EPS-ből készült RC modellek javítása és ragasztása - 1. rész

A forraló, a kanál és a sunyiban köpködő ragasztó

Múltkor írtam, hogy mindjárt a szűzrepülésnél szegény F939 akkorát taknyolt a földön, hogy még Besenyei Péter is jóízűen csettintett volna. Ekkor már éreztem, hogy hamarosan közeli kapcsolatba fogok kerülni a különböző ragasztókkal és a helyi RC üzletbe is úgy fogok járni, mintha csak haza mennék.

No, tehát, adott egy törött csőrű F939, ezt kéne helyre kalapálni. Ahogy látszik a műanyag hab eltörött, de el is deformálódott az ütközés során, hiába húztam vissza, cseszett helyre állni. Elkezdtem guglizni, hogy hogyan csinálják a nagyok, és ekkor jött szembe az alábbi videó.

Aki nem tudna angolul, annak elárulom, hogy a fószer szerint a műanyag habból készült alkatrészek visszanyerik az ütközés előtti alakjukat forró víz hatására.

Ugyan az jutott eszembe, amikor a parasztbácsi először látott zsiráfot: "Ilyen állat márpedig nincs!"

Pedig van! RC Groups-on is sokan dicsérték a módszert, olyanok is, akik már letettek valamit az asztalra, nem csak a szokásos hantások.

Forró vizet a kopaszra!

Fogtam magam, teleengedtem egy befőttes üveget forró vízzel, belemerítettem a habpanelt és vártam. Olyan 5-10 perc múlva megnéztem, és tényleg elkezdte visszanyerni az alakját.

Ahogy a fószer is említi a videóban, minél forróbb a víz, annál jobb: ha egy picit már kihűlt a víz, már nem hat a deformálódott anyagra. A 3. fürdőzés után szépen visszanyerte az alakját a törött alkatrész, azonban arra lettem figyelmes, hogy a habanyagot alkotó kis gömböcskék is felfújódtak. Konkrétan úgy nézett ki a leforrázott rész mint a krokodil bőre.

20170126_180840.jpg

Mint kiderült, erre is van megoldás, méghozzá egy hétköznapi kanál formájában. A lényeg az, hogy fogunk egy hideg kanalat és a domború végével lemasszírozzuk a göröngyöket. Amilyen hülyeségnek tűnik, olyan jól működik. Tehát a deformációk helyrehozva, jöhet a ragasztás.

Nade mivel ragaszunk EPS-t? Egyáltalán mi a tök az EPS?

Az EPS az Expandált PoliSztirol / Expanded PolyStyrene rövidítése. Magyarországon Hungarocell, Nikecell míg Szlovákiában polystyrén a becses neve, de előfordul Extrupor néven is, angolul styrofoam, aminek Depron variánsának külön kultusza van habröpcsiépítő körökben. Jól sejtitek, az EPS pontosan ugyanaz az anyag, amibe a kaját vagy a szállítandó cuccokat csomagolják, csak a modellező EPS-nél még megbolondítják az egészet egy morzsolódásgátló vegyülettel, hogy tartósabb legyen. Tapasztalatom alapján az F939 nem törik olyan könnyen, mintha sima polisztirolból lenne. Sajnos ez nem segít azon, hogy szegény modellező EPS-t is oldják a szerves oldószerek, úgy mint az aceton és a benzin. Hogy mennyire, itt egy jó kis videjó:

Tehát akkor milyen ragasztót?

Olyat, ami nem tartalmaz szerves oldószert! Általában feltüntetik, hogy polisztirol ragasztására ajánlott. Amennyiben aceton, xylene vagy toluene tartalommal bír, hagyjuk a fenébe. Nekem az RC Svet-ben kétféle ragasztót ajánlottak:

1. speciális pillanatragasztót EPS-re. Ez úgy viselkedik, mint egy rendes pillantragasztó, csak nem oldja a polisztirolt, így az ütközésnél keletkezett hézagok kitöltésére nem túl alkalmas.

2. poliuretán ragasztót. Ez kimondottan alkalmas térkitöltésre és minden műanyag habot, valamint fát, így a balzát is ragasztja. Hátránya, hogy ronda sárga.

Hogyan müxik a poliuretán ragasztó?

Mivel nem nagyon bíztam a pilótatudományomban, mindjárt a térkitöltős poliuretán ragasztót választottam. A megszáradt motorház törött felületeit bekentem a ragsztóval, ami pár pillanat után a cipőragasztókhoz hasonlóan gumis állagot vett fel. Leraktam a ragasztandó elemet, majd arra lettem figyelmes, hogy az asztalom tele lett ragasztócseppekkel. Gondoltam, én voltam a béna, letöröltem, erre újabb cseppek jelentek meg. Mint kiderült ez a ragasztó elkezd vadul habzani, így tölti ki a teret. Ha valahol rést talál, kispriccen és Rocco Sifredit megszégyenítő módon teríti be a környezetét, így inkább kivittem a fürdőszobába a perverz fajzatját.

Kb. két óra múlva a ragasztó megszáradt és elég kemény sárga hab formáját vette fel, amit kiválóan lehet reszelni, csiszolni. Finom smirglivel lekaptam a felesleget, átragasztottam celluxal. Időközben beragasztottam a kiszakadt motortartót is. Meglepődve tapasztaltam, hogy a következő becsapódásnál a ragasztot felület jobban bírta a kiképzést mint előtte.

Most éppen megfelelő polisztirol festéket próbálok szerezni és gondolkozom rajta, hogy kipróbálom az EPS pillanatragasztót is.

Amennyiben megragadott az írás, lájkolj facebookon vagy youtubeon. ;)