Pedáltaposók blogja

Karikázzunk.blog

Karikázzunk.blog

A váltás művészete

2022. április 14. - karikázzunk blog

avagy mit tegyél, hogy kerékpárváltó túlélje a túrát

             Régóta foglalkoztat ennek a cikknek a megírása. Az motiválta, hogy azt látom, sokan megvásárolják a hipi-szupi (vagy annak gondolt) sok sebességes bringájukat, és azt gondolják, az jó kis összegbe belekerült, tehát ennek aztán bírnia kell mindent. Amellett, hogy egy kerékpár minőségét nem a fogaskerekek száma jelenti-  “első szorozva a másodikkal, hú az jó sok, ez megfelelő lesz nekem” -, amellett jó odafigyelni, hogy nagy örömünkben ne tegyük tönkre azt.

           276230513_5316453881719402_4097433156880041593_n.jpg

     A kerékpár váltó működésének megértéséhez nincs szükség komoly műszaki elővégzettségre, egyszerű megfigyeléssel könnyen átláthatjuk, hogy egy aránylag egyszerű elven működő rendszert látunk. Persze sok-sok apró technikai újítással a korai váltókhoz képest.

Egy kis történelem

     Kezdetben léteztek az un. egysebességes rendszerek. Nem volt gond, nincs váltás, nincs is ami tönkremenjen. A lényeg, hogy idővel megjelentek az első többsebességes rendszerek. Egyik része elől egy, hátul több, illetve az elől is több, és hátul is több fokozattal. Csak megjegyzem, jelenleg megint kezd előtérbe kerülni az elől egy fokozat, illetve hátul több, jellemzően akár 11 vagy 12 lánckerékkel.

     Az első többfokozatú váltók még. frikciós váltók voltak. Ezeknél a felhasználó, a kerékpáros kézzel állította be, hogy a váltó a megfelelő pozícióba álljon. Ez lássuk be, eléggé macerás volt, hiszen kiemelten fontos, mint később látjuk, hogy a váltó a láncot pontosan a megfelelő pozícióba tegye. Később elterjedtek az un. pozícionált váltók. Ebből talán a legismertebb a SIS rendszer (Shimano Index System). Ennél a rendszernél gyakorlatilag nem fordulhat elő, hogy a lánc a két fogaskerék közé vált, vagy hogy a lánc ne a lánckerék vonalában legyen. A jelenleg használt csúcsminőségű váltó rendszerek megfelelő gyorsasággal és pontossággal váltják a fokozatokat. Ehhez már csak a felhasználó felelőssége párosul, akinek ismernie kell a keresztbe váltás problémáját.

A keresztbe váltás? Az meg mi fán terem?

     De mi is az a keresztbe váltás? Ha alapul veszünk egy 3x8 sebességes váltó rendszert, akkor ez úgy értelmezzük, hogy az első váltó 3 lánckerékkel, a hátsó váltó 8 lánckerékkel működik. A keresztbe váltás akkor valósul meg, amikor pl. az első váltó a legnagyobb fogaskerékre teszi a láncot, és a hátul is a legnagyobb fogaskeréken. Illetve elől a legkisebben, és hátul is a legkisebben. Ez a legextrémebb eset, vannak ennek átmenetei is.

 keresztbevaltas.png

 

 

 

A váltó működése:

             A kerékpár váltó áll a kormányon lévő váltó karból, bowdenekből (itt nem beszélünk a vezeték nélküli un. Di2 rendszerről), elől a váltó átdobó, illetve hátul a váltó kanál. Persze a valóságban ennél sokkal több az alkatrész, de nekünk ez a megértéshez elegendő. A váltó átdobót, és a váltó kanalat egy rugó pozícionálja a legkisebb lánckerék felé. Elől tehát a váz felé, illetve hátul a vázzal ellenkező irányba. Nekünk a váltókarral ezt a két alkatrészt kell mozgatnunk. Amikor a nagyobb lánckerekek felé akarjuk mozgatni, akkor a bowden segítségével húzzuk őket, illetve amikor a kisebb fogaskerekek felé akarjuk mozgatni őket, akkor engedünk a bowdenen, és a rugó visszahúzza azt a megfelelő helyre, mivel a rugó mindig a kisebb fogaskerék felé törekszik. Túlhúzás a legnagyobb fogaskeréken, vagy túlengedés a legkisebb fogaskerékről itt nem lehetséges, mivel a határoló csavarok ezt nem engedik. Ha a váltókaron lévő kis kijelzőt figyeljük, akkor a kisebb számok az alacsonyabb sebességet, illetve a nagyobb számok a nagyobb sebességet jelzik. Ez egyébként hasznos kis műszer, mivel nagyon nagy segítséget ad ahhoz, hogy anélkül, hogy különösebben figyelnénk a lánc pozícióját, megmondja helyesen váltottunk-e, vagy éppen keresztbe, rosszul.

            A működési elvét már tudjuk, lássuk a lényeget.

 Mikor van helyes pozícióban a váltók?

             Arany szabályként azt jegyezzük meg, hogy amikor pl: egy 3x8-as rendszert használunk, akkor elől 3-as, azaz a legnagyobb lánckeréken lesz a leggyorsabb a kerékpár akkor, ha hátul muszáj a 8-as fokozatba kapcsolni. Az elől 3-as fokozat még simán elbírja a 7-es, esetleg a 6-os fokozatot, de a 6-os fokozatnál már érdemes elől is egyet visszakapcsolni a 2-es fokozatba, mivel ez éppen a határon van már. Amennyiben csiszoló, zörgő hangot hallunk bármelyik váltó felől, amely nem a lánc szokványos hangja, akkor az már legyen gyanús. Az elől 2-es fokozatot használhatjuk még a hátsó 6-5-4-3 fokozatokkal is, haladva hátul a legnagyobb lánckerék felé. Amikor ezt elértük, és szeretnénk még alacsonyabb fokozatba váltani, mert éppen egy meredek emelkedőre akarunk felhajtani, akkor elől az 1-es, legkisebb lánckerékre váltunk, illetve hátul a 2-es és 1-es fokozatba.

            Gyakorlatilag ennyi a tudomány? Igen, tulajdonképpen ennyi.

            A 3x6, 3x7 stb. fokozatú váltók szisztémája ugyanezen a logikán alapul, azzal, hogy ha hátul csak 6 fokozat van, akkor elöl 3, hátul 6, elő 2 hátul 5-4-3-2, illetve elől 1 akkor hátul is 1 fokozat a helyes váltás.

            Joggal jöhet a kérdés, de mi van akkor, ha elől csak 2 fokozat van, netán egy. Amennyiben elől csak két fokozat van, akkor a hátsó váltást is meg kell felezni. Elől a legnagyobbon, akkor hátul 10-9-8-7-6, illetve ha elől a legkisebben, akkor hátul az 5-4-3-2-1 a helyes pozíció. Az elöl egy fogaskerék szisztémánál természetesen ilyen probléma nincs. Bárhová mehet a hátsó váltó.

            A keresztbe váltáson kívül van még pár dolog, amivel számolni kell. Ilyen a váltás időzítése. Terhelés alatt, emelkedőn felfelé nem váltunk. Ennyi a szabály. Ilyenkor recseg-ropog a rendszer, feszül, kopik.

            Túl nagy, vagy túl kicsi fokozat. A túl nagy fokozatban nehéz tekerni, hegynek fel sokkal nagyobb izommunka, ízületi terhelés, sérülés veszély, és gyors kifáradás lehet a következménye. A túl kicsi pedálfordulat túlpörgést és sokkal lassabb haladást jelent.

Konklúzió

            Amennyiben  a váltónk rendszeresen rossz pozícióban van a lánc és a leggyakrabban használt fogaskerekek extrém gyorsan fognak kopni. Ezt egy egyszerű szerkezettel megmérhetjük. Elsőként kopik a lánc, a hátsó fogaskoszorú, majd az első is. Egy idő után elkezd rendellenesen váltani, majd előfordulhat, hogy terhelés alatt leugrik a lánc a fogaskerékről. Egy idő után már teljesen élvezhetetlen lesz a kerékpározás, a rövidebb 1-2 km-es bolti utakra még csak csak elmegy valahogy. de a hosszabb túrákra már egészen biztosan nem. A fenti módszert helyesen követve a hajtás meghálálja, és sokkal hosszabb időn keresztül szolgál bennünket. A hajtás kopása egészen addig folytatódhat, hogy pl: az első váltó nem tudja felfelé váltani a láncot. Mivel a váltást a fogaskerekek és a fogak különleges kialakítása segíti, ha ezek megkopnak, akkor a funkciójában sérül, nem fog helyesen működni.

            Váltó helytelen beállítása, használata miatt előfordult már, hogy a váltó egyszerűen nem tudta a láncot a lánckerékre feltenni, mivel a váltást segítő kis rámpák lekoptak a fogaskerékről. Itt ilyenkor már csak a csere segít, amit a kerékpár fenntartásának költségeit emeli.

            A kerékpározás élmény, érdemes a helyes működtetése tanulmányozására szánni néhány órát, így fokozható az elégedettség.

 

Szerző: Karikázzunk

Hogyan választjuk ki, és használjuk kerékpárunkat

avagy, hogy ne csalódjunk a kiválasztott kerékpárban

     Rendszeresen olvasok a közösségi médiában posztokat, és hozzászólásokat, ahol időnként vissza-visszatérő téma, ki milyen bringát használ, melyik gyártótól, illetve milyen típust. Nyilván, ha valakinek egyik-másikkal rossz tapasztalata van, azt soha nem ajánlaná senkinek, így gyakran kialakul az emberekben egy-egy preferált márka.

     De mi is lehet az oka, ha valaki egyébként neves gyártótól, vagy egyébként neves alkatrészgyártó alkatrészeivel szerelt kerékpárt kifejezetten nem ajánlja, mondván ő azzal pórult járt.

torott_kerekpar.JPG

Első szabály

     Először is szögezzük le az első nagyon alapvető szabályunkat. Kerékpárt mindig a megfelelő célra vásároljuk, és arra is használjuk. Példa: ha egy városi használatra kifejlesztett kerékpárt vásároltunk, ne akarjunk vele egy hegyes-völgyes kavicsos hegyi terepen tempót menni vele. Vagy szintén, ha országúti kerékpárunk van, azzal sem térünk le a betonos útról. Manapság a kerékpárgyártók specifikus technológiát, alkatrészt használnak annak függvényében, hogy mi lesz a végső felhasználás. Erre számtalan példa felhozható. Ha bizonytalan vagy, kérdezz bátran a kapcsolati oldalamon.

     Nem egy alkalommal fordult már elő tengely ferdülés, amikor egy nem a célra kifejlesztett kerékpárral ugrattak. De talán még ez a jobbik eset. Bizony - bizony volt már ebből váztörés is. Ilyenkor joggal felteszi a kérdést a használó, vajon a megfelelő minőségű anyagból rakták össze a kerékpárt? Eléggé valószínű, néhány kivételtől eltekintve. Ez a néhány kivétel lehet az a noname bringa, amelyet a leírás alapján full-full felszereléssel szereltek, és újonnan nagyon olcsón adják. Ha egy hidraulikus tárcsafékes, sok sebességes, teleszkópos stb. kerékpár pár tízezer forintba kerül újonnan a multinál, azt, még ha nagyon szép is a színe, kerülni kell. Valamint sajnos a gyártás során is felléphetnek gyártási hibák. Hiába a sok tesztelés, gyártási-anyag hiba volt is, és lesz is. Ha épp ezt fogtad ki, ettől az adott márka lehet jó. Jó hír ebben az esetben, hogy az üzletek összeszerelve, menetre készen adják át. Előtte át is vizsgálják, be is állítják, hiszen innentől őket is terheli a felelősség, ha bármi balul ütne ki. De azért én egy nagyon minimális esélyt adnék mégis erre. Mindenhol emberek dolgoznak, tévedési lehetőséggel.

     A kerékpár választással foglalkozó cikkem: https://karikazzunk.blog.hu/2022/02/23/kerekparvalasztas_abc-je 

     A kerékpár választásnál a felhasználási területen túl figyelembe kell venni még egy kerékpár teherbírását is. Ez az információ a használati útmutatóban elérhető, így jó eséllyel a saját adottságunknak megfelelőt tudunk választani.

 

További képzavar

     Persze néha a vásárló össze is lehet zavarodva. Példaként említhetjük, az MTB esetét. MTB rövidítés Mountainbike, ami hegyi kerékpárt jelent, mégsem ajánlják mindenegyik típusát hegyi menetekre, mindenféle terepre. Most a témában járatlan joggal kaphatja fel a fejét. Mi van? Van egy MTB-m, és nem csepathatok kedvemre terepen. Hát bizony nem mindegyikkel, és nem mindenhol. Az MTB-n belül is vannak kategóriák. Ilyen a Cross Country (XC), Enduro/All Mountain (AM), Freeride (FR), Downhill (DH), és így tovább. Ha ilyen speciális igényed van, érdemes a témában mélyebben elmerülni, és szintén kerülni a multi polcait, ahol jó eséllyel kifejezetten kerékpárral foglalkozó eladó nincs is.

     További érdekesség, hogy gyártók ajánlanak un.: rekreációs (MTB) hegyi kerékpárt, amelyet kifejezetten könnyű terepre javasolnak csak.

 

Mi a megoldás

     Ahhoz, hogy tudjuk, milyen kerékpár a nekünk megfelelő, mindig fel kell tenni a kérdést, mire akarod használni, és mire nem. Mind a kettő kérdés fontos. A végső pontos típust csak így kaphatjuk meg. A neten számtalan cikk foglalkozik azzal, hogyan válassz kerékpárt. Ezeket persze el lehet, és sokszor el is kell olvasni, így kicsit közelebb kerülünk a megoldáshoz. A végső, és lehető legjobb megoldást véleményem szerint csak egy témában jártas szakember segítségével kapjuk meg.

     Persze azzal, hogy beszéltünk eggyel, még mindig nem biztos, hogy a végeredmény eléggé jó lesz nekünk. Én azt javaslom, hogy az áhított, kiszemelt típust próbáljuk is ki. Találkozni időnként olyannal is, hogy kiválasztottak egy országúti kerékpárt, mivel trendi, gyorsan lehet vele menni, meg olyan szép is stb. Aztán használat során kiderül, hogy az üléspozíció nem megfelelő, megfájdul a derekunk, a térdünk, vállunk, meg egyébként is félünk, mert olyan mintha orra akarnánk bukni az előrehajolt testtartás miatt.

     Mi a garancia, hogy a szaküzletből pont azzal a kerékpárral fogunk távozni, ami nekünk megfelel. Hát csak annyi, hogy a kerékpárüzlet a vásárlókból él, így kiemelten fontos, hogy elégedetten távozz, és visszatérj, amikor és annyiszor amennyire igényed van. 

 

Még egy megjegyzés

     Olyan posztot is láttam, hogy vedd meg ezt, vagy azt a márkát, mivel nekem is az van, és 1500 km alatt nem történt vele semmi baj. Ilyen tapasztalattal a hátunk mögött talán dőreség egyértelmű ítéletet mondani, ahogy olyan alapján is, hogy “nem győzöm szervizbe hordani”. 

 

A legfontosabb

     Természetesen azzal, hogy megvásároltuk a megfelelő kerékpárunkat, még nem értek véget a megpróbáltatások. A bringánkat annak érdekében, hogy hosszú ideig kiszolgáljon bennünket karbantartani is kell, és rendszeresen szervizeltetni is. Bizony szervizeltetni. Anélkül, hogy mélyebben belemennék a témába csak egy példa: a kerékpár forgó-kopó alkatrészei időnként törődés, tisztítást-zsírzást igényelnek. Ezeket az alkatrészeket csak speciális szerszámmal lehet szétszerelni, amihez kell némi szaktudás, és jártasság. Így ezt a részt nyugodtan bízzuk a szervizre. 

     Ebben a témában is lehetne egy külön cikket írni, mivel sokan egyszerűen meg akarják spórolni a munkadíjat, és “majd ezt én is meg tudom csinálni” felkiáltással nekiállnak szerelni. Itt mindenki maga dönti el, mit szeretne. Egy dolgot figyelembe kell venni. Ha valamilyen ismereti hiány következtében mégsem jól rakjuk össze az alkatrészeket, az akár balesethez is vezethet. Ezt mérlegeljük, mielőtt elkezdjük a bringánkat szétszerelni. És ha már eljutunk a szerelőhöz, figyeljünk arra, amit mond. Megtörtént eset, kerékpár szervízben. Bevittek egy kerékpárt, mivel estek vele, és azóta a váltó kattog. Kiderül a váltópapucs elgörbült, így nem volt megfelelő a pozícionálás. Közben az átvizsgáláskor kiderült, hogy a féktárcsa is elgörbült, feltehetően az esést következtében. Mivel kifejezetten a váltó miatt vitték be, a szerelő kérdi, megcsináljuk azt is? A válasz, nem, köszönöm azt nem kell. Szóval az a fék, persze ettől a hibától még működni fog. De mégiscsak úgy 100%-os, ha az nincs elgörbülve, és nem ér bele a fékbetétekbe. 

     A konklúzió: a kerékpárt a megfelelő méretben és pont arra a felhasználásra válasszunk, amire igényünk van. A vásárláskor legyünk tisztában a kerékpárunk erősségeivel, és lehetőségeinek határával. A tisztítást, karbantartást sose hanyagoljuk el, így érhetjük el, hogy sokáig szolgáljon bennünket. A tárolási mód kiválasztásánál legyünk tekintettel a kerékpár épségének a megóvására: ilyen például, hogy időjárástól védve, vagy épp ne lapos gumikon álljon egész télen.

 

Szerző: Karikázzunk

Velencei-tó látnivalói

Látványosságok a Velencei-tó körül

avagy a kerékpárútról elérhető látnivalók

Molla Szádik sírja

        Molla Szádik tatár-üzbég származású muszlim vallástanító, a Magyar Tudományos Akadémia hajdani altisztje. 1836-ban született, majd később Vámbéry Ármin társaságában jött Magyarországra. Csagatáj nyelvre fordította Arany János Rege a Csodaszarvasról című művét, valamint magyarra fordított üzbég népmeséket. 1892-ben Velence városában halt meg. Sírja a régi nadapi út melletti református temetőben található.

mollaszadik.JPG

Bence - hegyi kilátó

       A Bence-hegyi kilátóra, amely majdnem 20 méter magas, 118 lépcsőfok vezet fel. A kilátó stratégiai fontosságú és egy különösen szép panorámájú hegyre épült, ahonnan nem csak a Velence-tó egészét, hanem még a Budai-hegységet és a Vértest, sőt még a Bakony egyik csücskét is megcsodálhatják tiszta időben.

  bencehegyi_kilato.JPG

 

Sukoró ingókövek

        A Pákozdi-ingókövek természetvédelmi terület a Duna–Ipoly Nemzeti Park védelme alatt áll. A terület nagysága eléri a 44 hektárt, amely a Velencei-hegységben, Pákozd és Sukoró települések közigazgatási területén található. Védelem alatt áll 1951 óta. Magyarországon egyedülálló földfelszíni alakzatok, az ún. ingókövek elszórt csoportjai tagolják, a 200–250 méteres tengerszint feletti magasságban található egyedi dombos területet.

 ingokovek.JPG

 

Katonai emlékpark - Pákozd

        Pákozd központjától alig 8 kilométerre fekszik hazánk egyik legizgalmasabb szabadtéri múzeuma, a Katonai Emlékpark. A kiállítás elsősorban az 1848-as forradalom viharos évein kalauzolja végig a látogatókat, de hűen őrzi az elmúlt 170 év fontosabb hadászati eseményeinek emlékét is. Ideális színtere lehet egy rendhagyó történelem órának, hiszen interaktív elemekkel és rengeteg múzeumpedagógiai programmal várják az érdeklődőket.

 kempp.JPG

 

Pákozd-Sukorói Arborétum és Szabadidőpark

A Velencei-tó legszebb táján elterülő arborétum 96 hektáros területen 250 féle fa és cserje, számtalan lágyszárú növény tárul a látogatók elé, akik az arborétum kilátójáról velencei tájban gyönyörködhetnek.

arboretum.JPG

Halászcsárda

        A kerékpárútról némileg letérve, a Katonai Emlékparktól nem messze található a halászcsárda, ahol a túrát megszakítva lehet pihenni, és egy ebédet elfogyasztani.

halaszcsarda.JPG

Miska huszár

        Budapesttől a Balaton felé tartva, az M7-es autópálya mellett egy 12,5 méter magas szobor óriás ejti ámulatba az utazókat. A 100 tonna betonból kifaragott Miskahuszár nem csak Magyarország, hanem a világ legnagyobb ólomkatonája címet is bezsebelhette.

 miskahuszar.JPG

 

Sarvajc-kereszt és kilátó

       A Velencei tavat megkerülő kerékpárút mentén találhatjuk az érdekes formájú, fából épült kilátót, amelynek tetejéről bepillantást nyerhetünk a titokzatos vízi világba. A kilátó teljes mértékben modernre sikerült, melynek átadására 2014 tavaszán került sor. A dinnyési önkormányzat adta át a nagyközönségnek a kilátót valamint a mellé épített kerékpáros pihenő pontot is egyaránt.

 sarvajc-kereszt.JPG

 

Várpark és Skanzen Dinnyés

       A Dinnyésen található Várpark néven ismert turisztikai létesítménye egy Magyarországon állt, egykori várak anyag hű makettjeinek sokaságát foglalja magában. A várak érdekessége, hogy úgy vannak elhelyezve egymástól, hogy a topográfiai viszonyoknak hozzávetőlegesen is megegyezzen.

 varpark_dinnyes.JPG

 

Meteorit

        Gárdony Holdsétányán korzózva érdekes műalkotásra bukkanhatnak a kirándulók. A Meteorit névre keresztelt térplasztika 2017 augusztusának végén, nem sokkal a szabad szemmel is látható meteorhullást követően foglalta el helyét a közkedvelt sétányon.

 gardony_meteorit.JPG

 

ChocoRino kézműves műhely

       A gárdonyi székhelyű ChocoRino Kézműves Csokoládé Műhely prémium minőségű csokoládét készít a legkiválóbb természetes alapanyagokból, adalékanyagok hozzáadása nélkül. Az egyedi, magas élvezeti értékkel rendelkező finomságok egyedi designnal párosulnak. A ChocoRino exlkluzív ízbombái több díjat és elismerést is bezsebeltek már, például a fekete ribizlis mézes csoki csillagot kapott a Great Taste Award 2020 versenyen.

 choco_rino.JPG

 

 H2O akváriumház

       Az élővilág sokféleségéért rajongók számára igazi csemegét nyújt az agárdi hajóállomásnál fekvő H2O Akváriumház. A létesítmény a 2014-es évben nyitotta meg kapuit a helyi vidékfejlesztési program részeként azzal a céllal, hogy természethűen bemutassa a Velencei-tó növény- és állatvilágát. Az agárdi vasútállomástól mindössze 200 méterre található épület 8 akváriumnak ad otthont.


h2o_akvariumhaz.JPG

 

Velence-Újtelep - Kalazanci Szent József Templom - Velence

       A Velence városában található Velence-Újtelep - Kalazanci Szent József Templom, amely egy torony nélküli templom. Építése 1995-re tehető, melynek harangja a mellette álló vas haranglábon ül. Az Erzsébet-téren álló különleges templomot a látogatók hétfőn és vasárnap tekinthetik meg belülről 1-1 órás kereteken belül.

 velence-templom.JPG

 

        Érdemes egy napot rászánni, és megismerkedni a környékkel, elmerülni a sok látnivaló, és a táj szépségében. Jó időben kifejezetten kellemes egy tó körül kerékpározás a fentieken kívül is számos látnivaló megtekintése igazi életre szóló élménnyel gazdagít.

Szervő: Karikázzunk

 

 

Kerékpáros túraútvonalak a Velencei-tótól kiindulva

Kerékpáros túraútvonalak a Velencei-tótól kiindulva,

avagy miért érnénk be csak az ismert kis körrel

            Ebben a cikkben elsősorban a Velencei-tótól kiindulva néhány lehetséges kerékpáros útvonalat szeretnék ismertetni. Sokan megérkeznek a tóhoz, és neki indulnak az un. “kiskörnek”, és lehet nem is gondolják, hogy bizony vannak más lehetőségek is. Az útvonalak nagy részére igaz, hogy jól ki van táblázva, és az útra is felfestve, (néhány kivételtől eltekintve) így érdemes figyelni a zöld táblákat.

273885453_5215165611848230_7453343126391791229_n.jpg

          Természetesen elindulni bárhonnan lehet. A leírás Velencéről indulva veszi sorba az érintett területeket.

          Lássuk részleteiben:

A kiskör

            Az első legyen természetesen a kiskör, amennyiben még nem próbálta ki, érdemes talán ezzel kezdeni. A kiskör jelentős részén védett kerékpáros úton haladhatunk, csak kevés helyen kell megszakítani a biztonságos kerékpározást közúti haladással. Velence Ország útról indulva pár száz métert kell megtennünk, ér rátérhetünk az Evezős útra, amely egyenesen a pákozdi arborétumhoz vezet. Ameddig odáig eljutunk, kellő távolság ahhoz, hogy az izmok, és ízületek bemelegedjenek. Itt jön egy nagyobb, de rövid emelkedő, és ha azt abszolváltuk, jön az első megállási lehetőség azoknak, akik nem egyben szeretnék lenyomni a kört. Az arborétum.

            Tovább indulva előbb egy erősebb lejtő, majd egy erdei menet, és azután érünk be Pákozdra. Itt lehet választani, hogy a kijelölt kerékpár útvonalon, vagy a mellékutcákban megyünk-e keresztül a községen. A főúton több helyen tilos a kerékpározás, ezért érdemes ebből a kettőből választani.Pázkodról Dinnyés felé ismét közúton kell haladnunk, ami fokozott odafigyelést igényel, mert a gépjárműforgalom is előszeretettel használja az utat. Az út végén ismét megállási lehetőség.

            Innen már védett kerékpár úton haladunk Agárd felé, előbb egy kilátó mellett haladunk el, majd a községbe beérve letérhetünk a tópartra, és azon haladunk szinte egészen Velencéig. Útközben sok lehetőség megállásra, felfrissülésre vagy esetleg étkezésre is.

            Velencén többször át kell haladnunk a főúton, ahol figyelnünk kell, mivel nem mindenhol van a kerékpárosnak elsőbbsége, amelyet az autósok egy része kis használ. Így haladunk el a Korzó mellett, majd tovább haladva vissza is térhetünk a kiindulási pontra.

            A túra nehézségi foka: könnyű

            Átlagos edzettséggel megállás nélkül simán teljesíthető 1,5 óra alatt.

A túra tervezéséhez segítség az alábbi linken:

https://turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-16322879046fog

Itt navigációhoz .gpx is file is letölthető.

 

Egy egészen kis kör

            Egy egészen kis kör is belekerül a javaslatba. és pedig azért, mert vannak, akik még sosem kerékpároztak 30 km-t,a mi a tó megkerüléséhez minimálisan szükséges, de el szeretnék kezdeni, és ki szeretnék az élményt próbálni.

            Velence Ország útról kiindulva egészen Kápolnásnyékig haladunk, ahol balra elkanyaradunk az Arany János utcába, majd a Kutas sor-nál rátérünk a kerékpáros útvonalra. Innentől tájékoztató táblák jelzik az irányt. Ezen a gyakorlatilag nyílegyenes úton haladunk az M7-es autópálya felett át. Itt jön az első enyhe, de viszonylag hosszabb emelkedő. Ezt abszolválva a domb tetejéről gyakorlatilag legurulva tempót nyerünk, ahol szinte büntetlenül kipróbálhatjuk, milyen tempósan haladni. Mivel ezen az úton, lévén mezőgazdasági út, viszonylag ritkán közlekednek autók, simán elgurulhatunk az első élesebb kanyarig, ahol is balra Nadap felé kell mennünk. Itt már jó előre érdemes visszaváltani, mivel erőből kell megoldanunk a rövid emelkedőt. Mobil frissítő pont van kihelyezve a kanyarnál, aki esetleg mégis meg szeretne állni.

            A domb tetejére felérve jön egy lejtő, több élesebb kanyarral, így kontrolláljuk a sebességet egészen addig, amíg meglátjuk az emelkedőt. Itt javasolt lendületet venni, könnyebb elérni vele a tetejére. Nadap előtt komolyabb lejtő, ezáltal nagyobb sebesség. Az út minősége kiváló, az aszfaltos felület biztonságos haladást tesz lehetővé.

            Nadapra beérve az első utcán balra kanyarodva, követve annak vonalát elérünk a főútra, ahonnan már csak vissza kell gurulni a kiindulási ponthoz.

            Az út nehézségi fokozata: könnyű

            Átlagos edzettséggel kb fél óra alatt teljesíthető.

            Látnivaló az útvonalon annak van, aki szereti a természetközeli élményeket, a csendes túrákat, a friss levegőt.

A túra tervezéséhez segítség az alábbi linken:

https://turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-1632290312e9sr 

Itt navigációhoz .gpx is file is letölthető.

 

 

A dombos

            A dombos útvonalat már inkább gyakorlottabb kerékpárosoknak ajánlom, vagy olyanoknak, aki gyakorlottabb kerékpáros társaságában kerékpározik, és van némi előedzettsége esetleg más sportok gyakorlásából.

            A Velence Ország útról kiindulva az útvonal eleje gyakorlatilag megegyezik az “Egészen kiskör” útvonalával, egészen a Nadap felé vezető elágazásig, ahol most Pázmánd felé fogunk továbbhaladni. Táblák itt is jól jelzik az irányokat.  Itt tovább menve előbb egy egészen kis emelkedő, majd egy nem túl nagy, de elég lendületet adó lejtő következik, és be is értünk a községbe. Az út végén balra kanyarodva áttekerünk a településen, és haladunk tovább Vereb felé. Itt egy nehéz emelkedő vár ránk, amelynek meredeksége, és hossza is jobb erőnlétet igényel. Jó előre érdemes gondolkodni a váltó áttétel visszavételén, és kicsit magasabb pedálfordulat megteremtésén.

            Amint az emelkedőt teljesítettük sem lélegezhetünk fel, mert még pár száz méteren egy nagyon enyhe emelkedő szakasz következik, nyílt térrel, ahol az esetek felében szél is szokott fújni. De amint ezen túlvagyunk, jön egy hosszabb pihenő szakasz, erős lejtővel, konkrét száguldozási lehetőséggel. Itt a hétvégi napokon aránylag gyér szokott lenni a gépjárműforgalom, de azért érdemes figyelni.

            Lovasberénybe beérve az első lehetőségnél balra fordulunk, át a vasúti átjárón, egyenes a nadapi hegy felé  Itt érdemes kicsit szusszanni, akár menet közben is könnyebbre venni a tempót, mintegy felkészülve a hegy “megmászására”.

            Az emelkedő részről jó hír, az nem egyszerre emelkedik, pár 10 méter tekerés után rendszeresen vannak “platók”. ahol kicsit lehet pihenni. Átérve a hegyen Nadapra érünk be, innen főleg lejtők következnek, így érünk vissza a kiindulási ponthoz.

            Aki esetleg Nadapig nem fáradt el, az Nadap központjában jobbra elkanyarodva elmehet Sukoró irányába, ahol a kitáblázott kerékpárutat követve eljuthat az Evezős útig, és így vissza a kiindulási ponthoz. Ilyen igény esetén kérésre mellékelek leírást.

            A túra nehézsége közepes.

            Egy átlagos edzettségű kerékpáros 1,5 óra alatt teljesíti.

            A túra tervezéséhez segítség az alábbi linken:

https://turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-1632292516wibf 

Itt navigációhoz .gpx is file is letölthető.

 

A csizma

            Ez a nagy kör 68 km hosszú, itt már érdemesebb komolyabb edzettségi szinttel elindulni. Nagy komoly emelkedők, mint a “Dombos”-nál nincsenek, viszont vannak hosszabb elnyújtott, rövidebb - intenzívebb kapaszkodók, illetve nyílt térrel szeles haladások.

            A Velence Ország útról elindulva gyakorlatilag a kiskör befejező rész visszafelé. Egészen a velencei vasútállomásig, ahol a kerékpáros aluljárón áthaladva nekiindulunk Pusztaszabolcs irányába. A községen a főúton haladunk át, egészen a körforgalomig, ahol az első kijáratnál ki kell mennünk. Ezt követően egy dimbes - dombos, de nem nehéz szakasz következik, így érkezünk meg a Zichyújfalu felé vezető elágazásig. Amennyiben hétközben járunk arra, erőteljes teherautó forgalomra kell számítanunk, de hétvégén ez egészen elhanyagolható.

            Zichyújfalú felé úton nincsenek számottevő szintkülönbségek, egy két alattomos enyhe, de hosszú kivételével, viszont a szél itt is gyakran nehezíti a haladást. Amint beérünk Agárdra ez a probléma megszünik, elhajtunk a tópartra, ahol a kerékpárúton visszafelé megtesszük a kiskört, legalábbis annak egy jelentős részét. Itt egy komolyabb emelkedő vár ránk, ez a pákozdi arborétumnál van. Aki nem szeretne a kicsit murvás emelkedőn felmenni, annak javaslom az emlékmű felé, ahol jobb minőségű úton, könnyebben teljesíthető emelkedővel haladhat.

            A pákozdi hegyről egy tempós lejtő következik, itt aránylag sokan szoktak közlekedni, érdemes a tempót kontrollálni. Az Evezős úton végighaladva visszatérünk a kiindulási ponthoz.

            A túra nehézségi foka: közepes.

            Ajánlott gyakorlott kerékpárosoknak, akik már rendszeresen kerékpártúráznak.

A túra tervezéséhez segítség az alábbi linken:

https://turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-16327275134rv0

Itt navigációhoz .gpx is file is letölthető.

 

 

Egy változatos pálya

Ez az útvonal az, amit legalább egyszer ki kell próbálni. A túra jellemzője, hogy a nagyobb szintkülönbség, és az egyenes szeles sík váltakozik. A szokásos kiindulási ponttól egyből kapunk egy kis emelkedőt, át az autópálya felett, majd nekiiramodva a nadapi hegynek. Ez elején nem sok pihenési lehetőséggel, így indulás előtt az izületek bemelegítését ne hanyagoljuk el. Lovasberényig aztán szabad a pálya, lehet tempót venni, átlag sebességet növelni, hogy nekikezdhessünk a Vértesacsa - Alcsútdoboz távolságnak. Vértesacsánál vár bennünket egy újabb kihívást jelentő emelkedő, azonban ezt a fáradalmat az arborétum lejtőin kipihenhetjük.

Alcsútnál jobbra kanyarodva gyakorlatilag nyílegyenesen célba vesszük Baracskát. Tabajdnál a jobb oldalon egy friss vizű kút vár ránk, érdemes figyelni a lehetőséget, hogy a kulacsot újra tudjuk tölteni.

Tabajdot elhagyva végig sík, bár időnként szeles útszakasz vár ránk, egészen Baracskáig. Itt a kisebb dombot megmászva a vasútállomásnál egy rövidebb kerékpárúton kell haladnunk, azonban ezt követően Pettendig a 7-es főúton megyünk. Pettendtől Kápolnásnyékig kerékpárút biztonságában haladunk, majd a vasútállomásnál a falu központon keresztül érünk vissza a kiindulási ponthoz.

Ha pihenésre, látnivalóra vágyunk Alcsútdoboznál az arborétum kiváló erre.

A túra erőssége: közepes.

Jobb állóképességgel, és rendszeres kerékpárosok gond nélkül teljesíthetik.

Link a túraútvonal tervezéséhez:

https://turistautak.openstreetmap.hu/mentettutv-16424126635zjm

 

 

            A kerékpározás nem csak sport, hanem közösségi élmény is. A természet, a levegő, és a látnivaló mind-mind alkalmas a hétköznapok nehézségeinek kipihenésére. Csapatban túrázva egy fantasztikus program, de egyedül is egészen kiváló stresszoldó tevékenység. A hosszabb túráinkhoz mindenképpen jól felkészített kerékpárt javaslok, valamint kellő mennyiségű folyadékot, esetleg energia szeletet. A pozitív élmény így nem fog elmaradni.

 

Szerző: Karikázzunk

 

Kerékpárválasztás ABC-je

Kerékpárválasztás

avagy neked milyen bringára van szükséged

     Sokan kérdezik különböző csoportokban, neki éppen milyen kerékpárra van szüksége. Tavasz közeledtével megszaporodnak az ilyen jellegű érdeklődések, sokan határozzák el, új kerékpárt szeretnének. Ha nagyon szeretnél rendszeresen bringázni, csak éppen nem tudod, épp milyenre lenne szükséged, olvasd át az alábbi cikket. Itt áttekintjük a különböző kerékpár típusokat, leírással.

 Városi kerékpár

     A városi kerékpárt első ránézésre mondhatnánk hagyományos kerékpárnak. Szüleink, nagyszüleink is ezekhez hasonló bringákon tekertek, jó eséllyel olvasóim nagy többsége is ilyeneken tanult. Mondhatjuk klasszikus kerékpárnak is. Elsősorban városi közlekedésre tervezték, alacsony átlépésű magassággal, hajlított kormánnyal, és minden kiegészítővel, ami ehhez kellhet.

     Aki ilyet szeretne, számoljon rövidebb távokkal, boltba, munkahelyre stb. Bár strapabíró, olcsó gépek, de a felhasználási cél miatt általában sokkal nehezebbek túrázós, sportos társaiknál. Hosszabb távoknál kijön a súly, és áttétel hátránya, könnyen le lehet maradni vele a csoporttól. Bár a nyereg széles kialakítása miatt vonzó lehet a kényelem szempontjából, hosszabb (pár 10 km-es távon) már jelentkezhetnek altáji fájdalmak, tekintettel arra, hogy a nyeregben 90 fokban kell ülni rajta, így az egész testsúly itt támaszkodik. Rövid távon viszont nem probléma.

      Vásárolj ilyet, ha ilyen célod van.

 

 

 

 Trekking, avagy túra kerékpár

       A túra kerékpárok, vagy ahogy hivatalosan is hívják, trekkjngek, kifejezetten a túrázóknak, a hosszabb távot tervezőknek készült. A vázgeometria, a testpozíció és a bármilyen kiegészítő felhelyezését szolgáló kialakítás mind-mind ezt a célt szolgálja.

      Ezt a bringát használhatod szilárd burkolaton, föld- vagy murvás úton, nem szeppen meg. Általában széles áttétellel rendelkeznek, így a kicsit tempósabb menet, vagy az emelkedők sem jelentenek kihívást. Eléggé magas építésű, hogy a kényelmes testtartás biztosított legyen. Ezt a célt szolgálja a kissé hajlított kormány is. Ha még csuklótámaszos markolat is párosul hozzá, igazán szuper élmény fog adni. A jó terepen való haladást biztosítja, ha még első teleszkóp is be van építve. Ezt aszfalton érdemes lockolni, kikapcsolni, energiát spórolunk vele.

      A külső köpeny szélesség valahol az országúti vékony, és a MTB vastagabb között helyezkedik el. Külső köpeny lehet kicsit simább, vagy kisebb tüskékkel. Amolyan hibrid kerékpár, amellyel jobb erdei utakon, és aszfalton is ugyanolyan teljesítményt ad.

      Általában gazdag felszereléssel lehet megvásárolni, úgymint csomagtartó, sárvédők, világítás, amely lehet agydinamós is, csengő és prizmák.

      Ha hosszabb távokat szeretnél megtenni, ő a neked való.

  

 

 Mountain Bike - MTB

      A Mountainbike kerékpárok talán a legtöbb tévhitre okot adó típus. Mielőtt megkérdeznéd, de hát ez egy hegyi kerékpár, tehát csapathatok hegyen - völgyön, sajnos azt kell mondanom, nem. Ha MTB-t vettél, akkor annak a speciális terepre való mivoltával is tisztában kell lenned. De akkor mi is van?

      Hát az, hogy MTB és MTB között is különbségek vannak a felhasználást illetően. Ez azt is jelenti, hogy ne kezdj el ugratni mondjuk egy általános használatra kifejlesztett MTB-vel, mert abból sajnos alkatrész törés lesz.

      A vázgeometria, és a kialakítás alapján az alábbi MTB fajták léteznek:

  • Enduro / All Mountain (AM)
  • Freeride
  • Downhill
  • Trial
  • Dirt Jumping
  • Single-speed
  • Cross Country Maraton
  • Cross Country

      Sikerül megkevernem? Ez volt a vél. :D Ne használj soha olyan bringát a kedvenc hobbidra, amit nem arra a területre fejlesztettek ki. Komoly sérülést szerezhetsz. A kerékpáros sport veszélyes üzem.

            A következőkben jön néhány kép a különböző MTB fajtákról.

 All - Mountain: magasabb emelkedők, és komolyabb domborzati viszonyok leküzdésére.

 

 

Freeride: hegynek lefelé, ugratókon kiváló. Gyors manőverezés, szuper erdei csapatás.

 

 

Downhill: kifejezetten hegynek lefelé ereszkedéshez. Ezzel a kerékpárral sílifttel, egyéb eszközzel menj fel a hegyre, és küldheted is lefelé.

 

Trial: kijelölt pályán minél kevesebb hibával kell végigmenni.

 

 

Dirt Jumping: BMX és a MTB között helyezkedik el, nincs első fék, hogy a kormányt körbe tudják forgatni.

 

 

Single Speed: egysebességes MTB, csak jó erőnlétbe lévő bringásoknak.

 

 

Cross Country: csak kíméletesebb erdei terepre való, ezzel ne akarjunk komolyabb sziklákat, ugratókat megmászni.

 

 

Cross vagy cross trekking kerékpár

             Gyakorlatilag a trekking bringákkal egyezik meg, csak éppen minden, vagy jó részt minden kiegészítő hiányzik róla. Azoknak, akik kifejezetten sportos kerékpározásra vágynak vegyes terepen. Előnye, hogy bármit felszerelhetünk rá, ami egyébként a trekking bringákon rajta van, de ha nem, hát úgyis kitűnő.

 

Országúti kerékpár

             Országúti, azaz versenykerékpár. Kifejezetten sportolásra tervezett kerékpár. Minden alkatrésze a rendkívül gyors haladást szolgálja. Nagy átmérőjű kerekek nagynyomású, vékony gumikkal. Erősen hajlított koskormány, mely előredőlő, minimális légellenállású testtartást biztosít a különleges vázgeometriával együtt. Általában rendkívül könnyű. Rövid tengelytáv a gyors manőverezés érdekében. Elsősorban országúti versenyzésre, kerékpározásra javasolt, olyannyira, hogy a magas nyomásra felfújt gumik az éles kavicsos utat egyáltalán nem bírja.

 

 

Fitness kerékpár

             Gyakorlatilag egyenértékű az országúti kerékpárral, csak ezt egyenes kormánnyal szerelik, akik idegenkednek a koskormánytól, vagy kicsit kényelmesebb ülés pozíciót szeretnének.

 

Gravel kerékpár

             Ez egy igazi hibrid kerékpár. Se nem országúti, habár koskormányos, sem nem trekking, és még csak nem is MTB. De igazából egy kicsit mindegyik. A fejcső általában kicsit magasabb, mint az országúti társáé, a gumi vastagabb annál, de nincs a trekking méretén, és igazi hegyi utakon csapatás híve is, bár nincs első teleszkóp. A rázkódás elnyelést a karbon első villák biztosítják, így árban kicsit a magasabb kategória. Több helyen vannak rajta rögzítési pontok, így túrázáshoz szükséges táskákat több helyre fel lehet szerelni. A külső gumi mintázata is átmeneti, alkalmas a hegyi utakra, és az aszfaltra is. Szóval ha sportos kerékpározásra, de változatos terepre vágysz, igazi társad a gravel.

 

 

           

      Szóval, ahogy láthatod, kerékpárból van bőven választék. Most már csak azt kell eldöntened, hogy melyik a te elképzelésednek megfelelő, és irány a bolt. Ha még mindig bizonytalan vagy, vedd fel velem a kapcsolatot, vagy kérd egy közeli szaküzlet segítségét.

 

Szerző: Karikázzunk

 

Kerékpár karbantartás és egyéb tanácsok

Kerékpár karbantartás 3. rész és egyéb fontos dolgok

avagy mit ne tegyünk, és még néhány egyéb tanács 

 

   Az alábbiakban néhány gyakori hibát sorolok fel, amelyet kezdő kerékpárosok elkövethetnek. Érdemes a témából előre felkészülni, a szakirodalmat olvasni, vagy haladó kerékpárosok tanácsát megfogadni. Ezeket követve garantált a szerelem első látásra, és rendszeres kerékpártúrázók lehetünk.


velence-to_kerekparos_tura.jpg

Lapos gumi

   A lapos gumi az egyik leggyakrabban elkövetett hiba, amelyet kezdő kerékpáros elkövethet. Alapelvként elfogadhatjuk, hogy indulás előtt ez legyen az egyik, amelyet ellenőrzünk. A leggyakoribb a kézzel nyomós módszer. A semminél jobb, de pontos értéket csak nyomásmérő eszköz adhat. Általánosságban elmondhatjuk, a vastagabb, terepre való gumik nyomása alacsonyabb, míg a vékony országúti kerékpároké jóval magasabb. Amennyiben bizonytalanok vagyunk, érdemes ellenőrizni a kerékpár külsőt, ahol a gyártók feltüntetik a ajánlott értékeket.

A lapos gumi az alábbi problémákat is okozhatja:

  • nehezen lehet vele haladni,
  • idő előtt tönkremegy a gumi,
  • sűrű defekt,
  • felütődhet a felni.

 

Láncolajzás hiánya

A lánc olajzásának fontossága a korábbi cikkekből is kitűnik. Ne hanyagoljuk el, az alkatrész meghálálja a törődést, garantáltan sokkal kevesebb bosszúsággal, és költséggel tudunk túrázni. 

Elmaradás rozsdásodást, extrém kopást eredményezhet, ami nem megfelelő váltáshoz, így nehezebb haladáshoz vezethet.

 

Nem megfelelő méretű kerékpár használata

   A kerékpár vásárlásakor bátran kérjük ki a kerékbolt eladóinak véleményét. Az üzletek szakértelmében bízhatunk, érdekük, hogy a megfelelő kerékpárt ajánlják, és adják el. Javasolok még a vásárlás előtt egy próbát, amire a legtöbb kerékpárbolt fel van készülve. Nyugodtan üljünk fel rá, és tekerjünk vele. 

Ezzel kapcsolatban még néhány további javaslat:

  • kerékpárt a felhasználáshoz vásároljunk. Ha csak boltig, munkahelyig kell mennünk egészen másra van szükségünk, mint amikor hegyi utakon csapatás, vagy egy tempós Balaton kör a célunk. Manapság sok fajta felhasználásra készítenek kerékpárt, és azon belül is több célra. Nem is gondolná sok felhasználó, hogy MTB és MTB között is van különbség azon belül, hogy jobb minőségű erdei utakon, vagy extrém sziklás un. downhill terepen akarunk vele haladni. Érdemes időt szánni a tájékozódásra;
  • túl kicsi, vagy túl nagy (vázméret). A kerékpár méret választásához mérettáblázatok állnak a rendelkezésre, amely alapján behatárolhatjuk, mely típusból, melyik méret a megfelelő nekünk. A különböző gyártók, más-más mérettel gyártják a kerékpárokat, így a méret meghatározásnál ,-tól-ig értéket látunk. Ezen belül a kerékpár kipróbálásával tudhatjuk meg, melyik a számunkra megfelelő.

 

Rossz nyereg választás

   A nyereg választás talán az egyik legmeghatározóbb, hogy milyen élményben lesz részünk utunk során. Nem mindig a kényelmes, széles nyereg lesz a nyerő, mivel például egy országúti kerékpáros teljesen előredőlt pozícióban a városi szélesebb nyergeket egyszerűen használhatatlannak fogja érezni, ugyanez igaz fordítva is. Tudjuk meg, hogy az adott kerékpáron milyen az üléspozíció, (90, vagy 60 fokos, esetleg egyéb) és úgy válasszuk ki a megfelelőt. 

   Azt tudnunk kell, hogy a hosszú távú kerékpározás először altájékon kellemetlen, időnként fájdalmas élménnyel jár, de ez megfelelő öltözettel, illetve gyakorlással kezelhető, és hozzá lehet szokni.

 

Rossz lábpozíció

   A rossz lábpozíció ami még megkeserítheti az életünket. A helyes lábpozíció megtalálásához először a nyerget kell megfelelő helyre állítani. Ez a magasság, a kormánytól való távolság, illetve a vízszintes helyzet megtalálásában merül ki. Amennyiben magunknak vásárolunk kerékpárt, az üzlet eladója itt is jó segítséget nyújthat. Ha esetleg neten rendeljük, érdemes ezzel foglalkozó szakirodalom tanulmányozása, vagy bike fitting szolgáltatás igénybe vétele.

   A rossz lábpozíció témához talán hozzátartozik, hogy tekerés közben hogyan tartjuk a lábat. A nem megfelelő tartás, az extrém kitekeredett térddel tekerés. Netes videók, vagy kerékpárversenyek nézése közben figyeljük meg, hogy a versenykerékpárosok térde a haladási irányba néz, ezzel növelve a tekerés hatékonyságát, és minimalizálják a térd sérülés veszélyét. 

 

Rossz váltóáttétel használata

   A váltó áttétellel, és helyes váltás folyamatával egy egész cikkben foglalkozom majd. Itt most azt érdemes megjegyezni, hogy sosem váltunk keresztbe, és sosem használjuk a váltót túl nagy, vagy túl kicsi fokozatba. A keresztbeváltás extrém lánc és fogaskerék kopást eredményez. Amennyiben hegymenetben túl nagy áttételt használunk, nehezebben tudunk feltekerni, illetve síkon túl alacsony extrém módon felemeli a pedálfordulatot, ezáltal gyorsabban fáradunk, illetve a pulzus is túlpöröghet.


Koszos, elhanyagolt kerékpár

A kerékpár karbantartásával részletes cikkekben foglalkoztam. Itt csak ismétlésként:

  • a lényeg: takarítani, szervizeltetni kell a bringát;
  • a nem takarított, és nem szervizelt kerékpár rozsdásodni fog;
  • váztörés sem kizárt;
  • nem spórol, aki halogatja, hiszen egy rozsdás alkatrész további meghibásodáshoz vezet, ami a későbbi szervizelési költségeket exponenciálisan emelni fogja.

 

Nem megfelelő öltözet

   Kerékpáros ruházat előnyei, hogy a gyártók speciálisan a kerékpározáshoz alakították ki, mint anyagában, mint fazonjában. Ezért van kerékpáros nadrág ülő része párnázva, illetve a mez felső háta hosszabbra varrva. Ezen túl egy jól megtervezett kerékpáros ruha szélsőségesebb időjárási körülmények között is jól jön. Jobban véd a hidegtől, vagy épp az izzadság elvezetésében segít, netán kevésbé szívja be a nedvességet, vagy gyorsabban szárad, így véd bennünket a felfázástól. A boltokban a választék eléggé nagy, így könnyű elveszni a gyártók ajánlásai között. 

 

Erőnlét túlbecsülése

   Kezdőként mindig tartsuk be a fokozatosság elvét. Kisebb, könnyebb távolsággal kezdünk, és ahogy fejlődünk vállalhatunk nagyobb, nehezebb túrákat. A megfelelő bemelegítés után “amit a szervezet megkíván” túrát megtéve nem extrém elfáradunk, hanem szinte felfrissülünk, és jobb közérzettel gyűrjük le a hétköznapokat. Itt a türelem meghozza a gyümölcsét, és renderességgel, tervszerűen nagyon gyorsan haladhatunk előre.

 

Étkezés, és a folyadékbevitel elhanyagolása

   És végül a folyadékpótlás, és az étkezés. Napi ajánlott folyadékbevitel a sport nélküli alapértékeket tartalmazza. Azonban sportolás közben a folyadékigényünk is megnő. Érdemes böngészni a sportital gyártók ajánlásait, és speciális izotóniás italt választani, amely tartalmazza mindazon a szervezet számára szükséges anyagokat, amelyet a sportolás, izzadás során elveszítünk. Alapszabály: előre iszunk. Amikor már egyre jobban érezzük a szomjúságot, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a szervezet tartalékai a 0-hoz közelítenek, és nem győzünk inni. 

   A másik fontos az étkezés. Sajnos már velem is fordult elő, hogy menet közben meg kellett állni, és kalória pótlásként sportra kifejlesztett energiaszeletet fogyasztani, mert már a szédülés fogott el. Ne feledkezzünk meg a magasabb kalóriaértékü megfelelő táplálék beviteléről sem!


   A fenti tanácsok megfogadása jó eséllyel növelni fogja a kerékpározás élményét, és jó eséllyel rendszeres túrázók leszünk. Természetesen, amennyiben tudjuk, hogy ősszel úgy tettük le a bringánkat, hogy annak nincs hibája, netán át is vizsgáltuk, akkor nem marad más hátra, mint türelemmel várni a megfelelő időt, amikor már el tudunk indulni vele. Amennyiben tényleg átgondoltuk a tisztítás, karbantartás szükségességét, akkor jó eséllyel semmilyen problémába nem fog ütközni a kerékpár használata.

 

Kerékpárkarbantartás alapok 2. rész

Gyakran előforduló hibák 2. rész

avagy mennyire fordítsunk figyelmet kerékpárunk karbantartására


     Az előző részben olvashattunk néhány alkatrészről, amelyek elhanyagolása nem ajánlatos. De vajon ennyi lenne az egész, vagy van még valami, amit el kell végeznünk. Gondolom nem árulok el nagy titkot, sok apró részlet van, ami megkeserítheti a kerékpározás élményét.

A csapágyakról

     A csapágyakról csak annyit, hogy a kerékpár szerkezetét megvizsgálva többféle  csapágyat használnak az egyszerű golyóscsapágytól, a golyóskoszorúkon át az ipari csapágyakig. Ezzel tovább felhasználói szinten nem érdemes foglalkozni. Cseréjük rendszerint speciális szerszámot igényel, beállításuk pedig némi szakismeretet. Ha bizonytalanok vagyunk benne, akkor érdemes szakemberre bízni, mivel a rosszul beállított kerékagy pl. vagy nehezebb tekerést, vagy laza, kotyogó kerékagyat eredményez, ami mindenképpen elkerülendő. 

     A csapágyak hibáját úgy tudjuk felfedezni, ha álló helyzetben oldalirányban megmozgatjuk a kerekeket, a hajtókart, vagy a kormányt. Részletesen lejjebb.

     Amennyiben nem tapasztalunk kotyogást, vagy épp nehezebb forgathatóságot, a kerék is nagyjából simán jár, akkor is szükség lehet karbantartásra. Bizonyos kilométer megtétele után, de évente legalább egyszer érdemes szétszedni, kitakarítani, és újra zsírozni. A menet közben bekerülő por, és nedvesség károkat okozhat, amit úgy tudunk elkerülni, ha rendszeresen van újra zsírozva.

kerekagy_csapagy_csere.jpg

A kerékagyak

     A kerékagyak ellenőrzése a már fentebb írt módszerrel történik. Kotyogás ellenőrzése a kerék oldalirányú mozgatásával történik, lehetőleg több irányban. A szorosság ellenőrzéséhez a kerékpár első kerekét felemelve, és kézzel megpörgetve megnézzük, mennyire fut simán a kerék. 

     Extrém esetben daráló hangot is hallhatunk, ekkor bizonyosak lehetünk benne, hogy nagy a baj. 

     Tapasztalatom szerint érdemes még megfigyelni, hogy a tengelynél mennyire jár a kerék egyenesen. Sajnos találkoztam már olyan hibával is, amikor a kerékpár nem megfelelő használatából eredően, (feltehetően ugrattak vele) a csapágypersely törött el. 

     A kerékagyak karbantartása nem bonyolult, nem igényel extra alkatrész cserét sok esetben. Ezt csak azért érdemes szem előtt tartani, mivel időnként a kerékpár alkatrészek pótlása sem egyszerű feladat, néhány esetben lehetetlen, amikor egy régen kifejlesztett, de mára már nem alkalmazott megoldás van a kerékpárunkon, bizony előfordulhat, hogy az eredeti alkatrész már nem kapható. Így egy rendszeres ellenőrzés, és tisztítás-zsírzás megnövelheti az adott alkatrész élettartamát. Érdemes foglalkozni vele.

torott_kerekparhatsoagy.jpg

Küllők

     A küllők vizsgálata is a kerékpár karbantartás egyik eleme. Fontos az épségük, főleg, hogy ne legyen közöttük törött. Valamint fontos a feszességük is. Tekintettel arra, hogy egy küllő feszességének gyengülése miatt az un. 8-as a felniben rendkívül könnyen alakul ki. A feszesség ellenőrzés rutint, és szakértelmet igényel, valamint időnként eszköz bevonását is, amennyiben pontosabb információhoz akarunk jutni. Létezik ugyanis un. küllőfeszesség mérő eszköz, amellyel könnyen ellenőrizhető. Fontos megállapítani, hogy kellő rutin nélkül ne kezdjük el a küllő anyákat csavargatni, mivel esetenkén nagyobb 8-ast, vagy akár un. tojást is belehúzhatunk a felnibe, amivel nagyobb gondot okozhatunk. Ellenőrzése elsősorban akkor indokolt, amennyiben a felni futásában gondot észlelünk. Ez lehet szemre is, illetve amennyiben például a V-fék a kerék forgása közben ütemes súrlódó hangot ad. 


torott_kerekparkullo_csere.jpg

A váltó

     A váltó is egy kritikus pontja a kerékpárnak. Nem elég, hogy van, és hogy sok sebességes, de fontos, hogy a láncot gyorsan, és pontosan a helyére rakja. A helyes váltással egy külön blog-ban szeretnék foglalkozni, mivel az egy egész cikket is igényel. 

     A váltó karbantartása aránylag egyszerű. fő szabályként elmondhatjuk, tartsuk mindig tisztán. (Képen egy hátsó váltó alaposan tisztítást igénylő alsó görgője látható.) Hagyományos mosással, vagy speciális tisztító spray-vel, az gyakorlatilag mindegy. A lényeg, hogy a mozgását ne akadályozza szennyeződés, úgymint sárrög, vagy feltekeredett fűszálak stb. Otthoni körülmények között ez a legtöbb, mit tehetünk. Ha váltási problémákat tapasztalunk, vagy súrlódó-zörgő hangot ad ki tekerés közben, érdemes szakemberre bízni a beállítását. A beállítás nem ördögtől való tevékenység, de sok apró szabályt kell figyelembe venni ahhoz, hogy az tökéletes legyen, mivel a beállítás nem csak a határoló csavarok tekergetéséből áll, hanem a láncvezető helyes pozícionálásból, és bowden feszességének helyes megválasztásából, vagy éppen a váltótartó papucs beállításából is. Otthoni felhasználásra eléggé költséges minden szerszám beszerzése, mivel például egy váltótartó papucs egyengető szerszám több tízezer forintra is rúghat. A műhelyek fel vannak készülve ilyen jellegű feladatokra, így ez egy egyszerűen eldöntendő kérdés, otthon, vagy szerviz. A szerviz mellett további érv is szól. Talán kevesen gondolják, hogy a pontatlan váltást okozhatja még a láncvonal megváltozása is.Joggal tehetjük fel a kérdést, ha a kerékpárunkon minden alkatrész még a gyári, mégis hogyan változik meg a láncvonal. Sajnos a négyszögtengelyes középrésznél (monoblokk) bizony előfordulhat. Ennek eldöntése alaposabb vizsgálatot igényel. 

     A helyes váltás megtanulása is a kerékpározás alapvető kihívásai közé tartozik, ezzel is fogunk a későbbiekben foglalkozni.

kerekpar_hatsovalto_tisztitas.jpg

A kormány

     A kormány fontossága eléggé nyilvánvaló. De kérdezhetjük, vajon milyen gondja lehet egy kormánynak? Megsúghatom, több minden is. Kezdve ott, hogy szorulhat, és kotyoghat is a csapágy, pontosan ugyanúgy, mint a kerékagynál, folytatva ott, hogy rosszul pozícionált, vagy éppen kényelmetlen.

     A kormánycsapágy helyes működését úgy ellenőrizetjük, hogy az első fékeket befogva a kerékpár előre-hátra mozgatjuk, és megfigyeljük, hogy az üt -e. Itt természetesen figyelembe kell venni a teleszkópos első villa természetes mozgását is, amennyiben van. A szorosságát pedig úgy, hogy megemeljük az első kereket, és jobbra-balra megmozgatjuk. Alapesetben a levegőben lévő kerék esetén a kormánynak a kerékpár megdöntésével önmagától is el kellene fordulni. Amennyiben nem kotyog, és így a kormány elfordul, akkor az jó van beállítva. Az évenkénti zsírzás itt is érvényes, ugyanúgy, mint a többi csapágy esetében is.

A helyes pozicionálás kérdése kicsit kényesebb. Mindazonáltal ha pár kilométer megtétele után már mindenünk fáj, akkor valamit alakítani kell rajta. Néhánynál ez korlátozott, az állítható stucnival felszerelteknél kicsit bővebb a lehetőség. Érdemes kísérletezni vele. Léteznek bike fitting szolgáltatások, amennyiben sokkal komolyabban akarunk ezzel foglalkozni. Ha ilyen igényünk van, akkor érdemes felkeresni egy ilyen szolgáltatást is.


A váz

     A váz sokszor érdemtelenül kevés figyelmet kap. Itt persze nem beszélünk beállításról, és egyéb funkció romlásról, mint más alkatrészek esetében, de ettől függetlenül lehetnek vele gondok. A legfontosabb dolog vele kapcsolatban, hogy sérülésmentes legyen. Érdemes időnként a hegyesztések mentén végig vizsgálni, és hajszálrepedéseket keresni rajta. Hegyi utakon, extrémebb igénybevétel esetén gyakrabban is. Amennyiben karbonvázunk van sem vagyunk teljesen védve, mivel a karbon váz ugyanúgy sérülékeny, ezért ennél a típusnál se hanyagoljuk el az ellenőrzést. 

kerekpar_vaz_repedes.jpg

Fogaskoszorú

     A fogaskoszorú kérdésköre az egyik sarkalatos pont, amellyel nagyon sok kerékpáros nem foglalkozik. Mondhatjuk érdemtelenül kevés figyelmet kap. Ha laikusként megvizsgáljuk a képen látható fogaskoszorút, akár azt is mondhatnánk, nincs ezzel semmi baj, simán használható. Elsőre talán nem is gondolnánk, bizony - bizony ezen az alkatrészen a lánc már ugrott terhelés alatt. Ez azt jelenti, azon a fogaskeréken a fogak annyira el voltak kopva, hogy terhelés alatt egyszerűen leugrott róla. 

     Amennyiben a lánc annyira kopott, mint az előző cikkben taglaltak, és hozzáadódik még ez a probléma is, akkor elkerülhetetlen az egyszerre történő csere. 

     Az élettartamot itt is úgy tudjuk meghosszabbítani, ha rendszeresen, megfelelő módszerrel tisztítjuk, valamint az időjárásnak megfelelő kenést alkalmazunk. A kenőanyag kiválasztásánál figyelemmel kell lenni, hogy száraz poros, vagy nedves esős idő van-e. Mivel a nedves időre való kenőanyagon a por megragad, illetve a száraz időre való kenőanyag nem megfelelően taszítja a vizet, nem érdemes felcserélni őket. Sokan esküsznek a minden időre való kenőanyagon. Én magánvéleményem az, hogy az csak egy kicsit jó mindegyikre, de mégsem 100 %-os. Így én csak a speciális kenési módszert ajánlom itt.

kerekpar_fogaskoszoru_csere.jpg

     Örök érvényű, hogy a részletekre odafigyelés rengeteg bosszúságtól tud bennünket megszabadítani, így érdemes magunknak is foglalkozni ezekkel. Vagy ha erre nincs lehetőségünk, szakemberre bízni, és elvinni szervizbe. Kerékpárszerelői képzettséggel, ismerettel nem rendelkező felhasználók ne próbálják a kereskedői kézikönyv alapján önállóan felszerelni az alkatrészeket. Ha a kézikönyvben szereplő információk bármely részlete nem világos számunkra, ne folytassuk a szerelést. Feltétlenül forduljanak segítségért!

Kerékpárkarbantartás alapok 1. rész

Gyakran előforduló hibák 1. rész

avagy foglalkozzunk-e a kerékpárunkkal, ha épp nem működik rajta valami

 

     Korábbi cikkünkben foglalkoztunk, hogy a karbantartás mennyire fontos, lássunk néhány részletet. Jó néhányan úgy vannak a kérdéssel, megvettek egy kerékpárt, használják, és azzal ezen felül nem igazán törődnek. Elmaradnak a karbantartások, elmaradnak a tisztítások, egyébként is elvan az reggelig, amíg munkába megyek a szabad ég alatt is. Ebben a cikkben kicsit kivesézzük, milyen buktatói vannak a kerékpárunk elhanyagolásának.

     Azt talán nem kell bizonygatni, hogy a kerékpár sem örök életű, a forgó-mozgó részek kopnak, a fém alkatrészek rozsdásodnak. Talán azt sem kell bővebben kifejteni, hogy egy-egy sérült alkatrész a működése közben akadozhat, a funkcióját nem fogja 100 %-ban betölteni. Azt viszont talán kevesebben hiszik el, hogy egy - egy ilyen alkatrész a kerékpárunkon azon felül, hogy a kerékpározás élményét, a tekerés minőségét jelentősen rontja, azon felül balesetveszélyes is, valamint bizonyos esetekben további meghibásodáshoz vezethet. Egy időben felismert, és kijavított hiba a kerékpár használati idejét jelentősen megnöveli.

Lássuk néhányat részletesen.

 

A felniszalag

     A felniszalag talán a legkevesebb figyelmet kapott alkatrész a kerékpárunkon. Gyakorlatlan fül első hallásra kérdezheti, mire való ez az alkatrész egyáltalán. A kerék felépítéséből kell kiindulni. A kerékagy, és felni maga küllőkkel van összekötve, melyeket a felni felől csavarok erősítenek fel. A csavarok a szimpla keréknél a felni felületén kidomborodnak, a duplafalú felniknél viszont csak a lyukak látszónak, ahol lehetőségünk van a csavarokat behelyezni, és felcsavarni a küllőre. Ezek a belső gumira sérülés veszélyt jelentenek, ezért ezeket szükséges őket eltakarni. Amennyiben nem tesszük, és nem is foglalkozunk a kérdéssel megfelelően, bizony rendszeres defektnek tesszük ki a belsőt. Ez a dolog egyik része. 

felniszalag_felhelyezese.jpg

     A felniszalagnál persze nem csak arra kell figyelni, hogy legyen, hanem megfelelően is legyen a helyén. A felni közepén fusson, a csavarokon, vagy a lyukakon, azokat eltakarva. Ehhez mindig a megfelelő méretű szalag használata kell. Manapság kapni lehet az un. öntapadós felniszalagokat is, amelyek sokkal könnyebbek, ellenállóbbak, és az öntapadó felületnek köszönhetően nem is mozdulnak el a felnin. Amennyiben ezt a részt kipipálhatjuk, megfelelő, akkor egy defekt esetén biztosak lehetünk, hogy az nem a felni felől keletkezett, hanem kívülről.

 

A bowden

     Sok sérült, törött bowden házzal közlekedő kerékpáros van. Emellett gondot okozhat a nem szakszerűen szerelt, túl rövidre, vagy túl hosszúra vágott bowdenház, vagy a nem megfelelő helyre fűzött bowdenház.

serult_bowdenhaz.jpg

      A sérül, vagy törött bowdenház a bowden mozgását akadályozza, amely a nehezebb mozgás következtében funkciójában is, és anyagában sérül. Nem megfelelő váltás, extrém nehezen behúzható, vagy kiengedhető fék. A nem megfelelő méretre vágott bowdenház, vagy a nem megfelelő helyre fűzött a bowden sérülékenységét növeli. Amennyiben a bowden sérül, tehát a bowdent alkotó fémszálak eltörnek, szintén az előbb tárgyalt hibajelenséget okozhatják, kivételes esetben akár teljesen használhatatlanná téve a váltót, vagy a féket.

     A bowden mérete, illetve megfelelő helyre befűzése csak az egyik része a helyes működésének. Azon a védő,- lezáró kupakok, illetve végegnek is megfelelően felhelyezve kell lenniük. A rendszer egyszerűen így van kitalálva, és így fog a legmegfelelőbben működni.

 

A lánc

     A lánc is azon alkatrészek közé tartozik, amellyel nagyon keveset foglalkozunk. Amikor már időnként pontatlan a váltás, amikor hangja van a láncnak már érdemes odafigyelni rá. Amikor már barnás színezetű, rozsda lepte, akkor ki kell mondani, egyszerűen alkalmatlan arra a funkcióra, amire eredetileg ki lett fejlesztve akkor is, ha a bringa még jószerével simán gurul velünk. 

kerekparlanc_nyulas.jpg

A lánc helyes pozíciójával egy másik cikk foglalkozik.

     A következő, a lánc megnyúlása. Ránézésre ez egészen biztosan nem működik. Ehhez szükségünk lesz egy eszközre, amellyel pontosan látjuk a láncunk milyen állapotban van. Amennyiben a képen látható eszköz pontosan beleesik a láncszemek közé, egészen biztosak lehetünk benne, a lánc teljesen el van kopva.

     Az sem mindegy, hogy a lánc megfelelő méretűre van-e vágva. A lánchossz helyes kiszámítása egy képlet alapján, ami a láncvilla hossza * 0,157 + hajtómű legnagyobb fogaskerék fogszámának fele, +  fogaskoszorú legnagyobb fogaskerék fogszámának fele+2 páros számra kerekítve. Ha túl hosszú, akkor a felesleget egyszerűen levágjuk egy erre kitalált szerszámmal.

kerekparlanc_meretrevagasa.jpg

Külső köpeny

     A külső köpeny nem csak akkor alkalmatlan már a közlekedésre, amikor a szöveti le van kopva. Időnként ellenőrzések alkalmával ellenőrizni kell, mennyi van elöregedve. Amikor a levegő kiengedjük belőle, és a futófelületét, vagy az oldalát kicsit összenyomjuk, és látjuk, hogy azon repedések vannak, azt bizony ki kell cserélni A dolog nehézsége az, hogy felfújt állapotban ezek a repedések nem látszanak, így ha nem végezzük el ezt a vizsgálatot, nem is derül ki még alapos szemrevételezés esetén sem, hogy ez a gumi bizony elöregedett. 



A fékek

     A fékek állapota az egyik legsarkalatosabb része a témánknak. A fékek hasznosságát gondolom senki előtt nem kell bizonygatni. A KRESZ előírása szerint a kerékpárunkon kötelező felszerelések közé tartozik a két, egymástól függetlenül működő fék. Pont. (A képen egy rosszul beállított V-fék látható.)

http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/baleset-megelozes/aktualis/a-kerekpar-kotelezo-tartozekai,

     A szabály, az szabály ezzel nem lehet vitatkozni. Tehát olyan nem fordulhat elő, hogy csak az egyik fék működik. Ezt azonban érdemes tisztázni, mitől fog működni egy fék a megfelelő hatékonysággal. Fontossági sorrend nélkül feltétlenül kell:

  • megfelelő tisztaságú felni (felnifék esetén)
  • jó állapotú fékbetétek
  • sértetlen bowdenház
  • sértetlen, könnyen mozgatható bowden
  • könnyen járó fékkar
  • illetve jól beállított féktestek.

Csak ennyi. 

vfek_beallitasa.jpg

Lássuk részletesen:

 

     A megfelelő tisztaságú felni sok esetben nem egyértelmű. Ezt úgy érthetjük meg jobban, ha fogunk egy darab fehér törlőpapírt, némi tiszta alkoholt, és végig töröljük az alkohollal átitatott papírral a felni azon részét, ahol a fékbetéttel érintkezik. Máris látjuk, mennyire koszos tud lenni akkor is, ha mi épp tisztának gondoljuk. 

     A jó állapotú fékbetét nem egyenlő a még megfelelő vastagságú gumi betéttel. Figyelni kell a kopási mintára, azaz megfelelően kopik e, az megfelelően felfekszik a felnire, és ott egyenletesen kopik, valamint mennyire puha. Az idő vasfoga sajnos nem kedvez ennek az alkatrésznek sem, így az egy idő után felkeményedik, és a fékerő hatásfoka jelentősen romlik. Ha nem vizsgáljuk rendszeresen, de nyikorgó hangot hallunk felőle, az egészen biztos, hogy ezt jelzi. 

     A sértetlen bowdenház sem egyértelmű talán első hallásra, mivel a sérült bowdenházban is csúszik valamennyire a bowden. Ennek a kérdésnek az eldöntésére sajnos nem létezik más módszer, mint a csere. A csere esetén rögtön fogjuk érzékelni a különbséget, mennyivel könnyebb azt mozgatni. A megfelelően könnyű morgás egyik előfeltétele a gyors megbízható fékezésnek. 

     Amennyiben bármelyik alkatrész megfelelőségével, működő képességével kétségeink vannak, érdemes szakemberhez fordulni, aki egy pár perces átvizsgálással jó eséllyel pontosan meg tudja állapítani a hiba okát.

 

     Örök érvényű, hogy a részletekre odafigyelés rengeteg bosszúságtól tud bennünket megszabadítani, így érdemes magunknak is foglalkozni ezekkel. Vagy ha erre nincs lehetőségünk, szakemberre bízni, és elvinni szervizbe.

Téli kerékpározás

avagy letegyük-e a bringánkat télen

Azt szerintem senkinek nem kell bizonygatni, hogy a sport nem csak nyáron, hanem télen is fontos. De vajon teljesen le kell-e mondanunk kedvenc sportunkról a hideg idő beálltával?

Ha első gondolatunk az lenne, hogy ősszel el kell tennünk a bringánkat, mert ez csak nyári sport, akkor hatalmasat tévedünk. Manapság nem csak lehetséges, hanem szinte kötelező a folyamatos, és rendszeres edzésként a kerékpározás. A kerékpározás élettani hatásairól másik cikkünkben foglalkozunk majd, így maradjunk egyenlőre annál az evidenciánál, hogy bizony erre télen is szükségünk van.



A ruházat

Örök igazság, nincs rossz idő, csak nem megfelelő ruházat. A ruházat egy olyan dolog, ami az utóbbi időben hatalmas fejlődésen ment keresztül. Így gyakorlatilag bármilyen időre fel tudunk készülni, legyen az a hideg, vagy az eső is akár.

Persze, nem kell mindig speciális ruházatot viselnünk. Városi általános közlekedésben akár ezt otthoni szabadidő ruhában is megtehetjük. Amennyiben pedig városon, lakott területen kívüli kerékpározásra készülünk, akkor számtalan üzlet közül válogathatunk, ahol a legkülönbözőbb márkájú, fazonú és képességű ruházatból válogathatunk a pár ezer forintos darab, és a sok ezer forintos professzionálisabb felhasználási területre gyártott közül.

A speciális ruházat megvizsgálásakor talán meglepődünk, hogy aránylag vékonynak tűnő anyagokat árulnak téli ruházat gyanánt, de aki egyszer is viselt ilyet sport közben, az megtapasztalhatta, hogy bizony extra védelmet nyújtanak. Persze a ruházat nem csak azért fontos, hogy ne fázzunk. Téli bringázás közben védenünk kell az izületeket, a belső szerveket, főleg a vesét, és a fejet is. Haladáskor a menetszél extra hideg érzést ad, valamint sokkal könnyebb megbetegedni, ha nincs megfelelő izzadtság elvezetés, vagy ha a hagyományos ruhánk felszívja az izzadtságot, ami megálláskor fokozza a felfázás veszélyét.

Mivel manapság már sportspecifikus ruházat gyártás zajlik, legalább olyan fontos, hogy az egyik sportra készített speciális ruházat, nem biztos, hogy alkalmas a másik sportra. Például a kerékpározásnál a kerékpáron ülve kicsit, vagy jobban, de előredőlve ülünk. Ez azt eredményezi, hogy a derék résznél a hagyomás ruha már nem fog rendesen takarni, így ha megfigyeljük, láthatjuk, hogy a kerékpáros ruházat úgy van kialakítva, hogy ebben az előredőlt helyzetben is védve legyen a derekunk. Jó szolgálatot tesz kerékpározáskor a sisak alá vehető sapka, a nyaksál, vagy például a szemüveg. Kezünket kesztyűvel, lábunkat kamáslival is védhetjük. A paletta eléggé széles, így egészen biztosak lehetünk benne, hogy hazaérve már tervezhetjük a következő utat, nem kell betegségtől tartanunk.

Egyéb fontos szempontok

Persze a téli kerékpározásnál a ruházat csak a dolog egy része, ami meghatározza az élményt. Figyelnünk kell a kerékpárunkra is. Használjunk nedves időre kifejlesztett láncolajzót, mert télen általában nem a porral kell a láncnak megbirkóznia. Fokozott koncentrációt igényel haladás, mivel a nedves, itt-ott fagyott úton a csúszásveszély nagyobb. A gumik fajtája, állapota meghatározza a tapadást, így - ahogy az autóknál - erre külön kell figyelni. Áltlalában a laposabb gumi szélesebben tapad, kössünk kompromisszumot a nagyobb biztonság érdekében Próbáljuk lassabban, vagy nagyobb ívben venni a kanyart, az előttünk haladótól nagyon távolságot tartani, ha havas az út, az megvezetheti a kormányt, azt fogjuk stabilan. Jól jön a sárvédő is ilyenkor. Tartsuk karban a fékeket, ellenőrizzük gyakrabban. A jól láthatóság érdekében, mivel gyakoribb a felhős, borús idő, használjunk fényvisszaverős ruhát, kapcsoljuk be a  lámpáinkat, ellenőrizzük a prizmák meglétét, és épségét.

A téli kerékpározás sem kivétel a nyárival szemben a folyadékpótlás szempontjából. Előfordulhat, hogy nem olyan intenzíven érezzük a szomjúságot. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a szervezetnek nincs is szüksége rá. Így a megfelelő folyadékpótlás télen is kiemelten fontos. Ugyanígy az étkezés is. A hidegben a szervezet nagyobb energiát fordít a fűtésre, így a megfelelő kalória bevitel is elengedhetetlen.

Summa summarum, a kerékpározás élmény lehet télen is, a hasznossága pedig egyenesen nyilvánvaló. Így, amennyiben tehetjük, és a magunk részéről az időjárást is elviselhetőnek tartjuk, ne habozzunk, hanem nyeregbe, és útra fel!

5 egyszerű szabály a kerékpár téli tárolására

... avagy mit tegyünk, hogy a bringánk tavasszal készen álljon az indulásra

Eljött az ősz, sokan leteszik a kerékpárt. Érdemes ilyenkor néhány fontos dolgot elvégezni, hogy amikor ideér a tavasz, akkor kerékpárunk már útra készen várjon. s amint beköszönt a jó idő, egyből nyeregbe pattanhassunk. Azt ugye mondani sem kell, nem szabad ég alatt tárolunk, mert könnyen így járhatunk:

rozsda_a_biciklin.jpg

Az első, és legfontosabb, hogy mossuk le. Természetesen a mosást követően érdemes még az utolsó napok napsütését kihasználva meg is szárítani, hiszen nem csak a nedves hely, hanem a maradék nedvesség is komoly korróziót okozhat az alkatrészeken.

A mosást illetően mindenki másra esküszik. Valaki szivaccsal, mosószerrel, valaki nagynyomású mosóval végzi el. Mindenesetre, amennyiben az utóbbi mellett döntesz, figyelj arra, hogy a csapágyak környékén (kerékagy, hajtókar) ne közvetlenül veresd le a sarat, mert könnyen a tengely beázhat, amit ismét a korrózió okozója lehet.

A mosás szárítás után a lánc ellenőrzése, s ha maradt még rajta kosz, akkor lánctisztítóval alapos tisztítás, majd az olajzás. Ez a művelet a legfontosabb. Nagyon közel van a talajhoz, nagy mennyiségű koszt, vizet kap, így fokozott figyelmet érdemel. Kaphatóak nem túl drágán speciálisan kerékpár lánc olajozására szánt kenőanyagok, mindenképpen ezt használd! Nem, a sufniban talált fáradt olaj nem ajánlott!

Amennyiben a kerekeken lesz tárolva, mindenképpen az előírt nyomásra fel kell pumpálni. Tekintve, hogy a hagyományos kerékpároknak azért van 15-20 kg körüli súlya, így a laposabb gumi a hosszú téli állás során a talajjal érintkezve megtörik, ami a későbbiekben defekthez is vezethet. Ennek baleset veszélyét gondolom nem kell külön ecsetelni. A tél során rendszeresen, de legalább havonta érdemes még ránézni, és pumpálni bele, amennyiben szükséges.

A legjobb megoldás a falra szerelt kerékpártartón tárolás, ami még helyet is spórolhat nekünk.

Végezetül érdemes mindezek után takaróponyvával lefedni. Nagy multiknál időszakosan kaphatóak kerékpár takarók, amelyek bőven megfelelnek a célnak.

 

SZERVIZ!

Amennyiben a téli hónapok alatt eléggé hiányzik már a kerékpározás, és a tavasz első sugaraival rögtön rónánk a kilométereket, mindig gondoljunk a szervizre. Ahogy beköszönt a kerékpáros szezon, tömegek indulnak el. Ilyenkor sokan szembesülnek, hogy őszi defektet elfejlette megjavíttatni, gyors átnézés kellene, mert barátokkal többnapos túrát gondoltak ki a télen, első elinduláskor valami fura zörej jön a váltó felől stb. Nosza, megyünk a szervizbe. Csakhogy a szervizek ilyenkor telítve vannak, gyakori a 2-3 hetes határidő. 

Szóval a szerviz. Mindig időben gondoljunk rá, és a téli hónapok alatt érdemes ezt mér elvégeztetni, így elkerülhető a várakozás, a sorbanállás és az idegeskedés. ;) .



süti beállítások módosítása