Ne hagyja magát átverni az ingyenes szolgáltatással

2015.07.03. 11:26

A GVH jelezte, hogy újra elterjedni látszik az az átverős trükk, hogy telefonon megkeresnek cégeket, és ajánlanak nekik valami ingyenes szolgáltatást. Utána postán küldenek a vállalkozásnak egy csomagot, de az átvételkor nem átvételi elismervényt adnak, hanem titokban egy megbízási szerződést.

Ha pedig valaki figyelmetlenül veszi át csomagot, már vásárolt is magának egy szolgáltatást, amit feltehetően nem vett volna meg, ha nem verik át. Ráadásul nem egy esetben, ha utána reklamál a pórul járt vevő, akkor az átverős cég még a GVH-ra is hivatkozik, hogy a versenyhivatal már jogszerűnek minősítette a tevékenységüket. 

Nos, egyrészt a GVH megállapításai egy-egy esetről sosem általános jellegűek, nem terjednek ki egy vállalkozás teljes tevékenységének minősítésére. A megtévesztés hatására kötött szerződés pedig bármikor gond nélkül megtámadható a bíróságon. Akkor is, ha a megtámadási határidő már letelt, írja a GVH. 

A GVH mindenesetre arra kéri a cégeket, hogy például ne adják ki az adataikat telefonon mindenféle ingyenes szolgáltatással házalóknak.

  • Rögzített módon érdemes szerződést kötni, az sokat segít a későbbi jogviták elkerüléséhez.
  • Emellett azokat a papírokat is mindig el kell olvasni, amit akár postai alkalmazott ad át, nem mindig lesz ez átvételi elismervény.
  • Ha átveszünk egy csomagot, akkor lehetőleg hamar nézzük meg, hogy ténylegesen mit is vettünk át.
  • és ha vitatják a bárhogy létrejött szerződés jogosságát, akkor semmiképp ne fizessenek ész nélkül. Ilyenkor általános jelleggel annyit tanácsol a versenyhivatal, hogy először végig kell nézni a meglévő dokumentumainkat, és próbáljunk meg valamilyen jól bizonyítható módon érvelni először a pénzt kérő vállalatnak, hogy miért nem akarunk fizetni nekik.