HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) elfogadás (1) Elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) netflix (1) Netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

HAPPY END - francia-osztrák-német dráma, 2017

2017.11.20. 09:46 dasilva64

hap7.jpgHappy End - szerencsés, boldog vég, megnyugtató kimenetel. Gyakorta pejoratív-ironikus bélyeg, operettes, giccses, sablonos történet-befejezésekre.

Michael Haneke filmje gyakorlatilag egyetlen pillanatig sem boldog, a befejezés pedig formálisan talán megnyugtató, ám valójában félelmetes és elkeserítő. A kérdés az, miért is nézzük meg akkor?

Talán azért, mert ha jól akarjuk élni az életünket, meg kell tanulnunk feldolgozni a halált. Ennek feltétele pedig az, hogy értelmet adunk a jelenlétnek, és jogot a befejezésnek. És a Happy End leginkább erről szól, elrontott életekről, felesleges halálról, a méltóságteljes lezárás hiányáról.

hap6.jpgA történet szinte banális:  gazdag építési-vállalkozó család arisztokratikus kastélyban, cselédekkel; régi házasságok régi gyerekekkel; új házasság új gyerekkel; titkos és hivatalos szeretők; demenciával küzdő, idős családfő; csődközeli állapot és elegáns korrupció; titkok és vallomások; bűn és vezeklés. Az ítélet: élet, életfogytiglan. Méltatlanul, reménytelenül, vagy éppen kilátástalanul. És nagy ritkán, felcsillanó napsugárként, reményt adón.

hap2.jpgEz a napsugár a történetben Eve (Fantine Harduin), Thomas Laurent (Mathieu Kassovitz) első házasságából született lánya. Eve édesanyja gyógyszer-túladagolás következtében kómában fekszik egy kórház eldugott sarkában. Eve pedig kénytelen a számára szinte teljesen ismeretlen nagypolgári családba beilleszkedni. Nehezen küzd meg a veszteséggel, a hamis felszín alatt húzódó hazugságokkal, esetleges saját felelősségével, az idegen és idegesítő elvárásokkal. Törvényszerűen talál furcsa pártfogóra, talán barátra nagyapjában, a furcsa, kimértnek és érzéketlennek tűnő George-ban (Jean-Louis Trintignant). George Laurent vélhetőleg erőskezű családfő volt fénykorában, mára azonban lánya, Anna (Isabelle Huppert) minden porcikája, aktuális öltözéke, visszafogottan határozott hanghordozása, uralkodói testbeszéde azt sugározza: én vagyok immár a férfi a családban. Mind apjával, mind fiával (Franz Rogowski), mind szeretőjével-szerelmével (Toby Jones) való ambivalens viszonyát ez a meghasonlás jellemzi. Egy törékenynek látszó nő, aki gyakorlatilag mindent és mindenkit ural maga körül, minden váratlan helyzetben azonnal és megfelelően reagál, egyszerre ellentmondást nem tűrő és PC. Eve alkatilag rá hasonlít, szintén törékeny, szép, ám szívós és erős. 

hap4.jpgA film legelejétől tudjuk, a mindent látó és értő, mindenről határozott ítélettel bíró kamasz fürkész tekintetét egyetlen apró részlet sem kerüli el. Ráadásul a modern technika segítségével mindent kikutat és dokumentál. Megfigyelő állásba húzódik, az egész családot az ő kíváncsi, távolságtartó, elemző pillantásán keresztül ismerjük meg. Fantine Harduin remek választás, határozottan felnőtt Trintignant, vagy Huppert lenyűgöző alakításához.

hap1.jpgA Happy End - csakúgy, mint Haneke többi filmje - technikailag olyan közeget hoz létre, mintha egy hétköznapi szituációt kiemelnénk környezetéből, és egy mikroszkóp alatt vizsgálgatnánk. Háttérzajok nélküli, vagy oda nem illő, szűrt hangokkal kísért statikus jelenetek, hosszú snittek, csend. És soha, semmi nem történik a filmen. Hallunk róla utólag, látjuk a következményeket, beszélnek róla a szereplők, megnézzük telefonos videón, de nem látjuk a jelenben. Egészen a film végéig, ami korántsem boldog, és nem is vég.  

hap9.pngÉrtékelés: nagyon jó. Remek alakítások, következetes, egyben tartott,  jellegzetesen minimalista, mindemellett a részletekre roppant  igényes Haneke-rendezés. Tény, sem nem vidám, sem nem szórakoztató, épp ellenkezőleg. Depresszív és fájdalmas. Emberi, érzékeny, önreflektív. Tanulságos. Szép. 

 

  

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8313318599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása