A 3D nyomtatás úttörői közé tartozó Szingapúrban hamarosan Dubaihoz hasonló nagyszabású projektekbe kezdenek. A Szárazföldi Közlekedési Hatóság (LTA) és privát vasúti szolgáltatók ugyanis 3DP-vel, kiterjesztett és virtuális valósággal (AR, VR), robotikával és más „ipar 4.0-ás” megoldásokkal tervezik megújítani az infokommunikációs technológiák alkalmazásában szintén élenjáró délkelet-ázsiai városállam kötöttpályás közlekedési rendszerét.
Folyamatos karbantartás nélkül a vasúthálózat kevésbé hatékony, és Szingapúrban – persze máshol is – sokallják a megrongált vagy törött alkatrészek javítására fordított időt és költségeket. Vasút helyett egyébként pontosabb metróhálózatról beszélni, mert Malaysiából már nem közlekedik hagyományos értelemben vett vonat a városállamba.
Hagyományosan két megoldás között választhatnak: vagy nagymennyiségű alkatrészt állítanak elő és tárolnak, vagy külföldről intézik a szállítást. Egyik sem ideális.
Itt jön képbe a 3D nyomtatás, amellyel gyorsan és olcsón előállíthatók a régit helyettesítő részek. Az LTA beszámolt, hogy négy szerelvényajtó-kilincs egyetlen éjszaka alatt printelhető, és a prototípuskészítés is gyorsan megy. A tesztelés szintén egyszerűbb és költséghatékonyabb.
Automatizált pályavizsgáló rendszert a négy belvárosi vonalon már használnak, de a külső vonalakra szintén tervezik. A kocsik fölé helyezett képszenzorok és lézerszkennerek folyamatosan monitorozzák a sínek állapotát, és az első szokatlan jeleknél, már ki is javíthatják azt, ami még el sem romlott.
Ettől a rendszertől függetlenül működő másikat is terveznek, az a szerelvényeket vizsgálná lézereivel, kameráival és érzékelőivel. 2018 végéig szeretnék munkába állítani.
Ezekkel a megoldásokkal a megelőzésről az előrejelzésre, „előrejelző karbantartásra” tevődik át a hangsúly, ahogy Khaw Boon Wan, közlekedési, valamint infrastruktúra-koordináló miniszter elmondta.
Az új technológiákkal a potenciális problémák felderítési ideje is drasztikusan, szerelvények kerekei és fékjei esetében például hat óráról két percre csökkent. Autonóm mobilrobotokkal pedig egyszerűbb a javítás is. Az e célra fejlesztett gép 635 kilót nyom és képes navigálni, egyelőre szerszámokat és alkatrészeket cipel.
A kiterjesztett és a virtuális valóságot a működtető és karbantartó személyzet tréningjein tervezik alkalmazni.