Baj lehet az omladozó HÉV-alagútból

2015.04.17. 15:53
Jelenleg is folyik a felmérése annak, milyen károkkal kell számolni, miután kiderült, hogy nem sikerült jól a HÉV-alagút megerősítése a Margit hídnál a fonódó villamos vágányai alatt. Az alagútban ugyanis a födémről potyogni kezdett a beton, a forgalmat leállították. Információink szerint a mérnök és a kivitelező vitába bonyolódott a folytatásról. Ha nem sikerül megtalálni a kompromisszumot, a BKK két rossz közül választhat: kockáztatja, hogy rászakad a fonódó villamos a HÉV-re, vagy kicsúszik az idei határidőből, és elúsznak az uniós milliárdok.

Az építésen dolgozó olvasónktól érdekes levelet kaptunk, ami szerint a HÉV alagútjának megerősítése eleve nem úgy valósult meg ahogyan azt eredetileg megtervezték. Az új villamosvonal jelentős terhelésnövekedése miatt az eredeti tervek szerint hónapokra le kellett volna zárni a teljes alagutat és egy teljesen új alagutat kellett volna építeni egy erősebb és vastagabb födémmel. Ehhez a meglévő alagutat is ki kellett volna mélyíteni, ami jelentős költséggel és munkával járt volna.

Erre azonban nem volt uniós forrás, a BKK és a főváros meg nem volt hajlandó pluszköltséget biztosítani.

Látták, hogy reped, mégsem léptek

A levél írója szerint az alagút tetejének repedéseit már hétfőn észrevették, de állítása szerint a kivitelező mérnökei arra utasítottak mindenkit, hogy ne foglalkozzanak vele. Április 16-án kaptak híreket arról, hogy az alagútba kisebb betondarabok potyogtak le. Ekkor azonnal le kellett volna állítani a forgalmat, ez mégsem történt meg. A levél szerint csak reggelre lett világos, hogy a forgalom nem indulhat újra, és a hiba kijavítása nem néhány nap lesz. 

Ma délelőtt már arról is lehetett hallani, hogy lehet, az egész fonódó építését felfüggesztik (...). Mindenesetre az tény, hogy az alagút födémje nem megfelelő és az átépítési munkálatokba olyan hibák kerültek, hogy lehet, az eredeti autós és buszos forgalmat se fogja elbírni, nemhogy az új villamosokat!

– írta olvasónk.

Megkerestük a levéllel a BKK-t, de egyelőre a türelmünket kérték.

Teljes hülyeség, hogy le kell állni

A beruházást ismerő forrásaink részben cáfolták a levélben írtakat: az eredeti tervek szerint a födém megerősítése volt szükséges. A kivitelező dolga volt feltáró méréseket végezni, ami lezajlott. Ez alapján a BKK technológiát váltott és módosított néhány hete, más típusú megerősítést kért. Az új technológia okozott most gondot.

Az alagút a hetvenes években épült, nincsenek pontos tervei, az állapota csak bontással látható. De forrásunk szerint mélyitésről szó sincs és nem is volt, ez teljes hülyeség, ahogy az újjáépítés, és a fonodó építésének a leállítása is. Csúszást viszont okozhat a probléma, sőt többletköltséget is. Valószínűleg másképp kell majd az alagutat megerősíteni, amire a kivitelező néhány napon belül leteszi a javaslatát.

Régóta nincs jó állapotban az alagút

Egy másik forrásunk szerint a kivitelező BEM Tram Konzorcium (Közgép–Swietelsky–Strabag) és a tervező Főmterv között megy a bruszt, hogy milyen megerősítésre van szükség a HÉV-alagútban. Egyszer korábban már egy héttel meg kellett hosszabbítani a vágányzárat (azaz nem járhattak a HÉV-ek) a vita miatt.

Az biztos, hogy az alagút nincs jó állapotban. Az árvizek minden évben megnyomják oldalról, rendszeresen beázik, a vasbeton szerkezet mállik, korrodálódik. Olyan is előfordult már, hogy árvíz idején le kellett súlyozni, nehogy a födém megemelkedjen. 

BKK: A hirtelen felmelegedés miatt potyogott a beton, baj nincs

Az utolsó pillanatban befutott a BKK hivatalos válasza is az ügyben. Eszerint a tervezés során a HÉV alagút próbaterhelése megtörtént, a teherbírást megfelelőnek találták. Megerősítést csak a Bem tér közelében tartottak szükségesnek, amely a mostani problémától függetlenül rendben halad. 

A kiválasztott kivitelezőnek feladata volt a bontást követően a próbaterhelés ismételt elvégzése. Ez a mérés a dilatációk közelében oldalirányú mozgást jelzett, a teherbírást azonban az alagúti szakaszon megfelelőnek találta, de oszlopsor beépítését javasolta a Batthyány tér állomás peronján. Ez utóbbi munka előkészítése is függetlenül zajlik a mostani problémától. Ezek szerint a teljes alagút újraépítésére nincs szükség.

Az érintett helyszínen korábbi több tíz évre visszamenő beázás és földelési probléma miatt néhány gerenda sérült volt, ezek cseréjét a későbbi, a Batthyány téri oszlopsor beépítésekor amúgy is szükséges vágányzár keretében tervezték. Állapotuk akkor az azonnali cserét nem támasztotta alá. A tegnapi eseménynél közrejátszhatott  a hirtelen jött felmelegedés, amely a lebontott burkolat alatt lévő, amúgy is rossz állapotú alaplemez és a gerenda hőtágulás miatti sérülését okozta. A kockázatok mérséklése érdekében a BKV először a HÉV sebességét korlátozta, majd a nap folyamán a forgalom leállításáról saját hatáskörben üzemeltetőként döntött. A BKK-nak nincs tudomása arról, hogy az állapotromlás már a korábbi napokban veszélyes mértéket öltött volna, ilyen értesítést sem a kivitelezőtől, sem a felügyelő mérnöktől, sem az üzemeltetőtől tegnap délutánig nem kapott.

A hibát a jelenlegi műszaki információk alapján április 26-án üzemzárásig kijavítják. Eddig a sérült elemeket eltávolítják és ideiglenes fedést építenek be. Ezt követően, az eredetileg tervezett időben kerülnek helyükre az új gerendák. A fonódó villamos projekt leállítását a csütörtöki rendkívüli esemény nem indokolja.