Ha működik egy P+R parkoló, gyorsan fizetőssé teszik
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Bácskai János polgármester vezette ferencvárosi önkormányzat 2016 október 1. határidővel fizetős parkoló övezeté nyilvánított két P+R parkolót, az Ecseri út metróállomás melletti 100 férőhelyest és a Pöttyös utca metróállomás melletti 160 férőhelyes parkolókat. A díjköteles parkolás munkanapokon 8-18 óra között fog tartani, a várakozási díj mértéke 175 forint lesz óránként, írta lapunknak olvasónk, László.
Az átalakítás célja, hogy a területen a ferencvárosi lakosok jobban tudjanak parkolni, és hogy a kerület útjait és tereit P+R parkolónak használó gépjárműveket visszaszorítsák.
Az utóbbi szándék azért is érdekes, mert a Pöttyös utcai metrómegállónál hivatalosan kijelölt P+R parkoló van, amit a BKK, a Főpolgármesteri Hivatal és a Fővárosi Szabályozási Keretterv azért jelölt ki, hogy a külvárosból, agglomerációból érkező autósok letehessék a kocsijukat, és a belvárosi dugót csökkentve tömegközlekedéssel utazhassanak tovább.
Megkerestük a ferencvárosi önkormányzatot, miért akarják felülírni a szabályozást. A sajtóosztály válaszában azzal védekezett, hogy a város belső területein tendencia, hogy megszűnnek a P+R parkolók, vagy ki sem épülnek, mint például a Közvágóhídnál tervezett, helyettük a külső területeken alakítják ki őket az elővárosi vasútvonalak mellett.
Nem a Ferencváros eszerint az első kerület, ami P+R parkolót szüntet meg, mert például a Retek utcai P+R parkoló helyén ma bevásárlóközpont áll, a Déli pályaudvar. P+R parkolója ma szálloda és irodaház, az Örs vezér téri P+R parkoló szintén bevásárlóközpont, illetve a Pesti alsó rakpart XIII. kerületben található szakasza egykor P+R parkolóként üzemelt, ma fizető parkoló.
A kerület érvelése jól hangzik, de két gyenge pontja van:
- a vasút sosem lesz annyira vonzó alternatíva az autósoknak, mint a metró, ami sokkal gyorsabban, kényelmesebben jut el a belvárosban mindenhova
- a megszüntetett ferencvárosi P+R parkolót használó autósok vajon melyik vasútvonal P+R parkolójában hagyják az autójukat? (Kőbánya-Kispest tele van, azért is jönnek beljebb néhány megállóval)
Megkerestük a BKK-t is, mi az álláspontja az ügyben. Eszerint az Ecseri út metróállomás ferencvárosi oldalán a SPAR melletti parkoló hivatalosan nem P+R parkoló, az az Üllői út túloldalán van, és marad is P+R, tehát mossák kezeiket A Pöttyös utca metróállomástól délre az Üllői út szervizútján lévő hivatalos P+R parkolót azonban valóban bevonták a díjfizető övezetbe.
Ezért a BKK felveszi a kapcsolatot a IX. kerületi önkormányzattal. A társaság célja az, hogy a szervizúton lévő parkoló továbbra is ingyenes maradjon, miközben a lakóházakhoz közelebbi útpályán az ott élők érdekében díjfizetés bevezetésével korlátoznák a P+R jellegű használatot.
A BKK tervei között szerepel, hogy térségben a Népligetnél uniós támogatással új P+R parkoló létesüljön a korábban megszűnt Ludovika melletti parkoló pótlására.
Két évtizede folyamatosan arról hallani, hogy minél több P+R parkolóra van szükség Budapesten a tömegközlekedési csomópontoknál, mert óriási a torlódás a bevezető utakon. Igaz, hogy időközben épült néhány P+R parkoló (mintegy harmada a hivatalosan hangoztatott szükségesnek), de jó párat megszüntettek és beépítettek. Az hogy fizetőssé alakították, most fordult elő először, és könnyen precedenst teremthet. A dugó pedig, mint azt napról napra lehet tapasztalni, biztos, hogy nem csökken.
Frissítés: Észak-Pesten is alakul a helyzet
A jelenség nem egyedi, írták cikkünk megjelenése után többen is. Péter szerint a XIII. kerületben is kitettek a (még zacskóval fedett) táblákat es a (még nejlonba burkolt) automatákat több, egyértelműen P+R-ként használt, lakó- es irodaépületektől távol levő parkolóba a Váci út mentén.
Fizetős lesz minden ezen a vonalon a kerületben, beleértve az Újpest-Városkapunal a távolsági buszmegálló melletti nagy parkolót (a CBA Cent vásárlóinak fenntartva pár ingyenes helyet), és az Árpád hídi felüljáró alatti parkolókat is.
A dolog azért ciki, írja Péter, mert így a 3-as metró vonalán észak felől csak az Újpest városkapu újpesti oldalán levő ingyenes P+R es az angyalföldi oldalon levő "egy vonaljegy árú" őrzött P+R marad megfizethető alternatíva, de előbbi 7:40-re, utóbbi olyan 8:15-re teljesen megtelik már most is.
Frissítés 2: Felkészül Kispest is
A kispesti Europark aljában is már frissen felszerelt parkoló órák várják, hogy végre szedhessék a pénzt. Ez pont a Határ úti metrómegálló mellett van, sokan használják. A BKK-s térkép szerint ezt "egyéb kezelésű P+R parkoló". Cserébe a környező kis utcákban még nincs fizető automata, ami egyébként tényleg védené az ott lakók parkolási lehetőségét, írja András.