InnerVoice

2020.jan.15.
Írta: Oláh Tündi Szólj hozzá!

Felkészít vagy kikészít?

Az iskolaelőkészítő foglalkozásról

Az iskolaérettség fogalmát, és az ehhez kapcsolódó törvényi változásokat korábban már kiveséztük ebben a bejegyzésben.

Az iskolakezdés egyébként is nagy terhet ró a szülőkre, főleg lelki értelemben. Kérdések hadával kell megküzdeniük, mint: Mire érdemes figyelnem? Jól felkészítettem a gyermekemet az előtte álló akadályok leküzdésére? Megfelelő iskolát, tanító nénit választottam neki?

"Mi lesz veled az iskolában, ha 15 percet sem tudsz nyugton ülni?"

Mit tehet az a szülő, akinek gyermeke:

  • utolsó évét tölti az óvodában, így nem kérdés, hogy szeptemberben első osztályt kezd-e. Ők többnyire nagyon várják az iskolát, tudásvágyukat, kíváncsiságukat az óvodai foglalkozások már nem elégítik ki;
  • a szakértői bizottság véleménye szerint iskolaérett, azonban számos készséget nem gyakorolhatott be rendesen az óvodában, így olyan lemaradásokkal rendelkezik, melyek bizonytalanságot szülnek?

A megoldás: Iskolaelőkészítő foglalkozás

Mire is kellene felkészülnie annak a gyereknek? - kérdezhetik joggal. Hiszen éppen azért fog iskolába járni, hogy ott sajátítsa el azokat a készségeket, melyek a későbbi sikeres tanulás alapja, pl. betűtanulás, olvasás, szövegértés, írás, matematikai gondolkodás, nem?

Sok gyerek már tud olvasni, le tudja írni a nevét első osztályos korára. Ebben az esetben neki nem tud újat mutatni ez a fajta felkészítés?

Vigyázz, készülj, rajt!

Ahhoz, hogy választ kapjunk, nézzük meg, hogyan zajlik egy iskolaelőkészítő foglalkozás.

Attól nem kell tartani, hogy az itt elsajátított tudás miatt a gyerekek unatkozni fognak a tanórán, vagy a társaikhoz képest olyan behozhatatlan előnyre tennének szert, mely a későbbi iskolai előmenetelükben mindvégig megmaradna.

Az iskolaelőkészítő foglalkozások elsődleges célja, hogy megkönnyítse a gyermek óvoda-iskola átmenetét különböző képességterületek fejlesztésével.

Lelki fejlődés

Mivel sajnos kevés első osztályban valósul meg a megfelelő átmenet a játékos hétköznapokból az elvárások felé, lelkileg is felkészültnek kell lenni a kudarcmentes iskolakezdésre. Új környezetet megszokni, új szokásrendszert elsajátítani, idő és bizalom kérdése. Jó, ha nem az iskola az első hely, ahol ezzel a kihívással találkozik, legjobb pedig, ha ez a helyszín olyan légkört teremt a tanulási folyamatoknak, mely biztosítja, hogy a gyermek megőrizze kíváncsiságát az új információk elsajátítása iránt. A társakkal való együttműködés, sorrakerülés kivárása, pedagógusra és a feladatra irányuló összpontosítást pedig sokkal életszerűbb egy iskolai helyzetet imitáló környezetben megtapasztalni, mint otthon.

Nyelvi alkalmasság

Bár az óvodában kötelező a logopédiai ellátás, még mindig sok gyermek érkezik pöszén iskolába. A legtöbben talán azt hiszik, hogy ez egy esztétikai probléma. Ennél azonban jóval mélyebb nyelvi tényezők tünete. Amit a gyermek nem hall jól, azt sem kiejteni, sem a betűkkel azonosítani (elolvasni, leírni) sem tudja jól. R hang helyett L hangot mond? Az R betű helyett mit fog olvasni? Azt, amit ki tud ejteni. Akkor ő két betűre is L hangot fog kiolvasni? Ez a tünet már diszlexia, vagy csak véletlen összefüggés? A kislétszámú iskolaelőkészítő foglalkozás során játékos feladatokon keresztül fejlődik a beszédértés, a hallás utáni figyelem és emlékezet, valamint az önkifejezés és a másokra irányuló figyelem is.

Egyéb részképességek kialakítása és összerendezése

Az elemi mozgások összerendezése során segítjük az idegrendszeri érés folyamatát, így a legnyughatatlanabb gyermek is képessé válik írás közben mozdulatlanul tartani a többi testrészét.

A saját test megismerésével és annak középpontba helyezésével fejlődik a tájékozódás, valamint megerősödik a domináns oldaliság. Az önmagunkhoz képest való viszonyítás során kialakul az irányok megkülönböztetése, mely nemcsak a bal-jobb irányok, de az egyes betűelemek azonosításához is (pl. b-d-p betűk differenciálása) nélkülözhetetlen tudást nyújt. 

A térérzékelés fejlesztésével könnyebben tájékozódik a megfelelő vonalközben az írástanulás során.

A finommozgások fejlesztésével kialakul a helyes ceruzafogás, így írástanulás közben a gyermek koncentrálhat a betűírásra, nem vonja el figyelmét a kényelmes fogás megtalálása. A beszédmozgások szintén finommotorikus ügyességet igényelnek. Az olvasástanulásban nagy szerepe van a helyesen kiejtett hangoknak, ugyanis ezeket kivitelezve nemcsak a látott, de a kiejtett és hallott tanulási csatornák is segítik a a betűazonosítást.

A szem és kéz koordinált használatával képessé válnak a gyerekek ezeket együtt használva segíteni az olvasás folyamatát.

Kinek ajánlom az iskolaelőkészítőt?

  • azoknak a szülőknek, akik szakember segítségével szeretnék kiválasztani a gyermekük képességének legmegfelelőbb iskolatípust,
  • akik hatékony segítséget szeretnének adni gyermekük számára az iskolakezdéshez,
  • akik folyamatosan szeretnék figyelemmel kísérni, hogy milyen szinten teljesít gyermekük.

Ha további kérdései merültek fel az iskolaválasztással, vagy gyermeke képességével kapcsolatban, látogasson el Facebook oldalamra!

Egy... megérett a meggy. Irány az iskola?

A Köznevelési törvény szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik. Ez alól a 2020. január 1-jén életbe lépett törvénymódosítás értelmében már nem adhat felmentést az óvodavezető. Pedig vannak olyan gyerekek, akik a törvényben meghatározottakkal ellentétben hat évesen még nem iskolaérettek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a gyermek nem elég okos vagy ügyes.

TANKÖTELES vagy ISKOLAÉRETT?

Azt gondolhatnánk, hogy bizonyos képességek önmagukban előjelzik a sikeres iskolakezdést.

"Már minden betűt ismer, az összes családtag nevét le tudja írni. Igaz, az ebédet sokszor félálomban fogyasztja el, annyira kimeríti a délelőtt."

"Csodálatos LEGO építményeket alkot. Igaz, hogy másokkal nem barátkozik, az idegenektől pedig olykor még most is sírva fakad."

Az iskolaérettség fogalma alatt tehát alkalmasságot értünk, mely nem azonos az okossággal vagy az intelligenciával. Alkalmasság során azt vizsgáljuk, hogy a gyermek képes lesz-e:

  • megfelelni bizonyos alkalmazkodási követelményeknek,
  • az iskolában meghatározott szabályok szerint viselkedni,
  • elválasztani egymástól a játékot és a feladatot,
  • nyugodtan ülni,
  • kivárni,
  • együttműködni a tanítóval,
  • összehangoltan működtetni különböző képességterületeit.

Az iskolaérett gyermek jellemzői

Testi fejlettsége megfelelő erőnlétet biztosít az egésznapos üléshez, az iskolatáska önálló cipeléséhez. Alkata megnyúlik, a babás formák megváltoznak, tejfogait csontra váltja. Mozgását kontrollálja, azt magabiztosan szervezi, idegrendszere érett. Kialakult az íráshoz szükséges kézdominancia, a helyes ceruzafogás.

Értelmi képességei gyorsan fejlődnek, mivel egyre kíváncsibb az őt körülvevő tágabb világra, érdeklődő a különböző tevékenységek iránt. Fogékonyabb a hallott, látott és egyéb nyelvi információkra. Emlékezete növekszik, figyelmét pedig akár 15-20 percig is képes fenntartani. Gondolkodása logikus.

Érzelmei már nem uralják vágyait, cselekedeteit, képes azokat gátolni, késleltetni. Szívesen old meg rábízott feladatokat, azokat be is fejezi. Együttérző másokkal, felismer érzelmeket és képes azok kifejezésére is. Szóbeli megerősítés mellet képes nehezebb feladatokat végrehajtani. A szabályokat betartja. A sikert és a kudarcot reálisan éli meg.

Társas kapcsolatai erősödnek, tartalmas barátságokat köt. Együttműködő és alkalmazkodó társaival, valamint a felnőttekkel. Alapvető (egészségügyi) szokásokat betart, és erre másokat is figyelmeztet.

Általános tájékozottsága magabiztossá teszi az őt körülvevő világban, otthonosan tájékozódik. Tudja személyes adatait, időben jól tájékozódik, a színek nevét ismeri. Óvodája, leendő iskolája nevét ismeri.

Anyanyelvi képességeire jellemző a tiszta beszédhangképzés. Ideális esetben fél évvel az iskolakezdés előtt elmúlik a pöszeség, így tiszta beszédhanghallással készülhet az olvasás-íráselsajátításra. Beszédértése szituációtól függetlenül jó. Képes értelmesen, tartalmilag összefüggően kifejezni magát. Nyelvtanilag helyesen beszél. Szókincse bő.

A fentebb felsoroltak természetesen nem nyújtanak teljes képet. Az iskolai környezetben számos részképesség összehangolt működésén múlik, hogy gyermeke képes lesz-e megfelelni az elvárt követelményeknek. Ha bizonytalan gyermeke iskolaérettségével kapcsolatban, forduljon szakemberhez! Gyógypedagógus-logopédus-pszichológus-mozgásterapeuta komplex vizsgálati véleményét még január 31-ig kérheti az illetékes Pedagógiai Szakszolgálatnál. Ennek menetérő bővebben itt https://tasz.hu/cikkek/igy-vedd-meg-a-gyermeked-az-allamositastol tájékozódhat.

 

 

Kiráz a hideg a saját hangodtól?

Ezzel nem vagy egyedül

Nagymamám szokta a családi videó archívum fölötti nosztalgiázás közben feltenni a szituáció meghitt hangulatát leginkább emelő kérdést: 

"Tényleg így sipítozom?"

Ha te is hallottad már saját magadat hangfelvételről vagy videóról, biztosan benned is megfogalmazódott a gondolat:

"Valóban ilyen borzasztó a hangom?"

A szomorú igazság az, hogy IGEN. Mi tényleg ezt halljuk, amikor mozgatod a fejeden azt a vízszintes rést - bocs, Nagyi!

De mi az oka annak, hogy teljesen máshogy hallom a saját hangomat a fejemben, mint ahogy azt mások észlelik a valóságban?

Nos, a tudományos magyarázat az, hogy beszéd közben két csatornán keresztül is érzékeled a saját hangodat:

Légvezetés, mely során a szádból kijövő hanghullám a füledbe jut; és

Csontvezetés, mely során a tüdőből kiáramló levegő megrezegteti a hangszalagokat, és ezen kívül rezgésbe hozza az egész koponyát is (melyben a belső fül is megtalálható).

Ha azonban felvételről hallgatod magadat, csupán egy csatornán, a levegőn keresztül kapsz visszajelzést, a csontjaidon nem. Ennek hiányában a mély tónusú rezonancia kevéssé jelenik meg a hallottakban. Így ami marad, az többnyire egy magas, ámbár idegesítő hang formájában csendül fel.

Hasonló élményben lehet részünk, ha fényképen vagy videófelvételen látjuk viszont magunkat. Miért tűnünk furcsának ezeken? Valójában többet látjuk magunkat a tükörben, emiatt sokkal ismerősebb számunkra tükörképünk, mint a valóság.

A jó hír azonban az, hogy ez csak minket zavar. Környezetünk kezdettől fogva így szokta meg hangunkat, sosem hallották azt, amit mi belülről; és fotóinkat sem gyakran nézegetik tükrözve. Remélem... bár az én barátaimból kiindulva... :)

 

RESET az agynak

A te agyad is olyan, mint egy internet böngésző? 17 lap megnyitva, ebből 9 nem válaszol, ezer felugró hirdetés és honnan a francból jön ez az idegesítő zene? 

Hol kell újraindítani magamat? - teszik fel sokan a kérdést.

Ugorjunk vissza majdnem 100 évet, hogy erre válaszolni tudjak.

1920. január 1-jén az újév beköszöntével egy új lélek kapott esélyt az életre. Édesanyja nem számított érkezésére, és nem is várta azt. Rajongva szerető édesapjának és élni akarásának köszönhetően azonban koraszülöttsége ellenére maradt. Korai emlékei, melyek a titkolt és nem várt terhességből származtak, mélyen benne éltek a felnőtt Alfred Tomatisban.

Nincsenek véletlenek. Azt mondják, csak a nagypályások kapnak nagy életfeladatot. A kis Alfredből az 1950-es évek egyik legismertebb fül-orr-gégész professzora lett, aki speciális terápiás módszerével fülön keresztül stimulálta pácienseit.

Hogy miért éppen a hallása az, mely ekkora szerepet tölt be fejlődésünkben?

A fül a fogantatás után pár nappal már elkezd formálódni, és a várandósság 4. hónapjára teljesen kialakul. Mivel a hallás az elsőként működésbe lépő érzék, a magzati fülbe érkező információ az, ami irányítja az agy fejlődését. 

Tomatis professzor szerint a hallási feldolgozási zavarok nagy részének a terhesség alatti időszakban keresendő az oka, amikor a magzat valamilyen oknál fogva nem megfelelően reagált az anya hangjára.

A Tomatis módszer során azzal az ingerrel stimuláljuk a klienst, melyet az anyaméhben nem volt módja jól megtapasztalni. Éppen ezért ennek fő eszköze az édesanya hangja lesz.

Újjáteremtve a magzati életben tapasztalt körülményeket képesek vagyunk kijavítani az ennek következtében kialakuló problémákat, és ezzel olyan szilárd alapot biztosítani, melyre már biztonsággal lehet építeni a későbbi tanulási folyamatok során.

A terápia ezzel nem ér véget. A Tomatis-effektussal felruházott zenét hallgatva a páciens megtanulja aktívan irányítani hallási figyelmét, érzékennyé válik a fontos információkra és tudatosan képessé válik kizárni azokat, melyek hátráltatnák a mindennapi élet legapróbb szituációiban.

Nyomjatok ti is egy RESET-et! :)

Módosult tudatállapot zenével?

Mit szólnátok, ha azt állítanám, hogy bizonyos állapotok elérése érdekében (pl. éberség, vidámság, nyugodtság) elég néhány speciális hangot meghallgatnotok?

A zenei terápiák nem újkeletű hóbortok. A tibeti szerzetesek évezredek óta használják a felhangokkal teli éneklést a test és lélek öngyógyító mechanizmusainak erősítése érdekében, de a zenével történő gyógyítás valóban csak az utóbbi pár évtizedben kezdett beépülni a köztudatba.

Eredetük egészen a 70-es évekre tekint vissza, amikor Gerald Oster biofizikus publikálta eredményeit, miszerint, ha sztereó fejhallgató segítségével két különböző, de közel azonos frekvenciájú hangot játszunk le a fülekbe, akkor az agy létrehoz egy harmadik, sehol nem hallható hullámot, ami a frekvenciák különbségén rezonál. Ez az agy által alkotott fantom hang a binaurális ütem. Ennek a ritmusát követi az agy, és ennek megfelelően változnak az agyhullámok is.

Ha például 440 Hz-et játszunk le a bal és 444 Hz-et a jobb fülbe, nem két különböző, irritálóan közeli hangmagasságú hangot hallunk, hanem egyet, mely másodpercenként négyszer modulálódik a két fülünk között a két hang közötti különbség ütemében (4 Hz).

A binaurális ütemű hangok hatására olyan módosult tudatállapotokba kerülhetünk, mint amilyet meditáció, alvás, aktív figyelem vagy tudatmódosító szerek hatása alatt tapasztalhatunk.

Normál esetben az idő nagy részében Béta állapotban vagyunk (14-30 Hz), mely a folyamatos éberségi, figyelmi állapotnak felel meg (de szorongás, stressz, izgatottság, elmélyültség, nyomás vagy félelem során is tapasztalható, túlzott aktivitása esetén álmatlanság jellemző).

https://open.spotify.com/track/2fOmA0TUT7RL63lICl8b1J

Agyhullámaink Alfa állapotra (9-13 Hz) csökkentése, optimális lehetőséget biztosít a hatékony tanulási folyamatoknak, úgymint összetett feladatok elemzése, új információ elsajátítása, adatok memorizálása vagy bonyolult feladatok elvégzése. Hidat képez a tudatos és a tudattalan között: meditáció, egyes relaxációs formák, álmodozás illetve nyugalmi helyzetek során természetes módon elérhető ugyanez az ellazult állapot.

https://open.spotify.com/track/3s3e9DYPpK7kioZbXK4ASS

A Théta tevékenységet (4-8 Hz) évszázadok óta használják a mély meditatív és teljes nyugalmi állapot elérésére. Segíti a kreativitást, a tudatalattihoz való hozzáférést, az inspirációt, a fantáziát, az emlékezést, a gyógyulási folyamatokat. Kutatások bizonyítják, hogy napi 30 perc meditáció jelentősen javítja az általános egészséget és jóllétet. Hatására csökken az alvásigény.

https://open.spotify.com/track/5K9cAddrfU8yY2xJPbXIeN

A leglassabb hullám a Delta (1-3 Hz), melyet agyunk produkál. Jellemzően az álom nélküli alvás során tapasztalható. Szervezetünk öngyógyításáért, rehabilitációjáért és energetizálásáért felelős.

https://open.spotify.com/track/1tezQIfRCnTOdzcD6pCJEw

A Gamma (40 Hz fölött) agyhullámok a legintenzívebbek, magas szintű észlelés és információfeldolgozás történik. Ideális fizikai erőnlétünk vagy agyi aktivitásunk fokozására.

https://open.spotify.com/track/5VjJMTSgGIjjDmtNtyGfvE

Ha elég bátrak vagytok a mojitot zenére cserélni, próbáljátok ki a binaurális zenét! 

Bemutatkozás

Oláh Tündi vagyok, az InnerVoice központ "hangja".

Miután végigjártam a logopédusként hazánkban elérhető összes felsőoktatási területet, nyughatatlan lelkem úgy érezte, hogy ez még mindig nem elég. Hitvallásommal összeegyeztethetetlen az a vélekedés, hogy "majd kinövi", "úgysem fog beszélni" vagy "ennél többre soha nem lesz képes".

Klienseim többsége a hagyományos módon csak hatalmas erőfeszítések árán tud tanulni, és ezek a nehézségek gyakran felnőttként is boldogulásuk útjába állhatnak.

Mindenki képes a fejlődésre, csak meg kell találni a számára legmegfelelőbb utat. Ez a hajthatatlan tettvágy sarkallt arra, hogy újabb és újabb eljárásokat, módszereket, terápiákat ismerjek meg.

Így bukkantam rá a Tomatis módszerre. Ezt ötvözve a hagyományos logopédiai terápiával, végre úgy érzem, hogy a hozzám bizalommal fordulók olyan segítségnyújtásban részesülnek, amely a nehézségeket fenntartó okok megszüntetésével képes megalapozni azokat a készségeket, melyekre a későbbiekben már a hagyományos logopédiai módszerekkel is bátran építhetünk.

Miért gyakorolnád vég nélkül azt, ami egyébként is nehéz azelőtt, hogy valóban képessé válnál rá?

Én nem a problémát kezelem, hanem a hozzám forduló embert, hogy képessé váljon a benne rejlő lehetőségek maximumán teljesíteni.

Üdvözöllek az InnerVoice közösségében!

Tudod-e, melyik az az érzékszerv, melynek hiányával vagy rossz működésével nem találkozhatsz az állatvilágban?

A HALLÁS.

Ez ugyanis a leguniverzálisabb érzékszervünk. Hallása hiányában könnyen prédává válik az állat, védtelenné az őt körülvevő fenyegetésekkel szemben.

Szerencsére mi, emberek nem vagyunk életveszélyben hallássérülés vagy hallási feldolgozási nehézség esetén. Talán nem is tudsz róla, hogy te is ezzel küzdesz, hatását mégis nap mint nap bőrödön tapasztalod.

Képzeld el, ha az úttestre lelépve rosszul méred fel, melyik irányból közelít az autó. Ha bizonytalanul érzed magad a munkahelyeden, mert agyad nem tudja szelektálni a beérkező hanginformációk közül az igazán lényegeseket. Ha hallás után képtelen vagy tanulni. Ha fizikai fájdalmat okoz bizonyos frekvenciák hallása. Ha nem tudsz tisztán beszélni, idegennyelveket elsajátítani vagy akár sajátod is kínainak tűnik. Mindez élvezhetetlenné, kínkeservessé teheti az életet. Úgy érezheted, mintha egy olyan vonat után loholnál, ami sosem vesz fel.

De nem kell, hogy így legyen!

Az agy egy csodálatos szerv. Segítséggel képes megújulni, visszanyerni azt, ami elveszett, és kialakítani azt, ami sosem volt. Nincs reménytelen eset!

Tarts velem hétről hétre, és számos érdekességgel fogok szolgálni a hallás jelentőségéről, segítséggel annak védelméről, tippekkel a hallási figyelem fejlesztéséről, hogy mindenki meghallhassa a belső hangját!

süti beállítások módosítása