Az 1780-as években új divat hódította meg Európát Angliából, melynek társadalmi és gazdasági okai is voltak. A „mode a l’Anglaise” a kényelmesebb és célszerűbb ruhadarabok divatja lett. (A képen: John Smart: Mrs.Russell portréja. 1781, miniatúra)
A férfiak justaucorps-ot (hosszú, combközépig érő kabát), vagy redingote-ot (riding coat= frakk szerű szabású lovagló kabát) kabátot viseltek, rövid mellényt, hozzá kényelmes térdig érő nadrágot harisnyával és alacsony sarkú cipőt. Az oldalt göndörített és hátul copfba fogott rizsporozott paróka még mindig általános viselet volt. Az öltözetet nyakukba tekert, diszkréten fodros vagy csipkés fehér sál egészítette ki.
A képen: George Romney: A Beaumont család c. képének részlete
Thomas Gainsborough: Joshua Grigby portréja
Thomas Gainsborough: Mr. és Mrs. William Hallett (A reggeli séta), 1785.
A hölgyek ruhatárába is kényelmesebb öltözékek kerültek. Eltűntek a merevített abroncsok a szoknya alól. A nők is szívesen viselték a redingote-ot. A "robe a l' Anglaise" :
A dekoltázs is kisebb lett, melyet fehér kendővel fedtek el. A lazára fogott, szürkére rizsporozott hajra óriási, változatos fazonú kalap került masnikkal, fodrokkal és tollakkal díszítve.
Thomas Gainsborough: Lady Georgiana Cavendish portréja
George Romney: Hölgy portréja
Marie Antoinette (1755 -1793), aki köztudottan szeretett öltözködni és a párizsi divatot irányítani, nem kívánt lemaradni a divat megreformálásában. Az évtized elején új stílusú, egyszerű szabású ruhájával hívta fel magára a figyelmet, nem kis botrányt okozva vele. Amikor az akkor már amúgy sem túl népszerű királynét Elisabeth Vigée Le Brun 1783-ban megörökítette a könnyű, légies ruhadarabban, szalmakalappal a fején, teljes volt a közfelháborodás. Az öltözék ugyanis leginkább egy alsóinghez hasonlított. Fehér muszlinból készült, a szoknya alól hiányzott a drótváz. A dekoltázsra és az ujjára kis fodor került, s lényegében az összes díszt egy a derékra kötött nagy, színes szalag jelentette.
Botrány ide vagy oda, a királyné egyszerű, ámde stílusos ruhája , feltehetően annak kényelmessége miatt mégis divatot teremtett, a helyi selyemkereskedők nagy bánatára. Ugyanis a ruhához szükséges muszlin anyagot Angliából importálták, így számukra ez igen nagy anyagi veszteséget jelentett.
A "Chemise a la Reine", azaz a "királynő alsóinge" , vagy másként a "robe a la Reine" nemsokára elhagyta a párizsi udvart és külföldön is hódító útjára indult, megalapozva ezzel a későbbi évtizedek egyszerűbb és természetesebb ruhadarabjainak divatját.
Jackes Louis David: Antoine Laurent Lavoisier és felesége képmása. 1788.
Antoine Vestier: Könyvet tartó nő képmása 1785.
Végezetül nézzünk meg néhány, a korszakot idéző mai ruhát:
A kép forrása: augustintytar.blogspot.fi
A kép forrása: augustintytar.blogspot.co.uk
A kép forrása: Tracy Kenney, Pinterest
A kép forrása: chenilesetpapillons.com
Ha szeretnél még több cikket is olvasni, ebből a tartalomjegyzékből kedvedre válogathatsz.