Mégis a védett kerékpárút* a jobb? Van, ahol igen

Toronto: rossz helyre rossz út, meglepően jó eredménnyel

2016.02.10. 14:27

Igen, igen, persze tudom, hogy a kerékpár közlekedési eszköz és az úttesten a helye az autók mellett, de engem egyáltalán nem lepett meg a Ryerson Egyetem most közzétett kutatása, mely szerint igazán csak a védett kerékpáros infra csinál kedvet a bringázáshoz. 

sherbourne-bikelane.jpg.662x0 q70 crop-scale
Fotó: Lloyd Alter / Protest on Jarvis Street

Persze mielőtt mindenki felhördülne, ne feledjük, az épített elemekkel elkülönített út vagy sáv tényleg csak az igazán nagy forgalmú utaknál fontos (mint amilyen mondjuk most épül Londonban), a kis utcákban a forgalomcsillapítással lehet fellendíteni a kerékpározást, ott legfeljebb a pénzköltésre jó a kerékpárút-építés.

Biztos köztetek is van olyan, de az ismerőseitek közt egész biztos akad, akit azért nem kerékpározik a városban, mert fél a túl nagy autóforgalomtól. Vagyis, ha azt szeretnénk, hogy ezek az emberek is bringára üljenek, akkor bizony védett utakat kell kialakítani nekik, legalábbis a kanadai elemzés szerint.

Toronto valamivel nagyobb mint Budapest, de nem sokkal, 2,66 millióan lakják. 2012-ben az egyik nagy belvárosi sugárútján 2,4 kilométer hosszan védett közlekedési vonalat építettek ki. Persze minden város más és más, de ha itthoni hasonlatot keresnénk, akkor nagyjából olyan, mintha

  • a Váci úton csinálták volna a Nyugati és az Árpád híd felhajtója közt,
  • vagy az Üllőin a Kálvin tértől a Nagyvárad térig,
  • esetleg, hogy végképp valami eretneket mondjak: az Erzsébet híd és a Keleti pályaudvar között a Rákóczi-Kossuth tengelyen.

Korábban ott sem volt még ilyen hosszú bringaút egy sugárúton sem, szóval kíváncsian várták, mi lesz az eredménye. Arra senki sem számított, hogy

300%-kal nő a kerékpárosok száma az útvonalon.

A legfontosabb érdekességeket a TreeHugger mazsolázta ki:

  • az itt tekerők  38%-a nem is kerékpározott az új bringaút megépülte előtt,
  • 55% a tömegközlekedésről, 24% viszont autóról váltott a kerékpárról,
  • legtöbbjük azért váltott most, mert biztonságos lett az út,
  • de majdnem ilyen fontos szempont volt az időmegtakarítás: a kerékpárral gyorsabban.

Az eredmény azért is meglepő, mert a fejlesztést még a kerékpáros szakújságírók is kétkedve várták és előre leírták:

rossz tervezés rossz helyre.

Egy korábbi demonstráció a Jarvis Street-i kerékpárútért. Nem valósult meg az álom, helyette született meg ez a Sherbourne Streeten
Egy korábbi demonstráció a Jarvis Street-i kerékpárútért. Nem valósult meg az álom, helyette született meg ez a Sherbourne Streeten
Fotó: Lloyd Alter / Protest on Jarvis Street

Ugyanis nem valami komoly előtanulmányok alapján került épp ide a fejlesztés, hanem mert egy másik helyszínen megfúrta az autóslobbi , a városvezetés pedig ezzel próbált törleszteni.

De úgy tűnik, ahol használható infrát építenek, ott hirtelen mindenki használni kezdi.

*Jogos észrevétel, amit többen jeleztetek: ez nem kerékpárút, hanem sáv, még akkor is, ha épített elemekkel van elkülönítve az úttesttől és nem csak egy felfestett csík. Köszi!

Egy elbénázott önkormányzati fejlesztésnek indult, aztán ez lett a vége

Közzétette: Kerékagy – 2016. február 10.