Csőd: F1-szabályalkotás? Igyekszünk nem egyezni, és jók a szendvicsek

2015.05.22. 15:09

Múlt héten ismét összeült a a Forma-1-es Stratégiai Csoport, hogy kitalálja az új F1-szabályokat, de csak nyilvánvaló törekvéseket sikerült összehoznia, amik csak nagy vonalakban határozzák meg az egyre unalmasabb F1 fejlődési irányát.

Semmi konkrétat és semmi precízet nem sikerült határozniuk, Monacóban több csapatfőnök is kijelentette, a jelenlegi szabályalkotási menetrend életképtelen.

"A stratégiai míting? Igyekeztünk minél jobban egyet nem érteni, és jók voltak a szendvicsek - viccelt a SkySportsszal Chris Horner Red Bull-főnök, csakhogy az egészet komolyan gondolta. - Mindenkinek megvan a saját elképzelése, és mindenki magát védi. A sportot az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) felügyeli és a FOM (Forma-1 Menedzsment) promótálja, nekik kellene összeülniük, és feltenniük a kérdést: milyen Forma-1-et is akarunk?"

A Stratégia Csoport tagja hat istálló, Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Williams, Force India, illetve az FIA-főnök Jean Todt és a FOM-főnök Bernie Ecclestone. Nekik kellene mind egyetérteniük ahhoz, hogy értékelhető lépéseket lehessen tenni előre.

"A Stratégiai Csoport alkalmatlan. Másfél-két éve dolgozunk így, de semmi értelmes nem született. Működő rendszerre van szükségünk. A régi időkben, amikor Bernie és Max (Mosley) irányított, tudtuk, kivel volt dolgunk. Nem hiszem, hogy a csapatoknak kellene eldönteniük, hogy merre haladjon a Forma-1. Meg kellene nekik mondani" - idézte az Autosport Bob Fernley-t, a Force India egyik vezetőjét.

A múltban valóban így volt, Ecclestone és az FIA, élén akkoriban Mosley-val, határozott. Most viszont már demokrácia van. Illetve majdnem, ugyanis a Lotus, a Sauber, a Marussia és a Toro Rosso ki van zárva mindenféle tárgyalásról.

Ennek ellenére a Toro Rosso-főnök Franz Tost is az előtte szólókkal van: "Ha a csapatokra hagyod a szabályalkotást, mindig lesz, aki nem írja alá a papírt. Túl sok dolgot beszélünk meg, túl sok felesleges mítingünk van. Bernie-nek és Jeannak kellene döntenie. Nem kellene megkérdezniük a csapatokat, mert azok sosem fognak megegyezni."

Horner szerint a körvonalakban - amikben múlt héten állapodtak meg hivatalosan, bár már évek óta szajkózzák azokat - mindenki egyetért, a probléma ezután jön.

"Igen, gyorsabb és agresszívebben vezethető autókat akarunk, de nem lehet mindenkit boldoggá tenni a döntésekkel, képtelenség mindenkinek egyszerre kedvezni. Bernie-nek és Jeannak le kell ülnie, és el kell döntenie, milyen terméket akar, ezt hogyan tudja felügyelni, majd közölni velünk, és

meglátjuk, mi akarunk-e indulni"

- véli Horner.

Véleménye első blikkre rendben is van, csakhát az utolsó tagmondata, hogy akarunk-e indulni, borítja az egészet.

Ha ugyanis Bernie és Todt eldönt valamit, de aztán a tízből öt csapat nem nevez be a Forma-1-be, ők lehúzhatják a rolót.

A Ferrarinak alapból vétójoga van bármilyen új szabály ellen. Megvétózhatták volna a turbómotoros Forma-1-et is, de nem tették, mert nem látták életképtelennek, és anyagilag biztosan jól jöttek ki belőle.

Jelenleg viszont a Renault már kivonulással a fenyeget, mert neki a turbóváltás nem jött be, míg a Mercedes akkor lépne ki azonnal, ha esetleg visszaállna az F1 a tavaly előtti szívómotorokra.

A motorkérdésben legalább már konszenzus van, mindenki a jelenlegi rendszerben akar tovább versenyezni, de ez csak az alapkérdés, a többi törekvés megvalósításának mikéntjéről még határozni kell.

A vita itt szokott elhalni, erről beszélt Horner, Tost és Fernley.