A szabadúszó kreatívok 8 aranyszabálya

Grafikusok, fejlesztők, programozók, szövegírók - valószínű, hogy ha szellemi szabadúszással foglalkozol, akkor voltak vagy lesznek céges, ügynökségi megbízóid. Lukács Péter a Freelancer Fesztiválon tartott előadásában összefoglalta, mi kell ahhoz, hogy ezek a cégek újra és újra veled akarjanak dolgozni.

1_22.jpg

Lukács Péter a Digital Natives egyik alapítója, amely egy európai szinten sikeres szoftverfejlesztő cég. Főleg nemzetközi projekteken dolgoznak, webes és mobil alkalmazásokon.

A cég a több, mint tíz éves pályafutása alatt nagy tapasztalatot szerzett abban, hogy hogyan érdemes szabadúszókkal együtt dolgozni. Egy ilyen innovatív, erős versenykörnyezetben ténykedő vállalkozás számára azért fontosak a szabadúszók, mert frissességet, megújulást hoznak, segítenek folyamatosan magasan tartani a színvonalat és a kreativitást. Leginkább projektekhez építenek csapatokat, tehát mindig a megfelelő emberekeből válogatják össze a legütőképesebb stábot, a feladat igényeihez hangolva.

Ezeket a tapasztalatokat foglalta össze Lukács Péter a Freelancer Fesztivál egyik nyitóelőadásában: mik a superlancer ismérvei, milyenek azok az alvállalkozó szabadúszók, akiket a cégnél szívesen bevetnek újra és újra?

1. Önbizalom

A jó szabadúszó tisztában van a képességeivel. Ha el tudod képzelni, akkor fel is tudod építeni. A felszínes akadályok, nehézségek ne tántorítsanak el.

2. Megbízhatóság és őszinteség

Életszerű példával megvilágítva: ha egy hatalmas buliban voltál az este, és annyira másnapos vagy, hogy csak szüttyögni tudsz egész nap, akkor ezt érdemes frontálisan kommunikálni. Sokak számára sajnos alapvető mentalitás a képmutatás - túlzottan el vagyunk foglalva azzal, hogy mit “illik”, ezért átlátszó kifogásokkal próbálnak előjönni, ha nem sikerül tartani egy határidőt.

Természetesen a profizmus alapkövetelménye a pontosság. De emberek vagyunk: ügyféloldalon éppúgy, mint a vállalkozó oldalán. Ha csúszni fogsz, kommunikáld proaktívan. A keménynek tűnő határidők sokszor rugalmasak, mert a megbízó oldalán is van megértés és mozgástér, de ha nem kommunikálsz őszintén, akkor nehezebb lesz minden érintett számára optimális megoldást találni.

Az is fontos, hogy ha mondjuk tényleg beteg vagy, vagy tényleg vis maior lépett fel az életedben, akkor azt gond nélkül elhiszik és elfogadják neked: ha már megalapoztad a hitelességedet korábban.

4_15.jpg

3. Ne tűnj el!

Az előző ponthoz kapcsolódik, mert ez is az őszinte kommunikációról szól.

A szabadúszó élete dinamikus. Simán bejöhet egy olyan projekt, ami jobban fizet, szakmailag érdekesebb, viszont emiatt nem tudod befejezni azt, amivel korábban megbíztak.

A legrosszabb, amit tehetsz, hogy kivárásra játszol, és sunyiban már az új projekten dolgozol. A csábítás nagy lehet, mert külsősként nem vagy napi kapcsolatban az ügyféllel - ha pár napig nem veszed fel a telefont, nem reagálsz a mailekre, azt talán “megúszod”, gondolják sokan.

Az “eltűnés” azért nagyon rossz taktika, mert rontja a hitelességed, és lenullázza azt a hírnevet, amit addig annál a cégnél megszereztél, ezáltal elveszted az ehhez kapcsolódó kapcsolati tőkét, networking kapacitást: nem fognak továbbajánlani. Ezt mindenképpen bukod, de az igazi veszteség az az, hogy ha őszintén kommunikálnál, akkor simán lehetséges, hogy a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad. Ugyanis lehet, hogy vagy az új, vagy a régi projektet át lehet úgy ütemezni, hogy mindkettőt meg tudd csinálni. Az új ügyfél értékelni fogja, hogy te egy megbízható valaki vagy, aki le akarja tisztességgel zárni az előző projektet, amivel foglalkozott: ez neki is jó előjel a veled való közös munkához. De a régebbi ügyfeled is megértheti, hogy bejött neked valami “asap”, és lehet, hogy elfogadja, hogy két külön fázisban adod le a munkát, miután a sürgős feladatot el tudtad végezni.

Szóval mindig a frontális megoldást válaszd, mert jobban jársz anyagilag és szakmailag is.

4. Önmarketing

2_20.jpg

Legyen önmarketinged és saját sales tevékenységed - ami azt is jelenti, hogy allokálj rá munkaidőt! Ez ugyanolyan munkafeladat, mint az ügyfeleknek pénzért végzett szolgáltatás. Nem kapsz érte direktben pénzt, sőt, valószínűleg költened is kell rá, de hosszabb távon megtérül és önfenntartóbb lehetszszel tőle.

Ez jelentheti a saját online jelenléted, a LinkedIn profilod, a weboldalad frissen tartása, a saját blogod, a hirdetéseid, a lényeg, hogy legalább heti néhány órában foglalkozz ezzel. Ez azért is jó, mert folyamatosan kitekintést ad a saját jövődre: kivel akarsz dolgozni? Mivel akarsz foglalkozni? Ezek segítenek abban, hogy fejlődő pályán tartsd a vállalkozásodat.

5. Ügyfélkör menedzsmentje

Sokaknak egyértelmű, hogy a kapcsolattartásra fordított időt is bele kell számolni a projektbe, de fontos, hogy a kommunikációt is tudatosan kezeld. Hasonló az önmarketinghez a feladat, de itt inkább a meglévő, egykori és potenciális ügyfeleiddel való kapcsolattartás a cél. Sokszor újabb munkát jelenthet egy egyszerű bejelentkezés: “hello, régebben ezen dolgoztunk, hogy vagytok, tudok -e valamiben segíteni mert most van kapacitásom”.

Erre is gondolj külön feladatként, foglalkozz vele rendszeres időközönként.

6. Önképzés

Saját magad folyamatos fejlesztésére kénytelen vagy időt és akár pénzt áldozni, hogy a szakértelmed piacképes maradjon. Ebből is látszik, hogy a vállalkozó, a szabadúszó élete messze nem csak a kiszámlázott munkaidőt jelenti: a feltételek megteremtése ugyanúgy meló. Az egyik ilyen feltétel, hogy legyél kész újat tanulni és ezt építsd be a munkatervedbe.

3_17.jpg

7. Kollaboráció

A szabadúszó jellemzően (de nem mindig) nem egy fedél alatt dolgozik a megbízóival. Ezért fontos, hogy simán menjen az online közös munka. Erre remek eszközök vannak már, ezért is erősödik a szabadúszás, mint életforma, de ettől még tudatosan kell közelíteni a kérdéshez.

Például a designerek és programozók állandó nyűgje a verziókövetés. Néha nem könnyű nyomon követni, hogy a projekt melyik résztvevője melyik verzióra pontosan mit kommentelt. Ha egy korábbi fájlra érkezik egy módosítás, miközben már küldtél egy újabbat, és közben megérkezik egy külső elem, amire régóta vársz és amit be kell építeni… könnyen eluralkodhat a káosz, és az e-mailezés nem éppen optimális csatorna a folyamat menedzsmentjére - érdemes képben lenned a legjobb kollaborációs és csapatmenedzsment szoftverekkel, mint amilyeneket maga a Digital Natives is fejleszt.

8. Átadhatóság

Az előző pont logikus folytatása: különösen az online és ügynökségi iparágban általános jelenség, hogy nem biztos, hogy te fejezed be azt, amit elkezdtél, és sokszor nem nulláról kezdesz, hanem átveszel valamit.

Ezért fordíts arra figyelmet, hogy logikus felépítésű, könnyen értelmezhető legyen a munkád, amit rugalmasan át tudnak venni tőled, ha arra kerül sor!

Ezzel a nyolc tippel biztos lehetsz abban, hogy a freelancerek élvonalában találod magad, jó lesz veled dolgozni - a többi már csak rajtad múlik!

A bejegyzés trackback címe:

https://kkv.blog.hu/api/trackback/id/tr3312367145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása