oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 28. 05:07,  Hogyan boldogulhatsz Amerikában? 58 komment

2016. június 28. 05:07 Határátkelő

Hogyan boldogulhatsz Amerikában?

Vajon hol van „Amerika hónalja”? Hova tegyük New York City-t? És legfőképpen: mi kell ahhoz, hogy boldogulni tudjunk az Egyesült Államokban? Mindezekre a kérdésekre választ ad a mai poszt szerzője, Tamás, aki már 7 éve él az országban. Jöjjön tehát 12 dolog (és még több) Amerikáról!

Magyarország 2.0 – a Határátkelő második pályázata. Te min változtatnál Magyarországon, milyen jó külföldi tapasztalatot építenél be? A határidő június legvége és persze nem csak határátkelők írhatnak – a pályázatról minden tudnivalót megtalálsz ide kattintva! A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com. 

egyesult_allamok_minneapolis_sajat.jpg

„Budapesten születtem a 70-es évek végen, középosztálybeli családban. Pesten, egy panellakásban éltünk egészen 31 éves koromig. Nem voltunk tehetősek, de megvolt mindenünk, ami abban az időben, ebben az osztályban megvolt. Volt egy Wartburgunk, meg telefonunk, ikervonallal. (A fiatalabbak nem biztos, hogy tudják, milyen nagy dolog volt ez). Nekem jó gyerekkori emlékeim vannak a szocializmusból, de azért a rendszerváltozást jól eső érzéssel fogadtam, úgy 14 évesen.

Talán ezért is, meg a politikai/gazdasági rendszer miatt - a 2000-es évek elején, miután megkaptam a gépészmérnöki diplomámat - megfogalmazódott bennem, hogy Kanadába vagy Ausztráliába akarok költözni. Amerikába is akartam volna, de nekik nem volt olyan nyitott a bevándorláspolitikájuk.

Kisebb-nagyobb (inkább kisebb :)) lépéseket tettem ezen cél elérésére. Ez abban merült ki, hogy angolul tanulgattam, jó lesz tudni, ha majd megyek alapon és Magyarországon is jól jött munkakeresésnél. Szóval inkább csak éltem a vidám, késő 20-as éveimet Magyarországon, viszonylag jó munkával és fizetéssel.  

„Amerika hónalja”

2005-ben úgy esett, hogy a nővérem és férje az USA-ba, Jersey City-be költözött, mivel a sógorom egy állást talált egy pályázaton keresztül. Brooklyn-ban dolgozott mint tesitanár. (Ez a program már megszűnt, ha valaki ez után érdeklődne).

Természetesen onnantól kezdve minden évben meglátogattam őket, és igencsak tetszett New Jersey (Jersey City), de még inkább New York City. Azt tudni kell, hogy New Jersey kicsit lenézett Amerikában. Nem durván, de azért viccelnek vele sokszor.

Hívják úgy is, hogy „The Armpit of America” („Amerika hónalja”). Az igazi New Yorkernek New Jersey az egy másik ország, Ő oda nem megy… (Manapság Jersey City már egy kis NYC. Rengeteg az új épület, sokemeletes irodaház, étterem, az egész egy kis buli és art várossá lett. Jersey City az „új hype”, talán levetkőzi a „the armpit” jelzőt).

Mivel a turistavízumom 10 évre szólt, annyit mehettem, amennyit akartam (vagyis inkább amennyi pénzem és szabadságom volt). Én is latolgattam, hogy kint maradok és feketén dolgozok, de mivel otthon jól elvoltam, így soha nem vállaltam be.

Említettem, hogy Ausztráliába akartam kivándorolni, legálisan, a rendes bevándorlási programon keresztül. (Ez még most is létezik, ha jól tudom.) Elkezdtem tervezni, de az első és legnagyobb dolog (azon kívül, hogy van egy szakmád, amit elfogadnak), hogy le kell tenni egy ún. IELTS nyelvvizsgát minimum general szinten. (Tanároknak, orvosoknak, stb. advanced kell letenni).

A minimum követelmény volt, hogy az írás, olvasott szövegértés, beszéd és hallás utáni megértés egyenként kell, hogy minimum 6 pont legyen a 9-ből. Amennyiben az egyik alacsonyabb, mint 6, akkor újra kell csinálni az egészet. 

Mivel én mindig Magyarországon tanultam az angolt, így jó voltam írásból, szövegértésből, jó beszédkészséggel, de nagyon gyenge hallás utáni értésből. (Ez gyakori azoknál, akik nem nyelvi környezetben tanulják a nyelvet).     

A vizsga akkreditált, így a világ bármely részen le lehetett tenni, így én azt New York City-ben csináltam. Három hétre mentem ki és úgy terveztem/szerveztem, hogy a vizsga az utolsó napokban legyen, így tudok rá tanulni.

Egy korrepetálás következményei

A középiskolában ahol a sógorom dolgozott, volt egy velem egy korban és érdeklődési körben azonos, amerikai, spanyol nyelvet tanító lány, aki már kb. 4 éve élt New York City-ben akkor.

Megbeszélte vele, hogy ha jövök, akkor kéne engem korrepetálni, ami annyit tett ebben az esetben, hogy csak simán beszélgetni mindenről és megérteni őt, megértetni magamat.

Mivel a vizsgáig nem volt sok idő, így elég sűrűn „kellett” találkozni, hogy beszélgetni tudjunk. Letettem a vizsgát és otthonra vártam az eredményt kb. 3 hétre rá. A felvezetésből kitalálható, hogy hazautazásom után tartottuk a kapcsolatot Skype-on, Magyarországra is eljött egy hónapra.

A részletek leírása túl hosszú lenne, a lényeg, hogy év végén kiköltöztem Amerikába, ahol összeházasodtunk. Karácsonyig eladtam a lakást, amiben akkor éltem (örököltük a testvéremmel). A bútorokat és egyéb apró dolgokat elajándékoztam családon belül. Két bőröndbe belefért, ami maradt. A lakáspénz feléből egy évig járultam hozzá a költségekhez.

Elindult a Határátkelő Instagram-oldala, gyere és kövesd te is! Jobbnál jobb képek és exkluzív tartalom vár a világ minden tájáról!

Egy évig kitartott, de kellett is, mert New York City-ben külföldiként jó munkát találni még munkavállalási engedéllyel is nehéz, de azért csináltam ezt-azt (nem szakmait). A másik év júliusában volt a nagy családi esküvő.

Egy év után elköltöztünk Kentuckyba, mivel egy jó munkát sikerült találnom. Most van egy 3 és fél éves kislányunk és egy 5 hónapos kisfiúnk. Természetesen tanítom magyarra a lányomat, én így beszélek hozzá legtöbbször, de az anyanyelve angol.

Mivel már 7 éve itt élek, szeretnék egy két dolgot leírni, amit eddig tapasztaltam Amerikával kapcsolatban. Amiket leírok, államonként különbözhetnek, valamint amerikaiakra és legálisan itt tartózkodó emberekre értem.

New York nem Amerika, olcsó gyorséttermek és egyéb érdekességek

1. New York City nem „Amerika” olyan értelemben, hogy amit ott megtapasztal a turista, legyen szép, ronda, jó, rossz, stb. az máshol nem érvényes. New York City egyedi város, természetesen amerikai tradícióval, kultúrával, kinézettel, stb. de mégse az az „Amerika”, amit sokan várnak, amikor meglátogatják.

Szerintem, az „igazi Amerika” inkább a kontinens közepe, ahol kerítés nélküli házakban, kertes házas övezetben, garázsos házban, több autóval, - hajóval, hobbiautóval stb. - rendelkező családok élnek. (Az más tészta, hogy mennyi a hitelük ezeken a dolgokon).

Sok esetben ingyenes autópálya, olcsó és elérhető parkolási lehetőség stb. Például New York City-ben parkolni egy rémálom, akárcsak az utcán a lakásod előtt. Fizetned kell érte, esténként már  nincs hely, ha van, akkor reggel 7-8-ig el kell álljál onnan, mert jön a takarítóautó. Ha elkésel vele, akkor büntetnek.  Amennyiben fedett/fedetlen beálló helyet bérelsz, az egy vagyon…

2. A gyorséttermek valóban olcsók, ezért nagyon sok van belőlük és sokan ott is esznek, DE rengeteg nagyon jó vendéglő, kajálda, street food stb. van, ahol viszonylag egészségeset lehet enni, nem sokkal több pénzért. Sok embert (amerikait) ismerek, akik teljesen elkerülik a szemetet kínáló gyorséttermeket, ahogy mi is. Mindenki „junk food”-nak hívja, mégis eszik. Most csak a gyorskajákról beszélek, a „beülős vendéglő” mindenféle árkategóriában megtalálható.

3. Az élelmiszer viszonylag olcsó és több államban áfamentes. Az olcsó nem mindig a legjobb minőségű. A jó minőségű étel itt is többe kerül, de ésszerű választással megengedhető a jó minőségű étkezés, bio (organic) vagy teljesen adalékmentes.

4. A benzin olcsó, de azért tudni kell, hogy amikor 3.5-4$ fölé megy, azt a gazdaság itt is megérzi. (Vendéglők forgalma visszaesik.) Itt, Amerika közepén most 2,3 $/gallon. A partok felé drágább, ahogy egyébként minden. Amerika ezen részén létszükséglet az autó, nagyobb autók, nagyobb motorral, fogyasztással, családonként kettő is, így megérzik az emberek, amikor többet kell fizetni a benzinért.

5. Amennyiben van munkád és egy jó középosztálybeli bevétele a családnak (itt éves családi bevételt szoktak nézni) akkor ésszerű határokon belül olyan kocsit tudsz venni, amilyet akarsz. Azért a BMW, AUDI, Mercedes az itt is drága.

Azonos kategóriában a  tulajdonlásuk minimum kétszer annyi, mint pl. egy japán, koreai, amerikai autó. Nagyvárosban autót tartani jóval drágább. New York Cityben nem is (nagyon) kell.

6. Az ÁFA államonként változik, a legnagyobb kb. 10%. Kentucky-ban 6%. Valamint ez mindenre érvényes, kivétel, amire 0, pl. élelmiszer. Az energia viszonylag olcsó (nyáron klíma mindenütt). Víz, szemétszállítás, csatornadíj, internet elfogadható áron van. Kábeltévé drága, nekünk nincs is.

7. Fogyasztási cikkek is - ésszerű határokon belül – könnyen megengedhetőek. Mindig van valami „good deal”. Mi majdnem mindent online veszünk.

8. Három nagy kiadás van, ami rendesen megterheli a kasszát (értsd DRÁGA):

a, egészségbiztositás és fogászati kezelés vagy bármilyen egészségügyi szolgáltatás (cserébe nincs hálapénz, van rendes, tiszta ügyfélbarát kiszolgálás)

b, A ház törlesztője (mortgage) vagy az albérlet (rent)

c, bölcsőde, később meg a diploma megszerzése vagy egy jó szakma kitaníttatása és / vagy a gyerek sportkarrierje. (Állami általános és középiskola ingyenes) 

9. Van ingatlanadó, de az azért van, mert abból finanszírozzák a közintézményeket, a parkokat, utakat, stb. Ha jobb környéken laksz, akkor többet is fizetsz. Az autókra is van éves adó, ebből például az iskolai buszokat, a tömegközlekedést finanszírozzák. Tehát ezek az adók ezekre lettek kitalálva.

10. Itt is van idegengyűlölet, van itt is rasszizmus, az egyneműek házassága sem elfogadott minden államban társadalmilag. Jogilag most már igen, de azért arányaiban nem találkozol ezzel olyan sokat, az emberek elfogadóak. Inkább segítenek, kérdeznek, érdeklődnek, honnan jöttél, mit csinálsz stb. Tényleg támogatnak és elismerik, ha valamit elértél/csináltál.

11. Közlekedés. Korábban írtam, hogy New York City más, ott a közlekedés „crazy”, olyan rendezettebb arab vagy távol keleti stílusú. :) Normálisan a közlekedésben nincs idegeskedés, előzgetés, bemutogatás, levillogás.

Ezt „tailgate”-nek hívják, (ami hátsó lökhárítót jelent), büntetnek érte. (Tailgate-nek hívják azt is, ha kimész a parkba és a csomagtartóból piknikezel. Azt nem büntetik, ha nem tiltott helyen csinálod. -:)

Egyébként mindenhova autópálya vezet vagy kétsávos párhuzamos út. A magyarországi országútfélét „countryroad”-nak hívják. Az autópályák ingyenesek, de vannak államok, ahol van ún.”turnpike”, fizetős autópálya. A rendőr általában nem vadászik rád, de ha egyszer megállít, akkor 99%, hogy fizetned kell. Természetesen nincs megvesztegetés.

Ha elakadtál az autópályán vagy bárhol az úton és a rendőrnek éppen nincs dolga, akkor megáll segíteni. Már csak a láthatóság miatt is, mert a villogót könnyebb észrevenni. Velünk történt már ilyen defektnél.

12. Itt is vannak szegények / szegénység, talán arányaiban több is, mint Magyarországon, de ha rendesen dolgozol, képzed magad, van célod, akkor tényleg a saját sorsod kovácsa lehetsz, persze nem máról holnapra. Az emberek itt sem szeretik az adórendszert és az aktuális kormányt, de aki itt legálisan él, munkaképes és nem tud boldogulni, az valamit nagyon rosszul csinál.

Hogyan boldogulhatsz?

Tapasztalatom szerint, akkor tudsz a legjobban Amerikában / külföldön boldogulni, ha:

- beszéled a nyelvet minimum felső középfokon. Ekkor még akadozni fogsz beszéd közben, amikor úgy igazán beszélni kell. Megérteni, amit mondanak, meg arra válogatja, milyen tájszólásban, stílusban, artikulációval stb. beszélnek. Ezt csak elő környezetben tapasztalod meg.

- van egy (jó), külföldön is keresett szakmád. (Mérnökök, orvosok, IT, tanult/szakosodott szakember, fizikai is). Általában az otthoni diploma inkább csak tájékoztató, megmutatja, mit és milyen szinten tanultál, de nem nagyon tudják értelmezni, valamint a Magyarországon ledolgozott éveket sem. Itt amerikai tapasztalatra van szükség. Én is egy évet vártam egy nekem való munkára, pedig legálisan már dolgozhattam volna. Betanított melós keresettel ($7-$14, államtól függően) azért itt is csak éldegélni lehet.

- nagyon flexibilis vagy. Úgy értem, gondolkodásban, nem testileg (bár Van Damme-nak hasznos volt :)). Hamarabb találsz barátot, könnyebben illeszkedsz be, veszel fel szokásokat stb. Valamint könnyebben adod fel a New York – Miami – Chicago - Los Angeles stb. „nagyvárosban akarok élni elvet”, hiszen ezeket a helyeken jóval drágább minden. 

- minél kevesebb közeli családtagod marad otthon. Tudom, hogy ez nem rajtad múlik. Elég drága dolog másik kontinensről hazarepülni a családdal. Mi eddig kétévente mentünk Magyarországra.

- ha valakivel össze tudsz költözni (barát, barátnő stb.) Az én esetemben rögtön családom lett, ami érzelmileg (és anyagilag) is megkönnyítette a helyzetet.

- van indulótőkéd. Ez minimum 1 évre való megélhetés. Amikor ezt az összeget kiszámoltad, szorozd meg kettővel (vagy oszd el az igényeidet kettővel), vagy mindkettő. :)

Mivel nekem az otthonom/családom itt van, nem érzek honvágyat, de Magyarországra szívesen megyünk. Feleségem amerikaiként imádja Magyarországot. Igaz, hogy keveset beszélek neki a politikáról. :) Azért néha kiakad, amikor amerikaiak írnak valamilyen magyarországi „akcióról”, ami teljesen ellentétes egy fejlett ország szólás és/vagy szabadság eszméivel.”

HÍRMONDÓ

Szellemfalvaktól félnek egyre több helyen

Akár ma még többszáz lelkes településekből is szellemfalvak lehetnek, annyian költöznek el belőlük. És nem csak országon belül, egyre többen mennek külföldre. „Amelyik fiatal életképes, tehetséges, nem marad helyben. Előbb a közeli nagyobb települések szívják fel a népességet, de sokan már külföldre mentek, többnyire Németországban dolgoznak a környékünkről távozva” - mondta Kövér István, Nagyszakácsi polgármestere. A teljes cikket itt találjátok.

A skótok köszönik, de elegük van

Olyannyira, hogy a Brexit miatt a döntő többségük a függetlenséget támogatja – derül ki egy, a napokban készült felmérésből. Gyakorlatilag kétharmaduk mondja azt, hogy Skóciának ki kell válnia az Egyesült Királyságból, miután az az Európai Unióból való kilépésre szavazott. Hogy miként vélekedik erről a skót miniszterelnök, azt itt olvashatjátok el.

Ilyen még soha nem történt a spanyoloknál

Nem nagyon van miért mostanában irigyelni a spanyolokat (nagy hirtelen a tengerpart, a paella és a foci jut eszünkbe, bár utóbbi ugye erősen véleményes az olaszok elleni meccs fényében), és a most napvilágot látott adatok sem azt erősítik, hogy olyan nagyon hasítana az ország. Ugyanis tavaly kevesebben születtek, mint ahányan meghaltak, amire sosem volt még példa azóta, hogy 75 éve elkezdték nyomon követni a folyamatot. A helyzetet ráadásul nehezíti az egyre több elvándorló is – derül ki az adatokból, melyekről részletesebben itt olvashattok.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr858850708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LyukasBogrács 2016.06.28. 05:35:57

"Ezt „tailgate”-nek hívják, (ami hátsó lökhárítót jelent), büntetnek érte."

Nem, a tailgate a hátsó ajtót jelenti a teherautón (pick up truck), vagy a kombi autón.
Igeként használva (to tailgate) valóban a követési távolság be nem tartását jelenti.
A lökhárító angolul: bumper.

Golf2 2016.06.28. 06:41:09

Off. Nyugodj békében Bud!

Golf2 2016.06.28. 07:07:12

Off. Nyugodj békében Bud!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.06.28. 08:29:49

Jó poszt. Nagyon jól meg van írva, minden szavával egyet lehet érteni. Ráadásul az ivararányt is javította:))))))))
Dolgozz és boldogulsz.
Ennyi az üzenete.
Minden országban így kéne ennek működni és máris nem lennének szellemfalvak.

Bredpitt Monika 2016.06.28. 08:34:21

Meg csak a bevezetonel tartok, van egy tippem America honaljara, a Dove reklambol, kivancsi vagyok mi van a posztban.

HA kaptal e jelzest, hogy a tegnapi poszt utan hanyan fognak fejvesztve hazajonni?

SzZoole 2016.06.28. 08:42:10

@Bredpitt Monika: en mar megyek is:)
Itt ulok a lutoni terminalban az indulásra várva:)))

Bredpitt Monika 2016.06.28. 08:43:46

Tamas, ki foglak nyirni ezert a New Jersey ert, bar en is tudom, hogy ez a jelzo illette mar.
osszeszedem magam es csinalok egy kis pozitiv reklamot a garden state nek, mar a neve is ellentmond a honaljnak, istenem, ettol jobban csak digger tud felhuzni

SzZoole 2016.06.28. 08:58:28

@Bredpitt Monika: ne örülj,jövőhet szerdán jövök vissza,HAZA:)))

Bredpitt Monika 2016.06.28. 09:05:14

Jo kisposzt volt, de ugy erzem kell egy egesz poszt New Jersey rol.
egyebkent meg en a carpe diem felfogasommal is egesz jol boldogultam kint, egy evre valo municiom soha nem volt, mindent utazasra koltottunk,
sok sikert ha jol ertem meg mindig Kentucky ban.
nekem Tennessee az egyik legnagyobb elmenyem, azon belul is Nashville, igazi bulizos hely, oriasi elmeny volt az a par ora, amit ejszaka ott toltottunk ferjemmel (es nem a hotelszobara gondolok)

Karma17 2016.06.28. 09:43:57

Tetszett nekem is :) Ez az elni es elni hagyni elv mindig is a kedvencem volt.

Errol es a Brexitrol jut eszembe, hogy vasarnap beszeltem edesanyammal, neki van egy kis segitsege egy ott a faluban elo ferfi jovoltabol. Ez az illeto (nem o volt a legokosabb tojas a feszekben azt hozza kell tenni) kijelentette, hogy most, hogy a britek a kilepesre szavaztak, hazajon majd minden magyar UK-bol es lesz munkaero.

En mondjuk azt valaszoltam erre, hogy ne tartsa vissza a levegot, mig ez megtortenik, mert bizony megfullad. De jol abrazolja azt, hogy mit is gondol az atlag magyar az egeszrol, es ez szerintem eleg szomoru.

TX7AW 2016.06.28. 10:14:31

@Bredpitt Monika: mekkora magas labda már - "fejvesztve hazajönni" :)))

Herr Géza 2016.06.28. 10:26:24

@Karma17: "..azt valaszoltam erre, hogy ne tartsa vissza a levegot, mig ez megtortenik, mert bizony megfullad."
Ez milyen duma már... Még nem hallottam ilyen kapcsolatban. :)))))

blackhairlady 2016.06.28. 12:06:59

@Karma17: Szo szerint ugyanezt hallottam en is tegnap egy emberketol, lehet, hogy megirta az ujsag?:)))))

Tetszett a poszt, meg nem lattam a keleti partot (sem:D) de ami kesik nem mulik. Arra lennek leginkabb kivancsi, mennyire kulonbozik Houstontol.

Ginix 2016.06.28. 12:56:18

@Herr Géza: szó szerint angolból fordítva:) oda-vissza viccesek a kifejezések. pár napja buffogtam a skótomnak vkiről és mondtam neki angolul, h "azt hiszi, márványt szarik" és vagy fél óráig röhögcsélt rajta.
a németek mondanak vicceseket?

Herr Géza 2016.06.28. 12:59:41

@Ginix: Naná. Persze, hogy van egy csomó olyan dolog, amit haegyáltalán le is lehet fordítani, a külföldi csak néz rá kifelé a fejéböl.

Csodabogár 2016.06.28. 13:07:47

Jó poszt, megint ékesen megmutatja, hogy kinek a pap kinek a papné. Auto meg parkolás nálam valahol leghátul van a listán. Ha egyáltalán Amerika, akkor nekem csakis NY City. Autóra ott nincs is szükség, viszont van igazi élet, koncert, szinház stb. Természetesen rengeteg pénz is kell hozzá, ezért jobb Europában élni, de itt se valami kis faluban.

Kihaló faluk. Termszetes dolog. Régen a mezőgazdaság kézi erővel működött, tehát szükség volt emberekre. Családban öröklődött a birtok. Nos a birtokokat alapból elvették és a városba kényszerítették az embereket dolgozni. Ma ha van is valakinek birtoka, gépesített a dolog. 1-2 ember ellátja.Nincs ez másként nyugaton se.

Bredpitt Monika 2016.06.28. 13:12:13

@TX7AW: nem latom hogy lecsapta volna valaki a labdat

Mrs. Clayton 2016.06.28. 14:09:50

@Csodabogár: csak az jutott eszembe, hogy mi is nagy szinhaz, opera. koncert rajongok es jarok vagyunk, de nem erzem azt az iszonyt dragasagot, amirol beszelsz
pl Shakeshpeare live broadcas 15.00 font
szinhaz megint csak Shakespeare 5.00
de van jegyunk a Promra a Royal Albert Hallba szinten ennyiert
ezt szerintem Mo-n nem kapni ennyiert

P.Elliot 2016.06.28. 14:14:23

Jo kis poszt. Lam csak, hazassag lett a nyelvleckekbol, meg 2 szep gyerek. Sok szerencset a jovoben is.
Kentucky nekem is tetszett, csak turistakent voltam ott, jo bekes hely, emlekeimben meg szerepel egy fantasztikus barbique hely is, olyan finomat nem ettem meg sehol, igazan tudtak a dolgukat.
Ami a boldogulast illeti, igen, flexibilisnek kell lenni, ez a titka az egesz beilleszkedesnek
Sok baratot kell szerezni, nem nehez, aki nem tud az rosszul fog hozza. Nem szabad az uj ismerosre raszallni, idomulni kell a stilusahoz, azt mindjart latni hogy a masik mit fogad el beloled. Ha tartozkodo akkor mi is legyunk ilyenek de mosolyogva, nem pofakat vagva/ de mennyit lattam ilyet, sertettseget hogy az illeto ki volt akadva hogy az uj amerikai ismeros nem hivta rogton a lakasara/. Majd kialakul hogy mikor lesz a kapcsolat szorosabb. Uj bevandorlo mar a munkahelyen tud szerezni baratokat, ellentetben a hireknek csak lazan, mosolyogva kozolni kell hogy most erkeztel, itt meg nem tudsz semmirol semmit, egy kis tanacsot kersz hogy hogy is lehet es erdemes elni, mikre kell figyelni, nem art azt sem kozolni egyszeruen hogy szeretned felvenni a ritmust, a szokasokat, csak gyozd levakarni magadrol az oktatokat, mindenki azonnal segiteni akar es erdemes meghallgatni, netan megfogadni, illik megkoszonni, idonkent tajekoztatni a tanacsadot hogy hogy is megy az eleted, mik a hibak meg, mit nem tudsz es akarsz elfogadni, mit hogy latsz, / nem kritizalo stilusban/, imadni fognak.Egyaltalan, emberek koze menni, nem a lakasban uldogelve szidni az orszagot.
A munkahely kereses is, eloszor ami akad, utana nezegetve allandoan kutatgatva hogy hol lenne jobb vagy hogy lehet feljutni jobb helyre.
En meg olyat is hallottam amerikai ismerostol hogy a fia akit kirugtak az etterembol ahol chef volt es visszavontak a diplomajat/ nem meselte hogy miert de vannak feltetelezeseim mert ismertem a pasast/, munkat nem talalt mert mihelyt meglattak a papirjait mar kozoltek is a szabvany szoveget hogy majd ertesitjuk...
Mindenfele munkat kenytelen volt elvallani, aztan egy kocsmaban osszefutott egy pasassal akinek ket sor kozott elsirta a banatat, az masnap magaval vitte a munkahelyere es jo velemenyt adva berakta, valami vizvezetekekkel kapcsolatos valamire, nem igazan dolgoztak, szakertettek, jol kimuvelte a pasast maga mellett, kesobb bejutatta a katonasag korebe mint kulso szakerto ebben a dologban, azota kuldozgetik mindenfele, Europaba is, sot meg Afganisztanba is egyszer nehany napra, a fizetese nagyon magas, kozben megnosult, lehiggadt, csaladapa, es ezt mind annak a kocsmabeli, akkor latott eloszor ivotarsnak koszonhette. Ezert kell az emberek kozott forogni.....Az osszejovetelek is nagyon jok mert ott lehet megismerni embereket akik kozul mindig akad aki meginvital egy masikra vagy magahoz, ott megint uj emberek...megy az!

Csodabogár 2016.06.28. 14:22:42

@Mrs. Clayton: Floridában egy hangverseny jegy, ha egyáltalán volt nagyritkán egy hangverseny, az 50$ körül kezdődött.NY Cityben Carnegie hall nem túl jó helyen 75$, MET 170$ ezt azért nem engedhetném meg ott magamnak hetente.

Mrs. Clayton 2016.06.28. 14:40:06

@Csodabogár: igen ezt ertem itt is altalaban 50 fontnal kezdodik egy normalis jegy, de mivel mi ha nem is hetente de havonta tobbszor megyunk en vadaszom az olcso jegyekre es mint irtam nevetseges aron is hozza lehet jutni.

Ilyet en magyarorszagon nem lattam. A ferjem mindenkepp el akar jutni a budapesti operaba de 20000 forint ami itt nyugaton atlagar.

jazmina21 2016.06.28. 16:59:16

Gratulalok a poszthoz, en is hasonlokat tapasztalok Indianaban.

gabors 2016.06.28. 16:59:39

@LyukasBogrács: "Nem, a tailgate a hátsó ajtót jelenti a teherautón (pick up truck), vagy a kombi autón.
Igeként használva (to tailgate) valóban a követési távolság be nem tartását jelenti.
A lökhárító angolul: bumper. "

nem bantsd csak 7 eve van kint :-) honnan tudna ??

felso kozepfoku angollal ???

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.06.28. 18:37:03

@Bredpitt Monika:
Megtisztelsz...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2016.06.28. 18:42:37

@Ginix: Ilyesmi nemreg volt tema koztunk, nem? Azt hiszem pont te, meg @Th's Child is benne volt a beszelgetesben, ugy emlekszem, o is emlegetett ilyesmiket. No de a "bedadogott" megvolt-e? :D index.hu/sport/futball/2016/eb/2016/06/28/a_bukott_exkapitany_epp_szetdicserte_angliat_amikor_beutott_a_krach/

BEDADOGOTT b*szki, de be am! #keszvege #mindmeghalunk

Csodabogár 2016.06.28. 19:20:47

@Mrs. Clayton: Jelenleg senkinek nem ajánlom a pesti operát sajnos.:-(((
Az épület szép, de az előadások elég szinvonaltalanok.

Mrs. Clayton 2016.06.28. 21:31:33

@Csodabogár: na ez meg a masik resze a dolognak, multkor neztunk egy eloadast a 12 ev rabszolgasag sztarjaval, de akartunk menni egy Judi Dench eloadasra is, ezt Mo-n soha nem kapja meg senki, meg akkor se ha kifizeti a 100 fontot

hat most a ferjem csalodott, pedig epp a Rigolettot neztem de ugy tunik minden jegyet eladtak, vagy csak a rendszer nem mukodik, mert nem tudtam jegyet venni

Priest1 2016.06.28. 21:36:18

Sziasztok, orulok, ha tetszett a poszt. Jelenleg, a nyugati parton tartozkodom vakacion, 9 oras az elteres, ezert irok csak most. Koszi a javitast, en irtam el, tailgate az nem lokharito. Nem akartam Jersey-t lehuzni. Irtam is, hogy most az az uj "hype". Egyebkent, minden allamnak van valami "hatranya" vagy valami amin viccelni lehet.
Kentucky, ahol elunk, hires a lovakrol es a loversenyekrol, Bourbon Whiskey-rol es a dohanyrol. Termeszetesen ennel azert sokkal tobb. Viszont Kentucky keleti reszen a szenbanyaszat miatt irtottak\irtjak az erdoket. Van is ellenkampany emiatt. Ott egyebkent nagyobb a szegenyseg is. Mostansag egyre tobb banyat zarnak be (valtozik az energiaszaktor) van is politikai vita emiatt.

jojó78. 2016.06.28. 21:43:01

@Zoole[uk]: Én is voltam Lutonban reggel, de inkább visszafordultam és mentem dolgozni :))))))))
Azért nővéremet a fiával kiraktam ott. Szerintem egy géppel mentetek. Elvileg késve indult.

SzZoole 2016.06.28. 21:47:02

@jojó78.: ha Debrecenbe jöttek 8:35-ős géppel,ami 11-kor indult,akkor igen:) 26 C hely volt az enyém

Buchhalter 2016.06.28. 22:57:54

Amerikába elmennék pár hétre. De én inkább a part vidéket választanám.Miami Beach. A poszt jó.Különben én azt hittem,hogy Amerikában egységes ÁFA kód van minden államban.

jojó78. 2016.06.28. 23:42:33

@Zoole[uk]: nem, a Budapesti géppel mentek. Elvileg 8:15 körül indult volna. Majd legközelebb hátha :))))))

M. Péter 2016.06.29. 00:57:59

@Buchhalter: Az áfa az államok jogkörébe tartozik, a szövetségi törvényhozásnak nincs beleszólása. Nincs olyan, mint az EU-ban hogy kötelező a legalább 15%-os áfa, hanem minden állam maga dönti el, hogy vet-e ki egyáltalán áfát, ha igen, akkor mire és milyen kulccsal, és ennek ellenére nem omlott össze az USA. Hogy még bonyolultabb legyen a dolog, általában a megyék és városok is hozzádhatnak néhány %-ot az állami áfa kulcsához. Nem úgy működik, mint az unióban, hanem csak a végső fogyasztó fizeti.

vizsla_barat 2016.06.29. 03:10:40

Kabeltv kb 50-100. Miert is lenne ez drága?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.06.29. 05:12:21

@blackhairlady: "Arra lennek leginkabb kivancsi, mennyire kulonbozik Houstontol."

Meg en sem voltam a keleti parton, de mindig pedzegetjuk a ferjemnek, hogy meg kene mar latogatni az ottani rokonokat :) Amikor a nagyobbik lanyom volt Washington DC-ben, azt modnta, olyan erzese volt, mintha Europaban lenne :) es ugyanilyen benyomasa volt a kisebbik lanyomnak most iden, amikor azon a bizonyos evfolyam kirandulason voltak, amit mar emlitettem, tudod :) azt mondta, amikor Tennesse-ben jartak, ugy erezte, mintha "a nagymamanal lett volna" otthon Mo-n :)) (a novenyzet, a fak, bokrok hasonloak, igy erthetoen otthon erezte magat :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.06.29. 05:15:26

@Priest1: csak nem CA-ban vagy? :) akkor isten hozott nalunk :)) (persze lehetsz Oregonban v. Washingtonban is, mar csak a 9 oras elteres miatt tippelek, mert ezek az allamok esnek a Pacific idozonaba :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.06.29. 05:18:11

@Buchhalter: a "masik" (nyugati) part is jo! :) de en elfogult vagyok :)

vazzup 2016.06.29. 06:45:43

Van abban valami baj, amikor valaki kozepfolden arrol sir, hogy draga a lakhatas. :D
Udv Kaliforniabol, a Bay Area-bol. Szerintem itt elsirnad magad.

Na jo, csak viccelek. Felig.

Buchhalter 2016.06.29. 08:47:00

@M. Péter: engem csak az államháztartási hiányuk zavar amiből pár évente elég nagy cirkuszt rendeznek.Legutoljára már 17 trilliárdnál tartottak? Eddig minden évben csak emelkedett.Határ a végtelen?

Ginix 2016.06.29. 09:23:50

@mojyo: de igen, azóta is néha kattogok ezen, most gondoltam rákérdezek pár németre, de nem voltam elég egyértelmű:)

b*szki ez a bedadogott...

gabors 2016.06.29. 17:04:47

@Buchhalter: "engem csak az államháztartási hiányuk zavar"

miert zavar? csak turistanak mesz vagy oda akarsz emigralni/immigralni ?? ha nem ne is zavartasd magad .. (mara kb 19-nel tartanak)

fittyerfutty 2016.06.29. 19:03:15

Jo iras, csak onnantol, hogy a szerzo kvazi "behazasodott", a legtobbunk szamara teljesen irrelevans :-)

gutesz 2016.06.29. 19:03:33

Jó kis cikk, de olvasnék már egy olyat is aki nem hivatalosan hanem feketén van az országban és vitte valamire hogyan kezdte el, mit merre meddig, nem kedvcsinálónak, csak szimplán kiváncsiságképp pl kimentem mosogattam mexikóiakkal stb vagy bármit egy olyan embertől aki ehhez volt elég mersze meglépte és átélte.

Priest1 2016.06.29. 22:54:35

@Zsuzsi65: De igen, San Francisco, CA, eppen most jottunk haza, mar csak 6 oras az elteres-:) Erdemes meglatogatni a keleti oldalt\partot, sokkal zoldebb...Engem meglepett, hogy ki van "száradva" Kalifornia, a keleti oldalhoz kepest.

Priest1 2016.06.29. 22:55:04

@vizsla_barat: Nem fejtettem ki teljesen. Ugy ertettem, hogy fizetni azert, hogy auto es orvossag reklamokat nezzunk minden nap...Nekem ez a "draga", de sokan fizetnek erte.

Priest1 2016.06.29. 22:55:04

@vazzup: Nem panaszkodtam, sot odairtam, hogy Amerika kozepen, jobban lehet tervezni a haz\lakas\ vasarlast, megha a fizetes alacsonyabb is. Azert itt is oda kell figyelni es megfeleloen valasztani havi torlesztot, ha kesobb nem akar az ember fejfajast...

Priest1 2016.06.29. 22:55:04

@gutesz: Altalaban azok is hazassag utjan lesznek legalisak, csak ok fizetnek erte... vagy zoldkartya lottoznak..

Priest1 2016.06.29. 22:57:35

@fittyerfutty: ez igaz, en csak leirtam a tortenetemet. Irtam is, hogy feketen nem vallaltam, az azert kemeny helyzet. Egyebkent sok korabbi vagy mostani munkatarsamnak van amerikai felesege. Legtobbje, mondjuk mar az orszagban volt, dolgoztak, tanultak es csak azutan jottek ossze. Egy volt torok munkatarsam pl. zoldkartya lotton nyert, ugy volt az orszagban es csak utana hazasodott meg egy amerikai lannyal.

papprudi (törölt) 2016.07.04. 16:38:05

Sziasztok!
Sokat lehet itt az oldalon is olvasni a bevándorlési lehetőségekről, de az én helyzetemről még nem találtam infot.
A lényeg, hogy nem munkát vállalni mennénk ki (2 felnőtt, 2 gyerek), hanem szimplán szeretnénk ott letelepedni. A megélhetésünk biztosítva van a hazai online vállalkozásunkból, és szeretnénk ha a gyermekeink az USA-ban nőnének fel.
MIlyen vízummal, hogyan költözzünk ki? Tudok-e magyar állampolgárként ingatlant venni az USA-ban? Segítsetek légyszi infokkal, tipekkel.

M. Péter 2016.07.04. 19:53:18

@DreamWorks: Ilyenre nincs vízum. Ingatlant akárki vehet, az ingatlan pedig egy elfogadható ok arra, hogy az ember turistavízumot kérjen, amivel 6 hónapig tartózkodhat az USA-ban 3 hónap helyett, éz ezt meg is lehet hosszabbítani 1 évre, de zöld kártya nem lesz belőle.

papprudi (törölt) 2016.07.05. 00:17:55

@M. Péter: Köszönöm a választ, de kérlek segíts még:
Kimegyek, megveszem a házat és mondjuk az általad említettek szerint kint élünk 1 évet, és úgy döntünk maradnánk. Hogyan tovább?
Illetve az is kérdés számomra, hogy hogyan építóünk credit history-t. Nem lesz kint állásunk, így a bankok hogy adnak pl. egy hitelkártyát? Vagy bármit, amihez ch/ssn kell, hogyan tudok elintézni? Elhiszik, hogy tényleg megvan rá a keretem itthonról és ennyi?

M. Péter 2016.07.05. 09:57:38

@DreamWorks: Bevándorolni alapvetően a következő kategóriákban lehet: családegyesítés, munkavállalás, befektetés (minimum 1/2 millió dollár és 10 új munkahely létesítése) és vízumlottó. Amit tervezel, arra nincs vízum.

Bredpitt Monika 2016.08.27. 14:12:42

@Priest1: irhatnal egy posztot Kentucky rol, milyen volt a nyugati parti nyaralas?
Arrol nem akarsz irni?
Udv

Priest1 2016.08.29. 18:29:11

@Bredpitt Monika:Koszi a megkeresest-:)) De szeretnek, cimszavakban mar meg is van...hogy mikor lesz belole poszt meg nem tudom, de dolgozok rajta..

Bredpitt Monika 2016.08.29. 21:43:56

@Priest1: varni fogom, nagyon kivancsi vagyok Kentucky ra, en ma akartam atkuldeni a New Jersey posztot, de ugy tunik inkabb holnap lesz, ez a honalj dolog megihlette az irast, udv

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása