HTML

Valahol itt

Friss topikok

Címkék

1979 (1) 1999 (1) 2012 (1) 2013 (1) 2014 (1) 40 és annyi (1) 88 (1) abrams (1) acab (1) adam sandler (1) agatha christie (4) aglaja (1) alex cross (1) Aliya Tanykpayeva (1) allen ginsberg (1) állj ki mellettem (1) almási tamás (1) aloe pol (1) alvó szépség (1) amerikai pite (1) anglia (1) anya (1) anyegin (1) apáim története (2) argentína (1) ártatlanság virágai (1) artus (1) audrey tautou (1) ausztrália (1) Ausztrália (1) az eltűnés sorrendjében (1) az utolsó műszak (1) a fűző (1) a gyilkos médium (1) a nagy lebowski (1) a titokzatos kék vonat (1) balett (1) balsai moni (1) banks (1) barbara albert (1) bede-fazekas (1) belgradi fantom (1) Benefico del Toro (1) ben stiller (1) berenice marhole (1) bernie (2) bicikli (1) biciklifutár (1) billy elliot (1) bill murray (1) bízz a szerelemben (1) blake lively (1) blue jasmine (1) börni (1) börni az eszelős temetős (1) börtönregény (1) borzalom (1) bringa (1) bringásfilm (1) brit birodalom (1) broken (1) bruno ganz (1) budapest (2) camille (2) cate shortland (1) charlotte le bon (1) chirstie turlington (1) cillian murphy (2) cirkusz (1) clara lago (1) coach surf (1) coen fiverek (1) coming out (1) crookdék (1) crown (1) csúnya gonosz bácsik (1) dania (1) daniel craig (1) dante ferretti (1) dany boon (1) david ayer (1) david dawson (1) david gordon green (1) deák krisztina (1) dennis haysbert (1) denzel washington (1) divat (1) don hemingway (1) don quijote (1) drinking buddies (1) drog (1) dvd (1) e.t (1) ébredés (1) éji séták (2) elsa pataky (1) emiliy browning (1) emma thompson (1) end of watch (1) érinthetetlenek (1) erkel színház (1) erotika (1) értelem és érzelem (1) esküvő (1) eszelős temetős (2) ethan hawke (1) europa (1) eva (1) ezerízű szerelem (1) ez is elmúlik (1) falcon lake (1) family guy (1) fantasztikus róka úr (1) fargo (1) farkas franciska (1) fa nandor (1) fehér éjszaka (1) fejvadászok (2) fekete-erdő (1) felszemű (1) fenyo ivan (2) film (2) filmek (1) flight (1) fracking (1) francesca lo schiavo (1) frances ha (1) frances mcdormand (2) franciaország (3) francia film (4) francia filmnapok (1) francios ozon (1) francois cluzet (1) frédéric jardin (1) french kiss (1) für anikó (1) futár (1) futballhuligánok (1) futurológiai kongresszus (1) g8 (1) george clooney (1) geraldine mcewan (1) get the gringo (1) glass (1) gloria! (1) goda gábor (1) goldie hawn (1) grand budapest hotel (1) greg kinnear (1) grúzia (1) gus van sant (1) gyabronkai józsef (1) gyilkos médium (1) háború (2) haboru (1) helen mirren (1) holokauszt (1) homoszexualistás (1) ida (1) igéret földje (1) indavideo (1) írás (1) ízek imák szerelmek (1) izrael (1) jack black (1) jake gyllenhaal (1) james bond (1) james caan (1) james franco (1) jason schwartzman (1) javanna (1) javier bardem (1) jeff bridges (1) joan hickson (1) john cranko (1) john goodman (1) jonah hill (1) jordan vogt-roberts (1) joseph gordon-lewitt (1) jo nesbo (1) judd apatow (1) jude law (1) Julia Leigh (1) julia mckenzie (1) julia roberts (1) julie delpy (1) kalifornia (1) kartell (1) kate blanchett (1) kattogás (1) keira (1) kelly reilly (1) kenyszerleszallas (1) kerékpár (1) kill your darling (1) knightley (1) koepp (1) kőkorszak (1) komatársulat (1) kortárs balett (1) koszorúslányok (1) kosztümös (1) kristen wiig (1) kuba (1) lakótársat keresünk (1) lastnight (1) last kingdom (1) laurent cantet (1) leblanc gergely (1) leiblich roland (1) leleményes hugo (1) lengyelország (1) lengyel ferenc (1) leslie mann (1) linklater (1) liza a rókatündér (1) lore (1) lucy punch (1) ludwig minkus (1) lukács andrás (1) luxushajó (1) maggie smith (1) magyar film (1) mala emde (1) márió a varázsló (1) mario casas (1) marius petipa (1) mark wahlberg (1) másnaposok szerencséje (1) mathieu almaric (2) matthew fox (1) matthew mcconaughey (1) matt damon (1) medvecz józsef (1) megan fox (1) meg ryan (1) melinda melinda (1) mel gibson (1) mendes (1) menedék (1) mexikó (2) mexikói (1) michael fassbender (2) mielőtt éjfélt üt az óra (1) mielőtt lemegy a nap (1) miért nem küldtél az angyalok közé (1) miklauzic bence (3) mila kunis (1) minela busquets (1) mittagsfrau (1) modern balett (1) morten tydum (1) mosás vágás ámítás (1) működik a kémia (1) nagy-británnia (1) naomie harris (1) naomi watts (1) natalie portman (1) négy esküvő egy temetés (2) németország (2) new york (1) new york new york (1) nikolaj coster-waldau (1) noah baumbach (1) noémie lvovsky (1) nő kétszer (1) nyakó júlia (1) nyár (1) Nyar irennel (1) nyár királyai (1) olaszország (3) olasz filmhét (1) Olasz filmhet (1) Olasz filmnapok (1) oliva wilde (1) oliver stone (1) olivia wilde (1) opera (1) operaház (2) órák (1) orosz (1) oroszlánykirály (1) örvény (1) oscar (1) ötödig sebesség (1) öt tánc (1) palagáz (1) paolo rossi (1) pap adrienn (1) parkoló (1) paul (1) paul rudd (1) peter dinklage (1) peter ustinov (1) pierce brosman (1) poirot (3) pokorny lia (1) pölöskey erika (1) porno (1) premier (1) prostitúció (1) protokoll (1) purple violet (1) puskin (1) québec (1) radinya dace (1) radnóti miklós színház (1) rajzfilm (1) ramirez (1) ray liotta (1) red lights (1) rejtély az antillákon (1) rendőrsztori (1) richard brookwell (1) richard linklater (1) robert de niro (1) robert redford (1) robert zemeckis (1) robin (1) rodoszi háromszög (1) rodrigo cortés (1) rohamrendőrök (1) roma (1) román (1) Románia (1) romlás virágai (1) rossz (1) rufus norris (1) sam mendes (1) sandra hüller (1) sarah polley (1) schmeid zoltán (1) scorsese (1) Selma Hayek (1) seth rogen (1) shriley maclaine (1) sienna miller (1) sigourney weaver (1) sisi és én (1) skyfall (1) sok hűhó semmiért (2) spanyolország (2) st. vincent (1) stanislaw lem (1) steven spielberg (1) stuck in love (1) super 8 (1) surf couch (1) susan sarandon (1) sweet home alabama (1) synnove macody lund (1) szakítás (1) szálloda (1) szemekbe zárt titkok (1) szemrevaló (1) szépség és szörnyeteg (1) szervét tibor (1) szex (1) Szicila (1) szovjetunió (1) szurf (1) szurkolók (1) tabbo (1) tango ganas de ti (1) tarentino (1) ted (1) téged akarlak (1) tenger (1) Tennesse Williams (1) térey (1) teso (2) texas hercege (1) te eseted (1) tim roth (1) tito (1) tomer sisley (1) tragédia három felvonásban (1) Trónok harca (1) turne (1) ujj-mészaros károly (1) vadállatok (1) vágy villamosa (1) vanessa paradis (1) vanilla ice (1) vetrányi (1) vicky krieps (1) vígjáték (1) vikings (1) viktória (1) vin diesel (1) vissza a jövőbe (1) vitorlázás (1) weight flow (1) wes anderson (3) white princess (1) white queen (1) wilson philips (1) wolf hall (1) xanax (1) yves saint laurent (1) zöld sárkány gyermekei (1) Címkefelhő

Olasz filmnapok, Gloria!

2024.11.26. 11:25 Lic

Margherita Vicario első filmjével igazán ígéretesen kezdi a karrierjét. A Gloria! című film kellemes a szemnek, a fülnek és még izgalmas is. Egy ideig. Ezenkívül nemes ügyet szolgál és feltárja a múltnak egy olyan szeletét amivel például én nem voltam tisztában.

Meg kell említenem, hogy a zenei érzékem a béka feneke alatt van ahogy a nyolcvanas években fogalmaztak a tanárok. Így a film nagy része nem jött át, de azért talán a feeling igen. Szó van itt a művészet felszabadító erejéről, és az egészen elképesztő elnyomásról amit a nők voltak kénytelenek elszenvedni az elmúlt századokban. Mikor is a kreatív energiáikat csak az otthoni feladataikban tudták kiélni. Természetesen, mivel az ilyesmit nehéz elfojtani, ki is élték, de a világ számára láthatatlanok maradtak. Ha meg árván maradtak gyerekkorukban akkor bedugták őket egy börtönszerű egyházi intézményben ahol kötelezően (!) zenésznek nevelték őket. Természetesen csak azért, hogy a férfiakat szórakoztassák. Mondjuk azt megnéztem volna ha belőlem próbálnak zenészt nevelni. De nem egy hasonszőrű nő társam miatt szűnt meg végül is ez a hálózat hanem Napóleon miatt. 

A film alapvetően a női testvériségről szól, ami szerintem is létezik. Sokszor érzem. Minden ellenségeskedés ellenére könnyen megbocsátok minden nőnek, ha arról van szó. A férfiaknak természetesen, soha.

A kedvencem a kisfiú igazi anyja és a nevelő anyja közötti szolidaritás volt, de a kamaszlányok egymásrautaltságát is életszerűen mutatta be. A női rendező kézjegye tökéletesen lejött. Igaz, hogy Hamipipőke történetét ezerszer elmesélték már, de mégis mindig újra- és újra érdekes. A színészek remekek voltak, de valahogy az olaszoktól ez alapból elvárható, hiszen a nap 24 órájában színészkednek eleve, de még így is ki kell emelni a papot játszó Paolo Rossit. Egészen elképesztő a kinézete, a karakter alakításának a mélysége és egyben sekélyessége is. Hollywoodban lenne a helye, de most komolyan. Galatéa Bellugi is meghatóan játszotta a néma főhőst. A jelmezek és Friuli magával ragadó volt a zenéről nem is beszélve. Türelemmel és szeretettel volt elkészítve az egész biztosan szeretni fogják a kritikusok és érteni fogják a tömegek is. 

letoltes_2_1.jpg

A botfülemmel nekem a háttér sztorik mind érdekesebbek voltak mint a főszál. A kamaszok reménytelen szerelmi története vagy a fiatal énekes és a szerencsétlen pap viszonya. Egy valami azonban nagyon nem tetszett és ezt sokszor érzem más filmeknél is, érdekes módon jellemzőbb a női rendezőknél: nem hagyják abba időben. Tökéletesen elmúlt a katarizosom mikor bemutatták, hogy mi fog történni a szereplőkkel. Persze a végén megvilágosodtam mikor megtudtam, hogy a svájciak is támogatták a filmet. Nyilván ezért kellett a hegyeiket berakni a végére teljesen fölöslegesen.

 

komment

Címkék: olaszország puskin paolo rossi olasz filmhét gloria!

Olasz filmnapok, Egy nyár Irene-nel

2024.11.25. 10:32 Lic

Egy férfi rendező, Carlo Sironi, úgy érezte, hogy a kamaszlányok barátságáról kell filmet készítenie. A vetítés utáni beszélgetésen elmondta, hogy két osztálytársnőjének a kapcsolata ihlette a művet, és azt is, hogy csak úgy mint a filmben az életben sem él már az egyik lány.

Ennek az ihletett ötletnek a poétikus megvalósulását láthattuk az olasz filmnapokon a Puskin moziban.

Egy kívülálló szemszögéből, hiszen a rendező egy férfi, és jó sok év távlatából, tényleg nagyon régen volt, emlékezünk vissza a kilencvenes évek végének egyik nyarára. Amúgy itthon ezek hideg nyarak voltak. Sajnos egészen pontosan emlékszem rájuk. Film egyébként meglepő módon nem a Balatonon hanem Szicília egyik kis szigetén játszódik. De mindegy is, hogy a velünk született eszképizmust hol éljük ki, főleg ha tizenhét évesek vagyunk. Ezek a nyarak meghatározó élmények maradnak egész életünkben, bárhol is történtek meg velünk. Ezért is érdemes filmet készíteni róla.

Felszabadító volt látni, hogy belekerült az intimitás és romantika ami tényleg jellemzi a legnagyszerűbb női barátságokat, és kimaradt a szexualitás ami tényleg nem jellemző a női a barátságok túlnyomó többségére. Pohárnok Gergely volt az operatőr és nem azért mondom mert a honfitársam de az ő munkája volt legjobb az egész filmben, pedig én általában a sztorit figyelem csak akkor figyelek fel az operatőr munkájára ha az nagyon rossz vagy nagyon jó, tehát a legtöbbször egyáltalán nem figyelek fel rá. De itt úgy éreztem, hogy az állóképek teljesen tükrözik azt a lassú világot még azokban az utolsó pillanatokban. Mert pár év múlva lett mindenkinek mobilja és igaz, hogy még nem volt rajta internet de valahogy onnantól már csak a néztük egész nap. Írt nem irt, most mi van, és nem az volt ami közvetlen előtte, hogy órákat fekszünk a parton, csak hogy nagy ritkán, nagy nehezen hasra forduljunk.

letoltes_2.jpg

Egy szomorú, sőt, tragikus esemény az egész film a háttere, ami talán egy kicsit hatásvadász és mindenképp kiszámítható, de javára legyen írva, hogy sokáig nem lehet tudni ki a főszereplő és ki a "barátnő" így én azért egy kicsit izgultam, hogy mi lesz a vége. Segítette az ügyet, hogy nincs névmemóriám tehát nem tudtam melyik lány is az Iréne. Mindenesetre akik izgalomra vágynak ne ezt a filmet nézzék meg. De adta a hangulatot mindenképp, és ennyi bőven elég volt egy ködös november estéhez a Puskinban. 

komment

Címkék: olaszország Nyar irennel Szicila Olasz filmhet Olasz filmnapok

Mittagsfrau, Miért nem küdtél az angyalok közé?

2024.10.30. 11:09 Lic

Kezdjük ezzel a magyar címmel. Ez komoly? Ki adja ezeket? Mondjuk az angol címe sem semmi: The Blind side of the heart. Na mindegy, most nem adok ötleteket ingyen, úgyis túl sokat csinálom eleve.

Ennek ellenére magával ragadó volt az egész történet, érzékeny, intelligens, nyomasztó de nem kellemetlenül. Szinte elrepült a 140 perc és megnyugodtam, hogy van aki (Barbara Albert) tud hosszú, európai, kosztümös és nőkről szóló filmet csinálni amit soha nem kell senkinek sem szégyellnie aki részt vett benne. Ennyi legyen is elég minnyájunknak. 

Voltak benne kis túlzások azért, például, hogy minden férfi velejéig gonosz volt. A sikoltozó süket-néma nőt nevetve meddővé műtő orvos, aki térdre rogyva zokog amikor a nemzeti szocialisták leteszik a fegyvert. A gonoszok jellemfejlődése sem volt világos, hiszen a férj fejlődési íve az idiótából vált elég hirtelen abúzív szadistává. Egy férfi nem volt száz százalékban gonosz, a főszereplő első szereleme. Ő viszont egyenesen egy földre szállt angyal volt, teljesen életszerűtlen volt szegény. És ahogy beigazolódott a klisé, túl jó is volt erre a világra. Várhatóan bekövetkező halála így nem volt megrázó. 

De leszögezem, hogy egy érzékeny, izgalmas és elgondolkodtató alkotás volt. A film legvégén szenvedtem csak, ami igazán lehengerlő eredmény egy 140 perces filmnél. Érdekel ez a korszak és viszonylag sokat is tudok róla, de valahogy nem gondoltam bele soha, hogy milyen sokan élhettek hamis papírokkal évekig. Biztos azért mert itthon ez a hamis papíros rész nem tartott évekig, nem úgy mint Németországban.

Ezt a tudathasadásos élményt remekül hozza Mala Emde, akit egy sorozatban már nagyon kedveltem. Az őrület szélén táncol, de mindig pragmatikus és racionális, teljesen érthető, hogy mit miért csinál. Emellett elhittem neki azt is amikor 16 és azt is amikor 47 éves.

Pragmatikus és racionális mérnök unokatestvéremmel néztem a filmet a Szemrevaló fesztivál keretében és őt azt zavarta a legjobban, hogy a film végén sem tudtuk meg mi lett a főhős nővérével. Érdekes módon a Z generációt is ezt foglalkoztatja a kapcsolódó fórumokon. Nekem ez tetszett szinte a legjobban, hiszen biztos, hogy ez pont így volt, egyszerűen nem tudtad, mi lett velük, sok-sok éven keresztül. Meg aztán az életben is így van. A fontos dolgokat nem tudod meg soha. 

komment

Címkék: németország háború szemrevaló mala emde barbara albert mittagsfrau miért nem küldtél az angyalok közé

Viva la Europe

2024.09.11. 08:47 Lic

Én és a sorozatok

Nem nézek semmit ami a jelenben játszódik. De akkor sem nézem ha régen forgatták és az akkori jelenben zajlik a cselekmény, a jövőről nem is beszélve.

De az sem mindegy mikor játszódnak. Nem jó ha túl régen zajlik a cselekmény, mondjuk rongyokba öltözött Remus és Romolus eszi egymást az erdőben. Legyen mondjuk a 19. század második felétől a 1980-as évekig. És mondanom sem kell, de azért mondom, hogy ez a nagyjából 100 éves intervallum  természetesen kizárja a sárkányokat is. (Bár ez az új sárkányos sokkal jobb mint a klasszik sárkányos, mert azért azt végig szenvedtem én is kötelezőból.)

A vicceskedő, undi sorozatokat sem nézem mint a fiatal Katalin cárnős és spanyolokat meg úgy amblokk nem. Szentimentalizmus, valami bugyuta szenvedélyeskedéssel, na, hát szörnyű az összes, tényleg. De hát nem lehet mindenki jó mindenben, ez a kosztümös sorozatosdi nem áll jól a spanyoloknak az biztos, gondolom az idő miatt meg, hogy nincsenek fák.

Szeretem ha valami közvetlenül egy háború előtt vagy után játszódik. Maga a háború csak akkor érdekel, ha nem a csatatéren zajlik a cselekmény. A csata és ágyjeleneteket tovább szoktam tekerni ezért jobb ha ilyenek eleve nincsenek is benne. 

Nézzük tehát mik azok amelyek tetszettek, vagy legalábbis beleesetek a fent vázolt szűk keretbe. Kezdem azzal, hogy a brit kosztümös sorozatokat nem sorom fel mert abból annyit nézek, hogy külön poszt lesz róla. A mesterről így később lesz szó.

Németország

Európa legnagyobb országa ezért két sorozattal szerepel: 

Berlin Babylon

Első világháború után és második előtt vagyunk. 100% a rotten tomaton és hát olyan is. Hibátlan. Tényleg. 

Watch Babylon Berlin | Netflix Official Site

A legyőzött 

A második világháború után a legyőzőtt, három részre szakított Berlin. Eggyel gagyibb, vagy többel, mint a Berlin Babylon, de azért én élveztem. Nem túl finomkodó sorozat, ha esetleg valaki arra vágyna annak nem ajánlom. Nagyon érdekes, ritkán feldolgozott korszakban játszódik  B kategóriás színészekkel van tele, de hát nekik is kell munkát adni. 

A legyőzött (sorozat, 2020) | Kritikák, videók, szereplők | MAFAB.hu

Szomszédja, Lengyelország:

Csillogó élet ára

És akkor el is jutottunk a létező világok legrosszabbikába, a nyolcvanas évek Lengyelországába. Gyönyörűen megcsinált film, jó színészek, és nincs elrontva a történet sem. Élvezet nézni és elgondolkodtató.

A csillogó élet ára (sorozat, 2022) | Kritikák, videók, szereplők | MAFAB.hu

Franciaország:

Nők a fronton

Ez volt az összes között a legjobb talán. Nem vette magát túl komolyan de kellő energiát fektettek a forgatókönyvbe. Szülő gyerek kapcsolatokat ugyanúgy próbálták részleteiben ábrázolni, mint a német-francia viszonyt, amit mesterségesen szított gyűlöletnek állítanak be, ezért az első világháború különösen értelmetlennek tűnik a szereplők szemszögéből, és ez nekem tetszett.

Nők a fronton (sorozat, 2022) | Kritikák, videók, szereplők | MAFAB.hu

Ausztria:

A Császárné

Nagyon élveztem ezt a sorozatot, pedig egyértelmű volt, hogy nem én vagyok a célcsoport hanem a nálam sokkal fiatalabb és Sisi egykori életterétől földrajzilag jóval távolabb élők. De pörögtek a párbeszédek és a történet majdhogynem izgalmasan volt megírva. Több részt megnéztem egymás után pedig nagyon nem szokásom. A főszereplő se volt zavaró annak ellenére, hogy semmi köze sincs Sisihez így ránézésre. Várom a második évadot. 

Érkezik A császárné című sorozat – AH magazin

Olaszország:

Lidia Poet

Ez aranyos kis sorozat. Arról szól, hogy a nők régebben járhattak jogi egyetemre de nem dolgozhattak ügyvédként. Tehát a téma jó. Igaz, pár rész után abbahagytam, de volt benne sok báj. Olaszország miatt érdemes nézni inkább, nem a részenkénti új nyomozások miatt. 

FEMINISM AND COUTURE ACCORDING TO LIDIA POËT - VERTIGO Magazine

Írország:

Halál és a fülemülék

Van itt minden mint a búcsúban. Megszállás, nacionalizmus, titkok, családon belüli erőszak, kincsek. Az egésznek van egy fojtott, baljós hangulata, ami remekül illeszkedik a szintén fojtott ír időjáráshoz. Azt érzed, hogy soha nem fog történni semmi, de aztán meg mégis, és természetesen a legrosszabb variáció. 

Death and Nightingales' Starring Matthew Rhys & Ann Skelly Trailer, News,  How to Watch

Kissé melodramatikus, de az ilyenfajta szenvedést jobban viselem mint a spanyol szenvelgést. Remekbe szabott baljós történet. És nem csak úgy baljós, ahogy lenni szokott vidámabb országokban, hanem tényleg. A három főszereplő meg valószínűleg korunk legjobb színészei között vannak. Ann Kelly, Matthew Rhys, Jamie Dornan.

Az Amerikai Egyesült Államok:

Szintén nagy ország, bár nem Európa de hadd szerepeljen itt két sorozattal.

Perry Mason

Ez egy kellemes csalódás volt. Film Noir a csúcson és ehhez tényleg jobban illik az amerikai angol. Kicsit talán túl durva, de hát haladjunk a korral, még ha visszafelé is. A főszereplő itt is a szuper Matthew Rhys. 

Perry Mason | Official Website for the HBO Series | HBO.com

Julia

Kicsit szoftos, nagy izgalmakra nem lehet számítani. De rendesen meg van írva és gyönyörű az egész, mint az ilyen kajás filmek általában.

Julia' has me wondering: Why do we keep re-creating someone who created  herself so well? - The Boston Globe

Románia/Magyarország:

Spy/Master

Önfeláldozás, szeretet, és a mindent felborító vágyunk a szabadságra. Alec Secăreanu csodálatos játékával lehet megnézni ezt a elképesztő történetet. Gyerekkoromban, éjjel, véletlenül végig hallgattam a titokban a bekapcsolt tévében egy letakart arcú és elváltoztatott hangú ember élettörténetet, és hát köpni, nyelni nem tudtam. Róla szól ez a sorozat, és hát..nem hiszed el. Budapesten forgatták és rengeteg magyar dolgozott a sorozaton, ami végig izgalmas még akkor is ha tudod a végét. 

HBO Max's 'Spy/Master,' Seen By Creators Adina Sădeanu, Kirsten Peters

a végére egy csoda, Norvégia: 

Háború a tengeren

Az első rész felétől kezdesz el sírni, és a végéig abba sem hagyod. Imádtam nézni, hogy éjjel világos van és pluszpontok járnak a hajókért és tengerért is. Ki gondolta volna, hogy a norvégeknek ekkora szívük van. Régen láttam ennyire tökéletes történetet.

Háború a tengeren

komment

Címkék: europa kosztümös haboru

Sisi és én és a Fűzőnk

2024.04.25. 17:08 Lic

Két meglepően jó Sisi filmet is láttam az utóbbi időben, az egyik fent van az HBOMaxon a másikat meg a Videán több nyelven is megnézhetjük.

Nekem mind a kettő nagyon tetszett. De ezzel úgy tűnik egyedül vagyok mert az egyik egy kritikusok által elismert alkotás a másik meg nem. Pedig a maga nemében a Sisi és én is nagyon élvezetes, tény, hogy kicsit hosszabb a kelleténél. Jó történet nagyon, de ennyi nem volt azért benne.

Sisivel mondjuk elfogult vagyok. A nagyanyámnál kint volt a képe a falon ezért biztos voltam benne, hogy valami rokon. A családom másik fele, ahol nem volt kirakva Sisi a falra, meg mindig csak azt hangoztatta, hogy mi németek vagyunk. Tehát Sisiben egyesül minden amire neveltek. Bulémiás nem vagyok sajnos, pedig milyen jól néznék ki én is, pont mint Sisi.

Die Schauspielerinnen Sandra Hüller (l), in der Rolle der Hofdame Irma, und Susanne Wolff, als Kaiserin Elisabeth genannt Sisi, spielen in einer Szene des Films «Sisi und Ich» am 25. Drehtag am 1. November 2021. Der unter der Regie von Frauke Finsterwalder gedreht Film soll im März 2023 iin die Kinos kommen. (zu dpa: «Noch mehr Sissi: Finsterwalder-Kinofilm «Sisi & Ich» im März»)

A fűzőben otthonos volt a ütött-kopottság ami mintha csak azt szimbolizálta volna, hogy a Monarchia vége felé tart már. Mintha a császári pár lakhelye már akkor egy üres kastély lenne amit a nép nézeget vörös, csavart kötelek mögött. Aki szereti a színes, gyönyörű környezetben játszódó és inkább napsütötte filmeket annak a Sisi és ént ajánlom. Aki a skandináv krimire bukik inkább a szállingózó hóeséses Bécset nézze a Fűzőben, ahol Erzsébet királynő heroint fogyaszt. "Teljesen ártalmatlan gyógyszer." hangzik el a már most klasszikus mondat. 

Az Sisi és Énből áradt a nyolcvanas évek filmes világa mintha egy Szabó István filmet néznénk. Abban újít, hogy Erzsébetet társalkodónője, Sztáray Irma szemszögéből ismerhetjük meg. Aki sok mindent megtapasztal a császárné mellett, többek között a rendszeres kokain fogyasztást is. Írja is anyjának levelében, hogy sokkal jobb a hangulata a tenger, Sisi és a "speciális" diéta miatt.

Corsage (2022) - Filmaffinity

Tetszik nekem, hogy mind a két filmet egy nő írta és rendezte, Marie Kreutzer és Frauke Finsterwalder, így kellett volna ennek mindig is lennie. A Fűzőben pont negyvenéves lett a császárné ami ad még egy löketet az amúgy sem rózsás kedvének, a Sisi és én meg közvetlenül a halála előtti évben játszódik. Tehát egy életközepi válság és egy már teljességgel megcsömörlött nőt láthatunk. A Sisi és Énben kevesebb a részvétet tanúsítanak az alkotók a császárnéval szemben.

Vannak olyan Sisi filmek amelyek a magyarokról (is) szólnak, (ilyen a tévében karácsonykor futó sorozat első évada, a második már nem) vannak amelyek nem (ilyen a netflixes Császárné első évada). Szóval ha valaki ezt keresi akkor a Fűző jobban fog neki tetszeni mint a Sisi és én. Annak ellenére, hogy az utóbbinak egy magyar nő a főhőse. 

Im Dienst der Hardcore-Kaiserin - ORF Topos

Tényleg hasonlít a Spencer filmre, a Fűző és a Sisi és én is. Nagyon jól szenved ott is egy (jövendőbeli) uralkodó felesége, és tömi magába a krémest a földszinti konyhában éjjelente, hogy aztán jól kihányja.

Sisi és énben egy tényleg gyönyörű nő, Suzanne Wolff, alakítja a császárnét. Már el vagyunk szokva attól, hogy ha valakit Európa legszebb asszonyának tartanak többszáz éve, akkor azt a szerepet egy tényleg szép színésznő játssza el. Micsoda forradalmi gondolat! Levédetem. Bár itthon biztos nem fog elterjedni, mert nálunk csak az lehet "jó színésznő" akire rá sem lehet nézni mélységes szánalom nélkül. Jó, igaz, az utóbbi időben javult a helyzet. 

Sandra Hüller szerintem még nagyobbat játszik mint Vicky Krieps. Nem is tudom elképzelni, hogy ne lenne ilyen hebrencs és bizonytalan a való életben is. Külsőleg is stimmelt ha megnézzük Sztáray Irma fotóit. Bár volt benne egy nagy adag németes darabosság, fiússág amint nem tudok egy magyar bárónőről elképzelni, de mivel egy leszbikus nőt alakított, belefért. Ferenc Józsefet alakító Markus Schleinzer is nagyon tetszett, a férfias vonalat hozta, a kissé nyomi Fűzős Ferenc Józsefhez képest, Florian Teichtmeister.

Corsage

Nem tudom miért kell minden ilyen szenvedős női filmnek leszbikusnak lennie, hiszen nagyon jól lehet szenvedni úgy is, hogy nem vagyunk homoszexuálisak. Ugyanakkor a Sisi és én esetében volt értelme mert kellett ez a szál a film kifejezetten remek befejezéséhez. Mindkét film a végén megy a legnagyobbat, a Fűzőben jól be is volt vezetve, a Sisi és Énben meg meglepő volt, de tényleg ütött mindkettő és még sokszor eszembe jutott utána is. 

komment

Címkék: sandra hüller vicky krieps sisi és én a fűző

Francia filmnapok: Falcon Lake

2024.03.08. 12:43 Lic

Azt gondoltam engem már nem lehet meglepni, hát tévedtem. Meg lehet, és pont egy ilyen elsőrendezős színésznőcske lepjen meg, mint Charlotte le Bon, nem valami öreg róka Ridley Scott (csalódtam az Utolsó párbajban, és ettől szomorú vagyok) de hát többi is veszett sok helyen. 

Annak ellenére igen meglepődtem, hogy baljós hangulatban nem volt hiány már az elejétől fogva sem. De olyan finoman és humorosan volt adagolva, hogy elhittem nekik, hogy nem kell elhinnem.

Nosztalgikus és pár dolgot leszámítva életszerű ábrázolását láthatjuk a kamaszkornak. Bár van egy jelenet melyet a science fiction szintjén is elképzelhetetlennek tartok. Miszerint egy tizenhat éves lány otthagy a tóparton két tizenkilenc éves fiút, hogy hazamenjen egy tizennégy éves fiúval és annak megmossa a haját. Hm. Még ha egy férfi forgatókönyv író vágyálma vagy késői bosszúja lenne, megérteném, de egy nőnek nem kéne leírnia egy ennyire elképzelhetetlen dolgot, elérhetetlen vágyálmokba taszítva a világ kiskamaszait.

A hajmosós részen kívül a filmből süt a saját tapasztalat. Ha nem a saját szülei irigylésre méltó tóparti, saját stéges faházában forgatott a rendezőnő akkor egy nagyon közeli barátjától kérte el nyaralóját az biztos. Sokat segítenek a nosztalgikus hangulatnak az időtlen ruhák, a realisztikus ábrázolásnak meg a folyamatos rossz idő is. Párolgó aszfalt, csöpögő fák és fülsüketítő kabócák, mikor tekerünk haza hajnalban egyedül a buliból és félünk mint állat. Pedig mik azok a Balaton-felvidéki cserjések a québec-i sötét erdőkhöz képest. 

A vége felé még azt is elhisszük, hogy Cloé tényleg szeret Bastiennel lenni. Van bennük valami közös. Nem lehet eldönteni ki a főszereplő és mindkét karakter ugyanolyan mélységgel van megalkotva. Az egész film szépen és fokozatosan építkezik és a végén meglepő is tud lenni. 

Aki szeretik a Stand by me-t, ki ne szeretné, biztos, hogy élvezni fogja. Mert lényeg a lényeg:

"I never had any friends later on like the ones I had when I was twelfe. Jesus, does anyone?"

komment

Címkék: francia filmnapok charlotte le bon québec falcon lake

God save the King!

2018.06.18. 11:12 Lic

Elég sok időt elvettek ezek a sorozatok az életemből ahhoz, hogy úgy érezzem, valamit tennem kell azzal a látszólag (és sajnos valójában is) teljesen feleslegesen felhalmozott tudással, hogy most már tényleg kenem-vágom a Rózsák Háborúját.

Szóval az történt, hogy elkezdtem brit sorozatokat nézni, ami nem túl érdekes és fura hobbi egy ex-angol szakostól. De aztán ahogy jobban belemélyedtem és rájöttem, hogy manapság már tényleg a világon mindenről van 30 féle, milliárdokból készített sorozat, így specifikusabbá tettem a dolgot és ráfeküdtem az angol királyokról készített, kosztümös sorozatokra. A kapásból gagyinak tűnőket és a 10 évnél régebbieket eleve kizártam. Íme, a maradék, uralkodásuk sorrendjében. 

Vikings: Anglia szétszabdalt és minden nagyon kezdetleges mikor a vikingek rájuk támadnak. A későbbi egyesítő király, Alfred apja és nagyapja életét ismerhetjük meg. Michael Hirst csinálta a sorozatot, aki a Tudorokat is, de erről később. Nagyon szerettem, egy nap több részt is meg tudtam nézni egymás után. Oda voltam/vagyok érte, de tényleg. 

The Last Kingdom: A kis Alfred megnőtt és most ő a királyNagy előnye, hogy itthon forgatták, ezért a pilisi hegyeket mindenféle szögből megcsodálhatjuk. Rendkívül vicces a szénné égett északi színészeket figyelni, ahogy izzadva eljátsszák, hogy épp  a szikrázó napsütéses Angliában harcolnak. Mivel nálunk csak novemberben nem süt a nap, ezért szinte soha nincsenek levelek a fákon, meg ilyenek. Szóval igen szórakoztató ebből a szempontból. Amúgy egy kicsit vontatott, de sok kivetni valót nem lehet benne találni. 

Mondjuk még annyi, hogy németes akcentusa van az elméletileg angol főhősnek, mindezt úgy, hogy a vikingek már tökéletesen elsajátították a brit akcentust pedig nem rég érkeztek. Mindegy, biztos jobb a nyelvérzékük. A mellékszerepeket alakító brit színészek, ha nem is a legnagyobbak, mint a Hollow Crownban, azért mindenképpen élvonalbeliek, így élvezetes nézni az alakításukat.

The Hollow Crown I-IIShakespeare király drámák feldolgozása. Nyilván végtelenül profi és über az egész sorozat, kivéve a Falsaffos rész, az nagyon unalmas lett. De a magyar fordítás rettentő nehézkessé és életszerűtlenné tette az egészet. Én Nádasy Ádámmal értek egyet, Shakespeare-t mindig újból le kell fordítani, mert lássuk be ez így nem megy.

A királyokat játszó színészek óriásit alakítanak, előtte egyiket sem ismertem, Tom Hiddleston például és Ben Whishow, és annyira jók voltak, hogy azóta figyelem őket és persze rá kellett jönnöm, hogy korunk legnagyobb színészeivel állunk szemben. Azért a Hollow Crown csak haladóknak ajánlott.

A Hollow Crown II. végén kezdődik a bonyolult és igen undorító Rózsák Háborúja. 

article-1342883571947-14281e8e000005dc-116190_636x421.jpg

The White Queen: Igazi, meglepetésszerű pozitív csalódás volt. Egy Philippa Gregory regény feldolgozása. Ami elsőre nem hangozott túl biztatóan. De kifejezetten élveztem a sorozatot, és bár a történelmi hűségét sokan kétségbe vonják, szerintem meg miért ne lehetett volna akár úgy is, ahogy ő írta. Semmit nem lehet biztosan tudni ugyebár, főleg erről a korszakról, mivel régen is volt, bonyolult is, és sok száz ember életcéljának tekintette, hogy semmi sem úgy tűnjön ahogy volt.

A Rózsák Háborúja teljes valójában bontakozik ki, külön tetszett, hogy II. Richard itt pozitív szereplőnek van ábrázolva.

The White Princess : a White Queen folytatása, ez is pozitív csalódás volt, de gyengébb volt mint az elődje és két színészváltáson felhúztam magam. A fantasztikus Amanda Hale-t lecserélték egy idősebb színésznőre, nem tudom miért, mikor az eredeti Lady Margaret Beaufort csak 13 évvel volt idősebb a fiánál. És talán a világszép fehér királyné helyett is lehetett volna egy kevésbé szétoperált, csehszlovák fejű színésznőt találni. Ebben a sorozatban ért véget a Rózsák Háborúja.

Olvastam, hogy jön az egész sorozat harmadik része is, kíváncsian várom.

The Tudors : Michael Hirst műve szintén, ami sok jót jelent. Az első évad igazán lebilincselő, főleg a Boleyn Annás rész volt szuper, Natalie Dormer játéka nekem bejött. Majd a sorozat a vége felé elérte a soha nem várt mélypontot. Minden elromlott. 

Wolf Hall: abszolút tökéletes volt, remegve vártam mindig következő részt, és gyomorgörccsel néztem végig mindegyiket, még úgy is, hogy már kívülről fújtam a sztorit a Tudorokból. Próbálták árnyalni a szereplőket és számos történelmi figurát igyekeztek a szokásostól eltérően ábrázolni és ez sikerült is. Tipikusan az a sorozat, amit a rendezők és a színészek saját szórakoztatásukra csinálnak és tökéletes is lesz. 

wolf_hall.jpg

Taboo: ez csalódás volt, főleg azért mert nagyon sokat vártam tőle, hiszen az egyik, (itt nem részletezett, mert nem királyos) kedvenc sorozatom, a Peaky Blindersből nőtte ki magát, legalábbis én így látom. A történet idéjén regnáló király alakjában Mark Gatiss színész remekül mutatja meg mivé lettek az uralkodók az egykori harcoló királyokból. Elég jó azért. 

The Crown:  Végül, de nem utolsó sorban, itt van egy sokak által ismert sorozat a Crown. 20 perc sorozat nézés, másfél óra wikipedia. Nem lehet rosszat mondani róla. Talán csak annyit, mert nem bírom ki, a királynő azért ennél sokkal kevésbé  szép, és ez a tény, szerintem, a személyiségjegyeit nagyban befolyásolta csakúgy, mint a házasságát. Talán azzal próbálták kiegyelíteni a dolgot, hogy Fülöp herceg meg sokkal jobb képűbb az életben, mint a sorozatban és akkor most itt visszafogottan fogalmaztam. Azért jól eljátszották a szerepeiket ők is. És, hogy ne legyek olyan epés a végére, megjegyzem, hogy Vaness Kirby, ahogy várni lehetett tőle, elképesztőn jó mint Margit hercegnő és még hasonlít is rá. Fenomenális. 

227201l-640x400-b-ce8ed540.jpg

God save the King!

 

komment

Címkék: crown vikings white queen last kingdom tabbo white princess wolf hall

Testről és lélekről

2017.02.28. 17:00 Lic

Folyik a vér, leginkább a szívünkből, be és ki és soha nincs megállás, ha meg nem folyik, akkor meg az a baj. Csöpög a vér a padlóra a tipikus közép-európai szépségből is Testről és Lélekről-ben is, pont ahogy a Liza a rókatündér kezdődik. 

A rendező azt nyilatkozta, hogy egy pohár vizet szeretett volna bemutatni, hát őt sem ejtették a fejére gyerekkorában az biztos. Kicsiből a nagyot, így az okos. Mert az kicsi nem is kicsi, hanem a legnagyobb, mint tudjuk. Szerencsére sikerült a terve. Nem tudom olvasta-e Enyedi Ildikó, Márai Sándor, rám legnagyobb hatású regényét a Válás Budánt, de a filmje valami nagyon hasonlóról szól.

alex.jpg

Az álmokról, meg a szerelemről, elég hátborzolgató téma, de sikerült vegytisztán feldolgozni. Úgy tűnik, hogy egy olyan korban élünk ahol értékelik (legalábbis díjjazzák) a lényeges dolgokat, az álmokat. 

Őrülök, hogy nem érzik már úgy a magyar rendezők, hogy a vaskos, nem létező Kelet-Európát kell bemutatni Közép-Európában. Talán az ország lelkiállapotán is segítene, ha nem mindig a lehetséges legrosszabb variáció történne meg a filmeken. Mert hát az életben sem mindig a lehetséges legrosszabb történik, sőt. Jó, persze volt kétszer háromszor az elmúlt évszázadban amikor a lehető legrosszabb történt, de jól is néznénk ki ha ez mindig így lenne. 

Persze a magyar filmekben így volt, nem is nézte őket senki. Eddig! Szerencsére ezt már nem érzik kötelezőnek a rendezők. Volt egy olyan érzésem, hogy ha nem vagy elég pesszimista akkor nem lehettél "jó" magyar rendező, ezért mindenki futotta a kötelező köröket.

Kedvencem volt a gyönyörű arcú, vidám tabáni srác, aki ott iszogatta a sörét minden áldott este a Duna-parton, zöldellő, lejtős dombok alatt, de persze erről nem mert filmet csinálni, inkább elkirándult térképpel a 8.kerületbe, és leforgatta a 8.ker című rajzfilmet. Uristen. 

A Testről és Lélekről kitűnően keverte a humort a drámával, a realitást a transzcendenciával annyira, hogy a néző is össze-vissza érezi magát a mű megtekintése közben. Például a legdrámaibb résznél hisztériás röhögőgörcsöt kaptunk az áltis osztálytársammal, miközben döbbent, mélyen átérzett szomorúság áradt a sajtóvetítésen a komoly kollégákból. Épp már kezdtem fuldokolva aggódni, hogy fegyelmezetlen csitriknek tűnünk, amikor a egész hirtelen átváltozott egy humoros jelenetté. Így teljesen egyértelművé vált mindenki számára, hogy látnok zsenik vagyunk.

Miközben oldschool sielésemet töltöttem oldschool barátaimmal, lemerült és elfelejtett pinkodú telefonnal, a film megnyerte a Berlinalét. 

Mondanom sem kell, (bár utólag harmatgyenge okoskodni), miközben ültem a moziban tudtam, hogy meg fogja nyerni a fesztivát Berlinben. Mert pont ilyennek szeretnek mindket látni a németek. 

Süt a nap, zajos a város, tele vagyunk érzelmekkel, látnoki képességeink vannak, és nem utolsósorban megéljük a szexualitásunkat, még akkor is ha autisták vagyunk. (?) Spriccel a paradicsom a szemünkbe a napos konyhában, a rádió szerint dugó van városban, de ez minket ez nem érint, kell ennél több?

 

 

 

komment

Önreflexió Milena Busquets Ez is elmúlik című regényén

2016.08.31. 16:41 Lic

Sokan, sokszor mondták, hogy legyek író. Főleg a magyar tanáraim. Az egyik, Isten nyugosztalja, úgy véste be az ötöst az év elején, hogy az sem zavarta, hogy az egész évet végig lógtam. Jó dolog ez a legyek író, csak hát miről írjak és mikor, meg aztán kinek.

Egyetlen egy ötletem volt, mivel úgy éreztem, hogy van némi érzékem a nosztalgiához, hogy egyfajta magyar Brunella Gasperini leszek, nosztalgikus nyári sztoriakkal, mert azokból jól állok. Na, ezt is megúsztam szerencsére, mert ezt a regényt megírta helyettem egy spanyol negyvenéves.


De nem csak a nosztaligus nyári sztorikat írta meg helyettem, hanem a beteges öregedés parám, az anyám elvesztését, a két szuper fiamat  és az egész szomorú, elkényesztetett életemet.  Ezek után tényleg nem tudok miről írni.

Kedves S., O. és D. és mindenki, aki nem érti, hogy mégis mi bajom, íme:

Kezdjük az alapvető problémával:

„És amikor a boldogság már nem ugyanaz, hiába volt még meg a végeérhetetlen reggelik szertartása, a hajó, az ebédek, a szieszták és a kártyacsaták már nem változtatták meg a jelent. Látni a kamaszkori bulizós haverjaimat gyerekekkel és azzal a fáradt tekintettel. Amíg fiatal vagy, még ha totálisan ki is merültél, a tekinteted sosem fáradt, most viszont vannak napok, amikor úgy érezm, hogy alig van erőm felkelni és vonszolni magam.”p.75

Valami elromlott és megöregedtünk. Persze akinek iszonyatos fiatal kora volt, azt ez nyilván nem zavarja, engem viszont igen.

„-, a nyári barátok, az átvirrasztott éjszakák, az őrült nevetések, az érzés, hogy sosem tudod mi fog történni, aza megkérdőjelezhetetlen érzés, hogy a világ a mi tulajdonunk.” P. 74

Na, ez már elmúlt, ez a világ nem a mi tulajdonunk, aki nem hiszi, menjen el a pesti éjszakába, garantálom az egy hónap depressziót az élménytől. Javaslom a bejáratott budai kocsmákat, ott továbbra sem érhetnek meglepetések.

Mert ott még találkozhatsz ilyen dolgokkal:

„olyan emberek közös és ezerszer elismételt sztorijai keringenek körülöttünk, akik ugyan sok időt töltöttek már együtt, mégis változatlanul kedvelik egymást.”p.105

De fáradt anyaként és gondterhelt apaként még nagyon ritkán, évente maximum kétszer, véletlenül minden összejön, mert mi vagy a csillagok úgy akarjuk, és egy éjszakára visszaváltozunk azokká akik voltunk.

"Ahogy azoknak a könnyelmű és boldog nyaraknak szinte az összes főszereplője névtelen masszává állt össze, akikkel együtt ültünk a város és a világ fölött, mi, lelkes, arrongáns, gondtalan és mélységes fiatalok.”p.197

empty.jpg

 Vigasztaljon a tudat, hogy megtetted amit erőd engedett.

„Hallgatom a faluban zajló bulik moralját, teljes nyári forrongásában habzik minden, és azt találgatom, vajon most ki a a legmenőbb a La Frontera bárban—és vajon még mindig a Should I Stay or Should I Go az utolsó dal, amit lejátszank a záróra előtt az El Hostal nevű kocsmában. Első elveszett glóriánk és egyben az, amit soha, de soha nem szerezhetünk vissza, a fiatalságunk;  a gyerekkoré még nem számít, mert gyerekként még nem vagyunk tudatában annak a hihetetlen zsákmánynak, a kifogyhatatlan energiának, erőnek, szépségnek, szabadságnak és ártatlanságnak, amit pár évvel később kézhez kapunk, és amit a legszerencsésebbek mértéktelenül tékozolnak el.”p-116

A probléma csak az, hogy pont mire rájöttünk, hogy mi ez a női csáberő meg miegymás, addigra vége az egésznek, kicsit talán gyorsabban kellett volna reagálni a dolgokra.

„Sosem  voltam tudatában, hogy fiatalságom talán a csábítás eszköze is lehetne – ahogy viszont az sem, hogy egy napon majd ez is elmúlik -, így aztán ebben a pillanatban visszafogott lelkesedéssel, és ugyanolyan higgadt elkeseredettséggel szemlélem a fizikai hanyatlás kezdetét, amit bizonyára hamarosan mentális hanyatlás követ majd.”p.178.

Felnőttkori barátságokkal kapcsolatban is mélységesen egyet kell értenem Milena barátnőmmel, amelyek persze csak akkor jöhetnek létre ha 97% ugyanolyan gyerekkorunk volt, csak egy véltelen folytán eddig nem találkoztatok.

 „még a fehérborokért is ugyanúgy rajongotok, mániásan nem vesztek semmit komolyan – ami egyszerre lehet a szenvedélyes természet és a védett gyerekkor következménye -, és akivel ugyanúgy adjátok át magatokat a világnak, azaz teljesen.”p.46.

Életszerű beszélgetés az életemből:

 „A könnyedség az elegancia egy formája – szoktam mondogatni -, és könnyed, vidám életet élni nagyon is nehéz.” „Blanquita, te összekevered a könnyedséget a nemtörödőmséggel. Az egész világ átver  téged, és még csak észre sem veszed” – válaszolta erre az ex.” P.59

milena-busquets-alta.jpg

Mert furcsa érzés, hogy mi írjuk a cikkeket, mi szerepelünk a tévében.

„Némileg ellenmondásosnak és kivételesnek tűnik, hogy egy ismerősöm polgármester lehet, mintha  még mindenkinek velem lenne a helye az iskolaudvaron, ugrókötelezve vagy a felhőket bámulva. P.78.

Elég sokáig húztuk, de ennek is meg vannak a árnyoldalai, egyesek igencsak elhúztak mellettünk.

„Egyáltalán nem kis eredmény, hogy sikerült elérnem, hogy negyvenéves koromig kislány maradjak, két gyerekkel, két házassággal és számtalan kapcsolattal a hátam mögött, sok elhagyott lakással, sokféle elfogyasztott munkahellyel. Csak remélhetem, hogy képes leszek a nagy ugrásra, hogy felnőtté váljak, remélehetőleg  még azelőtt, hogy kislányból közvetlenül vénasszonnyá avanzsálnék.”p.89

Ezt nem kell magyarázni:

„Előbb utóbb azzá válunk akik tényleg vagyunk, a szépség és a fiatalság csak álcázásnak jó egy darabig. Bizonyos pillanatokban úgy érezem, hogy meglátom, milyen lesz a barátaim arca a jövőben, miközben nem akarom tudni, hogy a gyerekeim mivé változnak majd,még túl korán van, még elönti őket az élet fénye, olyan ragyogással tükröződik vissza, hogy alig merek rájuk nézni, mindig csak a szemem sarkából figyelem őket, biztos távolból.” P.85

Egészen kicsi, ám lényeges dolgokban is egyezik az életünk új barinőmmel, Milenaval:

„...sosem ücsörögtem padokon. Ha kint voltam az utcán, akkor siettem valahová, vagy éppen sétáltam ...azt  hiszem most már én is az idősek, a bevándorlók, munkanélküliek csoportjába tartozom.’p.187

 

 

 

komment

Címkék: nyár írás minela busquets ez is elmúlik

Kattogás@por.no kritika helyett önreflexió

2016.01.30. 22:23 Lic

Fel lehet fogni oktató színházként, sőt misszóként is a Komatársulat pornós darabját. Valójában az is, mivel leginkább középiskolákban játsszák, és Isten tartsa meg a jó szokásukat. Meg az enyémet is, hogy én mégis mást éreztem.

A kétszemélyes drámát egy baráti házaspár játssza, nyilván szét tudnám dicsérni, de nem fogom. Sajnos nem tudtam elvonatkoztatni attól, hogy a férfit (Zrinyi Gál Vince) születése óta ismerem, a nő (Zrinyi Patocskai Katalin) meg természetben hasonlít rám, egy helyen lakunk, hasonlókorú gyerekeink vannak, és még bírom is.

Vagy az azonos szociokulturális hátterünk miatt, vagy mert zsenik a színészek (akik a forgatókönyvírók is egyben) úgy éreztem mintha rólam szólna a darab. A vörös szakállú ordibáló férfiban is felismerni véltem imádott férjem amikor évente egyszer felemeli a hangját.

A darab a pornóról szól, és ez egy nagyon komoly téma manapság, de nem az én korosztályom problémája, mi (a pasik akikkel én járok meg még inkább) teljesen mást csináltunk a tízes éveink elején mint a mai fiatalok.

De pont azért jó ez a színház mert számot vetettem már megint, a saját függőségemmel, és nem az alkoholra gondolok, mert az a szerelem tuti a sírig kísér és nem is bánom, hanem arra, hogy azt, hogy egy nap hányszor nézem meg az indexet, a die weltet, a der spiegelt, az aljazeerát és a bbc-t azt nem tudom megszámolni. Legújabban sajnos már a le figarot is megnézem, pedig annyit tudok franciául, hogy vulevukuséavekmoá. És hát ez nem tesz jót nekem, mert az, hogy a legtöbb politikust sokkal butábbnak tartom mint saját magamat, az még elmegy, de hogy az újságírókról mit gondolok, azt jobb ha nem írom le, mert azt olyan hosszan, sziporkázva, mély humorral, gazdag élettapasztalattal és maró gúnnyal tudom elmondani, hogy mindenképp érdemes személyesen meghallgatni.

kati.jpg

És mit csinálok egész nap, ahelyett, hogy pénzt keresnék, ezeket az agysebészeket olvasgatom és idegesítem magam fölöslegesen. Na, azért jó a kattogás@por.no és a Komatársulat, mert most megint jó felhúztam magam és elhatároztam, hogy felhagyok a függőségemmel. Legalább 15 perce írom ezt, és még nem néztem meg a híreket. 

A Komatársulat missziójáról a későbbiekben.

komment

Címkék: porno kattogás komatársulat

Top 5 karácsonyi film

2015.12.07. 14:08 Lic

Buzog bennem a közlésvágy ezért meg kell osztanom veletek, hogy szerintem milyen filmekkel érdemes a karácsonyra hangolódni, ha igényes szórakozásra vagy emelkedett szívre vágyunk. És nem lesz benne az Igazából szerelem, még a te kedvedért sem Esztó!

1. Fegyverszünet karácsonyra 2005

Ez a legemelkedettebb karácsonyi film mert az európai történelem egyik legszebb történetét dolgozza fel, ami pont karácsonykor esett meg, nyilván nem véletlenül. A tényleg gyönyörű történet legutóbb is megihletett egy áruházlánc PR-osait. A lövészárokba operaáriázás viszont erős túlzás.

merry-christmas-joyeux-noel-poster-0

2. Egy karácsonyi történet 1983

Na, aki ezt nem látta az nézze meg! Nagyon kedves, izgalmas, iszonyú vicces, remek történet, zseniális szereplők. És innen nyúlták a Dumb és Dumber főviccét. Alap.

a-christmas-story

3. Kő család 2005

A családos, amerikai karácsonyi filmek sémájára készítették. Mindenki hazajön a szülőkhöz, ám az új barátnő nem illik a családba. Bár az előzetes alapján ugyanolyannak tűnik mint az összes többi, értsd: unalmas és nyálas, ez véletlenül rettenetesen jól sikerült. Sírunk, nevetünk, szerelmesek vagyunk. (Az ugyanerre a fordulatra építő Dan in real life is egész jó.)

The-Family-Stone-the-family-stone-524905_700_461

4. A végére két elbűvölő hölgy. Aludj csak én álmodom 1995

A szupercuki Sandra Bullock a kilencvenes évek egyik legjobb karácsonyi filmjében, ahol olyan vicces dolgokat láthatunk viszont mint a XXL-es, vállban nagy, bokáig érő, fekete kabát amit Sandra még az oltár előtt is elfelejt levenni. De ami mindent visz az a fejre kötött sál. Tényleg volt ilyen, és is hordtam. Hihetetlen.

Christmas Films, While You Were Sleeping

5. A legőszintébb, legreálisabb, legviccesebb és persze a legmeseszerűbb a Bridget Jones, az angol humor és életszemlélet minden felszínességével és mélységével. Renéenek meg igen jó lábai vannak. Thanks God!

komment

Halál a Níluson 1974 a legeslegjobb

2015.10.12. 09:36 Lic

El kell mondanom, hogy bármit is írtam le a múltban, a legjobb Agatha Christie film, ami még hajós, és forró nyári is, az Péter Ustinovval a Halál a Níluson 1974-ból. Maggie Smith I love you!

 

komment

Címkék: agatha christie maggie smith peter ustinov

Nyári, tengeres Agatha Christie-k csak fanatikusoknak

2015.06.07. 22:55 Lic

Újra itt a nyár, és ha nem is kértem kölcsön senki robogóját, hogy levezessem az utat az aranypartra, azért vágom, hogy mi dörgés. Nem tudom elmondani mennyire szeretem a nyarat. Az egy dolog, hogy jól is áll nekem, az meg egy másik, hogy jól is bírom. Hőségriadó a kedvenc hírem, tűztilalom a kedvenc szavam. Akkor voltam a legboldogabb, amikor pár éve (kb.8) a bbc.co.uk-n az volt a főcím, hogy Budapesten melegebb van mint Ugandában. Egyetlen bánatom volt csupán, hogy egy légkondicionált irodában dekkoltam és csak este hatkor csapott meg a forróság az Erkel utcában.

A szép, napos és forró napok tiszteletére írom ezt a posztot. A legjobb nyári, vizes, tengeres, óceános, Brit-birodalmas, semmittevős, unatkozós, piálós Agatha Christie-k:

1. Problem at sea - Földközi-tengeri hajóúton játszódik, nagyon kék benne a tenger, mivel 1989-ben valahogy még jobban ment ez a világítás dolog. A színészek kora nem nagyon stimmel a szerepekkel, de 1989-ben ez még nem ment olyan jól. És ezen a hajón forgatták, kell még valamit mondanom?

2. Carabean Mystery, Rejtély az Antillákon: Joan Hickson a csúcson, Grace Kelly-re hajazó szépséggel az oldalán. Az új verzió rosszabb a 89-esnél, pedig a Julia McKenzie a kedvenc. 

3. A titokzatos kék vonat, Mytery of the Blue Train, Nagyon dél-francia, világ legjobb terasza, sok alkohol. Vonat, hajó, nyár.

 

4. A rodoszi háromszög, Triangle At Rhodos - és most már biztos, hogy 1989-ben kellett volna angol színésznőnek lenni, persze csak olyannak aki nagyon jóban van a Poirot szereposztóval. Teljes film magyarul

5. Three act tragedy, Tragédia három felvonásban- bonyolultabb történetvezetés, különösön frappáns a megfejtés, jó színészi alakítások, brit sziklák, kék tenger és egy olyan vitorláshajó, hogy lefosod a bokád.

 

komment

Címkék: poirot agatha christie a titokzatos kék vonat tragédia három felvonásban rejtély az antillákon rodoszi háromszög

A nőknek mindig igazuk van! 5+1 szomorú, szép, női film

2015.04.25. 07:35 Lic

Bár kevesen tudják rólam, de a szívem mélyén én egy nő vagyok. Erről, ha más nem is, a mártír fejem és a filmes ízlésem tanúskodik.

És vajon miért van mártír fejem? Mert nekünk nőknek azért nagyon nehéz, mélyek is vagyunk, meg szomorúak, és legfőképp pedig mindig igazunk van. 

Összegyűjtöttem pár filmet ami erről szól: a női nem végtelen szomorúságáról, és arról hogy mennyire igazunk van, következésképp én iszonyatosan szeretem ezeket a filmeket. Hiszen nő vagyok és akkora szívem van!

1. Szeress Mexikóban! Na, ez akár lehetne egy nagyon rossz film is. A főhős a legrosszabb színész a világon, a főhősnő ijesztően csúnya a közel ülő szemeivel és a történet sem egy nagy was ist das. De mégis jó, mert a közel ülő szeműnek végig igaza van, jó sokat szenvednek, főznek, meg meleg is van. Mágikus realizmus meg ilyenek.

 szeress_mexikoban.jpg

2. Távol Afrikától. Mit is kéne magyarázni ezen. Itt is annyira szerencsétlen a főhősnő, hogy az csak na, csak úgy röpködnek a szerencsétlenségek a szerencsétlenségek hátán. A világ legszebb filmje még mindig, pedig 1985-ben készült és azóta már National Geography csatorna is van.

Tisztában vagyok vele, hogy nem valami kifinomult és modern az ízlésem a belsőépítészet terén. De ha nagyon sok pénzem lenne, és továbbra sem lenne kifinomult ízlésem, én csak annyit mondanék, hogy ezt a házat kérem kívül-belül. Ez az elképzelésem nem nagyon változott az elmúlt húsz évben, szóval ez már így is marad.

3. Maryl Streep megint. Augusztus: Osage megye. Egy beteg, és elég bolond anya, három lánnyal és egy lány unokával. Annyi a nő szerepel a filmben, hogy a pasim végig sem bírta nézni.

Pedig hát ez lesz mindannyiunk sorsa ha nem figyelünk oda. És most nem Maryl Streep szerepére gondolok, hanem Julia Robertséra. A végén mégis pozitív tud lenni, ami nagy bravúrja ennek a bravúros filmnek. Maryl Streepnek végig igaza van.

4. A romlás virágai. Nekünk nőknek nem csak akkor rossz amikor öregek vagyunk és csúnyák, hanem az is zavaró amikor fiatalok vagyunk és szépek. Mélanie Doutey gyönyörű, és lásd mennyi problémája van ebből. A francia film csimborasszója.

a-romlas-viraga--67922.jpg

5. Melinda Melinda - mártíromság elkerülésének receptfilmje, ezért minden nőnek kötelező.  Ez Woody Allen legjobb filmje (igen, láttam az összeset, ha nem is végig, mert volt, hogy elaludtam, hiszen nagyon fáradt vagyok és túl vagyok terhelve.)

melinda.jpg

+1 Ezerízű szerelem. Ez a világ egyik legjobb filmje. Nőnek lenni nem könnyű, ennél csak egy reménytelenebb helyzet létezik, indiai nőnek lenni. Gyönyörű film.

komment

Címkék: romlás virágai melinda melinda augusztus:osage megye ezerízű szerelem

Havannai éjszaka azaz kubainak lenni rossz dolog

2015.03.26. 13:58 Lic

Vágni lehetett a csöndet a rendkívül hatásos befejezésnél a többségében hatvanas újságírókkal teletömött vetítésen. Okos, felkavaró mozi. 

Majdnem nem írtam meg ezt a kritikát, de aztán megnéztem a Szamárköhögését és megint rá kellett jönnöm, hogy a filmművészet mégiscsak szép és hasznos. 

Kubában is dühöng a kommunizmus és az az irtó nagy blamázs, hogy még mindig tart. Ez rendkívül kellemetlen a kubaiakra nézve, ugye, bár igen jó az idő és a tetőteraszon iszogatnak. Ebben filmben egy egész éjszakán keresztül. Szerencsétlen kubai értelmiség, úgy megsajnáltam őket, milyen jóravaló embereknek tűnnek, de olyan mélyen és számunkra olyan ismerős módon van megnyomorítva a lelkük, hogy az embereknek a szíve szakad belé.

hav.jpg

A történet szerint Amadeo hazajön Spanyolországból meglátogatni a barátait Havannában. Mindannyiuknak akik a tetőn ülnek tönkrement az élete, vagy így vagy úgy. Vagy mert maradtak, vagy mert elmentek vagy mert művészek lettek, vagy mert nem, vagy mert elment a gyerekük külföldre, vagy mert ott maradt a kilátástalanságban. Kár, hogy ezt Marx Károly bácsi nem élhette meg, igazán büszke lehetne magára.

hav1.jpg

A buli egy pontján Amadeo közli, hogy nem csak látogatóban jött, hanem marad is, örökre. Innentől igazán kemény a buli. Az abszurd, kicsinyes, féltékeny, és paranoiás kubai világ pont annyira ismerős az idősebb magyaroknak, hogy megteljenek a könnycsatornák. Vágni lehetett a csöndet a rendkívül hatásos befejezésnél a többségében hatvanas újságírókkal teletömött vetítésen is. Okos, felkavaró mozi. 

Szereplők: Isabel Santos, Jorge Perugorría, Fernando Hechevarria, Néstor Jiménez, Pedro Julio Díaz Ferran, Carmen Sola

Rendező: Laurent Cantet (Az osztály)

komment

Címkék: kuba laurent cantet javanna

Működik a kémia, a film már kevésbé

2015.03.06. 08:37 Lic

Mindenki kedvenc tizenhármasa Olivia Wilde most nem laza piás lányt alakít, hanem egy gazdag férfi elhanyagolt és szintén piás feleségét, aki unalmában viszonyt kezd az unalmas kisváros még unalmasabb gyógyszerészével. A Sam Rockwell által alakított patikus a legvalószínűtlenebb vad szerető aki a földön járt idáig, ám mégis órási őrület veszi kezdetét köszönhetően a szuper drogoknak amit szexi szeretője hatására keverni kezd.

Sam Rockwell az Glaxis útikalauz stopposoknak óta kedvenceim közé tartozik, és megint zseniális volt. Ahogy az útikalauzban rázta a fejeit, mintha egész életében ezt csinálta volna. Itt is egyik pillanatban a tökéletes kispolgár, a másikban a lehető leglazább polgárpukkasztó. De a legnagyobbat mégsem Wilde vagy Rockwell alakítja, bár mindkettő remek, hanem a pincsikutya gyógyszerész felesége, Michelle Monaghan. Annyira élethűen alakítja sportmániás öregedő anyukát, hogy eszembe sem jutott, hogy ez egy színésznő.

better

Sok jó filmre emlékezteti a nézőt ez a kellő gonddal elkészített, de azért nem olyan nagyon egetrengető alkotás. Az alfa-hím após mellett senyvedő férfi alakja a Fargo főszereplőjére hajaz, a becuccozott bicikli versenyes jelentet meg egyértelműen Ghislain Lambert belőtt biciklis jelenete a Pedálkirályból.

A filmünk két dolgot elemezget, egy: a legális ill. nem legális gyógyszerek hatása, elérése, és hosszú távú életvezetései hatásai. 2. akkor most lelépjünk-e a családunktól avagy mégsem. Egy amerikai közönségfilmben nem kérdéses a vég, már csak a miértek kellenének, de azok meg nincsenek. Ez a film legnagyobb hibája, művészfilmnek felszínes, igazi közönségfilmnek meg nagyon lassan indul, én is majdnem feladtam. Viszont az apa fia kapcsolat remekül van ábrázolva, és Ray Liotta szerepeltetése (igaz csak két jelenetre volt pénz) is jó ötlet.

Better-Living-Through-Chemistry-Olivia-Wilde-e1390465587984

Egyik meghatározó élményem mikor elmentem egy gyógyszerészhallgatók által túlreprezentált házibuliba. Mondanom sem kell, hogy házi készítésű cuccokkal ütötték magukat. Az egyik srác egy idő után sötét zöld lett, és nem nagyon mozgott csak hanyatt feküdt a szőnyegen. Kérdeztem a haveromat, hogy nem fog-e meghalni, mondta, hogy nem, és mivel ő is gyógyszerésznek tanult hittem neki, szerencsére igaza is lett mert a srác egy idő után kifehéredett és elkezdett mozogni is. Lehet, hogy nem mindenkinek volt ilyen élménye ezért talán érdemes volt ezt a filmet megcsinálni. Sajnos nem túl maradandó alkotás, de azért rossznak sem lehet nevezni.

olivia-wilde-sam-rockwell-better-living-through-chemistry-trailer

Este megkérdeztem a Lacit, milyen volt? “Nem volt rossz” válaszolta. Másnap reggel is ugyanígy cselekedtem: “a tegnapi film milyen volt?”  Távolba révedő tekintettel csak annyit mondott: “melyik is volt?” Hát ennyi.

komment

Címkék: ray liotta működik a kémia oliva wilde

Liza, a rókatündér

2015.02.23. 09:46 Lic

Tényleg annyira sajnálom, hogy nem Pálfi György kapott lehetőséget. Mindjárt sírok. Mi lesz velem a műanyag gömbbe olvasztott, halott magzatos kulcstartó nélkül??? Csúnya, gonosz Andy Vajna bácsi!

Szóval megnéztem a Liza, a rókatündért. Melegem volt közben és remegett a gyomorszájam. Vagyis pillangók repdestek a hasamban. Olyan volt mintha a legokosabb, legviccesebb és legeredetibb haverjaim csinálták volna. Valami olyan eszméletlen otthonosság áradt belőle amilyet még soha nem éreztem. Hogy mitől van ez azt nem tudom, ahogy azt sem lehet tudni miért olyan jók Ottlik Géza novellái. Jók és kész, mert nekem írta őket, ahogy azt tették a Liza, a rókatündérrel is.

roka.jpg

Az orromban éreztem az otthon szagot, amit lehet, hogy a nagyszüleimnél, lehet, hogy otthon, de az is lehet persze, hogy a moziban éreztem. Tényleg így volt, pedig senkit sem ismertem a stáblistából. Nem úgy mint a Van valaminél ahol ott futottak szépen sorban az ismerőseim ismerősei, barátai, kollégái és unokatesói. És bár a Van fantasztikusan jól megragadta milyen nekünk itt a belvárosban a neurotikus szüleinkkel az élet, mégsem volt sokkal jobb a Moszkva térnél, amit ugyanezekről a srácokról forgattak, csak ők a való életben 10 évvel idősebbek, a filmben meg 10-zel fiatalabbak voltak.

Na de csapjunk a lecsóba! Nagyon sokat vártam tőle így az elején csalódott voltam, és lassan is indult. Kicsit fel is húztam magam a nyilvánvaló nyúlásokon is. Reviczky "kurva anyját" jobban emlékeztetett Hugh Grant és Ralph Fiennes (The Grand Budapest Hotel)"ah fuck it"-ra mint kellett volna. Amúgy menő poén elismerem, én is beraktam volna. 

Ezenkívül Liza első udvarlója pont úgy eszik mint Wes Anderson szintén rókás filmjében a rókák és Zoltán zászlós lassított futása is emlékeztetett a siető Wes Anderson hősökre. Ezek az áthallások inkább pozitívak voltak. De, hogy miért kellett teljesen ugyanolyan színű levest főzni mint Bridget Jones? Amelie Poulin előtt a kezdő mondattal tisztelgett a rendező, meg talán az egész filmjével. Ugyanakkor tökéletesen átültette az egészet a mi kis nyomorult Kelet-Európánkra. Hogy csak egy példát mondjak, Amelievel ellentétben Lizának nem volt pénze kulcsmásolásra. 

Hibátlan volt a történet, a szereplők (Schmeid Zoltán, atyauristen!!!!), a világítás, a színek, a berendezés (ez különösen), jó volt a ritmus, és világklasszis a zene. Tökéletesen elhelyezték a történetet és figurákat időben és térben is. A tér neve Csudapest. Ha ez nem lesz világsiker magyar film akkor semmi, ha meg mégsem, akkor mindegy. Csak, hogy megmutassam, hogy én is tudok Jeunet-t idézni. Volt benne valami mélymagyar, annyira amennyire mélyfrancia tudott lenni az Amelie Poulin.

Végezetül idézném az index.hu egyik kritikusát, akit annyira megihletett az elementáris erővel ható Liza, hogy leírt egy tökéletes mondatot: "Ha a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan volt a tavalyi magyar film, egyébként hasonló elszántsággal készült, fésületlen kisöccse, akkor a Liza, a rókatündér a selyemzakós báty, akit mindenki imád."

komment

Címkék: liza a rókatündér balsai moni ujj-mészaros károly schmeid zoltán bede-fazekas

Kibírni Leleményes Hugót

2015.02.20. 10:55 Lic

Scorsesének az a gondolata támadt, hogy gyerekfilmet rendez, mégpedig 3D-ben.

A gondolatot tett követte és elkészült az azóta öt Oscar díjjal jutalmazott Leleményes Hugo, Brian Selznick képes könyvéből. A mesternek most mellőznie kellett a hentesbárddal feldarabolást és az élve eltemetést, pedig mindkettő bemutatásában a legjobb a világon.

Sajnos az egyik kedvenc rendezőmnek a Little Italy 40-es 50-es évekbeli miliője jobban áll, mint a 30 évek Párizsa, bár ő tényleg megtett mindent, hogy felvázolja a következő történetet:  a tíz év körüli Hugo Cabaret-val  egy csomó szörnyű dolog történt, például a szülei is meghaltak. Alkoholista nagybácsijával él egy pályaudvaron, és felnőtt embernek való munkát végez. Aztán a nagybácsi eltűnik. „Amikor a cselekmény elkezdődik, ez már mind megtörtént vele, és a kisfiú ott van egyedül ezzel a robotszerű gépezettel, az automatonnal. Teljesen magára van hagyva, de ekkor találkozik Isabelle-lel, aki elkezdi előcsalogatni őt a csigaházából.” John Logan az Oscarral jutalmazott forgatókönyvíró valószínűleg lemásolta Selznick amúgy is képekben elmesélt történetét, rejtély, hogy ezért miért kell díjat kapni, mivel a könyv maga egy storyboard.

Hugo-Sacha-Baron-Cohen

Na de térjünk vissza a történetre, ami vontatott, kiszámítható, erőltetett.  Ha ez nem lenne elég még sikerült kifejezetten irritáló gyerekszereplőket is találni. Isabelle-t a főhős barátnőjét, aki kinyitja szívét, és akinek segítségével újra meleg otthonra talál…., Cloé Grace Moretz alakítja, aki ötévesen kezdte pályafutását magazinhirdetések és reklám klipek modelljeként. Na szegény kislány pont olyan is. Affektál, franciásan csücsörít, és eltúlozza a nem létező angol akcentusát. Bin Kingsley akcentusa legalább eredeti, de ő is nagyon modoros a megkeseredett és szomorú filmes szerepében. Ellenben Sacha Cohen most sem hibázik sokat, és nézése felüdülést nyújt a bágyadt kékszemű, metroszexuális Hugó után vagy előtt.

a_lelemenyes_hugo_4

Szó se róla film gyönyörű, Dante Ferretti és Francesca Lo Schiavo (Interjú a vámpírral, a New York bandái, a Hideghegy, az Aviátor,Viharsziget) át is vehette az Oscart a látványterveikért. És igen, Scorsese ereje mindig is abban rejlett, hogy gyönyörű mozit csinál. De a legfőbb erőssége mégis az volt, hogy esztétikailag tökéletes képekben mutatja be a borzalmakat. Borzalmak nélkül Scorsese mozija még mindig gyönyörű, csak rettenetesen unalmas. Három egész dimenzió és két óra dögunalom.

komment

Címkék: scorsese dante ferretti leleményes hugo francesca lo schiavo

A belgrádi fantom megrázóan jó dokumentumfilm

2015.02.19. 13:16 Lic

Az elsőfilmes Jovan Todorovic, Nagy András gyönyörű operatőri munkájával megörökíti, feldolgozza és emléket állít egy kelet-európai hősnek, Vlada Vasiljevicnek.

Szeretem a magyar filmeket legfőképp az édes-bús humoruk miatt, de Isten óvjon azoktól, amiket komoly szándékkal készítettek a honfitársaink. Természetesen tisztelet a kivételnek, bár nem tudom ki lenne az.

Tisztelet most elsősorban a Belgrádi Fantom szerb, bolgár és magyar alkotóinak szól, akik a dokumentum és a játékfilm elemeit ötvözve egy fantasztikus mozit hoztak létre. A történet egynapos koromban kezdődik, 1979. augusztus 29-én: Tito, uralkodásának utolsó évében Kubában tanácskozik „el nem kötelezett” barátaival. Mindeközben egy ismeretlen Belgrád utcáin egy hófehér, lopott Porschéval száguldozik. A rejtélyes sofőr, ahogy az már egy féldiktatúrában lenni szokott, pár nap alatt nemzeti hőssé válik. A rakoncátlan ifjúról (?) senki sem tudja, hogy kicsoda, aki meg igen, az mélyen hallgat.

 

A történetet, a nyomozásban és üldözésben résztvevő szimpatikus és igen kevéssé szimpatikus rendőrök, és az autótolvaj barátainak a visszaemlékezéseiből bontakozik ki, Nagy András színvonalas autósüldözéses képeivel kísérve. Az érző szívű balkáni vagányok meghatódva beszélnek arról a pár napról, ami egész későbbi életüket meghatározta. A történetben minden olyan elem szerepel, ami az eseményt fontossá és örök érvényűvé teszi: lokálpatriotizmus, nosztalgia, történelem és kultúra, és a Kelet-Európában elengedhetetlen tragédia.  A film leginkább az 56-os magyar vízilabda csapatról készült dokumentumfilmre hasonlít.

és hoppá itt az egész film szerbül:

 

A végkifejletet izgalommal várja a néző, bár végig rossz az előérzete, mert a porschés sofőr egyszer sem nyilatkozik a film során. Az igényesen fényképezett autósüldözések miatt férfi rokonainkat semmiképpen sem hagyhatjuk otthon, de erősítsük meg a szívünket is mielőtt megnéznénk, mert vicces hely ez a Délkelet-Közép-Európa, de azért az is lehet, hogy mégsem annyira.

komment

Címkék: tito 1979 belgradi fantom

A Félszemű elég közepes

2015.02.17. 15:46 Lic

Európai valószínűleg nem értheti a Félszemű című filmet. Ugyanis még Coan testvérek elkötelezett rajongójaként is azt kell, hogy mondjam, hogy egy közepes mozi volt.

Ezzel szemben a filmet 10 Oscarra jelölték, és idáig 160 millió dollárt kerestek vele az alkotók, ami a legsikeresebb Coen filmé teszi, és jó teljesítménynek számít a westernek között is.

Poros csizmák, archaikus beszédstílus, hullák a fákon. Az amerikaiak úgy látszik, nem tudnak szabadulni a mozi hőskorától és a saját történelmüktől. A film egy korábbi Steve Wayne western felújítása, azzal a különbséggel, hogy az új változat hűbben követi a film alapjául szolgáló regényt. A történet annyi, hogy egy tizennégy éves lány apja haláláért bosszút esküszik és felbérel egy félszemű rosszfiút, akinek természetesen nemes a lelke, hogy ölje meg apja gyilkosát.

jerff

 

A hatvanhoz közel is férfias Jeff Bridges tökéletes választás a szerepre, mert a nagy átlag amerikai pont így képzeli az amerikait, nagy A-val. Jeff Bridges a pletykák szerint megkapja ezért is a szerepért is Oscart, csak úgy, mint tavaly, így ez zsinórban a második lesz már neki. Én inkább a Nagy Lebowskiért adtam volna oda neki, de hát engem senki nem kérdezett. A Mattie Rosst alakító tizennégy éves Halilee Steinfeld viszont megérdemel pár jó szót, ugyanis mellőz minden mesterkedést, és korára jellemző aranyos kislány attitűdöt, ugyanakkor nem viszi túlzásba a kemény kiscsaj sokszor idegesítő kliséjét. Ha nem rontják el, hatalmas színésznő válhat belőle.

Mivel nem vagyok amerikai, így nem csalt könnyet a szemembe a kiégett táj, kavicson csikorgó western csizma, és a szoknyát hordó, ugyanakkor jég hátán (vagy inkább homokviharban) is megélő nők, vagyis nő, vagy inkább gyerek.  Azon viszont kénytelen vagyok elgondolkodni, mi lelte a Coan fivéreket; a Fargo az egyik kedvenc filmem, a Komoly ember után megszólalni sem tudtam, és a jéghideg verejték folyt le a hátamon a nem Vénnek való vidék megtekintése közben. És ez meg? Nincs más magyarázat erre a tettre, mint hogy a Coan fivérek a szívük mélyén, bármennyire titkolják, iróniával és szarkazmussal kezelik, ők is csak amerikaiak. Én sem várom el, hogy minden náció sírjon, amikor meghal Nemecsek. De amúgy meg, mivel az egy a Félszeművel ellentétben, remekmű, sírnak.

komment

Címkék: jeff bridges coen fiverek felszemű

Ritka jó film a Márió a Varázsló Almási Tamástól

2015.02.17. 09:35 Lic

 A faluban egy olasz cipőgyártó vállalat üzemet nyit, ahol csak nőket alkalmaznak. A tradicionális közösségben ekkor még gondot jelentett, ha nincs este meleg vacsora, sőt már az is, ha van, de azt a férfinak kell kivenni a hűtőből.

Ha csak ennyit tudnék a filmről, és nem is tudtam többet, akkor biztos nem venném meg a lemezt. De mivel kölcsönkaptam, és már hónapok óta hozzá sem nyúltam, kénytelen voltam megnézni, bár nem sok kedvem volt a nagy magyar valósághoz. Alkoholizmus, nyomor, fizikai és lelki terror képei jelentek meg a magyar művészfilmek által elcsigázott agyamban. De jöjjön, aminek jönnie kell, gondoltam, és elindult a dvd. És jöttek a gyönyörű nyári képek, egy elmúló és egy kezdődő szerelem gyötrelmei.

Vera (Nyakó Júlia) a csinos középkorú nő is munkát kap az üzemben, és mivel okos, szép és ügyes hamarosan ő lesz a vezető. Rendes férje rosszul tűri az önállósodó asszonyt, Vera ráadásul még szerelmes is lesz egy elegáns olaszba (Franco Nero). A színésznő tökéletes választás a szerepe, mert a karaktere jól illeszkedik a környezethez, és ahogy a rendező is nyilatkozta, elhisszük neki, hogy bármire képes.

20081027marioavar

Almási végre nem úgy mutatja be a falusi embereket, mint akik az évszázados nyomortól elbutítva állati ösztönből cselekszenek, és ha valaki nem tartja be a közösség íratlan szabályait, akkor a legsúlyosabb megtorlásban van része. Egy összetartó és alapvetően jóindulatú faluközösséget láthatunk, akik a maguk módján megpróbálnak segíteni Verának, amikor mindinkább elveszti a kapcsolatát a realitással. A film nem a nagy kelet-európai életérzésről szól, nem is a rendszerváltozásról, hanem a szerelemről és az emberi kapcsolatokról. Álmási több mint tíz éve nyilatkozta, de a kijelentés azóta is megállja a helyét, hogy filmjei az emberi sorsokról és nem szociológiai, tudományos folyamatokról szólnak. Azért tudunk azonosulni a Sejtjeink, a Valahol otthon lenni, vagy a Márió a varázsló szereplőivel, mert a rendező „igyekszik megtalálni azokat a halakat, amelyek sorsa a patak fő sodrát is jelzi.”

komment

Címkék: almási tamás márió a varázsló nyakó júlia

Top 5 romantikus vígjáték

2015.02.14. 18:52 Lic

A kutatásaimnak meglepő eredménye lett. 1. Minden filmben Ryan Gosling szerepel. 2. Vagy túl realisztikus az alkotás. 3. Vagy olyan blőd, hogy nem lehet végig nézni.

Végigszenvedtem ezt a Szerelmünk lapjait és végigbőgtem Blue Valentine-t. Az elsőről inkább semmit, mert megint egy évig üldöznek a trollok, mint a Ted maciután. Annyit azért talán mégis, hogy kétszer aludtam el, és amikor először feltűnt az öregember tudtam, hogy ő ugyanaz aki. Rachel McAdams ritka idegesítő Gosling meg szépen tud nézni a szomorú szemeivel, gondolom ezért játszik mindig olyan filmekben ahol a férfi a szerelmesebb.

A Blue Valentine remek film, tényleg sokat sírtam rajta, de leginkább anti-romantikusnak lehet nevezni. Aki még szeretne az életben pasit és gyereket az soha ne nézze meg.

Rá kellett jönnöm, hogy ezt a műfajt csak úgy tudom elviselni, ha legalább vígjátékot csinálnak belőle. Ezért most veszek egy nagy levegőt és elárulom, hogy melyek a kedvenc romantikus vígjátékaim. Persze mind régi, de hát én is régi vagyok.

Szóval ez van, bevállalom, hogy nagyon szeretem az alábbi filmeket, végülis ez nem lehet ciki azok után, hogy valakik nyíltan vállalták, hogy a Szerelmük lapjai a kedvenc romantikus filmük.

Mivel nem tudok sorrendet felállítani közöttük időrendben következnek.

Only you (1994)

Nagyon jól kitalált és megírt történet. Marisa Tomei szuper szép amerikai olasz lányt alakít, aki Olaszországba utazik mert megbolondult és a fejébe vett egy hülyeséget. Robert Downey Jr. megpróbálja észhez téríteni. Downey-ért én már 1993-ban rajongtam, nem csak mikor ő lett Sherlock. A kilencvenes évek hajviselete miatt a főhős és a főhősnő ugyanúgy néz ki.

 

 

 Négy esküvő egy temetés (1994)

Igen, ez volt az első, és igen, sokkal jobb mint az Igazából Szerelem. Az angolok bármilyen hülyék azért ők a leghumorosabbak a világon. Minél többször látod, annál viccesebb. Ugyan nem igazán érteni Hugh mit eszik Andien, de hát a szerelem vak.

 

French Kiss (1995)

Meg Ryan a csúcson a neurotikus, cuki lány szerepében. Pedig már itt is jócskán elmúlt negyven. Kevin Kline meg franciább Jean Renonál. Szép a táj, fordulatos a történet és persze tök romi.

 

Sweet Home Alabama, borzalmas magyar címe: Mindenütt nő, brrrrrrrrrh (2002)

Itt nagyon is érthető, hogy Reese Witherspoon mit eszik Josh Lucason. Fiatal vidéki kislány nagy karriert fut be a nagyvárosban. Össze készül házasodni a polgármester fiával, ám haza kell mennie a világ végére gyorsan elválni. A főszereplők szépen néznek egymásra és leckét kaphatunk jó modorból is. A film témája az első szerelem. Teljes film, angolul:

 

Purple Violets (2007)

Ed Burns írta, rendezte és játszik is benne. Egy főiskolai négyesfogat tíz év múlva újra találkozik. Összejönnek-e megint, avagy nem. Jó rendezés, jó beszélgetések, és meglepően humoros is.

 

Ang Lee és Emma Thomson féle Értelem és Érzelmet (1995) nem raktam be mert nem vígjáték, a szintén szörnyű magyar című Idétlen időkiget (1993) meg mert nem romantikus, csak egy kicsit.

Napos Oldalt is megfogom nézni, ígérem. (megnéztem azóta, nagyon romi)

komment

Címkék: négy esküvő egy temetés french kiss sweet home alabama purple violet

Bőgni az Amerikai pitén

2015.02.13. 14:29 Lic

Kár lenne filmesztétikai kérdésekbe bonyolódni az Amerikai Pite legújabb epizódja kapcsán. Nevettem rajta, és ami még fontosabb, sírtam is, pontosan háromszor.

 Nem mellesleg értettem a történetet úgy, hogy nem láttam az egyetlen korábbi részt sem belőle. (Valljuk be, ezen azért nem kell csodálkozni.) Na de térjünk vissza a síráshoz, vajon mi késztett arra egy magamfajtát, hogy elbőgjem magam egy ennyire blőd filmen.

amerikai_pite_talalkozo-6

Ez egy sokak számára érthetetlen és váratlan sikert hozó sorozat, ami 1999-ben indult. Az alkotóknak összejött az, amire minden ifjúsági filmet készítő rendező vágyik: elkapták a korhangulatot. (Magyarországon ez utoljára Dobray Györgynek sikerült a Szerelem első vérig-gel) Én már csak tudom milyen volt akkoriban a közhangulat, hiszen 1998-ban érettségiztem. És az én generációmnak tényleg a szüzesség volt a legfőbb problémája. (Bár valószínűleg a korosztályom nincs egyedül ezzel a generációs problémával.) De 98 már régen volt, 2012 van, és én most sírtam el magam ezen a mélyen szántó filmen.

2012 van és gyerekeink, férjünk meg feleségünk, vagy ha az nem akkor karrierünk, vagy ha az sem akkor legalább lelkesedésünk, reményünk és depressziónk. Csakúgy, mint az Amerikai pite szereplőinek. Ezért könnyen azonosulhat a filmmel harmincas néző. Ha idősebb, akkor nosztalgiázhat, ha fiatalabb meg reménykedhet, hogy ő nem ilyen lesz. (Hiába.)

20120404-szorakozz-filmkritika-amerikai-pite-7

Minden szereplőnek sikerült valami az életben, persze semmiképpen sem az, amit eltervezett, de ez így jó, mert különben nagyon unalmas lenne. (A film is meg az élet is.) Üdítő, hogy a főhősnő nincsen szétplaszitkázva és a főhős is hozza a kicsit eltunyult, puha apuka formát. Nosztalgikusra és meghatóra sikerült a mozi, persze kellő mennyiségű cicivel és bonyodalommal, de mindenek ellenére megható képpel a harmincasokról.

komment

Címkék: 1999 2012 amerikai pite

A nyár királyai vicces és megható

2015.02.13. 14:21 Lic

Gyerekkoromban sláger volt a Stand by me/Állj ki mellettem. Főleg a betétdala. Képek, arcok élnek bennem ebből a filmből, de leképzelésem sincs, hogy miről szólt. Biztos, hogy volt benne természet, fák, sínek, csíkos pólók, és egy dagadt gyerek, mert az akkoriban kihagyhatatlan volt. (Most, amikor minden gyerek dagadt már kihagyható.) Halál is volt benne, a filmben is meg az életben is. (River Phoenix 1970-1993).

A nyár királyai egészen biztosan kölcsönzött hangulatot belőle, még akkor is ha a kamasszá érés problémája nem egy forradalmi filmötlet, így jó pár ilyen film készült. Jordan Vogt-Roberts darabja abban különbözik a többitől, hogy rettenetesen vicces. Tökéletesen egyensúlyoz vígjáték és a dráma határán. Éppúgy mint maga az élet.

Summer

A feleségét elveszített, depressziós apa (Nick Offerman) olyanokat mond, hogy leszakad az arcunk a nevetéstől és a döbbenettől. Vicces bácsi fia és még egy negédes, ritka idegesítő házaspár gyereke lelép az erdőbe kipróbálni magunkat. A fiúk annyira nem bírják a szüleiket, hogy az egyiknek csalánkiütése is lesz tőlük. Velük tart egy betegnek tűnő, furcsa fiú is, dramaturgiailag nem igazán érthető okokból. Volt egy olyan érzésem, hogy a rendezőnek megtetszett ez a fura szerzet (Moises Arias) és nem bírta kihagyni a filmből. Egyébként nagyon tehetséges táncos.

Kings2

A megható film a szülők és a kamaszodó fiúk kapcsolatát boncolgatja, és engem már most kiráz a hideg, hogy mit fogok az enyémeimmel csinálni. Mert ahogy a film is bemutatja, bármennyire utálnak is minket a gyerekeink a nap végén ugyanolyanok lesznek mint mi. Ez szomorú és ijesztő is lehetne, de végülis még mindig jobb mintha a szomszédra hasonlítanának.

 

komment

Címkék: nyár királyai állj ki mellettem jordan vogt-roberts

Szemekbe nincsenek titkok zárva

2015.02.13. 11:37 Lic

Utólag a filmről el lehet mondani, hogy tökéletesen megkomponált alkotás, gyönyörű operatőri munkával, élethű szereplőkkel, és ellenállhatatlan Argentínával. Ám elég lassan indul, és pont mire felpörögne, unalmassá válik. Sok helyen remekül egybeforrnak, a végén meg felolvadnak egymásban a szerelmi történet és a thriller szálai. De ez kevés ahhoz, hogy lekösse a figyelmünket. Nem értem miért kapott Oscar díjat ez az alkotás, lehetséges, hogy van valami az Amerikai kontinensen, amit mi nem érthetünk, de ők meglátnak egymásban, másra nem tudok elképzelni.

szemekbe_zart_titkok_5

A főhős és a főhősnő 1975-ben és napjainkban is megfelelően néz ki, és mindkét időpontban szerelmesek egymásba. De nem is ez a lényeg, mert a mozi legelejétől kezdve 100%-ban biztosak lehetünk a románc beteljesedésében: hanem a krimi. Nem vagyok egy logika bajnok és még soha, de soha nem találtam ki Agatha Christienél, hogy ki a gyilkos. Ám ennél az alkotásnál, a több mint két órás film utolsó harmadában már pontosan tudtam mi lesz a film befejezése. Vagy hasonlóképp gondolkodom mint az egyik mellékszereplő, vagy nem túl eredeti az ötlet. Azt hiszem az utóbbi. Egy B kategóriás téve filmben láttam először ezt a megoldást, és mivel igen erőteljes, könnyen megjegyeztem.

szemekbezarttitkok-730-01

Ez nem is lett volna baj, mert ugye egy Poirot is többször meg lehet nézni, de a rendezés túlságosan elvárja tőlünk a döbbenetet: erre az egy momentumra épít az egész film. De mivel ez a momentum túlontúl kiszámítható, a vége felé felvillanó emlékképek, és mély pillantások már tényleg nem mondtak semmit. Csak kínosan feszengünk, hogy mikor jön rá a rendező, hogy mi már rég rájöttünk…

Az egész film olyan, mint egy gyönyörű gyümölcsös tál: tökéletes, pont olyan, amilyennek egy filmnek/gyümölcstálnak lennie kell, kár, hogy nem ehető. Így a katarzis elmarad.

komment

Címkék: oscar argentína szemekbe zárt titkok

süti beállítások módosítása