Az Alkotó - látványos sci-fi a mozikban

2023. október 02. 10:01 - The Critic

Gareth Edwards 2016-ban a Rogue One megrendezésével egy csapásra ismert (és elismert) direktor lett a világ sci-fi rajongói számára. Az antré tehát sikeres volt a brit rendező számára, így mindenki nagyon várta már tőle az Alkotót, mely egy erősen beharangozott sci-fiként lett világszerte promótálva. Megtekintve a filmet a hype nem volt túlzás de kizárólag csak a látvány szempontjából. A történet és a tartalom már sajnos nem annyira jó, mint ahogyan azt az előzetesek és a bevezető vélemények sugallják.

az_alkoto.jpg

A kép forrása: LINK 

De miről is van szó, miről szól az Alkotó (ha nem akarod ismerni a sztorit, akkor ugord át a bekeretezett részt).

Adott egy alaphelyzet: a nem túl távoli jövőben a világ robotokkal van tele, melyek jelen vannak az élet minden területén (ők dolgoznak a gyárakban, ők szolgálnak fel az éttermekben és ők adják a rendőröket is). A film sztorijának előzménye egy rövidke felvezetés, mely csak szóban hangzik el arról, hogy egy nap a robotok szembefordultak az emberiséggel, amiből háború lett és egy atombomba felrobbanása Los Angeles kellős közepén. Egy millióan haltak meg a katasztrófában. Válaszul az USA szembefordult a robot-kérdéssel és leépítette saját területén a droidokat, sőt elhatározta, hogy globális harcot hirdet a többi országban még korlátlan hatalmat birtokló mesterséges lények ellen. Ebben a harcban legfőbb ellenfél egy ázsiai terület, ahol a helyi ember-lakosság mindenben támogatja a robotokat. Idáig az előzmény-történet, a film itt veszi fel a fonalat, a karakterek ebben a környezetben mozognak. Első helyen a főszereplő: Joshua (John David Washington), aki az amerikai hadsereg őrmestere. Egy bevetésen megismeri szerelmét, Mayát (Gemma Chan) aki a robotok legfőbb támogatója (mint később kiderül legfőbb vezetője is, mint maga az Alkotó). A hadsereg lecsap a nő csoportjára és a tűzharcban a nő is elesik. Joshua besokall és visszavonul a további szolgálattól. Megkeresi azonban a hadsereg és elárulják neki: Maya életben van és neki kell felkutatnia. Joshua elvállalja a megbízást, elmegy az ázsiai bevetésre, melyen megismeri Alphie -t (Madeleine Yuna Voyles). A kislány mesterséges lény, de különleges mert szokatlanul fejlett és nagyon emberi. Kiderül, hogy ő Maya gyermeke és valami módon Joshuáé is. A férfi innentől teljesen megváltozik: a robotok oldalára áll és a kislánnyal összefogva próbálja felkutatni Mayát, hogy megvédelmezze. A küzdelem tehát pólust vált: a néző már nem az embereknek, hanem a robotoknak kezd szurkolni, akikről kiderül, hogy nagyon is érző lények, akik nem akarnak semmi rosszat csak jogot ahhoz, hogy létezhessenek. A hadsereg azonban a Nomád nevű szuper-fegyverrel a robotok teljes megsemmisítésére készül, így az egyetlen mód arra, hogy a robotokat megmentsék az, ha a Nomádot kiiktatják. Ez lesz tehát Joshua célja is, hogy ezzel a gyermeket és Mayát is megmentse.

A sztori tehát enyhén szólva zavaros: a robotok hol atombombát felrobbantó gonosz teremtmények, hol emberi vonásokat mutató, jóságos lények, akiket meg kell menteni a gonosz emberi hadseregtől. A script láthatóan csak arra fókuszál, hogy központi témává tegyen egy manapság aktuálisnak tűnő problémát: a mesterséges intelligencia mibenlétét, de azzal már nem törődik, hogy a nézőben zűrzavart okoz csapongó történetfűzésével. A végső érzés mégis az marad bennünk, hogy a robotok jók és a mesterséges intelligencia is lehet emberi. A vitatható üzenet megosztó módon kerül tálalásra így nem lehetünk hibáztathatóak, ha a legkevésbé sem értünk egyet az Edwards sugallta tanulsággal, mely szerint nem kell félnünk az MI-től. 

Ami a látványt illeti: nem lehet okunk panaszra, az Alkotó egy nagyon gazdag képi világgal elkészített film, rengeteg izgalmas jelenettel. Láthatunk átélhető meneküléseket, tűzharcokat és ezernyi féle robotot is, akik közt akad ember arcú (idős, fiatal) és "bádog-külsejű", sajátságos formájú fej-szerkezettel. A robotok egy része emberi tulajdonságokat mutat: zenét hallgat, cigizik, eszik-iszik és valódi érzelmeket mutat: tud szeretni, ragaszkodni és félni. Ahogyan a film története előrehalad, úgy lesz egyre árnyaltabb bennünk is a robotok megítélése. Kezdetben idegenkedünk tőlük, majd megszokjuk őket végül emberekként tekintünk rájuk, akiket indokolatlanul üldöznek az emberek, miközben ők csak "élni akarnak". Ez a sajátos ellentmondás az "élő gépekkel" a film egyik legérdekesebb gondolata. 

Az Alkotó érdekes és látványos film egy kevéssé kidolgozott alaptörténettel, mely ugyanakkor mégis gondolatébresztő a napjainkban egyre aktuálisabb mesterséges intelligenciáról. Értékelésem: 70%, három és fél csillag.

3esfel_csillag.jpg

also_filmkritikus.jpg

2 komment

A Netflix új sikerfilmje: Sehol

2023. október 01. 10:21 - The Critic

A Magyar Filmadatbázis oldalán már írtam erről a spanyol túlélős moziról (nálam mindig első a Mafab), de saját blogomon is megemlékeznék róla, mert nagyon ritka a Netflixen az érdekes film. Márpedig a Sehol (Nowhere) a maga nemében különlegesség, sok izgalommal, így érdemes róla írni. Mi is a sztori lényege?

sehol_film.jpg

Röviden az alaptörténet:

Adott egy jövőbeni disztópikus diktatúra, ahol nincs élelem így a karhatalom szigorúan lép fel a túlnépesedés ellen. Ezt konkrétan úgy teszik, hogy legyilkolják a kisgyermeket vállalókat és terheseket. Ebből a közegből szeretne elszökni (érthető módon) Mia és Nico, akiknek uti-céljuk Írország (az óceán túlpartján). Kisgyermeküket már ott akarják világra segíteni, Mia ugyanis 9 hónapos terhes. A szökést egy konténer-hajón tervezik, ám az emberekkel teli konténerüket kiszúrják a katonák még a kikötőben és mindenkit megölnek. Mia azonban túléli (Nico már korábban elszakad tőle és egy másik konténerbe kerül). A nő teljesen egyedül maradva a maga konténerében feljut egy hajóra és megindul a szabadság felé. Itt azonban fordulat történik: a hajó hatalmas viharba kerül és a konténerek egy része (Miáé is) az óceánba zuhannak. Innentől a nő teljesen magára maradva hányódik a tengeren egy teljes hónapon keresztül. Itt, a konténerbe zárva kell világra hoznia gyermekét és itt kell kitalálnia azt is, hogy miként jut ki a konténer tetejére illetve hogyan szerez maguknak élelmet. Megkezdődik a verseny a túlélésért: mi következik be hamarabb: a konténer elsüllyedése, Miáék éhhalála vagy a megmenekülés egy hajó által (esetleg partot érve)?

A film egy igazi túlélős történet, melyben akadnak ugyan hiteltelenségek mégis izgalmas szórakozást nyújt számunkra. Nézzük előbb a hiteltelenségeket: az első mindjárt az, hogy képes e egy átlagos teher-konténer egy teljes hónapon keresztül lebegni az óceánban elsüllyedés nélkül? Nehéz megítélni, de számomra ez túlzásnak tűnik. A második probléma a nyers hal fogyasztás, mely megint csak nehezen elképzelhető, tekintve, hogy Mia heteken keresztül így táplálkozik. (Az első napokban még van nála szendvics, meg egyéb étel.) Végül ott van a vízhiány problémája is: egy felnőtt nő számára 25-30 napra (még napi egy literrel számolva is) 25-30 liter víz szükséges az életben maradáshoz, ennyi pedig nem áll rendelkezésére (noha az esőzésekkor megpróbál valamennyi édesvizet felfogni, azok csak cseppek igazából).

Most nézzük a pozitívumokat: kétségtelen, hogy Anna Castillo jól alakítja a túléléséért küzdő, kétségbeesett nőt, aki ugyanakkor találékony, talpraesett és okos is, hisz megtalálja minden nehézség megoldását. Kivágja a konténer tetejét, halfogó hálót készít, sebet varr miközben életben tart egy újszülött csecsemőt is. Pestiesen szólva "ez nem semmi" példát mutat a nézőknek arról, hogy soha ne adjuk fel, mindig küzdenünk kell az életért (és önmagunkért). A végkifejlet még drámaibbá teszi az egészet, amit természetesen nem árulok el, legyen meglepetés Mia kalandjának vége. 

A Sehol egy érdekes és izgalmas túlélős film, ami bár valóban sok túlzást tartalmaz mégis feledteti ezt velünk a legfőbb karakterért való izgulás és a szenvedéseivel való azonosulás. Albert Pintó egy olyan újabb spanyol filmet készített, mely a Nagy pénzrablás és a Platform után méltán öregbíti a hispán filmek elismertségét. Értékelésem: 75%, csillagokban kifejezve 4 csillag az 5-ből:

4csillag.jpg also_filmkritikus.jpg

1 komment

Vasember (2008)

2023. július 30. 21:06 - The Critic

A Marvel film-univerzum egyik legjobb darabja a 2008-ban készült és Jon Favreau által rendezett Vasember (Iron Man). A központi karaktert, Tony Stark milliárdos üzletembert (és fegyvergyárost) Robert Downey Jr alakítja, mégpedig zseniálisan. Sokak szerint a karakterhez a mintát napjaink egyik híres vállalkozója és multi-milliárdosa: Elon Musk szolgáltatta, aki 2023 június 1-én a CNBC szerint a világ leggazdagabb embere lett (újra). Tony Stark mihaszna ember, aki féktelen hedonizmussal és piálással csak az élvezeteknek él és még saját üzleti ügyeit is más intézi helyette, mégpedig mindenese, a gyönyörű Pepper Potts (Gwyneth Paltrow). Egy nap azonban minden megváltozik.

vasember.jpg

A kép forrása: port.hu

Amikor egy alkalommal Tony a Közel-keletre utazik egy fegyver-üzlet kapcsán, katonai menetoszlopát idegenek támadják meg és így egy helyi muszlim hadúr fogságába kerül. A kényelemhez szokott férfiben minden megváltozik: szíve köré repesz-szilánkok kerülnek (az elfogása során kibontakozó tűzharc miatt), így folyamatosan működtetett erős elektromágnest kell örök életében működtetnie testében, mely távol-tartja szívétől a végzetes és tűhegyes fémdarabokat. Az első ilyen szerkezetet egy helybéli rabtársa építi mellkasába (aki történetesen orvos). Ez még nagyon kezdetleges és egy sima aksiról üzemel. A másik törés Tony életében maga a fogság, ahonnan önerőből kell megszöknie. Mivel nagyon tehetséges mérnök, kitalálja, hogy fogsága alatt épít egy különleges páncél-öltözetet, melyben kisétálhat az őrök között (mert hiába tüzelnek majd rá). A napokig (talán hetekig) zajló munkában maguk az őrzői segítik, mert azt hiszik, hogy kérésükre egy fegyvert épít nekik. Így minden eszközzel ellátják, miközben nem is sejtik, hogy Tony egészen máson munkálkodik. A legelső iron man ruha végül jól szerepel, kezdetleges ugyan, de kijuttatja Tonyt a barlangból és hazakerülhet.

Innentől kezdődik a film második része, melyben kiderül, hogy az egykori léha playboy alaposan megváltozott. Már nem csak az élvezeteknek akar élni, hanem ki akar fejleszteni egy olyan ruhát, mely egyben fegyver-rendszer is és amelynek révén segíthet a világon, főleg azon a törzsön, melyet egykori fogva-tartói sanyargatnak a Közel-keleten. A ruha elkészül és JARVIS egy mesterséges intelligenciával bíró program vezérli. (Jarvis = Just A Rather Very Intelligent System, ami körülbelül annyit tesz, hogy Csak Egy Meglehetősen Nagyon Értelmes/Intelligens Rendszer.)

Tony Stark vasemberré válik és országos-, majd világhírnevet szerez magának. Miközben fellép az igazságtalanságok ellen, ráébred egy nap arra, hogy valódi ellensége egykori bizalmasa és fegyvergyárainak igazgatója: Obadiah (Jeff Bridges). Mivel közben Obadiah is elkészíti a maga különleges fegyver-öltözetét, kettejük végső harca egy igazi futurisztikus párharccá változik: gépe a gép ellen leosztásban, melyeket ők irányítanak.

A Vasember egy szórakoztató és izgalmas film, remek alakításokkal és Jon Favreau kitűnő rendezésével. Jó a script, remek az alaptörténet és sziporkázó a Gwyneth Paltrow - Robert Downey Jr páros játéka is. A legelső Vasember film sikere után, 2010-ben és 2011-ben is készült egy-egy újabb Iron Man fejezet (ez előbbi ugyancsak Jon Favreau rendezésében az utóbbi Shane Black direktori közreműködésével). A Vasember trilógia mindhárom része felkerült a 12 legjobb Marvel-film listájára (Jerico bloggal közös elbírálásban).

Ami a Vasember első rész értékelését illeti: 80-85%-ot kap tőlünk, az ötből minimum 4 csillagot, ami alig marad el az IMDb értékelésétől - 1,1 millió szavazó 7,9 pontos átlagától. 4csillag.jpg

also_filmkritikus.jpg

Szólj hozzá!

The Raid fimek - amikor turbóban megy az akció

2023. július 01. 17:49 - The Critic

Magam sem tudtam sokáig, de a Pencak Silat (vagy csak egyszerűen Silat) egy indonéz harcművészeti stílus, mely rendkívül népszerű Ázsiában. A villámgyors ütéskombinációkra, gyilkosan erős rugásokra illetve szúró - vágó eszközökre épülő harcművész-filmek jó ideje tarolnak az indonéz, thai és indiai mozi-kasszáknál. Nálunk Európában azonban csak néhány éve kezdtek népszerűek lenni. A kategória legjobbjai szerintem a The Raid filmek, melyek Magyarországon A rajtaütés (2011) és A rajtaütés 2 (2014) címen lettek ismertek. A helyzet úgy hozta, hogy én mindkettőt csak nem régiben láttam, de azonnal nagy hatást tettek rám.

rajtautes.jpg

A kép forrása: nytimes.com

A két rajtaütés film sztárja az 1983-ban született (jakartai) Iko Uwais, akit sokan (velem együtt) az új Buce Lee -nek tartanak. Rá is szolgált erre a megtisztelő címre mert elképesztő amiket csinál. Hihetetlenül gyors és bár csak 165 centi, félelmetesen erős rúgásokra és ütésekre képes. Ezt bizonyította is, amikor fiatalon sorra nyert bajnokságokat a 280 milliós Indonéziában, majd saját Silat iskolát alapított a fővárosban, Jakartában. Népszerűsége hazájában ekkor kezdett meredeken felfelé ívelni. A világ a 2009-es Merantau és a 2011-es The Raid filmek révén ismerte meg. Amerikában azonnal felfigyeltek Uwais különleges harcművész tehetségére és a fiatalember gyorsan jó barátságba került Gareth Evans rendezővel, aki már 2009-ben felkarolta. Az első Raid filmsikere után neki is fogtak együtt a második résznek. 

iko_uwais.jpg

Iko Uwais, az új Bruce Lee. A kép forrása: ethnicelebs.com

A legelső Rajtaütés-film voltaképp egy indonéz toronyház rendőri ostromáról szól. Az épület egy helyi maffiafőnök bázisa, akit a rendőrök nagyon szeretnének elfogni (vagy likvidálni). A behatoló különítmény azonban nem elég nagy létszámú (és felkészültségű) a hatalmas túlerővel szemben. A rendőr-osztagban kezdetben lebecsült helyzetben van egy fiatal kommandós, Rama (Iko Uwais), ám ő a legjobb verekedő közöttük, mint kiderül. Az összecsapás felörli a rendőröket csak ketten maradnak: Rama és egy sérült társa.

rajtautes2.jpg

A kép forrása: metro.co.uk

A második, 2014-es Raid film (The Raid 2: Berandal) véresebb az elsőnél és története is sokkal összetettebb. Ezúttal Rama (Iko Uwais) feladata a beépülés mégpedig a legnagyobb jakartai maffiába. Kapunk rengeteg villámgyors bunyót a Silat alkalmazásával, számtalan véres gyilkosságot, tűzharcot és üldözéses jelenetet. Vannak lefejezések, torok elvágások, késes párharcok, minden, ami turbó módba kapcsolja az akciókat. Annyira intenzív a látvány-világ hogy szinte beleszédülünk.

Közben többször is jön egy-egy fordulat, akad meglepetés és kiderül, hogy nem mindenki az, akinek látszik. A film segítségével kapunk némi bepillantást egy ázsiai nagyváros alvilágába is, megtapasztalva a hihetetlen kegyetlenségek közegét egy olyan rétegben, ahol szinte mindenki tud verekedni és a többség gyilkolt is már. A Raid karakterei közül mindkét részben kiemelkedik Mad Dog, akit egy másik hatalmas harcművész-tehetség alakít: Yayan Ruhian alakít. Az Uwaisnál jócskán idősebb Ruhian a John Wick 3-ban szerepel, alaposan megizzasztva Wicket egy verekedési jelenetben.

raid2.jpg

Yayan Ruhian. A kép forrása: kungfukingdom.com

A Raid filmek vadak és keménységben bőven túltesznek a John Wick illetve Tyler Rake filmeken. Mindenkinek ajánlom őket, de elsősorban az erős idegzetűeknek. Az viszont egészen biztos, hogy a harcművészet iránt rajongók fogják legjobban élvezni és értékelni (like me).

also_filmkritikus.jpg

 

Szólj hozzá!

Farkasokkal táncoló - egy 7 Oscart nyert különleges film

2023. május 08. 21:57 - Harper.

Az 1991-es esztendőben 7 Oscart nyert sikerfilm: a Farkasokkal táncoló (Dances With Wolves) teljesen méltó módon lett a filmtörténelem egyik leginkább elismert filmes alkotása. A sok helyen kalandfilmnek besorolt dráma egy különleges történet, mely az 1860-as évek Amerikájában játszódik és középpontjában az akkoriban egyre inkább visszaszoruló indiánok állnak, akiket egy velük összebarátkozó katona szemével láthatunk. A film rendezője és főszereplője is Kevin Costner, aki a Farkasokkal táncolóval lett a legmegbecsültebb filmesek egyike Amerikában (és szerte a világon is), miként maga a film is a legnépszerűbb drámák egyike. Ezt a filmet én még gyerekként láttam először és azóta is a TOP-10 legjobb film közé sorolom. Napjainkban alig-alig készítenek már hasonló műveket, noha a tolerancia, az elfogadás, a másként gondolkodás megértése és az eltérő kultúrák megbecsülése soha nem volt annyire aktuális mint épp a jelenkorban.

farkasokkal.jpg

A kép forrása: LINK

A film alapsztorija (Michael Blake alap-története) az 1863-as esztendőbe, a polgárháború sújtotta Amerikába "repít el" bennünket. Egészen pontosan Tennessee államban vagyunk, ahol nagyon komoly harcok zajlanak az északiak és a déliek között. A polgárháború még nem dőlt el, bár a fordulatot jelentő gettysburgi csata éppen ebben az évben hozza majd el az északiak lassú és fokozatos felülkerekedését. A film eseményeinek középpontjában az északiaknál szolgáló, 35 éves Dunbar hadnagy áll, aki épp az áthelyezését kéri a nyugati határvidékre, mégpedig egy hőstett elismeréseként. A parancsnokság teljesíti kérését, így Dunbar számára új kaland veszi kezdetét, ezúttal már távol a harcoktól.

Amikor megérkezik a Sedgewick erődbe, rá kell döbbennie, hogy az már régóta magányosan áll, és ő az egyetlen lakója. Nekilát az épület feljavításának és a saját maga számára kialakított furcsa napirend és egyszemélyes "laktanya" katonaivá tételének. Hamarosan azonban megváltoznak a dolgok: kapcsolatba kerül egy sziú törzzsel, melynek néhány tagja a kommunikáció megkezdése előtt alaposan megfigyeli őt. Ennek során veszik észre az indiánok, hogy a magányos katona egy környéken ólálkodó farkassal barátkozik össze és amikor játszik a félelmetes állattal az olyan, mintha táncolna vele. Innen kapja Dunbar az indiánoktól a "farkasokkal táncoló" nevet (és persze innen van a film címe is).

farkasokkal2.jpg

A kép forrása: LINK

Később a kapcsolatfelvétel már valódi kommunikációt hoz az indiánok és a katona között. Dunbar hadnagy megismerkedik a törzs szent emberével (Vergődő Madárral), az egyik legnagyobb harcosukkal harcossal (Szélfútta Hajjal), a törzsfőnökkel (Tíz Medvével), valamint Álló Ököllel, egy fehér nővel, akit még gyermekként fogadott be a törzs. Dunbar becsületes és bátor cselekedetei nyomán fokról fokra kölcsönös elismerés és csodálat épül ki közte és a sziú törzs tagjai között. Dunbar egyre inkább beépül a törzsbe, izgalmas szerelmi kalandba bonyolódik Álló Ököllel, és életre szóló barátságot köt a bennszülöttekkel.

A film révén bepillantást nyerünk az indiánok egyszerű életébe, fokozatosan megismerjük gondolkodásukat és egy ponton túl rájövünk arra, hogy korántsem vademberek, hanem érző, értékes egyéniségek, akik békére, szabadságra vágynak, miközben ők is tele vannak félelmekkel és bizonytalanságokkal. A Farkasokkal táncoló megtekintése valódi film-élményt ad számunkra, hiszen kapunk egy gyönyörű történetet, izgalmakat, elgondolkodtató párbeszédeket egy szerelem kibontakozását és persze csodálatos képeket is az amerikai határvidékről. Fantasztikus a film zenéje (John Barry), nagyszerűen kifejezi az események drámai hangulatát.

farkasokkal_tancolo3.jpg

A kép forrása: LINK

Ha átmenetileg el is veszítjük olykor hitünket abban, hogy mi a fontos az életben, az ilyen filmek elgondolkodtatva visszaállítják értékrendünket, megmutatva, hogy a becsületesség, a jóindulat, az őszinteség, a mások elfogadása és a nagylelkűség olyan értékek, melyekkel megnyerhetünk másokat és megmenthetjük saját életünket is, miként a filmbeli John Dunbar is megmentette a világ egy darabkáját (saját lelkével együtt). 

Jó lenne, ha a fiatal generációk, a mai ifjúság is megismerné ezt a filmet és nem merülne feledésbe az egyik legjobb valaha készült mű, a maga nagyon is aktuális gondolataival és értékrendjével.  

also_filmkritikus.jpg

Szólj hozzá!

Túl az Óperencián (1992)

2022. június 06. 22:15 - Harper.

tul_az_operencian.jpg

[port] Rendező: Ron Howard Főszereplők: Tom Cruise és Nicole Kidman, Műfaj: romantikus történelmi kalandfilm

Egy kevéssé ismert történelmi kalandfilm, a XIX. század végi Amerikából, sajátos történettel, melyben rengeteg emberi érzés jelenik meg, a humortól a drámáig. Az alap-sztrori szerint Joseph Donelly (Tom Cruise) Írországból, paraszti sorból menekülve vándorol Amerikába, ahol mindent elkövet boldogulásáért. Kezdetben gyári munkás, később vasútépítő melós, majd földfoglaló lesz, miközben mellészegődik a szintén sorsa elől menekülő előkelő Shannon is (Nicole Kidman).

Kapcsolatuk érdekesen alakul, a kezdeti távolságtartástól a szenvedélyes szerelemig. Joseph bár egyszerű jobbágyfiú, egészen jól boldogul a nagyvárosias közegben, míg Shannonnak titkolnia kell előkelő származását és még így sem tud egyről a kettőre jutni. Eleinte (a hajón) a fiú, mint Shannon inasa szerepel az emberek előtt, később pedig Bostonban a nő kénytelen bátyjaként feltüntetni a szegény külvárosiak előtt. Egymásra utaltságuk közelebb hozza egymáshoz őket. Kiderül, hogy hasonló dolgokra vágynak: saját földre és önálló, szabad életre. Közben felbukkannak a Shannont felkutatni érkező szülők, gonosz intézőjükkel, így a két fiatal elszakad egymástól. Ám a határszélen újra találkoznak, hisz a földfoglaló versenyen mindketten indulnak.

Láthatjuk az 1800-as évek végének Amerikáját, izgulhatunk csupasz-öklű bunyókon (Tom Cruise remek bokszot mutat nekünk), megismerhetjük a vasútépítők és földfoglalók életét és a XIX. századi Egyesült Államok különleges történelmi légkörét. A legvégén még egy kis mondanivaló is kikerekedik: "teljesülhetnek vágyaink, ha mindent megteszünk értük". Értékelés: 85%.

also_filmkritikus.jpg

Szólj hozzá!

Galaxis örzői (2014)

2021. december 05. 11:53 - Harper.

Számomra az első igazán humorról szóló Marvel rész a 2014-es Galaxis őrzői (Guardians of the Galaxy), mely nálam örök kedvenc és előkelő helyen szerepel kedvenceim 250-es listáján is, mégpedig az első 15-ben. Chris Pratt ökörködése, a szexis Zoe Saldaña játéka illetve a milliónyi laza poén határozottan feldobják a filmet, mely akciójelenetekben, bunyókban ugyan alulmarad számtalan Marvel-produkcióval szemben, ám könnyed és stílusos humora illetve remek zenéi mégis a legjobbak közé sorolják. Nekem bejön a Galaxis őrzőinek kis csapata is: Quill, Gamora, Drax, Groot és Rocket (a mosómedve), mert mindannyian külön kis egyéniségek és remek karakterek. Az elmúlt években többször megnéztem a Galaxis őrzőit és mindig elszórakoztatott.

galaxis_orzoi.jpg

Számolni sem tudom, hogy hányszor láttam ezt a filmet és mindig jobb kedvre derített. Sajnos a Galaxis örzői 2 már sokkal gyengébb, de a franchise akkor is nagy kedvencem. Chris Pratt mint "űr-lord" óriási ebben a filmben, ami azért is érdekes, mert más produkciókban többnyire felejthetőt nyújt. Zoe Saldana (Gamora) fantasztikus és Bautista (Drax) is uj oldalát mutatja meg.

A sztori egyszerű: a gonosz Ronan es még gonoszabb Thanos ellen összeálló kis csapat a galaxis leglazább figuráit tömöríti, akik közt ott egy mosómedve, Mordály és egy humanoid-fa Groot is. Összefognak, hogy megmentsék a világot a pusztulástól. Összesodorja őket, hogy egyszerre kerülnek börtönbe, ahonnan aztán együtt is szöknek meg, csapattá kovácsolódva.

Remek a script és James Gunn rendező is kitett magáért. Jók a párbeszédek, tetszetősek az akciók és valahogy működik az egész nem csak Marvel-rajongók számára. A humor teljesen áthatja ezt az egyébként komor és disztópikus közeget, melyben a karakterek mozognak. Búskomorság ellen biztos "gyógyszert" jelent az egész.

Értékelésem: erős 85%! Ami a filmben hallható zenéket illeti Quill féltve őrzött és agyonhallgatott walkmanjából, egy 70-es évekbeli együttest a Blue Swede -t illeti az elismerés. Legjobbjuk, a Hooked on a Feeling. Milliószor újra-hallgatható: LINK. Feldobja a filmet.

A film legjobb számai a 70-es évekből:

Szólj hozzá!

Itt A nagy pénzrablás az ötödik évaddal - Más szemszögből nézve

2021. szeptember 04. 23:31 - Harper.

Előrebocsátom: szeretem a Nagy pénzrablás című 2017-es spanyol akciófilm sorozatot a Netflixen, mely szeptember 3 óta már ötödik évadánál jár óriási sikert aratva szerte a világon. Amint lehetett azonnal megnéztem a legelső évadot, majd sorra a többit is (a legújabbal együtt) és elismerésem csak nőtt Álex Pina és Jesús Colmenar csapata iránt, rajongva Álvaró Morte, Itziar Itono és Úrsula Corberó játékáért is. Jelenleg elérhető az első 4 évad 38 része mellett az ötödik évad 5 része is, így összesen már 43 db, egyenként átlagosan 45 perces fejezetet élvezhetünk végig.

penzrablas1.jpg

A kép forrása: lifestyleasia.com

Bár minőségileg két jól elkülönülő részre tagolható a sorozat (az első két évad valóban fantasztikus epizódjaira illetve az összes többi évadra) egy folyamatosan izgalmas, jól kidolgozott és szórakoztatóan kivitelezett történetfolyamról beszélünk. A madridi királyi pénzverde kirablása mellett a spanyol aranytartalék megszerzésének izgalmait is végigélhetjük, egy-egy zseniálisan kitervelt, körmönfont terv végrehajtását megtekintve. A rablók pedig különleges karakterek: El Profesor, Tokio, Murillo nyomozó (Lisszabon) és a többiek (mindannyian egy-egy világváros nevét viselve) sajátos életutat, rögös bűnözői múltat maguk mögött tudva vállalkoznak a történelem legnagyobb akcióira. Hősökké válnak a világ számára, minden részben újabb és újabb fordulatokat, kalandokat megélve.

Ugyanakkor ... tegyük hozzá: bűnözők, mások pénzének elrablói, akik nem tisztes munkával, hanem erőszakkal tesznek szert vagyonukra. Mégis mindenki nekik szurkol, mert igyekeznek senkit nem megölni és mert nem konkrét emberektől lopnak, hanem az államot károsítják meg (pénzt nyomtatnak). Bár egy ország aranytartalékának elrablása az egész államot válságba döntheti, ebbe senki nem gondol bele, mert a felszín egy 8 fős (majd még több tagból álló) elszánt csapat, bátor helytállással.

Ami viszont kevéssé értelmezünk első látásra: ... a Nagy pénzrablás valójában kudarcok sorozata

Az elsőre talán meghökkentő kijelentés mögött elgondolkodtató tények állnak [innentől némi spoilerrel kell számolni a folytatásban]: az első rablásban meghal az egyik legfontosabb szereplő, majd a siker után a többiek sem élvezhetik vagyonukat a folytonos menekülés miatt. Aztán ott kell hagyniuk még ezt a bujkáló életet is egy újabb akció kedvéért, melyben újabb kulcsszereplők halnak meg.

nagy_penzrablas.jpg

A kép forrása: koimoi.com

Van, aki élőhalottá válik és utána távozik a túlvilágra, van akit szitává lőnek a kommandósok, van, aki golyót kap a fejébe és van olyan is, aki bár túléli az akciókat, közben kínzásokat kell, hogy végigszenvedjen. Mindannyian ott kényszerülnek hagyni családjaikat, szeretteiket és végig kell nézniük barátaik halálát is. Közben véreznek, szenvednek, kínlódnak és folyamatosan a halállal néznek szembe. Sokszor szembesülnek kudarcokkal, kitervelt akcióik meghiúsulásával. ... Felmerül a kérdés: fényes sikernek tűnik mindez? Irigylésre méltó a rablásokban résztvevők sorsa? Cserélnénk velük? Jobb a halál megkockáztatása illetve családtagjaink, barátaink elvesztése a vagyon megszerzéséért vagy akkor már inkább a régi, megszokott életünket akarnánk (sokkal kevesebb pénzzel, viszont élve és családunkat megtartva)?

nagy_penzrablas2.jpg

A kép forrása: wallpapercave.com

A nagy pénzrablás története a túlzások sztorija, mely erősen a "ló túloldalára" viszi értékítéletünket, megengedhetővé, sőt vágyott céllá téve az állandó akciózást, harcot és adrenalin-függést. De persze nem bánjuk, mert nem mindezeken elgondolkodni akarunk, hanem szórakozni és izgulni, találgatva a Professzor újabb és újabb zseniális húzásainak végkimenetelét. Ez a La casa de papel titka, ezért élvezzük annyian (és annyira). Azt a bizonyos "másik szemszöget" pedig hanyagoljuk. Legalábbis azokra a fantasztikus 45 percekre. /09.04.23:30/

csik.jpg

Hasonlóan érdekes posztjaink: Shot Caller - ütős börtön-dráma, A 10 legjobb Marvel, A John Wick karakter, Leon a profi, 22 mérföld,

also_filmkritikus.jpg

Szólj hozzá!

Egy ütős börtön-dráma: Shot Caller (2017)

2020. július 17. 21:37 - The Critic

A börtönös filmek egy teljesen különálló stílus-irányzattá nőtték ki magukat az utóbbi években (évtizedekben) és a "műfajnak" saját rajongói közössége alakult ki. Magam is megszerettem ezeket a történeteket, mert rengeteg minden tanulható belőlük a küzdeni akarástól a kitartáson át egészen az értékeink megbecsüléséig terjedően, nem beszélve egy rejtélyes és az átlagemberek elől elzárt világ megismeréséről. A Ric Roman Waugh rendezte Shot Caller (A góré) egy jóbarátom ajánlására került "látókörömbe" és az ő javaslatára ültem le elé, amit a legkevésbé sem bántam meg. A 2017-ben mozikba kerülő és az IMDb szavazóknál rögtön 7,3 pontos tetszési indexet kiérdemlő börtönös dráma a Rotten Tomatoes kritikusaitól is megkapta a 70% -ot, ami azért arra utal, hogy a "szakma" szerint is figyelemre-méltó filmről van szó. A kedvező fogadtatás több dolognak volt köszönhető, melyek közül az első a Dániában született és többek közt a Trónok harcából ismert Nikolaj Coster-Waldau játéka. shot_caller.jpg

A film ütős jellegét második helyen maga a sztori adja. (Innentől spoiler ALERT!) Adott egy teljesen hétköznapi fickó, Jacob (Nicolaj Coster-Waldau), aki bár sikeresnek mondható életet él - szép, szerető feleséggel, egy egészséges fiú-gyermekkel, stabil egzisztenciával (nagy házzal, biztos állással ... stb) - mégis elkövet egy nagy hibát, mely teljesen megváltoztatja életét. Egy nap ittasan ül autójába - barátaival illetve feleségével együtt - és áthajtva a piroson tragikus közlekedési balesetet okoz. A katasztrófában meghal az autóban ülő barátja, így a bíró elrettentésül 7 év letöltendő börtönbüntetésre ítéli.

A film két szálon futtatja az eseményeket: az egyiken nyomon követhetjük Jacob börtönbeli "életét" a másikon pedig a szabadulása utáni történéseket figyelhetjük végig (azt, hogy mi történik vele, miután kikerül a "kóterből). Ami az előbbit illeti: Jacobbal együtt éljük át az első mellbevágó traumákat: egy másik rab megerőszakolását (rögtön az első napon) és annak felismerését, hogy muszáj egy börtönbeli csapathoz csatlakoznia, ha nem akar áldozattá válni odabenn. A csatlakozásnak viszont komoly ára van: védelmet kap a többi rabbal szemben, viszont időről időre meg kell tennie bizonyos dolgokat saját bandájának. Ezek közé a bizonyos "dolgok" közé tartozik például egy gyilkosság (egy állítólagos besúgó rab kiiktatása), illetve kábítószer becsempészése (saját testében elrejtve az anyagot). Egy idő után Jacob pontosan olyanná válik, mint a többiek: kitetovált, kigyúrt vadállat lesz belőle.

shot_caller2.jpg

A történet sajátossága, hogy a főhős nem tud megállni a börtönbeli "lejtőn": egy belső börtön-zavargás alkalmával felveszi őt egy udvari kamera, ahogyan egyik társát mentve leszúr egy másik rabot. Súlyosbítják ítéletét, így végül 10 évet tölt odabenn. Fontos fordulópont, hogy szabadulása előtt bandájának feje "a szörny" (Holt McCalany) értésére adja: odakinn is neki kell majd dolgoznia. Jacob megdöbben a bejelentésen és bár először meggyengültnek látszik (első alkalommal elítélése óta), végül úrrá lesz kétségbeesésén. Elhatározza, hogy mindenáron megkíméli családját az alvilágtól. A sztorinak mindvégig fontos eleme Jacob viszonya feleségével és fiával: börtönbe kerülése után még egy darabig tartja a kapcsolatot feleségével, ám fiát a kezdetektől távol tartja a fegyháztól (és így önmagától is).

Amikor kiengedik: ravasz tervet eszel ki: elgáncsolja a Szörny fegyvercsempész akcióját, elhárítja az FBI ajánlatát (arra vonatkozóan, hogy téglájuk legyen) és még a családját fenyegető bandavezér jelentette veszélyt is elhárítja. Természetesen nem árulom el a csattanókat (zseniális tervének részleteit), de annyit igen: apró győzelmeiért Jacobnak megint nagy árat kell fizetnie: visszakerül a sittre és ezúttal életfogytiglani ítéletet kap (most már mindörökre, végérvényesen búcsúzva családjától).

A Shot Caller elgondolkodtató film: a felvázolt sztori ugyanis bármelyikünkkel, bármikor megeshet. Egyetlen botlás, egyetlen hiba (mondjuk egy ittas vezetés közben elkövetett baleset) és olyan helyzetbe kerülhetünk, melyből csak nagy árat fizetve szabadulhatunk. A kérdés csak annyi: képesek lennénk e ennek az árnak megfizetésére. A filmbeli Jacob életben tudott odabenn maradni, de túlságosan megfelelt a benti világnak, így az végül magába szippantotta (és rabjává tette egész életére). 

shot_caller3.jpg

Negatív kritika, hogy egy hétköznapi ember ilyen mértékű metamorfózisa már-már a hihetőség határát súrolja. Egy szerető családhoz kivágyódó rab ugyanis, akinek van vesztenivalója és életcélja sokkal óvatosabb odabenn és a "penge élén" megmaradva arra törekszik, hogy életben maradása mellett ki is tudjon majd egyszer jutni a szabad életet folytatva. Jacob viszont a filmben mindent arra tesz fel, hogy a börtönbeli társadalomba sikeresen beilleszkedjen és közben elvág minden esélyt arra, hogy egyszer visszatérhessen családjához. Mondhatni kissé túltolja a börtön-team dolgot és 47 évesen élve temetteti el magát.

Pozitívum ugyanakkor, hogy hihetetlen önfeláldozást láthatunk a főhőstől, aki mindent elkövet családja védelméért. Helyt áll amikor kell, összeszorított fogakkal küzd, amikor muszáj és végigcsinál mindent, amit helyzete megkövetel. Nikolaj Coster-Waldau nagyon jó alakítást nyújt, talán élete legjobbját. Ami a többieket illeti. felbukkan rendőrtisztként Benjamin Bratt és feleségként Lak Bell (ismertebb nevek), de komolyabb teljesítményt inkább Jon Bernthal -tól és Holt McCallany -tól láthatunk; előbbi a sittes bandatag (később áruló) Shotgun szerepében, utóbbi pedig a góré (bandavezér) "The Beast" (a szörny) karakterét alakítva. (McCallanytól alig néhány mondatot hallunk csupán, mégis emlékezetes minden vele készült scene és erős a "jelenléte" a filmvásznon.)

Kiemelkedő a rendezés és a script is, elismerés mindkettőért. Összességében a Shot Caller nehéz film - talán csak a Felon -hoz mérhető (ami a műfaj legjobbjai közé tartozik) - kemény élethelyzetek és konfliktusok megmutatásával "sokkolja" a nézőt, kényelmetlenül szembesítve bennünket önmagunkkal. Értékelésem: 80%. 

4csillag.jpg 

also_filmkritikus.jpg

2 komment

A 10 legjobb Marvel film

2020. június 20. 11:40 - The Critic

A Marvel-produkciók évek óta tarolnak a mozik jegypénztárainál és bár most a járványhelyzet miatt szinte minden megállt a filmuniverzumban, novemberben már várhatjuk a Fekete Özvegyet, jövőre pedig az Örökkévalókat, melyek ugyancsak "kasszarobbantó" filmeknek ígérkeznek; így nem maradunk Marvel nélkül az elkövetkező fél évben sem. (És akkor még nem említettük a DC-Univerzum nagy dobását, a 2021-ben debütáló, HBO Max streaming szolgáltatónál megjelenő Igazság Ligája rendezői változatot.) Miközben várjuk az újabb Marvel részeket, érdemes elgondolkodnunk az eddigi epizódok sorrendjén is: melyek voltak az eddigi legjobb fejezetek? A Film-kritikus blog több szempont figyelembevételével készítette el listáját, mely reméljük elnyeri tetszéseteket! [Kapcsolódó lista: Filmelemző Marvel listája - 2019]

10. Pókember (2002) 

marvel1.jpg

Az elmúlt 18 évben (2002 óta) éppen 7 darab Spider-Man film készült: Pókember 1., 2., 3., A csodálatos pókember 1., 2., Hazatérés (2017) és a Pókember Idegenben (2019). Ezek közül a legelső, 2002-es változat volt szerintem a legjobb, mégpedig Sam Raimi remek rendezése és a "legjobb négyes": Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Willem Dafoe és James Franco fantasztikus játéka miatt. Jó a forgatókönyv, ütősek az akció jelenetek és koherens az egész sztori úgy, ahogy van. Kevés Marvel-10-es listán szerepel, de nálam éppen befut utolsó helyre, felsorolt erényei miatt.

9. Bosszúállók 4 Végjáték (2019)

marvel2.jpg

Bosszúállók lázban égett ország 2018 áprilisában, majd rá egy évre, 2019 áprilisában is, amikor előbb az Avengers harmadik (Infinity War), majd negyedik (Endgame) epizódját játszották a mozik. És a Végjáték aztán tényleg kasszát robbantott: 2,79 milliárd dollár összbevételt hozott a Marvel Studios konyhájára. És szó, ami szó: ütős is lett nagyon. Iszonyúan látványos, fordulatos, szinte lenyűgözően inger-gazdag produkció, mely már szinte túl sok is (legalábbis nekem). Nyilván nem hagyható ki az első 10-ből, én sem felejtkezek meg róla, de a kilencedik helynél előrébb sajnos nem tehetem.

8. Amerika Kapitány 2 - A tél katonája (2014)

marvel_wintersoldier.jpg

Nem tagadom nagy "Amerika Kapitány rajongó" vagyok, így kicsit elfogultan viszonyulok az eddigi három Steve Rogers epizódhoz, azok közt is a Tél katonájához, melynek scriptje nagyon megfogott. Bucky Barnes (Sebastian Stan) felbukkanása zseniális húzás és Samuel L. Jackson illetve Robert Redford szerepeltetése is sokat dob a filmen. (Scarlette Johansson is kitűnő formában van.) Nagyon tetszetősek a látvány-jelenetek és bunyók, az egész epizód végig lendületes és izgalmas. Vagy tucatszor láttam, így nyugodtan mondhatom: méltán kapott 90%-ot a Rotten Tomatoes kritikusaitól.

7. A galaxis őrzői 1. (2014)

marvel_galaxis.jpg

Számomra az első igazán humorról szóló Marvel rész a 2014-es Galaxis őrzői volt, hat évvel ezelőtt. Chris Pratt ökörködése és a szexis Zoe Saldaña játéka határozottan feldobják a filmet, mely akciójelenetekben, bunyókban ugyan alulmarad számtalan Marvel-produkcióval szemben, ám könnyed és stílusos humora illetve remek zenéi mégis a legjobbak közé sorolják. Nekem bejön a Galaxis őrzőinek kis csapata is: Quill, Gamora, Drax, Groot és Rocket (a mosómedve), mert mindannyian külön kis egyéniségek (remek karakterek). Az elmúlt években többször megnéztem és mindig elszórakoztatott.

6. Deadpool 1. (2016)

marvel_deadpool.jpg

Valahogy külön kategóriát képez a Marvel-világban Deadpool és ennek megfelelően új típusú filmélményt is jelent a Deadpool filmek megtekintése. A Tim Miller - Ryan Reynolds páros eredeti poénokkal, cool szövegekkel és vicces szitukkal teli, pörgős akció-vígjátékot rakott össze 4 évvel ezelőtt, amit a 2018-os második résznek sem sikerült túlszárnyalnia. A duma mellett pedig elképesztően jók a bunyók és az akrobatikus jelenetek is, nem beszélve az alapsztoriról, mely az utolsó percig leköt bennünket.

5. Amerika Kapitány 3. - Polgárháború (2016)

marvel_polgarhaboru.jpg

Az Amerika Kapitány trilógia legtöbb mondanivalót hordozó része a Polgárháború, melyben a szuperhősökből álló Bosszúállók-csapat két táborra szakad: a Vasember vezette, ENSZ -hez tartozást pártolók körére és a Rogers kapitányhoz hűségesekre (akik a függetlenséget akarják). A film felveti az elveinkhez való ragaszkodás kontra barátaink befolyásolása kérdését. Az egyik legrealisztikusabb Marvel-film, tele izgalmas scene -nel. Az IMDb -n a trilógia legmagasabbra értékelt része (7,8 pont) a Polgárháború, mely nálam elsősorban a sztori miatt érdemelte meg az ötödik helyet.

4. Bosszúállók 3. - Végtelen háború (2018)

marvel_bosszuallok3.jpg

A 2018-as Végtelen háború (Infinity War) az egyik leglátványosabb Marvel-epizód, a franchise megszületése óta. Bár az IMDb szavazóinál ez a lista legtöbbre értékelt tagja (8,5 ponttal), nálam holtversenyben van az Első bosszúállóval, mely csak egy hajszállal előzi meg. Kitűnő a forgatókönyv, zseniális a Russo testvérek rendezése és kiemelkedőt nyújt a parádés szereplőgárda teljes csapata is Scarlett Johanssontól Chris Evanson keresztül Jeremy Rennerig és Robert Downey Jr -ig. Ami miatt mégis a negyedik listámon, az nem a film hibáiból fakad, hanem abból, hogy vannak a Végtelen háborúnál jobb történetek és alakítások is a Marvel-berkeiben. 

3. Amerika Kapitány 1. - Az első bosszúálló (2011)

marvel_elso.jpg

Steven Rogers kapitány alakjának megszületése számomra valahol a Marvel-filmek Szent Grálja, ezért is kerülhetett a trilógia legelső epizódja a lista harmadik helyére. Ez a történet egyszerre dráma, szerelmi történet, akció-orgia, vígjáték, sőt fantasy illetve sci-fi elemekkel megspékelt thriller is, így elmondható róla, hogy műfajok valóságos kavalkádja. Hayley Atwell a legszexisebb Marvel-szereplő a franchise történetében, pedig Peggy Carter szerepében többnyire végig egyszerű katonaruhában láthatjuk. Egészen elvarázsoló, hogy Steven Rogers "eredetileg" egy csenevész, alig 163 centis figura, aki  "csupán" bátor és egyenes jellemének köszönheti, hogy végül egy emberfeletti erejű, 188 centis atlétává válhat. Chris Evans nagyszerű alakítással hozza a karaktert.

2. Thor 3. - Ragnarök (2017)

marvel_thor.jpg

Talán meglepő, de nálam az ezüstérmes Marvel-film egyértelműen a 2017-es Thor: Ragnarök (nagy kedvencem), mégpedig kivételesen szórakoztató stílusa, egyedi karakterisztikája, remek poénjai és pörgő lendületessége okán. Magában egyesíti a Deadpool féle humort, a Bosszúállóknál megszokott akciókkal illetve látványvilággal és a többi Marvel-produkció misztikumával. Mindez vígjátéki stílusban, Chris Hemsworth - a Mennydörgés ura istene - nagyszerű játékával. A Thor filmekből is három készült az elmúlt 9 évben: a 2011-es változat, a 2013-as Sötét világ (The Dark World) és a 2017-es Ragnarök. Ám ezek közül t(h)orony magasan a Ragnarök lett a legszínvonalasabb.  

1. A Vasember 1. (2008)

marvel_vasember.jpg

A dolgok eredője Tony Stark átalakulása Vasemberré, melynek sztoriját 2008-ban Jon Favreau (a Mandalorian sorozat atyja) tette le elénk, elképesztően jól kidolgozott kivitelben. Robert Downey Jr erős alakítással hozza a milliárdos és különc feltaláló-zseni Tony Stark figuráját és az egész történet hihető, logikus illetve koherens. Számomra külön szórakoztató az a páros-játék, melyet Gwynet Paltrow és Downey hoznak össze, élvezetes párbeszédekkel, csipkelődésekkel. Nincs mit tovább magyarázni: ahogy a marketing alapszabálya is kimondja: "a jó termék eladja önmagát" így a Vasember is egy ütősen jó Marvel-mozi, szerintem  konkrétan a legjobb! (2020.06.20.11:40)

***

Ha érdekesnek találtad, várunk FB oldalunkon is! 

also_filmkritikus.jpg

3 komment
süti beállítások módosítása