2016. júl 28.

A siker küszöbén, a Forma-1 árnyékában

írta: realniku
A siker küszöbén, a Forma-1 árnyékában

Hétvégéről hétvégére követik a nagyokat, mégis sokan csak a Forma-1-re koncentrálnak, vessünk most egy pillantást a „kicsikre”. Vajon kik lehetnek a jövő nagyágyúi? Kiknek lehet esélyük arra, hogy a közeljövőben már a F1-ben vitézkedjenek? Megmutatjuk!

22_1.jpg

A Forma-1 manapság leginkább csak a Mercedes házon belüli csatájáról szól, és legyünk őszinték, bármennyire is vártuk, hogy majd esetleg a Magyar Nagydíj változást hoz, és nagy izgalmakat láthatunk, végül (sajnos) ez a futam is inkább unalomba fulladt a pályán történő akciókat tekintve. Többek között ezért is érdemes figyelni az alsóbb kategóriákra, a GP2-re és GP3-ra… Nem, nem állítom, hogy az összes futam alatt lerágjátok majd a körmötöket, de ha szeretnétek szép, izgalmas előzéseket látni (vagy néha napján olyan őrült manővereket, amelyek nem feltétlen önnek össze), és figyelemmel követnétek (és kövessétek!) a jövő lehetséges sztárjait, akkor tartsatok velünk egy kis pilótaparádéra a fiatalok között, és nézzük meg mit (és kiket) rejt a GP2 és GP3 paddockja.

Még mielőtt bemutatnám a (szerintem) legígéretesebb fiatalokat a két kategóriában, szóljunk néhány szót arról, hogy milyen világ is fogadja a GP2-es és GP3-as csapatokat, pilótákat egy-egy versenyhétvége alatt. Aki figyelemmel követi a motorsportokat, talán tudja, hogy e két kategória csakis a F1-es hétvégéken szerepel (a GP2-es versenyzők 11, míg a GP3-as pilóták 9 helyszínen mérhetik össze tudásukat idén), ebből kifolyólag a két széria alapvetően a Forma-1 árnyékába kerül. A fiatalok a versenyhétvégéken teljesen el vannak zárva mindentől, ami a F1-hez köti/köthetné őket: a GP2-es, GP3-as csapatok paddockja más területen helyezkedik el a F1-es csapatokéhoz képest, és még a fiatal pilóták belépőkártyája sem ad lehetőséget nekik arra, hogy behatóbb pillantást tegyenek a sürgő-forgó F1-es paddockba és a boxutca területére. A „kicsik” rivaldafénytől elzárva kell, hogy kiguruljanak a pályára, és teljesen meg vannak fosztva attól, hogy legalább egy kicsit is részesüljenek abból a fogadtatásból és rivaldafényből, amit Forma-1-es pilótatársaik kapnak.

Nem szeretnék túlságosan belefolyni ebbe az ügybe, de úgy gondolom, hogy ez (is) rendkívül rosszul van megszervezve ebben a világban. Véleményem szerint a „kicsiknek” valamilyen úton-módon át kellene élniük már az alsóbb kategóriákban azt, hogy mivel jár ez az egész cirkusz. Ők az egyetlenek a F1 alatt, akik konstans kapcsolatot tudnak, illetve tudnának (ha engednék őket) teremteni a külvilág és a motorsportok belső, zárt világa között, ugyanis hozzájuk egészen közel tud(na) kerülni egy-egy szurkoló, beszélgetésbe elegyedhet velük. Személyes tapasztalat alapján mondhatom, hogy ezek a srácok egytől egyig nagyon lelkesek, és bár nyilvánvalóan nem beszélhetek mindenkiről és mindenki nevében, de legtöbbjükkel igen könnyedén el lehet beszélgetni. De ahogy mondtam, el vannak zárva minden interakciótól, ami a F1-hez és a szurkolókhoz köti őket, az egyetlen hely, ahol igazából össze lehet futni velük (és idén a Magyar Nagydíjon valamilyen módon ezt a köteléket is elvágták köztük és a rajongók között) az a F1 GameZone nevezetű „terület”, ahol az adott hétvégére kiválasztott néhány GP2-es és GP3-as pilóta péntek délelőtt ellátogat, és a rajongók a szimulátoron összemérhetik velük tudásukat. Tulajdonképpen ez az egy lehetőség maradt (a pálya területén) a fiatalok számára, hogy megmutathassák magukat, találkozhassanak a rajongókkal.

Hogy miért tartom igazán fontosnak az eddig elmondottakat, és azt, hogy fiatalokat is figyeljük és támogassuk?

Elsősorban azért, mert pszichológiailag úgy gondolom, sokat hozzátehet a sportoló szerepléséhez és fejlődéséhez az, ha ő maga szembesül vele, hogy mi vár rá a jövőben (jelen esetben: ha bejut a Forma-1-be), és ha tudatosítja magában, látja, hogy vannak, akik szorítanak érte. A múlt hétvégen volt alkalmam beszélgetni egy kicsit a Toro Rossoval versenyző Carlos Sainz-cal, aki mosolyogva köszönte meg a támogatást, és többször is hangsúlyozta, hogy a pilóta igenis érzi az autóban a biztatást, és motiválóan hat rá. Emellett egy GP3-as versenyző, interneten történő beszélgetés közben elárulta, hogy (a tényleges fizikai találkozás nélkül is) jól esett neki a szurkolás. (De azt hiszem, erről a témáról a későbbiekben majd fogok írni egy hosszabb lélegzetvételű bejegyzést, mert megér egy misét.)

Másodsorban pedig azért is tartom fontosnak, hogy foglalkozzunk, megismerkedjünk a fiatalokkal, hogy mikor évekkel később bekerülnek a Forma-1-be, ne kelljen kapkodnunk a fejünket a sok új név hallatán, és kotorászni az interneten, hogy az adott srác eddig mit ért el, és mégis mi a frászt keres a F1-ben...

Úgyhogy itt az én kis listám a legígéretesebb és a nagy Forma-1-es csapatokkal kapcsolatban lévő versenyzőkkel:

Pierre Gasly (Prema)
gasly.jpgA még mindig csak 20. életévében járó francia már harmadik éve a Red Bull Junior Team tagja, valamint a Red Bull Racing hivatalos teszt- és tartalékpilótája. Idén második évét tölti a GP2-ben, tavaly a 8. helyen zárt az összetettben, idén viszont célja, hogy megnyerje a bajnokságot. Eddig nagyon jó úton halad efelé, ugyanis 11 ponttal vezeti a pontversenyt, és eddig kétszer tudott a dobogó legfelső fokára állni. Érett versenyző, és noha még mindig nagyon fiatal, én benne látom a legnagyobb potenciált arra, hogy ő legyen a következő versenyző, aki a GP2-ből feljebb lép a Forma-1-be.

Antonio Giovinazzi (Prema)
Újoncként (a Formula-3-ból került fel a GP2-be) és Gasly csapattársaként nincs túl könnyű dolga a 22 éves olasznak, nehéz a bizonyítás, de eddig nagyon jól tartja a lépést: 96 ponttal a második helyen áll csapattársa mögött az összetettben, és Gaslyval egyetemben ő is két versenyt nyert eddig. Ha így folytatják szoros lesz a küzdelem a bajnoki címért. A Forma-1-be való bekerülésig még úgy gondolom, sok tapasztalatot kell gyűjtenie, így még minimum egy évet el kell töltenie a GP2-ben, de kérdés, még ha sikerül is jó szezont/szezonokat zárnia, vajon 24 évesen nem-e „öregnek” fog számítani a F1 folyamatosan fiatalodó világában. Az mindenesetre jót tenne a motorsportnak, ha végre megint lenne egy olasz pilóta a Forma-1-ben.

(Érdekesség: a Prema csapat versenyzője a jelenleg Formula-4-ben versenyző Mick Schumacher is.)

Mitch Evans (Campos Racing)
A 22 éves új-zélandi üstökösként robbant be a motorsportok világába azzal, hogy 18 évesen megnyerte második GP3-as szezonját. Nem csoda, hogy a következő évben már a GP2-ben versenyzett. Idén már a negyedik szezonját futja a kategóriában, és noha eddig nem jött még össze neki az igazi kiugrás, kétség sem férhet hozzá, hogy a GP2 egyik legtehetségesebb versenyzője.

Alex Lynn (DAMS)
A 22 éves brit versenyző 2014-ben megnyerte a GP3-at, 2015-től kezdve pedig a GP2-ben versenyez, eddig több-kevesebb sikerrel. Tavaly két győzelemmel a hatodik helyen zárt az összetettben, idén eddig egy versenyt nyert, és jelenleg csak a kilencedik helyen áll a pontversenyben, de már megindult a Forma-1 felé vezető rögös úton: 2014-ben a Lotus tesztpilótája volt, 2015 óta pedig a Williams fejlesztő pilótája.

A GP3-as kategóriából már kicsit nehezebb dolgunk van, ha ki szeretnénk emelni az igazán nagy tehetségeket, hiszen még roppant fiatalok és versenyről versenyre fejlődnek. Ráadásul a média az idei mezőnyt az egyik legerősebb, legtehetségesebb felhozatalnak tartja a GP3 eddigi történetét tekintve. Az ifjúság erejét pedig csak fokozza a tény, hogy a 24 állandó versenyzőből 15(!) újonc a kategóriában. Emellett még azt is meg kell említenünk, hogy a GP2-es sikercsapat, a DAMS idén belevágott a GP3-ba! Ilyenkor azt várná az ember, hogy a csapat legalább egy már tapasztaltabb pilótát szerződtet le, de a DAMS kockáztatott, és 3 tehetséges újonccal vágott neki első GP3-as szezonjának.

Az idei mezőnyből talán 10 nevet is felsorolhatnánk, akik a későbbiekben eséllyel pályázhatnak egy-egy Forma-1-es ülésre, így igyekeztem kicsit leszűkíteni a kört, és inkább azokra koncentrálni, akik már fiatalkoruk ellenére is élvezik a nagy F1-es csapatok támogatását.

Charles Leclerc (ART GP), Antonio Fuoco (Trident)
Az idei mezőnyből Charles Leclerc és Antonio Fuoco élvezi a nagy olasz istálló, a Ferrari támogatását, és eddig mindketten nagyon jól muzsikálnak. A monacói származású Leclerc jelenleg 3 pont lemaradással a második az összetettben, míg Ferrari akadémiás társa a harmadik helyen áll.
charles_1.jpgMindketten nagy tehetségek és roppant fiatalok, de ha valamelyikkőjük mellett le kellene tennem a voksom mindenképp Leclerc-re szavaznék. Szerintem korunk egyik, hanem legnagyobb tehetsége. Még mindig csak 18 éves, a Formula Renault 2.0-ás kategóriájában ismerhettük meg igazán a nevét még 2014-ben, ahol háromszor is dobogóra állhatott, tavaly pedig negyedik lett a Formula-3-as szériában. Idén már két versenyt nyert és ezenkívül még háromszor állhatott fel a dobogóra. Silverstone óta pedig már aktív résztvevője a Forma-1-es első szabadedzéseknek, ugyanis a Haas autójával ő köröz péntek délelőttönként. Ami pedig igazán jelzi a Ferrari bizalmát Charles iránt, a tény, hogy a silverstone-i teszten még a Ferrarit is vezethette a fiatal fiú.

(Plusz érdekesség: Charles egészen különleges, már-már testvéri kapcsolatot ápolt Jules Bianchival. A francia egészen fiatalkorától kezdve támogatta a monacói versenyzőt, és amikor csak ideje engedte, ki is látogatott Charles versenyeire.)

Alexander Albon (ART GP)
Noha thai származású és Thaiföld színeiben versenyez, Londonban él és a BRDC (azaz: British Racing Drivers’ Club) támogatását élvezi. Három évig versenyzett a Formula Renault 2.0-ás kategóriájában, 2015-ben pedig Formula-3 7. helyén végzett. A 20 éves fiú eddig három győzelemnél jár, és jelenleg vezeti a GP3 összetettjét.

Nyck de Vries (ART GP)
Nyck 21 éves holland versenyző, aki 2010-ben és ’11-ben még "csak" gokart bajnokságot nyert, 2012-től már a Formula Renault 2.0-ás kategóriájában gyűjtögette a trófeákat. 2014-ben ért fel a csúcsra ebben a kategóriában, tavaly pedig feljebb lépett a 3.5-ösökhöz, ahol hatszor végzett a dobogón, és végül a harmadik lett. A GP3-ban eddig nem igazán jöttek neki össze a versenyek, az összetettben is csak a hatodik helyen áll, viszont kétségkívül az egyik leggyorsabb a pályán, és az sem rossz ajánlólevél, hogy Anthony Hamilton egyengeti a karrierjét, és már évek óta a McLaren támogatottja.

Kevin Jörg (DAMS), Jack Aitken (Arden)
A Ferrari és a McLaren mellett a Renault is nagyban kiveszi a részét a fiatalok támogatásából. Az idei évben négy fiatalt választott ki (Oliver Rowland, Louis Deletraz, Kevin Jörg, Jack Aitken) a Renault Sportakadémiája, e négy fiatalból ketten (Jörg és Aitken) ettől az évtől kezdve a GP3-ban versenyeznek. Noha számukra a versenyek eddig nem igazán jöttek össze, szépen csipegetik a pontokat, és versenyről versenyre fejlődnek. Gyorsaságukkal pedig egyáltalán nincs probléma, ez már a korábbi Formula Renault 2.0-ás versenyeikből is kiderült, ahol tavaly igazán szépen muzsikáltak.
És hogy mit jelent az, ha valaki a Renault protezsáltja? Kemény edzéseket és jó hangulatú csapatépítő tréningeket. A fiatalok külön edzési tervet kaptak a szezonra, olykor naponta kétszer is az edzőterem padlóját kell koptatniuk. A szezonbeli üres járatokban pedig a Renault gyakran összehozza őket egy pár napos edzőtáborra és csapatépítésre. Júniusban például biciklizni és evezni is elvitték a srácokat (utóbbiban inkább kevesebb, mint több sikerrel jártak). Emellett pedig természetesen lehetőséget kapnak arra is, hogy a Renault F1-es szimulátorát is kipróbálhassák.

renault.jpg

Az esélyek tehát minden kategória legígéretesebb fiataljai számára adottak, a kérdés már csak az, hogy vajon kik tudnak élni velük, és kik lesznek azok, akik végül beveszik azt a bizonyos utolsó kanyart a Forma-1 felé vezető úton!

(A képek forrása: GP2, GP3, Twitter)

Szólj hozzá

sport f1 motorsport gp2 gp3 Forma-1