A nemzetgazdaság (és barkácsolók tömege) áhítozik egy méltatlanul mellőzött kisipari vállalkozásra, több száz házi villanymotor-tekercselőre. A barkácsgépek központi eleme egy erős motor. Nélküle a váz és megmunkáló blokk egy darab halott vas. Túlterheléskor a szigetelt réz (alumínium) vezető zárlat kíséretében leolvad. De a befogadó forgó- vagy állórész még mechanikusan sértetlen, azaz újratekercseléssel egy kellően drága berendezés (amit még érdemes javíttatni) ismét életre kelthető.
"A tekercselés és annak szigetelése a villamos gépek legkényesebb és legkönnyebben meghibásodó része. Készítése nehezen gépesíthető, bonyolult, összetett folyamat, mely nem nélkülözheti a tekercselő munkás szaktudását, gyakorlatéit és lelkiismeretességét. A nagy sorozatokat készítő tekercselőknek még viszonylag könnyű a helyzete: többnyire jól begyakorolt részműveleteket végeznek pontos technológiái előírások alapján. Ahol azonban egymást váltják a különböző típusú és kivitelű gépek, ott semmi sem pótolhatja a tekercselési adatok alapján önállóan dolgozó szakmunkást akinek nemegyszer kisebb átszámításokat is önállóan kell végeznie." - írja Barabás Miklós -Karsai Tibor: Villamos forgógépek tekercselése (1978.) című könyve. Alapmű, a neten bizonyára (biztosan) hozzáférhető, segítségével alaposan átgondolhatja realitását bárki, aki otthon végezhető, viszonylag alacsony beruházást igénylő vállalkozásba kezdene. Az igény megvan rá, mivel kevés Interneten fellelhető tekercselő műhelyt találni, árszabásuk pedig feltételezi a nyereséges tevékenységet.
Motortekercselési árak
0,4 KW 8.000 Ft-tól / Fűnyíró motor 4.500 Ft-tól / Keringtető szivattyú 5.500 Ft-tól / Szivattyú 8.000 Ft-tól.
Szerelési díjak: Bevizsgálás 1.000 Ft-tól / Csapágyazás 1.800 Ft-tól.
Villanymotor felújítása
Szaktudáson, gyakorlaton kívül egy tekercselőgépet igényel a leendő műhely. Kapni ilyet használtan is. Hobbi célokra készíthetünk is egyet, e dokumentum alapján.
"A tekercselőgép hasonló a fejesztergapadhoz. A tekercselősablont a menesztőtárcsára kell felszerelni. A hajtómotor fordulatszámát elég tág határok között kell változtatni, mert a tekercs méreteinek és a huzal kereszt- metszetének megfelelő kerületi sebességgel kell tekercselni. A főorsón a gyakori leállás és indítás miatt fék van. A főorsó mindkét irányú forgásra átkapcsolható, így visszatekercselés is végezhető rajta. Tekercselés közben a huzal megfelelő vezetéséről és feszítéséről is kell gondoskodni. Ezt egyrészt a huzaldobot tartó orsó fékezésével, másrészt vastagabb méreteknél a sablonra felfutó huzal fiberpofák közé szorításával érjük el. "
Motortekercselés
Motortekercselés 2.
Nos igen, ma sem tanultak semmit írásunkból, de most nem is ez volt a cél, hanem a figyelemfelkeltés. Hátha valakinek rokonszenves lesz az ötlet és utánaolvasva elindul a pályán. Sok sikert, búcsúzóul egy forgórész-tekercselős videó.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel. Ha nem, akkor is.
Csatlakozz a Furdancs Facebook-közösségéhez! Nem fogjuk megbánni.