Kelet-európai sors, fehéren-feketén

„Engem mindig az ember érdekelt, és az a kultúra, amit ő teremtett, és amelyben ő él” – mondta Korniss Péter néhány éve az akkor még létező Népszabadságnak. A nyolcvanadik születésnapját augusztusban ünneplő fotós Folyamatos emlékezet című, a Magyar Nemzeti Galériában megtekinthető kiállítása az életmű legfontosabb állomásait mutatja be. Korniss Péter munkáiból válogattunk.

Sáros erdélyi falvak, népviseletben táncoló lányok és legények, mezőgazdasági munkát végző asszonyok és férfiak tűnnek fel Korniss Péter legismertebb fotóin. Képei miatt hiába vádolták nacionalizmussal és nosztalgiával, a fotográfust valójában – ahogy ő maga is fogalmazott – a kelet-európai sors érdekelte. Egy eltűnő és egyébként is nehezen megtalálható életforma megörökítése volt a célja, és ahogy egy interjúban mondta, a szokások mellett a szokások szigorú rendje érdekelte.

Korniss Péter Kolozsváron született 1937 nyarán, 12 évesen került Budapestre, így a középiskolát már itt végezte el. 1955-ben felvették az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karára, ahonnan később az 1956-os forradalomban és szabadságharcban folytatott tevékenységéért kizárták. Ezután segédmunkásként kezdett dolgozni különböző munkahelyeken, majd a Budapesti Fényképész Szövetkezet Andrássy úti riportosztályára került. A fényképész szakvizsga után, 1961-től, három évtizeden át a Nők Lapja munkatársa volt, ahol kezdetben fotóriporterként, majd képszerkesztőként dolgozott.

Fotóriporteri munkája balett-társulatok és néptáncegyüttesek fényképezésével kezdődött. Egy véletlen folytán került a Balettintézet és az Opera közelébe, egy lebetegedett kolléga helyére ugrott be a Képes Sport külsős fotósaként. „Itt is ugrálnak, ott is ugrálnak” – győzte meg a főnöke. Innen már csak egy lépés volt a néptánc iránti szerelem, ami megértette az egyébként sokat utazó Korniss-sal, hogy az igazán nagy élményekért nem kell feltétlenül Afrikába mennie, elég csupán tüzetesebben szétnéznie a szülőföldjén, ahol 1967-től kezdett el fényképezni, és ahová aztán évtizedekig visszajárt. Székre Novák Ferenc („Novák Tata”), a Bihari Táncegyüttes koreográfusa vitte el. Itt találkozott először a táncházzal és a paraszti világgal, ami aztán az egész életét meghatározta. „Bevallom, egész éjjel nem tudtam aludni.”

Korniss a pályája során tizenhat ország múzeumaiban és galériáiban állított ki, munkái megjelentek például a Geo magazinban, a National Geographic, a Forbes és a Fortune oldalain is. A mostani, Folyamatos emlékezet című kiállításának (kurátorai: Baki Péter és Jerger Krisztina) három évig válogatott képanyaga 2018. fenruár 11-ig meghosszabbítva látható a Magyar Nemzeti Galériában.