították, aztán még ők sírnak
  • "óriási hazugság", amit a ferrarisok állítanak (hogy ő veszélyes volt)
  • Villeneuve meg vigyázzon, mit mond, hiszen "ő halálba vezetett egy embert" (Villeneuve a 2001-es Ausztrál GP rajtjánál balesetezett, a kocsijáról lerepülő kerék megölt egy pályabírót.)

Nem ezt várnánk egy 18 éves másodévestől, ugye? Vagy épphogy pont ezt várnánk?

Tény, hogy Verstappen, hiába nagyon fiatal, nincs még túl nagy rutinja sem, de nem tisztel senkit.

Ami még valahol rendben is lenne, gondoljunk csak vissza Sennára, vagy Michael Schumacher bemutatkozására. Különösen utóbbira könnyű emlékezni, szinte azonnal összeveszett Sennával, aki a nyilvánosság előtt beszélgetett el vele a 92-es Francia Nagydíjon az ütközésük után.

Sennának inkább már érett éveit és balhéit lehetne kiemelni, amikor Alain Prosttal hadakozott.

De sem Schumacher, sem Senna nem jött olyannal soha, hogy valaki azért fogja be, mert megölt valakit a pályán. Nem is hazugoztak, vagy intették szégyenkezésre a másikat. A pályán ők is überkemények voltak, túl is mentek a határon nem egyszer, de szóban nem mentek odáig, mint Verstappen. 18 évesen.

Vagyis a holland egy szempontból hasonlít rájuk: ugyanolyan nehéz megelőzni, mint őket anno, ugyanannyira feszegeti a határokat és a szabályokat. Csakhogy sokkal szemtelenebb, méghozzá nyilvánosan.

Charlie Whiting versenyigazgató a következő verseny, Monza előtt négyszemközt el is beszélgetett vele, sajnos erről a mítingről nem szivárgott ki semmi. Annyit tudunk, azért ült le vele, mert a - szintén nem nyilvános - pilótabrífingeken a többi versenyző erősen osztotta Verstappent, vagyis valamit kezdenie kellett vele.

Fontos kiemelni viszont, hogy a feddés, ha volt is, nem a bemozdulós manőverre korlátozódott: a williamses Valtteri Bottas ugyanis Monzában ugyanúgy védekezett Daniel Ricciardóval szemben, mint Verstappen Raikkönennel, és sem az FIA, se Ricciardo nem talált benne kivetnivalót.

Vagyis a versenyzést, illetve a védekezést máris új szintre emelte Verstappen,

mostantól biztosan gyakrabban fogunk látni ilyen - veszélyes, de szabályos - bemozdulásos manővereket.

Villeneuve azt mondta, ezt is csak azért hagyja a FIA, mert Verstappen csinálta, és vele kivételeznek, mivel új színt visz a Forma-1-be. Tény, hogy  Verstappen miatt Spában akkora közönség és olyan hangulat volt, mint még soha. A tinédzser nem csak a Benelux szurkolóknak lehet vonzó, de más tinédzsereknek és a többi fiatalnak is, akiket az F1 felé akar csábítani az FIA, Bernie Ecclestone és persze az új F1-tulaj.

Verstappen a legutóbbi futamon, Szingapúrban nem tett semmi kirívót, bár itt is volt egy kemény csatája volt csapattársával, Danyiil Kvjattal, akinek a helyét átvette az RBR-nél, ám ezúttal ő volt a támadó.

Verstappen

De jön majd Malajzia és főleg Szuzuka, aminek a rettentő gyors pontjain valószínűleg olyan védekező manővereket láthatunk tőle, mint Spában: egy sokkal veszélyesebb pályán, ahol ha valami félremegy, irtó nagy baj lehet belőle.