Legyél sikeresebb napról, napra!

2017. szeptember 20. 07:30 - Nemes Lenke

Hogyan győzd le a mondatkígyókat?

Gyakori hiba (és az egyik legnagyobb szövegírási kihívás) a webszövegekben és a hírlevelekben, hogy többszörösen összetett, barokkos körmondatokat írunk. 

Igaz, hogy a barokk és a romantika egyik legjelentősebb szépirodalmi teljesítménye ezeknek a mondatoknak a megalkotása, de valljuk be, hogy óriási szövegíró zsenialitás kell ahhoz, hogy egy érthető körmondatot írjon valaki. 

Talán még emlékszel az általános és középiskolai tanulmányaidból Pázmány Péter, Kölcsey, vagy Kossuth Lajos híres körmondataira. - ugye elég nehéz volt elmagyarázni, hogy mit is akartak eredetileg mondani vele?- 

Pl.: Kölcsey F. Parainesis Kölcsey Kálmánhoz:

Eljön az idő, s társaid körében neked is fel kell állanod, s a köztanácskozásokban élő szóval részt venned; s érezni fogod, miképpen az ékesszólás, s mindaz, ami erre megkívántatik, oly szükség, mi nélkül közdolgokban résztvevő polgár közvetetlen nem hat. 

Mikor írunk körmondatokat?

Ez jellemzően akkor fordul elő, ha nagyon sok gondolatot akarunk belezsúfolni egyetlen mondatba. Ilyenkor az is könnyen megeshet, hogy az egyes mondatrészek közötti logikai összefüggés a mondat eleje és vége között már egyáltalán nem lelhető fel. 

Miért baj, ha ilyen hosszú, szövevényes mondatokkal próbálod meg leírni a terméked/szolgáltatásod? 

  1.  Nem érti az olvasód, ezért gyorsan hátat fordít az oldaladnak. Annyira felgyorsult ma már a világ, hogy amit nem lehet másodpercek alatt megérteni, arra egyszerűen nem áldozunk időt. Éppen ezért, ha az első néhány másodperc alatt nem sikerül eljutnia az olvasódnak egy fordító pontra, ahonnan  valóban érdeklődővé válik és tovább megy, akkor elveszíted. 
  2. Ez a probléma HATVÁNYOZOTTAN igaz a mobilról érkező látogatók esetében. Ha nem tagolod a szöveget, nem fér ki egy mondat scrollozás nélkül a kijelzőre, akkor nagyon kicsi az esélyed, hogy megtartsd őt. 
  3. Mert az agyunk LUSTA. Kár szépíteni, ő is az energiaminimumra törekszik, ahogy a fizika törvényei diktálják. Éppen ezért bonyolult alá-fölé-mellé rendelési szabályokat nem szívesen gondolja át olvasás közben, pláne, ha éppen a tömött villamoson zötykölődsz, ahol bármelyik pillanatban veszély fenyegethet. Például, hogy valaki belemászik az aurádba. 
  4. Könnyen elveszhetsz Te magad is a mondatban. Márpedig, ha TE nem érted, hogy hova is akartál kilyukadni, akkor az olvasód honnan tudhatná? 
  5. A MONDATKÍGYÓK LERONTJÁK A KONVERZIÓ ESÉLYÉT. 

Hiszen az olvasód úgy érzi, hogy ő ehhez nem elég "okos". Nem érzi magát egyenrangú félnek a vásárláshoz. 

Hogyan szabotáld a mondatkígyókat? 

  • készíts a szövegíráshoz magadnak egy RÉSZLETES vázlatot- így pontosan tudni fogod, hogy mit akarsz leírni a szövegben, könnyebben tagolod bekezdésekre, mondatokra az egyes gondolatokat (logikusan). Erre az egyik legjobb módszer az elmetérkép, amelyen vizuálisan tudod a gondolataidat rendezni. Részletesen az elmetérképről néhány bekezdéssel lejjebb. 
  • ha egy mondatod hosszabb, mint 2 sor (12-es betűméret, A4-es oldal), akkor tedd új bekezdésbe és nézd át tagmondatonként (ha tagoltad), hogy mi az ami valóban az eredeti gondolathoz tartozik. 
  • 4-5 soronként nyomj egy entert, tagold bekezdésekre a szöveget (egy szakasz 2-3 mondatos legyen. Ha csak 1 vagy 2 van benne, akkor vissza a bekezdés elejére és kaszabold szét a hosszú mondatot!)
  • ha készen vagy a szöveggel, akkor fogd a CRTL+F billentyűket és keress rá a tipikus összekötő szavakra (ami, amely, azok, ezek, így, illetve, vagy, és, hogy, ezért, mert...) Azokat a mondatokat, amelyekben 3-nál több ilyen fordul elő, szedd szét!
  • pihentesd a szöveget, majd 1-2 nap múlva, tiszta fejjel olvasd át újra, sőt kérj meg erre másokat is!

 

Mi az az elmetérkép?

Egy strukturálási és vázlatírási módszer. Sokféle változata létezik az egészen vizuálistól (rajzokkal, színekkel, buborékokkal), az egyszerű kulcsszavas fastruktúrákig. 

Egy olyan kreatív gondolatrendező, amivel hatékonyan tudod kigyomlálni a mondatkígyókat majd a szövegeidből!

Miért érdemes kipróbálnod? 

Mert a vizuális megjelenítés segít összehangolni a jobb és a bal agyfélteke gondolatait, amitől gördülékenyebben tudod majd megírni a szövegedet!

... de leginkább azért, mert igazán szórakoztató feladat elkészíteni! Igazi alkotás!

Elmetérkép készítése: 

  1. Fogj egy üres lapot! Írd fel a közepébe a szöveged témáját (termék neve, kampány, cikk témája)!
  2. Gondold át azt a maximum 5 fő gondolatot, ami köré építed a tartalmat! 
  3. Gyűjtsd össze az összes ötletedet, amit az egyes főgondolatokon belül ki szeretnél fejteni! 
  4. Sorszámozd be először a fő témaköröket, majd, ha szükséges az egyes vázlatpontokat!
  5. Kezdd el kidolgozni a szöveget! 
  6. Menet közben adhatsz hozzá új pontokat, de akár ki is hagyhatsz belőle olyan gondolatokat, amit mégsem érzel fontosnak. 

Íme néhány példa:

Ennek a cikknek az elmetérképe:

 unnamed.jpg

 

Egy termék sales oldalának vázlatos elmetérképe:

 unnamed_1.jpg

 

... és egy igazán látványos, színes elmetérkép:

mattsmindmap.jpg

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr6912819034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

czinimini 2017.09.21. 14:02:21

Komoly segítség lenne, ha el lehetne olvasni az írást a fotókon! Egy jó vázlat valóban segít a fogalmazásban. Az sem baj, ha nem körben van, csak úgy egymás alatt.

Nemes Lenke 2017.09.22. 08:30:35

@czinimini: Köszönöm az észrevételedet. Kinagyítva szerintem el lehet olvasni nagyjából, de nem is ez a lényege, hanem a szemléltetés. :)
De természetesen hétvégén elkészítem gépen a két vázlatot és kicserélem a képeket. ;)
Legyél sikeresebb napról, napra!
süti beállítások módosítása