Fonó Budai Zeneház

Ötödik évszak- Így kell ezt csinálni!, avagy 2 in 1 lemezajánló

2025. március 20. 11:16 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dániel írása a Fonó blogon

Meghallgattam az Ötödik évszak eddig megjelent lemezeit:

Ne rejtsd el (2020) »»

Milyen az ég felettünk (2022) »»

Úgy érzem, folyamatosan kell dolgoznunk azon, hogy a magyar népzene, “magyaros” zene divatban maradjon, népszerűsödjön a zenerajongók körében. Mindenféle zene elérhető, átalakult teljesen a zenei piac. Sok előadó nem is készít már nagylemezt (albumot), hanem sorban gyártja a dalokat és megosztja a nagy zenemegosztó portálokon. Arra is figyelnek, hogy a darabok kellően rövidek legyenek, így a hallgatók minél többször kattintsanak az adott műre, többször streameljék. Ebben a világban egyre nehezebb eljuttatni a népzenei alkotásokat a hallgatókhoz. Főleg a már meglévő, régi, klasszikus albumokat. 

Az Ötödik évszak lemezei hidat képeznek a modern zene és a népzene között. Nem vitás, hogy a zenekar tagjai mind népzene értő, népzenét tökéletesen játszó, éneklő muzsikusok. Legegyszerűbben úgy mondanám, hogy a mai ember számára fogyasztható népzenét játszanak. Ennél sokkal többről van itt persze szó. Népzene, megzenésített vers, francia sanzon, kortárs muzsika a legjavából.  Olyanok is élvezhetik a hallgatását, akik soha nem hallgattak hasonlót. Segít megszeretni a magyar népzenében használt tipikus hangszerek (hegedű, brácsa, nagybőgő, cimbalom, tambura) játékát egy nagyon kellemes női énekhang mellett, aki tökéletes kiejtéssel énekel franciául és magyarul is. Izabella Causanel apukája francia, édesanyja magyar, Párizsban született. Több formációban is énekel. A csapat másik énekese Ifj. Csoóri Sándor, aki a csapat brácsása és tamburása is emellett. Hegedűs Máté hegedűjáteka (nomen est omen) nagyon kellemes mindkét lemezen. Nem hivalkodó, nagyon szép hangon szólal meg kezében a hangszer. Semmi felesleges cifrázás, hanem igazi elegáns hegedülés. Erre nagyon kevesen képesek. Annyit díszít, szólózik, amennyit kell. Ifj. Csoóri Sándor brácsa játéka és Novák Csaba bőgőzése tökéletes összhangban van a dalok hangulatával. Ha kell, igazi feszes népzenei alappal ágyaznak meg a dalnak, de ha kell,  laza, nyájas kíséretet biztosítanak egy-egy műnek. Zimber Ferenc cimbalomjátéka pedig körbetáncolja, megadja a végső díszítést és a még sűrűbb, teltebb hangzást a nótáknak.

Azt érzem végig, a két lemezt egymás után végighallgatva, hogy habár technikailag minden dal tökéletes, az elsőtől az utolsó másodpercig fel van építve, ez a zene mégsem akar többet mint amit akarnia kellene minden hasonló zenének. Laza, minőségi szórakozást ajánl, nyújt annak, aki belehallgat. Aki pedig belehallgat, az végighallgatja és könnyen egyik kedvencévé válik a két lemez, ahogy nekem is. Egy új zenei világot, látásmódot, hozzáállást kínál a népzenéhez, kortárs zenéhez. Lehet ezt a stílust úgy is művelni, hogy sokakat megérintsen. Egy  ilyen zenekar dalainak megismerése után a hallgatók teljesen új világba csöppennek. Érdeklődni kezdenek a hangszeres “dolgok” iránt és eljutnak a népzenéig, esetleg a komolyzenéig is. Ily módon az Ötödik évszak és a hasonló zenei kezdeményezések a közízlést nagyon pozitívan formálhatják, ha minél több mindenkihez eljutnak. Szükség van egyre több hasonló zenekarra, aki, jó kis magyaros hangzást kínál, mai köntösben, a mai embernek is élvezhető módon. Nem kell népzeneértőnek, sem zeneértőnek lenni, hogy elragadjanak a dalok, de egy igazi ínyenc is teljes élményt kap a hallgatásukkor.

Igazi zene első osztályú zenészektől, nem csak zenészeknek! 

Ne rejtsd el a Fonónál itt »»

Foto: Martin Wanda

Szólj hozzá!

A mesterséges intelligencia felett néha győzedelmeskedhet a valódi intelligencia

2025. március 04. 14:36 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dániel írása az Elán: Agile című lemezéről

Urbánus kávéházi zene. Ez jutott eszembe első hallgatásra az Elán zenekar lendületes, fiatalos albumáról. Olyan jó “műsort” állított össze a csapat debütáló lemezére, hogy a siker garantált! Ez a repertoár mindenhol jól működik. Egy fesztivál színpadára ugyanúgy való, mint ahogy egy étterembe, kellemes vacsora mellé. Így valahogy kellene, hogy kinézzen egy jól összeállított zenei előadás manapság. Sok zenész arról panaszkodik, hogy nincs lehetőség fellépni. Átalakultak a szórakozási szokások. Ez biztosan igaz, de úgy gondolom, hogyha a művészek alakítják, formálják műsorukat a mai igényekhez, akkor a jó zene még manapság is utat tör magának. 

Az Elán dalok középpontjában a virtuóz harmonika áll, könnyed játékával. Amit már egyéb produkciókban megfigyeltem, hogy nagyon jól működik ez a hangszer, ha hegedűvel, cimbalommal, nagybőgővel találkozik. Itt most még gitár, szaxofon, brácsa és ütőhangszerek is gazdagítják, erősítik a tömör hangzást. Herédi Zsombor ujjai úgy futkosnak a harmonikán, mintha ez a virtuóz muzsikálás a világ legtermészetesebb dolga lenne. Lehet, hogy neki az is. Az egész Elánt ez a fantáziadús könnyed, szellemes játék jellemzi. Királyi Miklós és Pálházi Bence hegedűjátéka is nagyszerű stílusérzékről és technikai tudásról árulkodik, de ez a csapat minden tagjáról elmondható. (Horváth Áron - cimbalom, gitár, darbuka, cajon, Deák-Volom Dávid - szaxofon, Könczei Bálint, Sárközi Áron - brácsa, Lakatos Dávid, Laukó Tamás - nagybőgő).

A főleg Közép-, Kelet-európai  dallamokon alapuló, virtuóz szólókkal, balkán elemekkel tarkított  hangzás megspékelve egy kis orosz, zsidó, magyar muzsikával, azt hiszem olyan elragadó kombináció, hogy senkit sem hagyhat hidegen. Mindenki megtalálja magát benne. Ugyanolyan jól “megy” a csapatnak egy kis román muzsika, mint ahogy egy kis franciás, vagy éppen orosz, esetleg egy erdélyi dallam. Kevesen képesek több stílust hitelesen zenélni. Itt ez történik. Fiatal csapat, fiatal zenészekből, valahogy mégis nagyon rutinosnak és lazának, könnyednek tűnnek. Érződik stílusukon, hogy nagyon sok jó zenét hallgatnak, figyelve a stílusjegyekre, és hitelesen adják vissza nekünk ezt a zenei csokrot, az egyes stílusjegyeket megtartva. Helyén vannak a díszítések, hangsúlyok. A műfaj, leginkább a ‘90-es évek pesti, tarka kávéházi hangulatát idézi meg, ahova ha bárki betéved, talál kedvére valót a színes zenei kavalkádból. A dalok, darabok alapjául szolgáló „alap művek”, habár ismertek, de egyik sem olyan elcsépelt sláger, amit már sokan feldolgoztak. Vannak bandák, akik biztosra mennek, és olyan népzenéket, kávéházi zenéket vesznek elő, amit jó sokan ismernek, már sokan feldolgoztak és így általában valamilyen szintű siker garantált, de nehéz áttörő eredményt produkálni a megszokott receptekkel. Az itt felcsendülő átdolgozások alap dallamaiból hallhattunk már egyet-egyet, ha volt szerencsénk olyan kávéházban megfordulni, ahol igazán jó, változatos élő zene szól, de kevés dalt találhatnánk meg a lemezen szereplő szerzemények között, más zenekarok programjában. Nagyvilági muzsikálás ez, amely a legnagyobbakat idézi. Jó hallani, hogy van fiatal csapat, aki ezt a zenei világot műveli, így ahogy ők. Új lendületet, (Elánt) adnak ennek a virtuóz stílusnak. Mostanában nem találkoztam hasonló lemezzel. Amikor ez a csapat összeállt, és kialakult a műsor, amit játszani fognak, valószínűleg nem az volt a fő cél, hogy olyan zenét játszanak, amit majd sokan hallgatnak, sok helyre hívják őket fellépni. Inkább olyant, amiben ők jól érzik magukat, szívesen adják elő együtt és maguk is jól szórakoznak a próbákon, gyakorláskor. Ez az a szerencsés eset, amikor kereslet találkozik a kínálattal. Úgy tűnik a lemezt hallgatva, hogy ösztönösen készítettek ilyen hiánypótló anyagot. Biztosan nagy jövő áll a csapat előtt.

Sokat hallani olyasmit, hogy nincsenek már jó zenék, hogy már eleve úgy születnek a produktumok, amiket már nem is nagyon lehet zenének nevezni, hogy eltervezik az előadók, hogyan lehet olyasmit készíteni, előhívni, amire sokszor fognak kattintani, sokszor fogják betölteni, letölteni, megosztani a hallgatók. Tényleg van ez a vonal, de én pozitívan látom a jövőt ilyen szempontból. Egyre többen fognak visszatérni a gyökerekhez. A mesterséges intelligencia felett néha győzedelmeskedhet a valódi intelligencia. Már most is látszik, hogy újra egyre nagyobb becsülete van az ízig-vérig eredeti muzsikának, amit hús vér emberek igazi hangszereken adnak elő. Egyre nagyobb szükség lesz néha offline módba kapcsolni és lazítani egy jó kis muzsika mellett, ami nem tovább borzolja az idegeinket, hanem legalább fél órára segít megfeledkeznünk a mindennapok mókuskerekéről. Nem csak a zenélés, de a jó zenék hallgatása, felismerése is kiváltság, igazi kikapcsolódás. A zenemegosztóknak köszönhetően minden elérhető, így csak rajtunk múlik, hogy mit hallgatunk. Segítségükkel online is kerülhetünk offline módba.

A fent emlegetett anyag mindenféleképp alkalmas erre a zenei lazulásra. Sallangmentes, nélkülözi a „felesleges” öncélú művészkedést. Nagyon magas színvonalú produkció, ami ennek ellenére nagyon jól fogyasztható. 

A nyitószám, a Hora Fantasy egyből elvarázsol mindenkit, ahogyan észrevétlenül átmegy román hórából a Magas szőke férfi felemás cipőben c. filmből ismert Vladimir Cosma dallamba. Ez a darab is a kávéházak fénykorát idézi. Innentől pedig a csapat folyamatosan emeli a tétet. A nem túl hosszú album hét dalába annyi minden belefér, hogy nem is kell ettől több. Az Agile (az album címadó dala) fülbemászó lágy, de tempós dallama után a Breaza- Breaza Lui Ionica igazi román zenei utazásra hív bennünket, igazi romános hangszínű, stílusú hegedüléssel. Ezután kicsit lassítunk a kellemes orosz dallamok (Russian melodies) segítségével, melyek hasonlóan jól és eredetien szólnak az előzőekhez. A Romaniada egy balkános zenei utazásra hív bennünket pörgő, feszes ritmusával, szaxofonnal, cajonnal. A Moscow window nekem a Roby Lakatos muzsikájára jellemző városi muzsika életérzést hozza el nekünk. Végül pedig megérkezünk Erdélybe, hogy a Csingi dallamaival méltó zárást kapjon kalandozásunk a zene szárnyán. 

Mindenképp ajánlom mindenki figyelmébe ezt a fiatal csapatot. Sokszor fogunk még Velük találkozni, ha így folytatják. Hajrá!

A lemez a Fonónál itt  »» érhető el

Szólj hozzá!

Afrikai zenék újragondolva - itt az új Cserepes remix

2025. február 25. 15:24 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dániel írása Cserepes The Beginning of the Beginning című lemezéről

Cserepes - A kezdet kezdete

The Beginning of the Beginning- African remix 2024

Cserepes Károly munkásságát nemrég ismertem meg. Így egyszerre hallgathattam végig eddigi, ahogy ő nevezi, remixeit. Az elnevezés azért szerény, mert igaz, hogy meglévő zenéket hangokat dolgoz fel, kombinál össze, de szerintem a folyamat, ahogy ezek a művek születnek, minimum átmenet a zeneszerzés és a feldolgozás között. Az 1950-es, 1960-as évektől lehetővé vált, hogy hangfelvétel formájában gyűjtsünk népzenét. A lehetőség új fejezetet nyitott a hagyományok ápolásában. Azok a művészek, zenészek, muzsikusok, akik nem csak hallgatni, hanem művelni, játszani is szeretnék a népzenét alapvetően két utat választhatnak. Mindkettő nemes feladat és fontos a népzene, népi hagyományok új generációkkal való megismertetésében. Az egyik út az, amikor megtanuljuk hangszeren játszani, énekelni a népzenét autentikus módon, minél jobban ragaszkodva az eredeti stílushoz, díszítésekhez, ízhez.  A másik út, ha bármi formában továbbgondoljuk, átöltöztetjük, vagyis új zenei környezetbe ültetjük át, hozzáadva saját zenei világunkat, megoldásainkat. A magyar népzenét nagyon sok előadó viszi el pl. jazzes irányba, mások elektronikus zenével vegyítik, vagy éppen rockosan adják elő. A lehetőségek végtelenek. Ma már bármilyen zenét beszerezhetünk, letölthetünk, feltölthetünk. Számtalan szoftver siet segítségünkre a zene gyártásban, zenék feldolgozásában.

Cserepes a feldolgozás, felturbózás nagyon érdekes, egyedi formáját alkalmazza. Negyven éve foglalkozik zenével. Különböző hangmintákból készít zenét, melyek mind természetes, valódi gyűjtött hangok, nem mesterségesen előállítottak. Eddigi lemezein, melyeket egytől egyig végig kell hallgatni, mert nagyon különleges zenei élményt kínálnak, főleg magyar népzenével, zenei gyűjtésekkel foglalkozott, de más népek zenéjéből is gazdagon válogatott, merített. Ezeken az albumokon is mindenféle stílus, hang, hangszín, hangszer, ritmus keveredett, üzenve, hogy mennyi életérzés, stílus, hangzás megfér békességben együtt. Teljesen új zenei világot épített, amihez hasonlót én még nem hallottam. Arányérzéke páratlan, műveinek hangulata teljesen egyedülálló. Nyugalmat árasztanak a dalok, és habár nagyon összetettek, mégsem fárasztó a hallgatásuk, mint egyes komplex műveknek, műfajoknak. Nem tudom eldönteni melyik a kedvenc Cserepes lemezem, mindegyik nagyon jó élmény, igazi zenei csemege. Érdemes beszerezni eddigi kiadványait, vagy rákeresni a zene megosztókon. Sokunkat elvarázsolt már a stílus. A szakmát is. The Sold Girl (Turkish Remix) c. 2022-es albuma magyar népdalok vegyülete török dallamokkal, hangokkal. Ezen albumáért Fonogram-díjat kapott világzene-, népzene kategóriában.

2024 végén jelentkezett életművének legújabb fejezetével, melyet The Beginning of the Beginning- African remix 2024 néven adott ki a Fonó. Ezúttal Afrikába kalauzol bennünket egy zenei utazásra. Népzenei hagyományok területén a leggazdagabb földrész Afrika. Az afrikai zenei gondolkodásmód eltér az európaitól. A különbözőség egyik eleme a sorszerkezetes, motívum ismétlő, repetitív építkezés. Jellemzi még a poliritmus, mely a ritmuson belüli hangsúlyok cserélgetése. Az énekre jellemző, hogy egy énekes el énekel egy dallamot, majd a többiek együtt még egyszer eléneklik. Az afrikai zene nagyon nagy hatással volt Európa zenei fejlődésére és a mai napig sok előadót inspirál.

A lemez valódi különlegesség a mai hazai és nemzetközi palettán. Nem csoda, hogy máris elindult világhódító útjára, és előkelő helyre jutott a Transglobal World Music Chart 2025. februári (TWMC) zenei listán, mely egy nemzetközi kritikusok által összeállított lista. A legjobb világzenei produkciókat hivatott népszerűsíteni. 

Transglobal World Music Charthttps://www.transglobalwmc.comTransglobal World Music Chart

Nem sok afrikai népzenét  feldolgozó lemezt hallgattam eddig, így ez a hangzás nekem is teljes új, friss, inspiráló. Nagy ötletnek tartom, hogy Cserepes ezt a területet pont most tárta fel és nyújtja át nekünk. Volt egy időszak, amikor az afrikai zene hódított és uralta a világzenei toplistákat. Most is megjelennek afrikai előadók a nemzetközi listákon, de véleményem szerint jelenleg nincs túlkínálat afrikai muzsikából. Ahogy minden, a trendek is változnak. Az igazán hiteles előadók, művészek nem kell, hogy kövessék a trendeket, ők inkább diktálják azokat. Nagyszerűnek tartom az időzítést. Teljesen más érzést ad ez a zenei világ, mint a megszokott zenéim, amiket általában hallgatok. Valami ősi erőt, bölcsességet sugároznak. Cserepes olyan hangzást hozott létre, ami azonnal beszippantja a hallgatót. Ehhez az kell, hogy az ősi ritmus kavalkádhoz, természetből eredő hangszerek hangszínéhez, az ismétlődő énekekhez, olyan hangokat adjon hozzá, csempésszen közéjük, melléjük, amik segítenek nekik, hogy azonnal szerethetőek legyenek. Úgy ahogy ezt egy kiváló szakács teszi, amint játszik a különböző fűszerekkel, ízekkel. 

Már most várom mivel lep meg bennünket Cserepes Károly legközelebb. Addig is szemezgessünk eddig gazdag munkásságából!

A lemez itt hallgatható a Youtube-on »»

Szólj hozzá!

"Nem is kell ide más"

2025. február 10. 13:20 - Fonó Budai Zeneház

Lakatos Róbert: 30 duó hegedűre és brácsára - Tóth Dániel írása

Lakatos Róbert brácsaművész régóta megkerülhetetlen alakja a magyar kortárs zenének és népzenének. A 2000-es évek elején egyszer élőben is volt szerencsém meghallgatni egy koncertjét a kishegyesi Dombos festen, ahol egy albumát is beszereztem, amit aztán rengetegszer meghallgattam. Talán még érdekesebb (nekem legalábbis) az, hogy a koncert után éppen sorban álltam pálinkáért a helyi egyik pálinka- és bortermelő ismerősömnél, és mellettem épp Lakatos Róbert állt, hasonló indíttatásból. Kihasználtam az alkalmat, gratuláltam Neki és meghívtam egy jó pálinkára. Húzóra megittuk a pálinkát (Egészségünkre!), és pár mondatot váltottunk, aztán mindketten mentünk tovább a dolgunkra. Feltűnt, hogy Róbert végtelenül szerényen fogadta a gratulációmat és igazán jól esett Neki. Ez azért volt furcsa, mert előtte még nem igazán volt alkalmam hasonló szintű művésszel beszélgetni, koccintani, és nem gondoltam, hogy ők is lehetnek ennyire laza, szerény, hétköznapi emberek.
Azóta már megtudtam, hogy ezek a dolgok, a szerénység és teljesítmény sokszor fordítottan arányos, mint Lakatos Róbert esetében is. Sőt, valószínűleg egy igazi művész szerény. Eddig a Lakatos Róbert és a Rév lemezeket ismertem, hallgattam, melyeket mindenkinek nagy szeretettel ajánlok figyelmébe, aki egy különleges zenei élményre, igazi csemegére vágyik. 
A címben említett duó album eddig elkerülte a figyelmemet. 2022-ben jelent meg. Lakatos Róbert előző lemezein is érezhető Bartók Béla hatása. Bartók 44 hegedű duója Róbert munkásságát nagyban inspirálta. Eddigi formációival készített lemezein is érezhető a Bartóki “életérzés”. Úgy gondolta, itt az ideje, hogy elkészítse saját duó lemezét, mely 30 duót tartalmaz hegedűre és brácsára. (Milyen jól gondolta!) Róbert, gyerekkori barátjával, Horváth Józseffel adja elő duóit, melyek részben zoborjai népdalok feldolgozásai (melyek előtte énekelt formában jelentek meg gyűjtésekben). Felcsendülnek még szlovák, felvidéki és jászsági népdalok átiratai is. Emellett 4 duó dallama is teljesen saját szerzemény (Kolomejka, Tupi tupi, Álom és Reunion).
Ne ijesszen el senkit, hogy a lemezen ketten zenélnek. A hegedű és a brácsa, két ilyen nagy technikai tudással és stílusérzékkel rendelkező zenész, művész kezében úgy szólal meg, hogy olyan érzése van a hallgatónak, hogy nem is kell ide más. Nagyon igaz erre a zenei formára, hogy a kevesebb néha több. Elég a két hangszer e művek előadásához, elég egy-két perc egy dalnak (a legrövidebb 0,41 perc, a leghosszabb 2,30). A klasszikus duók is hasonló terjedelműek, ez áll jól ennek a zenei formának, rövid történetet mond el frappánsan, lényegre törően. Sorban érkeznek a jobbnál jobb, dallamosabbnál dallamosabb szerzemények. A 30 duó együtt egy 42 perces zenei anyagot tesz ki, ami számomra pont, ideális. Ennél hosszabb időt egyben, kevesen tudnak zenehallhatásra fordítani egyhuzamban, viszont ez egy olyan anyag, amit ha elkezdünk hallgatni, nem igazán tudunk abbahagyni, mivel a rövid zenei élmények olyan gyorsan váltják egymást, hogy érdemes egyben végighallgatni őket. Én mindenképp ezt ajánlom.
Többször megpróbáltam és nem tudtam kedvenceket választani, mindegyik rövid kis dallam az elsőtől az utolsó másodpercig élmény. Együtt is teljes értékűek, de nekem valahogy össze is függenek, egymásra épülnek. Találunk köztük, nyugodt, lágyabb dallamokat, tempósabb feszültebb szerzeményeket. Tele vannak érzelmekkel és tartalommal, mindenki melléjük képzelhet egy jelenetet, képet, tájat. A hangfelvétel is nagyon jól sikerült, nagyon tetszik, hogy a zenészek levegővétele is hallatszik egy egy darabban, mintha csak egy koncertteremben, vagy templomban szólalnának meg a duók. Arra nem is térnék ki, hogy Róbert és József kiválóan játszanak együtt, érződik, hogy értik egymást és nagyon érzik a közös muzsikálást.
Mindenkinek szívből ajánlom ezt a lemezt. Nagyon magas szintű igényes zene, ami mégis nagyon könnyen, jól fogyasztható.A szerzemények rövid mivolta kedvez a mai zenehallgatási szokásoknak. Sokan már egy három percnél hosszabb dalt nem “képesek” végighallgatni, itt pedig csak ennél rövidebbekkel találkozunk, melyek mind teli találatok, ugyhogy ha belekezdünk, biztosan végighallgatjuk egyből Méltó folytatása a Bartóki örökségnek. Nem lenne meglepő, ha egyszer a zeneórákon is tanulnának majd erről a lemezről. 8 dalt rögzítettek az őriszentpéteri Pajta-tánctérben a Fonó Pajtakult programjának keretein belül is. Érdemes rákeresni Youtube-on. A 30 duo hegedűre és brácsára megtalálható minden zenemegosztó portálon és cd-n is megvásárolható. Bakeliten is nagyon jól szólna, remélem egyszer kiadják, de addig is hallgassuk sokat! Mindenki járjon utána, egészségünkre!
Szólj hozzá!

"Aki teljesen egybeolvadt a zenével"

2025. február 10. 12:15 - Fonó Budai Zeneház

Tóth Dániel írása a Dresch Vonós Quartet Reptető című lemezéről

Dresch Mihály a magyar világzenei és jazz élet ikonikus alakja. Saját zenei világot épített fel, mely teljesen egyedi és jól felismerhető. Az európai és a magyar népzene továbbgondolása, talán így jellemezném a stílust. Zenéjét hallgatva és a Vele való interjúk böngészése, hallgatása után olyan érzésem támadt, hogy Dresch az az előadó aki teljesen egybeolvadt a zenével, éli a zenét. Jó dolgokat szeret, úgy mint a Balaton-felvidék, Erdély, a finom borok, táncházak, jazz.

Azt vallja, hogy a zenész hatalma az improvizáció és az előadón múlik, hogy milyen érzéseket, érzelmeket,  hív elő muzsikáján keresztül. Arra törekszik, hogy mindig pozitív, meleg, szeretetteljes hangulatokat közvetítsen szerzeményeiben. Nagyon fontos a megfelelő társak kiválasztása, mivel a zene csak akkor lehet pozitív, ha mindenki az a bandában. Baràtokkal a legjobb muzsikálni. Érzik egymást, könnyebben megértik egymást. Bizalmi viszonyban vannak és ez segíti a közös munkát, egyedi közös világ kialakítását. Koncerteken a közönség szerepe is kulcsfontosságú, mivel ez egy interaktív, közösségi műfaj. Egy jó koncert végighallgatása egy meditációval ér fel.

Földesen, szülőfalujában keresztanyja révén, aki szakácsnő volt, szerezte első élő zenés élményeit, lakodalmakban. Itt érintették meg már kisgyerekként a népdalok. Később a táncházi világban is nagyon jól érezte Magát. Elvarázsolta e kultúra és állandó résztvevője volt a pesti rendezvényeknek. Középiskolában egy osztálytársa, barátja révén került kapcsolatba a jazzel. Nála hallotta a nagy elődök lemezeit. A jazz olyan világ, ami vagy azonnal elragadja egy életre az embert, vagy nem. Őt olyannyira elragadta, hogy innentől  meg sem állt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Jazz Tanszakáig, ahol 1979-ben diplomázott. Még ma is szívesen játszik jazz klasszikusokat, habár szerinte önálló utat kell járni. Együtt kell rezegni a hangszerrel, foglalkozni vele. Arra kell törekedni, hogy szinte bármit el tudjunk rajta játszani. A technikai tudásunk ne korlátozhassa zenei fantáziánkat. Figyelve a zenészeket, egyeseknél szerintem is tényleg csak azon múlik, hogy mennyire tudják szabadjára engedni képzeletüket, egyébként bármit le tudnak játszani. Akinél a fantázia és a technikai tudás párosul, bármire képes. Dreschnél ez is az is a legmagasabb szinten van. Mégis megmaradt egy végtelenül szerény, eredeti művésznek, aki mindig alázattal nyúl hangszeréhez.

Saját hangszert is feltalált, ez a fuhun, mely közelebb áll az ősi rezgéshez, mint a szaxofon. Hangzásában nekem közelebb áll a furulyához, kavalhoz, de nagyobb technikai lehetősegeket rejt. Előszeretettel használja lemezein, koncertjein ezt az általa megálmodott zeneszerszámot, melynek igazán kellemes a hangja. Egy teljes albumot  is szentelt neki.  Dresch két formációval szerepel jó ideje a zenei piacon. A Dresch Quartet és a Dresch Vonós Quartet nálam már régóta favorit. A két formáció más világ, de mindkettő teljesen egyedi és egyedülálló zenét játszik. Hallható, hogy Dresch a népzene jó ismerője és a népzenére építi kompozícióit. Innen indul, de bárhova eljuthat a dallamokon, improvizációkon keresztül. Az erős alapokra jól lehet építkezni. A Dresch Quartetben nekem mindig nagyon tetszett, hogy habár jazz, a zongorát “felváltotta” a cimbalom, így Dresch Mihály fúvós hangszerei mellett cimbalom, nagybőgő és dob szerepel, ami már azonnal egy sajátos hangzást kölcsönöz ennek a quartetnek. Aki nem ismeri mindenképp pótolja “hiányosságát”. Szerezze be, keressen rá lemezeire, koncertfelvételeire. Nem fog csalódni. Én magam, nagyon sokat hallgattam ezen lemezeket és tényleg igazán különleges élményt nyújtanak. 

A Dresch Vonós Quartet, bár ugyanúgy Dresch Mihály zenei világát tükrözi, más mint az előbb említett quartet. Közelebb áll a népzenéhez, mivel itt a dobot felváltja a brácsa, mely kicsit lágyabb hangzást biztosít a csapatnak, és másképp épülhetnek fel a harmóniák. Úgy mondanám, hogy ez kortárs népzene, népzene a ma emberének, a ma embereitől, akik a mai népzenei és népzenéhez közel álló zenék, zenekarok igazi nagyágyúi:

Dresch Mihály - szaxofon, fuhun, Ifj. Csoóri Sándor - brácsa, tambura, Zimber Ferenc - cimbalom, Bognár András - nagybőgő

Egy ennyire kreatív, elkötelezett nagyágyúnak, mint Dresch több zenekar “kell”, hogy zenei ötleteit megvalósíthassa. Társai, mivel gondosan összeválogatott művészek, képesek rá, hogy elkísérjék Drescht zenei utazásában és biztosítsák a hátteret zavartalan szárnyalásához. Természetesen helyenként ők is kiváló szólókkal tarkítják a remekbe szabott darabokat. 

A quartet legújabb lemeze, mely a Reptető címet kapta,  méltó folytatása az életműnek, sőt a hét új szerzemény nekem még bátrabb, még kísérletezőbb, mint elődei. Dresch Mihály 69 évesen, egy Kossuth-díj, Liszt Ferenc díj és még számtalan elismerés után is ugyanolyan kísérletező és aktuális zenét képes játszani, mint ahogy Tőle azt megszokhattuk. Mégis minden új lemeze más és más. Ami közös, az az utánozhatatlan feeling, amit csak Ő tud. Úgy tűnik még egyáltalán nem fáradt bele abba amit csinál. Nem veszít lendületéből, szellemességből, kiszámíthatatlanságából, de mindig bölcsebb, kiforrottabb. Érződik a vonós quartet lemezein, hogy tagjai nagyon szeretnek együtt zenélni. Ezek a darabok az elsőtől az utolsó részletig csodálatosan kidolgozottak. Nincsenek elnagyolt, “alibi” részek, dalok. A Reptető című lemez hallgatásakor úgy éreztem, mintha ez egy válogatás album lenne és az elmúlt időszak legjobb ötleteit rögzítette volna a csapat. Ahhoz, hogy ennyi jó dal szülessen, nagyon sok együtt muzsikálásra, közös és saját gyakorlásra van szükség. Sőt együtt töltött időre, beszélgetésre, barátkozásra is. 

Azt kívánom Nekik, hogy ezt a lemezt és a korábbi szerzeményeiket is legyen alkalmuk sokszor, sok helyen bemutatni a közönségnek. Nekem a 2024-es karácsonyi időszak kedvenc korongja lett. Remélem mi magyarok az ilyen zenekarok művei által ráeszmélünk arra, hogy világszínvonalú produkcióink vannak, melyek a világ bármelyik színpadán megállják a helyüket és melyekre nagyon büszkék lehetünk! Dresch Mihály igazi hungarikum, igazán erős magyar brand. Büszkék lehetünk rá, mint az amerikaik, mondjuk Charlie Parkerre. Hallgassunk sok jó zenét, egészségünkre!

A lemez a Fonónál itt található »»
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása