Az aprócska sziget politikailag és kulturálisan Portugáliához tartozik, azonban az anyaországtól több mint 900 km-re Délre található, egy „magasságban” Marokkóval, így földrajzi értelemben már Afrikához tartozik, ugyanakkor a Kanári-szigetektől Északabbra fekszik.
S, hogy egész pontosak legyünk Madeira-szigetekről van szó, ugyanis négy kisebb sziget található a szomszédságban, melyek közül csupán Porto Santo rendelkezik lakossággal (kb. 5000 fő).

A (fő) sziget paramétereiről még annyit, hogy harmad akkora, mint Komárom-Esztergom megye, és vulkáni folyamatok eredményeképp született ez a csodás „atlanti gyöngyszem”, ahol jellemzően mediterrán éghajlat uralkodik, de egy bizonyos magasság fölött már hegyvidéki az időjárás; illetve látványos különbség mutatkozik hőmérsékletben, és csapadékban egyaránt a sziget északi és a déli része között.

Általános bemutatás

A földrajzi elemzést követően, most nekilátok a térség történelmi, kulturális, gazdasági és antropológiai változásainak taglalásába, az elmúlt ötszáz évre visszamenőleg. Természetesen nem fogok ilyet tenni, de nagy vonalakban megemlítem, hogy mit érdemes (érdekes) tudni Madeiráról, melyek számomra sem voltak maguktól értetődőek korábban.

Az írott történelem 15. századában portugál hajósok fordították erre vitorláikat, és érték el a szárazföldet. Egyes források megemlítik a Rómaiakat is, de számottevően nem befolyásolták az itteni történelmet. Két portugál hajós João Gonçalves Zarco és Tristão Vaz Teixeira, kiket, mint a sziget felfedezői és alapítói tartanak számon a helyiek. Később Portugáliából telepedtek be földműveléssel foglalkozó bérlők (ún. colonosok), akik terményeikkel fizettek a nagybirtokosnak az itt-tartózkodásért, földhasználatért. Ez, sajnos már a kezdeti időkben megteremtette a szakadékot a gazdagok és szegények között. Ezen kívül érkeztek a Kanári-szigetekről illetve Észak-Afrikából (mórok) rabszolgák is szép számmal.

A földműveseknek munkát, megélhetést biztosított viszont csekély haszonnal, mivel a termény felével fizettek a földért a nagybirtokosoknak. Ugyanez könnyű életet jelentett a földdel rendelkezőknek, akik ráadásul csak időszakosan látogattak a szigetre, kikapcsolódásképpen. Ennek a bérlői rendszernek csupán 1974-ben lett vége, a „szegfűk forradalmával” (Portugália), s a colonosok megvásárolhatták a földeket kedvező állami hitelek segítségével (melyek mérete alig haladta meg az 1/10-ed, jó esetben 1/3-ad hektárt). Szóval a földművelés egyre kevéssé volt kifizetődő, s manapság is inkább csupán kiegészítésként foglalatoskodnak ezzel a helyiek.

De vissza a kezdetekhez: Zarco és Vaz Texeira felosztotta egymás között, illetve rokonaik, barátai között a szigetet, majd lázas cukornádtermelésbe kezdtek. Ekkor kezdődött el a világhíressé vált levada (öntözőcsatorna) rendszer kialakítása is, természetesen rabszolgák által. A fényes időszak nagyjából száz évig tartott, aztán a brazil és közép-amerikai olcsó cukornád tönkretette ezt az iparágat. A szigeten élők kénytelenek áttérni a szőlőművelésre, amelynek sikere töretlen a 19. század végéig, ekkor Amerikából érkezik a peronoszpóra (gomba) és filoxéra (szőlőgyökértetű) ennek következtében a tőkék nagy része elpusztul, ez miatt sokan kivándorolnak. Ezért újra felfedezték a cukornádtermelést, de sajnos egyre veszít a jelentőségéből napjainkig. Csupán Funchalban, Calhetában, és Porto da Cruzban dolgozzák fel a hosszúkás csöveket, és készítenek cukornádpálinkát (aguardente de cana), rumot, és cukorszirupot (melaszt). Ezeken túl a banántermelésről érdemes még említést tenni, amely nagyobb törés nélkül virágzik a 20. század végéig, de sajnos a sok gondozást, és vizet igénylő (1 kg banánhoz kb. 10 hektoliter víz kell) gyümölcsnek komoly (olcsó) ellenfelei akadnak a piacon, ami miatt visszaszorult ez az iparág az elmúlt évtizedekben.

 Dióhéjban ezek azok a fordulópontok, illetve történelmi események, amelyek formálták Madeira arculatát. A 19. századtól persze az egyre erősödő turizmus, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni, de ezt külön nem firtatnám, és természetesen a halászat, ami az összképhez hozzátartozik.

Miért Madeira?

A tél vége felé elhatároztuk Annával, hogy nyaralni megyünk, de hogy hova azt még nem tudtunk biztosan. Aztán egyik nap munkában, épp a szünetemet töltöttem, mikor kollégámmal beszélgettünk kicsit, s ő említette, hogy járt már Madeirán, ami egy gyönyörű sziget Portugáliától nem olyan messze, de külön dialektust beszélnek, és a többi, és a többi…

Otthon aztán felvetettem az ötletet, és hamar meg is született a döntés a nyári vakációval kapcsolatban. Áprilisban foglaltunk repjegyet, még normális áron, és szállást is találtunk könnyedén. Tudatosan választottuk az északi oldalt, mert nem szerettünk volna a fővárosban táborozni. Szóval egy aranyos kis panzió lakói lettünk kilenc éjszakára.

Kezdődik a nyaralás

Hajnalban, már négy előtt autóban voltunk, és indultunk Gatwickre, London második legnagyobb (mind méretben, mind forgalomban) repterére. Ez előtt csupán Luton repterén jártam, illetve Ferihegyen, de az itt tapasztalt méretek tényleg lenyűgözőek voltak, nem különben a szolgáltatás. Sima bőrönd leadás, könnyű becsekkolás, kényelmes beszállás. Az első eset, hogy nem kellett lépcsőzni a beszállásnál – a „kezdő” utazó apró örömei. Egyébként pedig pontos indulás, érkezés, ez mondjuk inkább a légitársaság (Monarch) érdeme, de azért jó volt tapasztalni ezeket a pozitív példákat is. A három és fél órás utat követően simán landoltunk Santa Cruzban, ahol a madeirai reptér található. A hatalmas méretek után, most találkozhattam életem legkisebb repterével is. A 2000-es évek elején hosszabbították meg a kifutópályát, ennek köszönhetően már nagyobb gépeket is tud fogadni, illetve egy tavalyi változás – amire érkezéskor nem, csak visszafelé figyeltem meg – hogy a reptér hivatalos neve: Cristiano Ronaldo Madeira International Airport lett, a futballjátékos arca látható a hatalmas betűk mellett… Vagy a futballjátékos hatalmas arca látható a betűk mellett, ezt mindenki döntse el maga. :)

Bom dia! (= Jó reggelt!) Ellenőrzés, csomagfelvétel, és autóbérlés következett. Egy kisebb autót szerettünk volna, úgy voltunk vele, hogy minél kisebb annál olcsóbb, de végül a kedves hölgy egy Renault Capture-t ajánlott, ami ugyanabban az árban volt, mint a kisebb járművek. S ráadásul - azt mondta - ez sokkal jobb lesz nekünk, mert Madeirán fel-le megyünk, és ez bírja majd a gyűrődést. Nyilván volt mögötte némi marketing szöveg, de nem bántuk meg, hogy ez mellett az autó mellett döntöttünk. Kettőnknek tökéletesen elég volt, a nagy bőrönd elfért a csomagtartóban, elvitt A-ból B-be, és ráadásul alig volt idősebb három hónapnál, a tíz napot pedig másfél tankkal végigmentünk.

Utunk ezután a fővárosba vezetett, Funchalba, ahol némi keringés után, és a helyi taxisok meginterjúvolását követően a plázában parkoltuk le járművünket. Könnyű, gyors ebéd, egy kis maracujás turmix, és indulhatott a városnézés. Alapvetően nem kellett messzire mennünk, és máris a Parque de Santa Catarinában találtuk magunkat. Ezt megelőzően még két látványosságot is felfedeztünk, az első Capela de Santa Catarina, ez a kis kápolna valószínűleg a sziget első kápolnájának helyén áll, de a bejárata mellett található szenteltvíztartó biztosan az 1500-as évekből való! Aztán egy kőhajításnyira megtaláltuk Kolombusz Kristóf bronzszobrát, mivel a felfedező útjai előtt szívesen töltötte idejét a szigeten. Ahogy tovább sétáltunk, az egyébként bámulatosan gyönyörű parkban elérkeztünk egy kis tavacskához, illetve az e fölé magasodó Quinta Vigia (= ötödik kilátó) épületéhez. Ez, egy rózsaszín vakolatú 17. századi úrilak, ma viszont, mint hivatalok háza ként funkcionál. A kertje viszont mindenképp megér egy látogatást, ugyanis egy Euró ellenében olyan szépen gondozott, ápolt, és színpompás kertben sétálhatunk, amely felér az összes többi botanikus kert igényességével is! Az épületet Sisi királynéval hozzák összefüggésbe, aki 1860-ban járt itt, gyógyulása érdekében. De valójában egy másik épületben lakott, amit időközben elbontottak, viszont a királyné tiszteletére hasonló névre keresztelték a házat. Erzsébet királynő szobra egyébként kicsit feljebb megtalálható a Casinotól nem messze. A szobor és a kaszinó volt az első napi turistáskodás záró helyszíne is (pontosabban az átellenben található cukrászda), ahova nem tértünk be kártyázni, vagy rulettezni, viszont megállapítottuk, hogy nem túl szép, mármint a kaszinó. A művész szerint töviskoszorút ábrázol, szerintem inkább UFO-ra hasonlít.

A bő másfél órás séta elég volt bevezetőnek, így elindultunk Észak felé, Sao Vicente-be. Az út nagyjából fél órás volt, és szerencsére sikerült megtalálni a szállásunkat is, hála a helyi kocsmának köszönhetően (mikor már a GPS sem elég pontos), ahol persze angolul nem beszélt senki, de portugálul szívesen elmagyarázták, hogy menjünk ugyan ezen az úton tovább. Így aztán megérkeztünk a Casa de Piedale (= Piedale otthona) barátságos környezetébe. Egy kedves középkorú néni várt minket, és a rövid papírmunka után elfoglalhattuk a szobánkat. Kulturált, tiszta, igényes, régi stílusú panzió (Anna szerint ez olyan vintage stílusú – ebben nem tudok állást foglalni), a kertben kis medencével, napozó ágyakkal, függőággyal, a teraszon kovácsoltvas-asztalokkal. A kert szépen rendezett, virágokkal, pálmákkal díszített. A ház méreteit tekintve, valószínűleg valamilyen régi nemesi rezidencia lehetett, de ezt nem derítettük ki, csak élveztük a gyönyörű kilátást, és a naplementét, illetőleg hamar lepihentünk, mivel kifárasztott a hosszú utazás, és kellő energiával szerettünk volna belevágni a ránk váró kalandokba.

A második nap: Kelet

A korai fekvésnek köszönhetően, már hajnalban talpon voltunk, így elsők között vettük magunkhoz a friss croissanokat, és a meleg teát. Illetve, már ezek előtt megterveztük a napi, és a heti látnivalókat. Úgy gondoltam az elején, hogy csak történetszerűen számolok be az egyes helyszínekről, de talán praktikus lehet azok számára ez a lista, akik tervezik meglátogatni a vidéket, szóval a teljesség igénye nélkül, a mi bakancslistánk:

  • Porto da Cruz (É)
  • Santa (É) – zsúpfedeles házak
  • Ponta da Pargo (Ny) – világítótorony
  • Risco vízesés (Levada túra egyben)
  • 25 fontes (Levada túra egyben)
  • Cabo Girão (D) – kilátó
  • Pico do Arieiro – kilátó/túra [kimaradt]
  • Porto Moniz (É-Ny) – strandolás
  • Camocha (D-K) – kosárfonók
  • Monte (D) – templom, szánkózás
  • Libegőzés (Monte – Funchal)
  • Camare de Lobos (D)
  • Botanikus kertek (D) – Monte környékén
  • Funchal – Santa Maria utca
  • Delfinekkel úszás (Funchal)
  • Ribeira Brava (D)
  • Calheta (D-Ny) – strandolás
  • Praia Formosa – strandolás
  • Ribeiro Frio, Balcoes – kilátó

Első teljes napunkon úgy terveztük, hogy Kelet felé vesszük az irányt. Az utak minőségéről, és a közlekedésről röviden itt emlékeznék meg, ugyanis ez volt az egyetlen szakasz, ahol még nem volt vadonatúj az aszfalt (de már dolgoztak rajta), ellenben rengeteg emelkedőt követett lejtő, és hajtűkanyarból is akadt bőven, hogy az alagutakról ne is beszéljünk - életemben nem mentem keresztül ennyi alagúton. Az sem volt ritka, hogy ingyen ablakmosást kaptunk a hegy szélén aláhulló vízesésekből. A kanyarokra oda kellett figyelni, mert nem mindig volt könnyű megfordulni (ha elvétettük az irányt), viszont zsúfoltnak nem mondanám egyáltalán az utakat, pedig néhányszor izgultam azon, hogy mi lesz, ha most valaki szembe jön velünk az amúgy kétirányú úton, de szerencsére ilyen valahogy soha nem fordult elő, szűkös helyzetben. Egyébiránt városon belül 40 km/h órával lehet haladni, mindenhol máshol pedig tábla jelöli, de leginkább 50 és 70 között, az autópályán 90-ennel. Igyekeztem betartani a sebességhatárt, mivel az új építésű utaknál, és az alagutak végein kamerák vannak mindenütt, bár nem tudtam megállapítani, hogy sebességet is mérnek, vagy csupán a környezetet pásztázzák, így, jó külföldihez méltó módon próbáltam „normálisan” vezetni.

Az úti célunk Santana volt, ahol a világörökség részét képző szalmatetős paraszt házak találhatóak, melyek deszkából készült, kétszintes, egyszerű építmények. Manapság már csak néhányan élnek ilyenekben a városban elszórva, de nekünk, a turisták által szépen karbantartott, ajándékbolttal berendezett darabok is megtették. A következő megálló Porto da Cruz volt, ahol a durva kavicsos parton végre lehűthettük lábunkat a sós óceánban, és gyönyörködhettük a panorámában, illetve az egyik szeszgyárra vethettünk néhány pillantást belülről is. A gyár ajándékboltjában pedig volt választék bőven a különböző rumokból, és Ponchaból is. Ez a helyi jellegzetes töményital, amelynek alapja cukornádpálinka, és citrommal, illetve mézzel ízesítve szolgálják, az íze kellemes, üdítő, ugyanakkor ütős is. A nézelődést követően az egyik, helyi étterem illatkavalkádja keltette fel érdeklődésünket, ahol megkóstoltuk a kardhalat is, amely a sziget nemzeti eledelének számít. A továbbiakban visszafelé indultunk, de előtte úgy döntöttünk, hogy egy kis gyalogtúrával levezetjük az ebédet, így utunk Achada do Teixeira (1592 m) parkolójáig vezetett, ahonnan már kellemes kilátás bizonyult. Innen szűk egy óra alatt kényelmesen felsétáltunk Pico Ruivo (1862 m) magaslatára, amely a sziget legmagasabb csúcsa is egyben. Útközben friss forrásvízzel tudtuk megtölteni kulacsunkat, és a bámulatos panoráma újabb lendületet a továbbhaladáshoz. Nagyszerű érzés volt a felhők között sétálni, és pillantást vetni a horizontra, ahol a felhőtömeg és az óceán kékje egybeforrt. Amint megérkeztük a csúcson lévő turistaházhoz egy kicsit még gyönyörködtünk a kilátásban, a természet nagyszerűségében, majd pedig lassan hazafelé vettük az irányt.

Harmadik nap: Nagyon Nyugat és Porto Moniz

A következő napon úgy határoztunk, hogy a másik irányba indulunk, és felkeressük a sziget legnyugatibb pontját, vagyis Ponta do Pargot. Az út egy részét, most is az óceán mellett haladva tettük, meg mint előző nap, amely már magában szép látványt nyújtott. Az egyik rövidebb úton (GPS-nek „hála”) viszont nem tudtunk tovább kapaszkodni, mivel az autó egyes fokozatban sem kapaszkodott feljebb (lendületet vesztettünk az egyik kanyarban), azt hozzá kell tennem, hogy nagyjából 40°-os lehetett az út dőlésszöge, szóval ennél a pontnál inkább a hosszabb utat választottuk – Anna nagy megkönnyebbülésére.

Nyugatabbra a táj annyiban változott, hogy gyakoribbak voltak a földművelésre kialakított területek, és valóban többen is voltak az aprócska földeken. Az utak mellett pedig majdnem végig hortenzia bokrok és agapanthus (szerelemvirág) csokrok váltogatták egymást, világoskék árnyalatokban és olykor bordó színekben pompázva. Így jutottunk el a vörös kupolás világítótoronyig, ahol élesen omlik a sziklafal az óceánba. A toronynál volt szerencsénk találkozni az itt lakó őrrel, és annak feleségével is. A mesés kilátást a türkizkék vízre nem ecsetelném hosszan, mivel ez a látvány itt „csak” hatványozottan volt csodás, mint amit már megszoktunk. Lassan visszafele vettük az irányt, és meg sem álltunk Porto Monizig. (Erre fele jövet sikerült lejönni a meredek lejtőn, amin felmenni nem sikerült.) A kis borászfalu egyébként az utóbbi időkben nagyon felkapott lett, nem csak a belföldiek számára, hanem turisták kedvelt pihenőhelye is. A sziklákba vájt medencéiről elhíresült pihenőhely nagyszerűen kombinálja a medencés fürdőzést az óceán, frissítő vízével. Az ilyen strandból egyébként kettő található a településen, de sajnos egyiket sem tudtunk kipróbálni, mivel borús, szeles időben érkeztünk a helyszínre. Kedélyünkön egy kis kardhallal próbáltuk javítani, sikerrel, a fürdőzést pedig hazatérve a medencében pótoltuk, ez is megtette.

 Negyedik nap: Risco-vízesés, 25 fontes

A második olyan nap, mikor túrázni indultunk, de ezúttal levadák mentén haladtunk, hogy megtekinthessük a fenséges Risco-vízesést. Minden nap volt bőven gyaloglás, így nem lehet panasz a megtett kilométerekre, de itt azért más volt a helyzet. A helyszínt, ha autóval közelítjük meg, akkor Paúl da Serra-fennsíkon keresztül jutunk a túrahelyszínre. A fennsík egy egészen más arcát mutatja meg Madeirának, ugyanis hosszú egyenes(!) az autóút, és kies táj látványát csak néhány eltévedt szarvasmarha töri meg. Viszont, ahogy közeledtünk a kiindulóponthoz kezdett szűkülni a hegygerinc, így a kilátás – természetesen – újra festői volt.

Az útikalauz szerint, majdnem teljesen a levada út elejéig le tudunk menni autóval, ám ez időközben megváltozott, csak a magaslaton lehetett megállni, mivel sorompó zárta el az utat. Csupán egy kis furgon állott a sorompón túl, nem véletlenül, hiszen ez volt a helyi járat, amely megkönnyítette, néhány Euró ellenében a le, illetve főleg a feljutást a közel két kilométeres szakaszon, ahol csak aszfalton kellett gyalogolni – okos.

Ez az útvonal könnyűnek van minősítve, bármely leírást néztük is, ugyanis se nem igényelt vízálló bakancsot, se zseblámpa, vagy esőkabát nem kellett. Ennek ellenére pár száz méter után arra lettünk figyelmesek, hogy egy patak folyik keresztül az úton, így gyorsan megszabadultunk a cipőnktől, és átnyargaltunk az akadályon. A továbbiakban egyre ereszkedtünk lefele, míg el nem értük a táblával jelölt kereszteződést, ahonnan tovaindultunk (immár az erdőben) a vízesések felé. Elsőként a Risco (=kockázat) csodás zuhatagát látogattuk meg, amely több mint száz méter magasból hullik alá tiszteletet parancsolóan, és borítja szivárványba a környéket. Kis pihenőt, és csodálkozást követően visszafele vettük az irányt - ugyanis ennek levada ösvénynek ez a vége – hogy megnézzük a 25 Fontes (=forrás) csábító zuhatagait is. Erre, már kicsit hosszabb volt az út, de a legnagyobb szintkülönbséget máris az elején letudtuk, lépcsőkön keresztül. Ugyanakkor nem volt mindig könnyű az előrejutás, mivel néha a szembejövő turistaáradat, néha az egészen szűk, lábfejnyi ösvény lassította le lépteinket, olykor a legjobb módszernek a csatornarendszer peremén való lavírozás bizonyult.

Itt, egy pár szóba szeretnék említést tenni a szimbolikussá vált csatornákról, amelyek briliáns mérnöki teljesítménynek számítottak a 15. században. De, jómagam nem különben csodálkozva tekintek a bazaltsziklába vájt mélyedésekre, amelyek a cukornádültetvényeket volt hivatott ellátni vízzel. Az építési munka java részét – feltehetőleg – Mór rabszolgák végezték. A mediterránban található másutt is ilyen jellegű vízhálózat, de amivel még kiérdemelte hírnevét, az a mérete, ugyanis több mint ötezer(!) kilométer hosszan hálózza be a szigetet, és szállítja a nagyobb vízgyűjtőkből Északról Délre a vizet. A rendszer elhanyagolódott a 16.században, mikor a szőlő volt a „sláger”, de később újra felújították, és azóta is karban tartják, sőt bővítik is.

Tehát, bő félóra gyaloglást követően megérkeztünk a 25 Forrásnak nevezett vízeséshez, amely nevét azért kapta, mivel úgy fest, mintha 25 kisebb zuhatag hullana alá a türkiz színű tavacskába, amelyet hatalmas szikladarabok szegélyeznek. Ez egyben, kiváló pihenési lehetőséget is biztosít az ide vetődő turistáknak. Egyébként az elnevezés szimbolikus, mivel csapadéktól függően változik a csordogáló víz mennyisége, de maga a helyszínt természetesen kár lett volna kihagyni.

A napi edzés legnehezebb része várt ránk, ugyanis vissza, vagyis fel kellett menni a síkságig. A párás, meleg időben, ez kellően megizzasztott minket, de büszkeségünket megőrizve, saját lábunkon kapaszkodtunk fel a forró aszfalton is. Ez volt két, fiatal, hátizsákos francia fiú szerencséje, akik fuvart kerestek. Az eredeti elképzelésük, kicsit Nyugatabbra esett, de végül megelégedtek a mi úti célunkkal is, amely Calheta volt. Ezúttal nem érdekelt minket sem a plébániatemplom, sem pedig a helyi malom, csupán fürödni szerettünk volna az óceánban. A kikötő mellett épült egy homokos öböl, amelyet mesterségesen választottak el a nyílt óceán vízverésétől, és marokkói homokkal töltötték fel az öblöt. Ezek a tények cseppet sem zavartak minket, így a délután hátralévő részében csak úszkáltunk, és napoztunk kedvünkre.

Estefelé indultunk csak el, és még betértünk egy fagyira Ribeira Brava városába. Az esti levezetést pedig a szállásunk felett magasodó kápolna (a fátimai Szűzanya tornya) látogatása zára, ahol annak ellenére, hogy alig férnek be tízen a helyiségbe külön harangja, és négy oldalról látható órája mutatja, illetve hallatja negyedóránként a pontos időt.

Ötödik nap: Ribeiro Frio, libegőzés, botanikus kert

Reggel, az első megállónk Camara de Lobos volt, amely kikötőjéről híres, de a piac is megér egy kiruccanást, de ez pont zárva volt vasárnap révén. Így csupán a szűk utcák hangulatában, és az ezek fölé függesztett egyedi díszekben gyönyörködhettünk. Voltak itt igényesen kilógatott mosógép dobok, műanyag üvegekből „font” virágmotívumok, és egyéb érdekességek is – ötletes, kreatív! Az utcakép, jellemzőnek mondható, mint ahogy ezt már tapasztaltuk más városokban is. Vagyis főleg negyven fölötti férfiak dominóztak az utcán, akiket kisebb közönség követett figyelemmel, illetve a kocsma előtt dohányzott néhány figura. A kikötőhöz érve csak néhány színes bárka fogadott minket, viszont szárított macskacápa bőrökkel nem találkoztunk, sajnos. Így tovább indultunk Ribeiro Frio (~hideg patak) felé, ahol szintén több levada útvonal fut össze, mi azonban csak a Balcoes-kilátóig (=miradouro) mentünk, amely a parkolótól félórányi járásra, könnyen megközelíthető. Innen csodás kilátás nyílik a központi hegyvidékre. Mindezt jól tudtuk, de sajnos, mire a kilátó peremére értünk (megelőzve néhány német turistacsoportot), nem láttunk semmit a párás, ködös időtől, ami a tájat borította. Így, vegyes érzelmekkel ballagtunk vissza az a parkolóig, ahol még nézelődtünk egy kicsit, majd célba vettük Funchal óvárosát.

Az erős katolikus beállítottság érződött a fővároson is, hiába a gyönyörű idő, csak a frekventáltabb helyeken lévő vendéglők, üzletek voltak nyitva ezen a napon, de a felvonó (teleférico) is működött, egészen négy óráig, így éltünk a lehetőséggel, és beültünk az egyik kabinba, amely kb. 15 perc alatt tette meg a kicsikét több mint 3000 méteres távot. Az utazás végén Montéban találtuk magunkat, a kis faluban, amelyet a funchali villanegyedként is emlegetnek. Az állomás közelében található a Jardim de Monte Palace, vagy, ahogy egyesek hívják a Trópusi kert. A szépen rendezett kertben sétálva fokföldi és ázsiai páfránypálmákat (cikászok) és olajfákra bukkanhatunk, illetve színes csempeképek (azulejo) mutatják be a helyi történelem egy-egy kiemelkedő momentumát, és a japánkertben szobrokat, vázákat láthatunk. Innét tovább haladva találjuk magát a palotát, amely egykoron hotelként működött, köszönhetően a pazar kilátásnak, ez a teraszhoz érve hamar érthetővé is vált. Lassan búcsút vettünk a nem is olyan apró virágos szigettől, mert indult a járatunk, és nem szerettünk volna gyalogolni óvárosig. Mielőtt hazatértünk volna, még mártóztunk egyet a hűsítő óceánban, Praia Formosa, homokos partján. Ez a strandterület a fővárostól Nyugati irányba található, és egyik különlegessége, hogy többnyire homokos parttal várja a látogatókat. Ami érdekes, hogy nem volt zsúfoltságig tele a part, nem úgy, mint a parkoló.

Hatodik nap: fürdőzés

Ezen a napon úgy határoztunk, hogy csak a fürdőzés örömének adjuk át magunkat, és semmiféle különösebb túra, vagy látványosság nem vonja el figyelmünket az óceántól. Előbb Jardim do Mar strandját vettük szemügyre, de itt csak a sziklás part szépségében gyönyörködtünk végül, mert szeles, borús volt az időjárás, mikor odaértünk. Majd visszakanyarodtunk, és Ribeira Brava felé vettük az irányt, ahol viszont szikrázó napsütésben volt részünk. Letelepedtünk az egyik napernyő tövébe, és megmártóztunk, majd pedig süttettük magunkat a nap melegében. Jómagam nem bírtam nyugton maradni, így bejártam a környéket, hogy beszerezzek egy búvárszemüveget, s miután sikeresen üzletet kötöttem, kezdődhetett a tengeri világ felfedezése. Különböző méretű és színű halak úszkáltak egészen közel a parthoz, és sok-sok tengerisün is láthatóvá vált a mélyben. Ezeken kívül még akadtak rákok, és kagylók is a ragyogó, tiszta vízben. A kora esti órákban kerekedtünk fel, és egy közelben lévő kilátót, a Cabo Girãot szerettük volna megnézni, de mint utólag kiderült elvétettük, így a Miradouro do Rancho magaslati pontja nyújtott csodás panorámát a délutáni napsütésben. Egyébként itt is található egy drótkötélpálya rendszer, ahol kabinokban utazva lehet megtenni a meredek utat. Az ilyen felvonókból hat található összesen a szigeten, és nagy részük a mezőgazdasági munkások közlekedésének megkönnyítése végett épült. A nap megkoronázása pedig a duplacsokis kókuszos Magnum jégkrém felfedezése jelentette.

Már egy hete a szigeten

Újabb túranapra indultunk a reggeli órákban, és egy, a szálláshoz közel eső levadatúrát szerettünk volna teljesíteni, azonban a bökkenő az volt, hogy az eddigiekkel ellentétben más volt az indulópont, és más volt az érkezési helyszín is. Így azt választottuk, hogy a messzebb lévő végponttól indulunk visszafelé, ami közelebb esik a szálláshoz. Viszont hiába a turistatérkép, hiába a GPS adatok, nem találtunk egy épkézláb ösvényt, sem pedig táblát, ami útbaigazított volna minket. Így, némi bolyongást követően visszatértünk a szállásra, és úgy döntöttünk, hogy megnézzük a közelben lévő lávabarlangot. A barlangrendszer hossza kb. 700 méter, és keletkezési idejét 400 ezer évvel ezelőttre teszik; az idegenvezetést követően rövid filmeket láthattunk a sziget kialakulásáról, és a vulkanikus tevékenységekről is. Miután búcsút vettünk a helyszíntől egybehangzóan megállapítottuk, hogy nem volt egy túl nagy szám a túra, főleg annak, aki már járt előtte mondjuk cseppkőbarlangban, de ha már helyben volt, kár lett volna kihagyni. A továbbiakban lusta napot tartunk, és csak a medencét használtuk felváltva a napággyal, közben trópusi gyümölcsöket csemegéztünk.

Nyolcadik nap: Delfinek

Számomra az egyik legjobb nap a nyaralás alatt, illetve eddigi életemnek is egyik meghatározó élménye volt, amit ezen a szerdán átéltünk a nyílt vízen. De, még mielőtt a kikötőbe érkeztünk volna, előbb, a már emlegetett Cabo Girão (a „Visszafordulás foka”) kilátóhoz vezetett utunk, amely a világ második legmagasabb, tengerbe szakadó sziklafala címmel büszkélkedhet. A sziklafal 580 méteres magasságának köszönhetően igazán szemet gyönyörködtető látvány tárult az idelátogatók számára, a horizont szépsége, és a mélység látványa (az üvegpadlón keresztül) egyaránt magával ragadó élmény. Számunkra olyannyira az volt, hogy még fényképezni is elfelejtettünk. Sokáig nem is időztünk, mivel vártak minket a parton.

Az egyik szálloda búvárközpontjában foglaltunk időpontot, és indultunk dél körül a nyílt vízre, egy német házaspárral, és két portugál hajóssal (akik közül az egyik magyar feleséggel büszkélkedhet). A túra elején elmondták, hogy nem garantálják, hogy delfint fogunk látni, de nagy rá az esély. Illetve madarakat, teknőst, és bálnát is láthatunk, ha kedvez a szerencse nekünk. Megkaptuk felszerelésünket, amely búvárruhából, békatalpból, búvárszemüvegből, és pipából állt, és irány a végtelen óceán. Közel 20 perce szeltük a vizet, mikor egy csapat delfinre lettünk figyelmesek, így gyorsan kaptunk az alkalmon, és belevetettük magunkat a vízbe, azonban nagyon félénk volt a társaság, így csak egy-egy pillantást vethettünk a vízi emlősökre. Pedig a csónak mellett egy karnyújtásnyira vidáman ugrándoztak, lubickoltak korábban. Kapitányunk elmondása szerint valószínűleg azért az óvatosság, mert az egyik delfinnek kicsinye volt, így elővigyázatosabb az egész csapat. Ezt követően Nyugat felé vettük az irányt, és egy jódarabon semmit sem találtunk, csak néhány műanyagflakont, amint a legénység példamutatóan ki is halászott. Aztán, egy néhány sirályra lettünk figyelmesek, akik egy csapatban ücsörögtek a víz felszínén, és körülöttük felbukkantak a delfinek is, előbb csak a csónakból figyeltük őket, aztán észrevettük, hogy néhány halraj az, ami miatt idesereglettek a madarak és a delfinek is. Gyorsan a vízbe vetettük magunkat, és kezdődhetett az óceáni szafari. Itt, testközelből láthattuk a természet csodáját, ahogy a gyorsan mozgó, gömbformájú halrajt egy-egy delfin megközelíti, és onnan kiragadja a vacsorának valót, majd fölülről, egy-egy sirály érkezik, és hasonlóan gyors mozdulattal kiemel egy halat a tömegből. Bámulatos, lenyűgöző, felejthetetlen élmény, ami ott zajlott a szemem előtt, és amilyet korábban csak természetfilmekben láthattam, ez a pár percnyi kaland megért minden várakozást. Kicsit lebegtünk még a vízen, aztán ahogy az állatok tovaálltak, úgy mi is visszaindultunk a part felé; útközben megtudtuk, hogy foltos, és csíkos delfinekkel találkoztunk korábban. A vizes élmények után egy újabb botanikus kert megtekintése következett, méghozzá a skót Reid család hagyatéka, vagyis a Jardim Botanico. A 35 ezer négyzetméteres kertben több mint 2500 egzotikus növény található, és itt rendezkedett be a helyi Természettudományi Múzeum is, illetve a kert alatt volt látható a Jardim Orquídea, ami sajnos pár éve a tűz martalékává vált, most az új nemzedéknyi orchidea bébi még hatalmas dunsztosüvegekben fejlődik, hogy hamarosan újra virága boríthassa a környéket. A tűzeset mementói lépten-nyomon láthatóvá válnak még most is, de ettől függetlenül nem ront az összképen. Trópusi gyümölcsök, óriáskaktuszok és mintába rendezett színes cserjepark, ízlésesen vágott tuják, és aprócska szökőkutak, na meg egy tavirózsákkal szegéjezett amfiteátrum, ami felejthetetlenné varázsolták az itt töltött időt.

Végül még vacsoráztunk egy kellemeset Funchal óvárosában, és sétáltunk a Santa Maria utcán, illetve még egy látogatást tettünk az első nap felfedezett cukrászdában.

Kilencedik nap: Blandy’s Garden, Monte

Az utolsó teljes napra ébredtünk csütörtökön, és a bakancslistánkból már csak néhány dolog hiányzott, köztük a Blandy’s Garden, amely egy magánkézben lévő botanikus kert, és ahol a sziget egyik leggazdagabb családjának a Blandyknek a villája is látható. A tízhektáros terület kialakítása az angolpark és franciakert stílusjegyeit is ötvözi. A terület egyik látványosságának a kaméliabokrok számítanak, de a barokk franciakertben szimmetrikusan metszett cserjék, és színpompás virágok is találhatóak, a terület pedig az Elsüllyedt kert névre hallgat. Hasonlóan magával ragadó látványban lehet részünk, ha továbbhaladunk a Dámakert felé, ahol lélegzetelállító virágpompa fogad, és lugasokon keresztül vezet az út; a kert végében egy kis kávézó várja a megfáradt, frissülésre vágyó vendégeket, a kerítésen túl pedig már a sziget egyik golfpályáknak a pázsitja tűnik fel.

A délután további részében pedig Montéba látogattunk, ahol némi gyaloglást követően megérkeztünk a Miasszonyunk templomának bejáratához, ahol IV. Károly, az utolsó magyar király sírja található, az egyik mellékkápolnában. A kápolnában nemzetiszínű szalagokkal díszített koszorúk, és egy festmény is található a sír mellett. A templom oldalán több információt is megtudhatunk a volt uralkodóról, többek között, hogy egy darabig Funchal főutcáján lakott (Villa Victoria) családjával, majd később költözött a Quinta de Monte-villába, ahol 34 éves korában a spanyolnátha vitte a túlvilágra. Miután leróttuk tiszteletünket, és fejet hajtottunk a templom előtt található bronz szobor előtt is (amely előtt papagájvirág-csokor virított!), tovább haladtunk a szánkó állomásig. Ez a helyiérdekű személyszállító eszköznek csodájára jár mindenki, bárhonnan is érkeznek a szigetre, mivel a világon egyedülálló ez a fajta közlekedési mód. Egyedül az Ural környékén található hasonló, bár ott apró kerekekkel kiegészítve halad a szán (tobogán). Az ötlet, és a megvalósítás a 19. században kezdődött, mikor az arisztokraták úgy vélték, hogy túl lassú a gyaloghintó, és lovaskocsival sem lehetett a meredek lejtőről leereszkedni. A fatalpakon suhanó fonott szánt két úriember tolja-húzza, akik fehérruhában, szalmakalapban és gumitalpú cipőben vezetik az olykor igen gyors járművet a közúton lefelé. Egyébként a hetvenes évekig bevett tömegközlekedési eszköznek számított a szánkózás, de manapság már csak, mint turistalátványosság használatos, bár így is volt forgalom bőven. A két kilométeres lejtmenet után, adrenalintól feltöltve sétáltunk az autóig, és vettünk búcsút Montétól.

 Az utolsó nap, utolsó finom lekváros batátazsömle elfogyasztása, és az utolsó tea a szálláson, majd pakolás, és indulás. Még nem a reptér felé, mert délután indult a gépünk, de úgy gondoltunk, hogy barangolunk még egy picit, így Prainha irányába tartottunk, előbb viszont Machio városát látogattuk meg, amely második méreteit tekintve, és sokáig hasonló jogokkal bírt, mint Funchal, továbbá első a Madeirán alapított települések közül. A hangulata inkább egy álmatag kisvároséra emlékeztetett, de így is kellemes volt sétálni, és nézelődni az utcákon, ahol életemben először láttam, hogy porszívózzák a járdákat! A Szeplőtlen Szűznek szentelt templomba (Igreja Nossa Senhora da Conceição) betértünk, és gyönyörködtünk a csodás festményekben, aranyozott oltárokban és kazettákban. (Egyébként az összes templom, amiben jártunk pazar pompával büszkélkedhet). Elsétáltunk még a part felé, ahol szemügyre vettük a sárgára meszelt, aprócska Forte Nossa Senhora do Amparot, vagyis az Amparo-erődöt. Utunk további megállója Camacha volt, ahol a híres fonott áruk készülnek, azonban sokáig nem találtunk parkolót, és az idő is borúsra fordult, így nem maradtunk. Kelet felé igyekeztünk, ahol megváltozik a táj, sokkal kietlenebb, sivárabb, mint amit ahogy azt megszokhattunk. Ponte de Sao Lourenço a sziget legkeletibb pontját jelentette a végállomást. A parkolótól sokan gyalogszerrel indulnak tovább, bebarangolni a vidéket, és egyébként egy levada túra is csábít erre felé. De, mi csak gyönyörködtünk az óceán fenségességében, és szépen, lassan könnyes búcsút intettünk a vidéknek, a következő megálló a repülőtér.

Leadtuk az autót, feladtuk a bőröndöt, nézelődtünk a boltokban, és vártunk a beszállásra. Aztán szépen lassan magunk mögött hagytuk Madeirát, az örök tavasz szigetét.

Nehéz pár mondatban összefoglalni az élményeket, mert ez a nyaralás tényleg minden szempontból felejthetetlen. Három aprócska dolgot szeretnék még megemlíteni, amire nem tértem ki cikkem során, az egyik a helyi népviselet jellemző darabja a barrete de lá, vagyis a bojttal és fülvédővel rendelkező gyapjúsapka. Másik az espetada, a nyárson sült hús, ami nemzeti eledelnek is számít. Harmadjára pedig a csipke, ami szintén komoly exportcikknek számít, és védjeggyel ellátva értékesítik. (Most már megnyugodtam!)
Ha lesz még lehetőségem, akkor biztosan visszatérek; illetve akinek adódik lehetőség, annak csak ajánlani tudom a szigetet. Aki a klasszikus napernyős, homokos, strandolós kikapcsolódásra vágyik, annak nem ez az első számú úti cél, de úgy hiszem, hogy annál sokkal több, színesebb, változatosabb, gazdagabb, üdítőbb kaland, ami itt vár az emberre. Hálás vagyok érte, hogy ezt is láthattam! Adeus!

További képek.

A bejegyzés trackback címe:

https://pez-potyi.blog.hu/api/trackback/id/tr6112685233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anna King 2017.07.25. 21:41:56

Csak a cimet olvastam el... jartam ott de nem vagyom vissza. Szep volt, egyszer eleg volt. Az ocean hideg, az idojaras 10 perc alatt 180 fokot fordul. A novenyzet gyonyoru, ennyi.

Recensens 2017.07.27. 01:38:50

Ha ide egyszer eljuthatnék, szép is lenne. Az utolsó magyar király, IV. Károly csak néhány hónapot élt Madeirán majd meghalt, de sorsának beteljesülésével sajátos magyar vonatkozást adott ennek a gyönyörű helynek.

studkell 2017.07.27. 12:36:35

posztolónak: az "ugyanabban" egy szó. Bocs, de borzalmasan terjed ez a Z-generációs félanalfabetizmus.
süti beállítások módosítása