Az operatőr szerint nem történt nemi erőszak a vajas filmjelenetben

2016.12.07. 16:44

"Két kamerával voltam ott, és semmi nem történt. Senki nem erőszakolt meg senkit" – mondta a háromszoros Oscar-díjas Vittorio Storaro a Hollywood Reporternek egy római interjú során az Utolsó tangó Párizsban című film nagy port kavart vajas jelenetéről.

A legendás operatőr – aki az Apokalipszis most, a Vörösök és Az utolsó császár miatt kapott Oscart – a beszélgetés során nevetségesnek nevezte az 1972-es filmjelenet körüli botrányt, szerinte csupán rosszindulatú, fogalmatlan újságírók fújták fel az ügyet.

Az olasz operatőr elmondta: egyáltalán nem igaz, amiről a lapok és portálok cikkeznek, szörnyű, hogy ez megtörténhet, és különben is egy filmet forgattak. Storaro azt is kifejtette, hogy többnyire jó hangulat uralkodott a jelenetek felvétele alatt, szívesen emlékszik vissza ezekre a hetekre, majd a forgatások menetéről is beszélt: miután reggel megjelentek a lakásban, ahol a film forgott, a rendező, Bernardo Bertolucci és a férfi főszereplő, Marlon Brando elvonult ötletelni, hogyan lássanak neki az aznapi munkának. Miután végeztek, beavatták őt is.

Storaro szerint a 19 éves Maria Schneider tudta, hogy miért van ott, ahol van, ahogy azt is, hogy egy "szerelmes jelenetet" fognak felvenni, még ha az egy kissé szokatlan is. "Minden le volt írva, Bernardo azonban szeretett minden reggel hozzátenni valamit. Brandóval minden jelenethez kitaláltak még valamit. Ismertük a forgatókönyvet, de minden reggel előálltak valami újjal." Ez némileg egybevág azzal, amit Bertolucci is állított a hétfői közleményében, azaz hogy a fiatal színésznő tisztában volt az említett jelenet jellegével, egyedül "a vaj ötlete" lehetett számára meglepetés.

A jelenet körüli botrányt egyébként egy 2013-as tévéinterjú keltette életre, amelyben Bertolucci kulisszatitkokat árult el az Olaszországban betiltott filmről. Például azt, hogy a film egyik kulcsjelenete, amelyikben Brando vajat használ síkosítóként, nem egészen úgy szerepelt az eredeti forgatókönyvben, ahogy azt a kész filmben láthatjuk. A rendező ezt azzal indokolta, hogy valódi reakciókat akart viszontlátni a filmvásznon. "Azt akartam, hogy Maria érezze, és ne eljátssza a megaláztatást és a dühöt. A nő, és nem a színésznő reakcióját akartam megmutatni" – mondta az interjúban, amit (vélhetően a nyelv miatt) csak három évvel később kapott fel a média. Az üggyel nemrég mi is foglalkoztunk.

Az elmúlt napokban több hollywoodi híresség is kifakadt a filmes eljárás miatt. Chris Evans azt írta, nem tud többé sem a filmre, sem Bertoluccira és Brandóra úgy tekinteni, ahogy eddig, Evan Rachel Wood pedig szívszorítónak és felháborítónak nevezte az esetet – ő egyébként nemrég állt a nyilvánosság elé azzal, hogy korábban kétszer is szexuális erőszak áldozata volt. Jessica Chastain, a Mentőexpedíció női főszereplője annyit írt: "Üzenem mindenkinek, aki szereti ezt a filmet, hogy azt nézitek, ahogy egy 48 éves férfi megerőszakol egy 19 éves lányt, a rendező pedig előre kitervelte ezt. Hánynom kell."

Ne maradjon le semmiről!