hétköznapi autós

hétköznapi autós

Álomutazó

2018. december 16. - Tazio

 Úton lenni jó! Nagyon jó. Ülni az autóban, hátradőlve hallgatni valami fülünket puha bársony ujjaival simigató dallamot a rádióból és a kerekek alá gördíteni az út összes kilométerét vagy akár kanyarról kanyarra küzdeni a fizikával, élvezni a tapadásukat vesztő gumik és az aszfalt szerelméből felharsanó csikorgást, nálam egyre megy- mindkettőt imádom. De vannak kivételek!

Aki azt állitja, hogy nem volt még olyan pillanat az életében amikor nem kivánta már a megérkezést az vagy hazudik vagy még ki sem mozdult a pihe- puha tollakkal bélelt családi fészek meleg öleléséből. Mert van amikor minden további megtett méter szenvedés, embertelen harc a körülményekkel, harc önnön magunkkal, testünkkel, lelkünkkel, kinek milyét érte éppen megpróbáltatás.

Egy ilyen spártai küzdelem tud számomra lenni fáradtan, sötétben harcolni az álmossággal az autópálya aszfaltcsíkján hasítva. Minap hasonló utazásban volt részem majd azt hittem álomba szenderültem, de nem.

Úgy alakult, hogy a család apraja és (engem kivéve) a nagyja hazajutott hétvégére már pénteken délután a gyönyörű, ámde koszos fővárosunból a messzi, ámde imádnivalóan emberi vidéki otthonunkba, míg én egyéb elfoglaltságok miatt majdnem éjfélkor eredtem utánuk. Az iménti mondatban a messzi jelentése alatt több mint 250 kilométert érts egy átdolgozott nap után, testben és lélekben megfogyva ám meg nem törve! Éreztem, (ne essek hazugságba, tudtam) hogy nem egyszerű levezetése lesz a napnak (és levezetése a távolságnak). Nem szoktam megijedni a hosszú etapoktól sem a mostoha körülményektől de szeretek kipihenten belépni ellenük a szorítóba. Most ők voltak jobb formában a mérlegelésnél.

Az első egy óra könnyű volt, majd kicsit feljebb hangosítottam a zenét, hogy segítsen megőrizni az éberségemet. Apropó, tudják mit hallgatok néhanapján esténként ha unom már a Nemzeti Dal íróját és a Rock FM- en sem szájam íze szerinti számot játszanak?! Dankó rádiót :D Nem, nem, nem a jó ebédhez repül a nótacsokor, hanem este 20 óra után magyar népzene és világzenei műsort adnak. Akinek muzikális izlésének határain belüli eme két műfaj az járjon úgy mint én: tekergesse a csatornakeresés gombját és ragadjon le náluk egy kicsit.

Szóval, a hangszórókból Deep Foresték nyüstölték a hangszereket de éreztem... ez már nem elég, az ólomtartalom egyre magasabb lesz a szemhéjaimban. Ablakot lehúztam, átszellőzött az utastér bár utasom nem volt egy sem csak a tér maga. Segített is rajtam a beáramló friss levegő, persze, fél percre. Majd újabb közeli barátság a menetszéllel, újabb fél perc frissesség jutalmul. Fáradt vándor véragas szemei előtt felbukkanó, forrással és grillen puhuló hús illatával teli oázisként jelentek meg végre a várva várt benzinkút fényei a távolban. Váltó üresbe rak, irányjelző jobbra kitesz, kanyarodósávban szépen kigurultam a kávét és pihenést jelentő tankállomásra majd ellazulva dőltem hátra az ülésben pár percre míg arra vártam, hogy a turbó soktízezres fordulata alábbhagy és leállithatom a gépjármű erőforrását majd magamba tankolhatok némi koffeint. Forró fekete nedű nyelőcsövön áramoltatása és némi mozgás után újjászülettem, legalábbis egy időre. A következő ablakhuzogatás már a sztádáról lekanyarodva, a célhoz két számjegyben kifejezhető kilométernyi távolságra ért utol ismét és egyre gyakrabban foglalt helyet a mellettem lévő ülésen a fáradtság. Nem vagyok felelőtlen, többször volt már olyan, hogy megálltam és aludtam valamennyit mert éreztem nincsen tovább, innentől már nem játék ami előtte sem volt az de most még nem az az állapot ért utol, csak monoton lett a külvilág, tompult a figyelem, kopott az éberség. Nem úgy az utolsó 10- 15 kilométeren! Az összes szabad ülésre beült a fáadtság, az álmosság és előbbiek teljes baráti köre valamint rokonsága, talán még az én ölembe is telepedett belőlük valaki. Kicsi, sötét, kanyargós vidéki utak a külvilág velem egyútt zsibbadt, fakult. Az összes ablak koppanásig leeresztve ontotta arcomba a hideget, bőven kortyoltam az ásványvizet de a nemkivánt társulat már nem akart végképp megválni szemelyemtől, az idő és én is vánszorogtam csak, a tempóból jócskán visszavettem, érjek már haza, pár perccel a cél előtt már ne tartok horkolási szünetet, majd otthon a család műértő fülei előtt. Leszerelő katona nem vágja úgy a centit az utolsó napokban mint ahogy én számoltam vissza méterről méterre a megteendő utat. Meresztett, bambán fókuszáló szemek, küzdelem és gyötrelem, sehol egy lélek, kárt csak magamban tehettem volna vagyis ennél a tempónál inkább csak az autóban, abban is csak fénysérülést. És akkor megjelent előttem az úton egy unikornis! B@ssz@meg, elaludtam, 2 kilométerrel a cél előtt!!! Fékeztem (álmomban) és bámultam a jelenés hosszú, hófehér sörényét ahogy velem szemben állt, testét kicsit féloldalvást befordítva felém. Akár a filmeken. Megpróbáltam (még szintén álmomban) a homlokára szegezni tekintetemet és megkeresni feje közepén a szarvat. Nem volt sehol. Mégsem álmodom vagy most mivan mivan most? Ez egy ló, Te marha, egy gyönyörű, hófehér paripa!!! Mire ilyenkor az ember legkissebb (és egyben egyetlen) gyermeke észbe (mibe?!) és a telefonjáért kap hosszú homokszemek peregnek le az órán. Addigra a látomás megunta egymás bámulását, sarkon fordult és besétált egy kapun, két távoli és homályos fényképre adva csak esélyt nekem.

20181117_020810.jpg

Öt perc múlva a család a horkolásomra ébredt ahogy bezuhantam melléjük az agyba.

Aranylövés

Fekete- fehér filmkockákként peregnek a képek, hiszen 1970-et írunk éppen történetünk hajnalán. Egy 28 éves fiatalember átveszi a kanadai rokonok kőkemény valutáján vásárolt FIAT 850 kulcsait és életében először autótulajdonossá válik. Majd 3 év múlva az én apukámmá. kepkivagas.PNG

Újabb 18 konyhafalon lecserélt falinaptár után pedig az én nevemet is berajzolják egy forgalmi engedélybe, ugyanazon Nyolcötvenesébe, mint az övét anno, csak a jármű került közben jóval viseltesebb állapotba.

 fb_img_1526758388755.jpg

Aztán az elkövetkező évtizedek során sok minden történt, (de ez egy másik történet) csak egy dolog maradt állandó: mindig van egy- vagy inkább több- FIAT 850 kulcs a polcomon.

Azt a kulcsot pedig napsütéses hétvégéken nem félek használni, sőt, úgy vagyok vele mint jó szamuráj a kardjával, ahhoz nyúlok először ha tehetem. Rég mozgattam át már a házikedvenc megmacskásodott tagjait, utolsó kalandunk óta sokezer kilométert beledaráltunk a hétköznapi használós családi "kredencbe", főképp autópályán, rohanó üzemmódban. Más világ, új autó, közlekedőedény, a helyváltoztatás eszköze bár annak szívemnek kedves. Az új autó persze viszonylagos hisz már a 18. évét tapossa de hát "erős" (105 szilaj ló ereje szorult belé, de az mégis mennyivel több mint a 34), gyors (kényelmesen tartja az sztráda tempóját), nehéz és legfőképpen bonyolult (magamfajta technikai ősembernek minden az ami bonyolultabb egy pattintott kőszerszámnál). Nameg nagy. Vagyis a Beatles fénykorának éveinek mértékeihez mérten hatalmas, magasan trónolunk, sok autó felett átlátni belőle, a szélességét meg ne is említsük. Hárman utazunk egymás mellett, egyenrangú félként, mindenkinek ugyanolyan mennyiségű helyet biztosítva a terjeszkedésre széltében- hosszában és még dúrva aura- határsértésre sem kerül sor mindeközben. Hamar hozzászokik az ember gyereke napjaink dimenziójához, úgy vagyunk vele mint a gyorséttermi kaják ízével.

multipla_pdf.jpg

Aztán idén is, mint eddig mindig, eljött a tavasz, ragyogott a nap és ha már ragyog ne tegye ezt hiába, legyen min megcsillannia sugarainak lekaptam a polcról a kulcsát a FIAT 850-nek (családban csak "A Nyolcötvenes") és kitártam a garázsajtót. Selyemtakaró alól kibugyolálva eljátszottuk a szokásos rituálét, miszerint akkumulátor a helyére kerül, motort kézzel átforgatjuk párszor, vezetőülésbe huppanunk és ráhúzzuk a szivatót (mielőtt a mai kor szülöttei- akiknek sosem volt dolga még kb '85 előtt gyártott autóval- felröhögnek és- joggal- kérdezik, hogy mit hord itt össze ez a nem túl éles elméjű equus asinus* és miért nem tűnik el inkább a ködben, elmesélem mire való szivatóról is beszélek: a hideg állapotában lévő erőforrás beindítását elősegítő szerkezet, ami úgy működik, hogy benzinben dúsabb keveréket biztosít a motor számára, megkönnyítve annak munkába állását amolyan ágyba a kávét módon. Azóta ezt a műveletet automatikussá tették az autókban, nincsen szükség a kezelő személyzet külső beavatkozására) *szürke szamár

Aztán ha már felbőgött az erőforrás és vígan duruzsol bűzös- nekem mennyi illatú- kemikáliákat pöfékelve a harapnivalóan tiszta zalai levegőbe, jöhet a bemelegítés. Mármint nekem, egy kis testmozgás, azaz felpumpálni a leeresztett kerekeket mert a több hónapnyi kényszerpihenő alatt elillant a túlnyomás a gumikarikákból.

Most már nincsen akadály, indulhat a kirándulás! A család beterelése a garázsszökevénybe már egyszerűen ment, igazságos módon a legkisebb ül előre, mivel csak ott van biztonsági öv ahova a saját kis különbejáratú Recaro ülőalkalmatosságát be tudjuk fogatni és kényelemben, biztonságban utazhat. Úticél menet közben alakul majd, csak semmi előre eltervezettség, iiiinduluuunk!

"Megnőttünk"- ordítják a mai autók a szépkorú dédszülőnek, mint nappal a baglyot a többi madár úgy támadják Őt a  forgalomban  félelmetes Matiz terepjárók, Ford Fusion toronyházak rémisztgetik a benne ülőket méreteikkel, városrésznyi  nagyságú Golfok takarják ki a kilátást az ablakokon. Mindeközben a rohanó világ dörömböl bebocsátásért a szélvédőn, romlott leheletétől bűzös nyálát fröcskölve az üvegre. De neki itt nincsen helye, ez a belső tér egy felszentelt templom. A nyugalom kegyhelye, ami kizárja az idegeskedést, a "jajj-nem-érünk-oda-időben" és "legyünk-már-túl-rajta" idegbajos utazást. Itt kérem vonulás van, a megtett táv minden egyes métere élménnyel és boldogsággal van kikövezve, nem a megérkezés hanem az utazás élvezete a cél, a történés átélésének öröme, az utazásé ami egy kicsit az időben is történik, visszafelé, legalább egy fél emberöltőnyit.

850.jpg

Így aztán gyorsan lekanyarodunk kis vidéki utacskákra, hogy semmi ne zavarja átélni az élményt, az utolsó cseppjét is sikerüljön kiinni a boldogság kelyhének aljáról. Határtalanul zúdul ránk a nyugalom tengere, távoli emlékként él a pár perccel ezelőtti világ mert szőnyeg alá söpri azt a jelen pillanata. Vera- akivel 2 éve gyűrűt húztunk az ujjunkra és a szerelem tintájával írtuk egymás nevét a szívünkbe :-) - meg is jegyezte ami az induláskor is már szembetűnik a mai kor autóihoz kalibrálódott érzékszerveinknek: "Milyen pici ez az autó!". Igen, az. A talpunk az aszfaltot súrolja, kicsit kinyújtanám lábaimat érezném minden egyes apró kavics darabkáját, az árok partján zöldelő fű jelöli a szemmagasságunk vonalát, ha akarnám az ablakon kinyúlva szakítanék az út mentén nyíló virágokból egy csokorravalót. Egymáshoz érve kitöltjük az egész utasteret, nincsen kommunikációs szakadék az első és a hátsó sorban utazók között (és idő is van beszélgetni), itt csak egy közös intim szféra létezik, a mögöttem utazó kedves feleségemnek ha eszébe jut (miért ne jutna?!) egy puszit nyomni az arcomra elég ha kicsit előrehajol, mellettem gyermekünk az ablakba feldobott lábakkal terpeszkedve kémleli a tájat (traktor, paci, boci után kajtat a tekintete), jómagam élvezem a szerkezet mechanikus zajait, rezgéseit és tudom, hogy én vagyok a gépész, a legfontosabb egység az egészben, akinek szolgálni kell mert akkor haladunk és nem kiszolgálják mialatt haladunk. A sárgálló repcemezők látványával és a lehúzott ablakon betóduló illatával a giccs határán egyensúlyoz a pillanat de részemről terápia ez, terápia a testnek, szívnek és léleknek egyaránt. Egyfajta drog amit nem receptre adnak, nem díler árusít hanem magunk teremtünk elő a magunk örömére és minél többször kóstolunk bele annál nagyobb élmény a trip. Ki tart velünk?

fb_img_1526899758488.jpg

Szikra gyúlt

Közvetlen környezetem előtt talán nem titok, hogy szeretem az Alfa Romeo közel- és távolabbi múltból származó típusait. Mondjuk nincsen nehéz dolguk kiismerni engem erről az oldalamról, mivel pont annyira rejtem véka alá ezirányú rajongásomat mint Kelemen Annácska plasztikázott idomait. Egy jó állapotú Alfa 155 láttán gyermeki vigyorral az arcomon bámulok sóbálvánnyá változva (najó, egy közepesen szakadt esetén sincsen ez másként), hosszú meghajlással behódolva a tervezője előtt aki egy szál vonalzó segítségével alkotott egy hormoncunamit kiváltó formát.

alfa_romeo_155.JPG

 

 

Ha egy régi GTV tűnik fel valahol máris ébren álmodom és a kedvenc kanyargós útjaimat járom vele, tisztán hallom ahogy a tavaszi napsütésben az erdő fái verik vissza a féktávon visszakapcsolást és utána mélyre taposott gázpedállal történő kigyorsítást kísérő, a lehúzott ablakon át betóduló motor és kipufogózajt (éneket?!), miközben orromban érzem a zalai táj illatával keveredő űzött gép semmihez sem hasonlítható szagát, tenyeremben a fakormány érintése tűéles valóságnak tűnik... ilyet talán csak egy ellenkező nemű személy iránt érez egy normális elmével megáldott ember (sosem mondtam, hogy közéjük tartozom)

alfa-romeo_gtv_01.jpg

 

Van egy Giulietta Spider néven 1955-ben bemutatott kis nyitott, kétüléses Alfa Romeo, amiért életlen kanállal saját kézzel vájnám ki bármely kevésbé (vagy többé- kevésbé) létfontosságú belső szervemet ha cserealapot jelentene valakinél, aki a garázsában rejteget belőle egyet (tulajdonosok jelentkezését várom privátban).

alfa_romeo_giulietta_spider.jpg

 

Tulajdonképpen nehéz elrontani egy formatervet ami egy Alfa pajzzsal kezdődik, pedig voltak erre irányuló kísérletek is a cég történelmében :-)

Aztán megjelent az új Giulia, a márka nagy megújulása, áll-vagy-bukik modellként 2 éve, a szaksajtó olyan teszteket jelentetett meg róla, hogy forró balzsammal való léleksimogatás volt olvasni számomra és a formáját is magasztalták mindenhol. Tetszett is az első pillanattól, szorítok a sikeréért, örülök, hogy egyre több bukkan fel belőle a forgalomban, látom benne az Alfát, látom benne a szépet...csak...csak az a zsigeri érzés hiányzott. Saját kutyánk kölyke módon szerettem én de...És ez a kis de ott bujkált bennem. Ezidáig.

Volt már olyan veletek, hogy tetszett egy lány (fiú), néztétek is a buszon/ klubban/ iskolában/ melóhelyen ha látótávolságon belül került, de szerelem akkor lobbant bennetek amikor egy halk bocsánatot intézett hozzátok mikor rátaposott a lábatokra vagy amikor először mosolyogni láttátok?! Akkor ismerős lesz az alábbi történet :-)

giulia.jpg

Kis családommal (nem is Kis hanem Göncz) ingázunk hétvégente az M7-en Budapest és Zala (óhh, Zala, Te vagy nekem Petőfi Alföldje) közt, pénteken oda, vasárnap vissza. Nem mondom, hogy az autós lelkületű férfiember legtitkosabb vágyát testesíti meg stabilmotorként működtetve, azonos fordulaton tartani jobb láb egyenletes nyomásával a gépjármű erőforrását és a messzi horizontot célozni a kormánnyal,

miközben a legnagyobb kaland egy egy sávváltásban merül ki az egész út során. De van idő beszélgetni, csodálni a Balaton látványát (az én másik Hortobágyom) és néha néha feltűnik egy egy érdekesebb jármű. Nagyon néha.

Egy ilyen napsütéses vasárnap délután csordogáltunk az autópályán vissza ékes fővárosunkba, forgalom sem nagyon volt, duruzsolt a motor, kint zúgott a menetszél, az utód szundikált köztünk a gyerekülésében, a rádióból is valami hangulathoz passzoló zene szólt éppen, mikor a távolban feltűnt egy jellegzetes, pajzs alakú hűtőmaszk és egy szép ívű nappali menetfény ahogy a tükörbe pillantottam. Kavics az állóvízbe, csobbanás, hullámok! Onnantól kezdve többet néztem hátra mint előre, lestem ahogy közelít hozzánk, lassan, méltóságteljesen. Imádnivaló ívet vetettek az első lámpába kanyarított LED csíkok, közrefogva a csúcsára állított háromszöget, melybe Milánó ősi címerét biggyesztették márkajelzés gyanánt. Nem sietett de közeledett, mi 130 kilométert daráltunk le óránként, valószínű nekik is erre az értékre volt beállítva a tempomatjuk csak pontosabban mért a műszerük, percekig látótávolságban voltunk, maradt idő kigyönyörködöm magamat benne, piros fényezésén csillogott a nap és ez az a szín ami szinte minden Alfa Romeo formájának legeslegjobban áll.

giulia_head_light.jpg

(Forrás: Youtube)

Olyan magabiztos, erőt sugárzó vonulás volt, minden fellengzősséget, bazáriságot nélkülöző nyugodt haladás, mint mikor edzőteremben vasakat emelgetve, proteinporból felfújt bicepszet pumpált nagyképű társaság között elsétál egy küzdősportban évtizedek alatt szikár izomzatot szerzett, szálkás fiatalember, akiről sugárzik a mögöttes tudás de amaz nincsen kirakatba téve, miközben intelligencia árad a tekintetéből, viszont megőrzött szerénységén át is sugárzik, hogy senki nem lenne igazi ellenfele. Teljesen más volt mint a német kategóriatársai erőszakos menetelése, mégis kívánatos és jó értelemben irigylésre méltó, birtoklási vágyat keltő. Az a lámpa, az a tekintet...wáááá...valami kigyúlt bennem, valami érzelmi csatorna megnyílt, valami bizsergés ott és akkor elkezdődött ami azóta sem akar múlni és én sem akarom, hogy múljon. Ez a szerelem?!

Valószínűleg igen, mert nehezen tudtam elképzelni, hogy valamilyen ma kínált autót megkívánok, igazán magaménak szeretnék tudni de azóta rózsaszín álmaimban egy alap motorral szerelt, legolcsóbb ("olcsó") Alfa Romeo Giulia szolgál családi autóként nálunk és azzal győzzük le az otthon és a haza közötti távolságot hétvégenként. Ugyanúgy 130 km/órával...és persze ugyanúgy pirosban...

(Külön nem jelölt képek forrása: wikipedia)

 

 

süti beállítások módosítása