olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Full átlagautós vagyok – és renoválom a gépem

2016. december 08. 13:23 - Dombóvári Mihály

Passatot fiatalítani, vagy másik autót venni?

Autóm, egy Volkswagen Passat B5,5 az egyik legkedveltebb használt importdarab, és mikor egy hónapja eldöntöttem, hogy mégsem váltom le, elindítottam egy kondicionáló programot. Hogy jobban érezzük magunkat benne.

Csak röviden: a piacot mindig figyelem, nagyjából tudom mi fér a keretbe, mi van a látóteremben. Azt is tudom, hogy most se vagyok messze a lehetőségekben a meder aljától, így szerencse is jócskán kell a sikeres autóváltáshoz. Kábé megnéztem mennyiért menne el a kocsi. És megnéztem mennyibe lenne egy tényleg előrelépést jelentő típus, ami vagy generációs váltást, vagy komolyabb képesség váltást jelentene. Legalább az ár duplája kéne és sokkal előrébb nem jutnék. A csereprogram így offolva, toljuk ki a szolgálati időt még egy vizsgaciklusig.

Azért is döntöttem így, mert autóm az azonos korú-árszintű-kategóriájú merítésből nem szégyellnivaló. Nincs széttaposva, se műszakilag, se belül, karbantartott, rozsdának nyoma sincs, 16 éves kora és 260e km-t meghaladó futásteljesítménye ellenére például még gyári a kipufogórendszere is. Korábbi öreg vasaimnál ilyenről szó sem volt. És mégiscsak a szerethető 1.8 benzines turbó hajtja – és hogy remegek-e, hogy szétmegy a turbó? Minden turbós ember gondolatában ott van a lehetőség, de ugyanennyi erővel más is szétmehet, csak egy gépről beszélünk.

Azért zárójelben és a félrevezetések elkerülése végett hozzátenném, hogy helyzetem autós szempontból kivételezett. Hiszen autós újságíróként az engem nagyon érdeklő (és néha a nem érdeklő) autókba beülhetek, használhatom őket több-kevesebb ideig, kábé 35 milliós max. értékig. Ez nagyban csökkenti az autózás kedvelése okán támadó autóváltási igény kényszerét. Mert így nincs ilyenem. Ebben nem vagyok átlagautós.

Na a lényeg: kész lett a lista, és nekiálltam felszámolni a zavaró neuralgikus pontokat a kocsin, kívül-belül-szerkezetileg egyaránt. Amit rendbe kell hozni kívülről: megrágott lökhárítórácsok (megnéztem nyáron két falusi árkot és ez megviselte őket), jobb első ködlámpa repedt, fényszórók mattultak, géptető kőfelvert (mosás után kiabál, hogy mennyire), kell egy full polír, hiányzik egy emelőpont takaró műanyag. Alulról alvázvédelem javítás (az árkok és a korábbi ültetés miatt). Műszakilag csak a bal hátsó fék szorul(t) – már kész van.

Belül: törött műanyagok pótlása, kesztyűtartó nyitó ami nagyon ronda. Rendbe kell tenni a lógó ajtókárpitokat, kell egy kultúr-szőnyegkészlet az igénytelen gumik helyett, be kéne már tenni a rendes hangszórókat a gyári kopogók helyett, meg valamit kell kezdeni a fejegységgel, mert a kocsi megvásárlásakor fellelkesültem, hogy kazis magnó van benne annyi év után, előtúrtam a kazettákat, sőt egy egész nosztalgikus hullámot indított el bennem technikailag és zeneileg is (bakelit lemezvásárlások, kazettatok leporolás). Most már viszont felzárkóznék, legalább 2010-ig, vagy 2014-ig technikailag- és zenehallgatáshoz-adathordozásban.

Szóval felvázoltam egy legalább kétkilós programot. Lássuk hogy megy. Kezdjük az alkatrészvadászattal, amire jó alap a Facebook. Ma ott történik a mókolás java, tehát csatlakoztam Passat B 5.5 alkatrész-adok-veszek oldalhoz. És bejutottam a Kánaánba. Mintha minden második vidéki udvarban Passatokat bontanának. De legfőképpen dízelt. Meg angol autókat, ami több csapdát is rejt. A lényeg, hogy résen kell lenni. Szinte non-stop figyelem a felhozatalt, és így másfél hét után levadásztam két fényszórót. Fekete hátlapos, Depo-gyártmányú hülyegyerek-lámpát, pont nekem való, az vagyok.

Úgy vélem megfiatalítja az autót. Már a lámpapolír is javított mindig éppen 5 évet, de ez többet fog. Pont a kétezres évek második felében jöttek a gyári fekete betétes fényszórók, és az eladó srác tényleg szép állapotúakat rakott fel. El is hozta Budapestre, mert a személyes átvétel híve vagyok. Úgy nincs később nyűgösködés. Jó arc volt, kamionnal jött, én meg Audi Q7 e-tronnal mentem. Jó volt az összhatás. 25 ezerért adta a lámpákat.

Berámoltam a csomagtartóba, ott hordoztam másfél hetet, mire elmentem szerelőimhez. Mert otthon sajnos nem tudok szerelni, csak autóbeálló van, de áram nincs ott, a szerszámokat is jó 80 méterre el kell cipelni, és a Passat fényszórócseréhez le kell kapni a lököst is. Hidegben. Öreg vagyok ehhez. 20 évesen simán, rosszabb szituban is kérdés nélkül. Most beszélgetek és fotózok közbe. Ha lenne fűtött garázsom megcsinálnám, áthívnám barátomat, úgy, legyen fiús a délután.

Szóval Budakalászon Istvánkó Károly szervizében (övék a Retro Múzeum Szentendrén!) Peti szét is kapta a kocsi orrát. Géptető fel, útban lévő műanyagok ki, lámparögzítő ki, haspajzs leenged, lökhárító rögzítők old, lökhárító elölre lehúz, óvatosan rongyokra félretéve ne karcolódjon a fényezett része. Ki a régi lámpák, az újak berakás előtt lepróbálva. Mivel ezek a Depo lámpák részben angyalszemesek, amit inkább elfogadok, mint kompromisszumot a fekete design-ért, azok a karikák a helyzetjelzők. Azért döntöttem mellettük, mert nem teljes körök, csak körcikkelyek, tehát nem totál éndzsölájsz, hanem inkább mai modernista, hajaz például a Touranok szögletes alulról u-betűk ledes huncutságára. De a Depo nem ledes, hanem, elárulom, pedig olyan cinkes kissé: műszerfalizzók csapatával van megoldva a félkörök fényellátása. ÚÚÚ.

Persze a java kiégett. Igazi nőgyógyász-zongorista kézzel Peti kicserélgette, áldom a türelmét. Majd lámpa be, újabb lepróbálás, kocsi összerakás, fényszóró-beállítás. És kész a kocsi. Olyan más lett a tekintete. Fiatalabb, fiúsabb. Tetszik. És mivel nem matt és nem karcos a bura, így még látni is vele, pedig vélhetően nem éri el a gyári Hella minőséget gyártáspontosság-anyaghasználat tekintetében. De ez a gyári minőség már csak a jobb fényszórómra volt igaz, a bal utángyártott volt, és jobban világított mert a jobb már eléggé elöregedett és nem csak kívül mattult, az anyaga is sárgult és belülről is megfáradt, nyelte a fényt.

 

Polírozások után a régi lámpák csilivilik voltak úgy két hétig, két hónapig még átlagos, majd visszasüllyedtek a nem látok velük, öreg kredenc az autó világba. Na, egyébként van a Depo lámpákban E-jel, így vizsgaképesnek ítéltem. (Remélem bejegyzett vizsgaügynökként nem tévedtem.)  Tehát eladom a régieket. Úgy láttam elég pörgős portéka a Passat-fényszóró. A kész munkáról nincs fotó, mert június óta nem volt a kocsi lemosva, és ráadásul elindult a motorháztető-fényezés projekt, amelynek első lépéseként rozsdagyilkossal kezeltük a kőfelverődéseket, ami által a kék fényezés teli van hintve szürke pöttyökkel. Elég hmmm a kinézet így! De egy szebb jövőért vállalom, és ahogy Mike mondogatja az „Autókereskedőkben”, jó érzés, ha újra megmentünk egy autót a lepukkanástól, és még jobb érzés, ha az az autó történetesen az enyém.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr6611979672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ghck 2016.12.08. 13:55:09

"haspajzs leenged, lökhárító rögzítők old, lökhárító elölre lehúz"
Uh, egy egysoros kommentben elmegy, de egy egész cikken/bejegyzésen keresztül olvasni ezt az igénytelenséget... :(

Amúgy a téma jó! :)

sunblind 2016.12.08. 15:25:03

Láttam már közelről autós újságírót, de soha, egyetlen egy sem lelkesedett egy Passatért.
Monnyuk nem olyan rég az egyikük egekig dicsérte az R36 motorját, szóval biztos van ilyen is.

rbalint88 2016.12.08. 22:02:56

Emlékeim szerint azért nem egy anyagi végromlás egy vadiúj hella pár sem, viszont azzal nem lesz az autóból telepi suttyóverda, mint a kiváló depo "túnyiglámpával".
A hátsó szélvédőtakaró is eléggé véleményes, ezen az autón az "osztazminek" kategóriában van, egy körbespoilerezetten meg "már úgyis mindegy neki", de legalább otthonos.
Nyári felni jó, téli felni nem különösebben igényes, nem illeszkedik az autó stílusához.
Nekem hiányzik a krómpakett és a színrefújt díszcsíkok, azok nélkül totál semmilyen, nagyon sokat dobnak az összképen, sokkal elegánsabb tőle az autó.
1.8T-nek vannak trükkjei azért, érdemes lenne belenézni, mennyire van tele lerakódásokkal. Turbó ma már a biciklin is van szinte, meg egy ilyen kategóriájú autó rendes fenntartásához nem szabad, hogy az a 120ezer legyen a vízválasztó, amibe annak a felújítása kerül. Fogyasztásodra kíváncsi lennék, nekem 80% Bp-i használattal 14 litert evett a tiptronicos verzió. A védelmében viszont elmondnám, hogy 650km-es úton teljes terheléssel, masszívan kihasználva az autó képességeit és csúcson járó klímával is csak 7,5 litert kért átlagban. (meg 1l olajat az egész útra, 10W60 ajánlott bele inkább)

Riki73 2016.12.08. 22:57:00

14 liter...Azt a q..va....És még az 1.9 TDi a gáz egyeseknél..Enyém 5 litert eszik és az elmúlt 25000 km alatt semmi olajat nem kellett utántőlteni...Hááát...nem tudom.Kinek a pap,kinek a papné...hihi..

Saank 2016.12.09. 07:11:59

Nincs jó tapasztalatom a Depo projektoros lámpával. Először egy Almeraval próbálkoztam ,mert este már semmit nem láttam. 1 hónap múlva már ugyanolyan rossz volt,mint a 8 éves gyári. Autó csere lett egy szintén 5.5 ős Passatra. Ott már nem kisérleteztem. Hella. Az ár/ árkülönbség nem lehetett szempont , mert fél vakon nem tudok vezetni. Privát véleményem ,hogy Depo és társai, csak a "ki hozom olcsón"karosszériaműhelyeknek, és eladás előtti autóknak lehet alternatíva.

Spanos 2016.12.09. 13:55:25

@Riki73: Ja, az 1.9D-d van vagy 105-115Le, ez meg 160, vagy 180Le-s. Nekem 2.0 van 200Le-vel.
süti beállítások módosítása