JobAngel Az álláskeresők védangyala

Facebook-közlések, amik miatt nem te kapod az állást

2016. május 24. 06:00
193 hozzászólás

facebook-search1.jpgAz álláskeresők közül sokakat akár közösségi oldalon való megnyilvánulások miatt is kiszórhatnak a szóbajöhető jelöltek közül. Hogy jó-e, ha utánajárnak a leendő munkáltatók a Facebookon a jelölteknek vagy sem (én spec. nem tartom fair-nek a jelölttel szemben ezt), azt egy másik poszt témája fejtegetni, most a szokásos „részegbulisképetne” tanácson túlmutatóan szedtem össze pár olyan megnyilvánulást, ami akadályozza az álláskeresést.

Név

Az iwiwen a múltban az volt ciki, mikor a "Születési név" mezőbe beleírta valaki a születési évét... A Facebook másfajta furcsaságokat hordoz: a pároddal közös profil nem lesz jó álláskeresésre, és a becézgető, cukiskodó profilnév sem épp munkáját komolyanvevő alkalmazottat sugall - persze ez utóbbi lehet tévedés, de most az a dolgunk, hogy elkerüljük az előítéleteket, tehát a a "Kovács Lujza Cicuska" profilnévből legyen "Kovács Lujza".

Iskolák rovat

„nem érdemelnek meg engem”, „az élet iskolája” stb. Ha nincs felsőfokú végzettséged, hagyd üresen ezt a mezőt inkább, de ilyeneket ne írj be. Lehet elfogadható oka annak, hogy nem jutottál el a felsőfokú képzésig, de ezekkel elbagatellizálni a dolgot, sőt, előnyként beállítani ezt nagyon negatív. Az is jó, ha egyáltalán nem írsz be semmit, az önéletrajzodban úgyis ott van. És ugye a Linkedin profilodon is?

Lakhely megadása

Semmilyen adat nem kell róla! A facebookos közösségi életedhez nem sokat tesz hozzá, diszkriminációs pontnak viszont használható.

Napi humor

Kerülendők a „Már megint hétfő” „másnaposan melózni” stb. mondanivalójú mémek, vicces szövegek. Lustaság propagálása, munkakedv leszólása álláskereséskor sem jön jól, később sem.

Munkahelyi negatívumok kifecsegése posztokban

Nem jó ötlet leírni, kivel vesztél össze, ki szólt be, mennyire hülye a főnök stb. Ha már munkahelyi sztorit posztolsz, legalább pozitív legyen – no de ha annyira pozitív, miért váltanál állást? Inkább ne írj semmit ebben a témában, minthogy ilyen találgatások merüljenek fel a jelentkezésed kapcsán.

Valós profilkép hiánya

Az, hogy más, azonos nevű Facebook-felhasználóval összetévesztenek valós veszély, ha a neved olyan, hogy lehet olyan másnak is… Legjobb, ha a Facebook profilképed és a CV-képed ugyanazt az arcod mutatja (nem kell ugyanannak a képnek lenni természetesen, de legalább azonos hajszín, frizura pl.), ebből biztosan tudják, hogy rádtaláltak, és nem egy azonos nevű, ciki dolgokat írogató emberrel kevernek össze. Ha pedig az önéletrajzodon nincs fénykép, akkor a Facebookon bármely ugyanolyan nevű emberről gondolhatják, hogy te vagy…

Játékok

Matekos „fejtörők”, vagy „találd meg az i betűt az l-ek között…” Felszínes emberre utal, aki nem tölti túl hasznosan az idejét – mindez munkaidőben még rosszabb képet mutat. Facebookos játékok aktív használóiról feltételezik, hogy munkaidőben is meg fogja etetni a sárkányait, macikáit, ha úgy alakul…

LOL és OMG

Vannak, akik csak ennyit kommentelnek mindenre. Nem túl kifinomult véleményalkotási mód, nyilván közösségi oldalakon megszokott, de a téged leső toborzó ebből nem látja, hogy egyébként képes vagy megfelelő szóhasználattal értelmes véleményeket is megfogalmazni. Sőt, az önéletrajzod – ahogy kell – egy vázlatpontos felsorolás, azaz semmilyen íráskészséget mutató „terméket” nem lát tőled. Ha csak nem írtál egy motivációs levelet… Ezért jobb, ha írsz :) Hiszen te tudod magadról, hogy tudsz jól fogalmazni, de hiába, ha ezt nem mutatod. A motivációs levél erre is jó!

Politikai és társadalmi témákban véleménynyilvánítás

Valamilyen szinten ezt mindenki teszi, természetesen ez nem bűn, de jobb, ha baráti körben marad, és nem nyilvános az ilyen tartalmú megnyilvánulásod bárki számára.

Mit osztasz meg, mit lájkolsz?

Szintén fontos, hogy ne mutass semmilyen ellenséges, konteós, áltudományos, anarchista stb. véleményekkel egyetértést. Pl. pénzügyi területen dolgozó ember megosztásában a „mivel gyengítsd a bankokat?” c. mém nem fog jól mutatni, sőt, akkor sem, ha esetleg a bankok ügyfeleid lehetnének egy informatikai, vagy pénzügyi, jogi szolgáltatásokat kínáló cégnél. De elég furán fest egy szoftverfejlesztő vagy épp mobiltelefon-értékesítő, aki azon nosztalgiázik, hogy bezzeg az ő gyerekkorát még nem tették tönkre a kütyük…

Egy speciális „típusú” Facebook-felhasználó is van, aki csak a jelenlegi munkahelye rendezvényeit, díjait, cikkeit stb. osztja meg – jellemzően vagy rajongó kommenttel, vagy semmit sem fűz hozzá. Ez jónak tűnik mindaddig, amíg állást nem akar váltani. Mert onnantól találgatásra ad okot: így akarta a lojalitását mutatni, mert nem érezték rajta egyébként? Tényleg annyira imádta ezt a céget, mégis megválnának/megváltak tőle? Vagy mi történt egyáltalán? Nem érdemes ennek kitenni magad…

Facebook, az online magánélet

Azért is érezzük inkorrektnek a facebookos kutakodást, mert a magánszféránkat féltjük. Mert ott a család, ott vannak a barátok, beszélgetünk olyasmikről, amik nem a szakmai életünkhöz kapcsolódnak. Szerencsére elég jó beállítási lehetőségeket kínál, éljünk vele. Nyilván lehet publikus a gyermekeid, kerted, kutyád, macskád fényképei, de pl. az egyes témákban kifejtett sommás véleményed inkább maradjon a baráti körödön belül. Fotókat is szelektáld, amit nem mutogatnál bárkinek, az a Facebookon se legyen mindenki számára nyilvános.

A bejegyzés trackback címe:

https://jobangel.blog.hu/api/trackback/id/tr558727492

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2016.05.25. 10:51:07

Ez a módszer arra a premisszára alapul, hogy míg az emberek az interjún hazudnak, mint a vízfolyás (ami igaz), addig a Facebookon az "igazi arcukat" mutatják.

És ha ezt így szépen ki is mondjuk, egészen nyilvánvaló, mekkora blőd hülyeségről van szó: mindannyiunknak van olyan ismerőse, aki teljesen másnak mutatja az életét Facebookon, mint ami a valóság.

Csak más a norma, ami fele hazudni kell, ezért a sok bebaszcsizós kép és a flegma, "humoros" mém.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2016.05.25. 10:51:57

@Cnere: Nem érted. Nem az a lényeg, hogy te mit gondolsz a facebook-ról, hanem az, hogy aki válogat, az mit gondol róla.

Nem arról szól, hogy te mire használod, vagy használnád, hanem arról, hogy esetedben mire használják. Pl. a HR-esek. Mert használják.

10 éve tök jól elvoltunk nélküle. Persze. 20 éve még alig volt valakinek mobilja. 30 éve még messze nem volt minden lakásban telefon. 40 éve még nem volt az autókban légzsák. 50 éve még járt gőzmozdony a magyar vasútvonalakon is. 150 éve az orvosok még a boncolást követően kézmosás nélkül vezettek le szülést, aztán jött Semmelweis Ignác... Érted, hogy hova akarok kilyukadni?

Attól még, hogy neked véleményed van róla, más még használja. Nekik ez a természetes. És neki is van véleménye a dologról, ami alapján dönt. Ítél, ha úgy tetszik (tetszik-nem tetszik). Ez egy olyan körülmény, amire neked, egyedi játékosnak nincs ráhatásod. A kérdés ebben a helyzetben nem az, hogy ez helyes-e, nem az, hogy hogyképzeli?! A kérdés az, hogy ehhez a helyzethez tudsz-e alkalmazkodni? Mit tudsz belőle kihozni? Be tudod-e előzni egy okosan használt facebook-profillal azokat, akiknek nincs, vagy akik szó szerint (vagy átvitt értelemben) telehányják a sajátjukat?

És egyáltalán nem gondolom, hogy senki lenne, aki nem facebookozik. És bár én magam elég aktív vagyok rajta, teljesen megértem azokat, akik meg nem. Viszont én nem vagyok mások élete felett döntési helyzetben. A "HR-es picsák" viszont igen.

@mojoking77: A facebook-profil alapján rengeteget meg lehet rólad tudni - illetve talán helyesebb úgy fogalmazni, hogy rengeteg benyomást lehet szerezni valakiről. Mindenképpen többet és pontosabbat, mint a horoszkóppal, vagy az írásképelemzéssel. Te távol tartod magadtól a közösségi médiát és tagadhatatlanul negatív az attitűdöd. Én bíznék annyira HR-es kollégában, aki maga is aktív a facebookon, hogy helyén tudja kezelni az ott nyerhető infókat. Ahogy hiba lenne csak erre alapozni egy személyi döntést, ugyanúgy elszalasztott lehetőség ignorálni ezt.

@pnr: Hát régen tényleg két kezüket összetették volna a titkosszolgálatok egy ilyenért! :) Ami egy hónapnyi aktamunka, meg környezettanulmányozás volt, az most két kattintás.

fluffy75 2016.05.25. 10:52:13

@sepsi27: "A főnököd, vagy a HR-es meg ne legyen az ismerősöd a Facebook-on, max LinkedIn-en, főként ne álláskeresés fázisban."
Azért megnézném az arcát a főnökömnek, ha valaki ismerősként jelölné be az FB-n az álláskeresés fázisában...

2016.05.25. 10:53:03

@Hóhér az utolsó barátod: akkor csinálsz egyet egy szép profilképpel, meg három állatvédős megosztással és kész :))))

2016.05.25. 10:55:13

@Az apokalipszis lovasa: beírod a gugli képkeresőbe, hogy white man face, és a 16. találatot berakod profilképnek, problem solved :))))))))

Balt 2016.05.25. 10:59:45

@Hujber Tünde: Azt hiszem, a legjobbat akkor tenné az ember magával (ismerőseivel, a nyilvánossággal, azaz a társadalomnal), ha "szabotálná" a Facebookot. Mondom ezt úgy, hogy én jelen vagyok mértékletesen, kb. a fenti ajánlásnak megfelelően.

bElannaTorres 2016.05.25. 11:07:15

@mojoking77: szerintem nem vagy eltévedve én is így gondolom. Biztos vagyok benne, hogy vannak olyan munkakörök ahol számít, pl. politikusnál nem mindegy, de mérnököknél tényleg nem ezt kéne nézni. Kicsit vicces is.

2016.05.25. 11:07:40

@csentecsa: attól még lehet ismerősöd bőven, nem kamuprofilról, hanem kényszerprofilról van szó. Pár nap alatt fel lehet tornászni ötven fölé a valós ismerősök bejelölgetésével, és máris van egy élő, csekkolható profilod, mert ugye most arról beszélünk, hogy gyaníthatóan sok helyen elvárás, hogy rád tudjanak nézni. Hát erre rá tudnak, nem kerül semmibe, és nem is kamu. Aztán felvettek kitörölheted az egészet a francba :)

GMS 2016.05.25. 11:09:43

Eddig itthon kb. 1-2 emberrel találkoztam (több, mint 15 év alatt), akit HR-esnek lehet nevezni a szó valódi értelmében. A többi kuka. És ez lehangoló. Főleg ha a szakmájukat nem értő kis csitrikkel/ idősebb tyúkokkal kell interjúzni. Van ahol kényszerítenem kell magam, hogy hangosan ne röhögjem végig az interjút, vagy ne aludjak el, vagy csak ne mondjam minden egyes kérdés utána hangosan "check"/ vagyis "ez is kipipálva". Szánalmas. De mondjuk én jól nevelt vagyok, ezért egyiket sem csinálom, főleg mert el akarok jutni a cégvezetőig, vagy addig a középvezetőig, aki kollégát keres, hogy végre érdemi, és talán értelmes beszélgetést tudjunk egymással folytatni. (Bár néha itt is súlyosan csalódnom kell.:) ) És mielőtt megkérdeznétek, van munkám, folyamatosan. Most is. Nem fillérekért.
És hogy a poszthoz is legyen vmi - facebook-on és máshol sem osztjuk a magánéletünket, szabikat, stb, mert ezek az infók félrevezetőek, nagyon hézagos képet adnak rólad, és azoknak is üzensz, akiknek nem is akarsz (pl. mikor nem vagy otthon, hogy feltörjék a lakást). Plusz állat unalmas is, ha vki majdhogynem még a WC-n töltött idejét is kiposztolja. No comment. Sajnálom az ilyen szegényeket, hogy más hobbijuk, szórakozásuk nincs az életben. A magánéletem és annak hírei a barátaimra és a családra tartozik, akiket folyamatosan tájékoztatok is róla, de fb szedett-vedett közösségét nem. Ismerős ismerősének ismerőseit, akik csak hobbiból meg skalpgyűjtésből akarnak ismerősök lenni. Ugyan már...

antisystem 2016.05.25. 11:11:20

Az 1984 ITT VAN, ha valakinek esetleg illúziói voltak... sokkal kevésbé szabad bárki is, mint volt mondjuk 30 éve... Ennyit a rendszerváltásról és a "megyünkejrópába" Nyugatról...
Más kérdés, hogy olyan állás milliós fizetésért se kellene, ahol a burzsuj az ember munkaidején és munkaerején felül a lelkét és a magánéletét is birtokolni akarja... akkor inkább a zsíros kenyér és a szabadság.

mojoking77 2016.05.25. 11:13:57

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Segitek, a Facebook profilombol SEMMIT nem lehet rolam megtudni, mert nincs. Soha nem is volt, es komoly indok kell hozza,hogy csinaljak egyet. (Talan, majd ha a a lanyom iskolaba megy es meg akkor is kell majd mint kvazi uzenofal -tudom a legtobb iskolaban igy megy).
2013-ban,mikor eloszor voltam kint azUSA-ban, kelloen ertetlenkedve neztek ram a kinti kollegak,hogy miert nincs?
Elmagyaraztam,megertettek. Egy ketto meg meg is fontolta, bar szerintem azert egyik sem toroltette magat a nagytestver szine elol.
Azt meg vegkep csak remelni tudom,hogy soha nem leszek ezert negativan diszkriminalva sehol.

Balt 2016.05.25. 11:14:27

@Pierr Kardán: Egy sima Google-keresés is hozhat némi "digitális lábnyomot", de azt könnyen el tudom képzelni, hogy akinél nem, azt az IT szakmában nem is veszik komolyan.

@Stenonis: Az ilyen név eleve versenyhátrány. :p :) (Vicc volt. Vagy nem?) ;)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 11:22:59

@shitgun: "ki deríti ki, hogy egy Ló Jenő nevű profil hamis?"

Ilyen névvel? Kb az első hamis profil reportra ugrik a profilod. Hidd el :) Kurvasok hamis profilt szoktam jelenteni, nagyon nagy arányban süllyednek is el.

mojoking77 2016.05.25. 11:28:58

@Zka: Ezek szerint a facebook profile valakinek meg mindig egyfajta "kivaltsag"?
Csak, hogy vannak emberek, akiknek annyira semmi dolguk nincs,hogy hamis profilokat jelentenek fel, hogy azokat kitorolhessek? Es ezert fizetest is kapsz, vagy pusztan jopolgari kotelessegbol teszed?
Jujj de nagy a baj nehany ember fejeben

2016.05.25. 11:32:14

@Zka: ez viccesnek szánt példa volt csak. Ha Szabó Pétert használ valaki álnévként, akkor senki nem köt bele.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.25. 11:35:10

@mojoking77: Szerintem nem csak te érzed, de én "vagyok" és nem "vagytok". HR-es meg nem vagyok, nem is voltam soha :)

Az én vállalt feladatom az, hogy az álláskeresőnek minden olyat elmondjak, amit máshol nem szabad/nem illik. Ezért van itt szó arról, hogy hogyan védjük ki a diszkriminációt, a facebookos lenyomozást stb. Ez mind nem jelenti azt, hogy örülök, hogy ezek léteznek. Egyedül kicsit kevés vagyok a megváltoztatásához (főleg, hogy pl. a diszkriminációt kifejezetten támogatja a többség, mindaddig, amíg nem ő az áldozata), marad a felvilágosítás, mint lehetőség.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 11:36:35

@mojoking77: igen, rühellem az idiótákat és ha látok egyet aki kamu profillal vagy névvel nyomja fullban a kretént akkor jelentem. Tisztább lesz tőle az online környezet. A szabálykövető idiótákkal nem tudok mit kezdeni, de ez is valami. Engem ez motivál, téged meg nem. Óriási nagy baj, mi? :)

2016.05.25. 11:38:34

@Zka:
Évekig üzemeltettem anno egy hamis profilt Iwiwen, a csúcson kb. 15 ezer ismerőssel. A Facebookon is van hamis profilom, ráadásul nem Kovács János néven, hanem teljesen irreálissal, de mivel nem ugrálok vele, köszöni jól van.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2016.05.25. 11:38:58

@mojoking77: Teljesen érthető.

Az igazi probléma az utolsó mondatnál kezdődik: "Azt meg végképp csak remélni tudom, hogy soha nem leszek ezért negatívan diszkriminálva sehol."

Ezt soha nem fogod megtudni. Azt sem fogjuk soha megtudni (hisz egzakt számmal nem is írható le), hogy a felvételi procedúrákban mennyire és hogyan veszik figyelembe a facebook-ot. Van itt olyan HR-es, aki örül, hogy szűrhet ez alapján is, más elképzelhetetlennek tartja, a harmadik kirúgná a HR-esét, ha megtudná, hogy fb-on is ránéz a jelöltekre, a negyedik kamuprofil mellett érvel, az ötödiknek kötelező a teljes profilját elérhetővé tenni a cége számára...

Ezek után legyen, vagy ne legyen az embernek facebook profilja? És ha legyen, az milyen legyen?

Én úgy látom, hogy egy jól szabott facebook-profil, ami kifelé nem sokat mutat, de nem is tűnik "arrogánsan" elzárkózónak, titkolózónak az nem lehet hátrány, egyes esetekben pedig orrhossznyi előnyt jelenthet. Ezek után nekem van profilom, élő, kívülről nézve legalábbis fazonírozott, ott rajtam fogást nem találnak. Kb. úgy kezelem, mint a motivációs levelet. Egy felület, ahol árnyalhatom az önéletrajzban festett képet.

Árnyalhatom én, olyanra, amilyenre én akarom. Aztán vagy mellényúlok, vagy túltolom a fazonírozást - vagy épp beletalálok a HR-es elvárásába.

pnr 2016.05.25. 11:39:42

@Zka: Megkérdezhetem, hogy miért szoktad jelenteni?

Balt 2016.05.25. 11:43:25

@shitgun: Ehhez az IT-nek lehet köze, mindenesetre látja, ha akarja.

Én tartom magam ahhoz, hogy Facebookra lehetőleg nem megyek fel munkaidőben (saját eszközről sem).

2016.05.25. 11:44:40

@Balt: akkor mobilról kell nyomni. Minden kijátszható :))))

mojoking77 2016.05.25. 11:44:55

@Zka: Hat az.
De sokkal nagyobb, hogy meg buszke is vagy ra.
Nem tudom, hallottad e mar, de a legszornyubb kombinacio,ha a hulyeseg szorgalommal parosul.
Persze ne vedd magadra, ha nem akarod.
Addig pedig jo vadaszatot az elvetemult kiberbunozokre, akik megkeseritik a szegeny Facebookozo eletet.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 11:46:15

@pnr: a következő hozzászólásban leírtam.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 11:48:21

@mojoking77: mégis mi abban a szörnyű, hogy ha valaki olyanokat postol, hogy minden migránst halomra kell lőni, vagy hogy a C vitamin gyógyítja a rákot csak a gonosz BigPharma nem akarja, hogy ezt tudjuk, akkor én ezt (adódó lehetőség esetén) eltakaríttatom? És mit kéne ezen szégyellnem? Kérlek, magyarázd már el nekem.

Balt 2016.05.25. 11:50:02

@shitgun: "Egész melóidőben csetelhetek, üzenőfalazhatok, nem fogják tudni, mert ők a Kovács Árpádot nézik, nem a Ló Jenőt."

Viszont ha a cég eszközén teszed, a legutolsó klikkelés is benne lesz az adatforgalmi naplóban. Hogy mit kezdenek vele, más kérdés, de szerintem a legmegengedőbb helyen is minimum archiválják.

mojoking77 2016.05.25. 11:51:47

@Zka: Nem tudom, nincs Facebook-om.
Minden esetre a legtobb blogon pl letezik a szures funkcio. Ha raklikkelsz, onantol nem latod az adott idiota toabbi hozzaszolasait.
Itt a lehetoseg, a kovetkezo alalommal ne feljeletgess -amugy is osi roman szokas- hanem irj a Facebook rendszergazdainak,hogy tegyek be a kovetkezo update-be a szures lehetoseget.
Szerintem

Balt 2016.05.25. 11:54:30

@shitgun: Amíg bem szabályozzák a mobilhasználatot pl. Teszem azt reggel jön egy utasítás, a portás kiáll egy dobozzal és beszedi a mobilokat. Simán el tudom képzelni, hogy ez már most is így működik valahol, bár őszintén szólva - hacsak nem indokolja vmi extra bizalmas ügykezelési rend - aznaptól oda be se mennék a magam részéről.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 11:57:52

@mojoking77: szerintem regisztrálj, olvasgass kommenteket és élvezd a rettenetes pusztító primitívséget, ami mindenhonnan ömlik majd. A blokkolás nem érdekel, nem én nem akarom látni. Azt akarom, hogy más se lássa. Az emberek hajlamosak elfogadni többségi véleménynek (és aztán jobb híján ezt a véleményt magukévá tenni), amit gyakran olvasnak és a FB ilyen szempontból igazi atombomba. Az emberek többsége buta mint a szar és most a nyilvánosság segítségével a buta szar véleményüket mindennél hatékonyabban tudják terjeszteni. Kurvára nem mindegy, hogy az emberek hisznek-e pl a homeopátiában vagy kétségbevonják-e az oltások hatásosságát és így tovább. Tovább tényleg nem akarom ragozni, most meló meg ebéd.

turulpina 2016.05.25. 12:00:55

@fluffy75: mondom _egyik_ szempont lehet

Balt 2016.05.25. 12:01:43

@Az apokalipszis lovasa: Dehogynem, azért is csesztetnek (pár év után), hogy nem elég friss a profilképed.

Ezmiértkell 2016.05.25. 12:04:53

@jobangel: Nekem a HR-esekkal van bajom: a legdurvább az volt, amikor az arcán kb. 10 testékszerrel teleszúrkált 20 éves "liba" jól megmondta nekem, hogy én "túl konvencionális" vagyok egy kutatói munkára.
Vicc.
Régen a HR-esek a "személyzetisek" voltak, az az ő szintjük, ne akarjanak már szakmailag mindenbe belelocsogni (ahogy te is teszed a blogodon néha...)

Amúgy, aki fenn van a Facebook-on, az egy barom. önként kiadja magát, utána meg megy sírni, hogy a "személyiségi jogai" meg az adatai... SZÁNALMAS!!!!

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 12:08:55

@Ezmiértkell: és ha nem megy sírni, akkor is szánalmas? Én konkrétan leszarom, hogy mit tartanak nyilván rólam azért, hogy reklámot targetálhassanak nekem. AdBlock miatt amúgy se látom a többségét.

Balt 2016.05.25. 12:17:46

@Zka: Érdekes, amit én jelentettem, nyilvánvaló hamis trollprofilt, arra udvariasan visszaírták, hogy ellenőrzték és nem szegi meg a felhasználási feltételeket, ha zavar, tiltsam le. Ebből azt szűrtem le, hogy bármit szabad.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 12:19:28

@Balt: előfordul sajnos. De gyakoribb, hogy 1-2 report után kuka, vagy kényszerűen valós névre vált.

Az apokalipszis lovasa 2016.05.25. 12:51:02

@shitgun: nem úgy értem, hanem hogy egy fotót a személyidről, útleveledről, jogsidról. Nem a fejedről.

Az apokalipszis lovasa 2016.05.25. 12:56:44

@Zka: Ok, de miért állnál meg itt, miért ne reportolnád a neked nem tetsző politikai véleményeket pl.?

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.05.25. 13:01:07

@Az apokalipszis lovasa: mert ha nem állnék meg, mi lenne? Semmi olyat nem tudok tenni, amit bárki más ne tudna, nincs mivel visszaélnem.

blacklord 2016.05.25. 13:13:44

@jobangel: Azért kezdjük azzal, hogy az én FB-profilom úgy van beállítva, hogy a borítóképet láthatják még a barátaim barátai is csak. Kíváncsi vagyok, hogy innentől mégis hogy akarnak ilyen információkat a profilomról összeszedni... Valahogy nem hiszem, hogy az átlagos cégnek módjában állna akár feltörni, akár titkosszolgálati módszerrel, akár a FB-tól magától ezt beszerezni. Innentől ez az egész cikk úgy, ahogy van, okafogyott.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2016.05.25. 13:22:31

@blacklord: Abból nem lehet következtetni, hogy valakinek mennyi látszik a facebookjából?

Pl. ahhoz képest már előnyben vagy, aki az okádós-rúdtáncos-koejjós-mémosztós-kemtréles-mindmeghalunk profiljával pályáz az állásra.

Kivéve, ha valaki maga is rúdtánc közben szeret koejjót posztolni a kemtrélről, és pont ezért fogja emberünket választani.

A kívülről nem túrkálható profil egy tudatos, józan, tájékozott, de alkalmasint nem túl extrovelrtált ember képét is erősítheti, főleg ha ez a kép összhangban van az önéletrajzzal. (pl. könyvelő, vagy biokémikus egy laborban). Ellenben sales területre nem biztos, hogy egy inkább zárkózó ember a legmegfelelőbb.

2016.05.25. 13:26:48

@Zka:
Ezeket azok a hülyék simán névvel tolják, mert az ilyeneket általában öntudatos, magabiztos hülyék hirdetik.

2016.05.25. 13:31:04

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
"Kivéve, ha valaki maga is rúdtánc közben szeret koejjót posztolni a kemtrélről, és pont ezért fogja emberünket választani."

Hát nem tudom, de a HR-es picsák fele, akikkel találkoztam, simán hisz valamelyik hülyeségben a horoszkóp, homeopátia, stb., stb. közül...

Athos64 (törölt) 2016.05.25. 13:47:12

A Facebook egy lehetőség arra, hogy megmutasd magad a világnak. Ha élsz ezzel a lehetőséggel, és a beállításokban nem korlátozod, hogy mi az, amit bárki megtekinthet a dolgaidból, akkor ne csodálkozz, hogy a jövendő munkahelyed is megnézi a profilodat, és következtetéseket von le rólad a Facebook-oldalad alapján. Hogy ez a következtetés helyes-e, vagy sem, az másodrendű kérdés. (Mondjuk aki hétköznap is tízpercenként lájkol, megoszt, hozzászól stb., arról én is nehezen hiszem el, hogy munkaidőben viszont feléje se néz a közösségi oldalnak, és keményen dolgozik, mint a kis angyal.) Egyébként egy jól sikerült személyes találkozás után is érhetik csalódások mindkét felet a későbbiekben, szóval az off-line módszerek sem mindig perdöntőek.

Én nem tartom inkorrektnek a Facebook bevetését, bár azzal már nem értek egyet, hogy KIZÁRÓLAG ez legyen a megítélés egyetlen alapja. Álláskereséskor nyilván Te sem éred be annyival, amennyit a hivatalos közlésekből megtudhatsz a cégről. Mert azt, hogy milyen ott az általános közhangulat, hogy mennyire jó ott dolgozni, stb., stb., azt a „bennfentes” infókból tudod meg, és nem az adott cég weboldalának „Önmagunkról” rovatából. Miért lenne tehát elítélendő, hogy a munkahely is többet szeretne megtudni a jelentkezőről, mint amennyi egy kozmetikázott önéletrajzból kiderül?

Én el tudok képzelni olyan munkahelyet, ahol nem előny, ha a delikvens például a profilképén náci karlendítéssel áll egy horogkereszt előtt (ilyet is láttam nem is egyet, pedig nem vagyok munkaügyis!), ha emberi mivoltából kivetkőzve, gyűlölködő-trágár kommenteket írogat a kényes témákhoz (politika, migránsok, romák, melegek stb.), ha kereskedelmi mennyiségben oszt meg viccesnek hitt, nem egyszer kifejezetten obszcén marhaságokat napközben, vagyis posztjai alapján állandóan (vagyis nagy valószínűséggel munkaidőben is!) a Facebookon lébecol.

Szóval igenis, gondold meg, hogy mit mutatsz meg magadból a világnak a Facebookon. Ne sértődj meg azon, ha valaki komolyan veszi azt a képet, amelyet saját magadról festesz a Facebookon a nagyvilág számára.

Athos64 (törölt) 2016.05.25. 13:48:23

A Facebook egy lehetőség arra, hogy megmutasd magad a világnak. Ha élsz ezzel a lehetőséggel, és a beállításokban nem korlátozod, hogy mi az, amit bárki megtekinthet a dolgaidból, akkor ne csodálkozz, hogy a jövendő munkahelyed is megnézi a profilodat, és következtetéseket von le rólad a Facebook-oldalad alapján. Hogy ez a következtetés helyes-e, vagy sem, az másodrendű kérdés. (Mondjuk aki hétköznap is tízpercenként lájkol, megoszt, hozzászól stb., arról én is nehezen hiszem el, hogy munkaidőben viszont feléje se néz a közösségi oldalnak, és keményen dolgozik, mint a kis angyal.) Egyébként egy jól sikerült személyes találkozás után is érhetik csalódások mindkét felet a későbbiekben, szóval az off-line módszerek sem mindig perdöntőek.

Én nem tartom inkorrektnek a Facebook bevetését, bár azzal már nem értek egyet, hogy KIZÁRÓLAG ez legyen a megítélés egyetlen alapja. Álláskereséskor nyilván Te sem éred be annyival, amennyit a hivatalos közlésekből megtudhatsz a cégről. Mert azt, hogy milyen ott az általános közhangulat, hogy mennyire jó ott dolgozni, stb., stb., azt a „bennfentes” infókból tudod meg, és nem az adott cég weboldalának „Önmagunkról” rovatából. Miért lenne tehát elítélendő, hogy a munkahely is többet szeretne megtudni a jelentkezőről, mint amennyi egy kozmetikázott önéletrajzból kiderül?

Én el tudok képzelni olyan munkahelyet, ahol nem előny, ha a delikvens például a profilképén náci karlendítéssel áll egy horogkereszt előtt (ilyet is láttam nem is egyet, pedig nem vagyok munkaügyis!), ha emberi mivoltából kivetkőzve, gyűlölködő-trágár kommenteket írogat a kényes témákhoz (politika, migránsok, romák, melegek stb.), ha kereskedelmi mennyiségben oszt meg viccesnek hitt, nem egyszer kifejezetten obszcén marhaságokat napközben, vagyis posztjai alapján állandóan (vagyis nagy valószínűséggel munkaidőben is!) a Facebookon lébecol.

Szóval igenis, gondold meg, hogy mit mutatsz meg magadból a világnak a Facebookon. Ne sértődj meg azon, ha valaki komolyan veszi azt a képet, amelyet saját magadról festesz a Facebookon a nagyvilág számára.

bElannaTorres 2016.05.25. 13:55:52

@Athos64: csak aztán nehogy csalódás érje mikor kiderül, hogy nincs fb, vagy nem láthatják csak az ismerősök a profilt.
:)))
nesze semmi fogd meg jól:D
marad nekik a horoszkóp, miután bekapnak egy homeos bogyót, amit a vénusz bolygó koncentrált fényéből készítettek :D

báró Csekonics 2016.05.25. 13:58:29

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Hát igen. Aki mindenkivel mindent megoszt, az meg is érdemli hogy a felszínes és előítéletes fejvadász a belájkolt marhaságok alapján kategorizálja.
FB pont arra való, hogy ott ne (mindig) vegye az ember véresen komolyan a dolgokat.
LinkedIn sokkal inkább való fejvadászoknak. Ha egy (akár telefonos) interjú alatt nem tudja kiismerni a jelölt számára fontos tulajdonságait legalább annyira mélyen, mint amennyire egy pofakönyves idővonalból látná, akkor javaslom a pályamódosítást.

Arról nem is beszélve, hogy aki épp fontos állásra pályázik az simán lehet hogy pont ennek megfelelően 'kipofozza' a Facebook profilját és idővonalát is.
(Egyes 'álláskereső kisokosok' pont tartalmazzák is X. pontként ezt.)
Szóval aki ebben hisz, azt szépen meg is lehet így vezetni.

cso zsi 2016.05.25. 14:17:23

@Balt: Lehet trollprofil, nekem van erre a nevemre is FB-profilom, amióta egyes indexes blogok csak FB-s hozzászólásra vágynak.
A normál profilomon egy kutakodó HR-es igencsak letenné az állát az éjjel kettőkori baptista imaházból, a délelőtt 10-es night clubból, és a bármikori vidéki italmérésből való "bejelentkezés"-sel.
Aki ismer, az tudja, hogy abból csak a település az igaz.
...és meló van.

Köldök_szösz 2016.05.25. 14:26:55

Amúgy sem találsz, nyugi :)

Köldök_szösz 2016.05.25. 14:28:14

@pippa2011: Attól hogy valakinek volt ahhoz esze hogy lediplomázzon attól még lehet egy minden más tekintetben szar és primitív ember.
Nem annyira fekete fehér ez hogy aki tanult az angyal is.

Köldök_szösz 2016.05.25. 14:30:53

@jobangel: Persze ha meg nem vagyok kapcsolatban akkor meg azért vagy vesztes :D
Nekem van 2 jobb ajánlatom: Hiányszakmámat kell tanulni illetve sok emberrel jól összehaverkodni, lehetőleg befolyásosokkal.

Köldök_szösz 2016.05.25. 14:45:55

@shitgun: Ez is vicces. Mi lesz a következő? Állásinterjú 3. lépés: családlátogatás? Aztán ha ott sem felel meg minden akkor megint nincs felvétel?
Kezd ez már túlzás lenni de minimum "nagy testvér" -effekt

Athos64 (törölt) 2016.05.25. 14:47:24

@bElannaTorres:

Az már legyen a munkaügyis baja, ha nem látja a pályázó facebookos dolgait, mert azok nem nyilvánosak. :)

Arra ugyanis valóban senkit nem lehet kötelezni, hogy a privát életébe is bepillantást engedjen, még a Facebookon se. De ha valaki önként teszi nyilvánossá a privát dolgait, az számoljon azzal, hogy ez bizonyos helyzetekben visszaüthet.

Nem is olyan régen volt például valami óvónő (?), akit állítólag azért nem vettek fel az új munkahelyére, mert nem sokkal előtte valami olyasmit posztolt magáról, hogy igazából nem is szereti a gyerekeket. Hát ezek után én nem csodálkoztam, hogy tényleg nem vették fel. Jó, lehet, hogy csak viccelt, de lehet, hogy a munkáltató nem értette a tréfát, vagy nem akarta megkockáztatni, hogy mi lesz, ha tényleg igazat írt magáról a munkaerő.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.25. 14:52:45

@Athos64: Hát igen... Sokkal egyszerűbb ilyenekkel nem tréfálkozni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2016.05.25. 15:06:36

@Köldök_szösz: Van olyan interjú, ahol hozzád mennek ki. Merthogy neked könnyebb a saját váradban... aha...

báró Csekonics 2016.05.25. 15:14:47

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: na tudod mikor... Van olyan, aki ezt tényleg bevállalja?!

Kapitány_1 2016.05.25. 15:17:09

Összefoglalva. Legyél képmutató a szövegedben, hazudj ha tudsz értelmesen és ne magad add, hanem kitalált, hamis álarcában illegesd személyiséged. Igen, pont erre találták ki a Facebookot, hajrá szép új világ...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.25. 16:07:08

@Kapitány_1: Mi a képmutatás abban, ha nem engedsz be bárkit válogatás nélkül a magánéletedbe?

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.25. 16:08:00

@báró Csekonics: Én még nem hallottam ilyenről, de persze minden lehetséges. Nyilván a többség nem engedné, de home office-nál meg akár tényleg jó lehet... De inkább nem.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2016.05.25. 16:08:50

@Kapitány_1: még mindig jobb, mint ha a keresési előzményeidet kellene beküldened... :)

zonga1 2016.05.25. 17:05:22

Athos 64-gyel értek egyet!
Ha mi közük hozzá, minek osztod meg? Ha bárki láthatja, akkor miért ne nézhetné meg? Ha bárki láthatja, akkor ő is.

Nem ez alapján dönt, de segíthet. Ahogy te is informálódsz, utánanézel az új cégnek, ő is meg fogja tenni rólad. Miért ne tehetné meg? Ha nyilvános, akkor neki is joga van megnézni. Fordítva is működik: amikor elmégy egy céghez, te is rákeresel mondjuk a cég honlapjára, beírod a google-ba. Nem biztos, hogy ez alapján döntesz, de azért sok mindent elárul. Ha 5 éve nem frissítették a honlapot, az is egy infó.... Ha elmegy az ember egy ügyfélhez beszélni, vagy üzletet kötni, akkor is megnézi az ember, mit tudunk meg a másikról. Mivel ő tette ki magáról, ez miért lenne törvénysértő, etikátlan? Segíthet abban, hogy valamit meg tudjak az illetőről, hogy célszerű közeledni felé: humoros vagy inkább nem, zárkózottabb vagy inkább kitárulkozó, szereti a macskákat stb. Már is van egy közös pont, amiről lehet beszélgetni, vagy tudod, milyen módon közelíts az illetőhöz. Én is rékeresek a gyerek iskolájára, óvó nénijére stb. Akkor ő is megteheti.
Igenis sok mindent elárul egy FB-oldal. Nem feltétlenül kell minden szót elhinni, ami oda van írva, de pont azt árulja el például, hogy tudatos vagy-e, odafigyelsz-e, mit osztasz meg vagy sem. Tele vagy helyesírási hibákkal vagy sem.... Ez olyan, mint az öltözködés. Persze, ne ez alapján döntsön, de azért jellemez engem, sok mindent elárul.
Egyébként sem árt vigyázni. Munkaügyi perben, válópernél, gyerektartásnál is bukott le illető. ( semmi pénze nem volt állítólag a gyerekére, de a külföldi luxusnyaralásokról posztolgatta a képeket. Szerinted elhitték neki, hogy milyen szegény?) Vagy betegállomány alatt rakod ki a tengerparti nyaralós képeket. Biztos elhiszik, hogy beteg vagy.
Én is azt gondolom, hogy ésszel! Lehet privátban is küldeni dolgokat, megosztani, szűk csoportoknak is megosztani dolgokat. És mindenütt elmondják, hogy az internet nem felejt. Azért mert töröltél valamit róla, még megkereshető.
Egyébként meg nem fogják az orrodra kötni, miért nem hívtak be egy interjúra, nem tudhatod. Lehet, hogy ezért, lehet, hogy azért mert béna az email címed(cukibogar@...), nem esztétikus az önéletrajzok. Ezek ugyanolyan fontosak, mint a tartalom. Sőt! A tartalmat mesterségesen, profi segítséggel "megcsinálhatod", ez fog inkább jellemezni téged. Lehet, hogy tényleg ezért nem vesznek fel valahova, csak nem fogják ezt veled közölni.

zonga1 2016.05.25. 17:13:18

Bocsánat, melléütöttem, és pár hiba bennemaradt (megtudjak, máris, önéletrajzod stb.)Semmi közöm a HR-szakmához, de: Szerintem semmi baj nincs azzal, ha nincs FB-profilod. Vagy ha van, az se, csak tényleg nem kell mindent megosztani rajta. Van, aki naponta kiposztolja, mit főzött. Ez miért jó?Engem is taszít ez, pedig nem vagyok munkaügyis. De igenis, ha rákeresek egy vadidegen ember posztjára, akkor van egy benyomásom róla. Ezt persze árnyalhatja/ átírhatja egy személyes találkozás, de akkor is kialakul egy vélemény. Az első benyomás ugye....
De szerintem nem bűn rákeresni a gyerekünk tanárára, osztályfőnökére, a megpályázandó állás cégvezetőjére (és nyilván nem számolok be róla neki.). Én is megteszem, megtenném. Akkor neki is joga van megnézni az enyémet. Egy főnök a pályázóét, tanár a szülőét stb. Ha nem akarjuk, hogy lássák mások, akkor nem kell kirakni, ennyi.

feketebarany666 2016.05.25. 17:41:55

Szanalmas h a facebook kozponti tema lett. Profilozok meg gyartjak az adatbazisokat a sok okos felhasznalobol amiket aztan ide oda felhasznalnak.

bElannaTorres 2016.05.25. 18:04:53

@zonga1: nem is baj, hogy nem vagy hr-es, pl. az alapján taszít valaki, hogy kirakja mit főzött? Legalább érdekli valami, más nem a főzés, és megosztja olyanokkal, akiket szintén - mivel ezt nem tudhatod.
Ez a baj, mikor a kirakott képekből akarnak benyomásokat szerezni. Jó nyilván vannak olyan képek, amiket nem kéne. DE: fontos lenne, hogyha a hr-es megértené, nem neki kell szeretnie az új kollégát. Legyen annyira szociális, hogy lehessen együtt dolgozni vele ez a lényeg ebből a szempontból. Szakmai szempontokból meg egyéb más is.

zonga1 2016.05.25. 18:44:34

@bElannaTorres: Nem az a baj, ha NÉHA kiteszi, mit főzött. De mindennap? Azt is kiteszi, melyik nap milyen ruhában megy dolgozni? Mit vett a boltban? Nem a főzéssel van a baj, de ez - nálam- a beteges magamutogatási mánia, beteges közléskényszer.
Ha azokkal akarja megosztani, akit szintén érdekel, akkor csináljon egy főzős csoportot és ossza meg! De mindenkivel nem kell. Az összes kollégának, szomszédnak stb. miért kell ezt nézegetnie?

Hát épp ez az, leírtad a lényeget: például nagyon jól mutatja egy FB-profil, hogy mennyire vagy szociális, mennyire lehet veled együttdolgozni. (Ezt nyilván korlátozottan, de a szociális képességeidről nagyon sokat elárul.) Például aki mindennap 15 dolgot megoszt, az mennyire van tekintettel másokra? Tudsz-e összefüggően, értelmesen kommunikálni? Beszólogatsz-e mindenkinek? Van eredeti gondolatod vagy csak mások idézeteit, gondolatait, közhelygyűjteményeit ismételgeted. Szóval a szociális készségek néha sokkal fontosabbak, mint a szaktudás. Az önéletrajz viszont a szaktudásodat, tanulmányaidat mutatja be, nem a szociális készségeidet!

Nem benyomásokat AKARNAK szerezni, hanem akarás nélkül szereznek. Ez olyan, mint amikor beszélsz valakivel telefonon, vagy leülsz mellé a buszon. Ha akarod, ha nem, lesz róla VALAMILYEN benyomásod. Ezért fontos, hogy mi irányítsuk, hogy milyen benyomás alakuljon ki rólunk.

bElannaTorres 2016.05.25. 19:01:03

@zonga1: hát tudod, én úgy vagyok vele, -pedig nem használom a fb-t, hogy az hogy ilyeneket megoszt még nem jelent semmit. Nem a hr-s kell szeresse.
és most már jó lenne, ha tényleg számítana a szaktudás, kicsit jobban mint a hr-es szimpátiája, mert ha valaki jól ért a munkájához, azzal minden téren kevesebb a gond -szerintem.
Nekem főleg azokkal a kollégákkal volt bajom, akik szaktudás hiányában nehezen haladtak, aztán minden másra ráfogták. Végül az utánuk jövő szakágaknak kellett behozni, mert a határidő ugyanaz mindenkinek.

Tsteinar 2016.05.25. 19:23:51

Borzasztó egyszerű, facebookot le kell tiltani ismeretlen előtt ha nézegetni akar ott a linkedin. A legtöbb kis önjelölt recruiter bölcsész leányzónak kb eddig terjed ki a tudása hogy profitokat keresgéljen Facebookon.

Void Bunkoid 2016.05.25. 19:52:20

@shitgun: :))))))))))))))))))) a Ló Jenőn elestem a röhögéstől. Hirtelen felindulásból Macska Jancsi akartam lenni, de rájöttem, hogy már van ilyen :)

randomuser1 2016.05.25. 20:55:58

hát, nemtom, biztos van úgy, h valahova keresnek monnyuk abapprogramozót és akkor a háeres kis hőgy a három hónap alatt beesett fél reális jelöltet kiszartírozza egy zsenáns fb megosztásért.
megeshetik, de nem jellemző.

Bambano 2016.05.25. 21:11:18

iwiw-em volt, de szerencsére megszűnt.
facebookom, google akármim, linkedinem nincs.
probléma letudva.
linkedin jelszómat se tolták ki emiatt a feketepiacra.

Bambano 2016.05.25. 21:17:30

az egyik kérdés, amit itt többen helyesen feszegetnek, hogy hogyan állapítod meg egy facebook profil alapján, hogy ki milyen. A másik kérdés, amit én tennék ehhez hozzá, hogy honnan tudod, hogy a hr-esnek mire van szüksége? Soha nem tudhatod, hogy aki éppen nézi a profilodat, annak konkrétan egy úrifiúra van szüksége, egy jólfésültre, vagy egy nehéz természetűre, mert éppen az kell a cégbe.

úgyhogy minden erőfeszítés, ami arra irányul, hogy előre kitaláld, hogy a hr-es mit szeretne, felesleges, értelmetlen és céltalan. add önmagad, pont.

T700 2016.05.25. 21:21:42

Tavaly 160 helyre pályáztam, a Linkedin-en soha senki nem keresett rá a profilomra (látszódnia kellett volna), a Xing-en egy HR-es jelölt be, interjú után. Nem veszik a fáradságot a HR-esek, hogy a Facebookot/Linkedint nézegessék. Átfutják a CV-t, aztán kuka vagy megy a tovább a főnöknek.

odamondó 2016.05.25. 22:22:24

Szakmámban azt látom se Facebook se linkedin szart sem ér. Azoknak kell ilyen akik a semmit akarják promotálni.

(mellékesen egyik angol munkatársam fb profilja kifejezetten gáz mégis több helyre felvették egyből. Ez is mutatja mennyire felszínes primitív dolog egy fb profil által dönteni)

kneissl 2016.05.25. 22:45:37

Színház az egész világ. És színész benne minden férfi és nő: Fellép s lelép: s mindenkit sok szerep vár Életében...

2016.05.25. 22:49:10

@T700:
Nem, ha úgy állítja be, hogy ne látszódjon, akkor nem látod (és ő sem ha őt nézik).

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.05.26. 06:25:32

@T700: akkor viszont vagy veled van a baj, vagy szar a cv-d
Munkáltatók leginkább linkedinen keresnek.

2016.05.26. 08:59:44

Bizony elég etikátlan ha valaki ilyesmiket néz. Ez olyan mintha eljönne és a szomszédaim, ismerőseim kérdezgetné rólam a hátam mögött.
Tegye fel a kérdéseit az az interjún ha relevánsnak gondolja.

pippa2011 2016.05.26. 09:01:56

@Köldök_szösz: Félreértetted. Az osztálytársaimról, csoporttársaimról, barátaimról volt szó, tehát nem szar,primitív emberek, hanem akikről TUDOM, hogy intelligensek, értékesek, okosak. Persze olyan is van,aki tanult, de primitív, ezért passzol a profiljához a celebkövetés.

T700 2016.05.26. 10:40:43

@enpera: Tavaly leépítés volt a cégnél, több kollégával együtt küldtek el.
Gépészmérnökök vagyunk, végeselemes (FEM) területről. Én 3,5 hónapig voltam munkanélküli, másik kolléga 9 hónapig, mire talált, de van, aki már egy éve nem talál állást, pedig dicsekedett, hogy milyen jól optimalizált Linkedin profilja van. Volt ahol azért szórtak ki, mert X szoftverrel volt gyakorlatom, de ők Y-t használnak. Pedig egy gyakoló FEM-es tudja, hogy nem nagy dolog átállni másik szofeverre... Tudom, minek dolgoztunk ilyen speciális területen, amire nincs igény...

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.26. 15:11:10

@T700: Ezzel már küzdök egy ideje... HR-eseknek meg kellene tanítani, mi az, ami könnyen felszedhető, könnyen váltható, és mi az, amit évek alatt lehet elsajátítani. A te példád sem szép, de még ennél is rosszabb, mikor azért nem vették fel a fiatal hölgyet titkárságra, mert nem tudod körlevelet készíteni Wordben. Kb. negyed óra megtanítani... de nem, inkább még behívtak két jelöltet.
Még egy lehetőség, hogy az ilyen helyzetben azt mondod, hogy te X-et használod, Y-t már láttad, és könnyen át tudsz állni. Mert akkor hátha megkérdezi a szakmai vezetőt, hogy tényleg könnyű-e az átállás. És nyilván a szakmai vezető tudni fogja, hogy igen.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.05.26. 18:07:04

@T700: speci területnek ez a hátránya, viszont meg is fizetik.
Nekem a válságkor egy évig nem volt melóm.
Amúgy a hr-esek néha tényleg csak hárombetűsökre keresnek rá :(

Irbisz 2016.05.26. 19:34:12

@T700:
manapsag (gepesz)mernökkent is egyre jobban specializalodnak az emberek, mindenkinek van szakterülete, a munkaltatok is keves területre ekresnek ugy valakit hogy gepeszmernök. van ilyen, persze, de jelelmzöen csak akkor, ha nem az lesz a fö tevekenyseg, de kell a müszaki hatter.

Fekete Pestis 2016.05.26. 19:51:45

@jobangel:

Egy megjegyzés: soha nem értettem, hogy miért faszbukolnak az emberek. Az info megoasztásából [ pláne ilyen "bulk" formában] inkább kára mint haszna van az embernek. Plusz: sok idöt vesz igénybe.

LinkedIn profilom van, csakhogy:
1. A teljes nevem mincs kiírva, így névre nem, csak funkcióra/cégnévre vagyok kereshetö.
2. Profilkép nincs fenn. Gondot fordítok arra, hogy az interneten [tudtommal ;)] ne legyen fénykép rólam.
3. A jelenlegi munkahely nincs fenn. Csak az eggyel-kettövel-satöbbi elöbbi. Nem tesz hozzá semmit: csak a különbózö hivatalok aratják le az adatokat, kötik öket össze és vonnak le számomra hátrányos következtetéseket.

Az 10 évvel ezelötti cikkeim és mühelytanulmányaim azonban névvel-címmel fenn vannak ;) . Az az érdekemet szolgálja.

Végezetül: én is meg szoktam nézni a jelöltek linkedin profiljait, de nálam a technikai-szakmai interjú dönt. A bullshit [menedzsment kifejezések, "individual contributor", "challenges", meg túlzott extravertolizmus, etc] viszont kifejezetten taszít és felmérgesít.

Faszbukot nem szoktam nézni, mert ott hamis névvel vagyok fenn 0 ismerössel- csak trollkodás céljából ;)

Fekete Pestis 2016.05.26. 20:15:33

@jobangel:
" Hogy megsértetted a FB felhasználási feltételeit"

számomra ez inkább kritikusan gondolkodó elmét jelent ;) semmiképpen nem negatívum.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2016.05.27. 05:07:37

@Hujber Tünde: @PomberMaci: @Fekete Pestis: @enpera: @antisystem:

Ez az Index címlap betett a komentelőknek. Konteósok, világot nem mély meggyőződéssel nem/félre értők, hápogása.

Hogy a LinkedIN Fizetős. Hogy a LinkedIn-en nem lehet állást találni. Hogy a HR-es megveszi az bulifotóidat a Facebooktól.
Emberek, lehet nem szeretni a világot, lehet lakókocsiban élni a sivatagban tudomást sem véve a gonosz zukerbergről, az én adataimat aztán nem lopja el!
Vagy lehet megérteni a világot, és kitalálni, hogy lehet ezt az egészet a saját hasznodra fordítani, segíteni magadon.

Amúgy komolyan, itt a nagy kihvás: Mit tudsz kideríteni rólam? Gyere, találj meg fészbúkon! Küldj FB üzenetet, ha kész vagy, a nyertesek között egy tál földimogyorót és a fél pár gömbhangfalat sorolok ki. És két üveg sört, amit velem lehet elfogyasztani.

antisystem 2016.05.27. 13:46:08

@Eltévelyedés: Nem tudom, átgondoltad-e, de ugyanezeket a sorokat a hajdan volt III/3-ról, KGB-ről vagy az USA mai CIA-járól "Patriot Act"-járól is leírhattad volna. Ezek ugyanúgy csak nézőpont kérdései.
Nem kellene relativizálni a magánélet tiszteletben tartásának hiányát. Egy munkaadónak ahhoz van köze, hogy:
1, Képes vagy-e elvégezni az adott munkát
2, Elvégzed-e tisztességgel
és utána itt a snitt... a világon semmi köze a családi életedhez, baráti körödhöz, vallásodhoz, politikai meggyőződésedhez, szexuális életedhez, semmihez. És aki ezt nem hajlandó megérteni, azzal előbb vagy utóbb meg kell értetni.

Irbisz 2016.05.27. 14:15:57

@antisystem:
"1, Képes vagy-e elvégezni az adott munkát
2, Elvégzed-e tisztességgel
és utána itt a snitt... a világon semmi köze a családi életedhez, baráti körödhöz, vallásodhoz, politikai meggyőződésedhez, szexuális életedhez, semmihez. És aki ezt nem hajlandó megérteni, azzal előbb vagy utóbb meg kell értetni. "

tevedes, ez poziciofüggö.
aki arufeltöltö a TESCO-ban, netan fofrasz,mükörmös, bakter, ott nem kell senkinek aggodni h. a munkahelye leinformalja, ki ö a maganeletben, hogy viselkedik, kik az ismerösei.
sok pozicioban, erzekeny, bizalmas infokkal kapcsolatba kerülöknel meg nem igy van, ott lenyegeben kötelezö az ilyen jellegü "atvilagitas"- es nem is a facebook adta nulla melysegben.
egy orosz kollegam aki az olajiparban dolgozott, azt mondta hogy pl. a gazpromnal a takaritonö is olyan allas, hogy kb. alaposabb mint az itthoni C kategorias nemzetbiztonsagi atvilagitas :)
Persze a fizetes is olyan, hogy gucci taskaja van, mint itthon egy habonyinak.

Fekete Pestis 2016.05.27. 21:06:06

@Eltévelyedés:

Barátom, nem rólad van szó.
Hanem p.l. a különbözö országok különbözö hatóságairól. nem, nem CIA, KGB, stb, annál azért jóval földhözragadtabb, de jelentös anyagi kárt is okozható hatóságairól.

Magyarul: ha az adatokat összekapcsolják, fizetnem kell. Pénzt. És nem ez a cél, maradjunk ennyiben.

Mivel még nem engedhetem meg magamnak, hogy ne legyen linkedin profilom [ próbáld csak Lloyd Blankfeint megtalálni a linkedinen ;)], így megtartom, és megpróbálom a legjobbat kihozni. Megjegyzem, a mostani állásomat is a LI segits;egével találtam.

Din Serpahis 2016.05.29. 17:12:37

@Irbisz: Nálam is volt background check, amikor az előző helyemre mentem. Mondjuk izzadtam miatta picit, olyan hely is benne van a CVmben ahol szerintem egy büdös mukkot nem beszélnek angolul, na azokat szerencsére végül nem hívták fel.

Viszont minden országban ahol valaha is dolgoztam lefuttatták, erkölcsi bizonyítvány, CV ellenőrzés, referencia interjúk, minden.

s3pooler 2016.05.29. 22:25:42

Nem akarom itt a tutit benyögni, de az, hogy facebook vagy linkedin profilok bármilyen kis szerepet is játszanak egy _kiválasztási_ folyamatban, az leginkább az egész HR-es szakma felhígulását, mélyrepülését, gyalázatos, és szégyenteljes állapotát jelzi.

s3pooler 2016.05.29. 22:30:29

@Irbisz: Tájékozódj, rád fér. Angliában egy interjún nem kérdezheted a jelölt korát, hogy ne diszkriminálj kor alapján.
Ha FB oldalon szereplő információ miatt döntesz ellene, akkor egykettőre a bíróságon találod magad, egy munkaügyi és személyiségi-jogi perben.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.29. 22:33:40

@s3pooler: Pedig a Linkedin kifejezetten álláskeresés és toborzás céllal működik (pl. külön szolgáltatás egy HR-account, amivel a rejtett adatok is láthatók). Ez nem felhígulás, hanem haladás a korral. A Facebook már nehézkesebb téma, tekintve, hogy ott inkább a magánélet jelenik meg. Fontos tudni, hogy úgy jelenjen meg, hogy ne akadályozza az álláskeresést.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.29. 22:38:55

@s3pooler: Csakhogy nincs kötelezettsége arra, hogy megindokolja, miért nem őt választotta (mert nincs olyan, hogy "ellene döntés", csak olyan, hogy nem őt választotta)... Az anonim CV, amit arrafelé már használnak, jó dolog, de a referenciaellenőrzést a diszkriminációval nem mossák össze --- életkor alapú diszkriminináció nem oké ott sem, Facebookon talált fotóért meg simán kirúghatnak bárkit szerte Európában. Pl. www.life.hu/trend/20140711-a-loreal-felbontotta-axelle-despiegelaere-belga-lany-modellszerzodeset-a-vadaszfoto-miatt.html

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2016.05.29. 22:51:59

Kedves Jobangel!
Az a kérdésem lenne, hogy az előfordulhat-e, hogy a hr-es egy kamuprofillal bejelöl ismerősnek, hogy láthasson olyan dolgokat is, amiket esetleg csak a barátaiddal osztanál meg. Amikor munkát kerestem jóval több lett ez ilyen "jelölgetők" száma, mint most, hogy már dolgozom. Amikor pedig írtam nekik, hogy segítsenek honnan is ismerjük egymást, általában nem válaszoltak.

Persze lehet, hogy mindez véletlen...

s3pooler 2016.05.29. 22:57:39

@jobangel: Nem rúghatnak ki. A modell hölgy szerződésében gondolom volt pár olyan bekezdés, amit megsértett ezzel a fotóval, és amik nincsenek benne egyetlen egy általános alkalmazotti munkaszerződésben sem.

... és azt sejtem, hogy te még nem vettél föl alkalmazottat Angliában.

jobangel · http://jobangel.hu/blog 2016.05.30. 06:39:50

@Koczy: Nem tudom. Elméletileg az ilyesmi tilos, márcsak a Facebook szabályzata miatt is. Gyakorlatilag meg ugye... De nem hiszem, hogy HR-esek minden jelentkezőt elkezdenének jelölgetni, az teljesen felesleges erőfeszítés lenne. Az viszont megtörténik, hogy állásinterjú után a valós profiljával bejelöl... Mielőtt az ember visszajelöl egy ilyen jelentkezőt, csinál egy csoportot az ilyen ismerőseinek, és ezek az "ismerősök" nem fognak továbbra sem belelátni az életébe, ha jól van a csoport beállítva...

stoppos76 2016.05.30. 10:19:41

Na de mi a baj a részegen hányással? :)

Irbisz 2016.05.30. 13:46:16

@s3pooler:
” Tájékozódj, rád fér. Angliában egy interjún nem kérdezheted a jelölt korát, hogy ne diszkriminálj kor alapján.
Ha FB oldalon szereplő információ miatt döntesz ellene, akkor egykettőre a bíróságon találod magad, egy munkaügyi és személyiségi-jogi perben.”
Hu de idealista vagy, te elefantcsonttoronyban elsz? Netan meg csak olvastal munkahelyröl az interneten? :)

Minek megkerdezni barki eletkorat, mert ha valaki a CV-böl ki is hagyja, akkor is az iskolakbol (munkaba allas kezdeteböl) belöhetö 1-2 ev elteressel. A valos eletben meg ha eletkori, nemi diszkriminacio, netan facebook infok alapjan utasitanak el, arrol a büdös eletben nem szerzel tudomast, mert ezt nem kötik az orrodra, igy sajnos a hajadra kenheted a munkaügyi és személyiségi-jogi perek adta (elmeleti) lehetösegeket.

Ez a nemeteknel is igy van n+1 eve, megis mit olvastam az egyik nyelvkönyv allaskereses, palyazassal foglalkozo fejezeteben? Ha nem megengedett kerdest kapsz, vagy a raadott valasz miatt ilyen-olyan, a tv. altal tiltott diszkriminacio aldozata lehetsz, akkor nem el kell kezdeni pattogni meg munkajogi, diszkriminacios perekkel fenyegetözni mert azzal a gyakorlatban elörebb nem leszel (nem am ugy megy ez ahogy erröl te almodozol), hanem vagy tereld el a temat, vagy ha ez nem sikeres, akkor hazudj (lügen) nyugodtan.
süti beállítások módosítása