Nem nő a fizetésem, nem jutok sehová!

2015.11.26. 07:34

Nincsenek oda a munkahelyeikért az európaiak. Az Aon Hewitt felmérése szerint itt a legkevésbé elkötelezettek a dolgozók, és egyre rosszabbul érzik magukat a munkájukban is. A magyarok ugyan jobban megbecsülik az állásukat, mint az uniós átlag, jól kijönnek a főnökkel és a kollégákkal, azért nálunk is sok a panasz. Úgy érezzük, hogy ennyi pénzből, ennyi emberrel nem tudjuk kihozni magunkból a maximumot.

Mindenki lelép

A magyar dolgozói elkötelezettség töretlenül nő 2005 óta, miközben világszerte csak a válság lecsengése után kezdett újra emelkedni. 

Egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 62 százaléka elkötelezett cége felé, ami megfelel a globális szintnek, az uniós átlag 57 százalék.

Elkötelezettnek azok a dolgozók számítanak, akik:

  • ajánlják másoknak is saját munkahelyüket
  • nem terveznek állást változtatni
  • elvárásokon felül teljesítenek

Nagy frusztrációt okoz viszont a munkaerőhiány, csak kevesebb mint minden második dolgozó gondolja úgy, hogy rendelkezésére áll a munkavégzéshez szükséges mennyiségű és minőségű erőforrás. A munkavállalók nagy része úgy érzi, hogy a legjobbakat könnyen elhalásszák, 44 százalékuk nem bízik abban, hogy a cég képes megtartani a legjobb embereket. Ez részben abból is fakad, hogy a legtöbben úgy érzik, kevés a fizetés és az előrelépési lehetőség a cégen belül. 

Legjobb munkahely felmérés

A tizenötödik alkalommal elvégzett Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésben idén 76 vállalat vett részt. Az eredmények alapját a 32000 megkérdezett munkavállaló és felmérésbe bevont 450 felsővezető adja.

Az ő válaszaik alapján 2015 Legjobb Munkahelyei:

50-250 fő: Alpiq Csepeli Vállalatcsoport, Cisco Systems Magyarország Kft., Faulhaber Motors Hungaria Kft., Hilti Hungária Kft., Industrial Technique Hungary Kft., Kulcs-Soft Számítástechnika Nyrt., Macher Gépészeti és Elektronikai Kft., MAPEI Kft., Veeva Systems Hungary Kft.

250-1000 fő: B. Braun Avitum Hungary Egészségügyi Szolgáltató Zrt., DECATHLON Magyarország, Eurofamily

1000+ fő: Allianz Hungária Zrt., Diageo Üzletviteli Szolgáltatások Kft., dm Kft., McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft.

A többség eközben nem érzi magát olyan kapósnak: tíz megkérdezett magyar dolgozóból csak három gondolja úgy, hogy könnyen találna állást, ha kirúgnák, 22 százalék kimondottan fél kimenni a munkaerőpiacra. Ezzel az eredménnyel a kelet-közép európai régióban a válság óta a sereghajtók közé tartozunk. 

Ez legyen kész tegnapra!

A munkaerőhiány növeli a stresszt és rontja a munka-magánélet egyensúlyát is.

Ma Magyarországon minden ötödik dolgozónak kimondottan nehézséget okoz a munkájával járó stressz kezelése, nem tudja megteremteni a munkája és a magánélete közötti egyensúlyt.

Pedig elégedetlen dolgozókkal nehezen lesz eredményes a cég. Egy kutatás szerint például a brit közszféra évente 26 milliárd fontot bukik a motiválatlan munkavállalók miatt. "Jobban dolgozik az, aki szereti a munkahelyét, így a cégek is egyre inkább törekszenek arra, hogy elkötelezetté tegyék a dolgozóikat. A vállalatok teljesítménye nagyban függ attól, hogy a dolgozók mennyire hajlandóak kihozni magukból a maximumot" - mondta az Indexnek Bakos Réka, az Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés projektének vezetője.

munka3

Ahogyan a baloldali ábrán is látható, a vállalatok top25 százaléka, vagyis ahol legmagasabb az elkötelezett dolgozók aránya, jóval magasabb részvényesi megtérülést hoz.

A céges kávénak híg a leve

Európában drasztikusan romlik a munka-élmény, itt láthatjuk a legnagyobb (85 százalékpontos) zuhanást a dolgozói elégedettségben.

Ez főleg a rendelkezésre álló erőforrások, munkaeszközök, a kommunikáció, ügyfélközpontúság, valamint a vezetés emberközpontúságánál szembetűnő. Világszinten a munka-élmény 28 százalékponttal csökkent, különösen a felhatalmazást, a hatáskört, felelősséget, valamint az önmegvalósítást illetően lettek kritikusabbak a dolgozók.

Bezzeg Dél-Amerikában


A latin-amerikai régióban továbbra is a legmagasabb és legstabilabb az elkötelezettség, 10 foglalkoztatottból hét elkötelezett vállalata felé. Ezt követi Afrika és a Közel-Kelet (67%), ahol viszont az utóbbi öt évben jelentős ugrásokat láthattunk a dolgozói elkötelezettségben.

Észak-Amerikában a munkavállalók 66 százaléka elkötelezett, ez már majdnem eléri a recesszió előtti szintet. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben az elmúlt 5 évben jelentősen nőtt az elkötelezett dolgozók aránya.

De mit tehetnek a vállalatok, hogy növeljék a dolgozók elkötelezettségét, milyen tényezők befolyásolják azt egyáltalán? A kutatás szerint függ a vállalati gyakorlatoktól, a kommunikációtól, a folyamatoktól, a munkakörnyezettől, a munkabiztonságtól és munka-magánélet egyensúlyától is. Ezeken kívül fontos a márka, a jó vállalati hírnév, a vezetés és a céges kultúra is.

Dolgozói elkötelezettség 62% 66% 57% 64% 71% 67%
Elkötelezettség változása (2013-2014) 1% 1% 0% 3% 1% 6%
   Globális Észak-Amerika Európa Ázsia és Csendes-óceánia Dél-Amerika Afrika és Közel-kelet
Felsővezetés 5% 5% 3% 6% 13% 6%
Munkáltatói hitelesség 3% 2% 2% 3% 5% 5%
Közvetlen felettes 2% 0% 1% 3% -1% 4%
Innováció 1% 6% -4% 7% 1% 11%
Erkölcsi elismerés 1% 2% -1% 2% 2% 2%
Munka-magánélet egyensúly 1% -1% -1% 6% 2% 6%
Juttatások 1% 2% 0% 1% 9% 3%
Kommunikáció 0% 8% -10% 8% 9% 10%
Munkatársak 0% 0% 2% -2% 1% -7%
Fejlődési lehetőségek 0% -1% -2% 3% -2% 2%
Teljesítménymenedzsment 0% -1% -3% 3% 8% 1%
Vállalati hírnév 0% 0% -1% 1% 1% -1%
Fizetés 0% 2% -1% 1% 2% 0%
Munkafolyamatok 0% 0% -2% 1% 0% 4%
Munkakörnyezet -1% 0% -3% 3% 3% 6%
Felelősség és hatáskör -1% -3% -5% 6% -5% 2%
Biztonság -1% 0% -2% -2% 1% -7%
Önmegvalósítás -1% -3% 0% 0% -6% 1%
Munkafeladatok -1% -2% 0% 2% -6% 3%
Diverzitás -3% -1% -3% -4% -1% -9%
Karrierlehetőségek -3% -3% -7% 2% -3% 5%
Ügyfelek -3% 0% -7% 1% -10% 3%
Üzleti egységek vezetése -5% 3% -8% -5% -1% -10%
Ügyfélközpontúság -5% 7% -10% -2% -9% -3%
HR gyakorlatok -5% 1% -4% -13% 5% -24%
Emberközpontúság -6% 1% -9% -7% -9% -13%
Munkaeszközök -7% -3% -10% -7% -4% -13%
Munka-élmény változás -28% 21% -85% 17% 5% -13%